Fossil Q Explorist Gen 4 - Reviews

Vorm
rond
Kleur behuizing
rvs

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 68 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

7,9

Arjen 02-11-2018

Leuke watch, zeker met wisselende wijzerplaten

Leuke smartwatch. Vind de wisselende 'wijzerplaat' leuk. Accu is snel leek maar wordt snel opgeladen.
Tekst van app en mails is goed leesbaar

Pluspunten

• Wijzerplaat
  • Bedieningsgemak

Minpunten

• Accuduur

Tony D 22-10-2018

Stijlvolle smart wacht die veel te bieden heeft

De Fossil Q Explorist HR valt meteen positief op als je hem uit de verpakking haalt. Hij is dunner dan dat ik verwacht had. Smaken verschillen uiteraard, maar in mijn ogen is dit de meest chique smart watch op de markt. Direct op de bijgeleverde lader gelegd en een heel mooi scherm begint op te leven dankzij het AMOLED scherm dat erin zit. Gelijk aan het syncen geslagen en bezig met de instellingen valt het mij op hoe fijn en intuïtief het allemaal aanvoelt. Het instellen in samenwerking met mijn Android mobiel verloopt dan ook heel soepel. Meteen de eerste update er nog doorheen en even wachten tot het horloge opgeladen is. Dit overigens zeer vlot verloopt. Het navigeren door de menu’s verloopt allemaal heel gemakkelijk en hij voelt en draagt ook als een echt horloge mede dankzij zijn lage gewicht en niet te dikke behuizing. Buiten in direct zonlicht is het scherm zeer goed leesbaar, niks dan lof. Ook het schermformaat voelt voor mij als perfect. Aangezien ik het ook als een echt horloge wil gebruiken heb ik altijd de tijd zichtbaar. En aangezien ik de smart watch als een echte smart watch wil gebruiken heb ik ook voor al mijn communicatie apps de notificaties aanstaan. Dit resulteert in een zeer matige batterijduur. Dit is dan ook mijn enigste echte punt van kritiek. Wanneer ik bijvoorbeeld ook nog even een wandeling maak met de kinderwagen en deze wandeling (uurtje) track met gps en hartslag, valt de batterij echt in percentages naar beneden. Dit zal op deze chipset ( Snapdragon-Wear-2100) ook niet te verbeteren zijn. Dat is dan meteen ook het twijfel punt voor aanschaf: De nieuwe Snapdragon-Wear-3100 chip is aangekondigd door Fossil gebruikt te gaan worden in de nabije toekomst. Deze chip zal voor een echte verbetering gaan zorgen in batterijduur. Heb je er echt nu eentje nodig, ga dan zeker voor het huidige model. Veel beter zal je niet gaan vinden. Maar wanneer je de tijd hebt kan het interessant zijn om de nieuwe generatie chip af te wachten. Verder was ik zeer benieuwd naar het gebruik van de Google Assistant. Het aansturen van mijn smart-lights verloopt erg makkelijk ook. Kleine kanttekening: Na de laatste update werkt “OK-Google” vaak niet om de assistent direct op te starten.
Helaas heb ik het niet voor mekaar gekregen om mijn TV ermee aan te sturen via de assistent, dat wel lukt via mijn mobiel. Wanneer ik naar de Wear app ga en hier in het menu wat probeer te wijzigen daarin, dan laad het niet verder in. Denk dat het dus goed een software bug van Google kan zijn ipv een foutje van Fossil.
Waterbestendigheid heb ik niet getest.
Nog een kleine kanttekening: er zit geen speaker in deze smart watch, dus muziek luisteren via het horloge zelf, telefoneren via het horloge zelf of stem-aanwijzingen bij google Maps zal niet gaan met dit horloge. Fossil heeft deze speaker achterwegen gelaten om hun waterbestendigheid te kunnen waarborgen naar eigen zeggen. Echter zijn er andere fabrikanten die deze combinatie wel lukt.
De ultieme smart watch zou in mijn ogen dan ook dit horloge zijn met speaker en de nieuwe SD-3100 chip.

Pluspunten

• Stijlvol horloge
  • Prachtig AMOLED scherm
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Zeer zwakke batterij
  • Geen speaker
  • Ok Google werkt niet altijd

P. Morsinkhof 18-10-2018

Luxe smartwatch, leuke functies, matige accu

Design
Dit is toch wel het pareltje van de smartwatch: het design. Er zijn niet veel smartwatches die er zo als een mooi, luxe horloge uitzien. Vooral deze met het metalen bandje ziet er mooi uit en levert ook complimenten op van mensen die hem ook niet direct als smartwatch herkennen. Het ronde scherm zonder inkeping (a la Moto 360) vind ik perfect, een vierkant scherm moet net je smaak zijn.

Functionaliteit (hartslag, GPS)
De setup van de smartwatch is simpel als je een beetje weet hoe je normaal apparaten verbindt met bluetooth en apps. Daarna krijg je direct al je WhatsApp-notificaties binnen, kan je sport gaan tracken of nieuwe apps installeren (ook Strava, Runtastic, Cardiogram, enzovoorts). De ingebouwde GPS werkt ook goed, met na 10-20 seconde een accurate locatie. Ideaal is hierbij dat je je telefoon zelf dus niet meer mee hoeft te nemen voor bijv. hardlopen!
De hartslagmeter werkt ook goed, maar heeft soms (vooral tijdens het sporten) toch wel wat fouten. Zo loopt hij dan tijdens hardlopen op van 150 naar 180, terwijl ik juist voor een stoplicht sta bijvoorbeeld. Of dit komt door mij, zweet tussen de sensor en mijn pols, of iets anders weet ik niet, maar het is wel een onhandig nadeel als je hier veel om geeft.

Accuduur
Helaas is de accu, zoals anderen aangeven, best wel belabberd. Na de eerste paar dagen gebruikt is de accu wat meer 'ingeleerd', en dan hou je het op zich wel een rustige dag vol. Als je echter een fanatieke sporter bent en daardoor een sportmode gebruikt met hartslag- en GPS-tracking kan je met bijv. 40 minuten sporten in de ochtend de rest van je dag beginnen met 65% accu over. Als je dan je meldingen de rest van de dag binnenkrijgt en om de zoveel tijd even bekijkt loop je het risico dat in de avond de accu echt leeg is - puur als horloge voor de tijd werkt ie dan ook niet meer. Dit brengt dus meteen het idee mee dat het een smartwatch als gadget is en niet als simpel horloge waar je altijd de tijd op kan zien. Met de nieuwere chipsets moet dit beter worden.

Prijs
De adviesprijs van 299 euro is fors, zowel voor een luxe horloge als voor een smartwatch. De concurrentie zit ook rond deze prijs, maar daar krijg je smartwatches voor met bijv. een langere accuduur of echt een sport-smartwatch. Als je een tech-liefhebber bent zonder smartwatch is dit zeker een mooie om te beginnen!

Pluspunten

• Design van het horloge & bandje
  • Mooi, ronde scherm zonder inkeping
  • Hartslagsensor en zelfstandige GPS

Minpunten

• Accuduur

Bauke 14-10-2018

Review FTW4012

Eerste ervaring:
Het horloge komt in een doorzichtige verpakking en direct valt het mooie design op. Omdat ik redelijk dunne polsen heb moesten er wel een aantal schakels verwijderd worden. Dit heb ik niet eens zelf geprobeerd maar gewoon bij de juwelier laten doen (kosten 5 euro).
Installatie:
Ik kan redelijk goed met computers overweg en heb al jaren lang een android telefoon. Maar ook al had ik dit niet dan was het waarschijnlijk geen probleem geweest. Installatie ging heel erg makkelijk, gewoon de aanwijzingen in het scherm volgen en een paar minuten later kun je het horloge gebruiken. Na installatie werden er wel direct een aantal updates geinstalleerd, maar dit heeft het gebruiksgemak alleen maar verbeterd.
Design:
Ik heb dit product nu ongeveer 2 weken in gebruik en krijg heel veel positieve reacties op het design. Door het mooie bandje vind ik dat het er extra luxe uitziet. Ik krijg veel positieve reactie dat het horloge er mooi en luxe uitziet. Ondanks dat ik redelijk smalle polsen heb ziet het horloge er niet belachelijk groot uit wat ik een groot voordeel vindt.
Software:
De software voelt heel soepel aan en het horloge reageert heel snel. Waar ik aan moet wennen is dat wanneer ik mn pols omdraai om de tijd te bekijken ik een fractie van een seconde moet wachten tot het scherm aanspringt. Omdat dit mijn eerste smarthorloge is moet ik daar heel erg aan wennen.
Omdat ik het horloge nog maar 2 weken heb, heb ik helaas nog niet alle mogelijkheden ontdekt, maar dat maakt het ook wel leuk omdat ik nu elke keer iets nieuws ontdek.
Ik heb vaak spotify aanstaan op de fiets en nu hoef ik mijn telefoon niet meer uit de zak te halen want ik kan spotify nu bedienen via mijn horloge.
Batterijduur:
Ik doe ongeveer 1.5 dag met een batterij, wat ik in eerste instantie redelijk kort vond, maar als ik het vergelijk met andere android wear horloges (van kennissen) is dit blijkbaar normaal.

• gebruiksgemak

Minpunten

• prijs
  • Batterijduur

Timo 08-11-2018

Mooi design goede software matige batterij matige snelheid

De Fossil Exploris Gen 4 is de definitie van Fashion meets Technology. Maar al te vaak zien we tegenwoordig dat gadgets of enorm technisch en functioneel zijn of erg mooi en stijlvol, maar niet vaak kom je allebei tegen. De Explorist heeft een fijne middenweg gevonden. Het horloge ziet er erg netjes en representatief uit en kan goed meekomen in de competitive markt van wearables. Mijn ervaring met de Explorist samengevat: Voordelen - Stijlvolle band en blue metal case (de zilveren rand vind ik niet mooi, maar dat is wellicht smaak) - Draait op de laatste versie van Wear OS en dit is by far het beste wearable besturingssysteem beschikbaar - Het horloge draag licht Nadelen - De batterij tijd van ongeveer 1 dag (met always on display aan) is voor mij wel echt een struikelblok. Mijn ervaringen met eerdere wearables is dat op termijn de accu slechter wordt. Na een gemiddelde dag heb ik nu ongeveer 10% over, op termijn gaat dat waarschijnlijk een probleem worden - De hardware voelt soms net iets te traag, er zitten kleine vertragingen in het openen van apps en notifications. Het is geen belemmering in dagelijks gebruik, maar als je houdt van filtsend snel dan kan het je gaan irriteren.

Pluspunten

• Wear OS

Minpunten

• Batterijduur
  • Snelheid

Willem 07-11-2018

Mooi horloge

Ik had nog nooit een smartwatch gebruikt en wilde er nu wel één hebben. Gekozen voor dit horloge omdat hij in mijn ogen er echt uit ziet als een volwaardig horloge.
En dat is me niet tegen gevallen. Je kunt er veel mee, als je elke dag laden op de koop toe neemt.

Pluspunten

Minpunten

• Slechte batterijduur

Timo 06-11-2018

Mooi design goede software matige batterij matige snelheid

• Wear OS

Minpunten

• Batterijduur
  • Snelheid

j_or_n 05-11-2018

Opvallende gadget die hoge ogen gooit

Een horloge dat hoge ogen gooit tijdens afspraken of op de werkvloer. Het toestel nodigt mensen uit de klassieke vraag te stellen: hoe laat is het? Het scherm is kraakhelder en met de interactieve functies een absolute hit tijdens verjaardagen en de donkere avonden voor kerst. De hartslagmeter is een topfunctie die nauwkeurig werkt. Het weerbericht is een handige tool die in Nederland onmisbaar wordt, zeker nu het onvoorspelbaar herfstweer begint te worden. De wijzerplaat is in te stellen op elk gewenste gemoedstoestand of gelegenheid. Een meerwaarde voor je pols, deze Fossil Q Explorist Gen 4. Minpunt is het oplaadsysteem, waardoor je iedere avond enkele seconden kwijt bent om de oplader in de goede positie te manouevreren. Maar voor de rest een topapparaat!

Pluspunten

• grootte scherm

Minpunten

• accuduur

Nathalia 04-11-2018

Mooiste smartwatch met meeste mogelijkheden. Superaankoop!

Allereerst is het één van de mooist uitziende smartwatches. Niet zo lomp en dik als vele anderen. Toch zit alles er op: NFC, GPS, heart rate, etc.

Ik heb er meteen een siliconen bandje bijgekocht voor het sporten. Het horloge is dan zeker niet te zwaar! Ook een mooi lichtbruin lederen bandje erbij voor een totaal andere look. Ook erg stijlvol. Ik heb er al veel complimenten voor gehad.

Je kunt er dus erg veel mee. Dat is het voordeel van Android Wear: veel apps en veel wijzerplaten. Zoals bij iedere smartwatch wil je liever dat de batterij het langer uithoudt. Het is een geluk dat je de smartwatch zo makkelijk en snel kunt opladen.

Kortom, ik ben een zeer tevreden gebruiker van deze supermooie smartwatch!

Pluspunten

• Mooi en stijlvol
  • Android Wear
  • Veel mogelijkheden als GPS, NFC, heartrate

Minpunten

• Accuduur (is bij alle Android Wear horloges)

JelmerB1981 02-11-2018

Geweldig design en doet wat hij moet doen!

De Fossil Gen 4 smartwatch is bovenal een heel mooi horloge. Hij doet precies wat een smartwatch moet doen. Wat meteen opvalt is de leesbaarheid en helderheid van het scherm. Zeer prettig! Na een week intensief gebruikt nog steeds erg tevreden over de smartwatch, al is een groot minpunt wel de batterij. Bij intensief gebruik is het horloge voor het eind van de dag leeg, wat voor mij persoonlijk net te snel is. Hiernaast is er volgens mij geen speaker in aanwezig. Daadwerkelijk bellen met het horloge gaat dus niet, en dat is wel een minpunt ten opzichte van sommige concurrenten in de markt. Al met al een heel mooi sieraad om de arm, maar mij net te snel leeg om echt ideaal te werken. De oplaadmethode, met een magneetje, vind ik ook niet ideaal. Een klein stootje hiertegen zorgt er al voor dat het horloge niet meer oplaadt.
Voordelen:
- Design
- Notificaties
- Helderheid en leesbaarheid van het scherm
Nadelen:
- Batterij
- Geen speaker
- Oplaadmethode (magneet)

• Notificaties
  • Helderheid en leesbaarheid scherm

Minpunten

• Batterij
  • Geen speaker
  • Oplaadmethode (magneet)

Hubo 02-11-2018

Mooi design met enkele aandachtspunten

De Fossil is een mooi horloge. Het komt in een mooie doos met daarin een lader en handleidingen. Wat er niet bijzit is iets van gereedschap om het bandje te verstellen. Als je dit horloge bij een horlogewinkel of juwelier zou kopen dan wordt het daar voor je versteld. Nu moet je het zelf doen. Hiervoor heb je goed gereedschap nodig wil je het goed doen.
De installatie van de app op je telefoon gaat snel (WEAR OS), alleen het koppelen tussen telefoon en horloge ging bij mij niet in 1 keer goed.
Het horloge heeft verschillende weergaven voor de tijd en informatie. Hierbij is er voor iedereen wel wat te vinden.
De meldingen van de accounts komen duidelijk en goed binnen. Ook spotify werkt hierop goed.
Alleen moet je het horloge wel elke dag opladen, ook als je het scherm uit hebt staan en de stappenteller niet gebruikt redt het horloge het niet langer dan iets meer dan één dag.

Pluspunten

• veel keuze voor klokweergave
  • stappenteller

Minpunten

• Elke dag opladen
  • Verstelbaarheid van horlogebandje

Explorerart 02-11-2018

Veel complimenten voor een top horloge

nstallatie: eenvoudig. Installeer de app Wear OS op je telefoon en maak contact met je horloge in enkele stappen. Je mobiel bepaald wat je ziet op je Fossil watch.
Op dat moment komen alle meldingen die je telefoon weer geeft binnen. Daarin kun je nog heel eenvoudig een selectie in maken. Het horloge en de telefoon werken eigenlijk twee kanten op heel goed samen. Als je in de app iets aanpast zie je dat op je telefoon verschijnen en andersom hetzelfde.

- Ervaring: Het horloge draagt prettig ondanks dat het uurwerk net zo groot is als mijn (dunne) pols. Het scherm heeft een soort standby stand waarbij alleen de tijd in beeld is. Wanneer je het horloge draait om te kijken naar het scherm verhoogt het contrast en krijg je een mooi (zelf ingestelde) uurwerk te zien met extra informatie (berichten, batterijduur, calorieën en dergelijke) Er zijn ook verschillende apps op het horloge te gebruiken. Deze apps moeten dan ook op je telefoon zijn geïnstalleerd. De buienradar of de weer app werkt bijvoorbeeld prima. Je kunt ze zelfs starten met behulp van Google Assistent praten tegen je telefoon. en dat werkt zover ik nu heb uitgeprobeerd best goed. Het is wel zo dat al deze functionaliteiten de batterijduur beïnvloeden. Wanneer je het gebruik beperkt tot klokkijken en berichten ontvangen kom je de dag prima door. Het gebruik van apps en felgekleurde schermen gebruikt wel wat energie en dan is het een paar keer gebeurd dat het horloge het einde van de dag niet haalt en aan de oplader moet. Het opladen is trouwens wel snel gebeurd. Het horloge zit binnen een uur weer op 100%.
Je hartslag wordt elke 20 min even gemeten. En je dagelijks inspanning wordt in Google Fit vastgelegd.

Pluspunten

• Prachtig design
  • Bepaal welke meldingen je ontvangt
  • google assistant
  • muziek bediening

Minpunten

• batterijduur
  • lastiger berichten versturen
  • niet als standalone

Tommy 31-10-2018

Stijl en technologie in 1

Dit is zeker een horloge dat ik zou aanbevelen. Het horloge ziet er stijlvol uit en doordat je watchfaces en de bandjes kunt verwisselen kan je het steeds een andere look geven. Het horloge is met de Wear OS app van Google makkelijk te installeren. De accu is misschien niet heel erg groot, maar je kan de dag er makkelijk mee halen, tenzij je het scherm altijd aan hebt staan. Ik heb tot nu toe nog geen een keer de dag niet gehaald op de accu. Als ik weet dat ik 's nachts nog ga stappen dan kan ik het horloge nog even snel opladen. Het horloge geeft je binnen een uur weer genoeg energie om een volledige dag verder mee te kunnen. De hartslagmeter is erg handig voor het sporten. Google Fit herkent genoeg sporten en je kan zo makkelijk bijhouden hoeveel kilometer je gelopen, gerend, gefietst etc. hebt. Het bandje piept nog een klein beetje, maar dit lijkt met de tijd te verminderen. Het enige grote nadeel vind ik dat het horloge soms wel eens traag reageert. Vooral als ik even snel de tijd wil zien en uiteindelijk is een horloge daar toch voor bedoelt. In combinatie met je telefoon en een draadloze headset/oordopjes is dit horloge erg handig. Je kunt via het horloge een telefoon opnemen of door je contactenlijst scrollen om iemand te bellen. Ook kan je media ermee bedienen door nummers of series op play en pauze te zetten, naar het volgende of vorige nummer te gaan en om het volume met de middelste knop harder of zachter te zetten.

Na een aantal weten te hebben getest ben ik nog steeds erg blij en zeer tevreden met de prestaties van dit horloge.

Pluspunten

• Stijlvol
  • Hartslagmeter
  • Simpel besturingsprogramma

Minpunten

• Piepende polsband
  • kleine accu
  • soms wat traag

hvdboogert 31-10-2018

Schitterend design

Dit horloge nu een paar weken in bezit. Het horloge ziet er om te beginnen zeer stijlvol uit, waardoor het niet onderdoet voor een klassiek model. De pluspunten: + Schitterend design, mooi afgewerkt + vele verschillende "looks" mogelijk (wijzerplaat) + helder en duidelijk scherm + veel apps beschikbaar + berichtjes goed leesbaar, eenvoudige bediening + bandje aan binnenkant van rubber voorzien, wat aangenamer draagt. De minpunten: - Om te fitnessen is het horloge vrij zwaar - batterij bijna iedere dag opladen - bang om het glas te beschadigen Het is een mooi, praktisch horloge met zeer veel mogelijkheden. Zeker een aanrader.

Pluspunten

• Prachtig klassiek uiterlijk
  • Helder scherm
  • draagcomfort

Minpunten

• batterijduur
  • niet echt een sporthorloge

Jordy 31-10-2018

Mooi design smartwatch

Super mooi horloge. Makkelijk ingebruik. Degelijke kwaliteit. Stevige band om de pols. Veel gebruikersinstellingen mogelijk. Vele complimenten gekregen over het design. Loopt soms alleen een beetje vast als ik een melding krijg en mijn pincode wil intoetsen. enige nadeel is dat de batterijduur beperkt is tot 1 dag.

Pluspunten

• desgin
  • veel instellingen mogelijk

Minpunten

• accuduur
  • wordt soms traag

Jeroen 31-10-2018

Designvolle, veelzijdige smartwatch

Dit is een smartwatch voor iedereen, een mooi design en veelzijdig. Makkelijk in te stellen en te gebruiken met een scala aan apps die te downloaden zijn voor dit horloge. Enige minpunt is de accuduur, deze gaat ongeveer een dag mee, maar voor zo'n horloge best ok.

Pluspunten

• Veelzijdig
  • Designvol
  • Veel apps
  • Makkelijk te gebruiken

Minpunten

• Accuduur

Sander 31-10-2018

Mooi en strak horloge

Het Fossil horloge ziet er erg strak uit, en ik vind het erg mooi dat het niet lijkt op een typisch smartwatch horloge. Veel mensen zien dus ook niet dat het een smartwatch is, totdat er een melding op komt of doordat het licht geeft in het donker. De installatie verliep eenvoudig, en was snel geregeld. Nadat het horloge op maat gemaakt was, kon ik hem gaan dragen. Het is leuk om de verschillende functies te ontdekken, zoals de vele verschillende wijzerplaten en de mogelijke apps. Als apps is het bijvoorbeeld mogelijk om met Google Maps te navigeren, en met Stocard de klantenkaarten van winkels erop te zetten. Het horloge is makkelijk in gebruik. De Google Assistant is leuk en handig, al kan deze niet terug praten, omdat er geen speaker in het horloge zit. Het is handig om daarmee snel een herinnering of timer in te stellen, of iemand te bellen of whatsappen. Google Fit werkt ook, door het meten van hartslag, stappen, traplopen en fietsen. Ik heb wel af en toe het gevoel dat het niet heel nauwkeurig is, want ook als ik mijn horloge niet om heb krijg ik nog meldingen dat ik ‘hartpunten’ verdiend heb. De batterij van het horloge is snel opgeladen, maar het nadeel is dat de batterij ook vrij snel leeg is. Zeker als je apps intensief gebruikt, bijvoorbeeld tijdens het sporten, gaat de batterij snel leeg. Ik heb de functie dat het scherm oplicht als je naar het horloge kijkt uit gezet (het gaat dus alleen aan als je er op tikt), en dan gaat de batterij wel veel langer mee. Als je dit dus niet erg vindt, dan heeft het horloge verder weinig nadelen.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Mogelijkheden
  • Apps
  • NFC

Minpunten

• Batterijduur

Matthijssen 31-10-2018

mooie watch

een mooi design, duidelijk en zit erg lekker om de pols. accu gaat 1 dag mee.
de keuze uit wijzerplaten is erg groot waardoor je er niet snel op uitgekeken raakt.

Pluspunten

• draagcomfort
  • design

Minpunten

• niet alle apps duidelijk leesbaar
Geschreven voor: Fossil Q Explorist Gen 4 zwart

Eijkie21 31-10-2018

Totally blown away

Echt erg verrast. Mooi product. Geniet er elke dag van. Zit ook erg prettig , leer bandje. De installatie was erg eenvoudig en interactief. Leuk dat ik zelf kan kiezen voor een passende wijzerplaat. Veel mogelijkheden beschikbaar. Kunt er mee zwemmen. Trilt wanneer je gebeld word. Hartslag meter nauwkeurig. Stappen tellen iets minder goed.

• Kunt er mee zwemmen
  • Trilt wanneer er gebeld wordt

Minpunten

• Stappenteller onnauwkeurig

Sander 30-10-2018

Prachtige Smartwatch

Een mooi horloge wat ik met plezier gebruik. Het prachtige scherm in combinatie met de hartslagmeter werkt heel goed. Zeker ten opzichte van het voorgaande model een vooruitgang.

• Always on display

Minpunten

• Snelheid
  • Oplaadtijd
Geschreven voor: Fossil Q Explorist Gen 4 zwart