Asus ZenFone 3 (ZE552KL) zwart / 64 GB - Reviews

Opslag
64 GB opslag
Besturingssysteem
Android

Beoordeling op basis van 2 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Mark 14-03-2017

Prachtige telefoon!

Na eerst bij het persevenement van Asus aanwezig te zijn geweest ben ik daarna in de gelegenheid gesteld om deze telefoon te testen. Vandaar deze review.

Allereerst wil ik de verpakken loven. Prachtig gedaan door Asus, met een mooie doos en bij het openen is het eerste wat je toelacht de telefoon zelf. Daarnaast zit er in de doos een USB-C kabel, netadapter en oordopjes. De doos zelf is in hetzelfde formaat als de telefoon, waardoor alles er prima in past.

Dan de telefoon zelf. Wat als eerst opvalt is het design. Dit lijkt vrij simpel en eigenlijk een beetje “saai”. Het design kennen we al van meerdere telefoonmerken. Daarnaast steekt de camera wat uit, ook dit is jammer. De angst om krasjes op de lens zelf te krijgen wordt hiermee wat groter. De achterkant van het toestel is van glas. Dit ziet er erg mooi uit en geeft het toestel een ‘premium-feel’. Echter heeft dit glas wel tot gevolg dat vingerafdrukken snel te zien zijn. Een keuze voor melkglas was handiger geweest, vingerafdrukken zijn daar minder snel op te zien.
Tevens zit er aan de achterkant nog een vingerafdrukscanner. Deze werkt verassend goed en is zeker vergelijkbaar met de vingerafdrukscanner van bijvoorbeeld een iPhone 7. Ik durf te zeggen dat deze even snel zijn, credits voor Asus hier.

Dan het scherm. Dit is schitterend. Prachtige kleuren met een goede helderheid. De bezels naast het scherm zijn miniem, dit ziet er mooi uit. Persoonlijk is een 5,5” telefoon te groot voor mij, en ik hoop dan ook dat Asus nog eens met een high-end toestel komt onder de 5” met minieme bezels. Hier is zeker een markt voor.

De software zelf bestaat uit Android 7.0 met ZenUI. Waarbij ik ervaring heb met veel launchers (ZenUI is een launcher, evenals TouchWiz van Samsung of HTC Sense van HTC) is die van Asus een van de rommeligste. Er zijn veel onnodige dingen aangepast binnen Asus. En daarnaast staan er veel onnodige apps standaard op de telefoon (gelukkig zijn deze uit te schakelen). Normaliter zorgt zo’n launcher er voor dat het toestel trager wordt en ook de batterij er niet beter op wordt, zoals bij veel Samsung toestellen het geval is. Dit is verassend genoeg niet het geval bij ZenUI. Het toestel voelt ontzettend vlot aan, heeft amper tot geen haperingen en werkt snel. Ook de batterijduur is goed. Één tot anderhalve dag moet er met gematigd gebruik zeker uit te houden zijn.

Tenslotte de camera. Zoals Asus zelf ook al aangeeft is de telefoon ‘built for photography’. Asus maakt dit zeker waar. De camera stelt snel scherp en met de ingebouwde laserautofocus werkt dit prima. Daarnaast gaat het schieten van foto’s ook vrij vlot bij goed licht. Bij wat minder licht duurt dit iets langer, maar dit is wat mij betreft verwaarloosbaar.

Al met al is dit een prima telefoon, voor de prijs van €400 krijg je een goed toestel. Al zou ik persoonlijk een prijs van rond de €300 wat meer gerechtvaardigd vinden. Ik zou dan dit toestel, zeker wanneer de prijs nog wat zakt, zeker aanraden.

Pluspunten

• Goede accuduur
  • Voelt snel aan
  • Goede camera
  • Mooi scherm

Minpunten

• Vingerafdrukken snel zichtbaar
  • ZenUI
  • Glazen achterkant

Edwin 06-03-2017

Goede smartphone voor een mooie prijs.

De Asus Zenfone 3 is in eerste opzicht een prachtig strak ogende smartphone, die mede dankzij zijn glazen achterkant en metalen frame wat het een luxe uitstaling geeft. Verder heeft de smartphone een goede 16 Megapixel camera, en 4GB werkgeheugen dat de smartphone supersnel maakt.
Het prachtige design van de Zenfone 3 brengt dan ook meteen het eerste, en voor mij grootste nadeel mee. Desondanks dat de Zenfone 3 lekker in je hand ligt, voelt het toch een beetje ongemakkelijk. Dit komt omdat de glazen achterkant vrij glad aanvoelt. Dit laat niet alleen makkelijk vingerafdrukken achter, wat de smartphone een wat minder frisse uitstraling geeft, maar het voelt ook alsof de smartphone gemakkelijk uit je handen zou kunnen vallen. Als de smartphone voor de eerste keer is opgestart valt het meteen op dat het vol staat met programma’s om je Zenfone te personaliseren. Door de vele opties van de ZenUI wordt het wel wat onoverzichtelijk en duurt het een poos voordat je alle opties bekeken en uitgeprobeerd hebt. Maar als alles eenmaal is uitgezocht, is het een geweldige telefoon die zeer makkelijk te gebruiken is. Ik ben vooral onder de indruk van de vingerafdruk scanner, die tot nu toe nog nooit heeft gefaald en het scherm ontgrendeld zodra je hem ook maar aanraakt met je vinger. Verder ben ik ook erg onder de indruk van de camera van de Zenfone 3, die zo snel focust dat bewegende objecten zonder problemen vastgelegd kunnen worden. Ook maken de vele opties die de camera heeft het maken van prachtige foto’s een peulenschil. Als laatste is de zenfone 3 met zijn 3000 mAh accu zeer zuinig, aangezien de smartphone bij gemiddeld gebruik makkelijk een hele dag mee gaat, zonder hem weer opnieuw te moeten opladen.
Over het algemeen ben ik, behalve dat de smartphone in het begin van ongemakkelijk is met betrekking tot personalisatie, zeer tevreden over de Zenfone 3. Die voor een redelijke prijs een luxe, en moderne uitstaling heeft, goede specificaties heeft en prima presteert.

Pluspunten

• Camera
  • Fingerprint scanner
  • Accuduur

Minpunten

• Smartphone is vrij glad
  • Snel vingerafdrukken
  • Ingewikkelde ZenUI