Fossil Q Explorist FTW4004 - Reviews

blauw
Compatibel met
Android, iOS
Camera

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op de 17 reviews die zijn achtergelaten op Kieskeurig.nl.

6,8

mjgremme 06-02-2018

Mooi maar beperkt

Om positief te beginnen: Het is een zeer mooi horloge. Qua uitstraling zou ik dit horloge direct aan iedereen aanbevelen. Echter de Smartwatch functionaliteit en de baterijduur vallen zeer tegen. Het verbinden met een iPhone gaat vrij eenvoudig en de meldingen komen goed binnen, echter er verder iets mee doen/reageren via de Smartwatch is niet/beperkt mogelijk. Verder valt me de baterij capaciteit ook sterk tegen, bij gering gebruik houdt de Smartwatch het iets meer dan een dag vol, vervolgens duurt het opladen vrij lang, waardoor je een zekere tijd zonder horloge zit.

Pluspunten

• Mooi horloge

Minpunten

• Batterij duur
  • Mogelijkheden met iPhone

Arnold 29-01-2018

Mooi design, eenvoudige koppeling met IOS

Eenvoudige installatie en koppeling met de iphone. Groot leesbaar display. Doet wat een horloge moet doen. Voor de fanatieke sporter zal ik dit horloge niet aanraden, geen GPS en hartslagmeter. De batterij is ook snel leeg, binnen 24 uur.

• eenvoudige koppeling met Iphone

Minpunten

• batterij is snel leeg

Luc 24-01-2018

Mooi horloge met mooi scherm maar snel leeg

Mooi horloge opgebouwd uit mooie materialen en met als highlight een mooi scherp en helder beeldscherm. Herkenbaar Fossil. Qua formaat past hij ook op minder grote polsen. De bandjes zijn verwisselbaar.
Hij draait op android wear2.0 en dit heeft vele mogelijkheden om het horloge naar je hand te zetten, waaronder spraakbesturing. Helaas is de werking hiervan beperkt in combinatie met een iPhone: snel antwoorden op berichten is bijvoorbeeld niet mogelijk.
Het is duidelijk een smartwatch en geen fitness watch. De fitness mogelijkheden zijn daarom ook beperkt (maar dat is een keuze)
De accuduur is teleurstellend: zelfs met veel notificatie opties uitgeschakeld, lage helderheid en het scherm niet automatisch aan laten gaan, moet je je inhouden qua gebruik om het einde van de dag te halen.
Het laden gaat dmv een magnetische puck met USB aansluiting. De magneet is vrij zwak waardoor het horloge er makkelijk vanaf glipt en het opladen niet altijd werkt. Bovendien gaat het laden vrij langzaam dus snel even bijtanken is geen optie.
Al met al een heel mooi horloge maar hij komt beter tot zijn recht in combinatie met een android telefoon dan met een iOS toestel. De batterij en het opladen ervan zijn het zwakste punt waardoor je minder doet met je horloge dan je eigenlijk zou willen.

Pluspunten

• Mooie materialen
  • Fossil design
  • Mooi scherp beeldscherm

Minpunten

• Accuduur
  • Lader
  • Gebruikservaring icm iPhone

sndrr 23-01-2018

Prachtig ontworpen smartwatch van Fossil

Design
Wanneer je van horloges houdt en graag de overstap wil maken naar een smartwatch loop je al snel tegen smartwatches aan die niet op een normaal horloge lijken. Dat is voor veel mensen een minpunt geweest om de overstap te maken. Met de Fossil is dat niet meer nodig. Dit is een prachtige smartwatch wat niet onder doet voor het uiterlijk van een normaal horloge.

Installatie

Het koppelen met mijn (Android) telefoon was een fluitje van een cent. Na het installeren van de Android Wear app is het horloge vrijwel direct te gebruiken.

Bouwkwaliteit
In de 3 weken dat ik hem nu om de pols heb zitten, zit er nog geen kras op. Goede kwaliteit en voelt zeker niet goedkoop aan.

Scherm
Mooi OLED scherm met goeie resolutie. Ik vind hem zelf al snel te fel, maar dit is aan te passen in de instellingen. Het always-on-screen is een groot pluspunt.

Functionaliteit
De reden waardoor ik altijd heb gewacht met de aanschaf van een smartwatch is het gebrek aan functionaliteit voor mij. Na een tijd met de Fossil te hebben gespeeld ben ik nog steeds niet achter het grote voordeel van een smartwatch. Het apparaat zelf werkt goed. De werkzaamheid van de knoppen en het scherm zijn goed uitgedacht. Maar ik gebruik het horloge toch minder intensief als dat ik vantevoren had gehoopt.

Accuduur
Ik haal het einde van de dag met zo’n 20% batterij over. Dat is naar mijn mening prima. ’s Nachts aan de (magnetische) lader en je kunt de volgende dag er weer tegenaan. Het viel mij overigens op dat het opladen niet bijster snel gaat.

Conclusie
Het is een prachtig apparaat met de looks van een ‘normaal’ horloge. Het werkt goed en de knoppen werken goed in de praktijk. Het horloge houdt het een hele dag vol, wat prima is voor dagelijks gebruik. Helaas ben ik nog niet helemaal overtuigd van het voordeel van een smartwatch. Dit ligt echter niet aan de Fossil. Dat is een geslaagd product met een fantastisch uiterlijk.

Pluspunten

• Ontwerp
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Laadt niet snel op

Jouke 22-01-2018

Mooi horloge maar voegt weinig toe

Ik heb het horloge nu een week of 4 in mijn bezit en de laatste 2 weken heb ik hem niet meer gebruikt. Daar waar ik op het begin nog super blij was met het horloge ben ik nu van mening dat hij niks toevoegt. In de eerste weken vond ik het vooral handig dat ik mijn muziek via de telefoon kon doorklikken en dat ik wist wanneer ik berichten binnen kreeg en dat ik ze ook kon lezen. Na een aantal dagen werd ik eigenlijk alleen maar gek van het continu lezen van de berichten, je krijgt gelijk het gevoel dat je moet reageren. Met een telefoon heb ik dat minder want dan reageer ik alleen als ik hem in mijn handen heb en er dus tijd voor heb.
Wat ik vooral mis zijn functionaliteiten voor het sporten. Bijvoorbeeld een hartslagmeter. Daarnaast is het horloge op normaal gebruik net een dag te gebruiken. De volgende dag is hij weer te gebruiken als je hem dan wel goed op de lader heb gedaan, de magneet is erg zwak.

Pluspunten

Minpunten

• Batterij
  • Functionaliteiten

Roy 18-01-2018

Prachtige smartwatch

Kwaliteit
Hoewel ik niet kan aangeven of de kwaliteit op lange termijn goed is, lijkt hij op het eerste gezicht erg degelijk. Ook de knappen zitten goed vast aan de horloge.
Het uiterlijk, het design
Deze Fossil is misschien wel de mooiste smartwatch die verkrijgbaar is. Prachtig lederen bandje. Het klokje is niet te groot dus ook voor smalle polsen aan te raden. Behalve een leeg scherm lijkt dit horloge op een normaal normaal horloge. Beeldscherm
Hier valt niks negatiefs over te zeggen. Het scherm is kraak helder en duidelijk leesbaar. De resolutie is perfect. Hoe het scherm in volle zon functioneert weet ik niet. Tijdens deze donkere dagen heb ik geen zon gezien.
Installatie
Koppelen met mijn Iphone was binnen 2 minuten geregeld. Direct daarna kun je spelen met je horloge. Functionaliteit Laten we beginnen met wat mij betreft een grote min. De minste knop, rechts op de horloge, wordt onbedoeld vaak ingedrukt waardoor de horloge een actie verwacht. Dit komt waardoor je een uitwendige hoek met je hand maakt tov de onderarm. Ik heb dit probleem opgelost door de horloge rechts te dragen. Er zijn legio apps en wijzerplaten beschikbaar. Berichten op je whatsapp komen duidelijk zichtbaar in het scherm. Ook de melding als je gebeld wordt (en dan opnemen of wegdrukken) is erg handig. Zeker wanneer je telefoon in je zak zit.
Accuduur
Dit is wat mij betreft de grootste min. Bij intensief gebruik haalde ik nooit het einde van de dag. Dit zou toch wel zeker een halve dag langer mogen. Wanneer je functies gaat uitzetten, wifi en gebaren bijvoorbeeld, dan haal je het wel maar dan gebruik je deze functies niet. Ik zie dit een beetje als een auto met stoelverwarming en cruisecontrol maar deze kun je op de snelweg niet gebruiken anders haal je de eindbestemming niet. Erg jammer. Opladen gaat gemakkelijk maar niet snel.
Conclusie, een prachtige smartwatch die er heel degelijk lijkt te zijn met veel functionaliteiten. Wanneer vaak opladen geen probleem is, kopen!

Pluspunten

• prachtig design
  • vele mogelijkheden

Minpunten

• accu veel te snel leeg
  • Minder met IOS
  • Knoppen onhandig wanneer horloge links

Peter 17-01-2018

Mooi horloge, lastig te bedienen

Mooi horloge, goed design, mooi helder display. Wel lastig te bedienen, onlogisch ingedeeld en niet erg intuïtief. Lukte niet om Whatsapp te installeren.

• Goed display

Minpunten

• Lastig te bedienen
  • Onlogische software

BrooksNL 17-01-2018

Een geweldig mooi horloge, maar ruimte voor verbetering

De verpakking is al net zo stijlvol als het horloge zelf, echter de inhoud verraste mij enigszins. Naast het horloge en een laadkabel zat er enkel een quick start guide. Deze beknopte handleiding is dusdanig summier dat je niet alle functies kunt instellen/gebruiken. Persoonlijk miste ik de informatie met betrekking tot de lader. Ik heb meerdere Apple laders waarvan de uitgangsstroom 1-2,1A is. dan is het fijn om te weten welk type gewenst is bij de Fossil. Ik gebruik de Fossil Q in combinatie met een iPhone 7, en dan valt op dat indien je niet aan RTFM doet dat de batterij hooguit een uur of 10-12 meegaat en je enkel google gerelateerde berichten binnenkrijgt op het horloge. Dit vond ik toch wel enigzins storend dat ik maar eens ben gaan googlen en kwam er toen achter dat de benodigde app, android wear, altijd "aan" moet zijn. Is de app actief, dan ontvang je alle berichten die ook op je iPhone ziet. Het echte testen kon nu beginnen aangezien de batterij van het horloge het nu wel de 30 uur volhoudt. Het horloge ziet er stijlvol uit, net als de verpakking. Het voelt stevig aan, terwijl ik het niet zwaar vind. Het scherm is duidelijk afleesbaar, en na drie weken dragen nog steeds krasvrij. De bandjes zijn gemakkelijk te wisselen. Nieuwe bandjes kosten ca. €25,- hetgeen meevalt voor een lederen bandje (naar mijn mening). De bedieningsknoppen voelen stevig aan. Het koppelen met de iPhone is een fluitje van een cent, echter let op dat je de app Android Wear actief laat. Alleen dan krijg je alle berichten binnen. Kijken we naar de functionaliteiten van het horloge, dan valt meteen op dat je niet kunt beantwoorden op binnenkomende berichten. Voor mij is dit prima, maar ik kan me voorstellen dat dit voor sommige mensen een must is. Dat je knoppen kunt configureren is een plus, maar ik heb nog niet kunnen uitvogelen hoe ik die Google Now uitzet. Zeer irritant.
Conclusie tot dusver:
+ design
+ bedieningsgemak
+ in combinatie met een Android-toestel functioneler dan met een iOS-telefoon
+ telefoon/muziekfuncties
- Accu-duur
- beperkte functionaliteit bij een iOS-telefoon

Pluspunten

• design
  • kwaliteit
  • mogelijkheden icm android telefoon

Minpunten

• accu
  • mogelijkheden icm ios telefoon

edwin 17-01-2018

stijlvolle smart horloge

Een mooi stijlvolle smart horloge die kan gebruikt worden op andriod en iphone, het is een goed algemeen smart horloge voor dagelijks gebruik met veel mogelijkheden

Pluspunten

• stijlvol
  • mooi scherm

Minpunten

• gevoelige knoppen

wtrbrg 16-01-2018

Mooie stijlvolle smartwatch

Dit nieuwe model van Fossil ziet er door zijn mooie leren band uit als een stijlvol horloge. Het bandje is snel te verwisselen mocht je iets anders willen.

Het touch screen werkt prima, maar aan de zijkant kun je ook de knoppen gebruiken, mocht je dat fijner vinden.

Ik heb oa weer, e-mail, WhatsApp aangezet en krijg daar meldingen van. Werkt erg handig, je voelt een tril en je ziet wat er binnenkomt. Antwoorden kan niet, wel als je een app daarvoor installeert. Je kunt het horloge via Wifi of bluetooth laten communiceren met je telefoon.

Je kunt via de Playstore voor Android wear apps downloaden en installeren.

Opladen gaat makkelijk, maar wel wat langzaam. Op zich geen probleem, want ik leg hem 's avonds net als mijn iPhone aan de lader.

Voor sommigen een minpuntje is dat er geen hartslagmeter op zit, maar het is dan ook niet echt een sporthorloge, meer een mooi uitziend stijlvol horloge met extra functies.

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Accu (1 dag)

jjjp 14-01-2018

Stijlvolle smartwatch

De Fossil Q laat Het is een smartwatch die bescheiden oogt. Maar alles in huis heeft . Kortom een aanrader.
Wel moet de batterij dagelijks opgeladen worden maar dit gebeurd zonder stekkertje,draadloos ,dit kabeltje is meegeleverd maar de lader niet.

• Gewicht

Minpunten

• Batterijduur

Fieldmaster 13-01-2018

Degelijk en mooie Smartwatch

Het Horloge nu bijna een maand getest, dus tijd voor een review.
Allereerst vind ik het de mooiste smartwatch die ik gezien heb, het oogt als een traditioneel horloge. Het scherm is super duidelijk afleesbaar en heeft mooie kleuren.
Het mooie van het Fossil concept is dat het uiterlijk simpel en redelijk goedkoop kan worden aangepast door de keuze van de snel verwisselbare polsbanden.
De kwaliteit is ook goed, na een maand nog geen krasje op het scherm.

Ik heb de smartwatch eerst getest met de iPhone hoewel beperkt krijg ik alle meldingen van het beginscherm van mijn iPhone ook op de smartwatch, mede omdat ik op diverse plaatsen las dat het met Android meer mogelijk was heeft mijn zoon het toestel ook enkele weken getest.
Conclusie met Android zijn er significant meer mogelijkheden,
- Niet allen meldingen komen binnen er kan ook met de smartwatch worden gereageerd.
- Je kunt met Android ook handsfree telefoneren via de aangesloten telefoon.
- Met Android kun je ook de foto's die via bv. Whatsapp binnenkomen bekijken en ondanks het kleine scherm erg duidelijk.
Na een maand testen ben ik mij wel af gaan vragen of een smartwatch echt iets is wat ik nodig heb, het voortdurend ontvangen van meldingen ervaar ik ook vaak als storend. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk, als pensionado voelt dat vast anders dan iemand die een drukke baan heeft.

Ook het dagelijks opladen vraagt om een routine, mijn traditionele horloge heeft een zonnecel en werkt nu al ruim 5 jaren zonder actie. De accu capaciteit is bij normaal gebruik ruim voldoende voor één dag en andere testers geven aan er door aanpassingen in de instellingen zelfs 2 dagen mee te kunnen.

Eind conclusie: Ik vind het een degelijk en prachtige smartwatch met beperkte mogelijkheden voor iPhone gebruikers maar Android gebruikers hebben full options. De prijs kwaliteitsverhouding is mijn inziens erg goed, je krijgt goede waar voor jouw geld.

Pluspunten

• Uitstraling als een traditioneel horloge
  • Uiterlijk aan te passen door wissel polsbanden.
  • Degelijke bouw
  • Uitstekend scherm, helder en goede kleuren.

Minpunten

• Beperkte mogelijkheden iPhone gebruikers.

kemphaas 04-01-2018

Goede looks, veel functionaliteit, alleen die accu

Design
Dit is echt één van de mooiste smartwatches op de markt. Voor zover het mogelijk is bij een smartwatch, lijkt deze heel erg op een normaal horloge. Een mooie lederen band, ronde klok en niet overdreven groot of dik (mannenversie in ieder geval)

Bouwkwaliteit
Horloge voelt zeer degelijk aan, knoppen allemaal erg stevig, weinig speling. Netjes water en stofdicht.

Scherm
Scherm heeft een goede resolutie, alles is erg goed leesbaar. Touchfunctionaliteit werkt ook goed, zoals je gewend bent van je telefoon. Mooie, heldere kleuren.

Koppelen
Koppelen met mijn Android smartphone was een fluitje van een cent. Direct na het koppelen wilde het horloge updaten, en helemaal klaar voor gebruik.

Functionaliteit
Het horloge mist een hartslagsensor onderop, iets wat concurrerende horloges wel hebben. Dat is jammer. Qua apps gaat een wereld voor je open, er zijn heel veel apps, wijzerplaten en andere functionaliteiten beschikbaar. Notificatie als je gebeld wordt, opnemen of juist wegdrukken zijn zeker toegevoegde waardes van een smartwatch.

Accuduur
Dit is wel een groot minpunt. Bij intensief gebruik haal je met moeite het einde van de dag. En dit is dan al gebruikmakend van functies waarbij de wijzerplaat echt alleen aan staat als je je pols naar je toe richt. Opladen is op zich een fluitje van een cent met de magnetische inductieoplader, maar een horloge wat je minimaal iedere dag op moet laden is voor mij wel een erg groot minpunt.

Pluspunten

• Lijkt op een normaal horloge
  • Zeer degelijk
  • Ziet er erg mooi uit

Minpunten

• Geen hartslagsensor
  • Accuduur is echt te kort

Mike1980 03-01-2018

Prachtig design, functionaliteit icm Iphone erg mager

Ik was erg nieuwsgierig naar deze prachtige smartwatch. Ik heb hem inmiddels een paar weken getest. Bij het uitpakken was ik erg blij met de looks van het horloge, daar kan Apple nog een voorbeeld aan nemen. De knoppen voelen degelijk aan en het leren bandje voelt fijn om de pols. Ik heb een slanke pols en de klok had zeker niet groter moeten zijn. Aangezien het een vrij grote klok is heb ik hem wel al een paar keer gestoten en zitten er al wat beschadigingen op met name op de rand. Ik gebruik een iphone en zoals ik bij andere reviews ook gelezen heb vallen de mogelijkheden wat tegen. Zo krijg ik notificaties van Whatsapp prima binnen, alleen kan ik niet reageren via het horloge en moet dus alsnog de telefoon uit mijn zak halen. Afbeeldingen die binnenkomen via whatsapp kan ik helaas ook niet op de smartwatch zien. Met Telegram gaat dit stukken beter dan is er wel te reageren zowel met microfoon als met een toetsenbordje op het scherm. Afbeeldingen zijn dan ook te zien. Telegram heeft een aparte app die je kan downloaden op de Smartwatch. Ik gok dat mensen met een Android telefoon een stuk blijer zijn met de watch omdat die daar een stuk beter compatible mee lijkt te zijn. Waar ik me ook aan stoor is dat de Android wear app op de Iphone continue aan moet staan, zodra je die per ongeluk weg veegt heb je ook geen verbinding meer. Bij binnenkomen van een telefoongesprek kan je die aannemen of weigeren, maar je kan geen gesprek starten mbv de watch en bij aannemen krijg je het geluid niet op de watch maar op de Iphone. Met spotify kan je het volgende nummer kiezen en het geluid harder en zachter zetten en dan houdt de functionaliteit ook op. Aanbod aan nuttige apps in de google store vind ik ook vrij matig. De batterij moet elke dag opgeladen worden. Ik vind het magneetje van de oplader vrij zwak en in de oplader zit een lampje die alleen maar stoort als ik de watch oplaad in mijn slaapkamer. Conclusie is dat de smartwatch zeer basic is voor Iphone gebruikers en waarschijnlijk erg fijn voor Androidgebruikers.

• Degelijke kast

Minpunten

• Android wear
  • Samenwerking Iphone

Martijn Schouwe 03-01-2018

Mooi, stijlvol maar kan beter

De features van het horloge zijn echter wat beperkt.
Hierin zou wel e.e.a verbeterd kunnen worden.

Tevens is de batterij snel leeg. Je doet ongeveer een dag met een volle lading.

De grote aan/uit knop zorgt af en toe voor een herstart, omdat deze dan per ongeluk 10 seconden tegen je hand aan drukt (draag hem wel wat los).

Fossil heeft daarentegen een mooi stijlvol horloge afgeleverd zoals ik gewend ben van ze.

Pluspunten

• Werkt goed met android telefoon
  • Leuke gadget

Minpunten

• Batterij
  • Grote aan/uit knop

Bastiaan26 03-01-2018

Prachtig design, tegenvallende prestaties

De fossil Q Explorist Luggage Leather een prachtig horloge om te zien.

Ik heb deze nu twee weken en hij valt eigenlijk een beetje tegen. Ik merk dat ik er meer van had verwacht, hieronder zal ik beschrijven waarom ik dit vind.

Ik heb zelf een iPhone 6, hierdoor is niet alles compatibel. Ook valt de verbinding tussen horloge en mobiel soms zomaar uit. Wat best irritant kan zijn wanneer je hierdoor berichtjes mist of een telefoongesprek, aangezien je telefoon niet meer op geluid aan hoeft.
Ook is het erg jammer dat je niet direct met je horloge kan reageren op een bericht die je binnenkrijgt. Dit is echt een minpunt!
Ook springt Google talk (de Siri vorm van android denk ik?) soms plots aan.
Wat ook jammer is dat ik nergens het MAC-adres van WiFi kan vinden om te verbinden met het netwerk, aangezien hier een MAC control op zit. Dit zou makkelijk op te lossen moeten zijn lijkt mij.
Ook de fitness doelen die je kunt bereiken zijn beperkt en kun je niet naar persoonlijke vorm instellen. Bijvoorbeeld: je moet 1000 calorieën per dag verbranden of 2000, een tussenweg is er niet.
Waar ik versteld van stond was het aantal wijzerplaten die je kan instellen en die je ook nog kan downloaden. Voor de kerst dan ook een speciaal kerst printje erop gezet, erg veel positieve reacties op gehad.

Ook sta ik versteld van het design, wat een mooi horloge en een mooie lederen band.

Ik ben zelf altijd Fossil gewend en vind dit een prachtig merk, echter vind ik het systeem waarop het draait te beperkt.
Ik beveel het product dan ook jammer genoeg niet aan.

Pluspunten

• Veel keus wijzerplaten
  • Mooi design uurwerk
  • Mooie lederenband

Minpunten

• Beperkte fitnessdoelen
  • Onnauwkeurige stappenteller
  • Direct antwoorden vanaf horloge niet mogelijk
  • Verbinding verbreekt soms met telefoon
  • Geen hartslagmeter

Gert 30-12-2017

Mooi horloge, leuke verschillende designs

De watch is perfect om te verbinden met je telefoon. Erg leuk om te zien en makkelijk in gebruik.
Alleen de batterij gaat maar max 23-25 uurtjes mee, maar laad wel snel op.
Makkelijk en goed te gebruiken om te sporten. Leuk dat het de stappen bij houd die je loopt op een dag.

Pluspunten

• mooi
  • verschillende designs te maken

Minpunten

• batterij max 24u