TomTom Multi-Sport Cardio zwart, rood

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 5 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de TomTom Multi-Sport Cardio zwart, rood op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,7

Mr.Sony 08-07-2015

Qua lopen: bevalt redelijk, alleen zit de hartslagmeting er wel regelmatig naast met soms extreem hoge pieken. Tijdens marathon ineens 4 hoge pieken die onverklaarbaar waren. Heb na contact met TomTom een ander horloge gekregen, maar dit heeft het probleem niet verholpen. Verder geeft het horloge een te hoge hartslagfrequentie op de eerste 'koude' kilometers. Dit wordt ook door TomTom erkend en is eenvoudig te voorkomen door het horloge bv al tijdens warming-up te dragen. Qua fietsen: valt me erg tegen. De snelheid wordt met een vertraging weergegeven en dat is soms erg vervelend; terwijl je met 40 km/uur een viaduct afdaalt, geeft het horloge nog steeds de snelheid van 29 km/uur aan, de snelheid tijdens het beklimmen van het viaduct. Tevens valt de snelheidsmeting weg bij tunneltjes en wordt de meting veel minder accuraat in het bos, waar geen vrij zicht op de open lucht is. TomTom gaf aan dat deze problemen worden veroorzaakt door de relatief zwakke processor die in het horloge zit. De problemen met de vertraaggde weergave van de snelheid kan worden opgelost door een cadans- en speedsensor aan te schaffen, maar dan ben je wel weer 60 euro verder. Jammer dat het horloge als 'stand alone' niet goed functioneert.

JoGDo 07-05-2015

Gebruiksgemak:
Het instellen van je gegevens op het horloge en mysports gaat eenvoudig. De communicatie tussen die twee gaat ook eenvoudig als het horloge aan de pc gekoppeld is.

Training is ook uit te lezen op de app van TomTom. Die werkte eerst niet voor Android Lollipop. Door de laatste update van het horloge is dat hersteld.

Mogelijkheden:
De mogelijkheden op het horloge zijn legio en ik gebruik ze lang niet allemaal. Uitbreiding met externe hartslagmeter en cadanssensor werkt ook eenvoudig.

Minpunten zijn wat mij betreft het herstel. Het toestel gaat uit van de daling van je HRF in de eerste 30 seconden nadat je je toestel op pauze hebt gedrukt. Het herstel wat aangegeven wordt hangt dus erg af van je soort training, je cooling-down en het moment waarop jij vindt dat je training afgelopen is. Mij zegt de waarde daarom niet zoveel.

Verder past de stuurthouder niet om mijn aerostuur van de racefiets, of ik ben een dummy in het monteren van zoiets.

Verder heeft deze versie geen barometrische hoogtemeter.

Betrouwbaarheid:
Updates volgen op dit moment regelmatig, waardoor ik nog geen last heb gehad van bugs. GPS werkt ook altijd vrij vlot. Ondertussen heb ik nu ervaren dat het customer care team vlot en adequaat reageert. Ik had een probleem met de interne HRF sensor. Die gaf geen betrouwbare waarden meer aan, terwijl die anders zeer accuraat was.

Vormgeving:
Enige minpuntjes zijn wat mij betreft de schermgrootte. Hoewel alles duidelijk is, had ik het iets mooier gevonden als de schermrand kleiner zou zijn. Puur esthetisch dus. Praktisch is er niets op aan te merken.

Verder kun je de grote knop naar mijn weten niet op slot zetten, zodat het toestel niet reageert op input die onbedoeld geeft. Als ik op de racefiets mijn handen in de beugel heb en vol aanzet, dan slinger ik met de stuur tegen te knop aan. Het is me nu een paar keer overkomen dat ik het toestel dan per ongeluk pauzeer.

Duurzaamheid:
Volgens mij wel prima.

jwiro 03-05-2015

Met de quickGPS zijn de satellieten zo gevonden. Je kan al na 3 seconde beginnen, echter wel elke week de quickGPS lijst downloaden. Dit gaat automatisch zodra je het horloge met je PC verbindt. Het hoofd display is lekker groot en de 2 kleinere velden in het display zijn naar eigen inzicht in te vullen. Hartslag meting geeft dezelfde waarde weer als mijn Polar met borstband meting.
Verder is het horloge makkelijk in te stellen, de menu's zijn duidelijk en begrijpelijk. Door de brede band is het draag comfort prettig, het horloge moet wel wat strakker zitten dan een gewoon horloge.
Zoals altijd zijn er ook minpunten.
- Als je de training hebt beëindigd is het niet mogelijk om de resultaten terug te zien op het horloge
- Er zit geen auto pauze op, dit moet je handmatig doen.
- Als je het horloge op pauze zet komt er na verloop van tijd een herstel waarde in het display. Wat deze betekend is onbekend.

ro.es 19-10-2014

Nu na 10 dagen in gebruik de volgende conclusie. Het display is in vol daglicht verrassende goed af te lezen, zelf met een zonnebril op met polariserende glazen.

De bpm rate lijkt bijzonder nauwkeurig. Het instellen gaat na een paar dagen gebruik mij best goed af. Stel lengte/gewicht en leeftijd in en automatisch word de ideale bpm aangegeven. Vervolgens stel ik de klok in op Run > Fat burn en vervolgens registreert de Tom Tom dat zeer nauwkeurig. Het helpt tijdens het rennen om binnen de ideale bpm te blijven.

De sport watch doet wat hij moet doen en doet dat vrij nauwkeurig. Na het lopen op de PC aansluiten en alle waardes worden keurig en overzichtelijk bijgehouden. Uiteindelijk ben ik toch tevreden met deze aankoop. Daarnaast is deze mooie rood/witte uitvoering een opvallende verschijning aan je pols.

Het communiceren via bluetooth met mijn Xperia Z2 mobil compact is mij tot nu toe nog niet gelukt. Ik ben benieuwd of dat straks wel gaat lukken met de nieuwe Xperia Z3 compact. Prestaties onderweg kunnen aflezen via de mobile is handiger.

Batterij is niet al te sterk voor een sport watch van €300, gaat 2 a 3 dagen mee met 1 keer opladen. Jammer genoeg gebeurt dat met een special Tom Tom houder waarin de watch moet worden bevestigd. In het begin is het eenmaal aan de houder bevestigd, lastig om de watch te ontkoppelen. Makkelijker had een USB micro aansluiting geweest.

ro.es 08-10-2014

Ik heb gemende gevoelens bij dit horloge. De reden tot aanschaf was hoofdzakelijk voor de cardio meting zonder borstband. Dat werkt goed. GPS wordt snel opgepakt. Maar waarom op alle afbeeldingen een zwarte display met witte info. Het display is een grijs/blauwe led die van iets betere kwaliteit is als die ik tot nu toe heb gezien. Superscherp is het beeldscherm beslist niet.

Het horloge is makkelijk instelbaar, het programma My Sports houd op een mooie manier de statistieken bij. Het klokje maakt slecht contact via Bluetooth met mijn Sony Z2 compact Android telefoon. Het is mij tot nu toe nog niet gelukt. terwijl het klokje word wel herkend? Jammer want voor het sporten zou de info via een smartphone makkelijker zijn om af te lezen.

Pluspunten

Styling en comfort
My sports software

Min punten

Klokje is met €299 sterk overprijst
LCD Display is lang niet zo mooi en scherp als overal afgebeeld.
Lastige houder voor het opladen.

Ik probeer het nog een weekje met de Tom Tom en mocht hij mij uiteindelijk helemaal niet bevallen, breng ik hem terug.
Ron 09-12-2015

een usb micro aansluiting is ook niets. Ik heb een Polar RC3 met zo'n aansluiting maar die is binnen 2 jaar zo verroest dat ik het app. kan weggooien. niet meer uit te lezen en/of op te laden. volgens mij moet het draadloos.