• Test panel 8.4 jun 2020

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AEG QX9-1-40GG op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,2

Merel 17-10-2020

Eindelijk

Geschreven voor: AEG QX9-1-40GG

Eindelijk van die zware klus af. Stofzuigen doe ik nu zonder morren en ik zweet er niet eens bij! Geen snoer waar ik over struikel, geen slang die tegen de witte muur schuurt, geen gevecht om stofzuigerzak te wisselen, geen gesjouw de trap op. Kortom een voordeel van deze moderne tijd waarin techniek ons mooi kan helpen het onontkoombare huishouden te doen!

Stefan 29-06-2020

Handig, goede zuigkracht

Geschreven voor: AEG QX9-1-40GG

Heb de AEG nu een tijdje getest en moet zeggen dat hij mij erg bevalt.

Formaat: Hij is erg handzaam, niet te groot maar ook zeker niet te klein. Met mijn 1,83 meter hoef ik niet te bukken om hem te gebruiken. Overal waar ik niet bij kan haal ik de kruimeldief eraf. Fijn dat dit allemaal 1 systeem is.

Accuduur: Ik heb zelf een huis met 3 verdiepingen en moet zeggen dat ik erg verbaasd ben over de accuduur. Makkelijk maar ik 3 verdiepingen stofvrij. Voor het echt heel secuur stofzuigen komt hij wel wat accuduur te kort.

Opladen: Het is fijn dat het 1 systeem is (stofzuiger en kruimeldief in één). Hierdoor hoef je maar 1x op te laden en dat scheelt weer tijd. De bijgeleverde oplaadstation kan je makkelijk overal neerzetten. Stofzuiger staat erg stabiel in zijn station.

Zuigkracht: De zuigkracht is in te stellen door een knop op de stofzuiger. De zuigkracht is voldoende voor de meeste stofjes, kruimels en prulletjes maar heb wel gemerkt dat hij bijvoorbeeld een euromuntje niet kan opzuigen.

Voor de dagelijkse zuigwerkzaamheden beveel ik heb zeker aan! Je pakt hem makkelijk en zet hem ook weer makkelijk weg.

Pluspunten

• Handzaam
  • Zuigkracht
  • Oplaadsysteem

Minpunten

• soms accu net te weinig

Laura 26-06-2020

De ideale stofzuiger!

Geschreven voor: AEG QX9-1-40GG

Deze steelstofzuiger van AEG is in 1 woord geweldig!
Wij zijn een gezin met 5 personen en een hond. Er valt altijd wel iets op te ruimen. Sinds we de AEG Steelstofzuiger in huis hebben is het stofzuigen totaal geen opgave meer. Je pakt de stofzuiger echt heel snel even. Zelfs meerdere keren per dag.
Het oplaadstation is echt ideaal. Deze hoef je niet aan de muur te bevestigen maar kan je op elke gewenste plek neerzetten.
Daarnaast is de AEG Steelstofzuiger zoveel stiller dan onze huidige stofzuiger. Je wil daarna eigenlijk gelijk niet anders meer.
Qua uiterlijk valt gelijk op dat de motor onderaan is geplaatst. Daardoor voelt de AEG Steelstofzuiger ook heel licht in de hand. Er zit hierdoor wel een nadeel aan dat je nu niet onder de bank of kast kan stofzuigen. Echter, dit is makkelijk op te lossen door de kruimeldief uit de steel te klikken en het lange opzetstukje erop te plaatsen.
De kruimeldief voelt wel wat zwaar in de hand, maar is heel handig in gebruik. Ook zit er een vakje in om het borsteltje op te bergen. Handig voor de trap!
De parkeerstand is trouwens ook echt top! Als je even iets aan de kant wilt schuiven kan je de AEG Steelstofzuiger gewoon rechtop laten staan.
Daarnaast is de Brush roll clean functie echt een super uitvinding. Hiermee worden de haren die vastzitten in de borstel los gesneden en gelijk weer opgezogen door de stofzuiger. Heel handig!
De wendbaarheid is echt fantastisch. Je kan er werkelijk waar alle kanten mee op. De ledlampjes maken het helemaal af!

Pluspunten

• Wendpaarheid
  • Geluid
  • Parkeerstand
  • Ledlampjes

Minpunten

• Steelstofzuiger komt niet onder meubels

Dennis 26-06-2020

Steelstofzuiger met vriendelijk gebruikersgemak

Geschreven voor: AEG QX9-1-40GG

De AEG steelstofzuiger is een mooi futuristisch apparaat. Die doet wat hij moet doen. We zijn een gezin met 2 opgroeiende kinderen. De functie met de kruimeldief is hiervoor ideaal. Voorheen hadden we wel eens dat de kinderen de normale stofzuiger aanzagen voor paardje rijden tijdens het stofzuigen maar dat is met de steelstofzuiger verholpen. Hierdoor een tijds winst met het stofzuiger van het huis.

Gebruik:
Het gebruik van de steelstofzuiger is heel makkelijk. Hij is licht in gebruik en snel te pakken van het oplaadstation. Hij is heel wendbaar en glijd soepel over het laminaat. Ook de omschakeling naar het kleed in de woonkamer gaat heel gemakkelijk.
Het eruit klikken van de kruimeldief is ook ideaal en soepel. De hulpstukken zijn goed voor de kruimel dief voor plekken waar je minder snel bijkomt.
Ook de zelfstaande functie is makkelijk wanneer je wat spullen opzij wilt zetten voor het stofzuiger. Hierna pak je hem weer beet en kan je weer door.
De stofzuiger geeft ook een minimaal geluid bij het stofzuiger. Minder hard dan de normale stofzuigers die we hebben gehad. Dat is ook ideaal als de kids een dutje doen om dan tussendoor even snel de bende op te ruimen.

Accu:
De accu is voldoende voor een eengezinswoning te stofzuiger achter elkaar. Dit bestaat bij ons uit een begane grond, eerste verdieping en zolder. Na het complete huis te hebben gestofzuigd is hij wel aan opladen toe.

Standen:
De AEG steelstofzuiger heeft 3 standen. Wij hebben hem voornamelijk gebruikt in de middelste stand. Deze heeft genoeg zuigkracht en hiermee kan je alles gewoon netjes opzuigen. Mogelijk heb je door de hoogste stand wat minder accu duur.

Opvangbak:
Ook heeft de AEG steelstofzuiger een handige opvangbak. Hier kan je volledig zien wanneer deze vol zit. De stof wordt mooi gescheiden van het filter en is makkelijk te legen door de kruimeldief los te halen van de steel en het opvangbakje los te klikken.

Al met al is het een hele handige steelstofzuiger die we met veel plezier gebruiken. (Ook de kids zijn er dol op en willen graag de kruimels opruimen)

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk
  • Wendbaar
  • Weinig geluid
  • Verschillende standen
  • Verlicht mondstuk

Minpunten

• Accu had net iets langer mogen volhouden

Heidi 25-06-2020

zeer gebruiksvriendelijke steelstofzuiger

Geschreven voor: AEG QX9-1-40GG

Het is voor mij een hele nieuwe ervaring om een steelstofzuiger te gebruiken.
De vloer laadstation neemt weinig ruimte in en de stofzuiger zelf gaat soepel op het station en blijft er goed rechtop in staan. Stofzuigen zonder snoer is echt een verademing, doordat je nergens aan vast zit is hij erg wendbaar en het gewicht van de steelstofzuiger valt mij erg mee.
De kruimelzuiger is handzaam en ideaal om de trap mee te zuigen. En is gemakkelijk in en uitneembaar.
Doordat je de zuigkracht op verschillende standen kan zetten is hij voor verschillende ondergronden goed te gebruiken.
Zelfs de kattenharen worden eenvoudig verwijderd van het kleed en met de press knop zijn de haren ook snel verwijderd uit de borstel.
Met een volle accu kan je met gemak het hele huis stofzuigen.
Enige minpunt is dat er geen opbergsysteem is voor de lange zuigmond.
Kortom een fijne steelstofzuiger die je snel kunt pakken en eenvoudig in gebruik is.

Pluspunten

• wendbaarheid
  • zuigkracht
  • kruimelzuiger
  • laadstation
  • geluid

Minpunten

• kleine stofopvang

Linda 25-06-2020

degelijke steelstofzuiger

Geschreven voor: AEG QX9-1-40GG

Heb deze stofzuiger mogen testen via kieskeurig.

Ik was verbaasd over de zuigkracht van deze stofzuiger, had het hoogpolige kleed in de woonkamer eerst met de gewone stofzuiger gedaan en daarna nog een keer met deze AEG steelstofzuiger eroverheen. Stond er van te kijken wat er allemaal nog opgezogen kon worden. vooral de hondenharen.

Het geluid is zeker wel minder als de normale stofzuiger en je kunt nog praten tijdens het zuigen, maar om nu te zeggen dat deze echt een heel stuk stiller is, is wat overdreven.

Het apparaat is zeer wendbaar, door de flexibele kop, alleen kun je niet overal bij, zoals onder de bank, omdat hij daarvoor te dik is. Maar voor even een tussendoor beurt, is deze zeer handig.
Wel is het zo dat het opvangreservoir best snel vol is. dus bij een grote beurt door het huis heen, zal je hem regelmatig moeten legen.
De led strip is ook handig, zo zie je veel beter wat er ligt aan stof op de grond
Ook merk ik dat ik hem eerder pak om iets op te ruimen bijvoorbeeld in de auto. Anders zou ik de grote stofzuiger moeten pakken, verlengsnoer, enz. Dat doe je niet zo snel. Nu lag er wat aarde in de kofferbak en heb het gelijk met de kruimeldief die er aan zit opgeruimd.

Er zit bij deze stofzuiger ook een verlengstukje met borsteltje. Deze is makkelijk om even de vensterbank af te nemen. je kunt dit verlengstukje in de stofzuiger klemmen, wanneer je het niet gebruikt, maar ik merk dat je dit stukje wel snel verliest.

Fijn is ook dat je hem zo op het oplaadstation kunt zetten. Staat rechtop, waardoor het niet te veel ruimte in neem en zo snel weer opgeladen is.

Al met al best een fijn apparaat, welke je snel even pakt om op te ruimen. de vormgeving zorgt er voor dat je hem ook goed met je andere hand erbij op kunt pakken om bijv. even de bank te stofzuigen. Met 1 hand is dit anders best wel zwaar.
Op de zuigkop zit ook een functie waardoor je de borsteltjes beter over de vloer kunt laten borstelen, bijvoorbeeld bij iets dat een beetje vast zit aan de vloer. Echter is dit wel meer geschikt voor linkshandige mensen. aangezien ik rechts ben en de je die functie ook rechts zit, die je kunt indrukken met je voet, zul je hem in mijn beleving eerst in de linkerhand moeten nemen.

Pluspunten

• wendbaarheid
  • led strip
  • snel te pakken
  • snel opgeladen
  • verschillende zuigkracht opties

Minpunten

• accesoire valt er snel vanaf
  • extra borstelfunctie

Bouke 24-06-2020

Handige stofzuiger!

Geschreven voor: AEG QX9-1-40GG

Ik heb deze stofzuiger nu zo'n twee weken in gebruik en hiervoor had ik een 'gewone stofzuiger' met snoer en slurf. Wat mij meteen opvalt is dat je een draadloze steelstofzuiger als deze van AEG veel sneller pakt om even wat rommel op te ruimen of bijvoorbeeld huisdierharen weg te halen. Het dilemma van het pakken en aansluiten van een gewone stofzuiger en het moeten verwisselen van stekkers en snoeren is daarmee verleden tijd!

De zuigkracht van het apparaat is goed en daarmee maak ik goed schoon. AEG verkondigt dat deze stofzuiger behoorlijk stil is, maar dat is helaas niet mijn ervaring. Er is sprake van een 'normaal' stofzuiger geluid.

Hoewel niet noodzakelijk vind ik de ledstrip aan de voet een leuk en fijn detail. Wat bovenal heel fijn is, is dat je de stofzuiger rechtop stil kan zetten zonder dat deze ergens tegenaan hoeft te leunen. Dit in tegenstelling tot veel andere steelstofzuigers.

Het design van de stofzuiger is niet geheel mijn smaak, maar hij is netjes. Het voordeel is dat er een geintegreerde kruimeldief in zit. Ik heb echter niet vaak de behoefte om een kruimeldief te gebruiken.

Hoewel de zuigvoet heel goed zwenkt en meedraait, vind ik deze steelstofzuiger nog relatief zwaar. Waar je bij een normale stofzuiger het zuigstuk af en toe optilt om ergens anders weer te plaatsen, is dit bij deze AEG stofzuiger geen fijne handeling. Hierdoor vind ik het persoonlijk prettiger om met een 'normale stofzuiger' het volledige huis schoon te maken. Met deze stofzuiger kom ik ook minder goed op moeilijk bereikbare plekken, zoals bijvoorbeeld onder de bank of bed. Dit is het gevolg van de apparatuur die zich onderin de steelstofzuiger bevindt.

Ten slotte is de opslagcapaciteit van opgezuigd vuil behoorlijk klein. Deze moet je (zeker als je huisdieren hebt) na elk gebruik legen en als je een achterstand in te halen hebt, is de stofzuiger al snel vol.

Al met al vind ik het een fijn product door de goede zuigkracht en flexibiliteit die het creeert.

Pluspunten

• LED verlichting
  • Wendbaarheid zuigstuk
  • Zuigkracht
  • Staat zelfstandig overereind

Minpunten

• Opslagcapaciteit
  • Zwaar

Michelle 24-06-2020

Snel stofzuigen met weinig lawaai, ik ben om

Geschreven voor: AEG QX9-1-40GG

Bij uitpakken voelde de stofzuiger al degelijk aan. Hij was in een handomdraai klaar om op te laden en te gebruiken. Dat is al fijn!

Toen ik de stofzuiger voor de eerste keer testte schrok ik hoe vies ons huis blijkbaar nog was. Terwijl wij een kwalitatief prima 'gewone' stofzuiger hebben. Het opvangbakje was helemaal vol met stof en haren van onze kat, in een mum van tijd. Ons kleed zag er ineens ook weer helderder uit. Gelukkig zit er een speciale knop op de stofzuigerkop, waarmee lange haren bijvoorbeeld vermaald worden. Je hoeft die haren dus niet handmatig uit de borstel te trekken. Ideaal!

Wat me ook meteen opviel is dat de stofzuiger niet veel herrie maakt. Ik kon nog prima blijven praten met mijn partner en ook de kat vluchtte niet weg, een unicum.

De stofzuiger laadt continu op als je hem niet gebruikt en is dus steeds snel klaar voor gebruik. Dit maakt dat ik veel vaker stofzuig, ook als ik gewoon wat haren of kattengrit zie liggen. In een handomdraai is de vloer weer schoon.

De stofzuiger zelf heeft een heel flexibele kop. Even wennen, want mijn stuurmanskunsten zijn niet zo goed, maar ontzettend fijn om bijvoorbeeld stoelpoten heen! Hij is handzaam en handig in gebruik.

De steel had wel iets langer gemogen. Als ik lang stofzuig, merk ik dat ik best wat last krijg in mijn onderrug. Misschien is mijn houding verkeerd, maar het viel me op.

De accuduur is niet zo hoog als wordt gezegd, maar dat komt ook omdat ik op de middelste stand van drie standen stofzuig. We hebben een vrij harige kat, dus wil ik de haren goed wegzuigen, van de vloer, uit het kleed en van de bank. Ik kan er een half uur tot drie kwartier intensief mee zuigen. Er is ook een turbostand, maar die heb ik niet nodig gehad.

De kruimeldief functie is ook superhandig! Als er even wat kleine kruimeltjes liggen, zijn die in een handomdraai weggehaald. Met het tuutje en de borstel kun je ook bijvoorbeeld stoelen zuigen, maar daarbij vond ik de kruimeldief wel zwaar. Ook miste ik de flexibiliteit van een stofzuigerslang, om even goed heen en weer te kunnen 'boenen' voor alle haartjes.

Al met al ben ik ontzettend tevreden over de stofzuiger. Ik merk dat ik het stofzuigen nu veel gemakkelijker bijhoudt, waardoor het stof minder stapelt. Ik vind het zowaar leuk geworden. Je pakt hem er zo makkelijk bij, dat dat geen excuus meer is. Minder lawaai en flexibel in gebruik. Kortom, ik raad de AEG steelstofzuiger absoluut aan.

Pluspunten

• Goede zuigkracht
  • Relatief weinig geluid
  • Flexibel
  • Ingebouwde kruimeldief
  • Lange haren worden vermalen

Minpunten

• Accutijd mag langer
  • Bakje redelijk snel vol met stof en haartjes

Remco 22-06-2020

Soepel Stofzuigen

Geschreven voor: AEG QX9-1-40GG

Via kieskeurig van AEG deze Stofzuiger mogen testen. Hij moet het opnemen tegen onze 10 jaar oude zakloze cycloon stofzuiger.

Mooi vergelijkingsmateriaal dus. Maar laten we eerst bij het begin beginnen.

Uitpakken

De stofzuiger komt in een smalle rechthoekige doos. Alles zit netjes verpakt. Op de glimmende delen zit een extra schuimlaagje. De stofzuigermond die moet je er nog op zetten maar dit is met een simpele klik gebeurd. Daarna alleen nog de oplaadbasis in elkaar zetten, maar deze bestaat slechts uit 2 delen en is dus zo gebeurd. Achter op de basis zit de mogelijkheid om het snoer netjes weg te werken. Tevens worden er bij ons testmodel “Granite Grey” 2 hulpstukjes meegeleverd: een smal verlengstukje en een borsteltje.

Design

De stofzuiger is simpel maar elegant vormgegeven. De stofzuiger bestaat uit 2 delen. De Zuigunit en een behuizing daarom heen. De zuigunit is uitneembaar en functioneert dan op zichzelf (kruimeldief). In de behuizing geklikt vormt het 1 geheel en kun je hem bovenop bedienen.

Start-up.

Nadat je hem in elkaar heb gezet kun je eigenlijk meteen aan de slag. Voor een paar minuten dan. De accu wordt met een kleine lading geleverd. Dan eerst 4 uur aan de lading om hem volledig op te laden….

Het gebruik

De stofzuiger is erg gemakkelijk in gebruik. Je pakt hem uit de oplaadbasis en met 1 druk kun je aan de slag. Het eerste wat je meteen zal merken is de wendbaarheid van deze stofzuiger. Hij laat zich heel gemakkelijk alle kanten opsturen en dat zonder contact te verliezen met de ondergrond. Ook het gewicht wat je vasthoud is laag omdat de stofzuigermond op de grond rust. Ook zit de zuigunit laag in de behuizing wat er dus voor zorgt dat je niks hoeft te “tillen”. Dit resulteerde er bij ons wel in dat zelfs de kinderen hem af en toe pakten om wat te stofzuigen (:o). De zuigkracht is goed maar haalt het niet bij onze eigen stofzuiger. Zelfs niet in de hoogste stand(3 standen). Dit wordt deels gecompenseerd door de ronddraaiende borstel die in de stofzuigermond zit. Dit werkt in de voorwaartse beweging goed. Maar als je hem weer terug naar je toehaalt laat hij de grovere stukjes liggen. Nog een keer voorwaarts eroverheen en het is weg maar dat kost je een extra beweging. Tevens is de stofzuiger mond wat aan de kleine kant ten opzichte van onze normale stofzuiger maar dit zullen meerder steelstofzuigers hebben denk ik. Wat zeker ook een goed punt is zijn de LEDjes voor op de stofzuigermond. Ideaal voor de wat donkere plekjes zoals onder de bank, tafel of bed en in andere hoeken/ruimten waar je niet altijd het licht aanhebt. Het geluid is voor een stofzuiger erg laag. Zeker in vergelijking met onze stofzuiger wat echt een straaljager is. Het enigste wat opvalt is dat de behuizing wel wat snel beschadigt met wat krasjes als je onder de tafel of bank doorgaat. Voor de accu duur geeft AEG 50 minuten op (in de laagste stand). Meer dan voldoende omdat je hem toch telkens terug zet op de oplaadbasis. Dit gaat trouwens erg soepel met 1 beweging en staat stabiel.

Voor de kleinere klusjes kun je de zuigunit los uit de behuizing nemen. De behuizing blijft dan gewoon in de basis staan. Wat opvalt is dat de losse unit wel wat aan het gewicht is. Maar dit komt natuurlijk omdat de accu hier in zit. Verder werkt hij prima en zuig alles moeiteloos op. Het verlengstukje wat meegeleverd wordt is makkelijk voor de wat moeilijk bereikbare plekjes zoals tussen de bankkussens en achter de radiator.

Schoonmaken

Dan het schoonmaken. Dit blijft een dingetje bij zakloze stofzuigers. Het opvang reservoir is wat aan de kleine kant en is na een paar keer wel vol. Nu hebben wij 3 kinderen en zal dit er misschien ook mee te maken hebben. Het bakje leeggooien is zo gebeurd. De borstel schoon maken kan op 2 manieren. De eerste is door middel van de knop op de zuigmond. Zodra je hier op drukt wordt er een rand tegen de borstel gedrukt en gaat de borstel draaien. Hierdoor worden de stukjes die vastzitten in de borstel losgeslagen. Dit werkt redelijk maar zorgt er niet voor dat de haren die er in zitten loskomen. Hier komt de 2e manier van pas. Door een knopje te draaien aan de zijkant van de zuigmond kun je de gehele borstel eruit halen. Daarna moet je de haren doorknippen en kun je ze makkelijk verwijderen. Het daarna weer in elkaar zetten gaat net zo goed als uit elkaar halen en is dus zo gebeurd.

1 x per maand dien je ook het stoffilter van het reservoir te reinigen onder kraan. Dit kun je eenvoudig doen door hem onder de kraan af te spoelen.

1 x per 2 maanden dien je ook het filter van de zuigunit te reinigen. Ook dit gaat door het uit te spoelen onder de kraan. Daarna moet je hem wel 24 uur laten drogen.

Conclusie

Het is een mooi vormgegeven erg makkelijke stofzuiger. De wendbaarheid heb ik niet eerder meegemaakt en het scheelt je een hoop sleepwerk met de stofzuiger. De gewichtsverdeling is erg goed en hij laat zich makkelijk bedienen!

Een mooi doordacht product van AEG!

Pluspunten

• Wendbaarheid
  • Gewichtsverdeling
  • LED verlichting

Minpunten

• Prijs
  • Krasgevoeligheid behuizing