Sony α 7 III zwart - Reviews

1.2 inch scherm
Kleur(en)
zwart

A. Barel 21-03-2018

Beste alround-camera van dit moment

Ik was mij een tijdje aan het verdiepen in verschillende camera's voor met name videografie. Ik zat te twijfelen tussen een Sony A7S en een A7S II, omdat deze juist voor videografie geschikt zouden zijn. Na het huren van de A7S om uit te testen (wat me erg beviel), werd ik in de winkel gewezen op de A7 III die pas net een week uit zou zijn. Een medewerker van Sony was toevallig toen ook in de winkel (Kamera-Express) aanwezig om een demo te geven. Uiteindelijk ben ik dus voor dit model gegaan, omdat deze de goede sensor heeft van de A9, ook goed genoeg is in low-light en ook ingebouwde beeldstabilisatie heeft. Daarbij is het ook mogelijk om intern op te nemen in 4K-kwaliteit. Dit waren een aantal punten die de A7S II ook had, maar qua prijs voor mij net te duur was. De Sony A7 III zat qua prijs tussen de twee A7S-modellen in. Ik was meteen verkocht.
Ik heb de camera nu een kleine week en ben zeer tevreden. De beeldstabilisatie is goed (handheld) en alle video's (en foto's) zien er super scherp uit (zelfs al in HD). Ook leuk dat er een standaard functie op zit om in slow motion op te kunnen nemen. Ook is de display met touch screen waarmee je met een druk op het display de scherptediepte aan kan 'tikken'. Ik vind het echt een aanrader!

Pluspunten

• Goede kwaliteit foto's en video's
  • Goed in low-light situaties
  • Kan 4K intern opnemen
  • Ingebouwde beeldstabilisatie
  • touch screen display voor scherptediepte

Minpunten

• af en toe even zoeken in de menu's

Tom Van Dyck 09-05-2018

top-toestel!

Ben een hele tijd geleden gestart met de Sony a100, daarna een a77 en een a77II en heb nu uiteindelijk de stap naar systeemcamera en fullframe gezet en deze a7III gekocht. Veel van de zaken hieronder zijn dus in vergelijking met de A7II. Mijn keuze is gebaseerd op tal van reviews, waarin telkens zeer lovend werd gesproken over dit toestel. En compleet terecht mag ik ondertussen wel zeggen. Ik had de a7 reeks al een tijdje in de gaten. De s-versie had wel mijn voorkeur (omwille van de lichtgevoeligheid), maar vond ik te weinig megapixels hebben. De r-versie was me dan weer ineens wat veel megapixel. Toen de a7III uit kwam, leek me dat een goed compromis. Bij het uitpakken van het toestel viel me het ontbreken van een batterij lader op. Beetje vreemd voor mij (heb bij m'n vorige toestellen altijd gewoon een batterijlader meegeleverd gekregen), maar deze laadt dus op via de usb-poort. Wat achteraf gezien eigenlijk nog niet eens zo gek is: zo neem ik tegenwoordig bijvoorbeeld een battery-pack mee zodat ik onderweg kan bijladen. Iets wat eigenlijk amper nodig is, want de nieuwe NP-FZ100 batterij houdt het bijzonder lang uit. Bij m'n vorige toestellen had ik altijd een 2e batterij op zak, dus had ik ook meteen een 2e batterij mee besteld bij deze A7III, maar ik heb'em zelfs nog niet nodig gehad. In vergelijking met een A77 body valt het toestel klein uit (m'n dochter vindt de verhouding body/lens grappig), maar ik vind dat het toestel bijzonder goed in de hand ligt. Een minpunt bij Sony blijft wel de menu structuur (of het gebrek eraan), maar eenmaal je je weg daarin gevonden hebt, valt het wel mee. Er zijn een 3-tal knoppen die je zelf een functie kan geven, dus dat helpt ook al. Het valt op dat de beelden tot iso 6000 relatief weinig last hebben van ruis (iets wat met m'n A77 we anders was). Een minpunt vind ik wel het schermpje: dit is enkel horizontaal te kantelen (terwijl dat van de A77 zowat in alle richtingen kon draaien). Ook de 'deurtjes' waarachter o.a. usb-aansluiting zit geven een weinig professionele indruk: plastiekerig en het is volgens mij een kwestie van tijd voor dat klepje afbreekt. De S&Q mode was voor mij nieuw, maar is perfect om bijvoorbeeld de salto's van de kids in slowmotion vast te leggen. Mijn conclusie: met voorsprong het beste toestel dat ik al in handen heb gehad. Het is geen goedkoop toestel, maar als je bekijkt wat je krijgt voor dat geld, is dit eigenlijk relatief goedkoop (de a9 biedt bijvoorbeeld niet veel meer, maar kost wel veel meer). Op alle criteria geef ik 5 sterren, met uitzondering van 'gebruiksgemak' (die krijgt er 4) omwille van de opmerking ivm de menu structuur. Ik zou'em zo opnieuw kopen.

Pluspunten

• nog deftige foto's bij hogere iso-waarden
  • batterij houdt het lang uit
  • prijs/kwaliteit

Minpunten

• de sony menu-structuur

HotShot 28-04-2018

Beste optie voor Full Frame starters

Ik heb de Sony A7III samen met de 24-105mm F/4.0G OSS bij Kamera-Express gekocht en ben er tot nu toe super blij mee. De Kamera is bij mij als all-in-one oplossing bedoeld, die in elke situatie ook buiten de studio (vaak op reis) een goed foto moet maken. Dit lukt uitstekend.

De "dynamic range" is daadwerkelijk enorm, dus in Lightroom kun je achteraf nog toveren! De autofocus is raazendsnel en raakt bijna altijd zijn doel. Wat mij betreft heeft deze Kamera een faire prijs en is de moeite waard om over te stappen naar het Sony ecosysteem.
Let op, als je niet bereid bent een full frame kamera op reis te dragen, koop dan geen full frame kamera :-).

Pluspunten

• Auto Foucs
  • Sensor
  • Akku
  • Kwaliteit

Minpunten

• Menu Structuur
  • Let op: Sony Lensen zijn duur