Pentax K-1 zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Pentax K-1 zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,6

hv 08-02-2017

Top product Pentax K1

Geschreven voor: Pentax K-1 zwart

Ik ben lang op zoek geweest naar een Full Frame spiegelreflexcamera.
Ik heb altijd Nikon gebruikt en ik ben nu toch overgestapt op de Pentax K1 i.c.m. Pentax FA 24-70MM F/2,8ED SDM WR zoomlens.
Ik kon deze overstap ook makkelijk maken omdat ik op mijn Nikon camera altijd met 1 zoomlens gewerkt heb.
Omdat de Pentax K1 een camera is met zeer veel mogelijkheden en heel degelijk aanvoelt en toch in vergelijking met andere merken in dit segment wat compacter gebouwd is heb ik toch voor de Pentax k1 gekozen. Ik bedoel met compact de afmetingen en niet het gewicht.
Wat gewicht betreft is deze camera wel wat zwaarder dan de meeste camera's in dit segment.
Ik heb dit nog niet echt als een probleem ervaren.
Ook het prijsniveau is zeer concurrerend te noemen in vergelijking met andere merken in hetzelfde segment. Ik ben nog geen andere 36 megapixel camera tegengekomen met deze bouwkwaliteit voor deze prijs. Dit doet Pentax heel goed.
Ik heb mijn eerste foto ervaring er al opzitten en mijn eerste indruk is heel goed. De beeldkwaliteit is goed van deze camera en overtreft al mijn verwachtingen tot nu toe.
De prestaties bij slechte lichtomstandigheden is ook goed te noemen.
De sensor is heel lichtgevoelig en ISO ruis lijkt heel goed onder controle op het eerste gezicht.
Ik moet wel zeggen dat ik nog veel meer foto's moet maken onder meerdere omstandigheden om dit echt goed te kunnen beoordelen. Maar mijn eerste indruk bij het fotograferen in schemer en slechte lichtomstandigheden is heel goed. Ook als ik de foto's op de computer nauwkeurig onder de loep neem.
Ik doe vooral landschap en architectuur fotografie en ik wil meer nacht- en avondfotografie gaan doen. Bij lastige lichtomstandigheden komt deze camera heel goed tot zijn recht.
Wat ik ook een groot pluspunt vindt is het bedieningsgemak met de keuzewielen op deze camera. Het lijkt een klein en onbelangrijk detail maar is erg handig en snel. Je hoeft niet veel in menu's te dwalen. Dit heb ik, zonder al te veel handleidingen door te nemen, al direct bij mijn eerste fotosessie ervaren. Over ergonomie is heel goed nagedacht bij deze camera. Het geeft heel veel vrijheid bij het fotograferen. Je kunt echt de focus leggen op het fotograferen zelf zoals compositie licht en onderwerp zonder je heel erg druk te maken om instellingen. Maar als je toch wat wil aanpassen aan de instellingen tijdens het fotograferen dan gaat dit heel eenvoudig en snel en intuïtief.
Is er dan helemaal niets negatiefs te melden over deze camera?
Natuurlijk wel.
De software die bij de camera geleverd is. Hier moet ik wel even aan wennen. Dit is echter wel een mijn eerste indruk. Ik moet me hier nog verder in verdiepen.
Op het eerste gezicht ziet het er wat minder uit dan bijv. de software die Nikon meelevert maar je kunt er wel alles mee doen wat je met dit soort meegeleverde software doorgaand doet en verwacht. Ik vind dit niet echt een heel groot struikelblok. Zeker als je programma's als bijv. Photoshop of Lightroom gebruikt voor de bewerking van foto's.
Op dit moment is de keuze uit Full Frame objectieven nog wat beperkt in vergelijking met andere merken. Ook is de prijs van de objectieven nog aan de hoge kant. Ook de merken Sigma en Tamron hebben nog niet veel Full Frame objectieven in het assortiment. Aan de andere kant heeft Pentax wel in het zoomlenzengamma een redelijk dekking op het zoombereik van 15 t/m 450 mm. De bouwkwaliteit maar ook de optische kwaliteit vind ik heel goed en degelijk. Je hebt alleen niet de keuze uit veel zoomlenzen binnen hetzelfde bereik bij meerdere merken.
Ik hoop wel dat Pentax met meer objectieven gaat komen als je zo'n goede Full Frame camera op de markt zet. Ook merken als Tamron en Sigma en andere merken zouden dit zeker meer moeten doen in mijn beleving.
Het aantal beelden per seconde is 4.4 bij RAW formaat. Dit is niet het beste en snelste wat er te krijgen is maar voor de meeste doeleinden ruim voldoende. Ik heb mij hier nog niet beperkt door gevoeld. Ik kan mij voorstellen dat dit voor bijv. een sportfotograaf een probleem is en dat deze voor een andere camera kiest.
USB 2.0 is wel matig te noemen. Dit had USB 3.0 moeten zijn.
Is het een ramp? Nee
Gewoon een losse USB 3.0 kaartlezer en het probleem is voor de meeste mensen opgelost.
Ook in de meeste Laptop 's en PC 's zit tegenwoordig een snelle kaartlezer.
Er zijn meer camera's van grote merken in deze prijsklassen die ook geen USB 3.0. hebben.
Ik heb veel meningen gelezen over de snelheid van het AF systeem in de Pentax K1.
Ik vind dat het heel goed en snel werkt. Ook bij weinig licht werkt het nog heel accuraat.
Ook hier kan ik mij voorstellen dat een sportfotograaf het niet snel genoeg zal vinden.
Maar voor de meeste vormen van fotografie is het ruim voldoende.
Ik heb nog lang niet alles uitgeprobeerd met deze camera zoals Pixel shift andere mogelijkheden. De komende tijd ga ik alle uithoeken van deze camera te verkennen. Mijn eerste indruk van deze camera is tot nu toe goed te noemen.

Jack 25-11-2016

Indrukwekkende Full-Frame camera

Geschreven voor: Pentax K-1 zwart

Mijn Eerste indruk is verbluffend.
Pentax is altijd vooruitstrevend en anders geweest, dat geldt niet alleen voor de techniek maar zeker ook voor het uiterlijk en gebruiksgemak. Ze zijn zeker niet altijd de snelste met het uitbrengen van nieuwe camera's maar als ze het doen doen ze het goed.

Gewoon een hele goede camera.
Voelt degelijk aan en als je het je smaak is, ook optisch dik in orde,
Hoewel ook ik hoop op wat uitbreiding op lenzen gebied is het huidige aanbod voor mij voorlopig ruim voldoende. De testfoto's (met Pentax FA 24-70mm F/2.8 ED SDM WR lens) die ik tot nog toe gemaakt heb zijn veelbelovend. De omgang met de camera is heel prettig en in de meeste gevallen uitermate intuïtief.

Om het maximale (beeldkwaliteit) uit de camera te halen zal ik vrijwel altijd in RAW formaat fotograferen. Wees wel bewust van het feit dat nabewerking op een computer dan wel wat eisen stelt aan de (reken)capaciteit, want er rollen forse bestanden uit deze camera. 50GB is geen uitzondering.

Het is een camera, en dat geldt voor alle camera's in dit segment, die ontzettend veel mogelijkheden biedt en het is aan de fotograaf om die te benutten (of niet). Als je een FullFrame camera als deze aanschaft ben je al in het bezit van een degelijke kennis van de fotografie en je hebt een goed besef van waar jouw 'zwaartepunt' ligt als het gaat om het soort fotografie waar je je over het algemeen mee bezig houdt. Beschikbaarheid van een ruime keuze aan accessoires is in dit verband niet onbelangrijk. Professionele fotospeciaalzaak met de nodige kennis in huis helpt daarbij uiteraard.

Als je je huiswerk gedaan hebt dan wordt het genieten met de Pentax K-1, mij stelt ie alvast niet teleur.

Zoals bij alle cameramerken is er natuurlijk ook wel wat aan te merken maar dat laat ik graag over aan alle reviews die er inmiddels op het WWW te vinden zijn. Er zijn er zat en ze zullen je genoeg informatie geven waarop je je camerakeuze kunt bepalen.
Van mij dan ook geen Plus- en Minpunten. Wat voor de één een pluspunt is kan voor de ander een minpunt zijn, weinig zinvol dus.

Wat ik zeker adviseer is dat je de camera in real life gaat bekijken en vasthouden zodat je het gewicht, de grootte en andere fysieke kenmerken alvast kunt ervaren, want dat kun je niet op internet.

Jack 25-11-2016

Correctie: De grootte van de bestanden MB ipv GB.

Argos 03-11-2016

Firmware 1.30 geeft enkele nuttige verbeteringen

Geschreven voor: Pentax K-1 zwart

Vooral het kunnen uitzetten van de bracketing met het derde functiewiel is een enorme verbetering (had in feite al in 1.00 aanwezig moeten zijn).

ARGOS Beeld- en Tekstproducties 16-07-2016

De ultieme digitale reflexcamera van Pentax

Geschreven voor: Pentax K-1 zwart

Dit is de camera waar Pentax-liefhebbers reikhalzend naar hebben uitgekeken en waar ze (te?) lang op hebben moeten wachten. Dat wachten is de moeite meer dan waard. Deze camera biedt een fotografische kwaliteit waar Nikon en Canon een punt aan kunnen zuigen. De vormgeving is mer dan fraai. De mogelijkheden zijn schier onbeperkt. Er zitten functies op die je vrijwel bij geen enkele camera tegelijkertijd aantreft zoals GPS en Astrotracer. De sluiter heeft een levensduur van 300.000 opnamen, wat een meer dan professionele waarde is. Over waarde gesproken, deze camera is puur waar voor je geld. Vergelijk de prijs maar eens met een Canon of Nikon die enigszins dezelfde mogelijkheden biedt en je ziet dat de prijs/kwaliteitverhouding van deze Pentax er met kop en schouders bovenuit steekt. Wat nog mooier is, is dat je alle oude objectieven tot 1952 met behulp van een paar eenvoudige adapters kunt gebruiken. Uiteraard ondersteunt deze camera ook AF-objectieven die voor de kleinere beeldchip (APS-C) zijn gemaakt. Hij herkent ze en schakelt automatisch over op het kleinere beeldveld van deze objectieven. Je zou kunnen zeggen dat het ontbreken van een ingebouwde flitser een minpunt is, maar zo'n flitsertje geeft weinig licht, doet dat vanaf een ongunstige plek (in de lijn van het objectief) en het zoom niet mee met de brandpuntsafstand van je objectief. Het mooie is dat ook nu weer heel veel oudere Pentax-flitsers bruikbaar zijn. Dit soort nuttige zaken tref je bij de concurrent zelden of nooit aan. Als je nu voor de keuze staat, is dit de camera die je zeker moet bekijken en overwegen.

Henk 12-06-2016

De lang verwachte K-1 FF

Geschreven voor: Pentax K-1 zwart

Snel, stil voor een dslr, prima in de hand, fantastische beelden kortom: top-of-the-line product. Aangeschaft met de dbg-6 grip, een fantastische combinatie en aanrader wat mij betreft. Btw, goede service van FotoDeVakman.nl in Uden. En mogelijkheden zat vwb de beeldopnamen. Zeer tevreden!