Fossil Sport Gen 4S / heren zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 33 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Fossil Sport Gen 4S / heren zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Frauwkje 29-07-2019

Mooi horloge met verbeterpunten.

Ik heb enthousiast mijn test-horloge uitgepakt en kon niet wachten tot die opgeladen was. Dit ging gelukkig snel. Mijn zoontje drukte stiekem op de aanknop, waarbij het horloge opstartte in een andere, voor mij niet te ontcijferen taal. Gelukkig lostte dit zich op, toen ik 'm koppelde met de app op de telefoon. Op het eerste gezicht een mooi horloge, leuke verschillende wijzerplaten, handige apps. Op den duur ondervond ik toch wel een aantal verbeterpunten: - Na een dag kreeg ik een wat jeukerige, rode uitslag onder de horlogekast. Gelukkig hielp het toen ik het bandje wat losser droeg. - Na een week schakelde de weerapp ineens van Celsius naar Färenheit en ik kreeg het niet voor elkaar dit weer te veranderen. - Ik vond de bediening vaak niet intuïtief genoeg. Veel heen en weer geklik. Ik miste voornamelijk een "1 stapje terug"-knop. -Er zitten 2 extra knopjes aan de zijkant, waarvan ik de werking niet heb kunnen ontdekken. Ik had een volledige gebruiksaanwijzing kunnen downloaden, maar ik zoek een horloge die intuïtief in gebruik is. - Voldeed niet bij het sporten. Ik ben aan het revalideren, dus fitness op laag niveau. Ik voelde mijn hartslag stijgen, maar het horloge gaf 68 slagen per minuut aan. Ook het aantal (kilo)meters gaf die niet adequaat aan. - de batterij gaat niet lang mee. Conclusie: Een mooi vormgegeven horloge met handige features. Batterij en gebruiksvriendelijkheid kunnen nog verbeterd worden. Voor nu houd ik het nog even bij mijn analoge Fossil horloge.

Pluspunten

• Mooie uitstraling
  • Handige features

Minpunten

• Accu snel leeg
  • Niet intuïtief genoeg

Robin van H 14-07-2019

Mooie smartwatch, doet wat je verwacht

Ik heb deze smartwatch van Fossil twee weken in gebruik en ben over het algemeen tevreden. De smartwatch was degelijk verpakt en was makkelijk te installeren, dankzij de zeer kort (3stappen) handleiding. Installeer de Google Wear OS app en het gaat vrijwel vanzelf. Betekent wel dat je vanaf nu (ook met Google Fit) al je info en je gezondheid deelt met Google.
Er zijn veel 'frontjes te kiezen waardoor je niet gelijk wordt herinnerd aan de veel te makkelijk te behalen doelstellingen van Google Fit en WHO (namelijk: 60min per dag bewegen, en verdien 10 hartpunten = intensiever bewegen).
Het verbinden van apps op de telefoon, zoals Spotify/Strava kan nog wel eens haperen. Dan pakt de smartwatch de goedgekeurde verbinding niet op. Dit is enkele keren verholpen door het horloge opnieuw op te starten. Overigens was deze functie even zoeken (en had ik internet even nodig, je komt bij de optie via instellingen).
De hartslagmeter oogt erg nauwkeurig. Ik heb hierbij helaas geen vergelijkingsmateriaal om hem naast te houden. Gedurende de dag wordt de hartslag om de 20min gemeten, tijdens het sporten uiteraard constant. De GPS functie is nauwkeurig.
Bij normaal verbruik moet de smartwatch dagelijks opgeladen worden. Met de bijgeleverde oplader is het opladen overigens na ongeveer een half uur gebeurt. Er kan met de Smartwatch niet gebeld worden. Wel zit er een spraakfunctie voor Google (Ok Google) op. Deze werkt goed. Volgens de omschrijving is het horloge waterdicht (zelfs om mee te zwemmen aan het oppervlak). Ermee gezwommen heb ik niet, maar wel mee gedoucht. Tijdens het douchen functioneert het horloge wel, maar is het touchscreen minder nauwkeurig.
Het uiterlijk vind ik mooi. Het horloge met de bandjes liggen fijn om de pols en zijn enigszins stroef waardoor het horloge goed blijft zitten, vooral bij het sporten. Jammer vind ik dat de bandjes en de onderkant van het horloge dezelfde kleur hebben, waardoor andere bandjes minder snel passen bij het horloge.

Pluspunten

• ingebouwde GPS
  • hartslagmeter is erg nauwkeurig
  • draagcomfort
  • waterdicht

Minpunten

• batterijduur (circa 16-24 uur)
  • geen verwisselbare bandjes

Christa_R 08-07-2019

Mooi/Hip Horloge, jammer van de batterijduur

Ik heb het horloge nu een week in mijn bezit. Toen ik hem binnen kreeg, zag hij er erg mooi en strak uit. De kleur is ook wel echt leuk. Het installeren ging vrij makkelijk en ik kon hem snel gebruiken. De eerste dag toen ik hem ging gebruiken, stond hij heel de dag aan (meten van de hartslag, stappen etc.), helaas was de horloge dan savonds ook leeg. Nu gebruik ik het horloge standaard in de energiebesparende modus en met het sporten zet ik deze aan. Het jammeren hieraan is dan alleen wel dat ik hem echt als een sporthorloge gebruik en niet meer als een echte smartwatch. Wanneer deze functie wel zijn ingesteld zijn appjes en berichten snel, makkelijk en duidelijk te lezen. Omdat ik elke dag op de racefiets naar het werk heen en terug ga en savonds doe trainen kan ik hem dus overdag niet in deze functie zetten. Pluspunten - leuk/Mooi design -makkelijk in gebruik - goede metingen met het sporten Minpunten - stipt op nummer 1, batterijduur (van het weekend een kleine 4 uur wezen wielrennen en hij moest naderhand opgeladen worden - uitgebreide sportkeuze, maar mis er toch wel wat in. Ik doe zelf aan atletiek (hoog, horde en polstok) geen van deze 4 opties kon ik terugvinden in de keuzes. Dit terwijl er een hoop bijzondere sporten tussen stonden - tijdens het sporten je hartslag checken. Als ik mijn pols naar mij toe draaide gaat het scherm aan. Echter duurd het even voordat de resultaten zijn geladen en voor je hartslag moet je iets naar beneden scrollen. Overal een mooi/hip en leuke smartwatch. Echter voor de mensen die deze horloge als een echt sporthorloge willen gebruiken komt het toch tekort. Voornamelijk en batterijduur en gebruiksgemak tijdens het sporten. Sport je af en toe en wil je graag een smartwatch die er leuk en hip uit ziet is deze smartwatch echt een aanrader. Ben je iemand die veel sport en het horloge vaak in sportmodus gebruik zal ik dit horloge helaas niet aanbevelen

Pluspunten

• design
  • gebruiksgemak

Minpunten

• batterijduur

Erik1971 08-07-2019

Mooi horloge

Ik heb dit horloge mogen testen en ik moet zeggen hij bevalt prima. Veel mogelijkheden om je sport prestaties vast te leggen en natuurlijk ook alle gewone functies van een smartwatch. Batterij gaat makkelijk een drukke dag mee en binnen een uur is hij weer zo goed als opgeladen.
Ook is het horloge niet zo groot en lekker licht. Je verneemt amper dat je hem om hebt.

Pluspunten

• Goede batterij
  • Sport prestaties mooi vastgelegd

Zusje79 06-07-2019

Ultiem draagcomfort, Makkelijk bedienbaar

Mijn eerste ervaring met een Smartwatch. Op zoek naar het juiste model en dan de mogelijkheid krijgen om dit nieuwe type te testen. Zeer kritisch dan ook naar gekeken tijdens het testen. Zeer soepel en licht model, dus het ultieme draagcomfort. Plakt niet, zweet niet tijdens warm weer of het uitoefenen van work-outs. Meet vrij veel en redelijk nauwkeurig. Instellingen/installeren zijn zeer makkelijk een kind kan de was doen. Communiceert redelijk vlot met mobiel. Navigeert prima. Spraakopdrachten worden goed herkend en vertaald. Heel veel trainingsopties, voor de sporters onder ons! Kortom voor een nieuw bakken Smartwatch gebruiker prima model!

Pluspunten

• licht en soepel
  • makkelijk te bedienen
  • snelle installatie
  • meet nauwkeurig/veel trainingsopties
  • spraakopdracht

Minpunten

• batterijduur
  • bellen niet mogelijk

Sigrid 05-07-2019

Mooi, lichtgewicht & multifunctioneel, alleen snel leeg.

Al langer op zoek naar een fijne smartwatch, dus was erg nieuwsgierig om deze te testen! Installeren ging ok, duurt wel even. Horloge zit zeer fijn, erg licht en irriteert niet. Mooie rosé-gouden kleur, past perfect bij mijn telefoon, oordopjes en nagellak :). Super handig dat je meldingen van je telefoon ontvangt, inclusief foto’s en je kan ook snelle reacties geven. Je kan verschillende apps installeren naast de standaard apps die er op staan. Horloge gaat sneller leeg dan verwacht, red het net van de ochtend tot begin van de avond. Opladen gaat gelukkig erg snel. Hartslagmeting lijkt redelijk betrouwbaar als ik die vergelijk met mijn bloeddrukmeter. Als je het horloge niet om hebt gaat de hartslagmeting wel door, wat je ziet aan de groene lichtstralen die het dan uitstraalt, dat is jammer. Slaap kun je meten m.b.v. andere apps, maar vindt het persoonlijk niet fijn slapen met een horloge om. Leuk dat er meerdere wijzerplaten zijn in te stellen! Het is heel fijn dat het horloge waterdicht is, niet zo zeer voor het douchen of zwemmen (wat prima kan), maar vooral fijn dat je niet hoeft na te denken bij afwassen, schoonmaken, sporten e.d. dat je horloge niet nat mag worden. De GPS functie i.c.m. Google Maps is een uitkomst als je zonder telefoon zit of snel even wil kijken waar je naar toe moet. Qua sportwatch vooral interessant dat je zonder telefoon routes kan volgen/tracken, een paar liedjes kan luisteren (moet je op het horloge zetten), de timerfunctie te gebruiken en begeleide oefeningen/uitdagingen te doen. Echter vind ik de functies als standalone niet genoeg voor de sporten die ik doe, dan neem ik liever ook m’n telefoon mee zodat je alle functies kan gebruiken. De integratie met Google Fit is naadloos en top als je al Google Fit gebruikt. Conclusie: Mooi, comfortabel en multifunctioneel. Wat mij betreft vooral handig als smartwatch, voor sporten vind ik hem minder interessant. Zou de Fossil Smartwatch zeer zeker aanbevelen als je het niet erg vindt om hem 2x per dag op te laden, of als de batterij duur langer was. Helaas voor mij niet bruikbaar genoeg hierdoor, anders had ik hem zeker gehouden!

• Draagcomfort
  • Waterdicht
  • GPS
  • Notificaties inclusief foto's en reactie optie

Minpunten

• Batterijduur!
  • Gebruikt 20% energie van telefoon ivm bluetooth
  • Geen zwemtracking
  • Als standalone niet heel veel opties
  • Scherm snel op non-actief

Bloem78 05-07-2019

Fossil smartwatch roze Gen 4s

Heel mooi vormgegeven horloge. Echt stijlvol. Je kunt de wijzerplaat ook helemaal aanpassen naar je eigen smaak en inrichten zoals jij wilt. Je hebt eigenlijk elke dag een ander horloge om.

Eenvoudig te installeren. Makkelijke bediening.
Vind wel dat je de verbinding vaak moet herstellen. Berichten komen snel binnen. Je kunt ze snel bekijken.

Heb het horloge ook met sporten getest. Je kunt verschillende sporten selecteren. Ik vond het handig om achteraf te bekijken wat mijn hartslag was. Maar om onder het sporten alles in de gaten te houden vond ik niet zo werken. Dan had ik het weer niet in beeld, moest paar keer klikken en daar heb ik onder het sporten geen tijd voor. Wil graag in 1 oogopslag zien hoe ik ervoor sta.

Een nadeel van het horloge vind ik wel dat de batterij heel snel leeg is. Heb verschillende functies uitgeschakeld om batterij te besparen. Maar eigenlijk moet dit niet de bedoeling zijn.

Mijn conclusie: zoek je een mooi horloge voor de basisdingen zoals app en agenda e.d. en hoef je niet zoveel opties voor het sporten dan is dit het perfecte horloge voor jou. Wil je het intensiever gebruiken met sporten dan zou ik voor een andere gaan.

IlonaSess 05-07-2019

Mooie smartwatch, maar niet helemaal compleet.....

De fossil smartwatch is een mooie smartwatch die comfortabel om je pols zit.
Hij is makkelijk in gebruik en ziet er mooi uit.
Maar ik mis wel een aantal dingen op de smartwatch, zoals een app die je slaapcyclus bijhoudt en het horloge geeft niet aan dat de batterij bijna leeg is, dus dan valt hij soms ineens uit terwijl je aan het sporten bent....
Ook heb ik het idee dat hij niet altijd de gegevens correct registreert, de hartslag valt ook regelmatig weg op de smartwatch.
En de beweeg-en hartpunten kloppen ook niet altijd.
Het is een mooi horloge om te zien en makkelijk in gebruik, maar er moeten nog wel wat dingen in verbeterd worden....

Pluspunten

• Mooi horloge
  • Comfortabel aan de pols
  • Makkelijk in gebruik

Minpunten

• Geen app voor slaapcyclus
  • Registreert niet altijd correct je gegevens
  • Geeft niet aan dat de batterij bijna leeg is

patenhelga 05-07-2019

elegante sporthorloge

Mooi elegante sport horloge. Makkelijk in gebruik en onbekende training makkelijk toe te voegen. Diepte is 50 m maar de hoogte ook geen probleem. (4000FT= 1,2 km) parachute springen dus. Herkent diverse activiteiten tijdens het sporten/krachttrainingen.

Pluspunten

• simpel
  • gebruiksvriendelijk

Minpunten

• batterijduur

williew 04-07-2019

Mooie Vormgeving

Een zeer goed horloge wat goed om de pols zit, niet een zweetband heeft en goed zichtbaar is bij veel zon.

De accuduur is te doen, hij houd het met notificaties een dag vol en met sporten ongeveer 11 uur.
Er zit ook een extreme bespaarmodus op waarbij hij zo'n 3 dagen het kan doen.

Hij is vooral ideaal met de nieuwe regelgeving met het niet mogen hebben van een smartphone op de fiets. De navigatie werkt er goed op en trilt als je moet veranderen van richting.

Pluspunten

• vormgeving
  • apps die erop staan
  • playstore integratie
  • spraak naar tekst mogelijkheid

Minpunten

• accuduur
  • bediening soms traag
  • niet snel uit de extreme bespaarmodus te krijgen

Kaartenvrouwtje 04-07-2019

Mooie smartwatch

ok ik mocht de smartwatch testen, ik had er veel zin in want had al eens mogen "spelen" mét of ik die van mijn man dus mijn verwachtingen waren hoog. Kwa uiterlijk is het een prachtig horloge/smartwatch, het scherm is mooi duidelijk en de kleuren zijn mooi helder. Het horloge zit heerlijk om je pols en voelt niet zwaar. De bediening is eenvoudig en het ziet er allemaal prachtig uit. Wat ik erg jammer vind is dat je niet duidelijk kan zien hoeveel stappen je zeg (want dat hield ik voorheen bij met mijn telefoon en kon mijn man duidelijk zien op zijn smartwatch) en dat het ook niet in te stellen is (voor zover ik gezien heb) om het op je display te zien. Wat ik ook mis is dat hij slaap bijhoudt iets waar ik benieuwd naar was aangezien ik een slechte slaper ben. Het meest jammere vind ik dat de batterij echt niet lang meegaat, ik moet hem elke dag opladen. (en dan heb ik mijn scherm niet de altijd aan) Als ik een lange wandeltocht ga maken (meestal rond de 25km) dan weet ik niet of de batterij zolang meegaat en dan vind ik echt jammer. Nadat ik het scherm uitgezet heb én de chip uitgezet heb gaat de batterij net 2 dagen mee. Ik zet hem 's nachts wel uit want een nacht op het nachtkastje kost ook zo'n 15% batterij.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk

Minpunten

• Batterij duur

Amar 04-07-2019

Eenvoudige maar ook prachtige en functionele smartwatch!

Al ruim een jaar draag ik de Fossil Q Explorist FTW4003, een prachtig model maar deze miste een aantal punten: de accu ging redelijk snel leeg, het laden ging niet gemakkelijk en ik miste een hartslagmeter. Intussen heeft Fossil niet stilgezeten en komen ze met de prachtige Fossil Sport (FTW4021). Ik heb hem in de kleur blauw/grijs en wat ziet deze er weer prachtig uit!

Bij het uitpakken viel een ding meteen op: deze is veel lichter en dunner geworden vergeleken met het vorige model van Fossil. Eerste pluspunt is al binnen! Het aandoen gaat gelukkig als een eitje en het installeren idem, aangezien ik de nodige apps al op mijn telefoon had staan was het even een kwestie van de telefoon aanmelden en synchroniseren. Dan ben ik helemaal klaar voor dagelijks gebruik!

Inmiddels heb ik de Fossil Sport een aantal weken in gebruik en ik moet zeggen wat is dit een fijn horloge! Het zit prettig om de pols en ook bij het sporten gaat dit goed; de sport versie kan door de plastic/rubber band goed tegen zweet, zeker met het warme weer. Ook de hartslagmeter doet zijn werk, al is het even zoeken welk weergavescherm/klok dit het handigste kan tonen. Het horloge onderging een aardige test: sporten, gebruik op het werk, in de trein, een weekend Terschelling, etc.

Bij alle activiteiten heb je niet het idee dat je een horloge aan heb en dat vind ik erg fijn! Het scherm is in het zonlicht (met zonnebril op) misschien niet goed leesbaar maar door deze precies naar je te draaien kun je wel zien wat erop staat. Vergeleken met het vorig model is het scherm ook iets verbeterd in zichtbaarheid. Wat verder positief is verbeterd is het laadstation: nu klikt deze wel goed met de magneet aan waardoor het laden daadwerkelijk meteen start. Bij het vorig model ging het laden niet altijd gemakkelijk en kom je de volgende dag erachter dat deze niet is geladen. Dat is nu gelukkig verleden tijd. Verder gaat het laden ook veel sneller waardoor de accuduur van ongeveer 1,5 dag eigenlijk geen probleem is voor dagelijks gebruik.

Kortom ik ben zeer tevreden met dit product, waarbij het vorig model al heel goed was is dit nog verder verbeterd. Kortom een aanrader!

Pluspunten

• Integratie met Google Fit
  • Het laden gaat redelijk snel
  • Erg licht en voel je bijna niet aan je pols

Minpunten

• Scherm is niet altijd even goed zichtbaar
  • Draagbandje voelt wat goedkoper aan

Nientje 04-07-2019

Mooi design

Ik mag dit product testen. Het design is echt mooi. Je kan er NIET mee bellen. Whatsapp is ook niet echt makkelijk. Te klein toetsenbord. Wel motiveert het horloge jou om door te gaan met activiteiten. Bluetooth is heel simpel en blijft ik goed verbonden met je telefoon. Alleen de accu is echt leeg aan het einde vd dag en dat is echt jammer

• Bluetooth werkt goed

Minpunten

• Accu snel leeg

Maartje 02-07-2019

Mooi, praktisch horloge

Meteen toen ik het horloge kreeg, dacht ik Yes, mooi horloge. Het installeren ging heel erg prettig en na een paar dagen had ik door hoe alles nou precies werkt. Belangrijk is dat je na het installeren nog eens het horloge uitzet en weer opstart, want daardoor gaat alles werken.
Heel prettig is de stappenteller, hartslagmeter, maar ook het feit dat je iedere dag je horloge er anders uit kan laten zien door te kiezen voor steeds een nieuw scherm wat je ook nog kunt personaliseren door er een foto op te zetten. Als je het horloge koppelt aan de app google fit, kun je alles nog beter bijhouden.
Ik heb het horloge overdag aan en 's nachts gaat het horloge aan de oplader. De batterijduur is ongeveer anderhalve dag. Ligt aan hoeveel je hem gebruikt gedurende de dag.
Je kunt een heleboel verschillende work-out sporten doen, behalve zwemmen. Dat is jammer. Het horloge kan overigens wel tegen water.
Ik ben heel tevreden over het horloge

Pluspunten

• waterdicht, je kunt er mee zwemmen
  • je kunt het horloge personaliseren

Minpunten

• geen workout voor zwemmen

Jitske Dekema 02-07-2019

Mooi design, jammer van de batterij duur

Een prachtig Horloge om te zien. Meteen verliefd. Naast dit horloge heb ik voor het werk een aparte smartwach. Daardoor kon ik goed vergelijken. Dit horloge had ik niet gehele dag om. Als ik thuis was heb ik hem gedragen en ik vond dat de batterij erg snel leeg ging. Wel allemaal functies uitgezet, maar dan nog een dikke dag en hij is leeg. Dat vind ik zelf erg jammer. Vooral omdat hij er zo mooi uit ziet om een dames pols. Verdere functies zoals stappen teller ed vind ik erg fijn. Dit werkte optimaal.
Het ontvangen van Whatsapp berichtjes vond ik ook erg prettig, wel jammer dat je niet meer opties als reactie opties hebt, alleen : Ja, Nee of lachende smiley.

Kortom voor mij een mooi horloge om te zien. Maar voor mij niet te gebruiken door vooral de batterij duur.

Pluspunten

• mooi design

Minpunten

• batterij duur

Ilse 02-07-2019

Had er meer van verwacht

Ik heb dit product een aantal weken mogen testen maar ik ben er niet kapot van. Ik mis de continue hartslagmeting, steeds als je je hartslag wil zien moet je op het hartje drukken. Verder is het wel heel gaaf dat je je eigen foto op de wijzerplaat kan zetten, helemaal naar wens kan instellen en de gps is ook heel fijn.

Pluspunten

• Eigen foto instellen
  • GPS

Minpunten

• Geen continue hartslagmeting
  • Geen slaapregistratie

dribbel80 02-07-2019

twijfelachtig prachtig

Ik vind het een prachtig horloge. Eindelijk een smartwatch die om mijn niet al te grote pols niet ongelofelijk groot overkomt. Echt een prachtig dames "horloge". Ik ben nog een beetje aan het stoeien met alle opties, vind het erg prettig dat hij mijn fietstocht kon "meten" in de app. Ben namelijk niet zo'n deler op strava, en dan voelt dit toch persoonlijker. Handig ook die telefoonzoeker, want ja ik ben echt altijd mijn telefoon kwijt! De opties zijn talrijk. Ik ontdek steeds meer. Van google translate tot navigatie, van tips voor een betere ademhaling tot muziek... Je kunt er zelfs mee betalen via de NPC technologie! Je kunt er echt van alles mee. Geweldig! 1 nadeel moet ik wel aangeven: de batterij. Wat is die snel leeg! Ik wilde hem graag ook een keer 's nachts dragen om mijn hartslag 's nachts eens te meten, maar helaas heeft hij het halverwege de nacht al opgegeven. Dat wil zeggen... alle "smart" functies van de telefoon gaan uit als de batterij bijna leeg is. Je kunt het horloge dan echter nog wel ruim een dag gebruiken zoals een horloge bedoeld is "als horloge". Maar het blijft een prachtig horloge....

Pluspunten

• past goed om een damespols (niet te groot)
  • prachtig design met veel opties

Minpunten

• batterijduur

MariekeW 01-07-2019

Smartwatch sport

De Fossil Sport is een fantastische smartwatch. Snelheid en accuduur zijn voldoende, met een enkele vertraging in de apps. Kleurweergave en helderheid zijn goed en het contrast prima.

De knoppen aan buitenkant kunnen eenvoudig worden gebruikt om door de interface heen te navigeren. Overige bediening gebeurt door swipen op het touchscreen.

Voordelen:
- compact en lichtgewicht, je merkt nauwelijks dat je het horloge draag.
- zwem proof, niet alleen spatwaterdicht voor een (on)verwachte Nederlandse regenbui of een keer je handen wassen.
- veel mogelijkheden om te personaliseren op het scherm en met uiteenlopende apps.
- trilmotor

Nadelen:
- vrij hoge prijs
- GPS langzaam en niet altijd precies
- niet geschikt voor de smalle pols, hoewel erg compact is het scherm alsnog opvallend groot aanwezig.
- elke avond opladen
- beperkte sportfuncties tegenover concurrentie

NB. Mijn Fossil is een aantal keer volledig uitgevallen (harde reset door knoppen minimaal 30 seconden ingeduwd te houden, daarna volledig opnieuw installeren) door oververhitting, op een niet eens zo heel zonnige dag.

tomr 01-07-2019

Prima!

Deze smartwatch van Fossil zit vol gestopt met elke denkbare functie van je telefoon. Alleen op de retorische vraag: "Kan je er ook mee bellen?", moet je nee antwoorden. De handigheid zit 'm in de koppeling via 'Wear OS by Google' (voorheen Android Wear). Deze koppeling laat je smartwatch (onder anderen) gebruik maken van de GPS van je telefoon, en wordt daarmee als het ware een verlengstuk. Het mooie hiervan is dat de processor en het werkgeheugen van de smartwatch deels minder belast wordt, wat weer zorgt voor een vlotter werkend horloge. Daarnaast is er via de app ook een hoop in te stellen, en in te zien. De sport functionaliteit werkt prima. Google Fit, Endomondo, Nike Running App en nog veel meer sportapps werken prima op de Fossil FTW4021. Met een GPS tracker is goed na te lezen wat je looproute is geweest. Tevens is er op de achterkant een benoemenswaardig van hoogstaande kwaliteit optische hartslagmeter gemonteerd. Door tijdens het sporten het horloge op een andere manier (iets hoger, en een tandje strakker) te dragen wordt je hartslag feilloos gemeten. De afwerking van het horloge is goed te noemen. De bandjes, 22mm siliconen, zijn verwisselbaar en daardoor ook bestand tegen slijtage. Tijdens het sporten is het bandje niet hinderlijk aanwezig. De processor draagt het OS goed genoeg, maar niet uitstekend. Soms vergt het swipen tussen apps nét die ene halve seconde meer dan je initutief gezien had gewild. Dat is inherent aan de prijsklasse en daarmee ook niet slecht. De talloze pluspunten maken dit meer dan draagzaam. Het horloge zelf oogt niet groot, zoek je een groot en mannelijk 'polsvullend' horloge dan is deze niet voor jou. Heb je die eis, maar zoek je enkel een sporthorloge: look no further.

AnneRdV 01-07-2019

Prachtig horloge, met helaas meerdere gebreken

Afgelopen donderdag heb ik mijn Fossil Smartwatch ontvangen. Ik heb hem meteen geïnstalleerd en Wear Os gedownload. Ik stond versteld van alle opties die de smartwatch biedt! Je ontvangt de meldingen van je telefoon op de smartwatch, kunt workouts bijhouden en je muziek bedienen. De afgelopen dagen ontdekte ik steeds meer functies, zoals het ontspanningsprogramma, navigatie en de weersvoorspelling. De smartwatch is gebruiksvriendelijk, maar ik had wel even tijd nodig om te wennen aan het 'besturen' ervan. De smartwatch is waterbestendig. Je kunt er bijvoorbeeld mee douchen en zwemmen. Onder de douche reageert het touchscreen minder goed door de druppels. Daarnaast is het bijzonder dat de sport zwemmen geen onderdeel is van de tal van sporten die de smartwatch kan meten. Er is namelijk een grote keuze aan sporten die de smartwatch kan meten. Ondanks dat het een waterbestendige smartwatch is, kan deze 'zwemmen' als sport dus niet meten. Vreemd... Verder raakt het horloge snel oververhit en dan was het nog maar 20 graden (wel in de zon). Het scherm kreeg geel/groene cijfers en vervaagde (zie bijgevoegde foto). Vervolgens viel het horloge helemaal uit, terwijl deze vlak daarvoor nog voor 80% opgeladen was. De hele dag heb ik het horloge niet kunnen gebruiken. Pas toen hij aan de lader lag, kreeg ik hem weer aan de praat. Dit kan natuurlijk een keer gebeuren, maar ook vandaag liep de smartwatch na 3 uur gebruik ineens vast en bleef staan op 14:37. Opnieuw heb ik het horloge aan de lader gekoppeld, maar er gebeurt helaas niets. Het horloge reageert nergens meer op en bleef steeds de tijd 14:37 tonen. Pas na een paar dagen, toen waarschijnlijk de batterij helemaal leeg was, viel het horloge uit. Het scherm was zwart. Ik heb hem toen aan de oplader gekoppeld en hij deed het weer. Het horloge begon weer met opladen en ik kan het weer gebruiken. Dit kostte al met al wel drie dagen. Ik was erg enthousiast over het horloge. Het is mooi vormgegeven en het heeft een mooi design. Het klokje zelf vind ik kwetsbaar, helemaal wanneer het gebruikt wordt bij sporten. Het is tenslotte een sporthorloge. Er komen snel krasjes op de behuizing. Ik was onder de indruk van de tal van opties en functies die dit horloge biedt. Maar helaas had ik na 3 dagen al meerdere storingen (zie foto's). Ik zal dit product dan ook niet aanbevelen. Wanneer er geen storingen waren zou ik deze smartwatch zeker aanbevelen, want het is een prachtig horloge met veel functies.

Pluspunten

• Mooie vormgeving
  • Veel functies
  • Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Batterij is snel leeg
  • Horloge loopt vast
  • Kan de sport zwemmen niet meten

mroost 30-06-2019

Mooie smartwatch

De eerste indruk van het pakketje dat ik ontving was goed: mooi en degelijk verpakt. Horloge ziet er goed uit, mooi strak en niet lomp. Opstarten is eenvoudig, opladen ook. Leuke lader, die gemakkelijk aansluit op het horloge. Dat het niet een standaard usb lader betreft is natuurlijk wel logisch, aangezien de smartwatch waterdicht is. Geen probleem dat er geen netstekker aan zit, die heb ik toch genoeg. Instellen gaat heel eenvoudig. Google fit stond al op mijn smartphone, die kon ik met WearOS eenvoudig koppelen aan de smartwatch. De eerste dag ging de batterij niet zo lekker. Achteraf gezien zal dat voornamelijk veroorzaakt zijn door het installeren van apps en het uitproberen van het één en ander. Wanneer de smartwatch gewoon gedragen wordt is de batterij na maximaal een dag of (krap) 2 leeg.
Het volgen van de sportactiviteiten gaat prima. Goede GPS, starten en pauzeren van de activiteit moet handmatig gebeuren. Wel is de batterij dan vrij vlot leeg: eerst opladen voordat een activiteit wordt gestart is wel nodig eigenlijk.
De smartwatch heeft alles wat ik zou willen (hoewel automatisch detecteren wanneer ik pauzeer tijdens het sporten wel een relevante toevoeging zou zijn), echter blijft de batterijprestatie voor mij een groot struikelblok. Ik wil niet aan het einde van iedere dag me af hoeven vragen of ik nog batterijlading genoeg over heb om de dag vol te maken. Dit veroorzaakt dat het toch niet een geschikt horloge is voor mij.

Pluspunten

• Android ipv Apple
  • Compatibel met Google Fit

Minpunten

• batterijduur
  • geen automatische pauze tijdens activiteit

Esther 27-06-2019

Stoer & smart!

Ik heb de Fossil smartwatch nu meer dan een week om mijn pols.

De verschillende functies die erop zitten, heb ik al redelijk onder de knie.

Je kan er veel mee doen en veel zelf op zetten.

Alleen kan je er niet mee bellen.

Ook is de batterij snel op, hij moet elke dag opgeladen worden.

Ik kan verschillende functies uitzetten die ik niet veel gebruik, zodat de batterij een stuk langer mee gaat.

Ook laat ik mijn smartwatch op stand by staan rond mijn pols, zodat hij alleen maar aan gaat als ik naar hem kijk.

Er zit geen stekker bij inbegrepen, alleen een kabel.

Dit was op het begin wennen, maar dit went snel.

De afwerking is mooi en strak.

Het is een echt stoer dames horloge., hoewel de kleur zeker niet bij al mijn kleding past.

De bandjes zijn verwisselbaar, en van een fijne kwaliteit.

Dus ik ga zeker in de toekomst een ander kleur bandje gebruiken.

Hij voelt fijn aan je pols.

Licht en soepel.

De sportfuncties die erop zitten werken prima.

Nike running app,Endomondo,google fit en nog vele anderen.

Tijdens mijn hardlooprondje. kan ik al mijn functies goed in de gaten houden.

En met mijn gps tracer kan ik mijn rondjes in kaart brengen. En zien of ik vooruitgang boek.

Een nadeel is wel dat je erg moet wennen aan het kleine scherm, je swypt soms te snel naar functies waar je helemaal niet moet en wil zijn op dat moment.

Dit is vervelend onder het sporten, omdat je dan je work out moet onderbreken.

Dit blijft wennen

Mijn indruk van deze smartwatch is zeker een voldoende.

Hij lijkt op het begin ingewikkeld, maar je bent er eigenlijk zo mee weg.

Hij is Smart & Beautiful 😊

mkara 27-06-2019

Eindelijk een sport Smartwatch die élégant is.

De rubber bandje voelt zacht en lekker op de pols, kleur ziet ook opvallend uit. De lip van de band is bevestigd met 2 band houders, te overdreven vind ik want een was meer dan genoeg. De tweede vand houder gaat meestal los want het zit aan het eind van de band.
Horloge aanzetten is vrij simpel and makkelijk. Pairing met een Android mobiel is eenvoudig en kan je meteen aan de slag met horloge gevruiken. Scherm is groot en helder, zelfs in de zonlicht, enige tegenvaller is de zwarte rand tussen scherm en de casing van de horloge.
Dankzij Google Assistant kan je makkelijk je smart devices bedienen met je stem, dat deed ik elke dag en het werkt vlekkeloos. Enige nadeel is dat Google Assistant op al je gesprekken, zelfs als het niet naar assistant bedoeld is. De enige manier om dat te stoppen is Assistant uit te schakelen maar dat is niet handig.
Accu kan redelijk twee dagen aan blijven. Dat is een grote verbetering i. v.m. de oude smartwatches.
Stappenteller en hartslag meter werken goed en nemen data goed op, dit wordt goed opgeslagen op Google fit en geeft een goed overzicht van je activiteiten. Horloge dragen tijdens hardloop is comfortabel, geen enkele klachten gehad. Scherm is groot genoeg om naar je activiteiten te bekijken tijdens sporten.
I. c. m. Spotify kan je je muziek bedienen via je horloge, helaas niet offline, moet je altijd je telefoon bij hebben. Alleen via Play Music kan je ong tientallen nummers offline spelen.
Qua uiterlijk is de Fossil Sport de meeste aantrekkelijk sport horloge van allemaal. Het is elegant maar ook geschikt voor sporten dankzij de rubber bandje.
Horloge is niet te dik en ook niet zwaar.
Ik zou het wel aanrader voor diegenen die op zoek is naar een elegant en koel sport horloge.

Pluspunten

• accu gaat 2 dagen mee
  • groot scherm
  • helder in de zonlicht
  • smart devices bedienen via google

Minpunten

• zwart rand om het scherm heen
  • rubberband houder gaat los

Maartjeapenstaartje 26-06-2019

Mooie alleskunner

Het horloge bevalt wel goed tot nu toe. Als je veel sport dan moet je hem wat sneller opladen want de batterijduur is niet erg lang. Gelukkig kun je het wel optimaliseren door andere apps uit te schakelen. Het horloge is waterdicht. De wijzerplaten zijn naar wens aan te passen. Er is ook een continue hartslagmeting. Er zit ook een wekker op die zachtjes trilt als het tijd is.

Pluspunten

• Wekker
  • Wijzigbare wijzerplaat
  • Waterdicht

Minpunten

• Batterijduur

Martijn 25-06-2019

Licht en multifunctioneel

Heb de horloge nu een aantal weken in huis en hij bevalt erg goed. Ik was eigenlijk meer op zoek naar een sportwatch en dat ik de smartwatch functies niet zou gebruiken. Doordat de connectie tussen mijn horloge en telefoon zo goed is gebruik ik wel veel meer functies dan vooraf gedacht. Wekker is heel handig. Trillen op je pols zodat je partner niet wakker wordt. Alle functie zoals beweging en hartslag word keurig bijgehouden en is accuraat. Heb verschillende apps op het horloge gezet en dit werkt ook super snel en makkelijk. Je kan zelfs spelletjes spelen op je telefoon. 2 minpuntjes; het scherm is wat klein voor gebruik toetsenbord (Heb grote vingers) en de batterij gaat toch nog redelijk snel leeg als je alle functies gebruikt. Al met al een zeer mooi, licht horloge en ga nog meer ontdekken.

Pluspunten

• Licht
  • Eenvoudig in gebruik
  • Connectiviteit

Minpunten

• Accuduur bij gebruik alle functies
  • Klein scherm voor invoer met toetsenbord