Nokia 7.2 64 GB / ice / (dualsim)

Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 18 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nokia 7.2 64 GB / ice / (dualsim) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

DigiGee 28-10-2019

Mooie telefoon voor een goede prijs

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

Toen ik deze telefoon mocht gaan testen was ik helemaal blij! Nokia is toch een goed merk en vooral de camera trok mijn interesse. Want met 48 MP mag je toch wel wat verwachten. De telefoon ligt goed in de hand. Het menu werkt prettig en het geluid vind ik helemaal goed. De camera vind ik eigenlijk wat teleurstellend.. daarvoor zou ik hem niet speciaal kopen. (Maar de prijs/kwaliteit verhouding is helemaal prima! Bij andere merken betaal je heel wat meer voor wat je krijgt) De manier van het bewerken van de camera instellingen vind ik helemaal niet prettig. Juist eerder een gedoe. Iets wat je niet wil als je in de natuur loopt om mooie foto's te maken.

De telefoon kan foto's in RAW maken.. en tezamen met de 48 MP mag je er vanuit gaan dat het toestel ook gericht is op fotobewerking. Daar zijn genoeg apps voor te vinden, maar als je je hier op richt dan mis ik een stylus wel enorm. Jammer dat die er niet bij zit. Daarnaast steken de camera's een beetje uit, en liggen die niet 'in' de telefoon.. dat is nogal beschadigingsgevoelig.

Verder gaat de accu zoals ze beloven wel zeker 2 dagen mee, wat ik echt een plus vind.

Het omzetten van alle gegevens van de oude naar de nieuwe GSM ging heel snel en ook top dat het Android One is, wat inhoudt dat er geen voor-geïnstalleerde apps op staan.

Al met al is het een fijne telefoon die ik wel aan zou raden.

Pluspunten

• Batterij gaat lang mee
  • Uitstraling
  • Snelheid
  • Scherm

Minpunten

• Geen stylus
  • Camera instellingen

Miriam*1974 27-10-2019

Groot scherm, lange accuduur, mooie foto's

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

Ik heb me opgegeven om dit toestel te testen omdat er uitgebreide camera mogelijkheden op zitten. Ik heb momenteel een Samsung A50, dus was benieuwd of ik verschil kan ontdekken, want het zijn qua prijs vergelijkbare modellen.

Het is een heel mooi toestel om te zien, groot scherm aan de voorkant en de achterkant is mat zwart. De achterkant heeft een camerarondje en een vingerafdrukscanner. De power- en volumeknop zitten aan de rechter zijkant. De powerbutton licht op als het toestel aan de lader hangt en je gemist notificaties hebt. Aan de linker zijkant heb je de Google Assistent button, ook heel handig. Het enige nadeel is dat het toestel erg glad is. Je hebt vaak het gevoel dat het uit je handen glipt. Dit probleem heb je niet meer als je er een hoes omheen doet. Dit heb ik nu niet omdat ik het toestel test. De oplaadkabel is erg kort en de oortjes zijn erg goedkoop. Hierin zie je dus duidelijk het verschil met de high-end toestellen.

Ik heb technisch niet veel verstand van het toestel, maar het scherm oogt heel helder. Ik vind het prettig om naar te kijken. De accuduur is ook lang, ik kan er makkelijk een hele dag alles mee doen, zonder ook maar te denken aan opladen. Ik leg hem 's avonds aan de lader.

Er zit een hele goede camera op het toestel. Deze heeft verschillende standen. Ik maak veel gebruik van de pro- en portretstand. Je kan hierbij ook verschillende effecten gebruiken. Selectieve focus werkt echt fantastisch. De kleuren komen waarheidsgetrouw overeen. De bediening van de opties werkt ook makkelijk. Je kan er heel leuk mee spelen. Ik ben fan!

Eindconclusie: mooi, gebruiksvriendelijk toestel, dat hele mooie foto's maakt.

Pluspunten

• Mooie foto's
  • Veel opties voor foto's en makkelijk te gebruiken

Minpunten

• te glad
  • kort oplaadsnoer
  • goedkope oortjes

Frans1986 26-10-2019

Tegenvaller

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

Eindelijk weer eens een Nokia! Dat is wat ik dacht toen ik deze telefoon ontving. Mijn ervaring met Nokia's was altijd top! Onverwoestbaar en zeer degelijk. Toe ik dit model voorbij zag komen was ik dan ook snel verkocht, want een telefoon met een zeer goede camera is mijn harde eis. Op de achterzijde van deze telefoon staat "Zeiss"wat suggereert dat er een top camera in moet zitten. Niets is minder waar. De camera is traag en van mindere kwaliteit dan verwacht. Ook vindt ik het besturingssysteem Android One helemaal niks. Het is zeer uitgekleed en heel veel dingen kun je niet aanpassen. Ik heb ook besloten deze telefoon niet te willen houden en hem weg doe. Voor mij was het echt een tegenvaller.

Pluspunten

Minpunten

• Camera
  • Android one

TRgebruiker 26-10-2019

Mooie fotos en scherm, gebruiksgemak wat minder

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

Ik vind de nieuwe Nokia's van HMD over het algemeen erg prettig. Goede prijs/kwaliteit verhouding. De snelle updates een schone software van Android One is een verademing. Dit alles geldt voor mij ook voor dit toestel. Al is het zeker niet perfect.

Batterijduur is goed, scherm is heel fijn. Dit gecombineerd met een goede camera en voldoende snelheid maakt het een prima allround toestel. Toestel wordt wel warm in vergelijking met eerdere nokia die ik heb gehad. Ook hapert de gezichtsherkenning bij mij om onverklaarbare reden. Google assistent knop is gaat veel te snel per ongeluk aan. Deze knop zou echt veel stroever moeten zijn. Ik vermoed dat iedere gebruiker deze knop na een tijdje uit gaat zetten want bij vastpakken en in broekzak stoppen gaat ie steeds aan. Het omhoog vegen om te ontgrendelen gaat een beetje stroef. Dit vraagt bij mij soms meerdere pogingen. De vingerafdruk lezer achter werkt goed. Toch hoop ik dat in nieuwe Nokia's deze weer aan de voorkant komt. Voor mij persoonlijk bedient dat toch fijner. Nog een aandachtspuntje voor Nokia qua bediening: Ik zou zo graag een aparte cameraknop hebben om snel naar de camera te kunnen schakelen. Nu is er soort compromis dat de knop waarmee je de telefoon aanzet, ook gebruikt kan worden om de camera direct in te schakelen door deze langer ingedrukt te houden. Dit werkt, maar met als gevolg dat net als de google assistent, ook de camera soms onbedoeld aangaat. Dat moet toch handiger kunnen? Qua gebruiksgemak dus wel wat puntjes van kritiek, maar in deze prijsklasse vind ik het toch een prima toestel.

Pluspunten

• camera
  • helderheid
  • schone software android one
  • batterijduur is goed
  • snel laden

Minpunten

• google knop
  • camera knop

xmeissiex 25-10-2019

Fijn toestel met groot scherm

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

Na altijd een Samsung gehad te hebben was ik erg benieuwd naar dit Nokia toestel. Blij verrast over de uitstraling van het toestel. Ziet er mooi strak uit. Wel wat groot en glad dus meteen een hoesje aangeschaft voor het geval dat..
Toestel is vrij groot, wel even wennen met vasthouden maar als dit eenmaal gewend is ook erg fijn zo'n groot beeld.
Functies zijn prima, alles erop wat je nodig hebt!
Camera moet ik nog even aan wennen, duurt af en toe even voordat hij een foto maakt. Maakt wel mooie foto's met verschillende standen zoals een portret stand bijvoorbeeld.
Ook de videofunctie is goed! Mooi helder beeld.
Wat ik wel echt een nadeel vind is de batterij duur. Ik red er een dag mee met normaal gebruik maar heb dan in de avond nog maar rond de 20% over. Dat ben ik niet gewend. Als er filmpjes gekeken zijn gaat het nog sneller dus wordt een hele dag op de batterij krap.
De Google button gebruikte ik eigenlijk eerder nooit. Doordat hij bij deze telefoon in het startscherm zit opent hij ook regelmatig vanzelf. En de knop aan de zijkant is ook meteen het openen van de Google Assistent. Wel meteen een reminder om het even vaker te gebruiken ;)
Een fijne telefoon welke voldoet aan mijn verwachtingen!

Pluspunten

• Schermgrootte
  • Camera

Minpunten

• Batterij

Max1993 21-10-2019

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

Ik heb al jaren een Samsung telefoon dus het was wel even omschakelen voor mij dat ik nu een Nokia in mijn handen had. Maar toen ik de Nokia uit het doosje haalde was ik verrast hoe strak hij er uit ziet, wel is de telefoon heel glad. Ik ben wel bekend met Android dus het was plug en play.
Het scherm is heel helder en reageert heel fijn. Ook is het instellen van de telefoon een fluitje van een cent en zo klaar. De telefoon is net zo snel als mijn oude Samsung, en ook met spelletjes reageert hij goed!
De camera van deze telefoon is echt top! Hij maakt mooie, duidelijke en scherpe foto's. de selfie camera is ook perfect, ook met de selfie camera kan in je inzoomen, dat hebben niet veel telefoons.
Het openen en ontgrendelen kan via een vingerafdruk of via een code, ontgrendel patroon of gezichtsherkenning. Heel fijn dat er zoveel opties op zitten voor ontgrendelen.
Ik gebruik mijn telefoon heel intensief en ik kan bijna de hele dag doen met de telefoon zonder op te laden.
Wel moet ik de telefoon aan het begin van de avond aan de oplader leggen.
Het knopje aan de linker zijkant van de telefoon, het Google knopje, is heel fijn. Als je even snel wat moet opzoeken druk je die in en vraag je aan Google om te zoeken of te bellen en het word geregeld, vooral handig als je in de auto zit bijvoorbeeld dan blijf je handsfree.

Het is echt een hele fijne telefoon voor een mooie prijs.

Pluspunten

• groot scherm
  • fijn in gebruik
  • lange batterij gebruik
  • makkelijk installatie

Minpunten

• erg glad

Mastje44 19-10-2019

Goede gebruiksvriendelijke telefoon!

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

De Nokia 7.2 is een prettige en mooie telefoon. Maak zelf al jaren gebruik van een Samsung telefoon en was erg benieuwd naar de Nokia. Toen deze binnenkwam direct uitgepakt en opgestart. Via mijn Google account was het erg gemakkelijk om de gegevens van mijn andere telefoon over te zetten. De telefoon is erg prettig in gebruik en de bediening was ik heel snel aan gewend. Met de 48 megapixel camera maak je prachtige foto's . Wat ook leuk is dat de camera de omgeving herkent waar je de foto maakt en daar ook de instellingen naar aanpast. De instelmogelijkheden van de camera zijn erg uitgebreid, maar doordat er een erg beknopte handleiding bij de telefoon zit is dit wel even een uitzoekerij om achter de juiste instelling te komen. Op dit punt zou de handleiding wel wat uitgebreider mogen. De batterijduur is afhankelijk hoe intensief je de telefoon gebruikt. Bij intensief gebruik is de batterij vrij snel leeg. Ben erg tevreden over deze telefoon en vind deze Nokia zeker een aanrader!!

Pluspunten

• Snelheid
  • Gebruiksgemak
  • Kwaliteit camera.
  • Kwaliteit beeldscherm

Minpunten

• Batterijduur
  • Handleiding mag uitgebreider

Natas77 19-10-2019

Fijne telefoon | Fijne Camera| Fijne prijs.

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

De Nokia 7.2 heb ik nu twee weken in gebruik en het is echt een hele fijne telefoon. Mijn vorige telefoon was een Cubot, ook een groot scherm, veel geheugen alleen veel zwaarder in de hand. Deze Nokia 7.2 vind ik verrassend licht aanvoelen en bij langdurig gebruik dus geen last van de polsen of handen.

Veel is natuurlijk al geschreven over de hardware/ software, dat zal in niet benoemen want dat lees je overal.

Geluid: geweldig dat is ook een plus punt naar mijn inziens. Een helder geluid en je kunt de telefoon van ver horen afgaan. ( wat ik persoonlijk erg prettig vind)
Camera: Wat je al gelezen hebt, sublieme Zeiss lenzen erin en dat zie je ook gelijk.
Instellingen: Het te bedienen menu/ instellingen is ook zeer eenvoudig wat ook erg prettig is.
geen ingewikkelde zoek tochten naar instelling opties, het gaat eigenlijk in een flow heel natuurlijk.

Het enige wat ik aan min punt zal benoemen, dan moet je zoeken hoor, niet contactloos opladen dat kon bij mijn vorige telefoon wel, bij deze niet. Dus gewoon met usb snoertje opladen.. maar dat is dan ook het enige wat ik jammer vind ook natuurlijk omdat ik het middels gewend ben, is dit niet voor jouw van toepassing dan mis je dus ook niets. Het heeft wel een snel laad functie dus feitelijk is de telefoon ook zo weer vol.

Pluspunten

• Fijn in de hand qua gewicht
  • Fijn beeldscherm licht.
  • Fijne camera
  • Fijn geluid

Minpunten

• niet contactloos opladen
  • geen standaard beschermhoesje

Willempie75 18-10-2019

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

Ik heb de Nokia 7.2 nu zo'n 2 maanden in mijn bezit vanaf dag één ben ik over het algemeen zeer tevreden met de telefoon hij ziet er mooi uit en hij voelt goed aan en ligt goed in de hand het is geen overdreven grote telefoon.
voor een telefoon binnen deze prijscategorie hoeft hij zich zeker niet te schamen voor zijn duurdere neefjes en nichtjes van andere merken Ik gebruik telefoon intensief met spelletjes en apps en social media en over het algemeen heeft hij nergens moeite mee.
Het overschakelen van de ene naar de andere app doet hij over het algemeen feilloos. het maken van foto's met deze telefoon is ook absolute genot de camera ziet zelf of het dag of nacht is of dat je in het bos ben. De foto's zijn voor mooie goede kwaliteit.
daarnaast iets wat ik ook heel belangrijk vindt is het gebruik gemak deze telefoon is voor iedereen zelfs voor een leek binnen een dag te ontdekken hoe je deze moet gebruiken.
als je op zoek bent naar een telefoon is niet duur is maar waar je wel veel mee kan dan is hij zeker een telefoon die ik zou aanraden.

Pluspunten

• Gebruiksgemak
  • batterij
  • Uitstraling design
  • Camera
  • Snelheid van werken

Minpunten

• het geluid via de speaker is iets minder

Martinos 18-10-2019

Design

De Nokia 7.2 is aan de voor en achterkant voorzien van gorilla glas. De mat glas afwerking aan de achterkant maakt de telefoon relatief ongevoelig voor vingerafdrukken. De telefoon is niet gevoelig voor krasjes, ik gebruik hem nu zo n twee weken zonder hoesje, maar krasjes heb ik nog niet kunnen ontdekken. Zoals het een Nokia betaamt is de bouwkwaliteit zeer goed, het toestel voelt zwaar en stevig aan en er zit geen speling op de knopjes.
De telefoon is met zijn 6.3 inch wel aan de forse kant en voor mensen met kleine handen daarom moeilijk met een hand te gebruiken. Verder is de Nokia 7.2 voorzien van Google Assistent Button, ik heb deze knop uitschakelt, omdat ik vaak per ongeluk deze knop indrukte bij het vasthouden en oppakken van de telefoon. Het is jammer dat deze knop niet te gebruiken is als bijvoorbeeld een camera knop.

Scherm

Het scherm vind ik prachtig, de kleuren spatten werkelijk van het scherm en zwart is ook behoorlijk zwart, het lijkt bijna amoled. Het scherm kan ook lekker fel en is daarom buiten ook prima af te lezen. Door de lange beeldverhouding van het scherm wordt niet alle content in volledig scherm weergegeven, Youtube video's houden aan beide kanten van het scherm zwarte balken, maar echt storend is dit niet.

Hardware & software

De snelheid van de telefoon is voor mij meer dan voldoende. Ik gebruik de telefoon vooral voor browsen, email & agenda, social media en Youtube/Netflix. Vastlopers of haperingen heb ik nog niet gehad. Met zijn 6GB aan RAM geheugen kunnen er ook lekker veel apps op de achtergrond blijven draaien zonder dat dit de snelheid van de telefoon beïnvloed. De Android One software is wat mij betreft echt een groot voordeel, hiermee is de telefoon snel en ben je drie jaar lang verzekerd van een goede ondersteuning en snelle updates. Daarnaast is er weinig bloatware meegeleverd en draagt dit bij aan het gebruiksgemak.

Camera

De Nokia 7.2 heeft maar liefst drie Zeiss camera lenzen, een primaire lens van 48 megapixel, een dieptesensor en een wide-angle lens. De foto's die dit toestel produceert zijn dan ook indrukwekkend zeker als je de moeite neemt om in de pro-modus nog wat instelling, zoals sluitertijd en iso-waarde in te stellen. Het is dan wel weer jammer dat Nokia niet gekozen heeft voor optische beeldstabilisatie, hierdoor zijn foto's met een langere sluitertijd vaak bewogen wanneer er geen gebruik wordt gemaakt van een statief. Ook video's die geschoten worden met dit toestel zien er haarscherp en kleurrijk uit.

Batterijduur

De batterijduur misschien net iets korter dan ik aanvankelijk gedacht had, twee dagen haal ik er niet mee. De 3500 Mah accu is echter meer dan genoeg om de dag door te komen en meestal houd ik zo'n 25-40% over aan het einde van de avond. Het opladen had wel iets sneller gekund, het toestel ondersteunt helaas geen snel laden zoals veel andere telefoons tegenwoordig wel doen. De oplaadduur is daarmee zo'n twee uur.

Al met al vind ik nog steeds dat de Nokia met de 7.2 echt een goede value for money biedt. Waarbij de combinatie van scherm, snelheid en camera-prestaties echt uitstekend is.

Pluspunten

• Camera
  • Scherm
  • Accu duur
  • Snelheid

Minpunten

• formaat
  • Geen snelladen

Miniona 18-10-2019

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

Na jarenlang Samsung telefoons gehad te hebben, is het nu de beurt aan de Nokia 7.2 om mij te overtuigen van een terugkeer naar Nokia. Het toestel heeft een mooi strak design en is ondanks de grootte prima met een hand te bedienen. Ik vind het toestel wel ietwat te glad waardoor deze te gemakkelijk uit je handen kan glippen. Ik gebruik daarom toch wel standaard twee handen. Jammer! De kwaliteit van het toestel is wel oké, want de Nokia heeft 2 valpartijen overleefd zonder dat het toestel beschadigd is.

Het toestel is gemakkelijk in gebruik en het scherm, de apps en kleuren zien er goed uit.
De batterij duur is erg fijn en beter dan die van mijn Samsung A5. En dat bij intensief gebruik door de dag heen. Ik hoef niet meer elke avond op te laden.

Er zit veel opslagruimte op het toestel. Dat is top. Zo kan ik volop filmpjes en foto's maken zonder dat ik deze steeds over moet zetten of eerst apps niet verwijderen om opslagruimte te creëeren. De foto's en filmpjes zijn overigens van topkwaliteit. De driedubbele camera waar Nokia mee adverteert mag er zeker zijn!

Nadeel van het toestel vind ik de gevoeligheid van o.a. de Google Assistant Button. Ondanks de vergrendeling reageert deze knop vaak als ik het toestel in mijn tas heb. Ik heb de functie daarom maar uitgezet.

• Driedubbele camera
  • Gebruikersvriendelijk

Minpunten

• Gladheid toestel
  • Gevoeligheid toetsen

Dennis19802019 18-10-2019

Redelijk toestel

Geschreven voor: Nokia 7.2 128 GB / charcoal

Wow een ouderwets feestje!!! De allereerste Nokia mobiele telefoon in misschien wel tien jaar naar mij onderweg. Bij ontvangst zag zoals bij Nokia gewend alles er super uit en goed luxe verpakt. Alleen nadat ik hem uitgepakt had was de euforische indruk helaas weg. Waar ik vroeger een onverwoestbare, stevige, kwalitatieve Nokia in mijn handen had, had ik nu de Nokia 7.2. De mobiel is glad, licht en voelt als een speelgoedtelefoon. Het robuuste, zware kwalitatieve aspect was er niet. Wel is het oude bekende vertrouwde Nokia deuntje wel weer erg leuk bij opstarten. De software is weliswaar snel en duidelijk maar is wat kinderlijk in uiterlijk. Daarnaast komt het heel vaak voor dat je ongevraagd knoppen indrukt zelfs als de telefoon geblokkeerd is. Dit komt doordat aan de zijkant de Google-assistent knop, volumebalk en de powerknop niet mee gaan in de vergrendelstand waardoor geregeld in mijn zak deze knoppen in werking gaan wat heel hinderlijk is! Ook vind ik hem qua kleuren en beeldscherm echt minder dan zijn vergelijkbare concurrenten. Het is het eigenlijk allemaal gewoon net niet! Qua camera is er een meervoudige lens welke wel mooie foto’s maakt maar ook deze zijn naar mijn mening niet van de absolute topkwaliteit wat wel beloofd wordt. De lens steekt iets uit wat ook niet prettig in de hand ligt. Ook het geluid is wat blikkerig en zeker op de speaker niet goed. De opslag is enorm en dat is wel echt een pluspunt!! Ook de batterij is een topper!! Je hoeft je niet druk te maken dat je de dag niet door komt. In standby gaat de telefoon ruim drie dagen mee!! Al met al is het qua prijs-kwaliteit een best redelijke telefoon en misschien wennen maar ik pas. Ik ga terug naar de voor mij vertrouwde concurrent.

Pluspunten

• Batterij
  • Snelle werking

Minpunten

• Knoppen niet mee in vergrendeling
  • Camera steekt uit
  • Gevoel van en bij toestel