Nikon D610 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nikon D610 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Paul uit Dordrecht 01-02-2017

Nikon D610

Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Al heel mijn leven gek op fotograferen. Vroeger maakte ik foto's met een oud cameratje met rolletje, 100 asa, en voor donkere situaties asa 200. Altijd het resultaat achteraf bekijken. Dat was best spannend! Ik ben inmiddels 49 jaar en heb diverse spiegelreflex camera's van Nikon gehad. Van de D3100 tot de D7200. En wat een waanzinnig goede camera is de D7200 (24 mega pixels op de sensor) Maar wel DX en geen fullframe! Ik heb nu een aantal weken de D610. Ook 24 mega pixles op de sensor maar dan wel fullframe (FX) geen DX. Dus de afmeting van 1 pixel is stukken groter en hierdoor vang je meer licht, heb je minder ruis en een mooiere diepte werking. Ik vond het nooit nodig om over te stappen naar FX formaat maar daar kom ik nu heel snel op terug. Had ik het maar eerder gedaan. Wat een prachtige foto's maakt deze camera! Mooie diepe kleuren en een prachtig dynamisch bereik in de foto's. Dit is echt een hele stap beter dan DX sensoren. Dat had ik niet gedacht! En de crop factor mis ik geen seconde. Je hebt nu tenminste een echt 24mm bereik met een 24mm objectief niet 24mm x 1,5=36 mm.
Gelukkig had ik als FX objectieven aangeschaft zodat ik niet weer andere objectieven hoefde te kopen. Ik heb een Sigma 24-105mm f4 Art en een Tamron 150-600mm tele objectief met VC (vibration control).
Overigens zien de foto's die ik met de Nikon D7200 altijd rag scherp geweest en de Nikon D610 is echt net zo scherp. Ik ben een pixel pieper dus vind scherpte altijd erg belangrijk in de foto. Dus ik ben er alleen maar op vooruit gegaan!
Ik heb ook de Nikon D750 getest maar als het gaat om de kwaliteit van de foto's kun je net zo goed de D610 kopen, geen verschil. De D750 heeft alleen een wat uitgebreider autofocussysteem en filmt beter maar als je net als ik een camera aanschaf voor pure kwaliteits foto's moet je voor de D610 gaan. Top camera !!

Pluspunten

• Mooie volle kleuren en goed dynamisch bereik
  • zeer lichtgevoelig

Minpunten

• Geen kantelbaar scherm
  • Verder geen min punten

Danny Geveling 31-08-2016

Mijn leven is veranderd.

Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Vergeleken met mijn d3100 die ik al jaren gebruik is het een reusachtig monster, in de positieve zin. Als je ze naast elkaar legt is het alsof papa eindelijk thuis is.

Ik was altijd een van die personen die zei dat het om de persoon achter de camera gaat en niet om de camera zelf. Nu ik deze camera ervaar kan ik niets anders dan daar keihard op terugkomen. Natuurlijk geld dit voor compositie en camera kennis, maar mijn God wat wordt alles opeens makkelijker met de D610. Iedere knop binnen vinger bereik zodat je Iso, aperture,sluitertijd en nog veel meer kan bedienen zonder je oog van de zoeker af te hoeven halen. Het geluid van de spiegel die op en neer klettert als je de sluiter indrukt is op zichzelf al een genot. Natuurlijk kan je hem ook op geruisloos zetten maar ik blijf nog even genieten; "klets! Klets! Klets!"
De D610 is een FX camera en dat merk je meteen. Nadat ik de eerste foto maakte was mijn directe gedachte: "Zo doen de grote jongens dat dus!". Het licht ging opeens aan als het ware. Ik kan alle opties nu welnop gaan noemen maar die kan je ook gewoon in de productinformatie vinden. Waar het om gaat is dat als je een DX camera hebt de wereld voor je veranderd als je overstapt naar Full frame. Het mooie is dat je al je lenzen van je DX camera ook gewoon op de D610 kan gebruiken! Met één druk op de knop schakel je de camera in de FX stand en voorkom je dat je alle oude lenzen moet verkopen. Jammer is dat je niet in 60fps kan opnemen op full HD. Dit had een leuk extraatje geweest,maar 720p in 60 fps voldoet de komende jaren nog zeker wel. Persoonlijk zou ik niet voor de 85mm kitlens gaan. De iets duurdere Tamron 24/70 f/2,8 is vele malen beter. Ik weet nu al dat mijn dochter van anderhalf zich over 5 jaar zich nog maar 1 ding kan herrineren van de jaren ervoor en dat is die grote ronde glazen schijf, die ik ongeveer 24 uur per dag in haar gezicht duw. Want ondanks dat het geen 85mm prime is krijg je er prachtige portretten mee. Nu nog sparen voor de 85mm f/1.8 en je bent klaar voor de komende jaren. Afhankelijk van wat je doet natuurlijk.

Denk je aan de overstap? Bekijk dan zeker deze camera want het is een prachtding.

Pluspunten

• Full frame!
  • Dx lenzen passen.
  • Dubbele sd slots
  • Bijna alles.

Minpunten

• 60fps alleen in 720p
  • Geen soft sluiterknop.

Martin M 26-08-2016

Heel fijne instap in Full Frame

Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Zeer fijne kwalitatief hoogwaardige FX spiegelreflex.

Qua sensor heb je niets te wensen over! Ook als het gaat om basisfuncties en directe knoptoegang hiervan is het prettig werken.

Beelden zijn simpelweg super. Uiteraard icm een mooie lens. Zelf heb ik de sigma 50mm f1.4 art erbij genomen voor productfotografie. Fantastisch!

Is al even op de markt, maar daardoor krijg je heel veel camarea voor zo'n €1.500,-

Cluster van focuspunten zou wijdser mogen zijn...alles went. Snelheid van focussen is uitstekend. Achterscherm zou iets feller mogen voor bij fel buitenlicht.

Formaat is mijns inziens erg fijn, zo ook het gewicht. Je hebt hiermee eigenlijk alles wat je nodig hebt, als extreme snelheid geen directe wens is maar mooie beelden wel. Ook gewoon heerlijk dat bij FX de brandpuntsafstand- en diafragmawaarden behouden blijven. Scherpte diepte op een FX: top!

Pluspunten

• Kwaliteit van beeld
  • Maat/gewicht
  • Prijs! FX voor weinig
  • Algehele bouwkwaliteit

Guzziw 05-01-2015
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Ik heb de D610 als vervanger van de D600 van Nikon ontvangen vanwege de bekende stofproblemen. Over de D600 was ik al zeer tevreden en omdat de D610 identiek in vormgeving en gebruik is heb ik geen aanpassingsproblemen gehad. De bijgeleverde kitlens is zeer goed en iemand die na aankoop niet meteen in beter glaswerk kan of wil investeren, kan met deze set meer dan tevreden zijn. Volgens mij is de body voor het meeste professionele werk geschikt in combinatie met de professionele lenzen.
Ik heb een slingstrap gekocht en daarmee is een dagje Venetie met deze camera geen slijtageslag door het gewicht, ik heb dan de 50mm f1,8 en de kitlens bij mij.
Een aanrader.

Gonny 22-07-2017

Wat raad je aan een d600 met nieuwe sensor, of voor €50 extra de d610 ik twijfel nogal

robert_2 27-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Ik ben ruim 1.5 jaar in het bezet van de d600/d610.
Dit is een camera die je niet laat zitten, de meerwaarde t.o.v. de d7100 is ruim een stop minder ruis. En het meest belangrijke meer sfeervolle foto’s doordat de scherpte diepte een groter effect heeft. Als fotograaf ben ik zeer te spreken door het enorme dynamische bereik, hierdoor komen de donkere delen ruis-vrij boven water en bracketing hoort tot het verleden. Dit in combinatie met de ‘Adaptive Dynamic Lighting’ optie komen de foto’s duidelijk en sfeervol uit de camera.
De d610 heeft een voordeel is dat deze net een stapje vooruit denkt waardoor er scherpe foto’s ontstaan. Praktisch word dit bereikt door de automatische iso instelling. De sluitertijd zal altijd auto sneller blijven dan de vuistregel 1/f in mm. De maximale sluitertijd schaalt dus mee met de focus lengte, en je kunt de persoonlijk instellen om sneller of langzamer dan de vuistregel te blijven. De iso waarde gaat pas omhoog wanneer de sluitertijd te lang word volgens de vuistregel. ISO 6400 is nog prima te gebruiken.
Lichtmeting doet de camera goed, foto’s zijn nooit overbelicht. De witbalans is altijd goed. Auto focus is zelf een optimale mode vinden die je prettig vind. Zelf kom ik uit op AF-C d9 en AF-ON via de [AE-L AF-L] knop achterop.
Grotere pixels hebben minder last van bewegingsonscherpte en lensfouten het effect van diffractie limiet is bij 1-2 diafragma stops hoger pas zichtbaar. Je objectief is scherper over een groter diafragma bereik. Hoewel je in de praktijk je diafragma een stop verder moet gebruiken door de meer beperkte scherpte diepte van de full frame
Betreft ergonomie is deze camera een topper, alle belangrijke functies voor goed fotograferen zijn direct via knoppen of combinaties hiervan te bereiken op de body. Minder belangrijke functies zijn snel te bereiken via het persoonlijke snel voorkeuze menu. Persoonlijk vind ik het formaat perfect hoeft niet groter of kleiner. Scherm is groot en past zich aan het omgevingslicht dat kijkt erg prettig. Elke SLR maakt geluid met de spiegel, maar de d610 is stiller dan alle andere SLR. De quite modus geeft je nog net dat stukje rust. ISO/AF/ belichtingsinformatie is zichtbaar en ook de veranderingen. Degelijke body, niet te zwaar spat water dicht, knoppen zijn niet te klein en ruim uit elkaar.
Ik gebruik deze camera in o.a. in combinatie met de 24-85 kitlens wat een goed objectief is. Maar gebruik ook voornamelijk de lichte G serie objectieven. De groothoek 18-35 3.5-4.5G is een zeer licht en scherp objectief wat mooi in balans is met de body. Daarnaast kan ik de 50mm 1.4 of 1.8 een standaard lens een aanbevelen.
Liveview en filmen met de d610 gebruik ik niet veel, maar de enkele keren dat ik dit moest doen heeft dit verassend prima foto’s opgeleverd. De snelheid is duidelijk trager, waardoor de spontane momenten vaak zijn geweest. Prima voor filmen of statische omgeving, voor filmen met goed geluid is wel een externe microfoon nodig.
Overige: U1 en U2 zijn persoonlijke instellingen. Hier kun je alle instellingen totaal ander zetten. Persoonlijk staat mijn camera in een geavanceerde modus. Met U1 heb ik de camera ingesteld als point-en-shoot modus zodat iedereen prima foto’s kan maken. Wifi-dongle werkt prima, Nikon moet echt hun app verbeteren. Volledige lens correcties beschikbaar voor Nikon objectieven.

rahagenaars 26-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Ik heb de Nikon D610 gekocht en meegenomen naar Dubai, the place to be, om te fotograferen.
Ik ben zeer tevreden over het resultaat. Met de goede vormgeving, bedieningsgemak (zonder telkens het menu te moeten gebruiken) en de vele voordelen van het full frame formaat zijn de foto's prachtig geworden. Je hebt de bediening zelf in de hand met aparte knoppen voor witbalans, beeldkwaliteit en bracketing!
Met ruimte voor 2 SD kaarten, kon ik mijn gang maar gaan met knippen. Ook bestaat de mogelijkheid om in Raw en Jpeg tegelijk te fotograferen.
Ik was met mijn D5000, het kantelbare schermpje gewend, maar gelukkig heeft de monitor een grote kijkhoek en past zelf de helderheid ervan aan.
Prachtige scherpte! Natuurlijk speelt daarbij ook de instelling, om het verschil in scherpte tussen onderwerp en achtergrond te creëren, in mee. Dat willen we toch! Ik ben reuze blij met mijn aankoop en zal er ongetwijfeld nog mooie foto's mee gaan maken, zeker in combinatie met de aangeschafte FX lenzen.
Jammer dat ik geen gebruik heb kunnen maken van de cashback actie!

Robert1402 26-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

D610 gekocht als vervanger voor D70S. Kwalitatief een zeer goede camera, groot verschil met de D70S. Naar mijn mening de meeste waar in Full Frame voor je geld, vind de D70S wel beter in de hand liggen. Bediening is wat je van Nikon gewend bent, dus ok. Heb er 7 lenzen bijgekocht: AF-S 24-70 3.5 -4.5 ED G en de 70 - 200, beide met VR. Het leuke is dat deze lenzen ook passen op de D70S en die van de D70S op de D610. Daarnaast nog bijgekocht: Battery-grip, voor een beter "in de hand liggen" van de camera, en de WU-1b, een WiFi remote adapter. Met een Smartphone app kun je de camera op afstand bedienen en foto's van de camera downloaden naar je Smartphone. Verder kun je in "live view" op je Smartphone door de zoeker kijken.

hibberd 25-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Bought as a replacement to my much loved D90, the D610 filled its shoes and a good bit more. A more comfortable shape makes it easier to handle on long sessions. Fitted with a battery grip it is ideal for my uses. The buttons and thumb wheels are superbly placed for intuitive adjustment and are quickly learned. Left in auto mode it’s a camera that offers stunning results even for the beginner while having the capacity to grow and develop to a semi pro level if that’s the desire and dream. Good battery life doubled with a battery grip and with two SD cards has the capacity to store a vast amount of shots in both JPG and RAW format. When fitted with a wireless adapter it is able to shoot the shots over to a smart phone or Tablet if desired. A superb camera that is only limited by the operator.

wamake 25-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

een mooie betaalbare camera als je overstapt naar fullframe.
mooie scherpe foto's en heel veel mogelijkheden.
een aanrader

Fakkel Willem 25-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

ik heb de D610 gekocht omdat ik meer mogelijkheden wil ook met het bewerken van de foto's de grote is belangrijk. had al een Sony A58 met verschillende lenzen en ga dan ook nog 1 a 2 lenzen voor de D610 kopen. super makkelijk is de mogelijkheid van 2 SD kaarten in de camera voor jpg en raw apart op te slaan. een mooie zware camera dit het gevoel geeft dat je alles kan doen.

Peter Spe 24-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Ik kreeg (!) van Nikon deze D610 als vervanger van mijn defecte D600. Het is een geweldige camera, scherp, snel en met heel weinig ruis. Dit laatste komt met name van pas bij de concert en podiumshoots die ik regelmatig doe. De camera ligt goed in de hand zeker als je er de optionele batterij grip onderschroeft. Ik gebruik hem met prime objectieven zowel als met zoom lenzen (24-70 en 14-24). Deze laatste twee zijn geen kleine jongens, maar de op de D610 geschroefd voelt het natuurlijk aan en kan ik er een hele avond mee schieten (ben zelf zeker geen bodybuilder). Deze camera is een aanrader voor iedereen die met fullframe aan de slag wilt en voor wie de D750 of D810 (budgettair) een stap te ver is.

jclgroen 24-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Ik ben al vrijwel mijn hele leven als hobby-fotograaf aan de gang en ik vind de Nikon D610 een soort bekroning op mijn werk. Het is een fantastische camera met ongekende mogelijkheden

carelbullens 24-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

Ik heb de D610 gekocht als vervanger voor mijn D700. Sommigen zullen dit geen vooruitgang vinden, maar ik ben er superblij mee. Allereerst natuurlijk de dubbele resolutie, maar ook alle nieuwe features komen goed van pas. Alles correspondeert perfect met mijn overige nikon-accessoires. Niks dan lof over deze camera....

Kevin2901 24-12-2014
Geschreven voor: Nikon D610 zwart

na een lange tijd zoeken en shoppen ben ik op de nikon D610 uitgekomen, ondertussen fotografeer ik er al een paar maanden mee. De kwaliteit van de foto's is niks op aan te merken ook niet als er in hoge iso waarde word gefotografeerd.
de mogelijkheden op deze camera zijn optimaal. de instellingen kan je naar eigen wens aanpassen en opslaan zodat je overal snel kan schakelen.

verder is dit een hele goede camera. met name qualiteit en prijs verhouding.