Nikon D40 + AF-S DX Zoom-NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G ED II zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 40 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D40 + AF-S DX Zoom-NIKKOR 18-55mm f/3.5-5.6G ED II zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Marousia 24-09-2009
Ik heb een jaar met deze camera gefotografeerd, ben inmiddels een stuk professioneler en heb de D80 aangeschaft.

Ik vind de D40 een super instapmodel. Klein, handzaam, maar wel met (bijna) alle instelmogelijkheden.

De automatische lichtmeter vind ik erg slecht, ik ben mede daarom al gauw in de Manual stand gaan fotograferen.

Mijn hoofdreden om over te stappen op de D80 was het feit dat er geen ingebouwde scherpstelmotor in de camera zit, waardoor je bij sommige lenzen niet automatisch kan scherpstellen, wat ik toch wel een erg handige functie vind.

jasonislief 09-06-2009
Ik heb deze camera sinds mei 2008. Echt een topcamera. Het is mijn 1e SLR. Ik vind dat je er erg mooie foto's mee maakt. Superscherp. En makkelijk in gebruik.
Ik heb een fotocursus gedaan om nog meer uit mijn camera te halen. Alleen heb ik 2 lenzen erbij. De 18-55 en 55-200. Erg onhandig. Ik zou wel 1 lens willen hebben. Daar ben ik nu voor op zoek.
En hij koste niet al te veel. Natuurlijk is het leuk om de nieuwste camera te kopen. Maar waarom veel betalen terwijl je het ook met een instapmodel kan doen.
Tenzij je er heel veel mee van plan ben om te gaan doen. Dan zou ik voor een ander type kiezen. Maar voor het gewone normale vakantie, kids en huis/tuin/keuken gebruik is hij goed genoeg.
Althans dat vind ik.
Dus een topcamera voor niet al te veel geld!

chiba_kun 30-03-2009
Mede door de uitstekende recensies van de Nikon D40, zo’n camera aangeschaft. Ik heb hem nu een paar dagen in bezit en ben eigenlijk gelijk al laaiend enthousiast over de kwaliteit van de foto's en de degelijke indruk van de camera. Er valt voor mij nog een hoop te leren en te ontdekken, maar in de “AUTO” stand kan je eigenlijk alleen maar mooie foto's maken.

Super!

Bennie43 15-03-2009
Ik heb dit setje nu een jaar in bezit en ben er erg tevreden over.
Voor aanschaf heb ik alle mogelijke commentaren gelezen en nu zelf vastgesteld dat ik tot op dit moment met het apparaat volledig uit de voeten kan.Ik ben zelfstandig steeds aan het bijleren in fotografie en acteer dus nog lang niet op een niveau dat ik een foto heel technisch kan beoordelen op lensafwijkingen e.d.
Maar voor wat ik zie zijn het hartstikke mooie foto's (zeker als de composietie dan ook nog klopt.
Om het te leren zijn er ruim zat instelmogelijkheden en ook de help-functie via het beeldscherm is in het begin heel handig om te weten wat je nu precies instelt.
Onlangs heb ik er ook nog de 55-200mm lens van nikon bijgekocht met VR stabilisatie en ik heb het gevoel dat ik nu voorlopig nog wel even vooruit kan.
Volgende aanschaf zal de SB-600 flitser worden.
Ondertussen heb ik wel al eens met een D300 in de handen gestaan en dan realiseer je je dat de D40 echt een instapmodel is, maar nogmaals, volgens mij is de D40 zeker goed om mee te beginnen en ondertussen te leren wat er meer te koop/te leren is in de fotografiewereld.
En niet onbelangrijk voor sommigen van ons; nog een beetje door te sparen voor het grote werk.

maxim-crx 03-12-2008
Zeer goede camera. Ongelooflijk dat voor deze lage prijs een camera van deze kwaliteit en degelijkheid aangeboden kan worden. Persoonlijk vind ik de kleuren van de Nikon D40 mooier dan de Canon Eos modellen. Zelf houd ik van felle, sprankelende kleuren. Zeker met de kleurinstelling op Vivid of More Vivid is dit te realiseren. Als je iemand een snapshot wilt laten maken, zet je de camera op de auto stand en je bent verzekerd van een goede foto. Handig hierbij is de Auto-Iso instelling.

De lens die meegeleverd wordt is meer dan voldoende. Eigenlijk is het een buitengewoon goede lens die zeer scherp is.

Laat de D40x en de D60 maar links liggen, want met de D40 bespaar je +/- € 200,-, waarvoor je een 2e lens kunt kopen. Bv de Nikon 55-200 AFS met VR. Dan ben je eigenlijk helemaal compleet.

Met deze camera koop je absoluut geen kat in de zak. Hij bied bijna alles wat je als hobby fotograaf nodig hebt.

Absoluut een aanrader.

patrickf 20-07-2008
We waren op zoek naar een goede en degelijke digitale fotocamera en dacht een spiegelreflex camera is ook wel iets, alleen dachten wij dat deze onbetaalbaar waren, maar voor een beetje fotocamera mag je ook wel iets meer betalen en hebben dit ook gedaan en met de nikon d40 koop je een heel goed toestel met hele mooie en zuivere foto's en voor een amateur is dit meer dan zat, daarom is dit wel aan te bevelen voor iemand die voor de hobby foto's maakt maar ook kwaliteit wil.

DeTolk 29-06-2008
Afgelopen donderdag deze camera gekocht.

Kit met 18-55 en 55-200 lens
Nikon tas met ruimte voor camera en beide lenzen.

Ideale camera voor de starter maar ook voor de semi-professioneel.

6 megapixels heb je echt meer dan genoeg aan.

Menu's zijn gelukkig ook volledig in het Nederlands en dus makkelijk te doorlopen.

RuudZwakenberg 26-06-2008
Ben erg verrast over de kwaliteit van de foto's, haarscherp en met fantastische kleuren. De bediening is kinderlijk simpel en ook voor de complexere functies is de handleiding eigenlijk niet nodig.

10 megapixel heb je helemaal niet nodig, ik schiet bruikbare foto's op 3,3 megapixel en daardoor blijven ze ook nog een beetje handelbaar.

De D40 is gewoon een top camera voor het geld, de extra uitgave aan een D60 of nog hoger kun je beter in een mooi objectief steken.

E-neo 29-05-2008
Camera een paar dagen geleden gekocht en nu al helemaal tevreden. Wat een superding voor zo weinig geld! Zeer veel mogelijkheden. Ideaal voor de mensen die de kwaliteit van een spiegelreflex en het gemak van een compact camera willen hebben. Daarnaast toch lekker veel instelmogelijkheden als je dat graag wilt. Camera maakt super mooie fotoos. Voor natuurfotoos ook de 55-200 zoom aanschaffen.
Mijn derde Nikon in 28 jaar en weer niet teleurgesteld :-)

lotus1 24-05-2008
Een jaar in bezit en bijzonder tevreden. Prachtige foto's en eenvoudige bediening. Fijn dat je heel snel een serie foto's achter elkaar kunt maken! Uitstekende prijs/kwaliteitverhouding.

_Dennis_ 29-03-2008
Ik heb zelfs sinds een week de Nikon D40 in mijn bezit en ik zou iedereen toch aanraden zijn broer de D40x die iets duurder is aan te schaffen, omdat deze 4 mp meer heeft, ruis nog wat beter onderdrukt en vanaf iso 100 (ipv 200) kan fotograferen.
Verder maakt de D40 goede foto's, hij is gemakkelijk in gebruik dankzij de ingebouwde coach en bied zeer veel mogelijkheden.
Het grootste nadeel vind ik dat alleen de duurdere AFS en AF-I nikkor lensen volledige ondersteuning bieden.
Prijstechnisch gezien krijg je echter wel waar voor je geld.

fotofan64 20-02-2008
Hallo, ik wil even een review geven van mijn Nikon D40 inclusief SB400 flitser.

Ik ben zeer tevreden met de fotoresultaten van de Camera + flitser combinatie. Ik had hiervoor 7 maanden een bridge camera (Panasonic FZ50). Hoewel die camera op dit moment ongeveer dezelfde prijs heeft en ook nog een 12x optische zoom lens vind ik de D40 een veel betere aanschaf.

De foto kwaliteit (en daar gaat het tenslotte om) is vele malen beter vooral bij binnenshuis foto's.
Dit geldt ongetwijfeld voor elke DSLR contra een compacte camera met kleine sensor. Vergeet niet dat de sensor bij een DSLR 10 zo groot is dan bij een compact camera en dus is de pixel grootte en kwaliteit veel groter (aantal pixels is voor mij totaal irrelevant, met 2 megapixels zijn ook nog zeer goede foto's te maken)

Ook heb ik bewust gekozen voor dit specifieke model DSLR. Op diverse internet sites waren de foto's van deze camera de beste. Zo direct uit de camera in ieder geval. Ik heb geen zin en tijd om lange tijd achter computer foto's te veranderen en bij de Nikon kan je foto's in de camera aanpassen bv. kleurbalans, uitvergroten enz. waarvan ik veel gebruik maak. Als je veel met fotobewerkingsprogramma's werkt zou de keus wellicht anders kunnen worden.

De Nikon heeft 1 nadeel: dat er geen autofocus motor inzit. Dus ben je afhankelijk van lenzen waar een focus motor inzit. Als je zo een lens hebt, werkt het focussen wel weer erg plezierig, snel en geruisloos. In vergelijking met bv. Canon die nogal lawaaierig is.

Omdat ik toch grotendeels binnenhuis opnames maak heb ik ook een externe flitser gekocht. De SB400 is bijzonder makkelijk te bedienen: aan en uit en flitskop omhoog of niet, dat is alles. Al met al heb je een combinatie met een hele goede fotokwaliteit die ook nog eens gebruikers (lees beginners-) vriendelijk is.

D40user 23-01-2008
ik heb de D40 met de 18-55mm lens nu een paar dagen in bezit en vindt het ongebruiksvriendelijker dan verwacht.
heb ook de D50, als je de iso van de d50 wilt veranderen hoef je alleen maar een knop in te drukken en aan het wieltje draaien, net als een pro camera. bij de D40 moet je het menu weer in duiken, allemaal omslachtig. de fotokwalitiet is wel erg goed, qua ruisniveau vindt iuk hem ook net even wat slechter dan de D50. voordelen zijn dan weer het grote lcd scherm.
maar ook de witbalans regelen moet je weer het menu voor in duiken, dat bij de D50 niet hoeft.

de auto stand van de D40 is daarintegen wel weer beter, maar goed, iemand die zo'n camera koopt, zet hem dan waarschijnlijk ook niet op de auto stand, koop dan een compact camera..

maar al met al een hele leuke camera, die ik in ieder geval veel beter vindt dan een vergelijkbare EOS camera van Canon.

Mr Axel 18-01-2008
Geweldig toestel!
Nu een maand in bezit en kan alleen maar positieve opmerkingen plaatsen. Eenvoudig in gebruik, fantastische beeldkwaliteit, robuust, compact en natuurlijk erg voordelig voor (de beste) digitale 'instap' Spiegelreflex.
Een absolute aanrader!

Marwille 15-12-2007
Spiegelreflex camera gekocht omdat wij bij geplande foto's akties ten aller tijden een perfecte foto willen hebben. Dit is niet mogelijk met een compact, ultra compact of compacte megazoom camera's. Voor de onverwachte momenten gebruiken we een ultra compacte camera of telfooncamera welke in de binnenzak of handtas ten aller tijde aanwezig is.
De Nikon is voor een spiegelrefelxcamera relatief compact gebouwd. De Nikon D40 is een goedkope spiegelreflexcamera, waardoor een optimale prijs/kwaliteit verhouding ontstaat.
Deze camera haalt werkelijk alles uit de kast om in de camerastand automatisch een super foto te kunnen presenteren. M.a.w. een doorsnee gebruiker haalt al optimaal rendement uit dez spiegel reflex camera.
Hoe gek je het ook maakt met deze camera hij blijft je versteld doen staan wat hij in huis heeft om een mooie foto te kunnen maken.
Tevens hebben we met de Nikon te maken met een robuuste, degelijke camera, waaraan alles klopt.

Marcel Kuijper 15-11-2007
Dik een maand geleden de D$) gekocht + de zoomlens Nikon AFS VR 55-200 / 4.0-5.6 DX IF ED. net terug uit Tibet en 623 foto's gemaakt. Maar 1 keer de accu op hoeven laden en prachtige foto's gemaakt. het experimenteren met alle instellingen komt later wel maar verschillende standaardinstellingen mooie foto's gemaakt van tempels(weinig licht binnen dus ISO 1600), bergen en landschappen(veel zon, extreem blauwe lucht), portretten van mensen die veelaal op afstand voorbij liepen waardoor de zoomlens met VR functie toch nog erg scherpe foto's maakte. ben erg blij met deze camera, makkelijk in gebruik, snel, zuinig met de accu(ondanks ook veel foto's met flits), redelijk licht van gewicht voor een spiegelreflex. En de camera deed het ook goed ondanks de weerselementen, stoffige omgevingen, warmte overdag, 's avonds en op grote hoogte in de kou en een enkele keer in de sneeuw. heerlijke handige camera.

jip4 18-09-2007
Alle verhalen hiervoor gelezen, mijn conclusie: voor dit geld koop je een fantastische camera/lens combinatie.
Ik heb naast de kitlens de 55-200 gekocht.
Onder normale omstandigheden echt zeer mooie resultaten.
Na diverse digitale camera's van diverse merken weer terug bij het cameramerk uit mijn analoge fototijd, Nikon.
Heel simpel, omdat het nu betaalbaar werd mede door de cashback aktie. Moest wel even wennen aan de lichte objectieven(made in Thailand/China) ten opzichte van mijn oude, loodzware, Nikon lenzen.
Camera, klein, voelt bijzonder goed aan, start snel op,supersnel scherpstellen, goede flitser (witbalans af en toe aanpassen), goede eigenschappen accu, kortom aankoop verantwoord!

Webchameleon 18-09-2007
Sinds ruim een maand ben ik eigenaar van een D40, en moet zeggen dat deze boven verwachtingen zeer strakke foto's maakt.

Tot op heden geen problemen ervaren , en zelfs een extra objectief erbij gekocht , namelijk de Nikkor AF-S DX VR Zoom 55-200mm

Deze maakt zulke strakke foto's , dat je bijna zou denken dat het een prof foto is.

Nu echter nog de 90 euro cashback terugkrijgen (ruim op tijd ingezonden, maar weet niet wat uitbetalings termijn is)

Overigens niet onbelangrijk om te melden dat ik van een sony digi compact camera erg mooie foto's heb gehad, maar nu met deze camera vallen deze in het niet.

Dus in alle opzichten een zeer tevreden gebruiker van de D40

RobK 05-09-2007
Zeer goede camera. De matrix-lichtmeting werkt perfect ook in moeilijke situaties. Zeer weinig ruis tot 800 ISO. Met standaard-instellingen zeer mooie foto's, dus ook voor de beginnende fotograaf een goede camera. Kritiekpunt is de kwaliteit van de standaardlens: zeer matige lens met hoekonscherpte in groothoek bij alle diafragma's. Grootste gemis is het ontbreken van Exposure Bracketing. Daarnaast irritant dat bij de combinatie RAW + JPG, de JPG in de laagste kwaliteit is.
Waar Nikon ook kampioen in is, is het steeds weer uitvinden van nieuwe accu's die nauwelijks afwijken van voorgaande versies; zo is voor deze camera weer een nieuw type accu (EN-EL9) die natuurlijk weer extreem duur is.

Martijn de Haas 03-08-2007
Na jaren 'aanklooien' met een compactcamera (naar nu blijkt) toch de overstap gemaakt naar DSLR met de Nikon D40...en wat een genot! De amateur (die ik ben) schiet zo al prachtige foto's, maar ik denk als je je verdiept in de superduidelijke handleiding dat er nog veel meer moois aan dit heerlijke apparaat te beleven valt.

Het mooie, grote duidelijke beeldscherm geeft al een mooi beeld van de geschoten foto, maar eenmaal overgezet op de PC val je helemaal stijl achterover...

Ik geef voor de kwaliteit van de foto geen 10, omdat binnen (lees: donkerder) toch altijd lastig fotograferen blijft...ik had dan ook enkele wazige foto's, maar dat is puur een kwestie van de juiste instelling vinden (ligt dus niet aan het toestel)

Mocht je nog twijfelen (zoals ik deed tussen deze camera en de EOS350 van Canon) dan heb ik maar één tip: kopen die Nikon.

Ik moet de papieren van de €90 cash-back actie nog invullen, maar dat maakt deze camera momenteel extra interessant..

dre67 29-07-2007
Echt een supercamera. Heb m nu sinds twee weken, maar heb al mooie foto's kunnen maken. Heb afgelopen zaterdag er toch maar de 55-200 VR lens bij gekocht. De foto's zijn superscherp en erg mooi van kleur. Heb gisteren foto's gemaakt op de zomercarnaval en ben zeer, maar dan ook zeer tevreden.

Ligt ook lekker in de hand ... again ... ik ben zeer tevreden met m'n aankoop.

Gr., André

HeVeN 28-07-2007
Ik heb deze camera gekocht, omdat ik een Nikonfan ben. Ook heb ik gebruik gemaakt van de Nikon Cash Back Promotion. Wat ik trouwens een hele mooie actie vond! De 90 euro retour heb ik meteen in de Nikon SB400 flitser gestoken. Deze twee samen zijn een heel sterk duo. Ik kan de camera (met SB400) echt iedereen aanraden, van jong tot oud, van beginner tot gevorderde. Ik zelf ben meer dan tevreden!

danobanano 26-07-2007
Pluspunten: Een erg fijne camera. Werkt snel, lange accuduur, mooi scherm, scherpe foto's met mooie kleuren, eenvoudig te bedienen, mooi design, lichtgewicht, logische menu's, snelle en stille autofocus met lensmotor dus in de lens.

Minpunten:
1. flitser is van matige qualiteit; voor mooie indoor plaatjes wordt de volgende investering een buitenboordflitser.
2. Handling van camera valt tegen. Na 30 minuten fotograferen toch kramp in de vingers.

Conclusie: Zeer tevreden over deze aankoop en was met de 90 euro korting actie de betaalbaarste DSLR op de markt.

P.S. Degelijkheid valt niet te beoordelen na 4 weken gebruik.

eriktiel 10-07-2007
ik heb dus voor de nikon d40 gekozen! Wat een apparaat zeg....super.
Ben dan een olympus mju 700 gewend maar dit is een openbaaring!
Super kwaliteit en mega mogelijkheden. Ben nog een beetje aan het uitspitten wat er allemaal kan, maar ik heb een boek gekocht in zo'n goedkoop boekenwinkeltje om mooie foto's te leren maken en wat alles betekend....ik heb dus hoop.

Ap Buitenhek 08-07-2007
Ik kocht de camera 2 weken voordat ik op vakantie zou gaan naar Amerika. Eerst thuis nog wat foto's gemaakt om gewend te raken aan het toestel. Op de vierde dag van mijn vakantie ging de camera kapot. Een bezoek aan een officiele Nikon-dealer leverde niets op. Kon niet ter plekke gerepareerd worden, moest opgestuurd worden naar NIkon. Flink balen dus.
Ik besloot de winkel te bellen, waar ik de camera gekocht had om om raad te vragen. De service, die dat bedrijf mij bood, was ongekend. Zij boden me aan een nieuwe camera op hun kosten te kopen, zodat ik toch nog foto's kon maken tijdens mijn resterende verblijf van 3 weken in Amerika.
Mijn conclusie is: nooit meer een Nikon.