Nikon D3100 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 31 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D3100 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

jodoti20 26-07-2013

Regelmatig lees ik dat de 3100 een instapmodel is, maar voor mij zijn de mogelijkheden en de kwaliteit beslist professioneel. Wat kan je nog meer wensen dan deze Nikon D 3100

Anoniem 28-05-2013

Deze camera is fantastisch voor de amateurliefhebber van fotografie. Voor deze prijsklasse biedt deze camera heel veel aan; je kunt heel veel verschillende manieren van fotografie toepassen, omdat je veel instelmogelijkheden hebt zoals het instellen van sluitersnelheid, diafragma-opening, ISO (sensorgevoeligheid.)

Er zijn heel veel lenzen beschikbaar en dit is zeker iets heel belangrijks. De lens die hiermee wordt geleverd is echter niet fantastisch. Het is heus niet slecht, maar het had beter gekunt. Ik heb na iets minder dan een halfjaar een 50mm lens aangeschaft en werk nu alleen nog maar met die lens.

Over het algemeen is het wel een supercamera en voor de prijs is dit product het zeker waard.

jodoti20 07-04-2013

Voor de prijs van 304,-- Euro lijkt me dit de beste camera. Heb er al veel plezier mee beleeft, de 55...200 mm zoomlens bijgekocht en een Metz flitser. Een prachtige combinatie waarvan ik nog vele jaren plezier zal beleven.

jodoti20 13-11-2013

Nu ik de D3100 al enkele maanden bezit en er ruim 700 foto's mee te hebben gemaakt, ben ik nog lang niet uitgekeken op wat deze camera te bieden heeft. Een super camera vind ik dit. Zeker weten dat ik er nog vele jaren plezier aan zal beleven.

Arno-Jan Boere 18-03-2013

Deze camera tijdens de Saturnactie voor 304 Euro gekocht en nu 3 week in mijn bezit.
Alhoewel ik de vele mogelijkheden van de camera nog aan het uitproberen ben kan ik nu al zeggen dat deze mij uitstekend bevalt, zeker icm met mijn oude Nikkor 75-240 telezoomlens.
Ik loop/fiets vrijwel dagelijks door de natuur en heb al fraaie foto's kunnen maken.
Ik sla de foto's op in RAW en dat is zeker een aanbeveling want bij de camera wordt handige software geleverd waarmee men achteraf van alles kan versterken danwel afzwakken.
Conclusie: zowel voor de beginnend als ietwat gevorderde fotograaf een uitstekende camera zeker gelet op de relatief lage prijs.

Arno-Jan Boere 09-11-2013

Update: Na ruim een half jaar foto's maken met de D3100 nog altijd zeer tevreden.
Ik heb ondertussen wel het Nikon AF-S DX 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR objectief aangeschaft ivm de betere kwaliteit van de lens en het grotere bereik.
Aangezien ik vrijwel dagelijks in de natuur rondloop al ontzettend veel foto's gemaakt, na een paar weken proberen voel ik mij helemaal thuis in deze camera en zie nog steeds verbetering in de foto's.
Dat men in het begin niet tevreden is over de kwaliteit van de foto's ligt dus niet aan de D3100 maar aan de fotograaf!
Ondertussen heb ik al verscheidene eervolle vermeldingen gekregen op diverse natuurfoto websites en enthousiast commentaar van beroepsfotografen, dus mensen verdiep je in het toestel en maak veel foto's je zult zien dat je met sprongen vooruit gaat en mooie foto's kunt maken met dit relatief goedkope toestel.

mennobaron 05-03-2013

Ik heb afgelopen week deze camera set gekocht bij Saturn; zij hadden een weekend met aanbiedingen; deze set was 304 Euro!!
Persoonlijk ben ik van mening dat er onmogelijk iets beters te kopen is voor dit geld, als beginner, maar ook voor een oude kleinbeeld-rot zoals ik (heb vele jaren met kleinbeeld gefotografeerd, ontwikkeld en afgedrukt en diverse cursussen gedaan).
Ik vind het o.m. zalig dat je écht alles ook handmatig in kan stellen met dit toestel, maar ook, in verschillende gradaties, zaken op de automaat kan zetten: bijv. alleen sluitertijd, of alleen diafragma, ofwel zelfs de ISO waarde in kan stellen ("vroeger" kon dat pas bij een nieuw rolletje, dus moest je eerst je oude volschieten)
Zo heb ik verschillende tests gedaan met de ISO waarde: ik moet eerlijk zeggen dat zelfs bij enorm inzoomen op een gemaakte foto, er gering verschil is tussen ISO 100 en het maximum van deze camera, 3200.
Nou, met kleinbeeld was dat wel even anders natuurlijk..
Ook vind ik het op zich een goede lens, maar ik kan me ook zeker wel voorstellen dat er met betere, en (veel) duurdere objectieven toch nog scherpere en heldere foto's te maken zijn. Maar goed, dit objectief krijg je er bijna gratis bij; een body kost niet veel minder...
En aan de body mis ik helemaal niets: als je de specs vergelijkt met (véél) duurdere Nikon's (D3200, D5100, of D7000, etc.) dan hebben die nog wel wat meer pixeltjes (absoluut niet nodig, tenzij bij gigantische vergrotingen van 1 meter of zo), een nóg snellere sluitertijd van 1/8000'ste ipv 1/4000'ste (bij kleinbeeld was 1/1000 meestal al het maximum!), 6400 ISO ipv 3200 (aardig, maar niet écht nodig), en nog wat meer meetpunten voor scherpstellen (maar met een spiegel kan je juist nu ook zo fijn handmatig scherpstellen).
Kortom: in mijn bescheiden mening zaken die op papier wel leuk staan, maar die je alleen in extreme omstandigheden misschien ooit eens nodig hebt..
Wat ik overigens wél weer erg raar vind is dat er géén USB kabel standaard meegeleverd wordt.
Ik heb wel een uitbreidingskit erbij gekocht voor 69,- met een fijne tas, SD card, en een (bleek te zijn) HDMI kabel.
Maar die heb ik helemaal niet nodig...
En ik dacht aanvankelijk dat dat een USB kabel was, maar die zat óók daar niet bij; héél merkwaardig.
Maar goed, kost een paar euro zo'n ding...
Een andere opmerking is dat de bijgeleverde fotobewerkingssoftware wel erg beperkt is..
Je kan ook geen JPG bestanden bewerken, dat kan alleen op (grote) RAW bestanden; dat zou nl. niet kunnen volgens de gebruiksaanwijzing...
Maar ik had al zo'n software pakket van een Olympus compact camera'tje, en die kan dit dus wel prima.
En heeft ook aanzienlijk meer functies, die ik ook zeker wel gebruik..
Wat ik dan wél weer heel sterk vind aan dit toestel, is dat je de kleurtoon per situatie in kan stellen door een foto te maken van een wit vel papier (die foto wordt dan niet opgeslagen). Het is even zoeken in het Menu, maar dan weet je zeker dat je foto inderdaad ook echt kleurneutraal wordt.
Maar er zijn ook tal van standaard instellingsmogelijkheden hiervoor, bijv. voor verschillende types TL licht..
Ook er handig is de universele functieknop, waaraan je een veelgebruikte functie (bijv. ISO instelling, of sluitertijd) kan toekennen..
Ik moet zeggen dat ondanks de meer dan 20 knoppen en instellingen erop, je toch erg snel thuis raakt in het toestel. Het heeft mij slechts een paar uur gekost.
Maar goed, dan heb ik ook wel veel ervaring met fotografie natuurlijk.

Kortom: een beter toestel voor zo'n bedrag vind je denk ik niet snel, en ook de zéér ervaren amateur komt hiermee heel goed aan zijn trekken..

JitskeKleinEgelink 10-07-2012

Deze camera is mijn eerste aankoop van mijn eerste salaris, ik heb hem anderhalf jaar geleden gekocht met de kitlens en heb hier later nog een 55-200 bij gekocht(2e hans).
Ik ben toen voor deze camera gegaan omdat de prijs wel meevalt als je vergelijkt met andere nikon- of canoncamera's, en omdat hij gewoon heel lekker in mijn hand ligt.
De camera is, vooral voor mij als een beginnende hobbyfotograaf, perfect!
Er zit een hele handige guide stand op waarmee je de camera en zijn opties heel goed leert kennen.
Mijn foto's zijn echt mooi, ook op de automatische stand(ik ben nu wel steeds meer bezig om te oefenen met de sluitertijd enzo)
Filmen kan je trouwens ook heel goed met deze camera, dit gaat in hd.
Ik gebruik dit niet zo vaak, want ik houd meer van foto's maken, maar als je dit wel wil doen is dit heel simpel te doen!

Kortgezegd: Dit is een geweldige camera, vooral voor beginners, die nog wat vaker de automatische stand willen gebruiken en soms ook dingen proberen uit te vinden via de guide. Ik heb geen idee of dit voor mensen die er al langer mee bezig zijn.

Deze camera heb ik gekocht op mijn 15e

m.v.g. Jitske

Joeri Jungschlager 27-04-2012

Leuke camera jammer van het grote aantal schoonheidsfoutjes.

Niet geschikt voor stopmotion o.a. voor sport evenmenten ook niet ideaal de flits werkt nogal willekeurig.
Soms gaat de sluiter niet helemaal en ben je zeker 4 á 5
bezig om één foto te nemen.
Ook niet goed geschikt voor een foto documentatie.
Zo nu en dan lukt dat dan weer wel.
https://picasaweb.google.com/107700541780871418994/Stage2012 dit is het resultaat.
Na een paar weken.

Over de film functie zijn we hier wel heel te vrede.
Bedenk wel dat het geen film camera is maar een foto dus dat je niet al te veel bewegingsvrijheid heb die je zou willen.

Geerttt 06-07-2012

Dit ligt meer aan de fotograaf dan aan de camera. Zet je camera niet in de AUTO stand en leer hoe fotograferen werkt!

Paulus201112 22-12-2011

-----------Update review, 22-12-2011--------
Na ruim een half jaar nog steeds erg enthousiast over de D3100. Naast de 18-55 ook een 55-200 VR lens en sinds een maand de SB-400 flitser. De camera doet het prima bij weinig licht waardoor ik eigenlijk niet flitste. Toch de SB-400 gekocht om via het plafond te kunnen flitsen of met een difuser en dat maakt echt een verschil. Heel de foto is belicht, geen grote schaduw partijen en door de korte sluitertijd geen enkele foto bewogen.

-----------1e review, 1-9-2011----------
Sinds april de D3100 met 18-55 lens in mijn bezit en sinds paar maanden ook een 55-200 lens. Nadeel is wisselen maar zo'n 55-200 is betaalbaar en de kwaliteit is super.
De foto's met deze camera zijn erg goed. Ook in het donker presteert de camera goed. Bij ISO 1600 is er nauwelijks sprake van ruis. Bij ISO 3200 is het alleszins acceptabel. Ik maak meeste foto's dus zonder flitser, ook binnen. Het gebruiksgemak is er super. Zet hem op automaat en hij werkt net zo simpel als een compactcamera. Daarnaast kun je alles instellen wat je maar wenst, diafragma, sluitertijd, belichtingscorrectie. Tot slot is de bijgeleverde software erg gebruiksvriendelijk. Ik gebruikte al 10 jaar Fuji Finepixviewer van mijn eerste digitale camera maar ben met de Nikon software eindelijk om.
Het bewerken van RAW foto's op je PC vergt veel rekenkracht. Bestanden zijn 8-12MB groot en vraagt veel rekenkracht. Degelijkheid scoort maar een 7. Afwerking is netjes maar het is geen magnesiumbody.
Supercamera voor een superprijs.

HTnet 27-11-2011

Ik heb de D3100 nu 1 maand in bezit. en moet zeggen dat ik heeeel erg tevreden ben. Ik ben overgestapt van een Fuji S6500Fd . Dat is geen DSLR, maar wel met zo'n uiterlijk en grote zoom lens.

Maar vergeleken de Fuji, maakt deze echt fantastische foto's. Het enige nadeel wat ik ervaar is dat de camera geen Bracketing functie heeft. Uiteraard kan je dit ook zelf handmatig doen, maar ik had het wel handig gevonden als dit er wel op zat.

Verder ligt de camera perfect in de hand, de knopjes die je gebruikt vallen perfect in verhouding tot je vingers. Het schermpje had wel een iets hogere resolutie mogen zijn, zodat je je foto's wat mooier kon terug kijken. Maar opzich wel acceptabel.

De camera komt bij mij erg degelijk over, het voelt niet zo plastic aan, maar of hij lang meegaat zal de tijd uiteraard moeten uitwijzen, ik heb hem tenslotte slechts 1 maand. Desalniettemin heb ik hem daarvoor een 8 gegeven.

Charles97 09-12-2011

Ik heb ook een Fuji,namelijk een S1500, heeft ook het uitzicht van een DSLR maar met maar 70mm zoom. Ik ben ook van plan de D3100 te kopen, maar twijfel nog want heb al veel gelezen op het internet dat dit een dslr voor beginners is. Is dat zo?

Drouvenjw 19-11-2011

Deze week een D3100 body gekocht, voor mij de eerste (D)SLR. Het was bij ons in de woonplaats een van de laatste ivm de overstromingen in de nikonfabriek (thailand) waar de D3100 gemaakt wordt. Had thuis nog een aantal (MF) objectieven liggen uit 1978, waaronder een 50mm en 70-210mm. Deze passen gewoon!

In het begin was dit even experimenteren met sluitertijden, diafragmastanden, focussen en iso-waardes maar naar een paar dagen stoeien is het resultaat verbluffend! De body presteert goed en in de manuele stand zijn dingen goed in te stellen, ook dmv sneltoetsen.

Het enige minpunt is dat de body voor mijn relatief grotere handen wat klein is, dit komt vooral naar voren bij een wat zwaardere lens.

Concluderend ben ik uitermate positief en is fotograferen een nieuwe hobby geworden!

Nadia1982 14-11-2011

Ik heb voor alles een 8 gekozen. Echter wij hebben de camera pas een paar dagen in ons bezit maar tot nu toe hebben we er geweldige foto's mee gemaakt, de mogelijkheden zijn goed, makkelijk te bedienen, ligt prettig in de hand en is een degelijke camera.

Qdad54 08-11-2011

De camera biedt alle gemak van automatisch fotograferen tot geheel handmatig ingesteld. Een kind kan met deze 3100 al foto's maken en de mogelijkheden voor de fanatieke fotograaf zijn legio.
Zeker nadat ik een extra objectief erbij had gekocht (28-300mm)ben ik verkocht voor deze camera. Ik heb hem nu een dik half jaar en hij mag wat mij betreft nog wel even meegaan.

Wilfried van Rietvelde 02-11-2011

Ligt prima in de hand,ben direct vertrouwd met het toestel.
Vandaag,bij goede weersomstandigheden getest:prima toestel.
Mooie kleuren,niet oververzadigd en haarschérp.
Gekocht in kit met 55-300mm met lensstabilisator.

EMS Jonker 08-10-2011

Ik heb sinds vorige week deze camera in mijn bezit,en ik moet zeggen het is een perfect ding,doet wat je er van verwacht is heel makkelijk in de bediening ook al zeggen sommige hier van niet,schitterende fotos en filmen ook in mooie kwaliteit,je moet gewoon zelf met dit toestel gaan experimenteren en niet teveel in het boekje lezen alleen als het nodig,het is alleen jammer dat je zelf een geheugenkaartje moet kopen ook het snoertje voor de fotos op de pc te zetten,maar het kan ook met het snoertje van je mobiel of tom tom
Kort gezegd: mensen die zeggen dat hij slechte fotos maakt kunnen niet fotograferen,ik zou zeggen zeker een aanrader.
Groetjes Ellie

grutto28 05-09-2011

Heb de Nikon d3100 nu een 3maanden en moet zeggen gewoon weg perfect.zeer mooie foto's gemaakt in allerlei omstandigheden.hij is gemakkelijk in gebruik en met de gids een appeltje-eitje voor de amateur fotograaf zo als ik ook.Natuurlijk heb ik er ook foto's bij zitten die niet zo mooie zijn als je zou verwachten,maar dat ligt aan de fotograaf en niet aan het toestel.Heb wel gelijk een Tamron 18/270 lens er bij gekocht ,want ik wil niet de hele tijd met 2 lenzen lopen sjouwen,en de lens voldoet echt super.een mooi zoom bereik en ook de foto's dicht bij zijn zeer scherp en mooi.Dus als je kijkt naar prijs kwaliteit verhouding komt de Nikon3100 voor mij als een winnaar uit de bus.heb in een vorig review al waarom ik heb gekozen voor een SLR camera,heb als eerste een Panasonic tz 100 en vervolgens Canon sx30is gehad, allebei super camera's met een super zoom bereik.Maar een SLR camera voldoet toch meer aan mijn verwachtingen.Vriendelijke Groet Theo

Christiaan Jonker 11-08-2011

Heb deze camera nu een aantal weken, ben nog wel het een en ander aan het uitvogelen, maar de gemaakte foto's zijn erg mooi! Helder en mooie kleuren. Als ik hier een daar het commentaar lees over het fijt dat de camera niet echt goed doet, vraag ik me het af of het niet aan de gebruiker ligt. De meeste mensen zijn erg tevreden wat betreft de fotokwaliteit, tja het filmen is niet zoals bij een videocamera, maar daar moet je dan ook maar een videocamera kopen. In mijn ogen doet de camera wat je ervan mag verwachten, en ook gezien het bedrag wat er voor betaald moet worden. Dat er niet allemaal kabeltje bijgeleverd worden zal ook te maken hebben met de prijs waarvoor hij op de markt is. Ik ben een uiterst tevreden klant en ik hoop nog jaren gebruik van deze camera te kunnen maken, wel zal ik er nog een lens bij kopen om wat meer zoom bereik te hebben.

bert2004 20-07-2011

Had deze camera net een dag in huis en weer teruggebracht.
Goede foto's, maar niet zo makkelijke bediening als ik dacht, alleen is dit de hoofdzaak niet van het terugbrengen.
sublieme foto's, maar er kunnen geen 16.9 breedbeeld foto's gemaakt worden. Daarbij had ik hem ook voor het HD filmen en dit was niet wat ik er van verwacht had. Bij continue autofocus wat je wilt, gedraag de camera zich zenuwachtig en het autofocussen is hoorbaar op de film. Voor HD filmen: niet kopen dus.
Zeer zielig is het onbreken van de audio/video en usb kabel. Wil je toch een kwalitatieve foto maken en meer lol met de camera hebben, koop dan de Fujifilm HS 20. Jammer ook, heb ik tenminste niet kunnen vinden is foto's nemen via het display, kan schijnbaar niet vanwege de spiegel.
Ik ga lekker voor de compact camera.

rsme 12-08-2012

Heel vetstandig dat je 'm hebt ingeruild op een compactcamera. DSLR's zijn duidelijk niet jouw ding.

famDWaijerink 25-06-2011

Na de canon powershot S3IS overgestapt naar SLR segment, maar dit valt tegen.
Menu van nikon is niet zo makkelijk als het moet overkomen, met de canon kon ik inzoomen 10x, met deze nikon moet je dus lenzen erbij kopen, en die zijn schrikbarend duur. Met de geleverde lens 18-55 VR kit kun je niet tot weinig inzoomen, de Nikkor AF-S 28-300mm F/3.5-5.6 ED VR lens kost al gauw 810 euro, ja ik weet je kunt ook een 55 - 200 VR lens van rond de 200 euro kopen, maar dan moet je dus met 2 lenzen sjouwen, als je live view gebruikt en dus de gewone zoeker niet,moet je een kapje op je zoeker zetten om te voorkomen dat licht via de zoeker binnenvalt en van invloed is op de opname ! ! ! En dat in deze tijd ! Wie bedenkt nu zoiets, hoezo makkelijk ?
Voor mij een afknapper ! Nikon , ik had meer verwacht !

M-Mon 16-10-2011

Ik vind dat u ongelijk heeft, ondanks al dat wisselen valt de Nikon D3100 toch goedkoper uit dan een canon....
Als ik de Liveview gebruik, heb ik geen last van uw klachten. Kortom, ik vind dit onzin.

Emilio61 25-10-2011

Ik vraag me af waarom u een SLR heeft gekocht. Het is toch een ander soort camera dan een superzoom dan de Canon S3 IS. Met een Canon of Sony of Pentax SLR loopt u tegen de zelfde "problemen" aan. Een 28-300 mm. alles-in-een lens is dan altijd relatief duur. En dan moet je eigenlijk ook een losse flitser er bij kopen, want dan is de ingebouwde flitser enerzijds te zwak en anderzijds zit de grote lens dan in de weg.
En met mijn D3100 heb ik geen problemen met live-view. Mij lijkt een superzoom zoals de Canon S3 IS beter bij u passen dan een reflexcamera, maar de beeldkwaliteit is dan ook minder dan bij een SLR doordat de beeldsensor beduidend kleiner is dan bij de reflexcamera. Misschien vooraf eerst beter laten informeren alvorens tot aankoop over te gaan?

grutto28 18-05-2011

Heb na veel weken en wegen toch maar een spiegelreflex camera gekocht,en wel de Nikon d3100 met een Tamron 18-270.
Heb hier voor een panasonic tz100 gehad en vervolgens een Canon sx30is.
Allebei prima camera's,maar het was hem toch net niet.
De Canon is een superzoom camera met een geweldige zoom.maar toch was ik net als in de TZ100 met veel foto's teleurgesteld over de kwaliteit,net als in de TZ100.
Na een weekend Normandië met veel foto's met de Canon sx30is heb ik maar besloten voor een Nikon SLR.En ja hoor na de eerste foto's kun je nu echt het verschil zien in een superzoom camera en een SLR.
Wat een verschil in kwaliteit.
heb wel gekozen voor een Lens-objectief(18-270,want ik wil echt niet de hele vakantie en trips met 2 Lensen en een grote tas lopen sjouwen.
Volgende maand zal ik een vervolg review schrijven of in nog net zo enthousiast als nu.
Gr Theo

brain.jansen 14-04-2011

Wij zijn enorm tevreden over de Nikon D3100. Het werkt zeer gebruiksvriendelijk en snel in de automatische stand. Voor meer uitdaging zijn de manuele instellingen voor ons als beginnende gebruiker meer als voldoende om mee te experimenteren.

De foto's zijn verbluffend mooi en zeer natuurlijk van kleur!

Wel hebben wij nog een 55-300 VR lens besteld omdat met deze standaard lens nauwelijks gezoomd kan worden.

Kort samengevat: EEN AANRADER!!!

Snulk 13-04-2011

Vorige week deze camera gekocht. Ik had een compactcamera Canon Ixus 90. Maar wat een verschil van de foto's!! Haarscherp en heel mooi van kleur. Ik had eerst een 55-200 mm lens er bij gekocht. Deze weer ingeruild voor een 55-300, omdat ik de zoom van de 200 mmm tegen vond vallen (ik fotografeer graag vogeld).

Enige minpunt vind ik de macro mogelijkheid. Die is echt slecht. Of ik moet iets over het hoofd gezien hebben.
Sparen voor een macrolens dan maar.

Heb dit toestel n.a.v. de reviews hier gekocht en het is mijn beste aankoop sinds tijden.

JitskeKleinEgelink 10-07-2012

De kwaliteit van de foto's die je maakt liggen ook grotendeels bij de lens zelf is mij vertelt, hierdoor is de macro misschien iets minder

Boerenkool013 12-04-2011

Nu een paar weken in bezit van deze Nikon D3100!
Een woord: Geweldig!

Gebruikte hiervoor een Canon IS200SX, dus ik was nog niet zo bekend met de Spiegelreflex. Na wat dagen oefenen, had ik de meeste functies door hoe ze werken met wat hulp van Internet, voor de uitleg wat diafragma enz. inhoud. Maar ik kwam er naderhand achter dat in de guide mode van de camera hier ook een boel over verteld wordt, erg handig.

Hij licht ergoed in de hand is met de standaard lens niet echt zwaar, en alle knoppen voor de belangrijkste functies zijn goed op de camera geplaatst. Ik heb wel na 3 dagen meteen een Nikkor 55-200mm VR lens bijgekocht, aangezien ik merkte dat tot 55mm niet genoeg was voor mij. Deze lens is ook van uitstekende kwaliteit en ook betaalbaar.

De camera heeft ook een mooi groot lcd scherm, die vrijgoed in de zon nog te zien is, en erg handig is voor het terug kijken van foto's. Voor de film functie heb je wel een snelle SD kaart nodig. Ik heb een 15mb/s SDHC kaart maar deze is voor het fotograferen snel zat maar voor het Full-hd filmen niet snelgenoeg.

Vind alleen het programma niet hand voor op de pc, als ik de foto's importeer zijn ze in de orginele map niet gedraaid, pas na het converteren van RAW naar JPG zijn ze gedraaid en hebben ze de aangepaste naam die je je foto's wilt toewijzen. Er onhandig als je je foto's al in JPG schiet op je camera, in het programa zelf zijn de foto's wel gedraaid. Het kan misschien wel op een manier maar die heb ik nog niet gevonden.

Volgens mij een camera voor iedereen geschikt van beginner tot gevorderde, door de vele mogelijkheden, makkelijke bediening, uitstekende kwaliteit en de niet al te hoge prijs!

Nesselande 07-04-2011

Sinds een paar dagen in het bezit en moet zeggen een geweldige camera !!!!. Was aan het twijfelen tussen Canon D500 of de Nikon D3100. Heb voor de D3100 gekozen. Voordelen is dat een beginner als ik makkelijk overweg kan gaan met dit toestel.
De foto's zijn van perfecte kwaliteit. Film opnamen met het toestel (HD) zijn tevens ook van perfecte kwaliteit. conclusie: prima camera voor een zeer scherpe prijs.

pat07 06-04-2011

Vol verwachting dit toestel aangeschaft, maar wat een teleurstelling bij het zien van de kwaliteit van de foto's. Dit was mijn eerste spiegelreflexcamera, mijn laatste camera was de nikon coolpix s8000. Deze camera deed het leuk, maar de kwaliteit van de foto's was voor mij een 7, omdat ik voor de 9 wilde gaan de sprong gewaagd en na vele goede recensies gelezen te hebben dit toestel aangeschaft. Tot mijn verbazing zag ik geen verbetering in kwaliteit. Ik heb foto's gemaakt met beide camera's op hetzelfde moment, afstand etc., maar men kon geen verschil in fotokwaliteit zien. Ook mijn huisgenoten, zagen geen verschil. Ik heb dit toestel terug gebracht, ook omdat er een vreemd "hupje" van de lens, na het maken van een foto inzat. Maar ook de 2e d3100 gaf niet de kwaliteit die ik verwachtte. Het toestel na een paar dagen teruggebracht en de nikon coolpix p500 gekocht. Kwaliteit van foto's super!. Bij een foto van een (witte) orchidee dacht ik verdorie stof op de lens, bleek de stof op de bloem te zitten, wat ik op het eerste moment niet had opgemerkt, zo scherp zijn de foto's van de p500.
pluspunten van de 3100: ligt perfect in de hand(ik heb wel kleine handen), gebruiksvriendelijk, binnen een dag heb je alles door.

Jeroentje49 11-08-2012

Wat een verschillende revieuws allemaal. Ik denk toch echt dat jij niet goed met deze camera overweg kan, als bijna iedereen aangeeft dat deze camera geweldige foto's maakt. En als je dat bij deze Nikon slecht vind waarom kies je dan toch weer voor een andere camera wederom van Nikon?
Zo worden mensen toch op het verkeerde been gezet...

Anitanikon 18-03-2011

Ik had een Canon Eos 450D. Na diefstal moest ik een nieuwe camera aanschaffen.
Nu de Nikon D3100. Bevalt mij veel beter. Wat een mooie zuivere foto's.
Buitenfoto's zijn veel kleurrijker dan met de Canon.
Ik wil niets anders meer.