AEG FX9-1-4ST - Reviews

stofzuiger
Type
algemeen
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 9 reviews die zijn achtergelaten voor de AEG FX9-1-4ST op Kieskeurig.nl.

7,9

Wim. 27-10-2018

Beste uitvinding na de stofzuiger.

Geschreven voor: AEG FX9-1-4ST

‘De stofzuiger opnieuw uitgevonden’, zo adverteert AEG met deze FX9. Vandaar ‘mijn’ titel, want ik snap die uitspraak wel. Wat een gebruiksgemak. Wat mij als eerste opviel was dat de FX9 zelfstandig kan staan, dan echter wel bij voorkeur met de motor naar beneden geschoven (want dat kan, bijvoorbeeld ook als je onder een bank of kast wil zuigen), maar ook met de motor in de bovenste stand blijft hij staan. Een mooie optie. Vervolgens is de FX9 snoerloos, echter zonder (grote) tijdsbeperkingen die meestal bij een accu-apparaat horen. 30 Minuten zuigen in de middelste stand! In de hoogste en laagste stand horen daar uiteraard andere tijden bij. In het top-model wordt deze zuigstand zelfs automatisch ingesteld, afhankelijk van de ondergrond en het op te zuigen materiaal. Ook handig is de (energiezuinige led-)verlichting voorop de zuigmond. Elk stofje is zichtbaar. Verder zit er ook nog een uittrekbare, flexibele slang in om bijvoorbeeld in kasten te zuigen. Vijf filters zorgen voor schone uitlaatlucht. De accessoires completeren een prima apparaat. Enig minpuntje is de, in mijn optie, wat fragiel uitziende oplaadstandaard, maar dat zal meestal in een (veilig) hoekje staan.

Pluspunten

• Snoerloos
  • Verlichting
  • Grote accucapaciteit
  • Zelfstandig rechtop staan

Minpunten

• Oplader

Martin 29-10-2018

Stofzuiger van de toekomst ?

Geschreven voor: AEG FX9-1-4ST

Ik heb hem uitvoerig getest op de testdag in het AEG Experience Center maar hij heeft mij niet weten te overtuigen tov de normale stofzuiger in de hoogste prijsklasse.

Redenen :

1 Hij beweegt moeizamer omdat de motor en vuilcontainer ook op de steel zit en dus iedere keer meebeweegt als je hem heen en weer over de grond of tapijt haalt.
En zeker als je langs het plafond spinnenrag weghaalt.
Hij is duidelijk zwaarder merk je meteen tov een normale stofzuiger in het gebruik omdat op een normale stofzuiger de motor en container gewoon op de grond op wieltjes staat wat veel efficienter/sneller en makkelijker werkt.
Het hele ontwerp is in de basis dan ook geen vooruitgang in mijn ogen.

2 De zuigkracht valt tegen ,het viel me op dat tijdens het testen vuil vaak niet in een keer opgenomen werd en zelfs terugviel op het tapijt.

3 Het geluid is irritant hoog en hard tov de normale moderne stofzuiger.

4 Het laadstation waar je de stofzuiger inzet na gebruik oogte fragiel.

5 Ook onder de bank stofzuigen is onhandiger omdat de motor eerst omhoog geschoven dient te worden maar zelfs dan heb je minder lengte beschikbaar als bij een normale kale stang.

6 De batterij gaat op de krachtigste stand maar 17 minuten mee waardoor je toch aardig moet opschieten om je hele huis goed te doen.
Als je dan ook de plinten en spinnenwebben langs het plafond wil meepakken ga je dat zeker niet halen.
Je moet dan wel naar de ecostand waar je 30 minuten op kan zuigen ,maar op de ecostand kan je niet zo snel even je huis zuigen want dan blijft het vuil liggen dus helpt dat niet echt.

7 De prijs is met 650 euro veel te hoog vooral tov van zijn voorganger de AEG CX7 die al van 129 euro tot zo'n 200 euro verkrijgbaar is en in veel opzichten gelijkwaardig is aan deze FX9.
En de FX9 is ook 2 tot 3x zo duur als een normale stofzuiger uit de duurdere klasse.

Over de duurzaamheid kan ik niet veel zeggen maar ik verwacht wel dat vroeger of later de batterij zijn vermogen zal afnemen en zelfs vervangen dient te worden.
Ook kan de motor heen en weer worden geschoven over de stang maar dat is dus ook iets wat daardoor kapot of stroever kan gaan lopen.

Voordelen:

1 Als positieve noot kan ik wel zeggen dat deze AEG meer uithoudingsvermogen heeft als zijn concurrenten in dit draadloze segment al heb ik dat zelf niet kunnen testen.

2 Hij heeft ledlampjes waardoor je onder een bed of bank kan zien wat je gaat opzuigen en dat kan een voordeel zijn vooral als er muntgeld sleutels of klein speelgoed liggen en dat is ons al vaker overkomen.

3 Geen stopcontact wissels nodig tijdens het zuigen (al vind ik dat zelf niet zo belangrijk in de praktijk)

4 Hij blijft rechtop staan na (en tijdens) gebruik en neemt een stuk minder ruimte in beslag tov een normale stofzuiger.

5 In een kleine ruimte met veel lage kasten kan je de hele stofzuiger optillen en met een van de opzetstukken handig tussen je beeldjes en fotolijstjes het stof opzuigen.

Pluspunten

• Neemt minder ruimte in beslag
  • Blijft rechtop staan
  • heeft ledverlichting op de voet
  • In een kleine ruimte makkelijk hanteerbaar

Minpunten

• Zwaar en log tijdens normaal gebruik
  • Zuigkracht is discutabel
  • Batterij na 17 minuten op vol vermogen leeg
  • Geluid is hoog en hard
  • Prijs is astronomisch hoog

Leo 29-10-2018

Verrassend

Geschreven voor: AEG FX9-1-4ST

In de wereld die gedomineerd wordt door Dyson is dit inderdaad een verrassende nieuwkomer. Een aantal zaken vallen op. Een accuduur van minimaal 17 minuten op vol vermogen. Een Dyson houdt er al veel eerder mee op. Een handigheidje is de uitschuifbare telescoop waardoor hij voor iedere lange Dutchman/vrouw op de juiste lengte valt te zetten. Hij is makkelijk te legen. Heeft bij de duurdere uitvoering een indicator voor batterij capaciteit. Een leuke gadget is de toevoorschijn te toveren flexibele slang. Je kunt merken dat er over het apparaat is nagedacht door de designers/product ontwikkelaars van AEG. Al met al een apparaat waarvan ik serieus overweeg het aan te schaffen. Nu nog even met de baas thuis overleggen en wie weet....

Pluspunten

• accuduur
  • uitschuifbare handgreep

Minpunten

• prijs

Han Bruinsma 28-10-2018

Zuiggemak met licht!

Geschreven voor: AEG FX9-1-4ST

Op de testdag in het AEG Experience Center mocht ik de nieuwste draadloze heuse stofzuiger testen. Zelf was ik op zoek naar een nieuwe handzame stofzuiger voor dagelijks gebruik en dit was een uitgelezen mogelijkheid. Na een uitvoerige en heldere introductie mochten we zelf aan de slag met de AEG FX9.
Conclusies:
- Zeer handzaam apparaat, beweegt heel makkelijk mee en goede prettige grip. Lichtgewicht!
- Verschuifbare motor, zeer handig voor zuigen onder banken en bedden; telescopische stang: makkelijk instelbaar voor juiste ergonomische houding! Ideaal voor mensen met rugklachten zoals ik die zelf heb
- De lichtjes: ik vond het eerst een leuke gadget, maar je ziet daadwerkelijk wat je zuigt, waardoor je stof en haren vooral beter opzuigt in vergelijking met een traditionele stofzuiger. Je ziet wat je zuigt en doet.
- Krachtig: uitstekende zuigkracht waar ik oorspronkelijk nogal sceptisch tegenover stond, verschillende standen ook die makkelijk instelbaar zijn
- Geluid: niet echt stil maar toch minder hinderlijk dat mijn oude stofzuiger
- Accu: tijdsduur die wordt aangegeven lijkt ruim voldoende op een volle batterij
- Zak-loos: Prettig, container niet zo groot, maar prima. Je moet dus sneller leeg- en schoonmaken, voor mij een pluspunt ivm met onvermijdelijke vieze oude luchtjes uit het apparaat
- Makkelijk op te bergen, waardoor je ook sneller het apparaat dagelijks (in mijn geval) zult kunnen gaan gebruiken. Direct in de oplader, relatief snelle oplaadtijd tot volle accu: 6 uur vanaf leeg
- Attributen / Accessoires: voldoende. Bijzonder: de animal kit: 10 cm zuigmond met extra ingebouwde motor
Prijs: stevige prijs voor een stofzuiger in algemene zin. Voor een draadloze echter marktconform
Vormgeving: voor zover een stofzuiger dat kan zijn: Mooi en strak vorm gegeven

Ik vond het testresultaat zo goed dat ik besloot tot directe aankoop en heb het thuis de volgende dag meteen in praktijk gebracht. Ik heb een Golden Retriever dus veel los haar op de vloer en de banken. Ik zocht daarom ook een makkelijke stofzuiger voor dagelijks gebruik die voor mij ook nog eens prettig is voor mijn rug. De praktijk wees uit dat mijn voorgaande test-conclusies helemaal juist zijn. Ik heb voor mijzelf de goede stofzuiger gevonden!

Pluspunten

• Handzaam
  • Zuigkracht
  • Draadloos met voldoende accu
  • Ergonomisch, ideaal voor rug

Ton49 28-10-2018

Handzaam, licht, zuigkracht en gebruiksmogelijkheden

Geschreven voor: AEG FX9-1-4ST

Kan om gezondheidsredenen niet meer overweg met een zware stofzuiger. Zocht naar een lichte snoerloze stofzuiger met toch goede zuigkracht en accuduur.
Kwam via internet bij o.a. deze steelstofzuiger terecht en kreeg de gelegenheid hem uitgebreid uit te proberen. Heb geconstateerd dat de zuigkracht en accuduur echt overeenkomen met de specificaties. Wat voor mij mede doorslaggevend was om hem te kopen is het gemak waarmee je deze stofzuiger gebruikt. Door het lichte gewicht (4kg) en de handgrepen kom je op plaatsen die ik vroeger met een trap en stofdoek moest schoonmaken. Wat ook erg handig is, is dat hij eigenlijk altijd gebruiksklaar onder handbereik staat.

Pluspunten

• Accu goed genoeg om hele huis te zuigen
  • Gebruiksgemak
  • Gebruiksgereed
  • Snel en overal te gebruiken

Minpunten

• Prijs, is wel aan de dure kant
  • Basismodel heeft weinig accessoires

Cactus 28-10-2018

`Doordacht design

Geschreven voor: AEG FX9-1-4ST

Een mooi apparaat met voldoende mogelijkheden. In het gebruik vind ik hem te zwaar en ondanks de wendbaarheid, log in het gebruik. Het is een echte mannenstofzuiger! Aan de ontwikkelingsprocedure zouden meer vrouwen moeten meewerken. Dat merk je aan de diverse mogelijkheden die het apparaat nu heeft, maar beslist niet handig zijn. Het feit dat je beide handen nodig hebt als je de slang gebruikt (één voor het apparaat, de andere voor de slang met borstel). Je kunt dan geen objecten op een meubel verplaatsen zonder het apparaat of de slang op de grond te leggen, dat is beslist heel onhandig.

Pluspunten

• degelijk apparaat
  • grote zuigkracht

Minpunten

• zwaar en log
  • hoge prijs

Peter 27-10-2018

Handig model

Geschreven voor: AEG FX9-1-4ST

De FX9 is draadloos en is licht in de hand bij het stofzuigen. De stofzuiger heeft een goede zuigkracht, zowel op tapijt als op parket/plavuizen. De auto knop is zeer handig omdat die de zuigkracht regelt voor tapijt en plavuizen. De bijbehorende borstels en zuigmonden zijn makkelijk te verwisselen en te gebruiken. Omdat de motor verschuifbaar is langs de telescopische steel is de stofzuiger makkelijk op te tillen om hoger gelegen oppervlakten schoon te maken. En omdat de stofzuiger snoerloos is, heb je geen gedoe meer met stopcontacten.

Pluspunten

• compact
  • snoerloos
  • handige accessoires
  • makkelijk te legen
  • blijft rechtop staan

Jode 01-11-2018

Top stofzuiger!

Geschreven voor: AEG FX9-1-4ST

Ik had nooit gedacht dat een snoerloze stofzuiger zo goed kon stofzuigen! Ik ben heel tevreden over de prestatie. Ook makkelijk in gebruik, heel hanteerbaar en lichtgewicht. Prima stofzuiger!

Pluspunten

• zuigkracht
  • manoeuvreerbaarheid

mevrouw H. Kruijs 31-10-2018

Deze stofzuiger staat gereed

Geschreven voor: AEG FX9-1-4ST

De stofzuiger staat direct klaar voor gebruik, dus je hoeft voor je begint te zuigen geen extra handelingen te doen.
Geen snoer wat in de weg ligt of waar je over kunt struikelen.
Hygienisch dat je het gedeelte waar de stof en dergelijke inkomt met water kunt schoonmaken, net zoals de filters.
Er wordt gegarandeerd dat je 80m2 kunt zuigen en dat het apparaat 17 minuten goed opgeladen werkt, dat betekent voor mij met een groter vloeroppervlakte in huis dat ik niet dit red. Lastig want het apparaat moet 6 uur eerst weer opladen.
Je kunt de onderdelen gemakkelijk aan- en loskoppelen.
Geen garantie wordt gegeven voor de accu. Tot nu toe is mijn ervaring dat een apparaat wat opgeladen moet worden, steeds sneller leeg gaat, waar blijf je dan met 17 minuten kunnen stofzuigen?
Voor mij is het apparaat te zwaar in de hand en nog veel zwaarder als je het zuiggedeelte loskoppelt om stof af te nemen van voorwerpen.
Wat geluid betreft is de stofzuiger duidelijk aanwezig, dit had voor mij stiller gemogen.
Ik vind de stofzuiger veel te duur, voor wat deze mij te bieden heeft, ik koop voor het duurste type 3 goede sledestofzuigers die voor mij veel lichter te hanteren zijn.

Pluspunten

• stofgedeelte en filters zijn met water te reinigen
  • stofzuiger staat gebruiksklaar
  • onderdelen zijn gemakkelijk aan- los te koppelen

Minpunten

• veel te zwaar in de hand
  • 80m2 met 17 minuten zuigen te weinig
  • duur voor wat deze biedt
  • het is de vraag hoe lang de accu meegaat
  • geluidsniveau te hoog