Pentax KP zwart + 18-55mm F/3.5-5.6 zwart SMC DA L WR *

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Pentax KP zwart + 18-55mm F/3.5-5.6 zwart SMC DA L WR * op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Karel23 09-08-2018

Goede DSLR, mits de basisfuncties correct werken

Na 6 jaar, met veel plezier en gebruik van de Pentax K-30, de Pentax KP aangeschaft teneinde de door Pentax uitgebrachte nieuwe objectieven (16-85 mm en 55-300 mm) optimaal te kunnen gebruiken. Met name de 55-300 mm kon de oudere K-30 niet meer aan. Helaas bleek de KP de basisfuncties Land(taal), Datum en Tijd niet te kunnen opslaan en vasthouden in het geheugen. Na een eerste reparatie hetzelfde probleem en werd de KP onder garantie vervangen door een nieuw exemplaar. Wederom hetzelfde probleem. Land(taal) werden wèl, maar Datum en Tijd niet opgeslagen. Dit betekende dat ik bij elke handeling van de KP: Aan/uitzetten bij onder meer objectief wisselen en na stand by telkens het schermpje van de ontbrekende basisinstelling opnieuw moest invullen, terwijl nota bene de KP daarna de gemaakte foto's een bestandsdatum meegaf van rond januari 2017 ofwel de productdatum van de KP. Uiteindelijk de KP omgeruild voor de K-3 II. Maar... dit is niet de body waar ik voor gekozen heb! Gezien mijn leeftijd en het bezit van een behoorlijk aantal Pentax-objectieven helaas gebonden aan dit merk. Overigens heb ik over de kwaliteit van de foto's van de KP niets af te dingen. Deze zijn zeer goed zoals voor Pentax gewoon. Het meest ergerlijke vind ik dat in e-mailwisseling met Ricoh geen resultaat bereikt wordt doordat zij over het werkelijke probleem geen uitspraak doen. Verwijzen naar niet werkende updates is zinloos.

Pluspunten

• Goede foto's zoals van Pentax gewend
  • Degelijke uitvoering

Minpunten

• Basisfuncties werken niet correct
  • Belemmert elke mogelijkheid voor een snapshot
  • Bij een relatief trage autofocus