Motorola Moto G 8 GB / wit / (dualsim)

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 58 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Motorola Moto G 8 GB / wit / (dualsim) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

G. 07-03-2018

Gebruiksvriendelijke telefoon met helder scherm

Ik ben best tevreden met deze moto G5 maar bij een volgende let ik op de accuduur en belgeluid. Wanneer je gebeld word of zelf bet is de ander niet altijd goed te verstaan.

Pluspunten

• helder scherm

Minpunten

• accu gaat bij intensief gebruik snel leeg
  • belkwaliteit is redelijk

G. 14-11-2017

Makkelijk hanteerbaar voor en redelijke prijs

Het toestel is makkelijk hanteerbaar. De accuduur is goed voor meestal 7 a 8 uur. De accu-oplaadtijd is niet heel snel. Het toestel heeft een energie bespaarstand.
Met appjes sturen moet je goed opletten dat het toestel geen eigen woorden maakt dan wat je wil versturen. Het toetsenbord is erg gevoelig. Dat heeft veel voordelen maar ook nadelen.

Pluspunten

• Makkelijk te bedienen
  • Helder overzichtelijk scherm

Minpunten

• Accu laadt niet snel op
  • Maakt soms eigen woorden wanneer je typt.

H.A. Fieman 06-10-2017

Goede prijs maar niet de kwaliteit die ik verwacht t.o.v G1.

Ik heb deze G5 nu ruim vier maanden in gebruik. Hiervoor had ik vier jaar lang een Moto G1 die nog onder de Google naam geproduceerd werd (G5 onder Lenovo).

Voordelen:
Het is een goed ogende telefoon in de sub 200 EUR klasse met dual sim (zelf niet nodig) en uitbreidbaar geheugen via MicroSD(HC). Handig met vingerafdrukscanner, camera met flitslicht, micro USB aansluiting voor dataoverdracht en opladen, licht/bewegingssensor en een niet zo volgebouwde Android versie.

Nadelen:
Helaas vind ik alleen dat alles wat de telefoon wel doet, dat doet hij mijn insziens niet ideaal. De camera is niet van de kwaliteit die ik zou verwachten, de vingerafdrukscanner hapert nog wel eens, de bewegingssensor reageert met regelmaat niet of niet snel genoeg, de achterkant van het toestel deukt erg snel in omdat die nogal dun is en het scherm kan niet veel spanning hebben.

Camera:
De camera lijkt allemaal van goede kwaliteit als je de camera app opent. Helaas is de kwaliteit van de foto's een stuk slechter als wat je eerst ziet. Op het moment dat je de shutterknop indrukt dan zie je direct de kwaliteit verspringen. Als je de kwaliteit niet kunt bieden, haal de kwaliteit van de preview dan ook omlaag. Als ik eenmaal op de shutterknop druk wil ik niet achteruit in kwaliteit. Ik gebruik de camera daardoor alleen noodzakelijk in plaats van hoofdzakelijk. Voor Marktplaats foto's pak ik gewoon de spiegelreflex camera erbij.

Vingerafdrukscanner/-sensor:
De vingerafdrukscanner is een leuke feature die goed kan werken. Helaas als je vinger wat smerig, nat of alleen al lichtelijk bezweet is dan werkt het helemaal niet meer en moet ik toch terug vallen op de code. Niet echt een probleem maar als dat een paar keer achtereen gebeurt dan is het al gauw klaar. Gelukkig vraagt hij bij het instellen meermaals om je vinger in verschillende posities om een zo goed mogelijk beeld te hebben, waardoor het meerendeels van de tijd wel goed werkt.

Bewegingssensor:
De bewegingssensor is ook zo'n ervaring. Als je er aan gewend bent dan wil je gewoon dat het werkt. Als ik de telefoon van de tafel of het bureau oppak dan gebeurt het regelmatig dat het scherm alsnog uit blijft. Een zelfde ervaring als de vingerafdrukscanner. Het werkt, maar soms niet. Geen wereldramp maar een ergernis.

Bouwkwaliteit:
De achterkant van het toestel is mijn insziens te zwak. Een beetje druk doet hem al indeuken. Dit gebeurt vooral in mijn broekzak. Ik heb er nu vier deukjes in zitten. En terug buigen lukt niet, omdat de binnenkant nog een plastic laagje heeft die wel stevig is. Blijkbaar zit er nog genoeg speling tussen die plastic versteviging aan de binnenkant en de buitenste schelp. Het scherm zelf is ook zoiets. Ik heb de telefoon in mijn broekzak en bij het tillen van iets breekt mijn scherm. De telefoon is niet gevallen, het was wat externe druk. De G1 die ik vier jaar lang had heeft dat nog nooit gehad.

Als ik de telefoon nu zou vervangen dan zou ik de G5 zeker niet nogmaals bestellen. Ik wil echt een wat steviger apparaat. Ik kijk niet de hele dag op dat ding (ik kan hem dan ook gerust een hele dag thuis laten, tijdens het werk hoef ik hem niet te gebruiken, daar heb ik geen tijd voor), ik gooi er niet mee, ik ga er normaal mee om maar vergeleken met de G1 ga ik in bouwkwaliteit zeker enkele stappen achteruit. Ik weet niet hoe de telefoon op dat punt weerstaat tegenover de huidige concurrenten want ik heb vier jaar met de G1 gedaan maar ik hoop toch zeker twee tot drie jaar met deze telefoon door te kunnen.

Pluspunten

• Mooi design.
  • Vingerafdrukscanner/-sensor.
  • Dual sim mogelijkheid.
  • Uitbreidbaar MicroSD(HC) geheugen.

Minpunten

• Bouwkwaliteit achterkant en scherm.
  • Kwaliteit camera t.o.v. preview.
  • Vingerafdruksensor die wel eens weigert.

Peter 15-08-2017

Lekkere gsm, en zeer voordelig

Mijn 3e Motorola alweer, en nog steeds dik tevreden. Voor de prijs hoef je het weer niet te laten, en voor onder de €200.- heb je een beter toestel dan een vergelijkbare Samsung

Pluspunten

• Vingerscan
  • Prijs
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Mag wat kleiner van formaat

Nico 10-08-2017

weinig eigen app's

Nu een week in mijn bezit en bevalt prima. Lekker snel en voor mij voldoende geheugen. Extra geheugenkaartje van 16 G in gedaan. Zeer makkelijk te bedienen.

G. 27-07-2017

Helder en groot scherm. Hanteerbaar toestel.

Hanteerbaar en duidelijk toestel.
Er zitten veel mogelijkheden op.
Mooie prijs/ kwaliteit verhouding.
Doordat onze dochter er al 1 heeft zag ik wat een mooi compact toestel het is. Snel en veel mogelijkheden.

Pluspunten

• Helder en groot scherm
  • Makkelijk in de hand te houden
  • Zitten veel mogelijkheden op
  • Niet zwaar in de hand

Minpunten

• Ik heb ze nog niet ontdekt

Gabriela Vanhauter 19-07-2017

Handig

Deze Moto G5 heeft alles dat ik nodig heb en meer! Het is gemakelijk te gebruiken, zeker als je de functie "een hand assistent" good gebruikt. De fotos zijn scherp.

Cindy 26-05-2017

Snelle processor

Ik vind deze telefoon Super omdat, 3gb werkgeheugen. Snelle processor waardoor je apps sneller draaien en werken. Degelijk fototoestel, maakt heldere foto's. Ook met inzoomen. Goed beveiligd doormiddel van vingerafdrukscanner, die echt werkt. Je komt niet in je telefoon met een andere vinger als vooropgesteld. Kortom voor een budget telefoon heeft hij de kwaliteit van een duurder merk. Oja en de telefoon ziet er ook nog sjiek uit.

Pluspunten

• Werkt lekker snel
  • Ligt lekker in de hand

Rob 01-07-2017

heb naar specs gekeken maar mis een koptelefoon aansluiting. Klopt dit???

Amanda 21-11-2016

Fijne telefoon

Al een tijdje was ik op zoek naar een nieuwe telefoon, maar ik kwam er niet echt uit. Ik had een paar wensen; goede foto's, snelle telefoon, niet te groot en niet te duur. Uiteindelijk kwam ik met hulp van reviews en vrienden uit op deze telefoon. Hij bevalt heel goed! Foto's zijn prima, accuduur is oké, hij had alleen wat kleiner mogen zijn, maar dat geldt wat mij betreft voor meer telefoons tegenwoordig

Pluspunten

• Mooie foto's
  • Snelle telefoon
  • Scherp beeld

Minpunten

• Formaat

Eddy 07-09-2016

Prijstopper in de Middenklasse

Heel fijne telefoon, die zich makkelijk laat installeren, snelle processor en door het 2 GB werkgeheugen lopen alle processen vlot en heb je een vlotte reactie op je telefoon bij elke aanraking. Camera laat zich makkelijk bedienen en de instellingen zijn makkelijk en vlot aan te passen aan de omgeving.
Voor een gemiddelde smartphone gebruiker is het een hele goede telefoon voor een uitstekende prijs. Motorola is duidelijk ondergewaardeerd want voor dit geld krijg je bij de concurrentie veel minder waar voor je geld. Enige minpuntje is misschien dat het aantal pixels van het beeldscherm iets lager is als bij de meeste telefoons.

Pluspunten

• snelheid processor
  • goed werkgeheugen
  • groot scherm

Minpunten

• pixels beeldscherm

h.hanssen 02-09-2016

Perfecte smartphone

Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

Als je geen superhoge eisen stelt ivm zware games of zo, dan is dit toestel alleen maar aan te bevelen. Ik heb overigens wat games uitgeprobeerd en dat liep vlekkeloos.
Mijn Samsung S3 was aan vervanging toe en na wat speurwerk op internet kwam de Motorola Moto G 3rd gen als een heel goede optie bovendrijven. Via ebay.de heb ik deze uiteindelijk voor €133,- nieuw op de kop kunnen tikken.

Het feit dat het toestel op een vrijwel standaard Andoid versie draait (dus zonder veel wijzigingen van de fabrikant) heeft ook zo zijn voordelen vwb de performance, geen lastige apps waar je niets mee doet en de snelheid waarmee het toestel over kan gaan naar nieuwere Android versies. De Moto heb ik direct kunnen upgraden naar Andoid 6 Marshmellow.

Het enige waar ik bevreesd voor was, was het 8gb interne geheugen. Die vrees is tot nu toe ongegrond gebleken. Ik heb een 32gb sd erin geprikt en alles draait nog steeds perfect, ondanks de apps die ik erop gezet zoals Spotify, Dropbox, VLC, google agenda, Videostream, imap-mail, Ziggo Horizon etc. Kennelijk gaat het apparaat automatisch slim met de sd om. Overigens biedt Android 6 de mogelijkheid de sd zo te installeren dat deze eigenlijk als intern geheugen gebruikt wordt. Eis is wel dat je een snelle sd (SDHC-1 OF SDXC-1) gebruikt. Ik gebruik nu een 32gb SDHC-1. Dit is volgens de beschrijving het maximum, maar ik heb een 64gb geprobeerd en die draaide gewoon. Wellicht ligt dat aan Andoid 6.

Het laden van het toestel gaat snel en een lading gaat bij gewoon gebruik wel 2 dagen mee.

Kortom, ik ben erg blij met dit toestel.

Pluspunten

• Stock Adroid6 Marshmellow
  • Prijs/kwaliteit
  • Batterij gaat lang mee
  • Goed scherm
  • Waterdicht

Minpunten

• Touchscreen soms gevoelig

hboeken 24-06-2016

Geweldig toestel voor een spotprijs!

Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

Bij de Mediamarkt als demo gekocht voor 120 euro. Heerlijk snel toestel. Kwam standaard met Android 4.4 maar binnen een uur kunnen upgraden naar de allernieuwste Android 6.0. Draait zeer soepel en vooral het geluid is erg goed uit de speakers (2 aan de voorzijde en stereo) Scrollen gaat ook soepel, video en foto's ook prima voor snapshot. Beeld ook ok,zeker gezien de prijs. Niets mis met dit toestel, fijn design, houdt lekker vast en een ongelooflijk goede prijs/kwaliteits verhouding!

mar 24-06-2016

super!! betaalbare kwaliteit

Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / wit

na een samsung s2 die inmiddels echt vervangen moest worden (hoewel het van veel s series en andere samsungs toch een van de sterksten was... heel wat gestuiterd zonder problemen) eens gaan kijken en na veel lovende woorden over de moto 3rd gen deze maar besteld. 8 gig met een 16 gig sd leek me genoeg voor mij.
de reden dat ik voor de 3rd gen ben gegaan en niet voor de 4 is dat de 4 NOG een slag groter is en niet waterdicht.

ik heb de telefoon nu 2 dagen.. en wauw!!!!
geen vol geheugen met onzinnige apps die standaard geleverd worden zoals samsung doet.
degelijk en stevig voelend ligt heerlijk in de hand (en ik ben een dame met niet erg grote handen) werkt duidelijk en overzichtelijk
enige twee "nadelen" is dat het toevoegen van contacten wat vreemd gaat ... de terug knop is opslaan, nergens staat een knopje opslaan. en alle apps die op de achtergrond draaien kun je rechts onderin weg klikken maar dit moet 1 voor 1.
het geluid van het bellen is ook even wennen in t begin.

ik snap al met al niet waarom Samsung het leidende merk is gezien die prijzen relatief hoger liggen en je er een enorme lading onzin apps bij krijgt.

hier in ieder geval een zeer tevreden motorola klant!

Yohan 07-06-2016

Uitstekend door eenvoud.

Tel Motorola, Google en Lenovo bij elkaar op en je hebt een SmartPhone met het beste in verbindingstechniek, software en hardware. Een eenvoudige uitziende telefoon met kale Android 6 met prima specificaties en prestaties.

Tom 11-03-2016

Goed budget toestel

Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

Een mooi telefoontje. Werkt goed en snel. Draait op stock Android 6.0 zonder enige troep software geïnstalleerd. Camera maakt mooie foto's en de bijbehorende app is makkelijk te gebruiken.
Geluid is super en kan lekker hard zodat je goed muziek kunt luisteren.
Scherm is mooi en helder en best scherp.
En dit allemaal voor 180 euro.
Toppie toestel!

Duco 26-02-2016
Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

Voor een stage aan boord van een schip had ik een Smartfone nodig, en dat werd deze dus. Gekozen vanwege reviews over: de goeie beeldkwaliteit, de 2 camera's 8mp en 5 mp., snelheid van de Snapdragon processor en stereo speakers... Allemaal waar! Heel fijn machientje, geen moment spijt gehad. 2 nadelen:
Systeemgeheugen wat krap, accu is niet verwisselbaar.
Maar voorlopeig werkt ie dus prima.

Nouk04 25-12-2015
Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

Deze smartphone is mijn eerste. Ik was dus nog niet heel erg bekend hiermee. Eerst interesseerde mij het niet maar deze zag er erg aantrekkelijk uit.

De smartphone ligt erg lekker in de hand en is niet te klein. Bij mij past de telefoon niet in mijn jaszak, maar ik vind dit niet erg.

Voor deze telefoon heb ik 1 nadeel. De hoesjes. Ik heb er nu een van Motorola zelf, werkt gewoon goed, maar is soms een beetje saai ( Hoesje is effen, en een flipcase in kader met het vallen ). Alleen alle leuke hoesjes hebben een magneet aan de voorkant(en ik wil wel weer een flipcase). De telefoon heeft een sensor dus als je wilt typen en je flapt de voorkant naar achteren gaat het beeldscherm uit.

Overal zou ik deze telefoon wel gewoon weer kopen. Het is echt een aanrader!

Duco 02-11-2015
Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

Fantastisch apparaat, doet (bijna) precies wat je verwacht.

Dit is mijn eerste smartphone.

Ik heb hem nodig om vanaf het schip waar ik werk (stage) van alles te kunnen doen voor de opleiding, plus de verveling in de lange uren wachten te verdrijven.

Na heel veel research viel mijn oog op de Moto G (gen2 4G), vanwege de kwaliteit van het scherm en de 2 camera's - 8 en 5 Mp.

Het toestel maakt het echt waar - snel, gemakkelijk plus fijne camera's dus.
Gamen gaat lekker, plus goede geluidskwaliteit.

2 minpunten:
1. Vaste batterij
2. Motorola levert géén lader mee
3. Tethering moeizaam

Maar dat wist ik ( kan met heel veel gepiel vervangen worden - zie youtube)

Vet minpunt,elders een stevige adapter besteld ( Mobilize Premium Thuislader Micro USB 2,1A) die laadt echt heel snel!

Dan fungeert hij als mobiel wifi-toegangspunt voor een ander apparaat .
De Wifi tethering is ongeloofelijk traag....
De bedoeling was met dit apparaat mijn Huawei Mifi te vervangen, maar dat gaat dus niet.

Dan maar als USB tethering geprobeerd, maar ook dat gaat heeeeel traag.

Wél goed gaat Bluetooth tethering - let wel op dat het bluetooth 4.xx moet zijn voor contact met dit apparaat, oa. wegens verschil in PIN-code (4 digits voor 3.xx en 6 digits voor 4.xx)
Daarom heb ik een Belkin 4.00 Bluetooth dongle in mijn Samsung Netbook gestopt.

Wel eerst zorgen dat de on-board bluetooth van de netbook zelf eerst uitgeschakeld wordt ( in apparaatbeheer) , anders werkt de dongle niet .
Nu werkt de hele opzet naar behoren.

jvheck 27-10-2015
Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

De telefoon wordt door mij zeer intensief gebruikt en werkt uitstekend met internet. Zeer snel, goed met streamen, uitstekend scherm etc MAAR als ik gebeld word horen mensen zichzelf in een echo en dat is behoorlijk irritant. Dit schijnt een veel voorkomend euvel te zijn als ik op internet zoek. Ik heb mijn telefoon gekocht bij Cool Blue en die konden tot op heden helaas weinig voor me doen. Toch een beetje balen dus.

LittleElephant 16-10-2015

Voor mijn idee is dit de beste telefoon op dit moment verkrijgbaar voor deze prijs. Mijn vorige telefoon was een Iphone 4 en de verbetering is gigantisch.

Een paar voordelen zijn:
- Stock Android (geen traagheid of extra rotzooi op je apparaat)
- 2GB RAM, in tegenstelling tot z'n goedkopere variant
- Waterdicht, dus je kan m gewoon in de toiletpot laten vallen
- Batterij gaat minstens een dag mee bij intensief gebruik
- Goede camera
- Uitbreidbaar met een SD (maar daar kan je geen apps op zetten). Ik heb er 32GB extra in, met al mijn foto's en muziek krijg ik dat nog niet vol :)
- Achterkantje met ribbeltjes zodat je betere grip hebt
- Je hebt gewoon beschikking over Google Play Store en dus een grote keuze in apps
- De extra motorola-apps zijn ook écht nuttig.

De nadelen die ik tot nu toe gevonden heb:
- De vormgeving. Het eerste wat me opviel was, dat de telefoon niet zo lomp maar wel veel groter was dan ik gedacht had. Ook is de achterkant ietwat bol, waardoor typen als de telefoon ligt vervelend is. Ik had gehoord dat de rand snel beschadigd zou raken, maar daar heb ik geen last van.
- Moeite met het instellen van de notificaties. Ook is er geen notificatielampje, persoonlijk mis ik dat ook niet.
- Het speakergeluid klinkt nogal hol

Overall geeft de Motorola G3 echt het idee van een veel duurdere telefoon. Als ik hem naast de Samsungs leg die mijn vriendinnen hebben voor dezelfde prijs of meer, heb ik geen moment spijt van mijn keuze - vooral de Stock Android en waterdichtheid zijn hierbij voor mij doorslaggevend. Zeker een aanrader!

vantsantje 31-03-2016

Ik heb mijn eigen ringtones via de pc in de map ringtones van de telefoon gezet. Nu zie je ze wel als je ze wilt gebruiken. Succes!

mar 23-06-2016

ik kan mijn apps gewoon verplaatsen naar de sd kaart....

dicky7 22-11-2015

Hallo, ik wil een muziekje als ringtone gebruiken. Ik heb de muziek gekopieerd van mijn pc naar mijn moto. wma-bestanden kan ik daarop helemaal niet terug vinden; mp3 bestanden wel, maar er is geen mogelijkheid om dit te gebruiken als ringtone. Weet jij het?

Nick vd Veen 16-09-2015
Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

Naar mijn mening de beste 5 inch Android in dit prijssegment. Telefoon voelt degelijk aan en ligt lekker in de hand. Past in mijn broekzak en borstvakje van mijn overhemd. Accuduur is tot dusver prima (ruim anderhalve dag bij normaal gebruik). Nadeel is wel dat de batterij officieel niet zelf te vervangen is, al zie ik tutorials op Youtube die uitleggen hoe dat eventueel wel kan. Fotokwaliteit is naar mijn mening erg goed. Hij navigeert snel en er zitten een paar erg handige functies op, zoals het feit dat je bepaalde functies afhankelijk kunt maken van waar je je bevind (thuis, in de auto, in vergadering). Erg prettig. Geluidskwaliteit van dit toestel is het beste dat ik tot dusver heb ervaren met Smartphones (en dat is inclusief diverse iPhones en Samsung modellen). Qua uiterlijk misschien minder chique dan bijvoorbeeld een Samsung S6, maar daar betaal je dan ook het viervoudige voor. Wat mij betreft een aanrader voor mensen die wel het gemak en de snelheid zoeken, maar niet zoveel geld uit willen geven aan imago of uiterlijk. Al moet ik zeggen dat ik 'm zelf best chique vind.

surfdude 25-06-2015
Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

Voelbare straling! Ik lees het nergens anders, maar na de telefoon een kwartier op mijn lichaam gedragen te hebben, krijg ik een geïrriteerde plek vlak onder de huid bij de bovenkant van de telefoon!

Ik zou hem dus niet meer kopen, maar verder is het een redelijk goede telefoon (zeker voor het geld). Toch mis ik ivm met Samsung een echte knop onder het scherm en vind ik de bediening minder prettig (menu structuur en tekstvoorspelling).

MLot 28-05-2015
Geschreven voor: Motorola Moto G 8 GB / zwart

Ik heb deze mobiel nu net meer dan een jaar. Op het begin super tevreden over deze mobiel, enige nadeel dat het had was dat de camera niet perfecte foto's maakte. Maar na een jaar moeten resetten omdat hij super traag was geworden. Heel veel apps liepen vast, zelfs whatsapp. En vaak sloten apps zichzelf af. Met normaal tot actief gebruik houdt de batterij het niet meer een dag vol.

Fellowman 10-04-2015

Ik heb hem bij de mediamarkt gekocht. Na installeren bleek dat de hoofdtelefoonplug niet werkte. Ook batterij duur valt erg tegen. Met een beetje spelen is hij na 1/2 dag al bijna leeg.
Gebruikersgemak valt ook tegen. Ben android 4.2 gewent. Hier zit android 5 op. Ik was in het bezit van een Wolfgang AS-AT45QHD, en ik moet zeggen dat de wolfgang (1,2qoad core) toch sneller is als deze. Wel is het geluid en het bellen beter met Motorola dan met Wolfgang. Maar ja... batterijduur... maar een 1/2 dag.... met de wolfgang die een 2050 mh accu heeft gaat 1,5 x zo lang mee! Ook de Wolfgang is een toestel met een kaal android systeem. Helaas is de wolfgang overleden door een val maar denk er toch over om deze te laten maken.
Kort samengevat... van de mediamarkt heb ik netjes mijn geld terug gekregen, en ga toch even verder kijken....

arierebel 07-04-2015

Ja dit is nu een echt goed toestel voor 2 simkaarten. Super geluidskwaliteit bij gesprekken. De 1e keer geloof je het bijna niet... Kortom voor een dual sim, moet je echt deze kopen!