Sony Xperia X zwart / 32 GB - Reviews

OS
Android OS
Opslag
32 GB opslag

Beoordeling op basis van 151 reviews geschreven op Kieskeurig.nl.

Tim 31-07-2016 Product paar dagen in bezit

Topper van een smartphone

Inmiddels heb ik de zwarte Sony Xperia X een tijdje in gebruik en ik moet zeggen, dit toestel is beter dan verwacht. Mijn Samsung Galaxy S5 was dringend aan vervanging toe. Doordat mijn ervaringen met Samsung tot twee keer toe niet goed waren ben ik op zoek gegaan naar een ander merk, hierbij heb ik verschillende merken overwogen, maar Sony kwam hier op alle punten het meest naar voren.

Uiteindelijk gekozen voor Sony's nieuwe toestel de Xperia X. Het toestel ziet er goed en netjes uitgewerkt af en ligt goed in de hand. Het scherm is mooi afgerond, wat de ervaring van het goeie scherm alleen maar beter maken. De kleuren worden mooi, echt en levendig weergegeven op het 5 inch scherm. Ondanks het 5 inch scherm voelt de Xperia X niet heel groot aan en valt prima met één hand te bedienen.

De knoppen op dit toestel zitten allemaal aan de rechterkant. In de aan en uit knop zit de vingerafdrukscanner geïntegreerd. Elke keer wanneer je je toestel wilt unlocken wordt automatisch je vingerafdruk gescand waardoor je, je mobiel direct kunt gebruiken zonder nog een pincode o.i.d. In te hoeven vullen. De vingerafdrukscanner is de snelste en de beste die ik tot nu toe gezien heb en werkt bijna altijd. De locatie van deze knop zit ook op een fijne plek. De volumeknoppen zitten iets onder de aan en uit knop, dit is even wennen maar voelt na een tijdje ook logisch aan. Daaronder hebben we nog een fysieke camera knop, iets wat je tegenwoordig niet veel meer ziet, maar iets wat wel ontzettend handig is.

De geluidskwaliteit tijdens het bellen is dik in orde, je kan degene met wie je belt goed verstaan. Aan de voorkant zitten twee speakers waar het geluid uitkomt van je muziek, dit geluid klinkt voortreffelijk voor een Smartphone. De Samsung was altijd enorm blikkerig en de Sony is alles behalve blikkerig.

Het toppunt van deze mobiel is toch wel de camera. Zowel de voor als achtercamera hebben beide een ongelofelijke goeie kwaliteit. De voorcamera beschikt over 13 megapixel, hierdoor heb je altijd scherpe selfies en zelfs bij slechtere licht omstandigheden, zien deze er nog goed uit. De achtercamera maakt goeie foto's met 23 megapixels. De camera stelt ontzettend snel scherp en maakt snel foto's, hierdoor is het mogelijk om actiemomenten makkelijk vast te leggen op foto. De camera app start ook snel op, dus wanneer je snel een foto wilt maken is dit mogelijk. De camera app beschikt over diverse instelmogelijkheden en leuke functies.

De accuduur is dik in orde. Bij normaal gebruik kun je wel anderhalve dag op een lading en bij intensief gebruik, houdt het toestel het gemakkelijk een hele dag vol. Er zit ook een Stamina modus op, hierdoor bespaar je nog meer, waardoor je nog langer op een lading mee kunt. Je kan er voor kiezen om deze bij een bepaald percentage in te schakelijk, in de praktijk werkt dit heel fijn. Zelf schakelt bij mij de stamina modus in bij 25%.

De software draait soepel en zonder haperingen. Apps starten snel op en wisselen tussen apps gaat vloeiend en snel. Ondanks dat hier niet de snelste hardware inzit, kan deze mobiel prima meekomen.

Na alle pluspunten van dit toestel, zijn er dan ook minpunten te noemen? Eigenlijk vrijwel geen. Het enige wat ik me kan bedenken is dat het toestel misschien een iets te hoge adviesprijs heeft voor wat het te bieden heeft. Wanneer je wel betere hardware en een waterdicht toestel wilt, kun je de Sony Xperia X Performance nog overwegen, maar voor mij is de Sony Xperia X, voldoende en het geld 100% waard! Ik kan daarom ook aan iedereen de Sony Xperia X aanraden.

Natasja 23-12-2016

Hoi,
Hoe zijn de foto' bij weinig licht? Bij Samsung heb je daar een nachtmodus voor, waardoor je toch nog redelijke foto's kan maken in de avond.
Ik lees het antwoord graag.

Vriendelijke groet, Natasja

Cecieltjj 27-05-2016 Product paar dagen in bezit

Xperia z5 compact

9,4
De Xperia z5 compact is een zeer nette telefoon, zit goed in de hand. Razendsnel ik hoef niet te wachten. Geluidskwaliteit is uitstekend. Xperia heeft veel mogelijkheden om veel plezier mee te beleven. Kortom ik ben super blij met de Xperia z5

Resiba 18-07-2016 Product paar dagen in bezit

Ervaring Sony xperia x

Mooie bruikzame telefoon, werkt naar behoren is snel en licht van gewicht..nog geen min punten tegen gekomen, maar ik heb hem pas een paar dagen..

TvN 15-07-2016 Product maand in bezit

Maakt prachtige foto's!

Ik het verleden al veel verschillende merken telefoons gehad maar bij de Sony ben ik blijven hangen! Ik vind het belangrijk dat er goede mooie foto's gemaakt kunnen worden met een mobiele telefoon en dat kan met deze telefoon zeker, ook al ben ik niet de beste fotograaf. Verder is het formaat fantastisch, had eerder de Z3 compact maar deze is net te klein. Het formaat van de Xperia X is precies goed. De telefoon is alleen helaas erg glad en glijdt dus snel uit de handen :(. Een hoesje is daarom zeker handig.

Maarten 22-06-2016 Product paar weken in bezit

Sony Xperia X

Sinds kort ben ik de gelukkige eigenaar van de Sony Xperia X! Een heel fijn toestel met een top camera en selfie camera! Het toestel is snel en beschikt over een heel fijn menu! In het verleden heb ik ook de Sony xperia Z gehad waarvan ik vond dat hij met z'n scherpe hoeken niet hé fijn in de hand lag. Sony is er in geslaagd de xperia X de perfecte handligging te geven! Veel plussen, kortom voor mij echt een mooi en fijn tiptoestel!

Willy 09-06-2016 Product paar dagen in bezit

Test Xperia X

Ik heb de Xperia X kunnen testen voor 1 week. Zelf ben ik een Sony mobiel liefhebber, ik heb al heel wat Sony modellen gehad (vroeger Sony Ericsson). Deze X heeft als voordeel dat hij iets kleiner en lichter is dan de Z2 en Z3.(dit zijn de twee toestellen waarmee ik hem vergelijk) Hij ligt heerlijk in de hand maar wel erg glad waar je even aan moet wennen, hij is al een paar keer bijna uit mijn hand gegleden. Hij heeft een vingerafdrukscanner wat een fijne en snelle beveiliging is.
Camera: Voordeel hij start heel snel.
Scherpstelling is wat trager dan de Z serie net als de focus. Scherpte van de foto`s vindt ik ook niet goed, ik ben de Z2 gewend en deze is onder diverse omstandigheden scherper. In donkere ruimte geeft de x goede kwaliteit foto`s. Vastleggen van bewegende beelden is zeer goed en het te volgen object staat heel scherp op de foto, zo scherp dat het lijkt of het stilstaat. Kleuren zijn heel helder en ook het scherm is subliem van kleur. Deze is wel weer veel mooier dan de Z serie. Z2 is doffer en Z3 heeft een iets blauwe waas.
Door de 13mp frontcamera maakt de Xperia X prachtige scherpe selfies.
Videobeelden heb ik niets op aan te merken, geweldig mooie ful HD beelden en heel scherp.
Accuduur is zeer goed hij gaat ruim twee dagen mee terwijl ik heel veel foto`s maak in grote bestanden, de video heb gebruikt en veel op internet zat.
Conclusie: Een mooie , goed in de hand liggende mobiel maar voor mij blijft de Z serie toch de voorkeur hebben.
Dit kan komen omdat 1 week testen misschien toch te kort is en ik heel erg ben gewend aan de Z serie.

Diz 01-06-2016 Product paar dagen in bezit

Simpel maar uitstekend!

De Xperia X een elegante telefoon waar je alles snel en gemakkelijk mee gedaan krijgt voor een goede prijs.

Het Design is strak en zakelijk.
Android M staat op de telefoon en de skin van Sony staat heel dicht bij Stock Android.
De Snapdragon 650 is een chip die al je dagelijkse taken met gemak kan uitvoeren en ook lekker werkt met app switch en openen.
De batterijduur is geweldig van dit apparaat, ik ben iemand die veel op me telefoon zit en haal makkelijk een dag eruit. Ik zal ook niet gek opkijken als de gemiddelde gebruiker er 2 dagen uit zal halen.

Het scherm is ook super goed, 1080p over een 5 inch scherm goede kleuren en met afgeronde randen.
En de ingebouwde x-reality engine zorgt voor mooie levendige kleuren.

De telefoon maakt ook goede foto's met de 23MP camera en voor de selfie liefhebber zit er een goede camera lens in met 13 MP.

De vingerprint scanner is ook snel en accuraat en zit op een goede positie om je telefoon snel te unlocken.

Voor de prijsklasse is dit zeker een 9/10.
Een elegante telefoon die alles doet wat je verwacht zonder onnodige poespas.

Zeker een aanrader!

KaratekidNL 01-06-2016 Product paar dagen in bezit

Sony Xperia X

Goede telefoon, zeer stevige behuizing!

Wel enkele minpunten...
- sim kaart is lastig te plaatsen
- notificatie lampje is niet goed te zien
- batterij gaat niet zo lang mee als wordt gezegd, dit is wel erg jammer. Nog geen hele dag met intensief gebruik.

Voordelen:
- uitstekend scherm!
- makkelijke toegang tot oplaad aansluiting
- goede camera
- goede en precieze digitizer
- snel opgeladen
- strak design

Yaren 29-05-2016 Product paar dagen in bezit

Beste keuze van mijn leven

Ik ben van iPhone naar xperia gegaan en het is super gaaf echt alles is beter het geluid de foto's ik ben er echt heel erg blij mee en helemaal geen spijt dat ik deze telefoon genomen heb x

Nathalie 27-05-2016 Product paar dagen in bezit

Prachtig met 1 minpunt

Gisteren mocht ik mijn nieuwe telefoon dan ophalen, de Sony Xperia X! Echt naar uitgekeken omdat mijn Sony Xperia Z2 wel aan vervanging toe was.
Al sinds mijn eerste abonnement kies ik voor een mobiel van Sony omdat ik mijn mobiel graag inzet voor het maken van foto's en het (onderweg) luisteren naar muziek. De kwaliteit van deze telefoons is altijd super geweest!
Zo ook weer de Xperia X. Ik heb hem sinds gisteren geïnstalleerd en kan over de telefoon zelf niets slechts zeggen!
Ik ben blij dat er veel minder (eigenlijk bijna geen) van die vooraf geïnstalleerde apps op zitten die je dan niet kan verwijderen, hij ziet er prachtig uit, heeft een mooi scherp beeld, ligt goed in de hand en is ook qua grootte precies goed! En wat een scherpte in de camera 👌

Maar toen ik de muziek wilde testen, stuitte ik op oordopjes die ik niet van Sony had verwacht. Oudbollige oordopjes (zonder die rubberen dopjes van tegenwoordig die je kan vervangen) die totaal niet lekker in mijn oor zitten. Ze zijn zo grof en hard dat ze überhaupt niet eens in mijn oren blijven zitten. Hier kan ik echt niets mee en wil ik dan ook niet gebruiken.

Mijn Z2 (die ik 2 jaar geleden heb gekregen) had wel echt top-oordopjes!!! Met het reduceren van omgevingsgeluiden kon ik echt fijn genieten van topkwaliteit geluid met oordopjes die wél rubberen dopjes hadden, die ook nog kwamen in verschillende maten zodat ik precies de juiste had voor mijn oren.

De oordopjes vielen me erg tegen want ik kan echt mijn deur niet uit zonder mijn oordopjes... Onderweg moet ik altijd mijn muziek luisteren maar met die oordopjes van de Xperia X gaat dat hem niet worden 😓
Hopelijk, voor toekomstige eigenaren van de Xperia X serie want voor mij is het helaas al te laat, worden deze oordopjes vervangen voor prettig zittende, moderne en omgevingsgeluid-reducerende oordopjes.
Daarom heb ik de geluidskwaliteit maar beoordeeld met een 5.

Sommeil 30-01-2017 Product paar weken in bezit

Zoals vele andere gebruikers, prima toestel...doch!

Dit toestel had ik reeds vorig jaar, 10/2016, op het oog, ter vervanging van mijn sony Xperia z2.
DOCH, hij was me echt te duur.
Ondertussen heb ik de vele reviews gelezen, en besefte ik dat geduld een goede zaak is.
Nu heb ik heb ik hem gekocht voor een 370 euro.
Prima prijs / kwaliteit en ik kan me enkel aansluiten bij de tevreden gebruikers.

Pluspunten

• Gemakkelijk en veilig gebruik
  • Prima kwaliteit foto's
  • Goede prijs / kwaliteit verhouding.

Minpunten

• Geen, voldoet aan mijn verwachtingen

Hein 02-10-2016 Product paar weken in bezit

Heeft alles, geen topmodel, maar kost ook minder

Perfect beeld en perfect geluid, vingerafdrukscanner is top.
Mooi toestel met prima software aan boord.
Ik ben heel tevreden met de keuze voor dit toestel.

Pluspunten

• ligt goed in de hand, mooi materiaal
  • camera
  • scherm
  • geluid

Minpunten

• is geen topmodel
  • niet waterdicht

Erik 64 06-08-2016 Product paar weken in bezit

Ligt lekker in de hand

Het is een degelijk toestel, ligt goed in de hand, geluid is goed en de mogelijkheden mogen er zijn. De twee camera,s zijn echt geweldig evenals het geluid met de koptelefoon. Batterij zou twee dagen moeten mee gaan, dat is niet helemaal juist nadat je hem intensief hebt gebruikt is hij gauw leeg. Niet water dicht en stofvrij maar verder een heerlijk toestel die het geld meer dan waard is.

mohamad 31-07-2016 Product kwartaal in bezit

simply smart

7,6
simple very smart between modern and classic to gather in same time you can see two things in this mobile

Sherida 30-07-2016 Product paar dagen in bezit

Onweerstaanbaar goed

9,4
De vormgeving is heel mooi. Minder breed en lang dan de Z5, ligt hierdoor gemakkelijker in de hand. Mooie afwerking met ronde hoeken. Net iets dunner en super snel. Kan veel te gelijk doen. Helder scherm en handige vooraf geïnstalleerde apps. De camera doet niet onder aan een digitale camera en de frontcamera is buitengewoon met zijn 15mp. De megapixels zijn zelfs nog in te stellen naar voorkeur, waardoor je meer foto's van mindere kwaliteit of juist minder foto's van betere kwaliteit kan maken. Sony presenteert zich wederom geweldig met dit toestel! En de vingerafdruk sensor werkt super goed. Nog geen moment gehad dat hij het niet doet.

Groote Wolthaar 30-07-2016 Product paar weken in bezit

Sony Xperia X, supersmartphone

9,6
Ik gebruik al jaren smartphones van Sony en ik ben nog nooit teleurgesteld.Ook dit keer doet Sony wat ze beloven.Prachtig design,gemakkelijk in gebruik,superieure beeldkwaliteit, scherpe foto's,batterij gaat lang mee,coole extra's en apps. Een smartphone waar ik heel veel plezier van heb en waar ik mooie herinneringen op elk moment mee kan vastleggen en kan delen.De Sony Xperia X is het pareltje waar ik op heb gehoopt en waar ik nog lang plezier van ga hebben.

Corinne Braakman 28-07-2016 Product paar dagen in bezit

Sony xperia x

Fijne telefoon, soms wat langzaam.
Had eigenlijk iets meer van de camera verwacht en van de baterij. Gaat bij mij met stamiamodus een dag mee als ik vrij ben. Niet de beloofde 2 dagen.

Paul 22-07-2016 Product paar weken in bezit

Sony xperia X

Fijne telefoon met geweldige beeldkwaliteit goede accu en goed geluid, de telefoon is ook snel in gebruik, hiervoor een Sony xperia Z1 compact

Aarthy 21-07-2016 Product paar dagen in bezit

Aarthy Xperia X

Ik ben altijd een iPhone user geweest, voor de verandering heb ik voor een ander toestel gekozen en de medewerker van KPN was al snel terecht bij deze telefoon. Ik ben qua Sony altijd wel tevreden geweest zelf heb ik de Sony Viao laptop en deze bevalt me heeel goed en gaat al jaren met me mee. Voor de rest heb ik altijd Sony gekozen als het om camera ging en ook met deze telefoon zie je al gauw dat deze camera hartstikke geweldig is zelfs de front camera is van super kwaliteit! Verder vind ik de fingerprint fantastisch en dat in zo een klein knopje. Over het algemeen ben ik hartstikke tevreden met dit toestel en heb ik helemaal geen spijt van deze gewaagde gok.

Kaily 20-07-2016 Product paar dagen in bezit

Mooie mobiel

Het is een mooie mobiel die wel groot is maar dat wend wel. Goede kwaliteit geluid. En doordat de SwiftKey erop zit scheelt het met typen. Je kan ook je typscherm aanpassen.