Sony Xperia Z3 Compact 16 GB / wit

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 249 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia Z3 Compact 16 GB / wit op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Bas 18-08-2017

Slechtste telefoon die ik ooit gehad heb

De Z3 Compact is mooi en niet al te groot. Camera en geluid zijn in orde. En daar houdt het wat mij betreft ook wel zo ongeveer op met de pluspunten. Na sommige updates verliest de batterij 70% capaciteit midden in de nacht, als er helemaal niks met dat ding gebeurt. Als je onderweg bent zou je constant met een lege telefoon zitten. Er staat overbodige software op die je niet kunt verwijderen. De telefoon is zo glad dat ie zelfs van nagenoeg vlakke oppervlakken afglijdt (hoesje verhelpt dat, maar handig is het niet). Het klepje dat 'm waterdicht maakt is binnen een jaar zo kapot dat er niks meer mee aan te vangen is. Het scherm reageert inmiddels heel erg slecht op aanraking wat bij een touchscreen verschrikkelijk onhandig is natuurlijk. Opladen via de computer gaat niet (meerdere computers en kabels geprobeerd, probleem zit in de telefoon). Ik heb nog nooit zo'n slechte smartphone gehad. De vorige ging bijna 4 jaar mee, deze haalt het jaar niet eens.

Pluspunten

• niet al te groot

Minpunten

• batterij loopt binnen een paar uur leeg
  • scherm reageert na een tijdje slecht
  • veel te glad ontwerp
  • klepje snel kapot (niet meer waterdicht)
  • nutteloze niet te verwijderen software

Marcel 06-07-2017

Super toetstel in gebruik; kwaliteit zeer teleurstellend

Na een aanvankelijke aarzeling (direct na aanschaf barste het glas aan de achterkant spontaan, maar dit werd keurig verholpen), bleek de Sony Xperia Z3 Compact een erg fijn toestel in gebruik en zeer snel. Was er erg aangehecht geraakt. "Was", want net na afloop van de 2-jarige garantieperiode liep de kwaliteit van de accu snel achter uit tot het moment dat het toestel niet meer wilde opladen. Heb dit aan Sony voorgelegd, maar helaas zouden de kosten bij evt. reparatie voor eigen rekening zijn omdat de garantietermijn 2 maanden voorbij is. Voor een toestel van bijna 500 euro destijds vind ik dit niet kunnen... Conclusie: geweldig toestel in gebruik, kwaliteit zeer teleurstellend.

Sjoerd 09-04-2017

Zeer ondegelijke telefoon

Ik heb dit product nu bijna twee jaar en heb ondertussen al verschillende reparaties moeten doen. De eerste paar maanden werkte de telefoon prima en was ik er zeer blij mee. Daarna kwam er helaas spontaan een barst in de achterkant, een probleem dat ik van meer Sony gebruikers heb gehoord. In de maanden daarop kwamen er steeds meer spontane barsten in de achterkant en op een gegeven moment zat de telefoon in mijn broekzak, hoorde ik een kraak en zat er ook een barst in het scherm. Daarna was het scherm niet meer te gebruiken. Ik kreeg te horen dat het waarschijnlijk niet vergoed zo worden en dat ik in dat geval ook nog 50 euro onderzoekskosten moest betalen om het binnen de garantie te laten repareren dus ben ik naar een andere reparatie shop gegaan. Verder is nu het klepje voor de oplaadport stuk door veel gebruik en is de headphone jack onbruikbaar. Ook de lange batterijduur is zeer achteruit gegaan. In het begin kon ik er bijna twee dagen mee, nu net 1 dag. Ook foto's bij weinig licht zijn niet goed, maar daar staat tegenover dat de camera bij goed licht wel hele mooie foto's en filmpjes maakt. De speakers hebben wel mooi geluid, maar zijn zo zacht dat je ze al snel niet kan horen met geroezemoes in de ruimte.

Pluspunten

• Mooi uiterlijk
  • Goede camera bij veel licht

Minpunten

• Gaat snel kapot
  • Slechte camera bij weinig licht

Rv 22-12-2016

Soms goed, dan weer vervelend

Matige telefoon. Het scherm barst heel snel en als deze is gebarsten kun je meteen ook niks mddr doen. De aansluiting van je oortjes gaat ook heel simpel stuk zonder dat je er rare dingen mee doet. Voor de rest heeft het een goede batterijduur, is snel, redelijk wat opslag, en fijn in gebruik.

Pluspunten

• Snelheid
  • Grootte
  • Accuduur

Minpunten

• Scherm barst heel snel
  • Oortjes aansluiting snel kapot

Maarten T 11-10-2016

Problemen z3

Nu mijn derde z3 en elke keer na een aantal weken hetzelfde probleem, het scherm brand in elke keer op dezelfde plek.
Ontvangst daarna sterk verminderd en sommige functies werken daardoor ook minder

Pluspunten

• Mooie foto,s

Minpunten

• Slecht scherm
  • Slechte ontvangst

KittyvM 27-07-2016

Miskoop, na 3 keer repartie nog niet goed

Aangeschaft om drie redenen:
* Erg goed fotokwaliteit
* Waterbestendig
* Stoot en krasvast

De foto's zijn grofpixelerig, niet de hoge kwaliteit zoals de verkoper aanprees.
Onderwater? Na een val in het toilet begon de ellende
Stootvast? Ja, totdat er na de tweede reparatie nar mijn gevoel een andere achterwand werd geplaatst die na een keer vallen ondanks bumper en beschermfolie het scherm liet barsten.

De accu gaat niet lang mee en in mijn geval loopt het toestel dan helemaal vast. Soms verdwijnt alles, is het toestel met geen mogelijkheid meer aan te zetten en dan ineens na een dag of wat, of soms een paar uur, komt de boel tot leven als je de startknop gebruikt. Een raadsel!!
Hardware is slecht, het is niet mogelijk om een verbinding te krijgen met wifi.
Een Sony?? Nooit weer!!
Ik betaal nog maandelijks voor min abonnement maar gebruik inmiddels een goedkoper reserve-toestel van merk x. Die laat me niet in de steek!

jandeman63 17-06-2016

WAARDELOOS NA mARSMALLOW

Na de Marschmallow update geen fatsoenlijke accuduur meer Doze in Marschmallow is een wassen neus verhaal. Alleen bij het niet aanraken van je toestel als hij de hele dag op tafel ligt werkt het. De Stamina modus werkte perfect en dit zit er niet meer op.
Sony maakt dan ook nog een valse reclame door op de sites het nog steeds als verkoop argument te gebruiken. Na 1.5 jaar en tot 3 dagen standby nu naar nog geen 2 dagen en dan gebruik ik hem nog minder ook.
Conclusie: Ze hebben het verkloot bij Sony en dit is mijn laatste telefoon van ze. Echt vreselijk jammer want niemand maakt nog een high end android toestel.
Nu heb je de X serie. Vage niemand weet waar in de markt deze telefoons nu staan en de revieuws over deze serie zijn niet best. Help!! moet ik nu naar een Samsung?

jandeman63 28-10-2016

We zitten nu in oktober en na wat updates van sony gaat het beter. Nog steeds zit er af en toe een onverklaarbare accu drain in waarbij afsluiten van alle apps niet werkt. uit/aan is dan het enige wat wel werkt. Bij energie verbruik staat dan vaak google services als grootverbruiker. Deze is nog steeds niet bruikbaar met je telefoon in je broekzak, het werkt dan niet en leg ik hem stil naast me neer dan vergeet ik hem soms mee te nemen dus dat is geen oplossing.
Er is nog steeds geen klein sony toestel wat beter uit de test komt en daardoor een opvolger zou kunnen zijn.

Bernd1956 01-07-2016

Mijn Z3C werkt prima na de 6.0 update. Niks mis mee. Misschien moet je de update herhalen middels het speciale programma van Sony: Xperia Companion. Doe dan een fabrieksherstel. Wel eerst een back-up maken !!!

anoniem 19-05-2016

goed, maar nooit meer!

Dit toestel heeft alles wat je wil; goede camera, goed geluid, spatwaterdicht, lange batterijduur...
Echter.... het is een kwetsbaar toestel. Na twee maanden had ik spontaan een barst... Dit hebben meer mensen (google maar eens).... Volgens Sony was dit mijn eigen schuld; valschade. Ik heb de telefoon nooit laten vallen en ben uiterst zuinig op mijn spullen. Ik mocht hem opsturen, dan was ik hem drie weken kwijt en dan zouden zij bepalen of het mijn schuld was of niet.... Zo niet, dan zou ik zelf opdraaien voor verzend- en reparatiekosten.
Eerst maar eens foto's van de schade opgestuurd. 'Eigen schuld' volgens de medewerker... schade zou waarschijnlijk niet vergoed worden...

Een paar maanden verder; de camera doet het niet meer. Met Sony gechat, uiterst vriendelijke mevr. maar zelfde verhaal; 3 weken kwijt, en dit soort dingen komen waarschijnlijk doordat je het zelf hebt laten vallen.
3 weken mijn telefoon kwijt zijn, zonder vervangend toestel is voor mij geen optie. Bij een telefoonreparateur gebracht, daarmee einde garantie (die ik m.i. toch al niet kreeg). Moederbord blijkt beschadigd, u kunt beter een nieuwe telefoon aanschaffen; aldus de reparateur.... Voor mij geen Sony meer!

jandeman63 23-05-2016

Ik heb hetzelfde toestel nu 1,5 jaar zonder een enkel probleem. Maar ik ben het wel met je eens dat het een kwetsbaar toestel is. Zeker als je hem gebruikt zonder enige bescherming eromheen. Ik heb vanaf het begin een hoesje i.c.m. voor en achter een glazen screenprotector en dat werkt prima. Wil je klein en handzaam heb je wel keus maar niet in top toestellen en andere merken hebben ook garantie tot aan de voordeur. Het enige probleem nu is de update naar Marshmallow. Dit zuigt om het maar netjes te zeggen. Vooral het ontbreken van de Stamina modus zorgt voor een veel hoger accu verbruik. Hopenlijk lost sony dit snel op.

Gert-jan Lint 27-04-2016

Snel handzaam kwaliteits smartphone

Dit toestel is de perfecte smartphone voor mensen die niet willen inleveren op kwaliteit maar wel graag een handzaam toestel willen.

Pluspunten:
-Batterij gaat lang mme
-Snel in gebruik
-Handzaam model
-Goede bouwkwaliteit

Nadelen:
-opstarten duurt lang, uit stand by halen overigens niet

Dit toestel heb ik al meer dan een jaar en ik ben nog steeds heel tevreden over.
De batterij gaat nog even lang mee als in het begin en ook is de snelheid waarmee het toestel reageert nog even goed.

Er spoken verhalen rond op het internet dat het scherm spontaan zou kunnen barsten, ik heb hier niets van gemerkt en dit lijken me fanatasieverhalen voor een toestel met deze bouwkwaliteit.

Gert-jan Lint

SenseoIII 24-05-2016

Dus, omdat jij geen last hebt gehad van een spontaan gebarsten scherm ( in mijn geval de achterkant ), zijn de ervaringen van anderen hier "fanatasieverhalen"
Mijn eerste toestel was een slechte, onder garantie kreeg ik een nieuwe, en die nieuwe geeft absoluut geen problemen.

Vest 28-03-2016

Handig en mooi, maar fragiel

Heerlijk formaat telefoon, variant in groen mooi. Jaar lang mee rondgelopen. Geluid matig, camera kan beter, batterij erg goed. Voor en achter glas: dat ging niet goed. 1x laten herstellen. Nu de boel voor de tweede keer in scherven ligt, houd ik het voor gezien.

Stevenxco 28-08-2015

Mooi compact toestel voor in de broekzak. Voor en achter glas, dus wel wat kwetsbaar. Een hoes lijkt onontbeerlijk. Alles werkt vlot en zonder haperen.

Waarin deze telefoon zicht onderscheidt van veel andere smartphones is de batterijduur bij minder intensief gebruik. Drie of vier dagen is dan zomaar haalbaar, zeker in de Staminamodus. Bij zeer intensief gebruik is dat voordeel er niet. Dan kun je de batterij in een halve dag aardig leegtrekken.

In vergelijking met mijn, helaas verbrijzelde, Oneplus One is de batterijduur van de Z3C bij intensief gebruik minder en bij licht gebruik beter.

Een tegenvaller is de camera. 20 Megapixel, jawel, dat zou perfecte resultaten moeten geven. Maar niet heus. Vooral bij lastige lichtsituaties (tegenlicht!!) gaat deze telefoon compleet de mist in. De foto's zijn beduidend minder dan van mijn Oneplus One en redelijk vergelijkbaar met die van mijn oude Samsung S3.

Ter vergelijking: de Samsung S6 van mijn dochter schiet oneindig veel betere plaatjes. Echt een gigantisch verschil.

Het scherm is klein en niet overmatig mooi, maar voldoet wel. Het toetsenbord is weliswaar klein, maar reageert wel precies op aanrakingen, zodat het typen van teksten goed te doen is.

Nu, na twee weken, heb ik toch wel spijt van mijn aankoop. Vooral de camera is een teleurstelling. De geweldige batterijduur weegt daar niet tegenop.

opdebult 25-08-2015
Geschreven voor: Sony Xperia Z3 Compact zwart

De camera (een belangrijk onderdeel voor mij) geeft de mogelijkheid erg mooie foto's te maken, maar heeft grote moeite om op kleine details te focussen. Gebruiksgemak matig. Zo lijkt de cameraknop handig, maar voor je het weet zit je foto's te maken. Heel veel apps die je niet kunt verwijderen, wat niet echt een aanrader is voor mensen die graag een overzichtelijke en persoonlijke lijst met aps willen. Grootste nadeel is het beeldscherm, deze is nogal gevoelig voor breuk. Na twee weken bij normaal gebruik en in een beschermhoes schijnbaar spontaan gebroken. Daar hebben deze toestellen vaker last van, maar als er een meervoudige breuk te zien is kun je de fabrieksgarantie blijkbaar vergeten. Goedkoper dan de toptoestellen van Samsung en de Iphone, maar met de 180€ reparatie had ik deze graag ingeruild voor een van deze duurdere toestellen.

SenseoIII 19-08-2015

Super toestel, heb problemen gehad met de behuizing, hier een ander advies gegeven, maar nadat ik ander toestel heb gekregen ben ik weer super enthousiast. Dagen met een batterij, erg snel,losse SD, geen vastlopers,degelijke klepjes en gewoon veel mooier dan de rest. Kunt er zelfs muis en toetsenbord op aan sluiten met beeld op je TV hoe leuk is dat.
De magneet lader aan de zijkant werkt, maar een draadloze oplader zou het gebruiksgemak af maken.

X-kaar-x 24-06-2015

Super telefoon! Batterijduur gaat lang mee. Bij veel smartphones gaat de accuduur na een tijd achteruit, bij deze nog geen last van.
Camera is goed en geluid is top! Voor iemand die niet met een televisie scherm op zak wil lopen een super telefoon! En voor iemand die onhandig is, zoals ik, heeft hij al een paar vallen en zwemcursussen gehad en hij doet het nog prima!
Verder is hij redelijk snel en bij mij misschien 2x vastgelopen. Maar even opnieuw opstarten en klaar.
Ik zou hem iedereen aanraden.
Enig minpuntje is dat hij alleen sony oordopjes kan gebruiken, andere oordopjes (in ieder geval die ik heb) pakt hij niet. Geeft dan een melding weer dat hij alleen sony accessoires herkent.

Mbuiks 24-05-2015

Mooi toestel met goede accu. Toestel heeft premium uitstraling (vetpakking niet: gemiste kans). scherm achterzijde scheurde spontaan en dat schijnt een hardnekkig probleem te zijn van deze Sony.

tjeg 01 05-05-2015

Paar dagen in bezit, maar bevalt prima.
Al direct lollipop er op gekregen. Batterijduur tot nu toe goed.

SenseoIII 30-04-2015

Al na een week barstte spontaan s nachts de achterkant, ook sloot het USB klepje slecht, het toestel was krom. Na reparatie (3 weken wachten!)bleek het toestel absoluut niet waterdicht, er liep gewoon water in, ook barstte de achterkant opnieuw. Weer aantal weken weg, ipv nieuw toestel werd er gewoon weer een andere achterkant op geplakt,en dat terwijl het ding waterschade heeft gehad. Mijn advies, koop een ander type

SenseoIII 07-12-2015

Onder garantie een nieuwe gekregen, na bijna jaar gebruik ben ik zeer tevreden over het toestel. Zeer goede batterijduur, afgezien van een NLalert absoluut geen vastloper gehad. Ook vind ik het toestel nog steeds gewoon erg mooi.
Daarnaast merk ik dat mn Sony veel betere ontvangst ( data en wifi) heeft dan bv de Samsung of LG van mn vriendin.

joke loper 17-04-2015

Dit toestel heb ik nu 5 maanden in bezit. Ik was erg tevreden over het toestel tot vorige week ik haal hem uit mijn broekzak en zag tot mijn verbazing barstjes in het glas. Nadien las ik heel veel reacties op deze smartphone. Allemaal kwamen ze op hetzelfde neer, spontaan scheuren van voren en van achter, en erg breekbaar. Zelfs bij kassa is het aan de orde gekomen. Bij sony zelf doen ze het af dat het toestel gevallen of gestoten is.

Humpiez 14-04-2015

Hij is drie keer gevallen. De eerste keer van een trap en spontaan ontploft. Toch maar een nieuwe aangeschaft, omdat hij zo mooi was. Gleed uit de auto, kapot. Nieuw glas erin. Viel net van de tafel, weer kapot. Een telefoon is een gebruiksvoorwerp, mijn dochter doet er behoorlijk voorzichtig mee, heeft er een stevig hoesje voor gekocht maar heeft hem nu uit frustratie weggedaan, ze kan van haar zakgeld niet iedere maand een nieuw scherm betalen. Wij stappen over op een samsung.

Cobyhoog 29-03-2015

Praktisch . Goede batterij kwaliteit.
Erg veel plezier van het toestel. Zeker een aanrader
Maakt mooie foto s.
Lekker formaat van de telefoon.

m en m en r 13-03-2015

Wat een heerlijke telefoon je voelt dat je kwaliteit in je handen hebt. Voelt een stuk degelijker aan als die plastic samsung rommel.

ro.es 11-02-2015

Geweldige telefoon en goede keuze geweest. Ondervind geen problemen met deze Sony. Fijn compact formaat met uitstekende hardware en prestaties.

ano_bar 14-01-2015

Beste high-end Android in een kleine behuizing!
Ben je op zoek naar een high-end Android smartphone, die niet al te groot is, dan kom je al gauw uit bij de Sony Xperia Z3 Compact (Z3C). De Galaxy Alpha en eventueel de LG G2 kunnen ook nog wel, maar op processorkracht en met name accuduur is de Z3C de betere telefoon. Alleen het scherm van de G2 is iets scherper, maar dat verschil is alleen waarneembaar als je van heel dichtbij kijkt. Een snelle processor, uitstekende accuduur, mooi compact design, scherp scherm en uitbreidbaar geheugen, de Z3C heeft het allemaal. Alles loopt vloeiend en snel en met mijn kleine handen is dit 4,6 inch scherm makkelijk met één hand te bedienen. Alleen past er op 4,6 inch net even wat minder informatie dan bijvoorbeeld een 5,2 inch scherm, maar je krijgt er een groot voordeel voor terug: een fantastische accuduur. Na de eerste keer opladen, instellen van de telefoon, installeren van 20 apps en het uitproberen van alle functies haalde ik nog steeds een accuduur van 25 uur. Dus intensief gebruik, de helderheid wat hoger dan normaal en een live wallpaper als achtergrond maken allemaal niet meer uit, de accu haalt het einde van de dag toch wel.
Een klein nadeel: de achterkant van de telefoon is van glas. Het ziet er prachtig uit maar zorgt voor weinig grip, zodat het toestel erg snel van schuine oppervlakken af kan glijden. Een hoesje biedt hierbij uitkomst.

Mariel85 17-01-2015

Een mooie snelle smartphone. Maakt mooie scherpe foto's,verschillende menu's om je apps in te delen.
Makkelijk om er mee te werken.

TJdeWit 13-01-2015

Heel fijn toestel, na de eerste xperia wilde ik zeker geen ander. Echter is deze zo gevoelig, ik heb het nu al twee keer moeten laten maken/vervangen dankzij een spontane barst in het scherm. Het lijkt wel alsof er een te grote spanning op het scherm staat. Ik heb ook ervaring met valschade en deze barsten lijken daar absoluut niet op. Het is eigenlijk ook altijd maar één barst, maar daardoor doet het touchscreen het dus niet meer. Daarom is de degelijkheid maar een 1.

TJdeWit 15-01-2015

Ik heb het helaas gisteren voor een tweede keer op moeten sturen. Na de eerste keer kreeg ik hem terug zonder dat het gemaakt was, dit was een fout en dankzij goede service van hi mocht ik meteen een nieuwe uit de winkel meenemen. Echter had die hetzelfde mankement als de eerste. Bij normaal gebruik een barst. Nu wacht ik af tot na de reparatie, eens kijken of het dan beter gaat.

velse 14-01-2015

van mijn z3 compact is glas ook al twee keer gebroken. Weet jij als er inmiddels een ander scherm opgezet wordt wat beter is en bestand is tegen normaal gebruik?

RobDH45 10-01-2015

Ik wilde een normaal maatje mobiel waar je geen extra zak voor in je jas of broek moet laten maken en die heb ik met de Z3 toch wel gevonden. Het werkt allemaal lekker soepel en de camera maakt hele mooie foto's, het filmen in 4K moet ik nog uitproberen maar dat beloofd veel goeds. Kortom, wil je een mobiel van redelijk normaal formaat maar met uitstekende prestaties en mooie foto's moet je de Z3 compact nemen.