Nikon D810 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D810 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Tinus 25-11-2018

Topcamera

Geschreven voor: Nikon D810 zwart

na 6,5 jaar met de voorganger, de D800 te hebben gewerkt was ik me aan het oriënteren voor een evt. nieuwe. Uiterst tevreden over de kwaliteit/degelijkheid van de D800 al die jaren valt de keuze dan al snel weer op Nikon. Bij Kamera-express was een hele goede aanbieding voor de D810 en dat trok me over de streep. De D800 hou ik er gewoon bij als back up camera, want die is ook nog prima en het scheelt natuurlijk lenzen wisselen... :-) Hier ga ik veel plezier aan beleven, dat weet ik nu al...
Alle knoppen zitten op de bekende plaatsen en verder doet ie gewoon wat ie moet doen, supermooie plaatjes schieten, blij mee!

Pluspunten

• Kwaliteit
  • ergonomie
  • robuustheid

Minpunten

• geen

RTFM68 26-11-2017

High-end full frame voor vergevorderde amateur

Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Dertig jaar met een destijds nieuwe Nikon F801s, zeven jaar met een destijds nieuwe Nikon D90, twee jaar met een tweedehandse Nikon F3, dan nu eindelijk klaar met het digitale DX formaat, Ik kan er niet aan wennen. Met Black Friday een prima deal gescoord op de Nikon D810 en wat is het een geweldige camera. Qua gevoel weer terug naar mijn F801s, qua plezier weer terug naar verse beeldwaren. Een genot om er mee op pad te gaan. Het fotogevoel is weer helemaal terug, yes!

Pluspunten

• FX formaat
  • landschapsfotografie
  • portretfotografie
  • stille sluiter

Minpunten

• niet voor sportfotografen

Bofhase 06-10-2015
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Ik gebruikt de Canon 5D mark III die 3.5 jaar oud is en de Nikon D810 is niet echt beter. Hoe kan dat ?Autofocus is langzamer, hoog iso is slechter’ geen direkt knop voor presets ( U1 en U2) terwijl Canon heeft meer .
De afbeldingen zijn mooie maar niet beter dan de 5DMKIII. Ik vind het jammer deze Nikon is niet zo innovative. USB 2 verbinding is te traag; geen wifi of NFC. Scherm is vast. Alleen heeft de Nikon een is de pop-up flits. Handig voor Nikon light system.

p_d_b 10-03-2015
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Omdat ik ook graag macrofoto’s neem en wil croppen met behoud van kwaliteit, heb ik besloten de D810 erbij te nemen. Ik was al uitermate tevreden met het resultaat van de D700, ondanks de 12 MP. Het resultaat van de D810 is nog veel beter. De details en dynamiek zijn heel goed. Ik denk dat de D700 straks stof ligt te verzamelen.

Nico Ouburg 16-01-2015
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Jarenlang een D700 gehad en overgestapt op de D810 en eigenlijk een beetje spijt. Ergonomie is fantastisch, stille sluiter super, maar lichtgevoeligheid beslist minder en daardoor sneller in de hogere ISO waarden met als echte tegenvaller meer ruis dan ik gewend was met de D700.

p_d_b 09-03-2015

Hoe groter de resolutie, hoe groter de kans op meer ruis dan je gewend bent (natuurkundige wet). Tenzij je voor een midden formaat camera kiest met een grotere sensor bij dezelfde resolutie. Of een lichtsterk objectief gebruikt. Of de verwerkingssoftware moet van een sublieme kwaliteit zijn.
Ikzelf ben sinds kort ook overgestapt van de D700 naar de D810. Ik gebruik uitsluitend tenminste een f/2.8 zoom objectief en bij voorkeur een 50mm f/1.4 prime. Uit ervaring weet ik dat deze objectieven prima beelden leveren. De beoordeling van de resultaten blijven natuurlijk subjectief. ;-)

Nico Ouburg 10-03-2015

ik heb ook de 2.8 zoom objectieven, dus dat zit wel goed

Donkie400 17-01-2015

Wel even bij dezelfde resolutie vergelijken. En met de beste Nikkor 2.8 lenzen heb ik niet dat gevoel...

Henderik E 11-01-2015
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Een beest van een Camera.

Voor het eerst heb ik met deze Nikon het idee weer de kwaliteit van analoog in handen te hebben. Door de grote (36.3miljoen) pixels op de CMOS sensor lijkt het alsof je met film staat te fotograferen. En dan met héél scherpe film. Halfvolle maan,uit het handje, 640iso, 300mm, 1/1000 bij F8, honderden kraters zichtbaar op de foto. Verder is er het uitstekend dynamische bereik, in het witste wit en diepste zwart zit nog detail. Fotografeer eigenlijk altijd met de optie jpeg en Raw tegelijkertijd (voor de zekerheid) maar heb eerlijk gezegd Raw nog nooit hoeven te gebruiken.

Over de service van Nikon kan ik zeggen dat die prima is. Iets na aankoop bleek dat de software vervangen moest worden. Even naar Nikon Beverwijk en verholpen. En laat ik daar nu als occasion die makro lens tegenkomen waarnaar ik op zoek was.

En, weet je wat het gekke is, ik heb weer een paar 120 films gekocht en die Zweed weer eens uit de koffer gehaald. Het fotoplezier is er weer, dankzij deze Nikon.

Kortom wil je een full frame, overweeg dan deze.

p_d_b 09-03-2015

Beste Hendrik,
Een digitale 40MP Zweed zou te gek zijn. Maar ja, die prijs hè?

ruudkoppenol 08-01-2015
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Voor het eerst sinds mijn overstap van analoog naar digitaal ervaar ik dezelfde detaillering in het beeld zoals ik die vroeger met mijn 6x6 camera had. Vooral bij gebruik van professionele vast brandpunt objectieven is de scherpte ongeëvenaard. Ik gebruik de camera beroepsmatig in architectuur, portret en bedrijfsreportages. Vanwege die hoge scherpte en detaillering is bij landschap en architectuur een statief aan te raden. Deze camera is zeker een must voor de professional, maar ook zeker voor de betere amateur.

teiplad 28-12-2014
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Ik ben (vooral) natuurfotograaf.
De D810 is de fijnste camera waarmee ik ooit (sinds 1972) gewerkt heb (andere camera's o.a. D800, D3S, D300)
Het is m.i. veel meer dan een upgrade van de D800:
- betere beeldkwaliteit;
- snellere autofocus, daardoor ook geschikt voor vogelfotografie;
- bij macro (o.a.) werk ik graag in live-view. Ik ben erg tevreden over de aanpassingsmogelijkheden van belangrijke instellingen daarin;
- de vele pixels die de camera biedt geven een geweldige resolutie in de details;
- de video-functie vind ik prima, o.a. omdat die t.o.v die van de D800 vereenvoudigd is en meer mogelijkheden tot aanpassing biedt tijdens het filmen;
- het gedempte spiegelgeluid helpt om minder opvallend te werken;
- voor mij is het een voordeel dat de camera nóg lchter is dan de D800.
Kortom: ik vind de D810 een dijk van een camera!
Piet Rozendal

Nikodemus 27-12-2014
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Mijn eerste Nikon was een D300. In 2012 kwam daar een D800 bij. Dit jaar heb ik mijn D800 ingeruild voor een D810 en sinds enkele maanden ben ik ook in het bezit van een Nikon D750 als tweede (full-frame) camera.

Wie de Nikon D810 in handen heeft gehad en bekijkt, zal misschien zijn schouders ophalen. Uiterlijk is er wellicht niet zoveel veranderd, maar maak je een foto met de D810, dan ervaar je meteen het eerste grote verschil: het zware klappen van de spiegel van de D800 heeft plaats gemaakt voor een gedistingeerd klikje: de spiegel en sluiter zijn volledig vernieuwd.

Ook de foto’s zijn haarscherp. De D810 is voorzien van een nieuwe 36 megapixel sensor zonder anti-aliasfilter. Daarnaast is de nieuwe sensor ook lichtgevoeliger zodat de contrastomvang nog groter wordt. Het iso-bereik loopt van 64 tot 12.800 en het bereik kan worden uitgebreid van 32 tot 51.200.

Nikon heeft in de D810 nog een aantal vernieuwingen ingebouwd. Zoals bijvoorbeeld een belichtingsmethode die vooral kijkt naar de hoge lichten. Handig als je bijvoorbeeld veel theaterfoto’s maakt waarbij de artiest in de spotlights staat.

Het autofocus systeem van de D810 kent een groot aantal instelmogelijkheden waaronder de nieuwe groep-AF-veldinstelling.

De Nikon D810 heeft op mij, net als de D800, een uiterst, goed gebouwde indruk gemaakt waar je veel plezier aan beleeft. Jammer dat de camera nog geen ingebouwde wifi en een kantelbaar display heeft.

RobWeijts 25-12-2014
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

D700. Lang nagedacht over wat zijn opvolger zou moeten worden. Ik ben als amateurfotograaf altijd erg kritische geweest op de foto's die ik maak. Door kritisch te blijven heb ik mij zelf naar een steeds hoger niveau getild. Hiervoor is een goede camera onontbeerlijk, het is de fotograaf maar ook de apparatuur waar mee je fotografeert. Je kijkt immers naar de compositie, belichting en sluitertijd etc.. Ik heb gekozen voor een meer dan waardige opvolger van mijn oude camera waarmee ik voor mij gouden momentjes heb vastgelegd en mijn plezier voor fotografie alleen maar groter werd. Ik ben nu de meer dan trotse bezitter van een Nikon D810 en hoop dat ik met deze nieuwe camera met nog plezier geniet van het fotograferen.

Walter6559 24-12-2014
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Mijn eerste spiegelreflexbody was een Nikon FT2 (filmrol), daarna de D700 en nu de D810. Elke camera was/is in het tijdsgewricht uniek in zijn soort qua beeldkwaliteit en mogelijkheden maar de D810 is werkelijk ongekend qua beeldkwaliteit, ook in de donkere uren t/m ISO 3200 (boven de ISO3200 neemt de ruis toe maar het is maar of je dat als storend ervaart omdat de korrel erg mooi gelijkmatig wordt verdeeld). Nou vond ik de D700 al erg goed maar de beeldsensor van de D810 overtreft de D700 in vele facetten. Meer oplossend vermogen; gevoeliger voor licht maar vooral een ISO64 instelling: ok, allemaal mooie woorden maar... als ik de foto's zie blijf ik mij echt verbazen.
Het resultaat wordt in ieder geval niet beperkt door de camera; de mogelijkheden zijn ongekend; diverse programmeerbare knoppen met in de verschillende opname/weergavemogelijkheden diverse functies tot je beschikking. Het nieuwe autofocussysteem, dezelfde als de D4S, zorgt merkbaar voor een snelle maar vooral accurate focus (in ieder geval veel sneller en beter dan bij de D700). Wat bij deze camera vooral duidelijk wordt is dat de overige zaken voor het nemen van foto's in overeenstemming moeten zijn met de camera, dus snelle geheugenkaarten maar vooral: goed glas.
De vraag is altijd; ga je met een nieuwe camera betere foto's maken? In dit geval een oprecht volmondig 'ja' is het antwoord.

mandersp 24-12-2014
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Een dijk van een camera en maakt goeie foto's.
Het is een camera voor de professional, dus je zult wel wat ervaring moeten hebben om deze camera te begrijpen.

Donkie400 24-12-2014
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

Ik fotografeer al jaren met Nikon. Ik ben (na de D3X en D3s) van de D4 overgestapt naar de D810 met grip vanwege de behoefte aan een hogere resolutie. Gezien prijs / prestatie op dit moment een van de meest geweldige camera's op de markt verkrijgbaar. Maakt gehakt van de vergelijkbare Canon's. Iedere foto blijf je je verbazen over de kwaliteit. Heel aangenaam is ook de stilte van de sluiter. Daarmee kun je zelfs bijna onhoorbaar foto's maken in een concertzaal. Deze camera is de investering meer dan waard.

JurNik 24-12-2014
Geschreven voor: Nikon D810 zwart

De Nikon D810 is de beste camera die ik in 50 jaar fotografie in handen heb gehad. De beeldkwaliteit en gebruiksmogelijkheden zijn ongeëvenaard, maar om die mogelijkheden goed te kunnen gebruiken is wel een behoorlijke ervaring met digitale spiegelreflex camera's aan te bevelen. Zeker geen camera voor beginners, maar voor de meer doorgewinterde fotografen het neusje van de zalm. Houdt er wel rekening mee dat deze camera het verdient om van objectieven te worden voorzien die eveneens van topklasse zijn.