LG DSP8YA

• Test panel 7.8 jul 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 42 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG DSP8YA op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

y******@o********** 19-12-2021

Uitstekende keuze!

Geschreven voor: LG DSP8YA

De soundbar, inclusief subwoofer, werken uitstekend. Het aansluiten ging zoals beschreven, erg makkelijk. Ik vind de afstandsbediening heel erg handig. Handiger dan een app op je telefoon, wat ook onder de mogelijkheden valt. Het geluid is uitstekend. In te stellen op diverse vooraf ingestelde opties maar ook handmatig, wat erg handig is voor wanneer je gehoor niet optimaal is. Wanneer alles is ingesteld is het echt genieten van muziek maar ook van een film. Je zit er middenin. Al met al, een uitstekende keuze. Je krijgt waar voor je geld.

Pluspunten

• Afstandsbediening en app
  • Meerdere opties voor geluidsinstelling
  • Strak design
  • Waar voor je geld

Juulvdbosch 29-11-2021

Met veel gemak een soundbar

Installeren
De instalatie was erg gemakkelijk, alle bijbehorende kabels, met uitzondering van een HDMI kabel, waren meegeleverd.
de beknopte handleiding gaf je alle informatie die je nodig hebt om zonder veel moeite de kit aan te sluiten op je TV.

via Bluetooth is verbinden met je telefoon ook erg gemakkelijk waardoor je in een handomdraai je eigen muziek door de speakers kan knallen.

Geluid
Het geluid uit de Soundbar is vele malen beter dan wat een TV zelf kan bieden, en door de Sub is de ervaring ook erg prettig.

ik zou alleen niet zeggen dat deze kit zo geschikt is om een echte bioscoop ervaring te maken. de speakers klinken helaas een beetje te schel naar mijn mening.

Design
De complete kit is een strak design wat ook zeer gemakkelijk aan de muur te hangen is, er is een voorbeeld meegeleverd zodat je de gaten perfect kan boren.

De sub is in basis gewoon zoals je een sub zou verwachten, een vierkante doos.

Prijs/kwaliteit
De aanschafprijs vind ik erg hoog voor deze kit.
Ondanks de prijs zou ik hem wel aanraden voor mensen die met erg veel gemak een extra element aan hun televisie willen toevoegen, of een geschikte Bluetooth speaker voor in de woonkamer willen hebben.

Pluspunten

• Nieuwe technologie
  • Weinig draden nodig
  • erg gemakkelijk voor de instalatie

Minpunten

• Geen HDMI meegeleverd
  • klinkt naar mijn mening een beetje schel

Fenzz 12-08-2021

Kwalitatief goed geluid, maar weinig effect achter

Uiterlijk
De LG DSP8YA heeft een vrij fors formaat, zowel betrekkelijk hoog en breed en neemt daarbij aanzienlijk ruimte in op je meubel om van te voren enigszins rekening te houden, maar is op zich niet onredelijk (te) groot. Voordeel wel is een zeer solide behuizing met een degelijk gevoel en uitstraling. De voetjes zijn goed stroef en schuiven niet.

Kabelmanagement
De soundbar heeft een separaat voedingsblokje. Naar mijn smaak echt een minpunt. Deze had redelijkerwijs echt wel in de soundbar zelf geïntegreerd mogen worden. Te meer omdat dat bij de subwoofer wel is gebeurd. Gelukkig zijn alle stroomkabels voldoende lang, maar zou het in sommige setups toch nog kunnen gebeuren (vermoed ik) dat je met dat akelige voedingsblokje in het oog zit. Een optische verbindingskabel is standaard bijgeleverd. Ontzettend dun, niet al te lang en oogt erg kwetsbaar, maar toch leuke geste. Een HDMI-kabel is echter niet meegeleverd. Had het setje compleet gemaakt (want wat als je geen optische uitgang had gehad?). De aansluitingen voor optisch, HDMI en USB zijn in een uit het zicht 'verzonken holte' achterop de soundbar weggewerkt, wat een heel opgeruimd geheel maakt zonder zichtbare stekkers. Maar storend genoeg op de stroomaansluiting na die weer wel extreem zichtbaar is separaat op de achterkant en bovendien ook nog eens zo'n lelijke ferrietkern-knobbel heeft. Echt jammer!

Wandmontage
Een wandmontagekit is standaard meegeleverd en oogt zeer stevig, maar heb deze niet gebruikt. Wel super handig dat een papieren boor-template is meegeleverd, zodat op de juiste plekken gaten boren redelijkerwijs goed moet gaan.

Subwoofer
De meegeleverde draadloze subwoofer is rondom met stof bekleed. Wel visueel aantrekkelijk, maar ik vermoed toch wel behoorlijk kwetsbaar voor beschadiging door een wilde bui met de stofzuiger. Iets om rekening mee te houden. Het pairen met de soundbar is vooraf gebeurd en vereiste geen extra handelingen.

Installatie
De wifi-connectie maken was rampzalig. Onverklaarbare weigering. Het is dat ik uit een eerdere ervaring met een ander apparaat probeerde een ander wifi-wachtwoord op de router in te stellen, waarna de installatie vlekkeloos verliep. Uit contact met de supportafdeling blijkt inderdaad dat het apparaat moeite kan hebben met speciale tekens (in mijn geval $ (dollarteken)) in wifi-wachtwoorden. Op mijn vraag of dit dan niet een bug betreft, aangezien alle andere apparatuur die ik ooit gehad heb om 1 na dit probleem niet vertonen, of in ieder geval een vermelding in de handleiding of app handig had geweest, kreeg ik als antwoord "zou in de handleiding kunnen staan" (nee) en "anders als optie een apart netwerk voor de smarthome" (pardon?). Raar en makkelijk antwoord. Wat mij betreft is dit gewoon een storende bug. Op alle andere fronten is de handleiding overigens prima.

App
De bijgesloten app biedt in principe niet echt veel meerwaarde anders dan een gelikte gebruikersinterface voor de instellingen. Maar op zich prima.

Geluid
De soundbar geeft inderdaad een mooi, vol, rondom volumineus (voor, links, rechts, boven) gevoel aan je audio-ervaring. De kenmerken van Dolby Atmos zijn merkbaar, zij het bij wat hogere volumelevels. Maar het is vrij sterk beperkt tot de 180 graden voor je. Achter je ervaar ik best wel een 'leegte'. Nu is er voor dit model een separate, ook draadloze, achterspeakerset leverbaar, maar desalniettemin had ik eerlijk gezegd meer verwacht. De geluidskwaliteit op zich van de speakers vind ik wel erg prettig. Van de te kiezen surround sound effect profielen vond ik de AI-modus verrassend genoeg overall de beste. De andere keuzes vond ik juist een wat meer kunstmatig resultaat te geven. Snel flets en ondiep. Misschien wel geschikt voor het heel specifieke doel van die setting, maar ik heb het niet als zodanig ervaren. Daarmee voel je je wel enigszins beperkt in de daadwerkelijke keuzemogelijkheden qua effect, ook al is er vast wel een die je bevalt.

Conclusie
Vrij forse maar degelijke behuizing, jammer van de stroomtoevoerkabel en -voedingsblok. Fijn dat optische kabel en wandmontage is meegeleverd. Bekleding van de subwoofer is kwetsbaar maar wel mooi. Behoed je voor speciale tekens in je wifi-wachtwoord. Goede geluidskwaliteit, prettig 'vol' surround gevoel, wel behoorlijk hoog volume nodig voor beste effect en weinig prettige variatie in effecten. Weinig effect 'achter', waardoor voor mij extra achterspeakers gewenst zouden zijn (maar een ander model al snel aantrekkelijker is). Denk wel zeer geschikt voor wat kleinere ruimtes. Al met al net even te magere beleving overall om volledig aan te raden mijns inziens voor de toch wel stevige prijs.

Pluspunten

• degelijk
  • meegeleverde optische kabel
  • meegeleverde wandmontage
  • stoffen bekleding subwoofer
  • mooi effect rondom vóór (bij voldoende volume)

Minpunten

• fors
  • lelijke aansluiting van separaat voedingsblok
  • kwetsbare bekleding subwoofer
  • pas op voor speciale tekens in je wifi-wachtwoord
  • (te) weinig effect achter

enyaboon3@gmail.com 12-08-2021

Mijn eerste aangename soundbar-ervaring

Geschreven voor: LG DSP8YA

Het testen van deze soundbar was voor mij een waar genot. Zelf ben ik niet in het bezit van een soundbar en ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal. Voor mij is dit dus de eerste ervaring met een soundbar.

Geluidservaring
De surround sound was niet echt te horen, gezien ik alleen de soundbar en 1 box van voren had. Hierdoor had ik het gevoel dat het geluid alleen van voren kwam. Ik neem aan dat dit beter is wanneer je ook boxen hebt achter je, dus niks ten nadele van dit systeem.
Het geluid was vele male intenser dan het geluid van mijn eigen TV. Wat dat betreft een toevoeging en zeker op een hoger volume was het geluid veel minder statisch. Ook de kwaliteit van het geluid verbeterde. Ik kijk met name films en series en het geluid kwam helderder over. Ik had het geluid nog iets dieper en intenser verwacht, vandaar het cijfer 8 en geen 10.

Gebruiksgemak
De soundbar en box waren zeer gemakkelijk te installeren. Binnen 10 minuten had ik het systeem klaarstaan en kon ik er gebruik van maken. Er zat een korte en bondige handleiding bij, wat hielp bij het gemak. De verbinding met de TV was gemakkelijk gemaakt. Wat erg handig is, is dat het geluid ook bediend kan worden vanaf de afstandsbediening van de TV. Daardoor heb je de extra meegeleverde afstandsbediening eigenlijk helemaal niet nodig.

Design
Het is een mooi afgewerkte soundbar die goed bij mijn TV past. De box is voor mijn doen wat aan de grote kant.

Pluspunten

• design
  • installatie
  • verrijking op bestaande TV geluid

Minpunten

• diepte van het geluid

Samantha T 10-08-2021

Prima soundbar maar niet voor een surround ervaring

Geschreven voor: LG DSP8YA

De soundbar is makkelijk zelf te instaleren! Ideaal hierin is de draadloze subwoofer deze connect snel en goed. Nog even de LG app instaleren op je telefoon en je kan alle instellingen van de soundbar bedienen met je app. Bijvoorbeeld ; Al room Calibration, sound settings bij speaker.

Geluid :
Dit was eerlijk gezegd even wennen. Door de Dolby Atmos zou het geluid ruimtelijker moeten klinken, en ja het is inderdaad een ander soort geluid dan een enkele box vooraan bij de televisie.
Maar eerlijk gezegd was ik wel wat teleurgesteld, had meer surround geluid verwacht van deze set. Ik heb zelf een dolby surround set staan, toevallig ook van LG maar hierbij ervaar ik het geluid wel om mij heen. En dat vind ik een gemis bij het Dolby Atmos systeem. Indien ik deze soundbar zou aanschaffen zou ik ook de bijbehorende achter boxen kopen om echt surround te ervaren.

Daarin tegen vind ik het geluid met enkel muziek luisteren wel prima klinken, je kan deze makkelijk streamen via Bluetooth, Cromecast, Spotify.

Ook stembesturing is mogelijk via de ingebouwde google assistant.

Design :
Mooi strak design, prima formaat.

Prijs/kwaliteit

De aanschafprijs van deze soundbar ligt best hoog, wat mij betreft, dit doordat je voor een goede surround ervaring toch ook echt de achter boxen erbij moet aanschaffen.

Pluspunten

• wireless subwoofer
  • stembesturing via google assistant
  • makkelijk te instaleren
  • gebruik met LG app

Minpunten

• surround geluid
  • geen HDMI
  • prijs is zonder achterboxen

BM 10-08-2021

Enorme upgrade van film kijken

Geschreven voor: LG DSP8YA

De soundbar geeft fantastisch vol, surround geluid wat de kamer helemaal vult, waardoor je echt in de film of het muziekstuk zit. Subwoofer heb ik naast de bank staan, maar die kun je plaatsen waar je wil. Deze is draadloos, heeft dus alleen een stopcontact nodig en maakt tijdens installatie zelf connectie met de soundbar. Installatie is super simpel en binnen tien minuten gedaan. (muurbevestiging wordt meegeleverd)

Twee fijne functies in de ‘LG Sound Bar’ app zijn AI Room Calibration (deze functie kalibreert de ruimte en kiest automatisch de optimale geluidsinstellingen) en Night Time-functie (vermindert de intensiteit van geluid voor ’s avonds).

Surround sound (Dolby Atmos) blijft gaaf! Geluid kan van elke plek in de kamer komen. Vliegtuigen die overvliegen in een film, stemmen die je achter je hoort, het lijkt net echt te gebeuren. Bovenop de soundbar zitten twee speakers die geluid via het plafond naar achteren projecteren. Extra pluspunt: de geluid experts van Meridian hebben de soundbar mee ontwikkeld. Film kijken is een stuk leuker geworden!

Het volume kan LUID gaan; een feestje geven is geen probleem. Kortom een enorme upgrade ten opzichte van mijn standaard speakers en hoofdtelefoon.

Optische kabel voor audio (ook wel toslink genoemd) wordt meegeleverd. HDMI e-ARC (enhanced audio return channel), HDMI 2.1, WiFi, Chrome Cast, Spotify Connect, Apple Airplay worden allemaal ondersteund. Via Airplay speel ik de audio van mijn MacBook direct af op de soundbar.

Design vind ik zelf heel goed; gewoon strak zwart en dat staat goed in elke ruimte. De subwoofer is met stof bekleed. LG moet wel even via een software-update de gebruiker de optie geven om het LCD scherm uit te schakelen na een paar seconden inactiviteit. Nu dimt deze alleen.

Soundbar is ongeveer 1,07 meter lang, 6,5 cm hoog en 12 cm diep.
High Resolution Audio gecertificeerd: 24bit/192kHz.

Pluspunten

• Dolby Atmos surround sound
  • Draadloze subwoofer
  • Helder geluid
  • Strak ontwerp

Minpunten

• LCD dimt alleen, niet uit

m******@h********** 09-08-2021

Mooi geluid, goed in te stellen naar wens

Geschreven voor: LG DSP8YA

Deze soundbar heb ik getest omdat ik nog nooit iets anders heb gebruikt dan de speakers in mijn televisie. Aangezien ik steeds goede verhalen hoorde over soundbar systemen, werd het de hoogste tijd om iets nieuws te proberen!

Verpakking & aansluiten
Het geheel is stevig verpakt en gelukkig doen ze bij LG niet aan het gebruik van onnodig inpakmateriaal. Na het uitpakken sluit je de soundbar en bijbehorende subwoofer gemakkelijk aan door de handleiding die erbij zit. Geen gekke kabeltjes of onduidelijkheden: hier ga je zeker uit komen. De soundbar is daarnaast gemakkelijk op te hangen en hij is helemaal zwart, waardoor het ook mooi staat als je je tv aan de wand hebt gehangen.

Kwaliteit
Na het aansluiten zet je de hem aan met een van de touch knoppen aan de bovenkant, of je gebruikt de afstandsbediening. Wat je meteen zult merken, is het diepe en intense geluid dat deze set produceert. Het verschil is GROOT met het geluid dat mijn televisie produceert. Ik ben hier dan ook erg over te spreken. Wel heb ik meteen de subwoofer met minder bas ingesteld, om de buren te vriend te houden. Maar het fijne is dus, dat je dit gemakkelijk en snel zelf regelt met de app.

Functionaliteiten
Door de optische kabel wordt de soundbar aan je televisie verbonden. Via wifi en bluetooth is het daarnaast mogelijk om bijvoorbeeld met je telefoon te verbinden. Dit lukt allemaal uitstekend. Enige minpunt dat ik kon vinden is dat de soundbar soms om onverklaarbare reden stopte met het afspelen van muziek als ik deze via de wifi verbonden had.

Conclusie
Ik ben heel erg tevreden over deze luxe uitziende soundbar waarbij de subwoofer een mooie toevoeging is voor de kwaliteit van het geluid. Het is zeker een aanrader, ook gezien de prijs.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • De bijbehorende app
  • Zeer helder geluid

Minpunten

• Verliest soms wifi verbinding met telefoon

d*************@h********** 09-08-2021

mooie middenklasser

Geschreven voor: LG DSP8YA

De LG LG DSP8YA soundbar is erg mooi qua design en geluid.

Het installeren was heel erg eenvoudig. Het was echt een kwestie van uitpakken aansluiten een paar keer ok en klaar. Ook de verbinding tot stand brengen met je telefoon (app) is een fluitje van een cent. Alles was meegeleverd zoals HDMI kabel, optische geluidskabel en alle benodigdheden om de soundbar aan te sluiten.
Wat ik erg prettig vind is dat het volume van de soundbar via de afstandsbediening van mijn tv kan regelen als ik hem HDMI-ARC aangesloten heb.

Het geluid van de soundbar is bovengemiddeld. Het geluid is erg helder, de bas (met de meegeleverde subwoofer) is erg prettig en het volume is perfect. Met muziek komt het er erg mooi uit en zijn alle tonen goed te horen. Voor films mis ik wel de achter speakers.
Ik zou er zelf wel nog de twee surround speakers bij kopen om het geluid echt subliem te maken, zeker bij films. Dan heb je het optimale surround geluid zoals in mijn ogen bedoeld.

Het design is echt mooi. Het prachtig vormgegeven apparaat past erg mooi in huis!

De prijs is echt wel een reëel iets. Het is een soundbar met subwoofer welke in het middenklasse rijtje past en daardoor niet goedkoop is maar ook niet de hoofdprijs behoort te zijn.

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • design soundbar en subwoofer
  • aansluiten makkelijk

Minpunten

• mis wel de surround speakers

j***********@u********* 08-08-2021

Degelijke soundbar met volwassen geluid

Uiterlijk en materiaal
Het materiaal van de soundbar is zeer degelijk. De afgeronde hoeken zorgen ervoor dat er een product onder je TV staat dat er degelijk uitziet. Uiteraard is dat een persoonlijke smaak. De subwoofer is net als alle andere subwoofers. Die blinken niet uit in schoonheid

Installatie
Het installeren van de soundbar is heel simpel en kan zowel via kabels als draadloos. De draadloze subwoofer verbinden verloopt heel soepel.
Het is ook mogelijk om nog een set achterluidsprekers te koppelen aan deze installatie. Deze optie is niet door mij getest en kan ik dus niet beoordelen.

Geluid en instellingsmogelijkheden
Je mag van een soundbar niet verwachten dat het geluid te vergelijken is met een volledige surround-set. Maar de LG DSP8YA soundbar komt toch behoorlijk in de buurt. Voor een soundbar is het geluid absoluut meer dan gemiddeld. Het geluid is in de standaardinstellingen al helder, stevig en met name erg vol. Vervolgens kunnen via de eenvoudig te bedienen afstandsbediening nog meerdere geluidsinstellingen, zoals AI sound pro, music, cinema, clear-voice, sports en game, geselecteerd worden.
Deze geluidsinstellingen zijn vooraf gedefinieerd. Met deze pre-sets kan het geluid voor de meeste gebruikers naar tevredenheid worden ingesteld.
Het is helaas niet mogelijk om deze instellingen aan te passen naar je persoonlijke voorkeuren via zoiets als een equalizer.

Het feit dat de subwoofer draadloos verbonden is zorgt ervoor dat deze op een willekeurige plaats kan worden geplaatst. De beste geluidservaring had ik door de subwoofer niet te ver (maximaal 1 tot 2 meter) bij de soundbar vandaan te plaatsen.
Via de afstandsbediening kan de subwoofer ook nog eens een extra boost krijgen waardoor de surroundbeleving van films nog beter tot hun recht komen. Ook Dolby Atmos wordt heel mooi de ruimte ingestuurd.

Compatibiliteit met de andere apparatuur en de LG app
Via bluetooth is het erg simpel om bijvoorbeeld een tablet of mobiele telefoon aan te sluiten.
Het verbinden met de LG app is echter minder gemakkelijk en vergt het nodige geduld en zoekwerk.
Eenmaal aangesloten blijkt dat het enige en echte voordeel hiervan is gelegen in het overzicht van de instellingsmogelijkheden. Een andere instelling is hier gemakkelijker te selecteren door de keuze aan te raken op je touchscreen terwijl je met de afstandsbediening door de diverse instellingen moet scrollen.

Mijn eindoordeel voor deze soundbar: 8
Design en ontwerp: 8
Installatie: 9
Geluid: 8
Instellingen 8
Comptabiliteit 9
Meerwaarde LG app 5

Pluspunten

• Meerdere aansluitingen zoals optisch, HDMI 2.1
  • helder en goed surroundgeluid
  • soepele aansluiting met subwoofer
  • verbinden via bluetooth met tablet en mobiel

Minpunten

• integratie in WiFi netwerk
  • verbinding met LG app

Stimsle 08-08-2021

Heerlijk geluid

Geschreven voor: LG DSP8YA

Bij het uitpakken viel het al op. Dit is geen kleine soundbar. Hopelijk is de Atmos functie wat ik er van verwacht. Atmos in de bioscoop is namelijk een grote beleving aan geluid. En dan alleen geluid vanuit een soundbar die voor je neus staat lijkt niet te doen.

Deze soundbar doet toch zeker waar je hem voor koopt. Tijdens films is het een verbluffend geluid en samen met de subwoofer creëert het een uniek geluid waar je midden in zit. Je zit echt in de film/geluid. Best knap vanaf alleen de voorkant. Alleen mis ik wel het geluid dat van achter komt. Je kunt de soundbar daarom waarschijnlijk uitbreiden met twee achter speakers met een losse ontvanger.

De soundbar kun je aansluiten met HDMI ARC en optisch. De subwoofer connect zonder kabels met de soundbar. Wel allebei een voedingsstekker.

Wat betreft bediening is het ideaal. Je selecteert de soundbar als speler vanaf je telefoon. Dat is wel een puntje, Als je hem gebruikt als muziek device heb je een heel gecentreerd punt waar de muziek vandaan komt. Gewoon muziek luisteren is denk ik handiger met meerdere speakers als je een 5.1 systeem gewend bent. Je kunt hier uiteraard groepen voor aanmaken met meerdere spelers/boxen.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • Chromecast, audioconnectie
  • Strak design, ook de subwoofer
  • Uit te breiden met achterspeakers m

Minpunten

• Bij muziek luisteren teveel van een brond
  • Erg groot en lang

Daniqueh 08-08-2021

Zeer goede soundbar!

Geschreven voor: LG DSP8YA

Ik heb nu een aantal weken de LG soundbar in mijn bezit gehad om deze te testen en ben heel erg enthousiast!

De soundbar was heel makkelijk en snel te installeren. De soundbar word geleverd met een bijbehorende beugel waardoor je deze aan of onder je tv kan bevestigen. Maar je kan uiteraard ook de soundbar los er onder zetten zonder deze te bevestigen aan je televisie.

De subwoofer en soundbar hebben een samen vermogen van 440 Watt. Dit zorgt voor een heel helder en duidelijk geluid! Het geluid van de soundbar is ontworpen in samenwerking met Meridian Audio.

Ook zit er Dolby Atmos op waardoor je geniet van een realistisch geluid. Deze techniek zorgt ervoor dat het geluid ruimtelijker klinkt, alsof je zelf in de film bent. Het lijkt dan net alsof je er zelf inzit, het geluid klinkt dan 3D. Ook is het fijn dat je de soundbar kan afstemmen op wat je kijkt, je kan hem bijvoorbeeld op de sportstand zetten. Dan klinken de geluiden en stemmen weer veel beter als bij een andere stand.

Je kan ook muziek of films vanaf je telefoon naar de soundbar streamen door middel van Smart Connectivity. Ook kan je doormiddel van de afstandsbediening het geluid harder en zachter zetten, zo hoef je niet helemaal naar de soundbar om het geluid af te stemmen.

Ik ben zeer zeker enthousiast geworden van deze mooie LG soundbar en het mooie geluid wat eruit komt!

Pluspunten

• Helder geluid
  • Makkelijk te installeren
  • Makkelijk te bedienen

Minpunten

• Geen bijgeleverde HDMI kabel

rtijssen3 07-08-2021

Goede performer van LG

Geschreven voor: LG DSP8YA

Het aansluiten verliep gemakkelijk en snel. Enkel de HDMI kabels aansluiten en de woofer koppelen en klaar is kees. De woofer was met een druk op de knop draadloos met de soundbar te koppelen. Ook connectie met Wifi verliep heel intuitief via de LG Soundbar app. Bijgeleverde handleiding is wel heel erg beknopt waardoor ik even twijfelde of ik niets gemist had.

De soundbar en woofer hebben een strakke en degelijke uitstraling. De afwerking, die lijkt op geborsteld staal, heeft de uitstraling van een kwalitatief hoogwaardig product. De afstandsbediening daarentegen is van glanzend plastic en voelt daardoor wat goedkoper aan. Ook de gwichtsverdeling ligt erg naar achteren waardoor hij wat minder goed in de hand ligt.

De geluidskwaliteit is verassend goed! De LGDSP8YA wist onze woonkamer van 8x4 meter met gemak te vullen. Zowel tijdens het kijken van TV, maar ook bij het streamen van muziek via Chromecast en Spotify connect. De connectie met de verschillende services is tijdens de testperiode erg robuust geweest. Zelfs na het uitvallen van onze router pikte de soundbar direct zelfstandig de connectie deze services weer op. Iets wat, naast de audio kwaliteit, een belangrijke factor is in het alledaags gebruik. De verschillende geluids-modi zijn daadwerkelijk verschillend en goed ingeregeld. De Cinema modus is hoorbaar anders dan bijvoorbeeld Music of Gaming. De AI Sound Pro modus, die het geluidsprofiel automatisch zou moeten zou moeten aanpassen, werkte goed bij normaal TV gebruik, maar voor een avondje film kijken of muziek luisteren klonken de Cinema en Music modi toch beter.

Pluspunten

• geluidskwaliteit
  • connectivity voor streamen van muziek
  • gebruiksgemak
  • afwerking soundbar en subwoofer

Minpunten

• afstandsbediening voelt wat goedkoop aan

Jerry 07-08-2021

Prima soundbar als vervanger voor TV-geluid

Geschreven voor: LG DSP8YA

De LG DSP8YA Soundbar wordt met vrijwel alles geleverd wat je nodig hebt: de soundbar zelf inclusief draadloze subwoofer, muurbeugels, een optische kabel, een afstandsbediening en een setje batterijen. Wat wel miste is de HDMI kabel, wat in mijn ogen, zeker voor deze prijs, eigenlijk een must is. Eenmaal uitgepakt en na een HDMI kabel gezocht te hebben, is alles zo geïnstalleerd. Je hoeft alleen de subwoofer en soundbar op het stroom aan te sluiten en je TV met een HDMI kabel te verbinden en alles werkt.

Na het installeren is alles heel makkelijk in te stellen. Je kunt via je tv instellen dat je het volume van je soundbar met de afstandsbediening van je TV wilt bedienen en je hebt verder eigenlijk alleen nog de afstandsbediening van je TV nodig. Daarnaast kun je de soundbar ook gemakkelijk met de LG Soundbar app instellen. Je kunt hierin bijvoorbeeld het sound effect aangeven, wat bestaat uit verschillende modi als AI Sound Pro, Muziek, Bioscoop en Game, je kunt de sterkte van alle speakers onafhankelijk van elkaar bedienen en je kunt kiezen tussen het originele geluid of surround geluid.

Tijdens het testen merkte ik al snel dat het geluid beter is dan het geluid van de TV zelf. Het geeft net dat beetje meer kracht waardoor de ervaring beter wordt. Alle stemmen tijdens films en games zijn duidelijk te horen en tijdens gevechtsscenes in films of tijdens een explosie in een spel is de subwoofer duidelijk aanwezig. Wel moet ik zeggen dat ik liever het surround geluid aan heb staan dan dat ik naar het originele geluid luister, aangezien dat veel voller klinkt wat een beter ervaring geeft. Daarnaast is de soundbar ideaal met een OLED TV van hetzelfde merk van dit jaar aangezien de sound effect automatisch mee verandert met wat de TV herkent.

Ook qua muziek is de soundbar gemakkelijk aan te sturen. Je kunt hiervoor gebruik maken van de Chromecast-functie waardoor je gemakkelijk muziek kunt streamen vanaf jouw telefoon naar de soundbar.

Over het algemeen ben ik ontzettend tevreden over deze soundbar. Als je het geluid vergelijkt met het TV-geluid klinkt het uitstekend. Vergelijk je het echter met een surround systeem, valt het geluid toch wat tegen. Via de soundbar hoor je voornamelijk de hogere en lagere tonen, alleen de middelste tonen lijken te ontbreken. Hierdoor klinkt het geluid toch wat scheller dan dat je gewend bent van een surround systeem. Deze soundbar is dus ideaal om het TV-geluid mee te vervangen, maar verwacht niet het geluidskwaliteit van een duurder surround systeem.

Pluspunten

• Ziet er mooi uit
  • Genoeg instellingen
  • Gemakkelijk te installeren door draadloos systeem
  • Ideaal als vervanging voor TV-geluid

Minpunten

• Geen HDMI kabel meegeleverd
  • Geluid kan wat schel klinken
  • Kan geen surround systeem vervangen

h**********@g******** 07-08-2021

Geweldig geluid

Geschreven voor: LG DSP8YA

Ik heb deze soundbar nu een aantal weken getest en zelf afkomend van een redelijk simpele oudere soundbar is het verschil in geluidskwaliteit direct te merken.

Laten we meteen met de deur in huis vallen want hier koop je een soundbar voor en dat is geluidskwaliteit. Natuurlijk hebben we het over het goede geluidskwaliteit ten opzichte van de standard tv speaker. De sound stage van deze soundbar is echt geweldig. hoge en lage tonen zijn duidelijk en helder en alle tonen zijn makkelijk van elkaar te onderscheiden. Bijvoorbeeld als muziek wordt luistert kan men echt de individuele instrumenten horen. ook bij special effects tijdens films is het heel erg goed te merken. De subwoofer geeft ook een mooie diepe Bas.

Zelfs bij hoog volume zodat zelfs de buren hiervan mee kunnen genieten, is deze speaker zeer zuiver en zonder gekraak of vervorming van het geluid.
Dolby ATMOS op deze soundbar is ook een echte toevoeging. Bij ondersteunende films is het geluid stukken beter dan het voorheen was. De ruimtelijke effecten van Dolby ATMOS zijn aanwezig maar niet zoveel aanwezig dat men dat ook me echt heel duidelijk merk zonder extra speakers achter je te plaatsen. Wel is de geluidskwaliteit stukken beter dan gewoon normaal standaard audio wat men krijgt van een tv uitzending dus het is echt voor film liefhebbers zeker een toegevoegde waarde.

Met de toevoeging van A.I. sound pro kan de soundbar zichzelf aanpassen naar de content wat wordt afgespeeld. Alleen is dit naar mijn ervaring nog niet optimaal. Hoe kan een soundbar nu zien wat op tv afspeelt? Is het een film, concert of praatprogramma. Hier heb ik mijn twijfels over en dat was ook te merken in de functionaliteit. Daarbuiten is het beter, als men dit echt zou willen, handmatig te doen in de app.

De looks van deze soundbar dus eigenlijk wat je verwacht plat breed met speakers. Hij is zwart, wat mooi is want, het valt niet op, behalve de lichtgevende letters van het display, als je tv aan het kijken bent en valt een beetje de achtergrond weg. Verder zitten er bovenop 2 speaker voor ATMOS dat dan via het plafond weerkaatst wordt naar de gebruiker toe. Voor de rest is er niet veel op of aan te merken. De subwoofer is draadloos en kan je gewoon lekker overal zetten waar je wil.
Verder wordt een afstandsbediening meegeleverd met de basisfuncties zoals mijn eigenlijk verwacht vab een afstandsbediening. Hij lijkt een beetje op een kleine variant van een LG TV en hij doet gewoon wat hij moet doen.

Verder heb je ook nog een app. Met deze app kan men eigenlijk alle instellingen veranderen van de soundbar wat je zou verwachten. Dingen zoals volume van de individuele speakers. Een kalibratie optie waarbij de soundbar zichzelf aanpast en de ruimte waar het in zit. En van welke aansluiting je geluid wilt hebben. Al met al een hele goede uitgebreide app. Precies wat je ervan verwacht.

Over aansluiting ingesproken, er zijn meerdere aansluit mogelijkheden voor deze soundbar. Natuurlijk kan men deze via Bluetooth aansluiten op een ondersteunende tv, Optische aansluiting met een toslink kabel kan ook. Verder kan men ook voor het beste geluidskwaliteit aansluiten via HDMI eARC. Dit is een van de weinige soundbars met een doorlus mogelijkheid met hdmi 2.1. Dit betekent dus dat je hier gewoon je PlayStation 5 of je Xbox series X kan aansluiten en van alle opties gebruik kan maken inclusief hdr, 4K 120hz en 8K 60hz.

Verdere mogelijkheden van deze soundbar zijn dat hij gekoppeld kan worden aan Google Assistant dan kan men met voice commands content afspelen op je soundbar. Dit is ook gekoppeld met een Chromecast Audio dus je kunt ook gewoon via je Chromecast optie op je telefoon in een app direct het geluid doorsturen naar je soundbar. Verder kan Amazon Alexa gekoppeld worden, maar aangezien we die niet hebben, kunnen wij deze niet testen. Verder is ook nog Spotify connect aanwezig en dat is heel handig als je gewoon Spotify kan luisteren door een directe verbinding met Wifi.

Mijn eindconclusie is dat deze soundbar een subliem geluid geeft, en ik zou eigenlijk op dit moment niet meer zonder kunnen, zeker als ik een vergelijk met mijn ouders soundbar, en al helemaal vergeleken met een tv speaker.
Met hoe zeer ik tevreden ben met deze soundbar kan ik met een gerust hart aan iedereen aanbevelen die op zoek is naar een geweldig klinkende soundbar.

Pluspunten

• Mooi geluid / ATMOS
  • Connectiviteit

Sven 06-08-2021

Mooie degelijke soundbar, geluidsbeleving kan beter

Geschreven voor: LG DSP8YA

Ik heb deze LG DSP8YA Soundbar 2 weken in mijn bezit gehad om te testen. Tot dusverre heb ik het altijd moeten doen met het geluid van mijn tv, dus ik was erg benieuwd wat voor beleving zou worden toegevoegd door het geluid af te spelen via een soundbar!

Eerste Indruk & Design
Deze soundbar bestaat uit 2 onderdelen, de soundbar en een draadloze subwoofer. Deze worden zeer netjes geleverd in een L-vormige doos. Efficient en ruimtebesparend verpakt, keurig! Eerste indruk is goed, mooie materialen welke zeer degelijk aanvoelen. Je hebt zeker het idee dat je een kwalitatief hoofwaardig product in handen hebt. Design is netjes, mooi effen zwart en strak. Na controle of alle onderdelen aanwezig waren heb ik de soundbar geinstalleerd.

Installatie
De installatie van de soundbar verliep zeer gemakkelijk. Je kunt de soundbar installeren via een HDMI kabel, of via een optical kabel. Deze laatste is bijgevoegd, een HDMI kabel echter niet. Dit is in mijn ogen een minpunt, in deze prijsklasse mag je verwachten dat ook deze kabel meegeleverd wordt. Uiteindelijk heb ik via een eigen HDMI kabel de soundbar geinstalleerd, dus werkt zeer gemakkelijk en is letterlijk plug & play. De soundbar wordt aangesloten door middel van een stroomvoeding en een kabel naar de tv. De subwoofer is 'draadloos' en heeft slechts een stroomvoeding nodig. Het enige wat je verder hoeft te doen is op de tv instellen dat het geluid via een externe box wordt afgespeeld. Vervolgens werkt de soundbar gewoon mee op de afstandsbediening van de tv, wanneer je de tv uitschakelt gaat de soundbar ook uit en andersom, ideaal en gemakkelijk!

Geluidskwaliteit
Aangezien ik het tot dusverre alleen met het geluid van mijn tv moest doen, is de toevoeging van deze soundbar absoluut een verbetering. Het geluid is duidelijk beter, helderder en voller dan van een gewone platte tv. Leuk is dat je veel voorgeprogrammeerde settings hebt, zoals 'music', 'cinema', 'gaming', 'sport', etc. Ook hierin is duidelijk verschil te horen dus leuk dat je hier ook in kan afwisselen. Is dit een goede aanvulling op je gewone tv set? Ja zeker. Echter, verwacht ook niet de meest spectaculaire geluidsbeleving. Ik had er misschien (gezien de prijs) wel iets meer van verwacht, je wordt in ieder geval niet weggeblazen wanneer je een film vol met actiescenes aan het kijken bent. De bass in de subwoofer hoor ik nauwelijks, tenzij ik er daadwerkelijk naast ga zitten. Leuk is wel dat je draadloos nog extra speakers kunt toevoegen, dit zal waarschijnlijk wel een betere surround beleving geven. Met name stemgeluid wil nog wel eens schel klinken via de speakers, dit is niet altijd aangenaam. Ook de bass zou voller mogen klinken.

Prijs/kwaliteit
Over het algemeen functioneert deze soundbar goed, het is absoluut een aanvulling op het platte geluid wat uit een gewone tv komt. Echter, ik vind de prijs in vergelijking met de prestaties van deze soundbar toch wel aan de hoge kant. Met dit in het achterhoofd had ik toch meer verwacht op het gebied van geluidsbeleving. Verwacht je geen wonderen van deze soundbar, dan heb je al met al wel een heel degelijk aparaat in huis gehaald!

Pluspunten

• Strak design
  • Zeer degelijk materiaalgebruik
  • Gemakkelijke installatie
  • Draadloze connectie subwoofer en speakers

Minpunten

• Ontbreken HDMI kabel
  • Geluidsbeleving kan beter (stemgeluid)
  • Weinig toevoeging subwoofer

k***********@g******** 06-08-2021

LG DSP8YA Soundbar

Geschreven voor: LG DSP8YA

De Soundbar en sub-woofer werd keurig verpakt geleverd. Alles netjes afzonderlijk maar toch in 1 doos. Die ook gelukkig niet groter was als nodig.

Het uitpakken en installeren was erg makkelijk. Enige minpuntje was het ontbreken van de HDMI kabel.
Binnen 15 minuten hadden we alles geïnstalleerd en op zijn plek staan . Dit voornamelijk dankzij de heldere beschrijving en de zeer gebruiksvriendelijk app. Wat ons hier opviel en ons zeer positief verraste waren de stekkers. Deze zijn plat en vallen dus meteen mooi naar beneden als ze in het stopcontact zitten.

Dan uiteindelijk waar het om draait: Het geluid wat er uit de Soundbar komt. Dit vonden wij erg wisselend.
Als extra op je Tv geluid is dit echt zeker een mooie aanvulling. Als vervanger van je dolby surround set vinden wij deze soundbar te kort komen en dat komt niet alleen door het ontbreken van geluid achter je.
Tijdens een film komt deze set nog wel weg met het geproduceerde geluid maar tijdens een concert mis je het volle geluid en bijbehorende bass.

Regelmatig spelen we muziek op Spotify en dan is deze box wel erg leuk. Met één druk op de knop speelt de muziek luid en mooi de woonkamer door.

Pluspunten

• Zeer snelle installatie
  • Heel snel muziek afspelen via muziekdiensten
  • Sub-woofer in het pakket

Minpunten

• Is geen vervanging van een dolby surround set
  • Google assistent kregen wij niet voor elkaar
  • Gevoellig voor stof

Marco van Ophem 06-08-2021

Krachtige Soundbar!

Geschreven voor: LG DSP8YA

Ik heb deze LG Soundbar 2 weken mogen testen. Zelf heb ik een heel ander geluidssysteem 5.1 met grote speakers. Ik ben vooral benieuwd of deze soundbar het overwegen waard zal zijn om mijn huidige systeem te kunnen vervangen.

Eerste indruk:

Bij het uitpakken viel me op dat het verpakkingsmateriaal bijna allemaal uit karton bestaat, dus geen piepschuim, wat beter voor het milieu is. De LG Soundbar voelt erg solide aan net als de draadloze (alleen stroomkabel) active subwoofer.

Installeren ging vrij makkelijk eerst de subwoofer op het stroom, daarna de soundbar. De verbinding tussen de boxen verliep vlekkenloos. LG Soundbar app geïnstalleerd op mijn mobiele telefoon. TV aangesloten op de HDMI ARC ingang, de tv-decoder op de HDMI ingang. Toen alles aangezet, tv-decoder herkende de soundbar meteen en de afstandsbediening van de decoder werkte meteen samen met de Soundbar. Daarna meteen de AI Room Calibration gestart zodat het geluid automatisch ingesteld word voor je huiskamer. Dit geeft 30 seconde rare geluiden die best hard kunnen zijn, dus doe dit niet snachts.

Positief:

Wat mij heel erg verbaasde was het volle en krachtige geluid tijdens films. De Cinema instellingen zijn hier echt perfect voor. Ik hoor heel weinig verschil met mijn huidige 5.1 set, behalve dat ik de achterspeakers wel mis. Deze zijn voor de LG Soundbar wel bij te kopen. Het geluid kan echt heel hard, dus ook goed geschikt voor grote ruimtes.

Ook de connectiviteit is heel goed met bijv. je telefoon. Spotify ziet de speaker meteen en streamt ook vlekkenloos.

Muziek vind ik erg mooi klinken, ik hou wel van een powerfull geluid. Zowel rock als dancemuziek klinken uitstekend.

Bediening via de LG Soundbar app loopt ook prima, je kan makkelijk van alles instellen en regelt volume ook simpel.

Minpuntjes:

Ik mis eigenlijk voor mijn gebruik weinig aan deze LG Soundbar. Een van de weinige minpuntjes is toch wel dat ik ook vaak platen draai met mijn platenspeler, deze is wel aan mijn huidige 5.1 versterker aan te sluiten, maar op de soundbar gaat dat niet. Je kan het wel met een tulp naar HDMI adapter oplossen, maar je hebt ook maar 1 HDMI ingang op de LG Soundbar. Ik heb alles nu op de versterker aangesloten 4 HDMI ingangen en natuurlijk tulp ingangen. Dus om de tv decoder, gameconsol/blu-ray, Chromecast moet ik alles via de TV aansluiten. Dan kan de platenspeler op de hdmi ingang.

De ingebouwde Chromecast is alleen voor audio, je kan er geen beeld mee doorsturen zoals bijv. Disney+

De afstandsbediening voelt een beetje "goedkoop" aan. Glanzend plastic waar je snel vingerafdrukken en vet op ziet.

Ik mis info op je tv beeldscherm, je hebt op de LG Soundbar maar een heel klein infoscherm. Het zal handig kunnen zijn als bijv. Dolby Atmos heel even in je tv beeldscherm komt of bijv. het volume. Dat vind ik persoonlijk fijner om te zien.

Eindconclusie:

Is deze LG Soundbar het waard om aan te schaffen?

Gezien het geluid en design van deze LG Soundbar vind ik het zeker de moeite om hier serieus over na te denken, ik zal dan wel de Surroundspeakers ook willen aanschaffen om het geluid nog meer om je heen te creeren. Ik ben erg blij dit product te hebben mogen testen en hopelijk kunnen de lezers hier iets mee.

• Erg goed geluid
  • Makkelijk bedienbaar
  • Goede connectiviteit

Minpunten

• Klein display
  • Goedkoop aanvoelende afstandsbediening
  • Ingebouwde Chromecast alleen voor Audio

Sergej Lojko 05-08-2021

Soundbar met fijn geluid simpele opzet

Geschreven voor: LG DSP8YA

Ik heb dit product een aantal weken mogen testen. Over het algemeen ben ik tevreden over deze soundbar. De geluidskwaliteit is goed waarbij stemmen goed helder zijn en muziek mooi tot zijn recht komt. Ik zou deze soundbar ook zeker aanraden.

Ik kreeg de soundbar in een L vormige doos thuis gestuurd. Het is even puzzelen hoe de spullen eruit moeten komen, maar uiteindelijk is het zeker te doen is het gewoon goed strak verpakt. Wat mij betreft een plus punt voor het besparen van ruimte tijdens het transport.

Het aansluiten van de soundbar is erg makkelijk qua bekabeling. Ik heb zowel de HDMI ARC aansluiting als de Optische aansluiting gebruikt. Hierbij moest ik op mijn TV nog instellen dat de TV het geluid alleen naar de soundbar moest sturen. Hierna was de soundbar meteen via de remote van mijn TV te besturen zonder dat ik daar iets extra’s voor hoefde te doen.

Ik was zelf in de veronderstelling dat ik de soundbar met de LG ThinQ app zou kunnen integreren in met de rest van de LG apparaten. Dit bleek niet zo te zijn: er is een losse app voor LG sound bars. Dit is wat mij betreft wel een min punt. Toen ik eenmaal de Soundbar App had gevonden en had geïnstalleerd kon ik de soundbar ook aan mijn netwerk hangen zodat ik vanuit mijn smart devices ook muziek op de soundbar kon afspelen.

De geluidskwaliteit van de soundbar is erg goed. Ik heb voornamelijk de AI modus gebruikt. Hierbij interpreteert de soundbar welk geluid het afspeelt en stelt hierbij de instelling af op het type geluid (sport, film, muziek). Ik had ten alle tijden het idee dat het geluid goed was zonder te veel bas waar niet hoort en stemmen die goed te horen zijn.

Pluspunten

• Geuildskwaliteit
  • AI engine voor geluid
  • Verpakking slim

Minpunten

• Losse app voor instellingen ipv ThinQ integratie

jan van deijk 05-08-2021

mooie soundbar voor betaalbare prijs

Geschreven voor: LG DSP8YA

Met de LG soundbar beleef je films als of je er echt in zit. Deze 3.1.2 kanaals soundbar beschikt over
virtuele Dolby Atmos. dat betekent dat het geluid naar je zit positie wordt gestuurd. Zo klinkt
het alsof alles in een film echt voorbij komt. Dankzij de ingebouwde Google Assistant bedien je de
soundbar met spraakopdrachten. muziek luisteren? Via bluetooth, Apple
Airplay , Chromecast of Spotify en TuneIn dan stream je draadloos je favoriete nummers en radio zenders naar de soundbar

Design
het design van, de soundbar ziet er goed uit en kan met beugels aan de
muur/tv verbonden worden waardoor het meer 1 geheel wordt.

Geluid
De geluidsbeleving is ten opzichte van vorige LG soundbar is zeker beter.
Als toevoeging op de TV is het zeker een verbetering qua geluid en beleving daarvan. alleen het
surround gedeelde is niet overtuigend. Dat kan ook niet anders dan met alleen speakers
van voren. dat kan ook naar mijn mening alleen ook met speakers van achteren die LG overigens wel levert.

Pluspunten

• mooi design
  • gemakkelijk aan te sluiten
  • werkt perfect met google

Minpunten

• geen achter boxen

Jack 04-08-2021

Goed, maar kan beter

Geschreven voor: LG DSP8YA

Ik heb deze soundbar een aantal weken mogen testen.
Het is mijn eerste soundbar en ik heb dus geen ervaring met soundbars.
Wel heb ik een Smart tv van 1 jaar oud, dus veel aansluit en instelmogelijkheden. Daaraan had ik een vrij krachtige en van het betere segment receiver gekoppeld, waar ik vier boxen aan gekoppeld had. Zo speelde ik ook mijn muziek via het bekende S draadloze systeem af en streamde ik Spotify.

Wat zocht ik een een soundbar:
een knallend geluid, Netflix moet binnenkomen. Als er een ontploffing in een film is, wil ik die horen. Als er een vliegtuig overkomt, dan moet het ook echt overkomen. Ik wil de film of serie beleven en als ik muziek luister, dan wil ik de muziek voelen. Laat ik met de deur in huis vallen, dat maakte deze LG soundbar niet waar. Maar misschien moet ik dan in een andere prijsklasse zoeken.

Installeren
Het installeren was vrij simpel. Even op internet opzoeken waar welke kabel in moet. Want een gemis vind ik toch een uitgebreide gebruiksaanwijzing met daarbij instel en aansluit mogelijkheden. Er zat geen HDMI kabel bij, maar ik had genoeg HDMI kabels en de tv was snel via de ARC aangesloten. Makkelijk dat de afstandsbediening van de tv via de ARC aansluiting alles regelt. Deze instelling kun je ook weer uitzetten. De meegeleverde sub aansluiten was een koud kunstje, stekker erin, knopjes drukken en klaar.
Tegenwoordig gaat alles via een app, dus snel de app downloaden. Dan zie je goed wat de instelmogelijkheden zijn. Kortom installeren is eenvoudig.
Wel heb ik LG via de mail gevraagd hoe ik externe systemen moest aansluiten, zoals het streamsysteem met de S en Spotify. Er zat een optische kabel bij de set, maar hoe nu het beste aansluiten, daar kwam ik niet goed uit.
Als antwoord kreeg ik dat ik bij de betreffende leverancier van dat product moet zijn ;-(.
Uiteindelijk is het mij wel gelukt. Handig bleek daarbij de in de soundbar ingebouwde chromecast.

Geluid
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet direkt weggeblazen werd van de prestaties. Misschien was het beter geweest om bij deze testversie ook twee achterspeakers erbij te geven. Want ten opzichte van mijn installatie nu, miste ik echt het surround geluid. Je hebt wel veel voorkeur instellingen op de LG soundbar, zoals onder andere “muziek”, ”cinema”, “gaming” en “sport”. Elke instelling is gemakkelijk te kiezen, zowel via de app alsmede via de gemakkelijke afstandsbediening. Het is echt zoeken welk geluid je het beste vind bij welk programma. Maar er zit ook een “standaard” op en een “al sound pro”. Bij deze laatste instelling kiest/meet de tv de beste instelling. Mijn voorkeur ging uit om zelf via de app of afstandsbediening “cinema” of bijvoorbeeld “sport” te kiezen bij het desbetreffende programma. Je hoort duidelijk verschil in elke modus.
Deze soundbar is zeker een aanvulling op het normale tv geluid. Maar ik had er meer van verwacht voor die prijs. Ik vond het geluid vaak “blikkerig” klinken. Het is moeilijk te omschrijven, maar het geluid kwam, in mijn beleving, niet echt van de grond.
Je kunt kiezen om “surround” uit te zetten. Dat is zeker aan te raden bij muziek luisteren. Dan komt het geluid veel beter tot zijn recht. Ik denk dat als je dan de achterspeakers erbij hebt, de soundbar pas echt goed zal knallen.
Alle instellingen kun je veranderen. Niet alleen soundmodus, maar onder andere ook balans van de sub, center speaker en overhead speaker. Voor optimaal geluid, laat je de soundbar zich instellen via het configuratie programma. De soundbar geeft een soort sonar geluiden af en daarmee is de instelling/configuratie optimaal.

Design
Niks mis mee. Gewoon een “balk”, die stevig oogt. Zorg voor optimale beleving van het geluid dat het geluid naar boven weg kan! LG levert twee ophangbeugels erbij zodat je de soundbar makkelijk onder je tv kunt ophangen. Bij andere merken moet je deze beugels nog eens los kopen. Vaak zijn deze beugels best prijzig! De soundbar is ook niet al te groot, dus ook onder kleinere formaten tv past hij goed. De sub, gewoon een box, die je ergens in een hoekje, bijna onopvallend, kunt wegzetten. Dankzij de draadloze aansluiting is dat gemakkelijk en handig.

Samengevat
Het is een soundbar die een goede aanvulling is op je tv geluid. Heb je een LG tv, dan werkt hij optimaal! Heel veel geluidsmogelijkheden met daarbij Dolby Atmos. Het design is goed en oogt zeker duurzaam. Na een poosje ben je gewend aan het geluid, al had ik meer “knallend” geluid verwacht. Zeker voor deze prijs had ik meer geluid en beleving van geluid verwacht. De bediening is eenvoudig en toch veel mogelijkheden. Zeker via de overzichtelijke app. Ik denk dat deze soundbar pas compleet is met twee achterspeakers. Dan maak je van je LG soundbar een 5.1.2 systeem!

• Afmeting
  • Draadloze sub

Minpunten

• Geen losse HDMI

pTr 04-08-2021

Goed, gebruiksvriendelijk en mooi strak design

Geschreven voor: LG DSP8YA

Ik had de eer gekregen om deze soundbar te testen.
Mijn huidige soundbar, van een ander bekend merk, is qua kwalificaties minder dus ik was erg benieuwd of ik ook echt verschil zou gaan merken.

Uitpakken & Installatie
Bij het uitpakken viel het mij op dat er geen achterluidsprekers bij zaten. Onderzoek leert dat deze los verkrijgbaar zijn (SPK8-achterluidsprekers). Dit leek mij wel een gemis voor de allround ervaring.
Zoals gezegd. Aansluiten eenvoudig en installatie, het koppelen, stelde niet veel voor.
De app op mijn telefoon geinstalleerd om ook naast de afstandsbediening nog meer gebruikersmogelijkheden te hebben.

De soundbar zelf ziet er trouwens supermooi uit wat niet geheel onbelangrijk is omdat je ook niet steeds afgeleidt wil worden door een of ander gedrocht onder je tv.
Strak en een goed formaat.

Geluidservaring
Daar ben ik wel wat twijfelachtig over. Ik heb geen muziek geluisterd via de soundbar, daar kan ik niets over zeggen. Wel games gespeeld (PS4), 'gewoon' tv gekeken zoals sport maar vooral is Netflix de grote tester geweest. Verschillende series en films gekeken.
Er zitten veel mogelijkheden op voor je geluidsinstellingen dit zijn o.a.:
- soundpro
- standard
- cinema
- sports
- game

Er is een groot verschil in geluid als je gewoon tv kijkt of b.v. een film die dolby atmos ondersteunt.
Ik zelf vind het geluid, verschillende instellingen geprobeerd, van stemmen niet zo geweldig. Meestal wat schel en verdwijnen wat eerder naar de achtergrond als er andere geluiden tijdens uitzending zijn, filmscenens met wat meer muziek etc.
Voor het gamen was het geluid wel oke. Maar niet echt spectaculair als dat ik gehoopt had.
Wel heb ik bepaalde films en series gekeken waar het geluid van de soundbar echt wel zijn best deed om mij te overdonderen. En er zaten ook echt wel WAUW momenten bij.
Over het algemeen mis ik wel een vol geluid, een krachtige bass, omdanks dat er een bassinstelling bij de geluidsinstellingen zit.

Ik denk als ik nog langer had kunnen testen dat ik meer uit alle mogeljikheden kan halen.
Ook wordt er wel gesproken over de soundbar onder een LG tv dat dat dan de volle ervaring geeft maar dat mag, lijkt mij, niet zoveel uitmaken als je een andere goede smarttv hebt met dezelfde kwalificaties als een LG.

Ik heb ooit eerder een soortgelijke soundbar bij iemand kunnen beluisteren. Deze had de achterluidsprekers wel en ik dit was een wereld van verschil.
Het is jammer dat deze er dus niet standaard bij zitten en zelf zou ik er voor kiezen om die ook direct er bij aan te schaffen. de Full Experience. Lekker de buren gek maken :-)

Gebruikersgemak
De soundbar is erg makkelijk te bedienen. Duidelijk. Veel mogelijkheden en daar moet je wel (ik althans) even een wat uitgebreidere gebruiksaanwijzing bij houden (gewoon via LG van de site gehaald)
De soundbar reageert goed en snel op de afstandbediening. Prettig dat als ik de tv aanzet dat de soundbar ook direct aangaat en er ook meteen geluid is. Dit is bij mijn soundbar die ik standaard gebruik dus niet. Gaat wel aan maar ik vind 5 a 10 seconden wachten altijd aanvoelen alsof ik een uur zit te wachten.
De app is een aanrader. App installeren op je telefoon, koppelen en je hebt alles ovverzichtelijk bij de hand. Zelf vind ik het gebruik van de geluidsinstelling erg makkelijk via de app.

Prijs en kwaliteitsverhouding
Dit is lastig.
Ik vind de prijs van de LG DSP8YA best aan de hoge kant vooral omdat ik van mening ben dat hij gewoonweg niet compleet is. Komt toch nog zo'n 125 euronog bij voor de achterspeakers.
Er zijn soundbars op de markt die gelijksoortige specificaties hebben die wel compleet zijn maar uiteraard heb ik deze nooit uitgeprobeerd dus ik kan niet zeggen of dan de kwaliteit ook oke is.
De kwaliteit, zo op het eerste zicht en gevoel is gewoon goed.

Pluspunten

• vormgeving
  • vele mogelijkheden met geluidsinstellingen
  • gebruik van app op telefoon

Minpunten

• totaal pakket met achterspeakers zou volmaakt zijn
  • HDMI kabel niet meegeleverd
  • redelijke hoge prijs

vincent592 02-08-2021

Gebruiksvriendelijke soundbar met bass

Geschreven voor: LG DSP8YA

Ik heb gekozen om dit product te testen voor Kieskeurig, omdat ik al bezig was met het kijken naar een soundbar voor de tv. Ik had daarvoor alleen één losse speaker en geluid via de televisie. Ik was op zoek naar een volwaardige soundbar die de komende 5-10 jaar mee gaat en kwam daarbij uit bij de LG DSP8YA Soundbar AI ThinQ.

Installeren
Het eerste wat mij opviel toen ik het product aan het uitpakken was dat de handleiding erg kort was. Ik had een langere handleiding verwacht, omdat het om een vrij duur product gaat waar waarschijnlijk veel functies zijn die ik nu niet weet. Daar tegenover staat dat het de soundbar binnen 5-10 minuten geïnstalleerd was met de tv via een HDMI kabel en geconnect was via de app op mijn mobiel. Tot mijn verbazing was de subwoofer zonder verdere instelling ook al meteen geconnect met de soundbar, waardoor ik tot mijn vreugd gelijk de soundbar set kon testen.

Geluid films/series
Het geluid was tijdens films kijken via de tv erg goed met veel diepte door de bass van de subwoofer. Voorderest was het geluid erg zuiver zonder gekraak of gekke afwijkingen. Qua surround sound was het relatief goed, je hoorde tijdens films/series wel dat het geluid links of rechts van je afspeelde. Echter, omdat er geen boxen achter je staan, heb je geen volledige surround gevoel. Deze zijn echter wel extra aan te schaffen en volgens de handleiding ook net zo makkelijk te koppelen als de subwoofer met de soundbar.

Beamer bluetooth
Daarnaast heb ik de soundbar ook getest met een beamer die geconnect was via bluetooth. Waar de beamer normaal veel moeite heeft met een afstand van 1+ meter met een bluetooth speaker, kon hij nu heel makkelijk en heel stabiel geconnect blijven met de soundbar. De combinatie van beamer met soundbar zorgde ervoor dat je in de film/serie gezogen werd.

Geluid muziek
Ook heb ik de soundbar getest met muziek vanaf mijn telefoon. Dit ging erg gemakkelijk omdat je en muziek kan casten, maar ook muziek via bluetooth af kon spelen. Dit vond ik een groot voordeel ten opzichte van mijn andere 'slimme' speakers die alleen te connecten zijn via wifi. Eén nadeel tijdens het casten vanaf de mobiel was dat er een vertraging op de volumeregeling zat. Het duurde een paar seconden voordat de soundbar doorhad dat het geluid harder of zachter gezet werd. Daarom vond ik volume regeling via de meegeleverde afstandsbediening handiger.

Design en conclusie
Het design van het product is ook erg strak, waardoor hij elk interieur wat extra's geeft. Je kan de soundbar ook makkelijk aan de muur vastzetten, waardoor het 'zweeft'. Door het design, gebruiksgemak en kwalitatieve volle geluid is het de prijs wel waard.

Pluspunten

• Makkelijk te installeren
  • Bluetooth, wifi, kabel connect mogelijkheden
  • Strak design
  • Mooi diep geluid

Minpunten

• Vertraging volumeregeling via mobiel

Roland 02-08-2021

Mooi design en Helder geluid

Geschreven voor: LG DSP8YA

Het was erg interessant om deze soundbar te testen aangezien ik al een langere periode aan het overwegen ben om er zelf eentje aan te schaffen.
Het installeren is vrij simpel.
Even een HDMI kabel zoeken (die wordt namelijk niet meegeleverd) aansluiten, App downloaden, verbinden en klaar. De handleiding is duidelijk maar erg beknopt.
Een groot voordeel met installeren is dat de Sub een draadloze connectie heeft (scheelt weer een kabeltje)
Door de HDMI-ARC aansluiting kan de volume van de Soundbar worden geregeld via de afstandsbediening van de TV.

Geluid
Het geluid klinkt enorm helder en is een verbetering van het geluid dat mijn TV produceert. Maar persoonlijk had ik meer verwacht van de lage tonen uit de Sub. Deze zijn bijna niet aanwezig.
Ik heb verschillende instelling geprobeerd, maar niks heeft geholpen.

Design
De soundbar ziet er mooi en strak uit. Er zijn beugels meegeleverd waarmee deze aan de muur/tv kan worden gekoppeld. De Sub is een zwart blok die niet echt opvalt. De knoppen op de soundbar heb je eigenlijk niet nodig. De afstandsbediening of de APP kun je alles prima mee bedienen.

Prijs/kwaliteit
Door het gemis aan lage tonen is de aanschafprijs aan de hoge kant voor deze soundbar. Voor deze prijs had ik toch wel wat meer van de lage geluiden verwacht.

Pluspunten

• Helder geluid
  • Draadloze Sub

Minpunten

• Lage tonen

alwinv 26-07-2021

Goede Prijs-kwaliteit

Geschreven voor: LG DSP8YA

Deze soundbar was interessant om te testen aangezien ik een mooi vergelijk kan maken met mijn eigen surround systeem. Mijn eigen sound systeem bestaat uit een receiver en losse speakers. Beide van een meer dan gemiddeld goede kwaliteit/merk.

Installeren
Uitpakken, aansluiten en instellen van het soundsysteem was simpel. Alleen jammer dat er geen HDMI kabel meegeleverd is. Die moest ik dus zelf nog even zoeken zodat ik het systeem correct kon aansluiten. Verder is de (zeer beknopte) handleiding wel duidelijk en is het snel aangesloten. App downloaden en gaan!
De draadloze connectie van de sub is natuurlijk erg gemakkelijk en het systeem was dan ook na ca 10-15 minuten up en running. Ik heb de tijd niet precies bijgehouden maar het was makkelijk en snel om te installeren.

Wat ik erg handig vind is dat het volume van de soundbar via de HDMI-ARC geregeld kan worden met de afstandbediening van de TV.

Connectie met telefoon voor muziek is ook zeer eenvoudig te doen.

Geluid
De geluidsbeleving is ten opzichte van mijn eigen surround systeem de LG soundbar zeker niet beter klinkt, eerder minder qua geluid. Het is lastig om een geluid te omschrijven maar het geluid uit de soundbar klinkt minder diep, minder vol in mijn beleving. Diverse geluids settings geprobeerd maar het algemene geluidsbeeld veranderde weinig.

Als toevoeging op de TV is het zeker een verbetering qua geluid en beleving daarvan. Hoewel ik het surround gedeelde niet overtuigend genoeg vindt. Dat is uiteraard ook erg lastig met alleen speakers van voren. Je kan van alles simuleren maar echte geluidsbeleving krijg je naar mijn idee toch alleen uit speakers achterin echt surround geluid.

Design
Rondom het design kan ik vrij kort zijn, de soundbar ziet er goed uit en kan met beugels aan de muur/tv verbonden worden waardoor het meer 1 geheel wordt. De Sub is een zwart blok, niks meer, niks minder. Knoppen op de soundbar zijn prima bereikbaar maar heb je eigenlijk niet nodig.

Prijs/kwaliteit
De aanschafprijs is flink voor deze soundbar. Ondanks dat ben ik van mening dat de prijs/kwaliteit verhouding erg goed te noemen is. Vergeleken met mijn eigen set is het geluid minder maar die set is ook 4 - 5 keer duurder dan de soundbar dus dan mag je dat ook wel verwachten.

Pluspunten

• Nieuwe technologie
  • Subwoofer wireless verbonden
  • Aansluiten makkelijk

Minpunten

• Geen HDMI kabel meegeleverd
  • Geluid mist wat diepte