Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nokia Lumia 520 8 GB / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

WillemVansteyvoort 24-09-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Het is een zeer goede GSM.

Het zit mooi idee met de tegels, dat je je eigen startscherm helemaal zelf kan ontwerpen.

Na de update van Windows 8.1 werdt het alleen maar beter.

Als je van een Android toestel komt, is het even wennen maar je bent er snel gelukkig mee.

Het is ook aan het raden voor oudere mensen, het is een simpele gsm dat simpel in elkaar zit.
Het lettertype is ook groot, en het typvak ook.

Voor zakenmensen is het ook aan te raden, met office erop kan je waar en wanneer je wilt je office bestanden bij houden.

Ik heb de gsm nu al 3maanden, en ik ben er zeer gelukkig mee.

Nassaustraat 21-09-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Het valt me tegen dat na een update sommige apps niet meer goed werken, de swype functie niet meer werkt, de standaard taal op de app Engels wordt, en de toetsenbord voorspelling niet meer werkt. En ik niet terug kan vinden hoe ik dit kan aanpassen. Was altijd tevreden over de Nokia 520.

thrashingmadgirl 15-09-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Ben op zich wel blij met deze telefoon, maar hij heeft wel de nodige kuren. Bij mij en mijn partner, die dezelfde telefoon heeft. Het gebeurt regelmatig dat de sim-kaart niet meer herkend wordt, deze moet er dan eerst uitgehaald en terug gestopt worden. Dus als je ineens geen bereik meer hebt, is dit het euvel.
Ook herkent ie de koptelefoon niet altijd, of stopt het geluid van de ringtone en sms ineens. om dit te fixen, moet de telefoon ook weer aan- en uitgezet worden.
het scherm is wel degelijk, krasvrij en kan goed tegen vallen, aangezien mijn vriend er al 5 keer mee gegooid had voor er een hoekje van het scherm brak. Nog steeds geen scheur in het beeld. Bij hem werkt het touch screen regelmatig niet, waardoor hij niet kan opnemen.

SandervdS 03-07-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Ik heb mijn Lumia 520 nu meer dan een jaar en ben zeer tevreden. Deze telefoon werkt nog steeds perfect na een jaar intensief gebruik. Als ik dat vergelijk met veel telefoons van bv Samsung van mensen om mij heen dan is dit al heel wat. Windows Phone is een prima besturingsprogramma met voor mij meer dan voldoende apps beschikbaar. Mocht dit toestel ooit stuk gaan dan komt er zeker weer een Nokia Lumia.

Goos01 22-06-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Hiervoor had ik de huawei ascend w1, dit was pure rotzooi.
Nu heb ik de nokia lumia 520 nu een aantal weken in bezit. Voor de prijs die je betaald is het een prima toestel. Je moet niet verwachten dat dit een Rolls Royce van de smartphones is.

Telefoon is makkelijk in gebruik en ziet er goed uit. Wat zeker en pluspunt is,is de gratis navigatie, die zeer goed werkt.

Minpunt is dat ik vaak de melding krijg dat whatsapp problemen heeft met het ontvangen van berichten...ik krijg geen melding als er nieuwe berichten zijn.

Al met al een leuke telefoon, die z'n geld waard is.

frederikbouma 16-06-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Voor dit geld mag je niet te veel verwachten. Maar achteraf gezien blijkt hier de regel van "goedkoop is duurkoop te gelden" . zo goed als Nokia bekend stond om hun degelijkheid laten ze het bij deze telefoon afweten. Naar een periode van 2 maanden deden de eerste mankementen zich voor.zo werkten de knoppen aan de zijkant van de telefoon het nagenoeg niet meer.

nu de telefoon een half jaar oud is doet de touch sceen het ook niet meer. software matig bevat deze telefoon ook vele fouten. de aanbod qua apps is niet heel uitgebreid. hierbij kan ik wel zegen dat er steeds meer aanbod komt.

de ervaring van gebruikers in mijn naaste omgeving zijn eveneens niet geheel positief. zoals de knoppen aan de zijkant is een veel voorkomend probleem. mocht u op het punt staan toch de lumia 520 te nemen dan zal het verstandig zijn om mijn beoordeling mee te nemen in uw keuze.

Sanitarium 19-03-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Prima telefoon om te beginnen met een smartphone. Wel wat traag (merk ik vooral nu met een snellere nieuwe smartphone) en weinig apps beschikbaar voor Windows Phone.

Minpunten:
Wat ik zelf erg onhandig vind, is dat de status van netwerk en batterij etcetera bovenin niet zichtbaar blijft, dit schuift na een paar seconden weg en is alleen naar voren te halen door op de klok rechtsbovenin te drukken. De batterij is bij intensief gebruik binnen een dag leeg, bij weinig gebruik na anderhalve dag. Eigenlijk maar twee schermen (eentje met de tegels, eentje met een lijst) vind ik niet heel makkelijk werken. De trilfunctie trilt niet stevig genoeg. Het is me vaker overkomen dat ik mijn telefoon niet voelde trillen. Als de speaker dan afgedekt is in je broekzak bijvoorbeeld, hoor je hem als buiten bent ook niet. Het aanbod aan apps is beperkt voor Windows Phone, of het zijn uitgeklede versies.

Pluspunten:

De kwaliteit van het geluid vind ik erg goed, evenals de kwaliteit van de foto's. Wat ik een erg groot pluspunt vind van deze Nokia Lumia 520, zijn de standaard apps voor navigatie en openbaar vervoer. Deze werken supersimpel en accuraat.

Soraya1201 06-02-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Navigatie is alleen nog maar Benelux. Navigatie is de enige reden om Nokia te kopen. Dus een tegenvaller. Mailboxen synchroniseren goed, alleen de agenda van GMail zit er een uur naast. Dat ze zoiets niet even oplossen is erg onvriendelijk. Ik gebruik hem niet voor muziek of spelletjes, dus daar geen oordeel over. Het uitzetten van internet blijft onvriendelijk, maar dat schijnt elders niet beter te zijn.

Gijs2802 13-07-2014

Ik ben van plan een Nokia Lumia te kopen omdat er navigatie standaard op zit Kan iemand mij zeggen hoelang de accu meegaat bij het navigeren?
bvd

Mingle 08-02-2014

Wist ik niet. Ovi maps was inderdaad volledig gratis. En de here-licentie wordt uitsluitend softwarematig beperkt, dus is het gewoon een tegenvaller, erg flauw.

emerjee 07-02-2014

Je betaalt maar 135 en je vind het een tegenvaller. Bij duurdere modellen is de navigatie inderdaad gratis. Maar waar klaag je over, uitbreiding van Here drive kost nog geen 20 euro.

mascha vestdijk 20-01-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Ik heb hem nu iets meer dan een maand en het is de degelijkste smart telefoon die ik ooit heb gehad. Het overstappen naar Windows phone is voor mij een bewuste keuze. Het besturingssyteem is supersnel, duidelijk en eenvoudig te bedienen, daarbij zien de blokken er strak en eigentijds uit in tegenstelling tot Android. De apps die ik gebruik en nodig heb zijn beschikbaar en meer als genoeg voor mij. Het scherm is zeer gevoelig en licht te bedienen. De batterij duur gaat lang mee, ook als ik muziek luister valt dit zeer mee. De FM radio die er tegenwoordig bij zit werkt perfect en zonder storen. Kortom veel smart phone voor een zeer redelijke prijs. Ik ben blij dat ik weer terug bij Nokia ben.

Quickhornet 05-01-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Na veel problemen met mijn vorige Android telefoon van nog geen jaar oud. Besloten om deze Windows Phone te kopen. Voor de prijs kon ik het niet laten. Eerlijk gezegd had ik het veel eerder moeten doen. Wat een genot. Alle belangrijke functies zitten er gewoon op. De Store wordt ook steeds uitgebreider, om apps te downloaden.

De gratis Drive (navigatie) werkt ook offline. Aangezien ik alleen via Wifi werk en het simpelste abonnement heb. Is het een uitkomst.

Jammer is dat er geen flits op de camera zit. Lekker belangrijk, ik heb een goede fotocamera...

Al een paar keer laten vallen en nog niets aan de hand. Ik heb wel een stevige flipcase erom heen gekocht.

Wanneer je Windows 8 heb op je computer is deze telefoon fantastisch. Synchroniseert met je email, agenda en profiel. Werkt lekker makkelijk en super overzichtelijk.

Geweldige prijs/kwaliteit verhouding!

M.Janse 28-01-2014

Hallo, ik wilde wel eens weten hoe het met de synchronisatie van Gmail is op deze Windows Phone. Gaat dat een beetje gemakkelijk? Heb nu Android en daar gaat het heel gemakkelijk.
Alvast bedankt voor je antwoord.

BRH Koot 02-02-2014

Ik denk dat je Gmail alleen kunt inzien als je een Wifi-netwerk kunt gebruiken. Gmail wordt immers niet locaal opgeslagen zoals Outlook. Het is waarschijnlijk wel mogelijk om contacten te synchroniseren van Gmail met de contacten in je telefoon. Maar als je dat doet krijg je ook alle contacten die je liever niet op je telefoon wil hebben erbij. Log liever gewoon in bij Gmail om je mailtjes te lezen.

mascha vestdijk 04-02-2014

Het synchroniseren van gmail is simpel en gaat op dezelfde manier als hotmail. Je kunt verschillende accounts toevoegen. Mijn gmail werkt goed op de telefoon.

M.Janse 28-01-2014

Hallo, ik wilde wel graag weten hoe het sychroniseren op deze windows Phone met gmail is. Gaat dat 'n beetje gemakkelijk? Heb nu Android en daar is het prima.
Alvast bedankt voor je antwoord.

jacob01 03-01-2014
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

zeer goede telefoon voor het geld vooral de snelheid is voor de prijs onovertroffen geluid is ook prima zowel via de koptelefoon als ook door de ingebouwde speaker had eerst een huawei ascend y 300 deze klonk wel een stuk zachter beeldscherm is ook ok maar vergelijkbaarbaar met de huawei de touch is trouwens uitstekend camera is ook ok maar huawei iets beter en aan windows ben ik al redelijk gewend is wat strakker dan android en moet zeggen de nazorg van nokia op software gebied is uitstekend al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden

kluisje14 19-12-2013
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Ik was op zoek naar een goede telefoon ter vervanging van mijn HTC Explorer. Over die vorige telefoon was ik niet erg tevreden: hij was traag, het geheugen was voortdurend vol en ik vind Android rommelig en onduidelijk als besturingssysteem. In mijn zoektocht naar een nieuwe telefoon heb ik ook goedkope Android telefoons van Samsung en HTC overwogen, maar instapmodellen met android hebben altijd gezeur met traagheid en weinig geheugen. Die waren dus gelijk uitgesloten. De gebruiksvriendelijkheid van iPhones is prettig, maar die toestellen zijn enorm duur.

Na veel positieve reviews gekozen voor de Nokia Lumia 520, al was ik eerst sceptisch over Windows op mijn mobieltje. Tenslotte is Windows op de PC ook geen toonbeeld van bedieningsgemak. Maar wat een fantastische aankoop blijkt de Lumia te zijn! Windows Phone wijst zichzelf en is stukken gebruiksvriendelijker dan Android. De icoontjes van de apps kunnen ook informatie laten zien, waardoor ik in mijn standbyscherm direct zie hoeveel e-mails ik heb, hoe lang het op dat moment rijden is naar het werk etc, wat de weersvoorspellingen zijn etc. In tegenstelling tot Windows 8 op de PC maakt windows Phone een zeer degelijke en doordachte indruk. Er zijn inderdaad minder apps voor dit systeem beschikbaar maar whatsapp, internetbankieren, facebook, nu.nl, instagram etc. zijn gewoon verkrijgbaar. Sommige spelletjes niet, maar dat vind ik geen probleem.

Je merkt aan niets dat de Lumia 520 een goedkoop toestel is, behalve door het gemis van een front-camera en de lage resolutie van de camera aan de achterzijde. Maar wat wil je voor die prijs? Super aankoop!

mausems 17-11-2013
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Deze phone gekocht voor vriendin maar heb daar veel spijt van!

Weinig apps en vaak betalen, blokjes in scherm blijf ik lelijk vinden!
Teleurstellend toestel, had bij de winnaars moeten blijven!

Inmiddels een Huawei gekocht met Android erop!

Xaobotnik_ 15-11-2013
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / wit

Sinds iets meer dan een maand tijd gebruikt een oom van mij op mijn aanraden van mij een Nokia Lumia 520. Ik kocht het toestel omdat ik een beperkt geprijsd toestel wilde met toch het nodige aan multimedia-functionaliteiten. Ik heb het toestel geconfigureerd en de tijd gehad er even mee te spelen, en daarna te kijken hoe mijn oom ermee omging en wat zijn ideeën zijn. De punten die ik hier volgend ga noemen zijn zaken die mij opgevallen zijn tijdens het configureren (en een beetje spelen uiteraard :)) en daarnaast wat zaken die door mijn oom genoemd zijn als positief, negatief en opmerkelijk. Mijn oom voldoet aan het profiel van iemand die bereid is tijd te nemen om te kijken hoe iets werkt, mits er een bepaalde logica in zit en het geen verder kennis of routine vergt.

Nokia Lumia 520

Ik kocht dit toestel voor ongeveer 140 Euro online. Het is een redelijk compact toestel met een 4" scherm en een plastic achterkant volgens een soort van unidesign-idee. Het is echter geen echte unibody, aangezien de backcover verwijderbaar is, waarmee je toegang hebt tot de batterij, (micro-) simkaart en micro-SD kaart. De batterij is dus vervangbaar. Aan de zijkant van het toestel zijn de volumeknoppen geplaatst, een camera-knop en een knop om het scherm te locken of het toestel uit te zetten.

Bouw

Het toestel is redelijk compact gebouwd. De achterkant is vervaardigd van plastic met een wat ruwere textuur, wat helpt bij het beperken van de kans dat de gebruiker het toestel uit de handen zal laten glijden. Het is redelijk hard materiaal, en klikt om het hele interne frame vast. Het toestel voelt daarmee degelijk aan en heeft verder geen rare kraken of iets dergelijks. Wel is het zaak om de backcover op een bepaalde manier op het toestel te doen, omdat anders vooral de cameraknop deels tussen de cover en derest van de body verdwijnt. De knoppen zitten lost aan de backcover, maar wanneer de cover er eenmaal opzit, voelen die redelijk degelijk aan. In tegenstelling tot de backcover, zijn de knoppen wel van een duidelijk goedkoper plastic.

Beeld

Het beeld ligt dicht aan de oppervlakte, in tegenstelling tot wat je bij andere toestellen nog wel eens zien in deze prijsklasse. Het formaat is prettig; voor de meeste mensen zal het toestel met één hand te bedienen zijn.
Het touchscreen werkt responsief en voelt degelijk. Bij de meeste andere toestellen in deze klasse merk je duidelijk dat er een goedkopere digitizer (het ‘touchscreen’ zegmaar) goedkoper is door de dunnere toplaag die wat makkelijker doorbuigt. Ook de coating die ervoor zorgt dat er geen vetvlekken op blijven zitten en het soepele glijden moet bevorderen is gewoon gelijkwaardig aan wat je in duurdere toestellen vind. De digitizer werkt gewoon naar behoren. Ik heb geen problemen ondervonden om kleine linkjes aan te klinken in de browser, en het typen van tekst werkt prima.
De dikte van de randen aan de zijkant van het scherm is ongeveer een halve centimeter aan weerszijden.

Geluid

De gesprekskwaliteit valt weinig op aan te merken. Gesprekken zijn duidelijk te verstaan, en gesprekspartners kunnen de gebruiker ook goed verstaan. De speaker, voor handsfree bellen kan erg luid, en is wat schel van toon, hetgeen een positief gegeven is, aangezien stemmen op die manier duidelijker door komen. De plaatsing van de speaker is aan de achterzijde van het toestel. Persoonlijk vind ik dit minder ideaal, aangezien het geluid voor een groot deel gedempt wordt wanneer het toestel op een vlak oppervlak (een tafel met een volledig effen tafelblad bijvoorbeeld) geplaatst is, zeker wanneer het een wat zachter oppervlak is, zoals een bed.

Muziekweergave

Als het om muziekluisteren gaat, is de speaker eveneens prima, als moet je natuurlijk niet de wereld verwachten. Het is een monospeakertje dat redelijk luid gaat maar vooral gericht is op handsfree-bellen. Qua audio-uitvoer via de koptelefoon-aansluiting krijgt de gebruiker gewoon degelijk geluid. Niets dat de norm ontstijgt of ook maar in de buurt komt van de betere mp3-spelers, maar ook niet slecht; over het hele bereik komen tonen ongeveer gelijk over. Maar goed, mensen die wat puristischer zijn kopen of een duurder toestel (waar het in de meeste gevallen dan nog steeds niet perfect is overigens) of gebruiken een losse mp3-speler.

Windows Phone 8

De Nokia Lumia 520 is een Windows Phone 8-telefoon. Dit mobiele OS heeft als een van de primaire verkooppunten, dat het op alle toestellen eenzelfde ervaring moet bieden qua interface. Op de Lumia’s van Nokia, ziet het er dus in principe hetzelfde uit als op alle andere Windows Phone telefoons. Nokia heeft echter wat exclusieve rechten bedongen bij Microsoft waardoor je bij de Nokia telefoons wat extra diensten kan verwachten. Later meer hierover.
Als je wil weten hoe Windows Phone eruit ziet, kun je het beste een youtube-filmpje erover opzoeken. Kortgezegd is het een minimalistisch design waar je op het startscherm in plaats van iconen, zogenaamde tegels hebt. Deze kunnen dezelfde functie hebben als een icoontje, maar ook real-time informatie weergeven, in welk geval gesproken wordt van een zgn. live tile. Denk aan Facebook foto’s van je contacten op je contacten-tegeltje, weer informatie in het tegeltje naar je weer-applicatie en de foto’s die je op je telefoon hebt staat op je afbeeldingen-tegeltje. De tegeltjes zelf zijn in drie verschillende formaten kwa grootte weer te geven: vierkant, een kleine vierkant (1/4e van de eerder genoemde vierkant) en rechthoekig (2x de genoemde vierkant). Deze tegels zijn dan weer op het startscherm onder elkaar en naast elkaar te rangschikken (maximale breedte is een rechthoek). Naast het startscherm kun je naar rechts vegen, waar je vervolgens de overige apps kan zien, die onder elkaar staan. Persoonlijk ben ik hier minder tevreden over de keuze die in Windows Phone gemaakt is voor het weergeven van al je apps op deze manier. De apps worden onder elkaar gegroepeerd op alfabet. Maar wanneer je niet precies weet hoe een app heet, moet je dus alsnog het hele rijtje afgaan om hem te vinden. Handiger was geweest wanneer je als gebruiker zelf apps kon groeperen (bijv. alle weer als, alle maps-apps, alle muziek gerelateerde apps, etc.). Maar goed, daar heeft Microsoft dus niet voor gekozen.
De enige plek waar apps wel gegroepeerd zijn is de Xbox-omgeving die ook de mogelijkheid biedt om verschillende vormen van media te streamen. In de eerste plaats is het echte de plek waar je al je games kan terugvinden, en ook je Xbox-stats.

Een van de grote voordelen van Windows Phone is dat het al erg soepel loopt op zeer beperkte hardware. Dat is ook terug te zien op de Lumia 520. Je zal zelden iets van een hapering zien, de bediening is gewoon vloeiend. Dit is voor mij dan ook een van de redenen om voor een Windows Phone te gaan in deze prijsklasse in plaats van een Android toestel. Het is ook een OS dat met minder hardware dezelfde prestaties kan leveren als Android. Ik heb echter geen zware games getest, dus kan er weinig over zeggen. Het is in ieder geval redelijk om aan te nemen dat de Lumia 520 in zijn prijsklasse het beste om zal gaan met iets zwaardere games. Al zullen de zwaarste games gewoon niet draaien op de Lumia 520 en gewoon een prijziger toestel vergen.

Een ander groot voordeel is de integratie van Office opties. Wellicht niet erg relevant voor de meeste mensen die in dit segment kijken naar een telefoon, maar de manier waarop Excel en Word documenten te bewerken zijn, werkt gewoon ideaal (voor zover mogelijk op een klein touch screen als dit). Documenten zijn te syncen met SkyDrive (de cloud dienst van Microsoft) waarmee je deze makkelijk op andere telefoons en computers kunt krijgen. One Note is een notitie-applicatie die eveneens te syncen is met SkyDrive.

Naast de Office-applicaties is ook de kalender noemenswaardig. Je kan verschillende kalenders weergeven met verschillende kleuren. Ook kun je de weergave van bepaalde kalenders uitschakelen. Geplande activiteiten zijn weer te geven per maand, week en zelfs uur. Daarnaast is er een sectie waarin je een lijst van taken kan samenstellen. Ook de kalender-app heeft een live-tile, waar in dit geval de datum en bijv. je eerstvolgende afspraken in weergegeven worden.

Windows Phone heeft één groot nadeel: het app-aanbod is aanzienlijk minder ten opzichte van wat er op Android en iOS te krijgen is. Populaire spellen als Candy Crush komen op Windows Phone pas veel later uit, als ze überhaupt uitkomen. Microsoft heeft verschillende keren belooft de applicatie winkel een boost te geven, maar verder dan beloftes is het eigenlijk niet gekomen. Kortom, vind je de beschikbaarheid van apps belangrijk, dan is het het waard om even na te denken of Windows Phone wel het juiste OS voor je is.

Een ander nadeel aan Window Phone ten opzichte van Android is dat Microsoft duidelijk een iOS-achtige strategie heeft gekozen als het om het toestaan van bepaalde functionaliteit gaat. Veel gebruikers zullen het niet merken, omdat ze deze uitgebreidere functionaliteit toch niet gebruiken. Maar stel dat je gewend bent om je bestanden te bekijken en over te kopiëren naar netwerkapparaten via het thuisnetwerk: Dat zal niet gaan met Windows Phone. Je zou kunnen beargumenteren dat dit soort zaken bijdragen aan de veiligheid van de telefoonomgeving. Persoonlijk wil ik liever zèlf de keuze maken hoe veilig ik werk.

Nokia Apps

Het voordeel van Windows Phone telefoons van Nokia is dat het Finse merk (wiens telefoontak inmiddels is overgenomen door Microsoft, maar dat terzijde) eigen apps meelevert op Windows Phone. Het gaat hier om een brede variatie van apps; van een camera-app met meer functionaliteit tot een navigatie app. De meest noemenswaardige zijn Here maps, Here Drive en Nokia Music.
Here Maps is kortgezegd een kaartenapplicatie zoals Google Maps. Here Drive is een volwaardige navigatie-app met kaarten die al op het toestel zelf staan (dus geen data-abonnement benodigd). Standaard krijg je de Benelux op het toestel en voor ongeveer 16 Euro kun je alle overige kaarten van de wereld downloaden.
Nokia Music is een streamingdienst, waarmee je muziek kan streamen naar je toestel. De nummers en bibliotheken kan je zelf uitzoeken, en de keuze mogelijkheden zijn redelijk uitgebreid. Je kan ook nummers downloaden, echter betaal je hier wel voor.
De meest in het oog springende functie is om gewoon een lijst in te geven van verschillende artiesten, op basis waarvan er dan een speelmix wordt samengesteld die je naar je telefoon kan downloaden. Deze mixen worden door echte mensen gemaakt en zijn dus meer dan wat nummers die door een computeralgoritme achterelkaar worden geplakt. Ook zijn er zo nu en dan live-sessies van artiesten waar gebruikers van Nokia Music naar kunnen luisteren.
Nokia Music heeft ook verschillende hitlijsten beschikbaar waarin je nieuwe muziek kan ontdekken. Dit zijn simpele lijsten op basis van best verkochte nummers, maar ook zijn er lijsten met nummers die gewoon gewaardeerd zijn op kwaliteit. Tenslotte is Mix Radio een interessante optie binnen Nokia Music, waarmee je mixen kan beluisteren.

De muziekspeler van Nokia zelf is erg recht toe recht aan. Je hebt geen echte instelmogelijkheden om het geluid te configureren. De Windows Phone 8 muziekspeler, wat gewoon een algemene mediaspeler is voor muziek en video, is volledig in een Xbox-omgeving gegoten, en biedt ook verschillende diensten. Dit is nog erg in ontwikkeling, en over het media aanbod valt weinig te zeggen op het moment.

Overige hardware

De camera is er. Meer dan dat valt er niet over te zeggen. De plaatjes zijn niet bijzonder, en dat er geen flitser is, is een gemis. Foto’s in wat donkerdere omgevingen maken is er dus niet bij met de Lumia 520. Voor de video-opname mogelijkheid geldt uiteraard hetzelfde.
Handig is de aparte cameraknop op de Lumia 520. Hierdoor hoef je niet eerst naar een camera-app te gaan om de camera op te starten waardoor je de camera-functie aanzienlijk sneller paraat hebt, en situaties waarin je niet op het scherm kan kijken, makkelijker te schieten zijn. De cameraknop staat ook toe om deze eerst half in te drukken zodat er scherpgesteld kan worden kan worden, voordat je daadwerkelijk de foto schiet. Dat tussenpunt is duidelijk voelbaar tijdens het drukken van de knop.

De interne opslag van de Lumia 520 is 8 GB waarvan een deel ingenomen wordt door het OS. Daarnaast bestaat de mogelijkheid om het geheugen uit te breiden met een microSD-kaartje.

De GPS werkte gewoon prima. Ik heb geen stressende test uitgevoerd, maar wel een paar keer genavigeerd op een bewolkte dag, en dat ging naar behoren.

Conclusie

De Nokia Lumia 520 is waarschijnlijk een van de beste deals die je kan maken in het goedkopere segment. Het apparaat werkt soepel, ligt goed in de had en de bel-, internet en bericht-functionaliteit werkt goed.
Wanneer de beperkingen van Windows Phone 8 geen probleem voor je zijn, heb je hier een zeer degelijk toestel mee voor de prijs dat het moet kosten.

frans hd 30-10-2013

halo mijn naam is frans ik heb hem nu 1 maand
en ben er zeer tevreden over foto maken gaat goed
muziek klink ook goed maar ik heb een vraag
(weet immanent of je eps en muziek op sd plaatje
kan zeden zoo ja laat mij dat even weten g r frans

LukaBoon 15-10-2013
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Ik heb de nokia lumia 520 nu een paar dagen de rode versie.
Echt prachtig!!!
Super helder scherm en een super geluid!
Ook een super besturingssysteem!
Echt een aanrader.
Ik vind hem zelfs beter dan de Samsung s4!

robertB311451 03-09-2013
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Na te zijn overgestapt van een iPhone naar de Lumia 520 kan ik niets anders zeggen dat het een degelijk toestel is. Ik kon geen ander toestel vinden met zo'n prijs-kwaliteit verhouding.
Vooral nu Whatsapp fatsoenlijk werkt is het echt een aanrader voor mensen die op zoek zijn naar een betaalbare smartphone.

Het geluid is erg goed evenals de speaker. De bijgeleverde Nokia apps zijn daadwerkelijk bruikbaar! Vooral Here Drive met gratis navigatie voor de Benelux is geweldig voor zo'n "budget" toestel. Windows Phone had ik zo onder de knie, het enige wat mij soms stoort is dat ik de zoekknop per ongeluk indruk waardoor ik naar een zoekscherm ga, misschien moet er een optie komen om dit uit te zetten?
De vormgeving is erg goed, ik vind hem zelfs mooier dan de iets duurdere Lumia 620.
Ook qua degelijkheid scoort deze telefoon goed, al een paar keer laten vallen en niks aan de hand, met mijn iPhone kon ik dan diep in de buidel gaan tasten.
Wat iets minder is is dat de origineel bijgeleverde cover niet lekker sluit en daardoor "kraakt". De nieuwe gratis cover heeft dit probleem overigens niet.

vj_py 29-08-2013
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Best goede telefoon maar je kunt er niet zoveel mee ook vind ik dat hij niet erg speels is en er weinig apps in de store zitten (of ze kosten geld zoals bij eredivisie)

tomeli 15-08-2013
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

Perfect Toestel!Kan makkelijk concurreren met de Samsungs!Ook draadloos internetten icm.met mijn Laptop werkt perfect!

emerjee 21-07-2013

Ik vind hem razendsnel.
Het is het goedkoopste versie uit de lumia familie.
Maar windows phone werkt snel. Apps openen snel, sliden gaat snel.
8GB Geheugen, daar moet je misschien wel even aan denken voordat je hem volstopt met Apps.
De navigatie is ook fantastisch. HERE Drive Wereldwijd licensie heb ik gekocht, was maar 15 euro. Standaard zit op de Lumia 520 alleen maar Benelux. Vanaf de Lumia 620 is werelwijd standaard, dacht ik.
De Maps zijn gratis te downloaden.
Camera maakt mooie foto's, makkelijk uit te breiden met o.a. Panorama, Photosynth. Geen flits dat vinden mensen misschien jammer, maar dan moet je gewoon de 620 kopen.
Whatsapp, Caledos runner (Runkeeper), Nos-app, rabo-app, Ruzzle. Er zijn genoeg apps te vinden.
In deze prijsklasse, 169 euro. verslaat hij alle android toestellen.
Ik heb degelijkheid en 6 gegeven omdat je als je hem laat vallen meteen de prullenbak in kan gooien. Waarom maken ze telefoons niet zoals de afstandbediening van de TV. Solide en hij werkt altijd, zelfs nadat de kids hem al tig keer hebben laten vallen.
Echt een Aanrader

jacob01 03-07-2013
Geschreven voor: Nokia Lumia 520 8 GB / zwart

is wel mooi toestel scherm is wel mooi helder geluid klinkt niet blikkerig wel aangenaam voor een mobieltje camera is redelijk snelheid is prima scrollen gaat ook lekker soepel moet wel wennen aan windows android werkt iets praktischer iets makkelijker maar niet sneller en android heeft ook nog wat meer apps zit nog geen radio op deze gsm maar komt waarschijnelijk nog met een update al met al best wel tevreden voor de prijs