• Test panel 8.3 jul 2018

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch GlassVAC op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,3

Olga20000 30-07-2018

Een geweldige hulpmiddel

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Ik moet bekennen: Bosch is een van mijn favoriete merken. Toch heb ik er niet aan gedacht om zo’n ruitenreiniger aan te schaffen. Omdat ik niet zo weg ben van allerlei ‘onzin’ apparaten die een oplossing bieden voor iets dat je met een sponsje en een doek kan doen.

Deze ruitenreiniger kreeg ik ook gratis ter test en wat heeft Bosch mij in positieve zin verrast! Ik val meteen met deur in huis: deze ruitenwasser is geweldig en ik had hem allang moeten aanschaffen.

Ik hou er helemaal niet van om ramen te zemen en stel deze klus ook zo lang mogelijk uit. Ik ben vast niet de enige. Wat mij altijd weerhoudt is de rommel met water en spetters, wrijven totdat alles droog is om vervolgens allerlei strepen en een matte waas te ontdekken. Een teleurstellende klus: veel tijd en inspanning met een matig resultaat.

En dat is nou juist waar deze ruitenwasser goed in: door het sproeien komt het water nagenoeg alleen op de ramen. Bijna geen gespetter. Met de brede waskop kon ik de grote ramen goed doen. Die kop vond ik ook groot genoeg. Met de kleinere waskop kon ik raampjes zoals in de voordeur, en spiegels in de badkamer en in de hal doen. En die zuigkop! In een paar minuten was alles droog en werkelijk geen strepen of waas te ontdekken. Maar vooral ook hoe snel dat allemaal ging. Ik was een fractie van de tijd kwijt die ik normaal gesproken nodig heb om ramen te zemen. En geen teleurstellingen.

Deze ruitenreiniger heeft ook andere positieve punten. Zo is de lader van een USB aansluiting voorzien. Dus makkelijk vervangbaar. Ook is hij makkelijk in gebruik. Al na één keer te gebruiken is het duidelijk wat je er mee kan. Ik heb er niet alleen ramen en spiegels mee gewassen, maar ook afdekpanelen en tegels in de badkamer. In feite alles wat glad is en wat je met nat sponsje zou schoonmaken kan je hiermee zeer snel reinigen.

Is alles perfect? Nou... Ik heb een paar opmerkingen. Eerst de handleiding. Afbeeldingen zijn achterin het boekje geplaatst en zijn niet uitklapbaar. Bij de eerste vermelding van afbeeldingen in de handleiding wordt niet vermeld waar je ze kan vinden. Pas op de volgende pagina wordt er naar het einde van het boekje verwezen.
Verder zou ik het heel fijn vinden als zowel de waskop als de afzuigkop een beetje (30-40 cm) uitschuifbaar waren. Bij sommige ramen van mijn appartement op de 3e verdieping kon ik niet bij alle hoekjes komen en dat is heel jammer.
Verder eerlijk is eerlijk: bij de randen van de ramen kon de ruitenreiniger beter. Bij de randen was er een stukje van 1 á 2 cm breed waar wel nog een beetje water achterbleef. Echter was het zo weinig dat ik het niet erg vond. Even dat randje droogvegen met een doek is niks vergeleken met het hele raam droogvegen. Oh, en ik zou extra wasdoeken waarderen.

Maar alles bij elkaar, een geweldig apparaat dat ik aan mijn beste vriendin heb aanbevolen.

Pluspunten

• Tijd besparing
  • Geen rommel
  • Twee maten opzetstukken
  • Eenvoudig in gebruik
  • Goede accu

Minpunten

• Beetje strepen bij randen

vivianne 27-07-2018

ramen zemen zonder kliederboel

Eerste algemene indruk
Ik heb altijd gedacht dat dit soort apparaten een soort van “alles in 1 ding” waren. Was dan ook wat verbaasd toen ik het uitpakte en een handmatig sproeiflesje zag met een wasser en een trekker met een stofzuiger er aan. Dat maakte me wat kritisch over de toegevoegde waarde. Maar eenmaal in gebruik was dat snel verdwenen. Het geeft zo veel minder geknoei met water, niet de hele vensterbank of vloer is nat met het ramen zemen, geen gespetter meer. De ramen zijn schoner, zeker als je net als ik niet zo vaak ramen lapt. Je kunt het makkelijk even snel pakken bv voor 1 raampje, deur of ander oppervlak. Als je toch het hele huis in 1x wilt doen kan de accu dat ook aan. Ook voor smalle raampjes is het geschikt, hij heeft nl 2 maten wasser en trekker.
De gebruiksaanwijzing en de plaatjes zijn duidelijk. Het apparaat is eenvoudig in bediening en ligt goed in de hand. Het is een kwestie van even de handigheid er in krijgen en voor je het weet zijn al je ramen schoon.

Mijn ervaring
De aanbevolen Bosch glasreiniger kon ik niet vinden. Een klein probeer flesje erbij was fijn geweest.
Nu ben ik eerst met een eigen mix bezig geweest, maar dat werd niet streeploos. Toen van dat speciale spul gehaald van een ander merk, in de hoop dat dat beter ging. Het scheelde wel wat, maar ik hou een paar streepjes.
Misschien nog wat meer oefenen ;-) Eerst drukte ik bv te hard, wat meer strepen gaf. Het is ook al weken erg warm en droog weer (25 a 30 gr), waardoor het sop vanzelf al snel opdroogt. Dat komt het netjes ramenlappen ook niet ten goede.
Bij randen/zijkanten gaat hij makkelijk over het randje, waardoor het langs de randen vochtig blijft, wat strepen/vlekken geeft.
Bij hogere ramen middenin stoppen geeft ook strepen/aanzet. In die zin dus niet anders dan met een gewone trekker.
Het apparaat zit zichzelf in de weg bij vensterbanken en andere obstakels. Als je vensterbank direct onder het raam zit kun je dus niet netjes tot onder toe ‘zuigen’. Als je hem te ver kantelt zuigt hij het vocht nl niet meer weg. Of je hem dan bv op z’n kop kunt houden om ondersteboven het laatste stukje te doen, of op z’n zij is me niet duidelijk.

Verwonderd over het resultaat
Mijn keukenramen waren al schandalig lang niet gezeemd en echt vies en vettig. Normaal had ik ze eerst voor moeten soppen. Nu waren ze in 1 keer stralend schoon! En het water in de zuiger was pik zwart.
Ik kan me wel voorstellen dat het schoner zeemt dan de gewone manier, omdat hij het sopwater, en alles wat er in zit, opzuigt ipv met een trekker of zeem over het raam wegveegt. Dat is denk ik de ware magie van dit apparaat; Het sop en de wasser maakt het vuil los en de zuiger haalt het ter plekke weg.
Mijn eerste test waren de douchetegels, na het douchen. Ik schrok hoeveel water daar van af kwam! Vooral met donkere of hoogglans tegels, glas of rvs elementen lijkt me het ideaal om ontsierende water en kalksporen te voorkomen. Ook ideaal bij vochtproblemen in de badkamer/huis.
Mijn deuren en koelkast werden ook makkelijk schoon, zonder geknoei en gespetter. Ook op andere gladde, afneembare oppervlakken werkt het prima.
De grootste test was voor mijn deur-formaat spiegel, waar je echt alles op ziet. Die lukte best netjes. Alleen net als met de ramen niet netjes bij de zijranden, omdat hij op de (platte)lijst pakte. Volgende keer houd ik dus een doek voor de randjes bij de hand.

Verbeter punten
De wisserbladen zijn het belangrijkste én kwetsbaarste onderdeel van het apparaat. Beschermkapjes/doosje of andere manier om ze goed beschermd op te bergen zou een mooie toevoeging zijn voor de duurzaamheid.
Uitneembaar tankje had ik handig gevonden. Om echt goed leeg te kunnen gooien en om schoon te maken, het water is soms nl best smerig.

Pluspunten

• stralend schoon
  • geen geklieder met water, emers, sponzen enz
  • gebruiksklaar, gemakkelijk tussendoor
  • snel en effectief

Minpunten

• langs randen niet droog
  • geen uitneembaar tankje
  • wisserbladen niet beschermd opbergen

Bas 27-07-2018

Maakt ramen lappen leuker

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Ik heb de Bosch GlassVac mogen testen en ben aangenaam verrast.

Ik vind ramenlappen een rotklus en een hoop werk.
De GlassVac maakt met een stuk makkelijker om te doen.

De ramen zijn snel en streeploos schoon met de spuitbus wisser. De waterzuiger zorgt ervoor dat er geen watergeknoei is en je dus geen zooi hebt. En bovendien niet van alles hoeft te verplaatsten (scheelt ook weer werk!).

Ook autoramen en tegeltjes zijn goed te doen hiermee.

Nadeel is wel de positie van de wisser tov de spuitopening. Als deze op breedte spuit staat, dan spuit hij tegen de achterkant van de wisser. Daarnaast is de wisser minder geschikt voor viezere oppervlakken, aangezien het doekje van de wisser vrij snel verzadigd raakt. Dan moet je hem tussendoor uitspoelen. En dan is het nut van dit principe er niet meer.

Pluspunten

• Gemakkelijk
  • Snel
  • Weinig rommel

Minpunten

• niet voor viezere oppervlakken

Linda 25-07-2018

Heel fijn apparaat!!

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Ik heb voor reshift dit product mogen testen.
Had al wel wat ervaring met een andere elektrische ramenwisser, maar deze bosch scoort toch echt een heel stuk beter.

Bij het uitpakken was ik al zeer verrast doordat je verschillende maten opzetstukken hebt, waardoor je ook de smallere raampjes gemakkelijk kunt zemen. Zo ook bij de sproeier, welke 2 verschillende maten opzetkoppen heeft.
Heb mijn nieuwsgierigheid aan de kant gezet en heb de accu eerst, zoals behoort volledig opgeladen, wat overigens niet zo gek lang duurde.

De sproeier
Het gebruik van de sproeier is vooral voor ramen met vieze vingers of niet zo heel vuile ramen erg geschikt. Ook moeten ze niet al te groot zijn, anders knijp je je een ongeluk in de sproeier. Echter wanneer er wat meer vuil en zand aan te pas komt, is het gebruik van de sproeier toch wel wat omslachtig. Je moet continue dat doekje schoonmaken. Dus dan is een emmer met sop wel een aanrader.
Opvallend is dat deze sproeier mooi stabiel staat, doordat hij breed is aan de onderkant en dus niet zo snel zal omvallen.

De wisser
Ook deze is net als de sproeier breed aan de onderkant en staat dus stabiel. Licht lekker in de hand en is niet te hoog, zodat je bij sommige kozijnen met vensterbank ook beter tot de onderkant kan doorzemen. Ook kan hij horizontaal gebruikt worden.
De wisser gaat soepel over de ramen heen en neemt de hoekjes ook goed mee. De ramen zijn streeploos schoon. Wel neem ik voordat ik de ramen zeem, eerst de binnenkant van de kozijnen goed af, zodat daar geen druppels vanaf kunnen komen.

In de badkamer heb ik ook nog even.gespeeld met dit apparaat. De douchedeuren zagen er weer streeploos uit, scheelde een hoop tijd (sta normaal altijd na het zemen toch nog de strepen met een theedoek uit te wrijven, wat nu niet nodig was). De betegelde muren en vloer heb ik ook onder handen genomen, ook deze waren goed droog, zonder druppels, ondanks dat er voegen tussen de tegels zitten. Dus voor gemorste drankjes, is deze ook goed te gebruiken.
De autoramen nog even snel mee afgenomen voor we op vakantie gingen. Was ook heel goed te doen!

Nu graag nog een oplossing met een verlenging, zodat ik de ramen boven ook goed kan doen!!

Al met al, zeer tevreden met dit apparaat!

Pluspunten

• Licht makkelijk in de hand
  • Valt niet snel om
  • Verwisselbare koppen
  • Glijdt soepel over de ramen
  • Trekt de ramen streeploos droog

Minpunten

• Sproeier niet geschikt voor zeer vuil en ramen

Opperheks1809 25-07-2018

Een handige hulpmiddel in het huishouden

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Via Testpanel.nl heb ik deze Bosch GlassVac mogen testen en het apparaat is mij goed bevallen. De eerste keer dient de accu goed opgeladen te worden, maar dan kunnen er echt veel ramen mee gedaan worden.
De handleiding is duidelijk, waardoor mensen er gelijk mee aan de slag kunnen. De sproeier van het apparaat was niet helemaal mijn favoriet, omdat er net als bij een plantenspuit geknepen moet worden om het water met schoonmaakmiddel eruit te krijgen. Tevens is het doekje dat erbij geleverd is redelijk omslachtig, want als er bijvoorbeeld zand op het raam zit moet men uitkijken dat er geen strepen op het raam komen en deze komt lastig in de hoekjes.
Het apparaat zelf zorgt ervoor dat de ramen streeploos schoon worden zonder al te veel moeite, het apparaat kan gedraaid worden om ook in de hoekjes te kunnen komen. Het grootste voordeel is dat men niet bedraad hoeft te werken doordat er een accu in zit en het apparaat is vooral niet zwaar.
Met name voor mensen die problemen met de handen hebben is dit apparaat een aanrader, er hoeft geen zeem meer uitgewrongen te worden, waardoor de handen gespaard worden.
Tevens laat de trekker zich goed uitspoelen onder de kraan en het apparaat kan leeggemaakt worden door een knop te draaien.
Kortom: een grote aanrader!

Pluspunten

• geen zemen uitwringen
  • grote oppervlakten zijn snel schoon
  • streeploos
  • gemakkelijk om mee te werken
  • gemakkelijk schoon te maken

Minpunten

• de 'plantenspuit' werkte voor mij minder

Lisette 24-07-2018

Verrassend goed resultaat!

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Bij het uitpakken van het product was ik wat kritisch. Mijn eerste indruk was een soort kruimeldief. Ik dacht eerlijk gezegd dat dit nooit goed kon werken. Ik ben een ramp met ramen zemen. Meestal zien mijn ramen er erger uit na het zemen, dan ervoor. Ofwel slechter kon het niet worden. Aan de slag dan maar. Er zit een aparte soort plantenspuit bij welke je vult met water of water met schoonmaakmiddel. Ik heb LG ramenwasser gebruikt hiervoor. Wat inspuiten van een kleine afstand, de wasser eroverheen halen. En toen met de Glassvac zelf aan de slag. Ik haal deze over de ramen heen en ik moet zeggen dat ik een paar minuten met verbazing heb staan kijken naar het resultaat. Voor het eerst geen strepen! Ik hoef niet na te boenen (wat ik vroeger wel altijd moest).
Daarna uitgeprobeerd op de glazen salontafel, ook superschoon. De vitrinekast, de douchecabine. Ik zou het schoonmaken bijna leuk gaan vinden.
Op een gegeven moment kreeg ik wel een lamme arm, maar toen had ik al heel wat oppervlaktes gehad.

Kortom, het lijkt een beetje simpel, maar dat hoeft niet te betekenen dat het niet werkt. Ik ben blij verrast!

Het enige wat ik jammer vind is dat ik mijn ramen op de eerste verdieping niet kan doen. Met hoogtevrees krijg je mij geen ladder op. Een verlengstuk oid had geweldig geweest.

Pluspunten

• Goed resultaat
  • Maakt geen Herrie
  • Lange accuduur (nog niet hoeven op te laden)

Minpunten

• Je weet niet hoe ver de accu leeg is
  • Gebruiksaanwijzing is erg summier

Ann75 24-07-2018

Goede accuduur

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Ik was ontzettend benieuwd toen ik deze mocht testen; na open van de doos sprak alles voor zich. Geen lastige bediening en een duidelijke omschrijving. Na opladen was ik benieuwd of ik alle ramen binnen en buiten in 1 keer kon schoonmaken. Dit was zeker het geval. Dus een prima accu!

Steeploos schoon waren de ramen, maar halverwege moet je toch even het wissertje uitspoelen. Het spuitflesje vond ik ietwat onhandig, beetje klein en je kunt alleen rechtop spuiten. Het droogtrekken vond ik op de recht toe - recht aan - ramen wel goed. Maar je kunt m niet schuinhouden, dus voor de autoruiten vond ik het lastig en krijg je m niet goed droog ook niet met het kleine opzetstuk.

Heb m ook gebruikt voor de badkamerwandtegels en het was een blinkend resultaat!!

Al met al een prima apparaat!

Pluspunten

• Streeploos
  • handig in gebruik
  • lange accuduur

Minpunten

• je kunt m niet schuinhouden
  • spuitfles een beetje te klein

Ingrid Schermer 24-07-2018

Een aanrader

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Ik heb de Bosch GlassVac mogen testen en ben erg enthousiast. Hij is zeer compact en super licht. De onderdelen zijn makkelijk te wisselen en hij is handig in gebruik en laat geen strepen achter. De spuit moet je wel goed recht houden anders sproeit hij niet goed, maar als je daar op let werkt het prima.

Ik heb een huis met veel ramen en ik was erg benieuwd hoelang de accu mee zou gaan. Maar ik heb makkelijk alle ramen en spiegels kunnen doen zonder de accu opnieuw te moeten opladen. Ook viel het me mee hoelang het duurde voordat het reservoir vol was.

De wisser werkt echter alleen echt goed van boven naar beneden en daarom blijft er langs de kozijnen soms wat water achter op het raam. Vind ik geen probleem omdat ik uit gewoonte de randen altijd afneem met een oude theedoek.
Voor ramen, spiegels en de douche vind ik hem ideaal. Voor autoramen vind ik hem niet geschikt omdat je niet overal goed bij kan.

De gebruiksaanwijzing is erg summier maar het is niet moeilijk om uit te vinden hoe alles werkt. Jammer is wel dat het moeilijk is in te schatten hoeveel ruitenreiniger je het beste kunt gebruiken.

L.Veninga 24-07-2018

Multifunctioneel apparaat met krachtige wisser

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Ik heb het pakket binnen gekregen en vrijwel meteen aan de slag gegaan.
De manier om ramen te wassen vond ik wat minder omdat er niet zoveel water uit het spuitflesje komt dus heb na raam 3 er toch een emmertje water er bij gepakt.
Het droogmaken vond ik briljant! De ramen zijn zo goed als streep loos en zien er spik en span uit. geen na druppeltjes op je ramen maar echt droog.
Ik las later op de site ook dat je ook, andere, gladde oppervlaktes mee kan reinigen, dat is echt een cadeautje, je gooit per ongeluk een drankje om en met de wisser heb je het vocht zo weggehaald!
Verder ook geschikt voor gladde tegeltjes en douchecabines dus kan gebruikt worden in de doucheruimte. Verder heb thuis brede vensterbanken en kan je op deze wijze ook makkelijk schoonmaken!

Kortom, ik ben zeer tevreden, alleen het sproeiflesje mag van mij wat krachtiger zodat het wat meer water op het raam of de oppervlakte achterlaat.

Jolanda 24-07-2018

accuduur

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Begonnen met de grote doorzon ramen aan de buitenzijde. Deze ingespoten met het sproeiflesje, de microvezeldoek bevestigd en vervolgens het ruitoppervlak schoongemaakt.
Conclusie: voor dergelijk grote ruiten is het sproeiflesje met bevestigde microvezeldoek erg klein, het flesjes spuit niet goed waardoor ik last kreeg van mijn hand. Deze combinatie als
spons gebruiken is niet geweldig, niet beter als de gewone spons.

Vervolgens de ruit drooggemaakt met de Glassvac. Deze geeft een zeer goed, schoon en droog resultaat en laat geen strepen na. De Glassvac glijdt gemakkelijk over het glas.
Conclusie: Glassvac is goed, licht en handig in gebruik en werkt snel.

Voor het schoonmaken van mijn vitrinekast zijn de kleinere hulpstukken handig, en hiervoor werkt het sproeiflesje met microvezeldoek wel goed, ook voor de hoekjes .
Conclusie: sproeiflesje alsmede Glassvac werkt uitstekend voor kleinere oppervlakten.

Deuren met reliëfglas, voorheen een lastige tijdrovende klus, de Glassvac maakt het mij gemakkelijk want hij glijdt over het glas en maakt het streeploos droog.
Conclusie: ook prima geschikt voor reliëfglas.

Eindconclusie: een fijn product wat ik zeker kan aanbevelen.

Pluspunten

• goed wisserblad
  • handig formaat
  • wist ook goed op reliëfglas
  • wisserbladen makkelijk te verwisselen

Minpunten

• spuitflesje spuit niet goed
  • spuitflesje niet voldoende voor grote oppervlakten

Diana 24-07-2018

Snel streeploze ramen

Voor het gebruik:
De gebruiksaanwijzing is duidelijk geschreven en met de plaatjes achterin de gebruiksaanwijzing is alles makkelijk in elkaar te zetten. De wisserbladen kunnen zonder veel moeite op het apparaat geplaatst worden en ook weer verwijderd worden. De grote en kleine reinigingskop voor de microvezeldoek kunnen met een handig kliksysteem over elkaar heen geplaatst worden.
Het enige waar de gebruiksaanwijzing onduidelijk over is, is de te gebruiken vloeistof in de sproeiapplicatorfles. Er wordt aangeraden een reinigingsmiddel voor raamwissers te gebruiken. Geen idee wat dit voor vloeistof is als je alleen een handraamwisser gewend bent. Ik heb het flesje gevuld met water en een drupje afwasmiddel en dat werkte perfect.
Het draagriempje vond ik zelf geen toegevoegde waarde hebben.

Het gebruik voor ramen/spiegels/deuren/glazen tafelbladen/douchecabine:
Met het flesje spuit je het oppervlak nat en met de hierop gemonteerde kop met microvezeldoek reinig je de ramen. Dan neem je het apparaat en met een druk op de knop zet je het apparaat in werking. De eerste keer werkte het niet lekker. Ik had te weinig water gebruikt en dan trek je strepen. Hetzelfde raam nog een keer gedaan met wat meer water en toen ging het wel. Toch had ik aan de zijkant van het raam nog een lijntje zitten die ik dan met een droge doek droog veegde. Na al mijn eigen ramen en die van de buren gedaan te hebben kom ik tot de conclusie dat je in zeer korte tijd heel veel ramen streeploos kan doen (met uitzondering van het randje aan de zijkant van het raam). Bij gebruik van te weinig water heb je kans op dunne streepjes. Bij ramen die aan de onderkant een breed kozijn hebben, kun je het apparaat kantelen en horizontaal gebruiken. Dat werkte prima. Op de glazen salontafel heb ik een glaasje water leeggekiept om te kijken hoe het apparaat op zijn kop werkte. Het geeft dan wel een pruttelend geluid, maar de vloeistof wordt opgezogen. Ook kan de douchecabine snel droog gemaakt worden.
Als het aan/uit lampje begint te knipperen weet je dat nog een klein stukje kan doen en dat het apparaat weer opgeladen moet worden. Het opladen duurde bijna 3 uur en met de volle accu kan je ontzettend veel ramen doen in zeer korte tijd.

Na gebruik:
De wisserbladen zijn makkelijk af te spoelen onder de kraan en de doekjes kunnen gewoon in de wasmachine gewassen worden. Helaas is het vuilwatertankje niet afneembaar. Om het bakje schoon te krijgen moet je het apparaat via de bovenkant met de kraan vullen en via de zijkant leeggieten.

Pluspunten

• geen piepende wisserbladen
  • in korte tijd heel veel ramen doen
  • makkelijk in gebruik
  • voor grote en kleine oppervlaktes te gebruiken

Minpunten

• Geen afneembaar vuilwatertankje
  • lange oplaadtijd accu

Testertje06 24-07-2018

Mooi handig apparaatje

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Ramen lappen is niet bepaald een van mij favoriete klusje om te doen, het is altijd zo'n gedoe met het trapje , emmertje, spons en zeem. Dan maar over te zwijgen dat echt alles drijf nat is op de vloer en vensterbank.
Ik heb de Bosch GlassVac voor kieskeurig mogen testen.
Als eerste heb ik de accu opgeladen wat echt snel ging. De Bosch GlassVac was binnen een 2,5 uur geladen. ik heb hem al meerdere malen gebruikt en de accu is nog steeds vol. Dik plus punt dus.
Vervolgens de beschrijving doorgelezen, een beknopte maar toch duidelijke beschrijving. Daarna de ramen gaan lappen, met het grootste gemak de ramen besproeit en ingewreven , in één woord ,GEWELDIG, geen druipende spons, geen drijf natte vloer ,niet dat trapje op en af voor de spons te dompelen, wat een gemak. De Bosch GlassVac aangezet en met een simpele beweging het raam droog en streep loos schoon getrokken. Normaal gesproken als ik de ramen lap boven in huis ,binnen en buitenkant, ben ik er toch wel even zoet mee. Met de Bosch GlassVac was ik nog geen 15 minuutjes klaar. Nog een dik plus punt.
Ik heb de Bosch GlassVac niet alleen gebruikt voor de ramen maar ook voor de douchecabine .En weer was ik zeer tevreden met het resultaat. Binnen een paar minuten had ik een schone streep loze douchcabine. Ik raad de Bosch GlassVac echt aan. Super handig duurzaam apparaatje.

Pluspunten

• Licht van gewicht
  • Duurzame batterij
  • Laad snel op
  • Streeploos
  • Zeer gemakkelijk in gebruik

Minpunten

• Beknopte beschrijving

grummel 24-07-2018

bosch glass vac

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

ik heb de bosch glass vac mogen testen , de inhoud was zeer goed verpakt en lekker compact.Alleen jammer dat de beschrijving compact is, maar uiteindelijk wist ik toch hoe alles werkte.
ik heb hem meteen opgeladen en dat ging vrij snel.

Ik ben begonnen met de grote ramen en uiteraard ook het grote blad gepakt, hij werkt perfect en je hebt nauwelijks strepen, daarna heb ik het nogmaals gedaan en geen strepen meer, hij zit lekker in je hand en ook lekker licht, ik heb erna het kleine blad getest, deze is zeker ideaal , ik heb een paar kleine ramen en dat was altijd een gedoe met ramen poetsen, deze is dus echt een onmisbaar blad, je komt overal goed bij zonder gedoe, hij geeft tevens een goed resultaat.
het flesje is ook fijn en de doeken kun je wassen na ieder gebruik.. alleen jammer dat er niet aangegeven wordt welk poetsspul je het beste kunt gebruiken, ik heb het gewoon gedaan met afwasmiddel, maar misschien was er een suggestie geweest.

de ramen zijn lekker makkelijk schoon en je hebt weinig rotzooi erna het vieze water word opgevangen en kun je na gebruik mkkelijk leeg maken en naspoelen met water, het enige hoef je nog de kozijnen na te vegen.

ik heb met het apparaat alle ramen kunnen wassen zonder opnieuw op te laden.

voor mij een aanrader waar ik zonder meer kan

Pluspunten

• compact
  • makkelijk in gebruik
  • extra kleine borstel
  • lichtgewicht
  • accu werkt lang genoeg

Minpunten

• korte gebruiksaanwijzing
  • welk poetsspul je het beste kunt gebruiken

Marijke 22-07-2018

Handig apparaat, werkt snel, kwaliteit valt tegen

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Bij het openen van de doos zag ik allerlei accessoires en heb nagekeken met het boekje of alles er bij zat. Alles was keurig verpakt. Zelf heb ik niet eerder met zo'n ding gewerkt. Het duurde even voor ik doorhad hoe het werkte, De gebruiksaanwijzing omvat 3 plaatjes op de doos, ipv een instructie in het boekje. Later las ik at je ook de douche er mee schoon kunt maken. Dit vond ik op de website van bosch zelf. Verder is hij wel makkelijk in het gebruik, ik heb nu een stuk of 11 ramen schoongemaakt zonder hem op te hoeven laden.

Streeploos? Nee helaas niet, je ziet de kleine streepjes van het wisserblad ( weet niet zeker of dit zo heet )

Ook is de spuit niet heel erg goed. Ik moet een aantal keer pompen voordat hij begint te sprayen. Het kan toeval zijn, maar voor deze prijs had ik hier meer van verwacht. Het reservoir is ruim voldoende voor de 11 ramen die ik gepoetst heb.

Het werkt een stuk sneller dan de traditionele methode.
Wel vond ik het lastig om tot de onderkant van het raam te komen, hierdoor moet je altijd aan de onderkant nog een keer horizontaal vegen. Ook de randjes nemen de wisser als de zuiger niet goed mee en moet je dit met een doek nog napoetsen.

Verder oogt hij wel mooi stevig.
Het opladen duurde voor mijn gevoel niet lang. De tijd heb ik niet bijgehouden, maar voor ik het wist was dit al klaar. Ik had gevoelsmatig een langere oplaadtijd verwacht.

Om hem op te bergen neemt het wel wat meer ruimte in , in de kast, Hoewel je niet meer een emmer hoeft te gebruiken. Je verplaatst je dus makkelijk met je trap tussen alle ramen en ik was een stuk sneller klaar dan normaal gesproken.

Of ik hem zou kopen? Wel als hij in de aanbieding is. Hij is het niet goed genoeg afgewerkt voor mij om de volledige prijs er voor te willen betalen. Dit heeft te maken met de strepen die ik nog zie en de spuit die niet goed werkt ( nogmaals, dit kan een keer een foutje zijn vanuit de fabriek, wellicht doet een andere spuit het beter ) .

Ik zou vaker en sneller even mijn ramen schoonmaken met dit product, dan met mijn huidige traditionele middelen.

Pluspunten

• werkt snel
  • laad snel op
  • weegt niet zwaar
  • Ziet er wel mooi uit
  • makkelijk in gebruik

Minpunten

• spuit werkt niet goed
  • er blijven redelijk veel strepen achter
  • prijs/kwaliteit
  • gebruiksaanwijzing vind ik beknopt

Ingrid O 20-07-2018

Handzaam

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Al bij het openen van de doos was in verrast door de compactheid van het apparaat. Daarom ligt het ook meteen lekker in de hand.
Apparaat aan de lader gedaan en s'avonds meteen gebruikt om de douche droog te trekken na het douchen. Meteen vernam in de goede zuigkracht en het streeploos droog trekken van toch 3 behoorlijke glasoppervlaktes. Jammer was in dit geval de beperking van van het water opvangbakje. Die lijkt groot maar is op de helft al op het maximum. Vanaf dat moment kan je het apparaat al niet meer verticaal houden omdat het water dan terug stroomt en het apparaat begint te pruttelen. het is ook jammer dat je het opvangbakje er niet uit kan pakken. Je moet het bakje middels een opening midden op het apparaat leeg gooien.
Maar dat mocht de pret niet drukken.
De volgende dag met de ramen buiten en binnen aan de slag gegaan. Ook hier weer een prachtig streeploos resultaat. Door de meegeleverde kleine en grote wisser, kon ik alle ramen goed wassen.
Doordat je de ramen wast met de sproeiflacon, was hier het opvangbakje geen probleem. Ik ben nog wel zoekend naar de juiste verhoudingen water/zeep in de sproeiflacon. Dus voor nu de sproeier van leifheit erbij aangeschaft omdat in de spuitflacon te doen.
Door het gebruiksgemak van de ruitenreiniger is het zeker een aanrader. Voor de badkamer moet je maar even voor lief nemen dat jet het apparaat vaker moet legen.
De batterij gaat overigens verrassend lang mee.

Pluspunten

• compactheid
  • goede wissers
  • kleine en grote wissers
  • batterij gaat lang mee
  • snelle laadtijd

Minpunten

• wateropvang

Aagja 20-07-2018

Streeploze schone ramen

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Deze ruitenreiniger mocht ik testen. Nou dat was werkelijk een plezier om te doen!
Het was als een verrassing bij het uitpakken, een mooi, compact apparaat. En gemakkelijk te hanteren mede ook door het gewicht.
Even snel de gebruiksaanwijzing gelezen, duidelijk en goed te begrijpen. Gelukkig ook niet te lang.
Mijn ramen gezeemd met de ruitenreiniger na opladen. Het opladen duurt niet te lang, het apparaat was al gedeeltelijk opgeladen. s avonds opgeladen en de volgende dag zemen.
De ramen gezeemd (met schoon water, nog geen reiniger geprobeerd) Heerlijk, wat een gemak! Het apparaat is verticaal en horizontaal te gebruiken.
Geen strepen en bij hoge ramen kun je gemakkelijk "in tweeën" zemen. Eerst boven en dan beneden, je ziet zelfs dan geen aanzetstrepen.

Het gaat echt heel gemakkelijk, geen druk zetten, laat het apparaat zijn werk doen. Het is lichtgewicht en heel handzaam.

Ook de glazen tafel gezeemd, dat ging heel gemakkelijk, ook hier geen strepen en werkte het zonder te morsen.

Wat ik wel jammer vind, is dat het opvangbakje geleegd moet worden door een opening. Zelf had ik het handiger gevonden als het opvangbakje losgemaakt kan worden zodat ik het ook schoon kan spoelen.

Ik vind dit apparaat een aanrader! Handzaam, zeker niet te zwaar, lange accuduur en verbazingwekkend schone ramen zonder strepen.

Pluspunten

• Handzaam
  • Geen strepen
  • Lange accuduur
  • Snel opgeladen
  • Grote en kleine zeemkop

Minpunten

• Opvangbakje niet los

Jacqueline 19-07-2018

Streeploos ramen wassen

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Een heel fijn licht apparaat, waar je streep loos je ramen mee kunt wassen. Ligt makkelijk in de hand en is erg licht. Het rubber glijdt makkelijk over de ramen en spiegels. Het scheelt ook heel veel in tijd, omdat de ramen na er 1 keer overheen gegaan te zijn, al helemaal droog zijn. Ik heb deze keer echt met plezier mijn ramen gewassen.

Pluspunten

• geen strepen meer
  • licht in de hand
  • Mooie uitstraling

Minpunten

• Bij verticaal gebruik spettert hij water
  • Hard geluid
  • klein waterreservoir

Corina 18-07-2018

Echt een aanrader!!

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Echt een ideaal apparaat. Ik heb een hekel aan ramen wassen, omdat het best intensief is en je wordt er ook vaak zo nat van. Verder hebik bijna altijd strepen, dus toen ik de mogelijkheid kreeg om dit apparaat te testen zei ik zeker geen nee.

Tijdens het uitpakken viel me al op dat er twee verschillende koppen. Een grotere en één kleinere. Verder viel me op dat de glassvacGlassvac niet veel weegt en makkelijk in de hand ligt. Dus meteen aan de slag gegaan. Opladen gaat best snel en je kunt als hij volledig is opgeladen zeker 13 ramen doen.

Allereerst de buiten ramen. Even sprayen, soppen en dan droogtrekken. Het werkt echt heel goed, je moet alleen niet 2 keer over dezelfde plaats gaan, want dan krijg je wel strepen. Voor de rest echt heel makkelijk ingebruik.

Daarna ook gebruikt voor de spiegels, binnendeuren en de tegels in de douche. In 1 woord geweldig. Het gaat heel simpel en makkelijk en heel snel.

Net zelfs de ramen van de auto en de caravan ermee gedaan. Ook dit gaat prima.
Dus ik zou dit product zeker aanraden.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Goede accu
  • Lichtgewicht apparaat
  • Verschillende koppen
  • 1x droogtrekken is streeploos

Minpunten

• 2x droogtrekken geeft strepen

Tessa 17-07-2018

Geen strepen meer

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Als ik mijn ramen moet lappen zie ik daar altijd tegenop. Met emmer, spons, wisser en zemen lap ga ik aan de slag. Het resultaat is altijd teleurstellend, want ik zie altijd strepen. Ik was dus blij dat ik de Bosch GlassVAC mocht testen, want deze automatische ruitenreinigers staan er om bekend om geen strepen achter te laten.

Onderdelen
Als ik de doos open maak zie ik heel veel onderdelen dus voordat ik er mee aan de slag ga bekijk ik de gebruikswijziging, want het ziet er allemaal erg ingewikkeld uit. Gelukkig is dat het niet en zet ik alles makkelijk in elkaar. De sproeiapplicatorkop van 110 mm kan je klikken in de sproeiapplicatorkop van 276 mm dus dat is erg handig. Zo kan je kleine en grote oppervlakten reinigen met de daarbij behorende sproeiapplicatorkop en microvezeldoek. Datzelfde geldt voor de raamwisser die ook een klein en groot wisblad heeft die makkelijk te wisselen zijn. De raamwisser kan je opladen en er is een draagriem bijgeleverd.

Gebruik
Omdat ik toch wel heel nieuwsgierig ben, wil ik het apparaat gelijk gebruiken. Hij is al een beetje opgeladen dus ik kan direct aan de slag. Ik begin met de spiegel in de badkamer. Ik spray het in met water maar je kan ook ruitenschoonmaakmiddel in de sproeiapplicatorfles doen. Met de microvezeldoek haal je makkelijk het vuil van de spiegel af. Vervolgens zet ik de raamwisser aan. Ik schrik van het geluid wat hij maakt. Toch wel veel lawaai voor zo'n klein apparaat. Het lijkt wel een stofzuiger. Ik wis de ramen schoon en het water wordt door het apparaat opgezogen. Mijn spiegel is streeploos schoon en dat in een handomdraai.

De volgende dag ga ik aan de slag met mijn ramen. Die zijn erg vies dus ik doe nu een schoonmaakmiddel in de sproeiapplicatorfles. Ik zet de grote sproeiapplicatorkop erop en ga vrolijk mijn ramen schoonmaken en vervolgens wissen. Ik kom makkelijk in de kleinste hoekjes die normaal niet goed schoon werden. Mijn ramen zien er prachtig uit, want de wisser is gemaakt van gepatenteerde rubber coating wat makkelijk over de ramen glijdt en een streeploze afwerking heeft. Halverwege stopt de raamwisser ermee en kan ik mijzelf wel voor mijn kop slaan, want ik heb hem nog niet opgeladen sinds ik hem bezit terwijl dat wel in de gebruiksaanwijzing stond.

Opladen
Het apparaat moet nu eerst 3 uur laden staat in de gebruiksaanwijzing maar hij is na 2,5 uur opgeladen wat ik eigenlijk ook nog wel erg lang vind duren. Tijdens het laden kleurt de accu-oplaadindicatie bij de aan/uit knop rood. Als het apparaat is opgeladen kleurt hij groen. Je kunt de raamwisser dan 30 minuten gebruiken wat goed te doen is als je zowel boven als beneden je ramen wilt reinigen.

Voordelen
De Bosch GlasVacc heeft voor mij veel voordelen, want mijn ramen zijn streeploos schoon, het apparaat ligt lekker in de hand en ik vind het nu erg leuk om mijn ramen te reinigen, want het resultaat is erg goed. Wat het apparaat erg leuk maakt is dat het ook gemorste vloeistoffen op kan zuigen. Toen ik mijn glas water om had gegooid pakte ik snel de raamwisser en zoog met gemak het water op. De raamwisser met de vloeistof kan je makkelijk reinigen door er water in te laten lopen en door de dop van de vuilwatertank te openen laat je het vieze water weglopen.

Nadelen
Er zijn bijna geen nadelen te noemen, want het resultaat is goed maar als ik dan toch iets moet noemen is de lange oplaadtijd. 2,5 uur vind ik erg lang. Als je de Bosch GlasVacc vergeten bent te laden voordat je wilt beginnen moet je dus nog even wachten. Het lawaai mag ook iets minder hard. Al is dat geen reden om het apparaat niet meer te gebruiken. Ook wordt er niets vermeld over hoe je de draagriem moet gebruiken. Daarom heb ik deze dus niet gebruikt, want ik wist niet hoe dit moest.

Pluspunten

• Streeploos resultaat
  • Makkelijk in gebruik
  • Voor kleine en grote oppervlakten te gebruiken
  • Ook te gebruiken om vloeistoffen op te zuigen

Minpunten

• Veel lawaai
  • Lange oplaadtijd
  • Functie draagriem niet uitgelegd

Mar 14-07-2018

Het ideale glazenwasser hulpje

Geschreven voor: Bosch GlassVAC

Mijn ervaring was zeer positief.

Ik wilde de Bosch glassvac graag uittesten, omdat ik zelf reuma heb en het voor mij zeer lastig is om een spons en zeem uit te wringen.

Toen ik deze uit zijn verpakking haalde dacht ik, wat een klein makkelijk te hanteren apparaat. Door de brede onderkant staat hij heel stabiel en hij ligt makkelijk in de hand. Er zit een touwtje bij om hem om de pols te dragen, maar dat heb ik niet gebruikt.

Een beetje met afwachtende houding begon ik aan mijn eerste schoonmaakklus, de buitenzijde van mijn ramen. Maar wat een verrassing. De spuitflacon met microfiber doek was makkelijk in gebruik, omdat je hiermee makkelijk de ramen inzeept. De flacon heeft eveneens een brede onderkant en blijft daardoor goed staan op wat minder vlakke ondergronden. Er zitten 2 maten doeken bij, een brede voor normale ramen en een smalle welke makkelijk te gebruiken is voor bijvoorbeeld een bovenlicht.
Toen ik het raam goed had ingesopt was het tijd om hem droog te trekken.
Ik had verwacht dat dat net zo zou stroppen als een ouderwetse trekker, maar wat een genot.
Hij danst zowat over je raam heen. Door de gepatenteerde rubber coating glijdt hij heel gemakkelijk over je raam. Hij komt goed in de hoekjes. Ook zijn er 2 maten wisserbladen bij geleverd.
Het was voor mij een grote verrassing hoe streepvrij het resultaat was.
Ik kreeg weer lol in het ramen wassen. Binnen een korte tijd had ik buiten al mijn ramen gewassen.
Mijn man wilde hem ook wel eens even proberen. Ook hij heeft hem als zeer gemakkelijk ervaren.

Met 1 flacon wasmiddel en 1 volle acculading lukte het mij om mijn hele benedenverdieping te wassen.

Ik heb hem ook op de badkamer getest. Mijn spiegel blonk als nooit tevoren.
Na iedere douchebeurt maken we er de douchewand mee droog. Deze blijft nu langer kalkvrij.

Het enige minpuntje vond ik dat de bediening bovenop de handgreep zat. Mij lijkt het makkelijker als deze aan de binnenzijde zou zitten.

Dit is voor mij dus de ideale uitvinding om weer pijnvrij mijn ramen te kunnen wassen.

Pluspunten

• makkelijk in gebruik
  • meerdere maten wissers
  • stabiel door de brede onderkant
  • voldoende accu capaciteit
  • handzaam formaat

Minpunten

• drukknopje aan bovenzijde
  • sproeier raakt soms het wisser doekje