Sony Xperia M4 Aqua 16 GB / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 13 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia M4 Aqua 16 GB / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

6,7

John C 15-05-2017

Een regelrechte ramp

Ik heb spijt als haren op mijn hoofd, dat ik dit toestel heb aangeschaft.
Hij geeft telkens aan, dat hij de simkaart niet herkent, dus moet ik steeds opnieuw opstarten.
Hij is hiervoor terug geweest naar Sony, maar ik kreeg hem terug met de mededeling, dat ze niets hebben kunnen vaststellen.
Mijn volgende telefoon wordt duidelijk géén Sony. Voordat ik hiertoe overga, zullen ze deze ramp kosteloos moeten vergoeden met een nieuw toestel. Ik heb al een paar keer gebeld met Sony, maar kennelijk dringt het niet tot hen door, dat goede service een reputatie opbouwt. Nu breken ze hun reputatie alleen maar af. :(
Ook krijg ik om de haverklap de melding, dat het intern geheugen vol is en dat ik, om ruimte te maken voor updates ik bestanden moet overzetten op de SD kaart. Ook krijg ik de melding, dat niet regelmatig gebruikte apps er beter af kan halen.

Pluspunten

• GEEN

Minpunten

• Rampenplan
  • Slechte service

Msp 03-12-2016

Slechtste telefoon ooit.

Bij drie abonnementen deze telefoon gehad.
Nu na 1 jaar zijn ze 11 X terug geweest voor reparatie.
3 X een nieuwe gehad maar ze blijven kapot gaan.
En Sony doet er weinig aan.
Nooit een Sony nemen!!!!

Pluspunten

• Niet gevonden

Minpunten

• Gaat snel kapot
  • Stopt er steeds mee
  • Doet het nooit
  • Werkt nooit goed
  • Niet waterdicht

mariekejh 07-07-2016

Niet aan beginnen!

Mijn vriend en ik hebben allebei dit toestel en allebei heel veel problemen! Het valt continu uit, soms bij 70 of 80%, moet het toestel weer helemaal opgeladen worden. Bij mijn vriend weigert het continu de simkaart (diverse geprobeerd), met opnieuw opstarten pakt ie m dan weer. Mijn toestel wilde op een gegeven moment niet meer aan, ter reparatie opgestuurd en nu weer dezelfde problemen. Niet doen dus!

JohnnyC48 29-04-2016

Was niet helemaal wat ik verwachtte

Ik heb eerder al een Xperia gehad en was daar zeer tevreden over. Gezien de positieve recensies ben ik van Samsung weer terug naar Sony gegaan en daar heb ik wel een beetje spijt van. Alles wat met Samsung een fluitje van een cent was, zoals synchroniseren van contacten en agenda met Android Synch, lukt met de Sony niet. Bij het synchroniseren geeft hij aan, dat het geslaagd is, maar als ik de contacten bekijk, staan ze er niet in. Alleen de agenda blijkt te zijn gesynchroniseerd. Waar mijn contacten zijn gebleven, is mij een raadsel?
Ook bij het overzetten via bluetooth, geeft hij aan, dat het geslaagd is, maar helaas zijn ook deze contacten niet te traceren. Ook met Xperia Companion lukt het me niet.

jo4067 02-05-2016

Hoi JohnnyC48
Ik heb echt nooit problemen met de sony xperia aqua m4 het enige wat ik wel vindt is dat als het een beetje schemerig is dat je dan geen duidelijke foto's kan maken maar voor de rest super toestel en lekker snel

JohnnyC48 01-05-2016

Het moet niet gekker worden. Vanochtend zette ik de telefoon weer aan, waren in eens de contacten weer verdwenen!
Heb ik me weer vastgebeten in de wondere wereld van PC Companion en Xperia Transfer.
Maar hoe nauwgezet ik de instructies ook volgde, steeds was het resultaat teleurstellend. Slechts een klein deel van mijn contacten werden door de Xperia overgenomen.

JohnnyC48 29-04-2016

Het is me inmiddels gelukt om mijn contacten over te zetten met PC Companion. Maar echt handig vind ik het nog steeds niet. Dat gaat met Android Synch veel makkelijker en sneller

Klant 07-01-2016

Vanaf november dit model in "gebruik" als hij tenminste niet uitvalt.
Inmiddels de derde telefoon opgehaald omdat de vorige twee telkens uitvielen, wel filmde maar geen beeld terug kon kijken en deze laatste gaat gewoon helemaal niet meer aan. Waardeloos!
Voor mij NOOIT geen Sony meer.

mariekejh 07-07-2016

Mijn vriend en ik hebben allebei dit toestel en ook die van ons valt geregeld uit (ook 1x gehad dat het toestel helemaal niet meer aan ging, toen ter reparatie opgestuurd).. Verschrikkelijk!

jo4067 25-12-2015

Het is echt een supergoed toestel met heel veel mogelijkheden je kan er mooie en duidelijke foto's mee maken en hij is niet duur dit is tot nu toe de beste telefoon die ik ooit gehad heb en met android, had hiervoor een nokia lumia 630 Had hem op 1 mei gekregen van mijn vriend en zoon voor mijn verjaardag die is binnen 4 maanden 2 x stuk geweest en alle 2 keren hetzelfde probleem en dan durft de zaak waar hij gekocht is ook nog te zeggen dat het mijn eigen schuld is , op deze zat windows nou echt een rotsysteem om mee te werken geef mij maar gewoon android Dit toestel is echt een aanrader

kimvh 22-09-2015

het is een fijne mobiel,
wel even wennen als je van samung naar de sony gaat.
verder mooi geluid,

veel hulp om alles te installeren.

ik raad hem je zeker aan!!

martijn75 07-09-2015

Ik was op zoek naar een waterdicht toestel onder de 300 euro met redelijke specificaties en het liefst een duo sim.

Even op Google gezocht en ja hoor, er blijkt een dual sim variant van de Xperia Aqua te koop te zijn voor 271 euro. Bijkomend voordeel van deze duo sim variant is 16GB intern geheugen in plaats van de standaard 8Gb in de Xperia Aqua. Voor 2 tientjes meer dus 2 simkaarten en 2 keer zoveel geheugen, dan klinkt goed!

Toestel ontvangen en deze valt me totaal niet tegen! Fraai 720p scherm met mooie heldere kleuren, prima 13mp camera waarbij ik het fotoformaat op 4:3 heb gezet. Pas dan worden 13mp foto's gemaakt namelijk. De video's zien er ook prima uit, waarbij wel 1 ding moet worden opgemerkt, zet SteadyShot namelijk even UIT bij de video instellingen.
Met SteadyShot aan viel het mij namelijk op dat ik erg rare vervormde video beelden kreeg! Verder echt dik in orde deze camera.

Een enorm pluspunt is ook dat het een waterdicht toestel is met aparte sluiterknop om onderwater foto's te kunnen maken. Sowieso is waterdicht handig als je een keer in de regen loopt of een keer in bad gebruik wilt maken van je mobiel. Perfect ook dat er geen klepje meer voor het aansluitpunt zit om op te laden, door speciale nano coating is het toestel toch waterdicht (bestendig).

De accu gaat verbazingwekkend lang mee. Zeker wanneer je even op een paar instellingen let. Bluetooth uit als je het niet gebruikt, WiFi uitzetten wanneer je van huis gaat, Locatie uitzetten (gps) en e-mail ophaal frequentie even verlagen naar eens per uur ofzo. Daarnaast kun je nog gebruik maken van de Stamina modus van Sony waarbij bepaalde functies automatisch worden uitgeschakeld wanneer het toestel in slaapmodus staat. Werkt allemaal perfect.

De snapdragon 615 processor en 2Gb RAM geheugen is ruim voldoende voor goede prestaties. In combinatie met Android 5.0 draait het allemaal vlot!

Moet het nog sneller reageren allemaal? Volg dan onderstaande stappen even.

1. Instellingen, Toestel info, tik 5 keer achter elkaar op Buildnummer. Ga terug en als het goed is zie je er nu een pictogram Ontwikkelaars opties bij staan.

2. Ga naar Ontwikkelaars opties en scroll naar onderen naar Tekening. Verander vervolgens Vensteranimatie schalen, Animatieschaal overgang en Schaal van duur Animator van 1X naar 0,5X (bij alle 3). (evt. kan 0X ook, uit dus).

3. Ga naar de app store en download Nova Launcher (gratis) of Nova Launcher Prime (3 euro). Klik op Nova Launcher en stel deze in als standaard launcher.

Vervolgens kun je zoveel instellingen doen als je wilt en ben je niet meer beperkt door de standaard launcher.
Binnen Nova naar instellingen: Bij Animatie snelheid stel je bijvoorbeeld in Sneller dan het licht en er gaat een wereld voor je open, zo heerlijk snel reageert je toestel!

4. Als laatste nog even een snelle browser installeren als CM Browser

Ik heb het zo gedaan op zowel mijn Xperia m4 Aqua als op de S3 Neo van mijn zoon, beide zijn onherkenbaar veranderd is supersnel reagerende smartphones! Kind kan de was doen…

Ik kan je de Sony Xperia m4 Aqua dus van harte aanbevelen. Maar zoals gezegd; Indien je een toestel los wilt kopen, zoek dan even naar de dual variant (duo sim), dan heb je voor een paar tientjes meer gelijk 16GB geheugen i.p.v. 8Gb en dat is meer dan wenselijk.

Karel25 05-10-2015

Is dit toestel vergelijkbaar of even goed als n Huawei P8 lite ? denk erover om deze te nemen als ik mn abo moet verlengen .

GHutten 31-07-2015

2 weken geleden mijn 1e sony experia m4 aqua gekocht bij mediamarkt. Weer thuis aangekomen bleek de interne speaker kapot te zijn. Terug gegaan een nieuwe mee gekregen. Ik kreeg vervolgens steeds vaker te horen dat ik slecht te verstaan was, geluid weergalmde, kraakte, of was gewoon helemaal niet te verstaan. De telefoon weer omgeruild. Nu de 3e 2 dagen in bezit, deze lijkt nu goed te zijn. Verder bevalt hij goed, alleen de nano-simkaart is heel snel vol.
Knopjes aan de zijkant zijn niet heel makkelijk in te drukken.

jpw08 12-07-2015

Ben tevreden over deze telefoon. Werkt fijn. Accu gaat bij mij 2 dagen mee (licht gebruik). Vlot genoeg maar niet uitzonderlijk. Beeldscherm is prima. Camera kan goede foto's maken. Bij weinig licht duidelijk minder. Camera start wel traag op. De telefoon ziet er echt mooi uit. De 8 GB intern geheugen is te weinig. Je moet er wel direct een microSD in doen, anders krijg je problemen. Denk wel dat je voor minder geld een telefoon kunt kopen die hetzelfde presteert. Alleen deze is waterdicht en ziet er goed uit. Gewoon wel een fijne telefoon met goed/logisch gebruiksgemak. Bel kwaliteit is goed. Speakers ruim voldoende.

jpw08 12-07-2015

De accu gaat bij mij wel 2 dagen mee. Nu ben ik een lichte gebruiker. Heb de telefoon wel in stamina modus staan. In het begin zakt de accu vrij snel. Dit lijkt echter later af te vlakken, en haal dan toch wel 2 dagen. Einde tweede dag gaat ie aan de lader. Dat lukt mij standaard. Ben je een behoorlijke gebruiker, dan verwacht ik wel dat je makkelijk het einde van de dag haalt.

jpw08 12-07-2015

Deze telefoon bevalt mij prima. Het design is mooi, vindt de M4 aqua er echt goed uitzien. Maar dit is natuurlijk wel persoonlijk. De 8GB intern geheugen is heel krap. Je moet er eigenlijk wel direct een microSD in doen. Dan heb je geen problemen, anders wel. De telefoon is vlot genoeg, maar niet uitzonderlijk. Het beeldscherm is prima. De camera start traag op. De camera kan hele goede foto's maken. Dit lukt alleen niet altijd, zitten nog wat dingetjes in die hopelijk met een software update verholpen kunnen worden. Vooral de automatische mode zit er vaak naast. Bij weinig licht zijn de foto's helemaal niet goed. In aanleg is de camera wel OK. Je moet het er alleen zien uit te halen. Ik heb echt behoorlijk scherpe foto's gemaakt bij 13 MP op handmatig. Maar een goede foto maken is niet zomaar klik en hij is goed. Toch ben ik tevreden over deze telefoon. Hij werkt gewoon wel heel prettig. Gebruiksgemak is heel goed en duidelijk. Je kunt makkelijk alles vinden en het zit logisch in elkaar. Denk wel dat je voor minder geld een telefoon kunt kopen die hetzelfde presteert. Maar deze is waterdicht en ziet er mooi uit.

deande 09-07-2015

Ik heb deze telefoon gekocht omdat ik een stap hogerop wilde qua prestaties van de telefoon, de vorige telefoon was xperia SP. zeker bij deze telefoon is het een vrij groot toestel die zeker prima in de hand ligt. de telefoon is ook erg fraai afgewerkt en doet weinig onder van de Z3 in zijn Design. al zullen de prestaties natuurlijk wel minder zijn dan de Z3. Deze telefoon is waterdicht wat ik overigens niet getest heb maar het wordt dus wel aangegeven. de telefoon werkt vrij snel op android 5.0 en is eigenlijk nog niet over te klagen over de snelheid van de telefoon. ook werken apps vrij snel bij het opstarten wat positief is. het nadeel is wel dat de telefoon intern 8 GB heeft maar dus al 4 kwijt is aan het android systeem 5.0. intern geheugen is dus niet erg veel maar wel voldoende voor een normale gebruiker.

Er wordt aangegeven dat de telefoon 2 dagen moet mee gaan op de accu! dit is natuurlijk niet mogelijk met het gebruik van telefoon tegenwoordig. ik vind wel dat de telefoon lang genoeg mee gaat want als ik heb vrij intensief heb gebruikt zoals muziek luisteren (2/3 uur) appen/facebook/instagram ed. checken gedurende de dag, blijft er nog wel 40/30% over van de batterij.

Verder is de front camera van redelijke kwaliteit om bijvoorbeeld selfies te maken wat ik wel positief vind aan deze telefoon.
De camera aan de voorzijde is 13m wat ook wel vrij netjes is maar niet heel bijzonder voor de rest.

de telefoon laadt vrij snel op wat best wel fijn is omdat hij binnen 3/4 uur wel helemaal vol is. ook geeft hij na bepaalde tijd aan hoelang het nog ongeveer duurt voordat hij ook vol is.

Prijs kwaliteitsverhouding: de kwaliteit van deze telefoon is zeker de moeite waard voor een vrij goedkope telefoon met best wel hoge prestaties en vind het zeker de moeite waard om eens aan sony te snuffelen of eventueel een stap te maken als je bij sony telefoons zit. al zal deze telefoon niet in de buurt komen van de Z serie van Sony is dit zeker wel een aanrader voor de lagere klasse /