Quad 22L2 zwart, bruin, zilver

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Quad 22L2 zwart, bruin, zilver op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,4

cake 04-05-2012

Verschillende setjes beluisterd en uiteindelijk deze Quads aangeschaft. Altijd afwachten hoe e.e.a. dan thuis klinkt. Ik ben er echt heel tevreden mee. De speakers klinken heel relaxt. Ik ben geen kenner maar voor m'n gevoel een heel gedetailleerde weergave, ook op acceptabele / lagere volumes. Ik merk dat ik weer een paar uur muziek luister zonder constant met het volume te spelen. M'n vorige speakers waren onrustiger en "irriteerden" me bij sommige nummers / volumes. Het design is strak met een mooie finish. Ik heb wel de opvallende messing spikes vervangen door zwarte. Het is, geloof ik, een uitlopend model maar wat mij betreft een aanrader.

Patrick 1970 17-05-2011

Na een periode van 17 jaar genoten te hebben van mijn MB Quart QL40C luidsprekers vond ik het tijd om eens opzoek te gaan naar een paar nieuwe luidsprekers.
Niet dat ik uitgekeken/geluisterd was van de MB Quart, maar naarmate ik ouder werd, verlangde ik naar meer rust en definitie in het geluidsbeeld.

Ik ging eigenlijk voor de KEF iQ90 gezien de reputatie van dit gerenommeerde merk, maar deze vielen mij persoonlijk erg tegen (smaken verschillen nu eenmaal).

Na vele luistersessies van o.a. Acoustic Energy Aelite3, QUAD 22L2, B&W 684 & 685, CM7 & CM9, Monitor Audio RX6 & RX8, Canton Chrono SL 570/580 DC, Karat 770.2 DC, Vento 880 DC en nog andere, uiteindelijk gekozen voor de QUAD 22l2.

Wat een geweldige luidsprekers zijn dit, ze hebben snelheid, definitie, dynamiek en brengen veel rust met zich mee (lees luister plezier).
En ze zien er ook nog eens strak uit door de 7 lagen zwarte pianolak, een pronkstuk in mijn woonkamer.

Verder sluit ik mij aan bij de vorige revieuws.

Ik wil alleen nog kwijt: ga ze vooral eens luisteren!!!

Thijs197 31-07-2010

Deze geweldige luidsprekers heb ik inmiddels een half jaar in gebruik. Aanvankelijk was ik nogal sceptisch over de luidsprekers van het merk Quad. Natuurlijk zijn ze bekend van de legendarische elektrostatische luidsprekers en hun andere versterkers / cd-spelers, maar Quad als merk van 'conventionele' luidsprekers kende ik nog niet.

Na eerst de gevestigde namen zoals de Bowers&Wilkins (B&W) CM7 en CM9 of de Dynaudio Focus 140 en Excite X32 en X36 te hebben beluisterd was voor mij de keuze eigenlijk al gemaakt. Het zou de Excite X36 moeten worden, maar die prijs hè... €2.600 voor een setje speakers kan ik me (helaas) nog niet veroorloven.

Uiteindelijk heb ik me laten overhalen om de Quad 22L2 te gaan beluisteren en ik moet zeggen dat het geluid van de 22L2 me echt heeft overdonderd. Een geweldige geluidskwaliteit en dynamiek. De speakers gaan zó laag dat een subwoofer simpelweg overbodig is. De bass is duidelijk aanwezig, maar wordt gelukkig nooit overheersend. Midden en hoog zijn mooi gebalanceerd wat het geheel tot een prachtige set speakers maakt die mijns inziens zeker niet onderdoen voor bijvoorbeeld de X36 van Dynaudio en al zeker niet voor de B&W CM9.

Tot slot is er nog het prachtige design en afwerking die het plaatje compleet maken.

Kortom: deze luidsprekers zullen mij de komende jaren zeker blijven verwennen, om misschien in de verre toekomst ooit plaats te maken voor de Dynaudio Contour S5.4. Maar voorlopig blijft dat toekomstmuziek van €6.400... ;)

StijnK 01-02-2010

Raar om te zien dat er nog geen reviews/reacties/vragen zijn van deze geweldige (onderschatte?) luidspreker!?

Al 2 jaar wilde ik een nieuwe home cinema set. Onlangs zijn we verhuist waardoor er ruimte was voor een mooie set. De afgelopen weken langs meerdere winkels gegaan voor luister sessies. Luidsprekers van B&W stonden hoog op mijn verlanglijstje (door review die ik had gelezen). Uiteindelijk vele luidsprekers kunnen beluisteren:

- KEF XQ10, IQ50 & 70
- Monitor Audio RS6 & RS8
- B&W 684 & 685
- Dali Lector 1 & 6
- Focal Chorus 706 V
- Energy CB-20
- Klipsch, JBL, ...

Zoals je ziet heb ik zowel boekenplank als staande luidsprekers beluisterd. Mijn eerste conclusie was dat staande luidsprekers toch een meer ruimtelijk geluid gaven. Daarnaast zou het me ook geld kosten om een sub en stands te halen (om hetzelfde geluid en plaatsing te krijgen).

Om een lang verhaal kort te maken waren er een paar luidsprekers die ik echt goed vond klinken:

1. Dali Lector 6 (heel ruimtelijk, (te) aanwezig hoog).
2. Monitor Audio RS8 (gewoon goed bij alle tonen, springt nergens in uit).
3. KEF XQ10 (mooi uiterlijk, goed geluid, mist wat laag).

Na enkele tips over de Quad heb ik de 21L2 nog ergens kunnen beluisteren. Ik ben blij dat ik dit heb gedaan want deze klonk het beste van allemaal! Zuivere tonen, ruimtelijk, goede laag weergave en zeer mooie afwerking (lak, aansluitingen, voet met spikes, ...)!

Na een korte zoekactie bleek er ergens een demo set te staan die ik heb gereserveerd. Helaas is er iets fout gegaan waardoor deze set is verkocht aan een ander persoon. Maar ik heb ter compensatie een demo set 22L2 kunnen krijgen voor dezelfde prijs die nu in mijn huiskamer staan te spelen!

Echt een super geluid. Een subwoofer is voor nu overbodig want deze gaan al erg laag (30 Hz)! De luidsprekers klinken erg ruimtelijk. Je kan nauwelijks achterhalen waar het geluid vandaag komt. Daarbij kan ik nog veel instellen op mijn receiver wat het geluid mogelijk nog beter maakt!

Ik heb de Quad's icm met een Marantz SR6004. Marantz staat bekend om zijn muzikale kwaliteiten en stereo geluid. Dit is een erg goede combinatie met Quad!

Tot slot heb ik een set Quad 9L2 tegen een goede prijs kunnen krijgen (zie review Quad 9L2). Deze staan nu als achter luidsprekers in een 4.0 opstelling.

Al met al erg tevreden met deze aankoop en ik kan iedereen adviseren deze luidsprekers eens te beluisteren!