Nikon D4S zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Nikon D4S zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Robert van der Borg 20-04-2015
Geschreven voor: Nikon D4S zwart

Na 8 jaar intensief gebruik waren mijn camera en een groot deel van mijn objectieven toe aan vervanging. Na het zien & vergelijken van een aantal RAW bestanden van verschillende camera's, waaronder de Canon 1DX, de Nikon D810 en de Nikon D4s, heb ik de beslissing gemaakt om van Canon over te stappen naar Nikon. Ik koos voor de Nikon D4s vanwege de kleurendiepte, het dynamisch bereik & de uitmuntende kwaliteit bij het fotograferen met een hoge ISO.

Online vond ik vele aanbieders van de Nikon D4s, maar niet iedere aanbieder had het toestel op voorraad. Aangezien ik ook een aantal objectieven er bij wilde kopen, besloot ik onder het mom van 'durf te vragen' allerlei bedrijven een email te sturen met de vraag of ze me een mooie aanbieding konden geven, mits de apparatuur binnen 3 weken geleverd kon worden. Uiteindelijk hebben 4 bedrijven mij per email een aanbieding toegestuurd en slechts 2 bedrijven namen de tijd om telefonisch contact met mij op te nemen. De eerste die mij belde was Paul Matthijssen van Klein XL Breda. Niet alleen bood hij de laagste prijs, hij bood ook nog eens 5 jaar garantie aan, daar waar anderen slechts 2 jaar boden. De keuze was binnen een dag gemaakt; ik koos voor Klein XL.

Om de bestelling te plaatsen heb ik besloten om naar de winkel zelf te gaan. Per toeval (er waren meerdere medewerkers aanwezig) hielp Paul Matthijssen mij verder. Hij beloofde mij dat hij de apparatuur, op 1 objectief na, de volgende dag in de winkel zou hebben. De volgende dag kwam ik daar binnen, bleek de apparatuur, op 1 objectief na, niet geleverd te zijn. Hij belde meteen met het hoofdkantoor en zorgde er voor dat de apparatuur dezelfde dag nog bij mij thuis bezorgd zou worden. Nou, ik was nog niet eens terug van de stad en jawel, de bezorger stond al met de apparatuur bij me voor de deur. Zo herstel je pas echt goed een -noem het maar- foutje, helemaal top! Ook het moeilijk te leveren objectief was vier dagen later in mijn bezit. Al bij al heb ik bij Klein XL het gevoel gehad dat er echt moeite voor je gedaan werd. Als kritisch persoon kan ik dit zeggen: Een heuse aanrader!

De Nikon D4s gebruik ik nu een paar dagen en ik val in de ene verbazing in de andere. Zeer positief wel te verstaan! Het gebruikersgemak scoort bij mij nu minder hoog dan ik het mogelijk over een tijdje zou geven, dit omdat ik Canon gewend was en bij Nikon werkt veel precies andersom.

Plus punten:

+ Uitmuntende kwaliteit van de foto's.
+ Stille sluiter (minder geluid dan bij de Canon 1DX).
+ Heel weinig ruis & veel detail bij zeer hoge ISO's.
+ Zeer goede accu.
+ Laagste prijs & 5 jaar garantie via Klein XL.
+ RAW bestanden laden makkelijk in (bijv. in Photoshop CC; sneller dan onder andere de RAW bestanden van een D810).

Aandachtspunten:

- Meegeleverde software is niet zo gebruiksvriendelijk.
- Geen ingebouwde GPS.