Nikon D5100 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 12 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D5100 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

armadar 18-06-2013
Most of all, I was looking for a camera with the best quality of pictures and one that alows to start using it for someone who just starts with photography. This item has very good lens, which allows you to take various of photos without necessity to change it and take another with you. Interface is very easy and convenient as you can choose "?" mark for every function you are not sure about. Camera is not very heavy, it is easy to keep it in your hand. Many functions and features to start your adventure with photography.

Paulus1969 28-11-2012
Ik zou mijzelf niet eens een amateur fotograaf willen noemen, in het analoge tijdperk had ik al een spiegel reflex camera, maar in het digitale tijdperk nog niet. Wel een pocketcamera, best een goede, Panasonic TZ3.
Ik bleef mij ergeren aan de lange tijd tot het nemen van een foto en had snel last van te weing licht. Ik kon in ieder geval maar zelden fotograveren wat en hoe ik wilde.

Die tijd is voorbij. Ik maak met het grootste gemak mooie, scherpe en goed belichte foto's. Dit is echt een verademing....
De automatische stand werkt vaak prima, maar de camera daagt ook uit tot het uitvinden van de andere opties doordat ik merk dat ik goede en mooie foto's kan maken.

Wat mij betreft een dikke 10, maar ik besef me ook dat er betere camera's zijn, vandaag een wel verdiende 9

Mrieke229 16-09-2012
Na heel veel reviews gelezen te hebben gekozen voor de Nikon D5100. Ik werk als illustrator / grafisch ontwerper, dus mijn eisen zijn hoog. Maar... Helaas was mijn budget laag.

Mijn eisen: 1. Nikon 2. Beste prijs-kwaliteit voor iemand met een krap budget 3. Moet kunnen filmen. 4. Top van amateur camera's.

Erg lang getwijfeld tussen deze en de Nikon D7000. Uiteindelijk toch gekozen voor de D5100 ivm het klapbare schermpje, wat mij erg handig leek bij het filmen. Ik ben erg tevreden met mijn keuze.
Uit de losse hand filmen vergt wel veel oefening. Het is best lastig het beeld vrij van trillen te houden. Zelfs met een statief wil het beeld trillerig overkomen als je van camerastandpunt wil veranderen. Het beeld is wel echt haarscherp echt verbluffend. De halve familie opgetrommeld toen mijn eerste resultaat op het computerscherm voorbij kwam en iedereen stond met open mond te kijken hoe scherp je kunt filmen met deze spiegelreflex.

Conclusie: De beste camera voor mensen met zeer hoge eisen maar een krap budget.

huib.jansen49 08-06-2012
Ik heb de laatste tijd veel met deze camera gewerkt en ik wordt er steeds blijer van! De opmerking over beperkte mogelijkheden om snel naar persoonlijke instellingen te komen begrijp ik. Als ik een andere camera ga kopen ga ik daar beslist rekening mee houden. De prijs/kwaliteitsverhouding vind ik echter nog steeds erg goed! Een aanrader!!!

huib.jansen49 19-02-2012
Na een aantal jaren tot volle tevredenheid de Panasonic DMC FZ30 als reisgenoot gebruikt te hebben, wilde ik toch weer aan een spiegelreflexcamera met verwisselbare optiek beginnen. De D5100 bevalt me prima, zeker i.c.m. dit objectief. Met de 70-300 Nikkor erbij is ook natuurfotografie een feest. De kwaliteit van de foto's is prima, zeker bij weinig licht. Na wat wennen en experimenteren vind ik hem zeer goed handelbaar. Ik ben zeer tevreden met deze aankoop!

W.J. Wijnands 30-01-2012
Heb de D5100 tamelijk impulsief gekocht als vervanger van mijn Olympus E510. Zeer tevreden over fotokwaliteit, wat minder tevreden over gebruikersgemak; is te klein om echt goed vast te houden, en veel te weinig directe knoppen WB, ISO, etc). De ene knop hoef ik maar een mm in te drukken, andere weer veel dieper.

Frank Planjer 09-01-2012
Prima combi, bij BCC gekocht ( 2 jaar garantie ) voor 778,- incl 16 gb geheugenkaartje
ligt fijn in de hand
mooie bokeh
vr werkt prettig
geen ruis tot 400 iso en daarboven te verwaarlozen

ncarmiquel 07-11-2011
Heb de D5100 nu een week in bezit en ik ben zeer onder de indruk van deze camera. Heb voor dat ik hem kocht uitgebreid research gedaan wat de beste camera voor deze prijsklasse is, en de D5100 was de keuze.
De D3100 staat hier wel hoger in de waardering beste camera maar de D5100 is toch beter. Zie hier een vergelijking (in het Engels): http://snapsort.com/compare/Nikon-D5100-vs-Nikon_D3100

De D3100 heeft heel wat meer reviews dus dat kan wellicht een reden zijn waarom deze hoger in de lijst staat.

Als je een beetje Googled dan zie je dat de D5100 erg goed uit de bus komt. De D5100 heeft dezelfde CMOS sensor als de duurdere D7000 dus de kwaliteit van de fotos is gewoon erg goed. De camera ligt uitstekend in de hand, is lichter en kleiner dan z'n grotere broer D7000 en heeft een uiklapbare monitor met 920K pixels wat erg handig is. Veel mogelijkheden met speciale instellingen (Scenes, etc.).

Ik heb de D5100 als kit gekocht (body + Obj 18-55 + Obj 55-300) voor 720Euro en dat is echt toffe prijs/kwaliteit.

Al met al: in deze prijsklasse een echte topper en aanrader!

ncarmiquel 08-11-2011

De prijs van 720Euro is de discount prijs omgerekend die ik heb betaald in Zwitserland bij Media Markt.

TvZ-GSXR 08-11-2011

Hoi, ncarmiquel. Kun jij aangeven waar je deze kit hebt gezien, is inderdaad een nette prijs.

zandhaas2011 31-12-2011

Mag ik vragen waar je hem heb gekocht ?

Andre1788 01-01-2012

Hallo,

Dan heb je vast geen Nikkor lenzen want voor het bedrag wat je noemt koop je deze set niet incl BTW in NL noch in Belgie.

Groet,

Andre

Lucaa 18-01-2012

waar heb je deze gekocht voor die prijs?

varsha 13-11-2011

hoi mcarmiquel,

kan je me vertellen waar je de D5100 hebt gekocht? de prijs staat mij wel aan, en ik wil die camera ook heel graag hebben. Ik ben nu alleen opzoek naar de juiste deal.

JanvdVlugt 13-09-2011
Dit is voor mij de eerste digitale spiegelreflexcamera. Ik heb mijn keuze mede gemaakt door de beoordelingen van gebruikers en daar heb ik nog geen moment spijt van gehad.

Kortgezegd is het een superfijne en vrij compacte spiegelreflexcamera. Ik zal nooit een 10 geven voor een product of onderdeel daarvan, omdat het nooit perfect kan zijn.

Kwaliteit: 9; De body i.c.m. de 18-105mm VR lens maakt veel indruk op mij. In veel soorten omstandigheden zijn de foto's helder en zeer scherp, door de ruim 16 megapixels kan men gemakkelijk uitsnijden of een zeer grote afdruk maken. De kleuren en het contrast zijn prima in balans. Een van de redenen dat mijn oog op deze camera viel zijn de hoge isowaarden waarbij nauwelijks ruis is waar te nemen (standaard tot 6400 + uitbreidbaar nog hoger), tot nu toe heeft deze camera tijdens nachtopnamen hoge prestaties geleverd.

Mogelijkheden: 9; De Nikon D5100 is de grote broer van de D3100 en dat is vooral te merken in de mogelijkheden. Vele scenes- en effectsmodes bieden creatieve mogelijkheden voor de fotograaf. En daarnaast is het kantelbare (overigens uiterst scherpe) LCD schermpje een fantastische toevoeging; je kunt uit alle hoeken foto's maken, en tijdens transport is het schermpje goed beschermd.

Gebruiksgemak: 7; De camera is prima bedienbaar (en zeker wanneer men er aan gewend is), maar in het begin is het erg zoeken naar de juiste knoppen. Veel opties zitten verborgen onder submenu's omdat er weinig knoppen op de body zitten. Ook vind ik de filmknop op een redelijk moeilijk bereikbare plek zitten. Daar tegenover staat wel dat het instellen van sluitertijd/diafragma gemakkelijk gaat en mooi duidelijk is weergegeven op het scherm. Tevens is de live-view knop prima bedienbaar.

Vormgeving: 9; Dit is meer een persoonlijke smaak, maar ik vind het een prachtige compacte vormgeving. Ook ligt de camera goed in de hand.

Degelijkheid: 9; De camera heeft tot nu zijn dienst bewezen als een betrouwbare camera. Ik weet niet hoe betrouwbaar andere camera's zijn, maar de D5100 is in een week vrij intensief fotograferen nog geen een keer uitgevallen o.i.d. . Qua stoten/vallen etc. heb ik gelukkig geen ervaring.

Samengevat vind ik het een uitstekend presterende camera met een prima prijs/kwaliteitsverhouding. De 18-105mm VR lens is in mijn ogen een niet alleen een verbetering in zoombereik, maar ook in optische kwaliteit en lichtgevoeligheid.

Partagas 25-07-2011
Prima DSLR voor de amateur fotograaf of als back-up camera! Prijskwaliteit verhouding is ook in orde. In vergelijk met de D7000 is deze een stuk kleiner en lichter. Als je bij de genoemde AF-S DX 18-105mm f/3,5-5,6G ED VR NIKKOR lens ook nog een AF-S 70-300 f/4,5-5,6 G ED VR, de AF-S DX 35 mm f/1,8 G NIKKOR koopt heb je een uitstekende bereik van zoom tot tele. TIP: Koop wel een Nikon lens! Ze zijn wel duurder maar Nikonglas gaat 20 tot 25 jaar mee.

sjoen 09-07-2011
Eerst en vooral even verduidelijken waarom ik voor de D5100 ging. Aangezien mijn huidige compactcamera ondertussen reeds 6 jaar oud is en ik me wat verdiept heb in de fotografie, botste ik al snel op de beperkingen van mijn Casio compact. Een spiegelreflex heeft me altijd "gefascineerd", hoewel ik een amateur onder de amateurfotografen ben en me allicht prima zou kunnen vermaken met een complexere compactcamera. Toch moest en zou ik een reflex kopen! Ik twijfelde tussen 4 toestellen: van Nikon de D5100 en de D7000 en van Canon de 600D en 60D. Na heel wat opzoekwerk en bevragingen, leerde ik dat de 4 camera's heel dicht in elkaars buurt lagen. Vandaar dat de D7000 en 60D snel afvielen wegens het overschrijden van mijn budget. Ik zou de camera regelmatig gebruiken maar de twee 'lagere' modellen voldeden zeker aan mijn profiel. En omdat de D5100 dan nog eens een kleine 100euro goedkoper was dan de Canon 600D, ging ik dus voor de 'goedkoopste' van het viertal. Ook hoorde ik op verschillende plaatsen dat Nikon voor foto's iets beter zou zijn dan Canon, maar dat Canon voor filmen wel beter is. Aangezien ik vooral foto's wil maken, leek de Nikon dus de meest logische keuze. Ik kocht de camera anderhalve maand vóór mijn grote doel: de vakantie. Zo had ik toch wat tijd om me verder te verdiepen in de digitale fotografie en om de handleiding zorgvuldig door te nemen. Na heel wat oefenen en 100'den mislukte foto's, zat er hier en daar, naar mijn bescheiden mening, een leuke foto tussen. De camera ligt voor mij goed in de hand (ondanks heel wat reviews die beweren dat dat niet zo is). Aangezien dit mijn eerste reflex is, kan ik niet echt vergelijken. Maar voor mij stoort het zeker niet. De mogelijkheden zijn zeker uitgebreid genoeg als beginner. Er staan een paar echt leuke effecten op voorgeprogrammeerd. Het kantelbare schermpje is handig, maar zorgt wel voor een extra handeling als je de camera wil opstarten. Je kan natuurlijk het schermpje opengedraaid laten staan maar dan verdwijnt de bescherming. De kwaliteit van de foto's is ook echt heel goed. Zoals in een aantal reviews te lezen was, is het filmen op de camera goed maar bestaat er beter op de markt. De beelden zijn wel scherp maar als je ze op de computer wil bekijken, komen ze nogal schokkerig over en dat is jammer. Ik heb ook al gefilmd met lagere instellingen (bv. 720p ipv 1080p en 24f/s ipv 30), maar ook dat biedt geen soelaas. Nu, mijn geheugenkaartje is wel een Class 4 (15MB/s ipv Class 6 (20Mb/s) welke Nikon aanbeveelt. Ik weet niet of het hieraan ligt maar ik vermoed van niet omdat in een aantal reviews op internet dezelfde commentaar voorkomt. Mij stoort het echter niet omdat ik vooral foto's wil trekken en is het filmen enkel een leuk extraatje. Kwa gebruiksgemak scoort de camera ook prima voor mij (wel eerst handleiding lezen als je een groentje bent zoals ik dat je weet welke instellingen je wil veranderen), je navigeert makkelijk tussen de verschillende mogelijkheden. Volgens heel wat experts is het ontbreken van een motor in de body één van de grootste gebreken van het toestel. Voor mij is dat op dit moment zeker nog niet het geval. Ik fotografeer nog steeds met de kitlens (18-105) en daar zit een motor in. Ook wanneer ik wil uitbreiden, zal het voor mij minder een probleem zijn, aangezien ik geen resem aan objectieven heb liggen. Op de tweedehandse markt ben ik inderdaad beperkt, maar dat is nog toekomst voor mij. In een review op internet vond ik ook dat het overschakelen naar live view niet zo praktisch zou zijn als bij de D7000 en D3100, maar ook hier ondervind ik geen problemen, eens je weet waar het knopje zich bevindt, is het kinderspel. Idem met de knop om te filmen, die stond op de D5000 zogezegd op een 'betere' plaats. Ook hier stoort me de plaats niet op de D5100. Een kwestie van gewoonte denk ik dan. En dan het struikelpuntje en een zeer spijtige zaak van de camera, of beter 'mijn' camera. Voor degelijkheid geef ik de D5100 slechts een 3. Waarom? Tijdens mijn citytrip naar Londen, liet de camera mij in de steek. 's Morgens werkte hij nog perfect en 's namiddags dook er plots een heel vreemd probleem op. Als ik een foto wou nemen, kijkend door de zoeker, stelde de camera scherp maar weigerde hij een foto te nemen! Ik probeerde meermaals en in verschillende standen en instellingen maar niets...Ook nadat ik batterij en kaartje er eens uithaalde, de fabrieksinstellingen terugzette, weigerde hij dienst. Het lampje in de zoeker knipperde om te melden dat de camera niet kon scherpstellen op het onderwerp en dus geen foto kon maken. Wanneer ik echter overschakelde naar live view, werkte de camera prima. Ook als ik op het objectief het schuivertje van Autofocus naar Manual verzette, nam de camera een foto zowel in live view als door de zoeker. Ik kon gelukkig wel nog foto's nemen, maar achteraf gezien bleken heel wat foto's onscherp te zijn omdat ik handmatig scherpstelde en daar weinig tot geen ervaring mee had. Ik was namelijk gewoon om de autofocus te gebruiken. Dit zou toch niet mogen voor zo een ding. Mijn compactcamera die 4 keer minder kostte, heeft me nog geen enkele keer in de steek gelaten..Ik ben in Londen ook twee speciaalzaken binnengestapt met mijn probleem (ik dacht dat ik misschien toevallig een instelling gewijzigd had), maar ook bij hen lukte het niet een foto te nemen. Ik mocht mijn objectief eens proberen in een body van de winkel en dat werkte perfect. Een objectief van de winkel op mijn body, werkte ook niet. Het moet dus aan de body liggen. Ik kocht de camera bij Cameranu.nl en bracht hen op de hoogte van het probleem. Gevolg: camera terugsturen en waarschijnlijk een 5tal weken wachten. Help! Binnenkort vertrek ik op vakantie. Mede hiervoor schafte ik de camera aan en was ik een paar honderden euro armer en nu moet ik nog zonder camera vertrekken! Door een slechte ervaring met een ander elektro-toestel, vrees ik dat ik voor een lange periode van miserie sta. Een nieuwe body ga ik allicht niet zomaar krijgen. De camera zal naar Nikon gaan en daar zullen ze proberen om het defect te herstellen. De kans is groot dat als ik het toestel terug heb, het probleem opnieuw opduikt en zo zijn we vertrokken voor meer ellende. Misschien zie het te negatief, maar dat heb ik al eens meegemaakt.
Kent iemand dit probleem? Eventueel bij een ander model van Nikon? Want als ik ervaringen van gebruikers en experts lees, is Nikon echt een degelijk en betrouwbaar product. Misschien heb ik een 'maandagmorgenmodel' gekregen en is dit dus een uitzonderlijk geval. In dat geval verwacht ik een nieuwe body te krijgen...Hopelijk kan iemand me wat raad geven of me geruststellen dat de service van Cameranu.nl en/of Nikon echt wel goed is...

Groeten van een ontgoochelende Nikonbizitter...

W.J. Wijnands 06-03-2012

Professionele camera's van Nikon, zo vanaf de D7000 worden binnen 48 uur gerepareerd via de Nikon Professional Services (NPS). Heb ook spijt dat een D5100 heb gekocht, omdat de camera en de plastic lens niet degelijk zijn. Als ik de kitlens op oneindig zet zit ik al ver VOORBIJ oneindig.

Ruud1504 22-01-2012

Ik zou toch eens richting geheugenkaartje gaan denken. Heb je dit al eens verwisseld ? Met name omdat je ook schokkerige beelden bij het filmen hebt.

FrenkyBoy 30-04-2012

Hallo Sjoen.

Ik was een van de zeer snelle kopers van de D5100 (zonder kit lens) en ik had idd een maandag morgen unit.
Accu indicator gaf aan "Leeg" bij volle accu en kon geen foto's maken & godijn ging niet meer open.
Heb de D5100 wel in een speciaalzaak gekocht en was gerepareerd binnen 36 uur retour.(opgestuurd naar Nikon)
Firmware update gedaan en weg problemen.
Het is en blijft 50% electronica tegenwoordig en daar kan altijd wat mis gaan.
Mijn tip.. Als je het echt snel en goede service wilt hebben...ga altijd naar een goede dealer met toonbank.
Kost miss. een paar tienen meer...maar dan mag je ook service verwachten.
Ik hoop dat ja ondanks dit voorval toch tevreden bent over je D5100.
Nikon blijft toch een van de betere boddy's makers.
(Veel prof's hebben altijd Nikon Boddy's met Canon lenzen)
Groet
Frenk

jo 05-05-2011
Eerste indruk is overweldigend,een groot verschil met mijn compact sony DSC-H1 maar dat is natuurlijk ook wat prijs betreft niet te vergelijken.
De eerte fotos zijn prachtig sprankelend helder en haar scherp in de stand automatisch.
Ook het filmen is een fluitje van een cent,met een maximum lengte van 20 min.