Asus ZenFone 3 (ZE552KL) 64 GB / wit / (dualsim)

• Test panel 8,2 jun 2017

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 1 goedgekeurde review die zijn achtergelaten voor de Asus ZenFone 3 (ZE552KL) 64 GB / wit / (dualsim) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Mark 14-03-2017

Prachtige telefoon!

Na eerst bij het persevenement van Asus aanwezig te zijn geweest ben ik daarna in de gelegenheid gesteld om deze telefoon te testen. Vandaar deze review.

Allereerst wil ik de verpakken loven. Prachtig gedaan door Asus, met een mooie doos en bij het openen is het eerste wat je toelacht de telefoon zelf. Daarnaast zit er in de doos een USB-C kabel, netadapter en oordopjes. De doos zelf is in hetzelfde formaat als de telefoon, waardoor alles er prima in past.

Dan de telefoon zelf. Wat als eerst opvalt is het design. Dit lijkt vrij simpel en eigenlijk een beetje “saai”. Het design kennen we al van meerdere telefoonmerken. Daarnaast steekt de camera wat uit, ook dit is jammer. De angst om krasjes op de lens zelf te krijgen wordt hiermee wat groter. De achterkant van het toestel is van glas. Dit ziet er erg mooi uit en geeft het toestel een ‘premium-feel’. Echter heeft dit glas wel tot gevolg dat vingerafdrukken snel te zien zijn. Een keuze voor melkglas was handiger geweest, vingerafdrukken zijn daar minder snel op te zien.
Tevens zit er aan de achterkant nog een vingerafdrukscanner. Deze werkt verassend goed en is zeker vergelijkbaar met de vingerafdrukscanner van bijvoorbeeld een iPhone 7. Ik durf te zeggen dat deze even snel zijn, credits voor Asus hier.

Dan het scherm. Dit is schitterend. Prachtige kleuren met een goede helderheid. De bezels naast het scherm zijn miniem, dit ziet er mooi uit. Persoonlijk is een 5,5” telefoon te groot voor mij, en ik hoop dan ook dat Asus nog eens met een high-end toestel komt onder de 5” met minieme bezels. Hier is zeker een markt voor.

De software zelf bestaat uit Android 7.0 met ZenUI. Waarbij ik ervaring heb met veel launchers (ZenUI is een launcher, evenals TouchWiz van Samsung of HTC Sense van HTC) is die van Asus een van de rommeligste. Er zijn veel onnodige dingen aangepast binnen Asus. En daarnaast staan er veel onnodige apps standaard op de telefoon (gelukkig zijn deze uit te schakelen). Normaliter zorgt zo’n launcher er voor dat het toestel trager wordt en ook de batterij er niet beter op wordt, zoals bij veel Samsung toestellen het geval is. Dit is verassend genoeg niet het geval bij ZenUI. Het toestel voelt ontzettend vlot aan, heeft amper tot geen haperingen en werkt snel. Ook de batterijduur is goed. Één tot anderhalve dag moet er met gematigd gebruik zeker uit te houden zijn.

Tenslotte de camera. Zoals Asus zelf ook al aangeeft is de telefoon ‘built for photography’. Asus maakt dit zeker waar. De camera stelt snel scherp en met de ingebouwde laserautofocus werkt dit prima. Daarnaast gaat het schieten van foto’s ook vrij vlot bij goed licht. Bij wat minder licht duurt dit iets langer, maar dit is wat mij betreft verwaarloosbaar.

Al met al is dit een prima telefoon, voor de prijs van €400 krijg je een goed toestel. Al zou ik persoonlijk een prijs van rond de €300 wat meer gerechtvaardigd vinden. Ik zou dan dit toestel, zeker wanneer de prijs nog wat zakt, zeker aanraden.

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Voelt snel aan
  • Goede camera
  • Mooi scherm

Minpunten

• Vingerafdrukken snel zichtbaar
  • ZenUI
  • Glazen achterkant