BlackBerry 10 Z30 16 GB / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de BlackBerry 10 Z30 16 GB / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

9,7

Simons Jo 13-06-2014

De Blackberry Z 30 gekocht als vervanger van de Bold 9900. Ik was altijd zeer tevreden met de Bold 9900 en wilde graag opnieuw een blackberry smartphone. Ondanks dat het zo slecht zou gaan met het bedrijf Blackberry heb ik toch de stap gezet en de Z 30 aangeschaft. Gelukkig maar want de Z 30 voldoet……..overtreft mijn verwachtingen.

Het Toestel:
De Z 30 is een redelijk groot toestel. Het is dan ook even wennen ten opzichte van de toch kleinere Bold 9900. Het uiterlijk is zakelijk en strak zoals dat mijns inziens hoort voor een BB. Er zit geen keyboard op zoals bij de meeste modellen maar deze heeft een touchscreen met virtueel toetsenbord. Dit is eigenlijk, naast het os, het grootste verschil met de oudere blackberry’s. Het virtuele toetsenbord is erg gemakkelijk te bedienen omdat er tussen de regels een scheidings regel zit waardoor de toch al grote toetsen nog net iets beter te bedienen zijn. Veel beter dan bij android of apple toestellen!

Bediening
Het nieuwe os zorgt ervoor dat de bediening heel veel lijkt op de bediening van andere smartphones. Het is even wennen als je de ‘oude’ menu knop en trackpad gewend bent maar na een dagje ermee gespeeld te hebben ken je het klappen van de zweep. Het touchscreen reageert razendsnel en het scherm geeft een heel prettige indruk. Warme kleuren, duidelijke icoontjes.

Bellen
Je kunt natuurlijk ook bellen met de Z 30. Dit gaat natuurlijk heel gemakkelijk en het geluid tijdens het gesprek is erg helder.

Camera
Er zit een voor en achter camera op. Deze maken goeie foto’s. Ik ben niet echt een fan van smartphone foto’s maar de foto’s die deze smartphone maakt zijn wel goed te noemen. Er zitten ook wat leuke functies zoals timeshift.

Beeld en Geluid
Het geluid is erg goed voor een smartphone. Muziek luisteren en video’s kijken is een lust voor oog en oor want het beeldscherm op de laagste helderheid stand is perfect.

Email
De Z 30 biedt legio mogelijkheden wat email instellen betreft. Microsoft outlook, lotus traveler, gmail volgens mij kun je elke email wel instellen.

Conclusie Ondanks de toch wel slechte naam van het bedrijf Blackberry kan ik concluderen dat de Z 30 een geduchte concurrent van elke smartphone is. Alle voor mij belangrijke functies kunnen worden ingesteld zoals het ontvangen van mail, whatsapp, etc. etc.
Wat mij opvalt is de snelheid van het toestel. Apps openen razend snel en ook al heb je meerdere apps open in de achtergrond, merk je niet dat er aan snelheid ingeboet wordt.
Verder kan ik concluderen dat de batterij enkele dagen meegaat bij normaal gebruik en dat is zeker een grote vooruitgang ten opzichte van andere smartphones. In mijn gezin hebben 5 mensen een smartphone die bijna elke dag opgeladen moeten worden maar niet de Z 30. in de eerste week heb ik hem 1x opgeladen. Eigenlijk 2x maar de eerste keer telt niet want je moet altijd een smartphone opladen voor het eerste gebruik.

Pluspunten
- Snel OS
- Lange batterijduur
- Mooi design
- Prima beeld en geluidskwaliteit
- Eenvoudig in het gebruik
- Multi taksen zonder problemen
- Android apps gemakkelijk te installeren EN te gebruiken
- Lotus Traveler

Minpunten
- De z 30 wordt geleverd zonder schuifhoesje en voor de prijs van dit toestel vind ik dat er wel een schuifhoesje bij geleverd mag worden.

Er zullen best zaken zijn die ik vergeten ben te noemen maar de voor mij belangrijkste punten heb ik genoemd. De specs kun je altijd op internet opvragen.

Dit toestel krijgt op elk vlak van mij een 10

casparvanderburgh 28-01-2014

Upgrade vanaf Z10. Opvallend goede batterij duur, toestel is ook iets sneller dan Z10. Met OS 10.2.1 nu ondersteuning voor Android apps (Jelly Bean 4.2.2). Geluidskwaliteit en signaalsterkte (bereik) is zeer goed, beter dan Z10 of iPhone 4S. Messaging/Multitasking is fenomenaal (BB10 software met Hub, etc, zie andere reviews Z10 etc). De mogelijkheden 'out of the box' zijn voor mij ruim voldoende, maar wie Spotify of Netflix mist kan daar dus Android versies voor pakken. Het toestel is net wat te groot om langdurig met 1 hand te bedienen, dat is in de praktijk voor mij geen probleem. Vormgeving: vind het er netjes en verfijnd uitzien, maar een 10 ga ik niet geven want zoveel is er niet te designen aan een full touch telefoon. Degelijkheid is moeilijk in te schatten, maar de beleving is dat dit een zeer serieus stuk hardware is. En gelukkig steeds meer mensen op BBM voor iOS/Android, blijft onovertroffen.

Bas112233 09-04-2014

Zat er bij u ook een stopcontactadapter voor de UK in de doos of alleen een adapter voor in Nederland?

VikingFRL 03-12-2013

Na 4 jaar Apple en iOS7 ben ik gaan zoeken naar een alternatief op internet en kwam uit bij Android maar ik las dat het aandeel 92% malware/virussen voor android os was. Blackberry had de minste malware en gebruikt trend micro om zijn toestel te beschermen. Windows heb ik voortijdig kunnen testen maar vond het helemaal niks en de instellingen was een waslijst wat op android veel beter was geregeld wat ik me liet vertellen. De gebruiker had spijt van zijn Nokia lumia en had liever een android.

Blackberry 10 was een perfecte mix van apple, windows en je kon beveiligd android apps erop zetten las ik ergens via een forum en dat beviel me wel. Na wat onderzoek en bij mediamarkt de Z10 getest te hebben was het toetsenbord wat mij opviel, want dit was een stuk beter dan op mijn apple 4S. Het ontbreken van een menu toets viel me ook op en had snel in de gaten dat alles vlotter maar ook sneller werkte en was verrast over de snelheid van alles.

Ik had wel mijn twijfels maar daar was de blackberry Z30 met een 5" scherm met vernieuwe antenne techniek, waarbij het toestel meerdere zendmasten tegelijk kan afzoeken naar een betere bereik. Het toestel heeft meerdere antenne's waardoor je niet een beter bereik hebt maar ook minder batterij verlies omdat het toestel altijd zoekt naar 5 streepjes om over te springen naar de sterkste antenne. Dit was ideaal omdat mijn 4S bereik niet altijd goed was. Ik besloot het toestel te bestellen omdat veel gebruikers het toestel gewldig vonden en dat waren ook apple/android gebruikers. Ik kon nog altijd besluiten om het retour te sturen.

Het toestel had ik binnen 3 dagen binnen en schrok even van hoe groot het toestel was in vergelijking met mijn iphone, maar qua vormgeving en ook de achterkant trok me enorm aan en was beter dan ik verwacht had en het is ook een mooi toestel om te zien en een mooi stukje design. Ik heb het toestel eerst opgeladen en de dag erna het toestel voor het eerst aangezet. Ik moest allerlei gegevens invullen zoals land, wifi verbinding wat erg simpel ging.

Ik kon heel simpel daarna mijn email account , gmail, outlook installeren en had meteen ook al mijn contacten. Ik besloot daarnaast mijn twitter, whatsapp en facebook account ook te activeren en dat ging vlekkenloos en toen zag ik eindelijk hoe de HUB zich helemaal ging vullen met al het bovenstaande.
Mijn eerste bericht die ik binnen kreeg was van whatsapp en door erop te klikken kon ik vanuit de HUB meteen reageren zonder een app te openen. Heel gek want bij apple wordt de app opgestart waarnaar deze open bljft en dus ook stroom kost . Bij Blackbbery gebeurt dit dus niet en moet zeggen de HUB is geweldig en gebruik de app twitter, whatsapp nauwelijk omdat ik alles vanuit de hub kan doen en dat werkt geweldig. je kan belangrijke berichten ook vlaggen of een kleurtje geven en je kan belangrijke contacten in een priority box zetten.

De HUB alleen is niet geweldig maar het replyen van hier uit met het virtueel toestsenbord is geweldig omdat ik vaak emails in Duits/Engels moet beantwoorden. Het toetsenbord herkend al bij het eerste of tweede woord dat ik iets typ in het Duits. Het gaat meteen over naar deze taal en daarbij is het al bezig met de zinsopbouw. Het virtueel toetsenbord is in één woord geweldig en toen wist ik het dit toestel met Hub en geweldig keyboard is voor mij een uitkomst qua gebruik en ik merkte al dat mijn bereik beter was.

Het openen van een app bij Blackberry is maximaal 8 en je ziet altijd welke app open staat en dit lijkt wel op de raampjes zoals bij windows 8 maar ze zijn ook simpel met een vinger tik af te sluiten bij mijn oude toestel bleef de apps onderhuids doorlopen zoals buienradar welke dan gewoon stroom maar ook internet blijf binnehalen. Ik vond het eerst raar maar het is juist een groot voordeel wat blackberry biedt en het is slim zoals meer dingen in de software van Blackberry 10.

Het toestel heb ik natuurlijk puur voor zakelijk gebruik maar qua multimedia heeft het toestel ook zeer goede stereo speaker en deze zijn zo goed dat ik na twee albums had besloten om maar eens een grote geheugen kaart te kopen van 64Gb en heb gewoon even 263 albums erop gezet en heb nu gewoon een geweldig stereo machine met een heerlijk stereo geluid en het blijft ook gewoon draaien als ik een email reply of even een berichtje terug stuur en geniet ervan tijdens het werken.

De camera is ook zeer goed en ook scherp maar binnen afhankelijk van het licht qua kwaliteit en ruis maar een stuk beter dan wat ik had. de videocamera heb ik even getest en daarna het filmpje gestreamd naar mijn samsung TV en dat ging zonder problemen en zag er goed uit.

Ook het scherm van 5 inch is geweldig en gebruik hierdoor mijn ipad ook minder omdat je zo lekker kan browsen en muziek kan luisteren. De muziek blijft ook doorspelen als je via je internet browser een youtube filmpje gaat kijken maar je kan dan snel met een enkele beweging je mp3 speler op pauze zetten om weer met een simpele klik terug te keren naar je browser.
Ik kom elke dag nieuwe dingen tegen en het toestel blijft me verbazen en mijn zoon met zijn nieuwere iphone was ook erg verrast over de software op het toestel en was erg
verrast met de dubbele speakers dat hij mij vroeg om te ruilen maar hij moet maar even
wachten want volgend jaar is het weer wat anders :) en hij heeft me nog geholpen om
android apps op het toestel te zetten waaronder ING. Dit ging erg makkelijke met google chrome via de laptop en is erg simpel dat hij alleen hoefde toe te kijken en dankzij een
goede link van crackberry.com was het erg makkelijk om zelf te doen.

De batterij is trouwens ook erg goed en je kan er makkelijk 20 uur constant mee werken en
dan is de batterij nog steeds niet leeg op mijn toestel. In het weekend haal ik makkelijk 2 dagen
en heb dan nog 40% zoals afgelopen weekend.

Het toestel heb ik nu 2 weken in bezit en heb het dus gehouden en moet zeggen dit is mijn beste ervaring met een smartphone is en ben zeer content met de software op het toestel. Ik heb een erg goed bereik en ben ook nooit meer een verbinding kwijt geraakt tijdens een gesprek. Het bereik thuis was altijd 1-2 streepjes maar nu 4-5 en mag mijn provider wel eens mijn excuus aanbieden dat ik eens erg boos was over het bereik. Het gekke is dat mijn zoon jaloers is en ik een trotse gebruiker ben van de Blackberry Z30.

p.s. Moet wel zeggen dat ik mijn twijfels had maar BlackBerry 10.2 is het beste besturingssysteem als je een smartphone vooral gebruikt voor chat, mail en Facebook, dankzij de lockscreen-notificaties, virtueel toetsenbord en de Hub, maar ook op multimedia kan het makkelijk mee.

NL9700 26-11-2013

De Blackberry Z30 is een beest als het gaat om multitasking en het nieuwe Blackberry OS10 platform is op dit toestel zo snel in gebruik en is gewoon verslavend qua gebruik.

Het toestel heeft met OS 10.2 een volwassen gebruik en ondersteunt zoveel als airport, mac, miricast ,wifi direct, dlna om je muziek, video of photo's te streamen naar je APPLE TV of. De apps voor multimedia zoals youtube pro en de eigen videoplayer is enorm en een geweldige ervaring op het 5" scherm.

De kleuren op het 5" scherm zijn enorm rustig en natuurlijk. De kleuren zijn beter dan de harde kleuren van de Samsung S4 en daarnaast is de helderheid van de Blackberry ook veel beter ondanks dat de resolutie hoger is bij de Samsung.

De STEREO SPEAKERS met Natural sound zijn zo goed dat het bijna buitenaards is. Het is zo vol van klank en is de beste mobile speaker op smartphone en tablet gebied die ik ooit heb mogen ervaren. Het geluid is beter dan HTC audio beats en je merkt dat ook dat het geluid op de HTC ONE wat vlakker is als je beide naast elkaar legt.

De speakers zijn zo vol van klant dat games, youtube en video maar vooral muziek een geweldige beleving is en met games spat het geluid eraf tijdens een schietspel of een flipperkast. Ook het geluid met de bijgeleverde headset is enorm goed en er is van goede kwaliteit waarbij het geluid werkelijk in het oor wordt geplaats lijkt het wel. Blackberry heeft hiermee de prijs kwaliteits verhouding een setje hoger geplaatst.

De SOFTWARE is wat ik al zei zo snel dat het gewoon vliegt en verbaas me na dagen nog steeds over de snelheid. het multitasken is geweldig en je kan 8 apps tegelijk laten lopen en dit kan geen enkel andere smartphone.

Veiligheid is groot naast Blackberry protection wordt het toestel van buiten en binnen het toestel beschermd door Trend Micro welke elke app bekijkt en scant voor gebruik en controlleert op gebruik van wifi, agenda, mail, sms, contacten, microfoon, lokatie etc.

Ook is elke app, programma of systeem file afgezonder in een eigen box op zowel kern als geheugen niveau waardoor het van elkaar afgescherm is en dit zorgt voor stabiliteit, veiligheid en het tegen gaan van een crashen van het systeem.

De HUB. Het beste voor social media gebruikers is de HUB waar alle sociale media op binnenkomt. Je leest dus je twitter, facebook, whatsapp, BBM,skype,email etc. allemaal vanuit één box en je kan ze gewoon lezen zonder de app te openen, maar je kan ook repleyen zonder de app te openen. Bij alle andere OS-en open je daadwerkelijk de app welke dan open blijft staan waardoor je weer data verbruik hebt of onnodig stroom verbruik.

De VIRTUEEL KEYBOARD is de BESTE Keyboard die je maar kan hebben en met meerdere talen herkend het al na een woord dat je switch van Nederlands naar Duits of Engels.
Het toetsenbord vertaald en voorspelt je gramatica met d of dt en heden of verleden.

De BATTERIJ is na een week de grootste winnaar want met je kan gewoon 4 uur games en tegelijk 8 uur muziek luisten en daarnaast tegelijk browsen, facebook kijken en nog zal je batterij na 12 uur nog op 40-50% zitten. ik doe met gemak 2 dagen met het toestel en dan heb ik nog vermogen over.

Het is de Beste Blackberry en ondanks bepaald spec verslaat het de grote slagschepen van
de concurrentie in snelheid OS gebruik, echte real-time multitasking, stereo speakers met natural sound, Hub social media box en het geweldige virtueel toetsenbord is de Blackberry Z30 een monster voor de echt social multimedia gebruiker die snelheid en slim gebruik
wil maken van een echte smartphone. Na 5 jaar android is dit mijn beste ervaring die ik ooit heb mogen ervaren met een smartphone.

edit : OS 10.2.1 zal in januari uitkomen waarbij blackberry naast android.bar files ook android.apk files zal ondersteunen. Hierbij kan men dus een android store installeren om zo android apps direct te installeren op het toestel. Mijn ervaring is dat een android app als ING sneller start en net zo vloeiend werkt als op een samsung S4 of HTC ONE. Dit kan omdat
Blackberry OS10 daadwerkelijk 8 apps tegelijk kan draaien zonder vertraging.