Sony Xperia 1 III 256 GB / paars / (dualsim) / 5G

• Test panel 8,4 sep 2021

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 31 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia 1 III 256 GB / paars / (dualsim) / 5G op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

b**************@g******** 05-02-2022

Telefoon met kwaliteit

De telefoon functioneert snel en ligt goed in de hand. In de snelle wereld van nu, is het fijn dat je een telefoon bij de hand hebt die kwalitatief prachtige foto's maakt. Een aanrader!

Pluspunten

• Functioneert snel
  • Fantastische camera

Berry 26-01-2022

Nooit meer iets anders

Wat een geweldig apparaat. Maakt je digitale leven een stuk prettiger.
Gekocht vanwege de audiojack, de vingerprintsensor aan de zijkant van het scherm. De kwaliteit van de bouw, de form factor en de kwaliteit van de audio.

Ik heb kleine handen en dan is de form factor (wat smaller dan andere toestellen) ideaal. De makkelijk toegankelijke 'een hand modus' gebruik ik regelmatig.
Tijdens het eten snel even wat muziek luisteren, geen externe boxen meer nodig. De audio kwaliteit is top.
Geen gedoe meer met de vingersensor. Omdat deze in de zijkant zit in 1 beweging ontgrendeld. Goed over nagedacht Sony, echt superhandig!
Geen gedoe meer met foto's maken. Foto's maken met de daarvoor bedoelde knop die op de zijkant zit.
Slimme batterijbesparing zodat deze lang meekan. Geen irritante software die je niet kan verwijderen.
Over de camera en het scherm hoef ik het niet te hebben. Top!
Voor mij nooit meer wat anders ;)

Tip: Ik heb een hoesje bij waarmee je het toestel rechtop kan zetten zodat je een film kan kijken zonder dat je het toestel vast hoeft te houden of anderszins te ondersteunen. Ideale combinatie.

Pluspunten

• Form factor
  • Audio
  • vingerprint sensor zijkant
  • knop voor het maken van foto's
  • Audiojack

Minpunten

• ik kan niets verzinnen

c***************@g******** 15-01-2022

Sony

Mooi uitstraling, maakt mooi foto's en goed geluid en games mogelijkheden. Echt een aanrader.

b***********@g******** 24-12-2021

Top smartphone.

Heb deze Sony Xperia 1 III smartphone bij Belsimpel besteld en dat verliep keurig en snel.
Heb hem nu twee weken in mijn bezit en hij bevalt prima. Mooi toestel en werkt zeer snel en effectief.
De camera is een unicum, werkt makkelijk en maakt geweldige foto’s.
Deze smartphone is een aanrader.

• Zeer Gebruikers vriendelijk
  • Maakt geweldige foto’s
  • Instellingen camera zijn onbeperkt

Minpunten

• Nog niet kunnen ontdekken

Michael 18-12-2021

Mijn eerste professionele Smartphone!

Super fijn toestel! Eindelijk een telefoon die doet wat jij wilt.

De beeldverhouding 21:9 is perfect voor gamen, videos en foto's en daarnaast past hij goed in je hand. Veel scherm en geen lompe Harrie!

De camera is nog wel eens eigenwijs, maar als fotograaf ben ik dat gewend. Geen voorgeprogrammeerde beauty instellingen zoals bij Samsung maar een echt professionele camera met verschillende lenzen!

Dit model is de eerste smartphone die een verlengstuk is van mijn creativiteit. Gemakkelijk, snel, mooi design en de vrijheid om zelf met instellingen te klooien.

Één woord: GEWELDIG

Pluspunten

• Camera
  • Beeldverhouding
  • Snelheid
  • Gemak

Minpunten

• Front camera
  • Verticaal beeld alleen in camera simple mode

azakir 02-12-2021

Kwaliteit zoals je van sony mag verwachtten

Al geruime tijd verschillende smartphones in gebruik maar ik moet toch echt de voorkeur geven aan sony en hun xperia lijn. Vanaf het moment van het uit de doos halen van de 1 III ook weer duidelijk dat je een kwaliteit product in handen hebt. Scherm kwaliteit is verbazingwekkend goed dankzij het 4k Oled display, het bekijken van films in het bioscoop formaat van 21:9 is dankzij hetzelfde formaat scherm ook fantastisch.
Geluid uit de dubbele speakers is ook ontzettend goed en weet je ook tijdens films mee te slepen en je duikt werkelijk in de actie.
Camera is zoals je van een bedrijf als sony mag verwachtten. De ondersteuning van hun eigen camera/photo apps is ruim in orde, de controle die deze apps je geven over de camera in een smartphone is bizar te noemen

Pluspunten

• 120hz 4k OLED scherm
  • Camera

Minpunten

• lage helderheid/hoge refreshrate knipperend scherm

erikkie69 02-12-2021

top telefoon met goede camera

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van deze Sony Xperia 1 III.
Overgestapt van een Samsung S10+
Na vele jaren samsung toch weer terug naar Sony Xperia. De spec zijn veebelovend.

De Xperia is retesnel, heerlijk.

Ligt lekker in de hand. Fijne aluminiun behuizing.
Heel fijn dat er een afdrukknop voor de camera op de zijkant zit. Jammer dat die uit de standaard stand 'altijd' gebruikt moet worden en er geen knop op het scherm meer is...
Verder zitten alle knoppen rechts wat er nog wel eens voor gezorgd heeft een verkeerde knop in te drukken.
Jammer is een 4e knop, die speciaal voor de Google assistant is. Deze gebruik ik niet, maar de knop valt zonder een jailbreak niet anders te programeren / in te stellen. Dat is heel jammer (al had de S10+ dat met de Bixby-knop ook).

Het lange smalle scherm voelt in 1e instantie 'apart' aan, maar went ook wel snel.
Nadeel hiervan is dat alles toch wat kleiner staat doordat het scherm smaller is. Al kan dit dan weer bijgesteld worden in de settings.
Voordeel is dat er eenvoudig (multitasking) '2 schermen' boven elkaar kunnen draaien. Dat is wel weer heel erg handig.

Het scherm is standaard nogal koel afgesteld. Ook dit valt heel simpel zgn. 'warm' af te stellen, waarna de blauwe gloed weg is en het scherm erg prettig toont.
Ik heb standaard de 120Hz vernieuwingsfrequentie uit staan. Wel even getest, maar heeft voor mij persoonlijk niet veel toegevoegde waarde, maar gaat ten koste van accuduur. En de lage frequentie is ronduit meer dan prima.

De camera
Een van de redenen waarom ik toch terug ben naar Sony Xperia...
En ik moet zeggen, valt niet tegen. In tegenstelling tot 1e test reviews die te lezen zijn, zou de camera vooral in het donker te wensen over laten.
Ik heb daar niets van gemerkt en ben juist behoorlijk tevreden over óók de resultaten in het donker.
En hoe sony anders dan samsung de kleuren 'vertaald' is een kwestie van smaak maar wat mij betreft gelijkwaardig.
Het wordt pas interessant als je de camera uit de standaard (of 'basic') modus haalt. Dan tovert er een compleet menu als is de telefoon een spiegelreflex tevoorschijn.
Daar heb ik helaas nog niet alles wat ik graag had gewild mee kunnen testen, maar een straal water uit de kraan valt vlekkeloos te vangen als een straal en met een andere instelling als losse vallende druppels.
Prachtig en heel erg fijn.
Waarbij nadrukkelijk gezegd dat de standaard (basic) instelling voor de meeste foto's die je maakt gewoon goed is.
Zoom bereik is super (al had ik dat graag willen vergelijken met een recentere samsung, s21 bijvoorbeeld); kleuren zijn mooi, details zijn prima. Kortom een camera waar ik veel plezier aan zal gaan beleven.

Ik ben niet zo'n filmer, maar wat ik tot nu gedaan heb is zonder meer prachtig. Ook op mn 55 inch OLED thuis, simpel vanaf de foon op mn TV gecast. Ideaal! Geldt overigens ook voor de foto's. Die komen ook prachtig over op de TV

De batterijduur valt me meer dan mee. Net als m'n S10 circa een dag. Het opladen gaat wel veel sneller.
Helaas evengoed bij dagjes weg / vakantie, waar het (camera) gebruik vaak intensiever is, altijd een powerbank mee.

Dat de foon retesnel is, merk je ook met beeld, games opstarten en gebruik van apps. Ook meerdere tegelijk / naast elkaar.

Het gebruiksgemak is prima. Komt natuurlijk door Android. Het vervelendst vind ik dat onderaan het scherm de terugknop en de menuknop omgedraaid zitten t.o.v. de S10+. En dat valt niet aan te passen. Dat is jammer, maar zal ook wel weer gaan wennen.

Wat ik mis is in het snelmenu (bovenkant scherm naar beneden vegen) een button om de geluid en tril instelling van bellen en berichten aan te passen. Op de Xperia werkt dat door de volume knop in te drukken en dan pas verschijnt de knop (geluid / trillen / stil).

De 1e connectie met de PC verliep niet gemakkelijk. Ik moest een Sony programma installeren, maar daarna kwam ik in een loop van een PC en een foon die elkaar niet herkennen.
Daarna op m'n laptop, zonder die software te installeren, verliep het wel soepel. Al we wat traag.
Daar heeft Sony wat mij betreft nog echt wel wat te winnen...

Ik besef me dat ik nog lang niet alle mogelijkheden heb geprobeerd. Als ik later nog noemenswaardige plus- of minpunten ontdek, zal ik deze review updaten.

Mijn conclusie: wat een fijn toestel.

Pluspunten

• degelijk
  • snel
  • camera
  • snel opladen

Minpunten

• accuduur redelijk - niet slecht

LaDiieY 01-12-2021

Ik heb gekozen voor deze telefoon omdat ik veel gebruik maak van de voorcamera, (voor mijn webshop waarmee ik liveshows maak)
De focus van de voorcamera is helaas een minpunt.
Mijn andere toestel Samsung plus 10 werkt echt veel beter dan de Sony camera.

Nu even info over de achterzijde camera, deze is wel top!
Er zit een zoom functie op waarmee je echt heel duidelijk kunt inzoomen tijdens het fotograferen.
Dat kan helaas niet met mijn Samsung telefoon dus hier krijgen ze weer een plus puntje voor!

Geluid vind ik hetzelfde ten opzichte van mijn Samsung telefoon, heb op dit moment alleen liedjes getest maar zal ook nog even gaan uittesten wat er gebeurd zodra je er een film mee gaat kijken of er dan iets veranderd?
Dit zal ik in een update toevoegen aan deze review!

Design van de telefoon is mooi en licht van gewicht!
Telefoon is net ietsje groter dan de Samsung maar wel wat smaller. Hierdoor ziet de telefoon heel groot uit terwijl deze wel makkelijker te bedienen is met 1 hand in plaats van de Samsung.

Accu gaat gemiddeld hetzelfde mee als de Samsung telefoon ik maak zeer veel gebruik van de telefoon dus ik moet altijd de telefoon minimaal 1 x per dag opladen.
Opladen gaat snel met de snel lader duurt gemiddeld ander half uur.

k**********@h********* 01-12-2021

Bevalt zeer goed

Het is een ontzettend goede telefoon. Heerlijk snel met veel ruimte. Alleen jammer dat de album app van de vorige Sony's weg is en dat de batterij het wel lang volhoudt maar niet zo lang als dat je zou verwachten voor de prijs. Evengoed zeer tevreden

Pluspunten

• Gebruikersvriendelijk
  • Kan veel tegelijk

Minpunten

• Album app van vorige Sony telefoons weg
  • Batterijduur had langer gekund

maria30 30-11-2021

Dolby Atmos-geluidskwaliteit

Als de nieuwste flagship telefoon van Sony, is de Sony Xperia iii de beste ooit.

Het heeft uitstekende kenmerken. Van een geweldige camera, een 21:9 4K HD-scherm tot de Dolby Atmos-geluidskwaliteit, kunt u veel mooie momenten meemaken. Gebruik de camera naar wens of je nou een professioneel fotograaf bent of een beginner. Deze camera biedt voor ieders wat wils.

Geniet van het prachtige ontwerp die lijkt op zijn voorgangers. Het heeft nog steeds een 3.5mm audiojack, en een notificatie LED. De vingerafdruksensor op het aan-/uit-knopje reageert sneller en is zelfs betrouwbaarder dan eerdere modellen. Deze telefoon heeft ook een speciale camera sluiterknop welke op de juiste plek zit om aan te voelen als een echte camera. Waar andere telefoons het scherm zelf gebruiken, heeft deze telefoon de knop aan de buitenkant van de telefoon.

Mocht het je ontgaan zijn deze telefoon kan ook op een ps4 controller gezet worden voor een weergaloze ervaring.

Pluspunten

• mooi design
  • bouwkwaliteit

Minpunten

• Batterij loopt snel leeg
  • Erg duur/prijzig

z*******@h********* 30-11-2021

Bevalt zeer goed

Heb altijd Sony en deze telefoon werkt alles weer goed. Snelle camera, goed audio geluid en verder ook snel zoals ik gewend ben van Sony.
Ook prettig dat er weer een aansluiting voor koptelefoon is en SD kaart erin kan mocht dit nodig zijn

Pluspunten

• Aansluiting koptelefoon
  • Camera

Minpunten

• Prijs

buisman 29-11-2021

Mooi scherm, teleurstellende camera

Prachtig scherm en lekker snel toestel. Dat zijn de voornaamste en eigenlijk enige voordelen t.o.v. bv. de iPhone 11. Oh ja, en er is een 3.5mm hoofdtelefoonaansluiting en het is Android ipv iOs, wat ik inmiddels als een voordeel zie.
Verder leuk aan dit toestel is dat het voelbaar lichter is dan een iphone 11 en dat de trilfunctie ook dienst doet als een soort haptische subwoofer, al heb ik dat na de eerste speelsessie toch maar weer uitgezet. Nog een leuk feit aan dit toestel, is dat het gemaakt is door Sony en in de lijn is van eerdere toestellen die open source worden, zodat je er bijvoorbeeld Sailfish OS op zult kunnen installeren. Maar zover is het nog niet.
Minder leuk aan dit toestel: met stip op 1: de accu. Als je de procentenmeter aan hebt staan, zie je bij gebruik de procenten aftellen. Niet te geloven hoe hard dit gaat!
nummer 2: de camera. Dit zou subliem moeten zijn op een toestel als dit, zeker vergeleken met een iPhone 11 (normaal), maar dat is het niet. Ja, het bereik is groter en er is een heuse optische zoom, maar de foto's zijn gewoon minder mooi om naar te kijken. De kleuren zijn wel mooi, maar de details zijn onaangenaam, er zit geen HDR op de portrait mode of in de selfie cam en hoewel het mooi is om dezelfde soort instellingen te hebben als een DSLR, is het ook meer gedoe om op z'n minst acceptabele foto's te krijgen. En al helemaal niet binnenshuis of bij weinig licht. Dat gaat gewoon helemaal niet.

Pluspunten

• Zeer mooi scherm
  • Lekker snel

Minpunten

• Teleurstellende foto's
  • accu loopt zichtbaar leeg terwijl je ernaar kijkt

Rody 29-11-2021

Super smartphone

Vroeger altijd sony ericsson walkman phones gehad tot dat de smartphones op de marktkwamen toen jaren samsung gehad. Nu eindelijk weer terug bij sony met de xperia 1 iii. Oh boi wat heb ik spijt dat ik niet eerder terug ben gegaan naar sony. De xperia 1 iii is echt een top telefoon. De audio ervaring met dolby atmos is echt gaaf als of je in je films en muziek zit. Ook camera is top. Nog maar te zwijgen over het 4k oled display met 120hz. Beeld is heel smooth. Ook accu gaat lang mee. Na een Dag intensief gebruik met stamina mode aan is er savonds zeker nog 40% accu lading over. En het fijne is dat deze telefoon nog een 3,5mm audio jack heeft wat meeste smartphones niet meer hebben. Al met al echt een goeie telefoon die niet onder doet tegen samsung of iphone en mischien zelfs nog een stap verder is.

Pluspunten

• Mooi display
  • Goeie camera
  • 3,5mm audio jack
  • Mooi geluid met dolby atmos
  • Mooi ontwerp

Minpunten

• Orgineel sony case geeft niet veel bescherming
  • Call of duty en asphalt 9 kan je niet verwijderen

Ivar 28-11-2021

Sony doet bijna alles goede met de Xperia 1 3

Sony heeft bijna alles goed gedaan met deze telefoon. Zo zit er een headphone jack op een aantal knoppen. Ook weer een voor de camera, om de foto te maken. En om waar je mee kan scherp stellen. Een scherm met de verhouding 21.9 met stereo geluid wat film kijken ideaal maakt. 5G en Wifi6 maakt de telefoon meteen ook toekomst bestendig. De simkaart is te verwijderen zonder pin. Wat ouder wets aan voelt. Maar het is fijn om geen pin te hoeven opzoeken, als je wat wisselen.

De camera en vooral de lens, is fantastisch. Verschillende optische zoom. Zo kan je wel in zomen zonder verlies van kwaliteit. Met de 256 GB heb je voldoende opslag om lang te kunnen blijven door filmen.

Wat iets beter zou kunnen zou een grotere accu zijn. Verder heeft Sony alles goed gedaan.

Pluspunten

• Scherm
  • Headphone jack
  • Opslag
  • Camera lens
  • Knoppen

Minpunten

• Accu

Nadine 28-11-2021

Mooie telefoon, wel erg duur!

Ik heb deze telefoon een aantal weken mogen testen en over het algemeen ben ik zeer tevreden over deze telefoon. De telefoon is slanker dan een gemiddelde telefoon, maar dan wel een stukje langer. Ik heb een telefoon met zwarte achterkant mogen testen, maar hij is ook in het paars beschikbaar. Ik heb wel een hoesje gekocht uit voorzorg ivm de gladde achterkant zodat ik wat meer grip heb. Het overzetten van de gegevens van mijn andere telefoon ging makkelijk. Het scherm is helder, mooie kleuren en het bewegen over de telefoon gaat heel gemakkelijk. De telefoon opent snel verschillende apps waardoor je gemakkelijk kunt multitasken. De telefoon unlock je makkelijk door het aanraken van de sensor aan de zijkant van de telefoon. Een nadeel is dat deze sensor precies op de plek zit waar ik hem vasthoudt. Hierdoor moet ik vaak 30 seconden wachten voordat ik opnieuw met mijn vinger de telefoon kan openen (je kunt dan wel met je code de telefoon unlocken). De batterijduur vind ik tegenvallen. Mijn eigen 'oude' telefoon heeft naar mijn inziens een veel betere batterij. Ze geven wel verschillende opties om je batterij goed te onderhouden. Zo kan je instellen dat als je je telefoon 's nachts oplaadt hij met tussenpozen tot 100% oplaad voor een bepaalde tijd. De telefoon kan draaien op 5G, dit heb ik nog niet dus ik kan hier geen review over schrijven. De fotocamera bevat heel veel opties, echter als je snel een foto wil maken dan stelt hij heel langzaam scherp of helemaal niet. Erg jammer! Wat wel ontzettend handig is, is een knopje voor je camera op de zijkant van deze telefoon. Je kunt dan gemakkelijk een foto maken.
De overal prijs kwaliteitsverhoging vind in erg tegenvallen. Ik zou deze telefoon waarschijnlijk niet kopen in de winkel voor dit bedrag.

Pluspunten

• Uitstraling is heel mooi!
  • Camera heeft heel veel opties
  • 5G zit erop voor de toekomst
  • Snelle processor

Minpunten

• Batterij duur valt tegen!
  • Prijs
  • Scherpstellen van camera

Danny 27-11-2021

Schitterend design met teveel minpunten

Bij 't openen van 't doosje valt gelijk een schitterend ogend toestel met een uitermate gelikt design op. Een ietwat afwijkend schermformaat zorgt voor een opvallend toestel wat lekker in de hand ligt.
Het toestel is volledig van glas, wat een hoogwaardige bouwkwaliteit uitstraalt maar tegelijkertijd ook ervoor zorgt dat 't toestel enorm glad is. Dit is uiteindelijk vrij simpel op te lossen met een hoesje maar daarmee zul je wel afbreuk doen aan 't schitterende design.

Ook qua prestaties valt er niets te klagen met deze Sony Xperia 1 III, de Snapdragon 888 lijkt nergens moeilijkheden mee te hebben i.c.m. de aanwezige 12GB werkgeheugen.
De beeldkwaliteit is uitmuntend te noemen, voor een goede film of serie is 't zeker een aan te raden toestel (voor diegenen die geregeld op hun mobiel naar films of series kijken).
Maar dan komen we ook gelijk bij wat minpunten...
De camera opstelling valt tegen, vooral in schemering of donkere omstandigheden is 't ronduit balabberd te noemen. De verzadiging van de gemaakte foto's is enorm, iets te veel software compensatie als je 't mij vraagt. Ook de groothoeklens stelt te leur, dan doet mijn ruim 2 jaar oude OnePlus 7 Pro 't nog beter op dat vlak.
Qua zoomfunctionaliteit zit er een fysieke zoomlens op, maar ondanks dat je dat van Sony wel zou mogen verwachten, valt 't toch best tegen wat er gepresteerd wordt. Hoogstwaarschijnlijk is dit allemaal software gerelateerd, Sony weet namelijk weldegelijk hoe men lenzen en sensors moeten produceren, dus ook hier zal een update in de toekomst 't nodige soelaas moeten kunnen bieden.

Als laatste is 't toestel waardeloos te noemen voor linkshandigen... De vingerafdruk sensor zit namelijk in de aan/uit knop en laat die nou net op de rechterkant van 't toestel zitten. Hierdoor komt 't te vaak voor dat je 't toestel nog niet uit je broekzak hebt gehaald of de vingerafdrukscanner is al niet meer bruikbaar om je toestel te unlocken. Ondanks het toevoegen van praktisch iedere vinger van m'n linkerhand lukt 't niet om consequent het toestel op een goede manier werkend te krijgen met fingerprint unlock.

Pluspunten

• Scherm
  • Bouwkwaliteit
  • Snelheid

Minpunten

• Camera's
  • Vingerafdrukscanner

MKinkel 26-11-2021

Goed, maar niet het beste

Snel, mooi, maar het net niet helemaal.

Mijn eerste indruk van het toestel was ontzettend goed. Ik zag een geweldig vormgegeven en afgewerkt toestel. Hij voelt heel stevig, de materialen voelen luxe aan en ik ben erg te spreken over de grootte. Door de aparte schermratio is het toestel net even anders dan de andere toestellen op de markt en persoonlijk vond ik het ontzettend goed werken. Sony verkoopt het als een cinematische ervaring en op dat gebied stelt de telefoon niet teleur. Ik kijk er graag films en series op en ook merk ik dat het geluid uit de boxjes erg goed is. De boxen zijn naar voren gericht, waardoor je niet snel het geluid blokkeert.
Ook de toevoeging van een headphone jack bevalt goed. Wat mij daarnaast opviel is de goede geluidskwaliteit wanneer ik mijn koptelefoon met het toestel verbind. Sony heeft een speciale Dolby Atmos modus en wat andere AI trucs om de geluidskwaliteit te verbeteren en ik moet zeggen dat deze ontzettend goed werken. Mijn geluid was rijker dan bij andere telefoons. Op het gebied van geluid en beeld zit het dan ook echt goed met dit toestel. Net even anders dan de rest, dat bevalt mij wel.
De camermodus vond ik moeilijker te gebruiken. Zeker bij donkere omgevingen is de camera niet heel sterk. Ook zijn er ontzettend ontzettend veel mogelijkheden om de camera te gebruiken, met filters, zoom-instellingen en wat nog niet meer. Voor een hobbyist is dit erg gaaf. Voor mij als beginner is het ietwat intimiderend. Wel denk ik dat Sony hier mee moet doorgaan, telefoons worden tegenwoordig steeds meer als vervanger van een camera gebruikt en door de gebruiker een camerawaardige ervaring te geven gaan misschien meer mensen de overstap maken. Juist die overstap heeft Sony nodig. Je merkt aan alles, de beschikbaarheid van hoesjes en andere accessories, maar ook de kwaliteit van Sony's apps (zoals de nieuws app) dat Sony te kampen heeft met lage verkoopcijfers en dus lagere budgetten voor dergelijke apps. Dat is ontzettend jammer, want Sony heeft heel goed nagedacht over dit toestel en haar product, maar het mist net een beetje massa en dus het geld om alles tot een perfecte uitvoering te brengen.

• Beeldratio
  • Professionele cameraomgeving
  • Premium bouwkwaliteit

Minpunten

• Sony UI
  • Camera in het donker
  • Weinig accessoires
  • Batterijduur

Duinkat 25-11-2021

snelle telefoon met matige camera prestaties

Ik heb hem nu een paar weken mogen testen en ik ben matig enthousiast.
Zodra ik de doos open deed was ik wel onder de indruk, zeer mooie telefoon. Strak uiterlijk met een mooie matte achterkant welke amper vingerafdrukken laat zien. Zonder hoesje is hij wel erg glad en is typen met 1 hand ook bijna niet te doen omdat hij anders uit je hand glijd.
Er is gebruik gemaakt van Corning® Gorilla® Glass Victus (nieuwste versie gorilla glas). Na drie dagen had ik al een diepe kras op mijn scherm, terwijl ik er heel zuinig op ben. Ik stop nooit mijn sleutels en andere scherpen voorwerpen bij mijn telefoon.

Er is gekozen voor een 21:9 scherm, wat erg fijn kijkt bij filmpjes of youtube. Ik moest hier wel erg aan wennen omdat hij heel smal oogt. Het voordeel is dat je gemakkelijker met 1 hand kunt typen alleen kan het wel zijn dat hij topzwaar wordt als je kleine handen hebt. Ik zou hem daarom zeker even vast houden in de winkel indien je interesse hebt.

Hij start erg snel op waardoor je snel en zonder problemen aan de slag kunt.
Het beeldscherm is helder en je scrollt soepel door de instagram en facebook berichten.
Er staan erg veel apps op welke je niet kunt verwijderen, persoonlijk vind ik dit ontzettend irritant. Zeker als het apps zijn welke ik niet gebruik, zoals call of duty. Het is wel mogelijk om het uit te zetten maar dan gebruikt het evengoed nog geheugen.

Opladen gaat erg traag, ik vind dit tegenvallen zeker voor een telefoon uit het hogere segment. Ook had ik hier meer van verwacht omdat er over duidelijk reclame gemaakt wordt voor snel opladen.
In ongeveer een half uur is hij opgeladen tot 50% maar daarna gaat het heel langzaam en is hij pas volledig vol in 2 uur. Dan gaat de batterij wel de hele dag mee als je er niet te veel mee doet. Ook wordt hij erg warm tijdens het opladen.

Een van de redenen dat ik vooraf erg enthousiast was over deze telefoon is de camera. Maar eigenlijk ben ik erg teleurgesteld. De groothoek lens is prima en zeker voor een landschap foto erg leuk. Je kunt duidelijk een breder beeld op de foto zetten. Je kunt gebruik maken van de basis instellen, auto en daarnaast van P/S/M. De volgende lens is de 24 mm lens, welke zeer mooie foto's maakt. Je kunt gebruik maken van dezelfde instellingen. De volgende is de zoomlens, in deze ben ik zeer teleurgesteld. De foto's worden niet mooi, eerst dacht ik dat er vet op de lens zat en ik bleef maar poetsen. Maar ik bleef korrelige en onduidelijke foto's maken.

Ik had zeer veel van deze telefoon verwacht maar helaas ben ik erg teleurgesteld. Ik had meer verwacht van de camera en het laden. En vind ik het zonde dat het glas dus toch niet zo hard is al geclaimd wordt.

Pluspunten

• zeer snel
  • scrollt soepel
  • mooi design

Minpunten

• langzaam laden
  • camera kwaliteit valt tegen
  • zeer glad

Chantall88 21-11-2021

Mooiste scherm van alle smartphones.

Dit toestel mag ik 4 weken testen. Het design met OLED-scherm van 6,5 inch is mooi. Het is een dunne telefoon met 4K oled display. 5G-gebruik is razendsnel en vergelijkbaar met andere high end toestellen. De Wi-Fi ontvangst is meer dan prima. De batterijduur is oké, maar niet meer dan dat. Het had beter gekund. De kwaliteit van het beeld is haarscherp en de kwaliteit van de camera's is goed, maar met te veel keuzeopties om het naar kwaliteit in te stellen. Het wordt daardoor onoverzichtelijk. De Dolby Atmos®-geluidskwaliteit is super goed en gaat luider dan de gemiddelde telefoon. Ook via de Bluetooth speakers duidelijk goede kwaliteit. De kwaliteit van video opnamen is ook goed.
Games laden snel en het beeld ververst goed met 120Hz. Het gebruiksgemak is goed en vergelijkbaar met andere Android toestellen. Van te voren had ik heel veel verwachtingen van dit toestel. Na een week gebruik mis ik mijn ‘oude’ telefoon. Het is best een prijzig toestel. Qua design zitten alle knoppen aan de rechterkant en dat is niet altijd handig wanneer je het toestel oppakt. Want je drukt al snel alle knoppen zomaar in. Het is een fijne telefoon met goede specs, hardwarespecificaties, camera en geluid. Maar zoals genoemd zijn er ook minpunten. Geen enkel toestel is perfect.

Pluspunten

• Scherm
  • Geluid
  • Camera

Minpunten

• Knoppen aan de rechterkant
  • Accuduur

ren.jur@buziaczek.pl 13-10-2021

mega tevreden met de aankoop

het Sony Xperia-model is mijn favoriet, ik had al verschillende modellen omdat alleen dit bedrijf telefoons koopt omdat het aan mijn verwachtingen voldoet, en de Sony Xperia 1III alle hitaankoop die ik iedereen aanraad is mega geweldig mega tevreden met de aankoop

Pluspunten

• duidelijk beeld
  • megavolume om films of muziek te kijken
  • comfortabel in de hand
  • mooie kleur
  • en enkele andere opties

Minpunten

• ik heb geen minpunten

Danielle 25-09-2021

Een fijne smartphone met style

In de afgelopen weken heb ik de Sony Xperia 1 III overal mee naar toegenomen tijdens mijn werkzaamheden, waar ik deze heb kunnen uittesten tijdens het maken van uitlopende promo foto- en videomateriaal, al liet de accuduur mij wel in de steek tijdens een 45 minuten durende zwemles. Het toestel wordt tijdens het filmen erg warm, zo ook tijdens het beeld bewerken.

Bij normaal dagelijks gebruik, mag je doorgaans genieten van de Full HD-resolutie. Tijdens het gebruik van foto- en videobewerking merk je dat het OLED-paneel de 4K-resolutie (max 3840 x 1644 pixels) eruit haalt, evenals bij een kleine selectie apps. Echter zal dit wel een flinke hap nemen uit de beschikbare accuduur, zo ook uit het comfort van het vasthouden van de smartphone, de achterkant van de Xperia wordt snel te warm.

De Xperia 1 III voelt verder robuust aan, door het gebruik van het aluminium frame met aan weerszijden het nieuwe val- en krasbestendige Corning Gorilla Glass Victus. Met een fijne matte finish op de achterzijde waar geen tot weinig vingerafdrukken op achterblijven, laat Sony zijn trademark vooral zien met de hoekige accenten in het frame. Met het smalle en langwerpige uiterlijk, zal hij in kleine handen vrij onhandig aanvoelen en heeft de neiging om ‘topzwaar’ te zijn. Een goede beschermhoes is een absolute must, dit ter voorkoming van schade.

Van de meegeleverde bloatware loop ik niet erg warm en neemt een aardige hap uit het geheugen, zo is het niet mogelijk dit te verwijderen, wel is het mogelijk om dit uit te zetten.
Het updatebeleid is zeg maar vaag en apart te noemen, onduidelijkheid heerst er hoelang Sony hiervoor ondersteuning zal gaan bieden.

De sterkste eigenschap(pen) van de Xperia 1 III zijn toch echt de ZEISS lenzen, fijne geluidskwaliteit, een schitterend scherm en de fijne snelle chipset. Of dit de mindere punten afdoende in de schaduw kan zetten van de pluspunten, met daarbij het prijskaartje van 1299,- euro, zeg ik: ga naar een telefonie winkel, neem de Sony Xperia 1 III zelf in de hand en oordeel zelf of deze voor jou lekker genoeg in de hand ligt, of toch topzwaar is.

Pluspunten

• ZEISS lenzen
  • 4k-OLED scherm
  • geluidskwaliteit
  • Robuust uiterlijk / degelijk design
  • audiojack

Minpunten

• accuduur
  • onbekend update beleid
  • te hoge prijs
  • bloatware
  • wordt te warm

CCTek 25-09-2021

Top of the line!

The phone is great! Huge storage possible plus you can use and Micro SD to expand it. The position of the buttons is excellent for photos and gaming. Regarding the cameras, the phone takes excellent photos and let you use either the basic or pro mode. Some improvements can be done to the brightness of the phone.

Pluspunten

• Storage
  • 16:9 screen ratio

Minpunten

• Screen should be a lit bit more bright

Janssen 24-09-2021

Ijzersterk toestel

Ik maak al jaren gebruik van de smartphones van Sony. Met intesief gebruik waarbij ik de telefoon ook met regelmaat laat vallen is er nog nooit een telefoon kapot gegaan. Bullet proof naar mijn ervaring. De batterij blijft na jaren gebruik ook goed.
Vandaar nu weer gekozen voor een nieuwe telefoon van Sony.

De Sony Xperia 1iii heeft een fantastische camera, je kunt er alles mee en hij maakt erg scherpe foto's. De telefoon is erg snel en gemakkelijk in gebruik. Daarnaast vind ik hem stijlvol en prettig in formaat.

Pluspunten

• Camera
  • Batterij verbruik
  • Snelheid
  • Niet zo kwetsbaar

Minpunten

• Duur

Kl0 22-09-2021

One of the best Android phones

This is my 8th sony phone, I really like Sony's built quality, with the slim form factor and nice camera with colors. It is one of the best.

Pluspunten

• Size with this slim aspect ratio.
  • Camera colors is true
  • Build quality
  • 4k screen is fantastic

Minpunten

• Battery life could have been better

Fabian 21-09-2021

Aanrader voor mensen die graag fotograferen, filmen of gamen

Het is een mooi toestel met een goede camera (beste camera die ik ooit in een telefoon heb gehad) goede beeldkwaliteit en geluid.

Het enige nadeel wat ik bij dit toestel vond is dat de accu wel wat langer mee mag gaan, maar het einde van de dag haal ik gelukkig wel

Pluspunten

• Goede camera
  • 4K oled scherm
  • Snel toestel

Minpunten

• Prijs
  • Accu had langer mee mogen gaan