Q Acoustics Concept 20 boekenplankspeaker / wit

Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Q Acoustics Concept 20 boekenplankspeaker / wit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Cees 16-07-2020

Kleine kast, volwassen klank

Luidsprekers zijn zeer aangenaam om langdurig naar te luisteren. Opvallend is dat er geen moment is dat je geneigd bent aan regelaars te draaien: zoals beetje bas meer of minder, volume hoger of lager filteren ed.
Klankbeeld is neutraal, kleuring totaal afwezig, en heeft ongemerkt zoveel "micro-informatie" dat je ook bij laag volume een duidelijk beeld behoudt.
Stemmen zijn zo herkenbaar en aanwezig: griezelig goed zelfs. Het laag is natuurlijk een heikel punt bij dergelijk kleine kasten, maar ik heb nog nooit ZO goed gehoord, met zoveel overtuiging en "autoriteit" (je moet het horen om het te begrijpen) Het doet de meubels niet trillen, maar jongens: wat overtuigend aanwezig en superstrak! Echt bijzonder te noemen.
Onlangs nieuwe versterker gekocht (Marantz PM-10, jawel...) en natuurlijk is de vehouding prijs versterker en luidsprekers helemaal zoek, maar wat was ik verrast wat die conceps 20's op die loodzware versterker presteren; je moet het gehoord hebben om het te geloven! Voorzichtig met het vermogen: de amp levert zomaar 4 keer wat de luidsprekers mogen hebben, maar ook op hoger volume: waanzinnig mooi.
Ik had natuurlijk plannen om voor "bijpassende" luidsprekers te sparen, maar wetend wat die Q- Acoustics presteren: Weet niet dat er nog van komt....

Pluspunten

• Ongelooflijk detailrijk
  • Totaal geen (kast)kleuring
  • Verbazend massief laag
  • Prachtig gebouwd
  • Bi-wired

Minpunten

• Eeeehhhh.....

amic 11-01-2014

Mijn keuze om de speakers Q Acoustics concept 20 aan te kopen is bijna uitsluitend geïnspireerd geweest door de review ervan op de site van "the pro audio weblog" ( http://www.theproaudiowebblog.com/#!q-acoustics-concept-20-review/c1mk4). De speakers krijgen er een 5 sterren notering, en de reviewers kunnen hun enthousiasme nauwelijks onder woorden brengen. Terecht ! De Q Acoustics concept 20 zijn een excellente aankoop gebleken. De lage tonen worden uitstekend "gedragen", zonder rommelige bijgeluiden - eigenlijk verwacht men dit soort muziek niet van een boekenplank speaker. De hoge tonen worden zeer zuiver weergegeven zonder metaalachtige bijklanken, maar het zijn vooral de middentonen waar de klank van deze kleine speakers subliem is. Wanneer men het volume iets opdrijft is de weergave zeer 'ruimtevullend', terwijl ieder afzonderlijk instrument goed hoorbaar blijft. De muziek wordt op geen enkel moment een soort "hutsepot" van klanken. Deze speakers zijn - zeker in hun prijsklasse - een uitschieter. Ze zijn perfect geschikt voor hedendaagse orkestmuziek (Ligeti, Boulez, Xenakis e.a.) waar extreme bereiken moeten overbrugd worden, zowel inzake volume als inzake toonhoogte.
Minder geschikt voor zeer grote ruimtes en voor DJ werk : dit zijn delicate stukjes techniek die het verdienen om met zorg behandeld te worden en waar bijvoorbeeld de opstelling van de speakers en de afstand tot de achterwand van belang zijn. Het zou doodzonde zijn die speakers ergens tegen de muur vast te vijzen, of ze in een plafondhoek op te hangen.
Ikzelf heb de speakers gecombineerd met een relatief oude versterker Denon PMA-915R (nog in perfecte staat), en de muziek was opgeslagen op een I Mac.
In deze configuratie heb ik de speakers getest met de volgende (hedendaagse orkest) werken: Ligeti Chamber concerto, Padding Eight metal strings, Xenakis Akrata for wind ensemble, Rautavara Angel of Dusk, Harvey Wheel of Emptiness, Scelsi Strijkkwartet nr. 3. Op geen enkel ogenblik ben ik ontgoocheld of minder tevreden geweest. De speakers geven voor ieder van deze toch zeer verschillende werken een uitzonderlijk mooi en rijk klankbeeld.
Zeer warm aanbevolen.