Samsung Galaxy S20 Ultra 5G 128 GB / cosmic black / (dualsim) - Expert review

Display
6.9 inch scherm
Opslag
128 GB opslag
Besturingssysteem
Android 10.0
Bekijk 1 andere uitvoering

Voor dit product hebben we alleen expert review(s)

BesteProduct.nl 07-04-2020

Samsung Galaxy S20 Ultra: Imponerende smartphone is klaar voor 5G

De Samsung Galaxy S20 Ultra is één van de beste smartphones van 2020. Het toestel biedt een fraai ontwerp, prachtig scherm en imponerende hardware en krijgt software-updates tot begin 2024. Dankzij de 5G-ondersteuning is de smartphone bovendien klaar voor het mobiele netwerk van de (nabije) toekomst. Toch weet de S20 Ultra niet alle verwachtingen waar te maken. De accuduur had beter gekund, de 100x-zoomfunctie is niet bruikbaar en sommige concurrerende smartphonemerken bieden een beter updatebeleid dan Samsung. De adviesprijs van de Galaxy S20 Ultra is ook erg hoog, al verwachten we dat de smartphone snel in prijs daalt.

Lees verder op BesteProduct.nl

Voordelen

• Foto feest geslaagd
  • Uitstekend Amoled-scherm
  • Eerste telefoon met 8K video-opname
  • Grensverleggende camera's
  • Heldere, scherpe, kleurrijke foto's
  • Sterke batterijduur bij standaardinstellingen
  • Enorm 120Hz scherm
  • Goed geluid
NU.nl 29-02-2020
0,0

Review: Galaxy S20 Ultra heeft knappe camera's die het niet waarmaken

De afgelopen jaren was het Plus-model in de Galaxy S-lijn altijd het grootst en het krachtigst. Dit keer doet Samsung er een schepje bovenop. Naast de S20+ verschijnt ook de Galaxy S20 Ultra. De naam doet vermoeden dat het om een beest van een telefoon gaat.

Het voelt dan ook als een forse telefoon. Hij is met 8,8 millimeter dikker dan de meeste nieuwe smartphones. Daarnaast heeft het toestel een groot schermdiagonaal van 6,9 inch. Ondanks zijn formaat, vind ik hem toch vrij handzaam. Dat komt omdat hij vooral lang is en daardoor slanker oogt dan bijvoorbeeld de iPhone 11 Pro Max, die wat platter en breder is. Vergis je niet, bij bediening met één hand is de kans nog steeds behoorlijk dat hij een keer valt.

Een grote telefoon met een flink camera-eiland

In het ontwerp is wel het een en ander veranderd ten opzichte van de vorig jaar verschenen Galaxy S10. Zo is het scherm bij de randen platter geworden. Het verschilt per persoon, maar ik ben daar blij mee. Zo activeer je bijvoorbeeld minder snel iets aan de rand van het scherm. Daarnaast houdt het toestel prettiger vast, omdat de rand minder scherp is.

De grootste eyecatcher van de S20 Ultra is de achterkant. In de linkerbovenhoek is een gigantisch camera-eiland aanwezig, dat bovendien flink uitsteekt. Als ik het scherm aan de linkerkant aanraak terwijl hij op tafel ligt, wiebelt het toestel behoorlijk.

Het is overigens meteen duidelijk waarom Samsung hiervoor heeft gekozen. De S20 Ultra biedt met de camera's het grootste bereik in de S20-serie. In totaal kun je met de telefoon tot honderd keer inzoomen. De techniek is bewonderenswaardig, jammer dat het vrijwel nooit mooie foto's oplevert.

Vier camera's met een gigantisch bereik

De S20 Ultra is voorzien van vier camera's: een groothoeklens, een standaardcamera (voor foto's van liefst 108 megapixels), een dieptesensor en een zoomlens. Laatstgenoemde is horizontaal in de behuizing gelegd. Het is niet mogelijk om zo'n lens recht op het toestel te plaatsen, omdat hij dan nog veel verder zou uitsteken. In plaats daarvan is gebruikgemaakt van een periscoop. Tussen de lens en de sensor is ruimte vrijgehouden en met spiegels worden ze aan elkaar gelinkt zodat verder zoomen mogelijk is.

Het toestel kan tien keer optisch zoomen zonder kwaliteitsverlies. Dat is een flink eind en levert heel goede resultaten op. Zoom je verder, dan wordt software gebruikt om details aan te vullen. Tot dertig keer zoomen zorgt dat nog wel voor aardig beeld, maar alles daarna wordt gruizig. De software probeert dat nog te verbeteren, maar geeft vaak vlekkerig beeld. Dus ja, je kan honderd keer zoomen, heel nuttig is het niet.

Daarnaast zijn er enkele vervelende problemen met de camera's. Zo stelt het systeem niet altijd scherp op het onderwerp of duurt dat even. Dat is natuurlijk onhandig, maar Samsung heeft beloofd dat euvel later in een software-update op te lossen.

Wel overtuigend is de stabilisator in het toestel. Ik probeerde een stukje hardlopen te filmen en dat zag er behoorlijk schokvrij uit. Dat is knap gezien de impact die het toestel met elke stap moet verwerken.

Conclusie

De Galaxy S20 Ultra is op verschillende punten weer een uitstekende update ten opzichte van zijn voorganger. Zo is het platte scherm prettiger en beweegt het scherm op een ververssnelheid van 120Hz zeer soepel. De enorme accu met een capaciteit van 5.000 mAh houdt het prima een dag vol, maar ik had er stiekem een halve dag meer van verwacht.

Daarnaast doet de camera het doorgaans heel goed, zeker bij voldoende licht. Bij ver ingezoomde foto's wordt een vrij agressieve vervaging toegevoegd om resultaten glad te strijken. Het toestel kan honderd keer zoomen, maar dat kun je in bijna alle gevallen beter niet doen. Tot tien keer zoom zijn de foto's echter uitstekend en tot dertig keer zoomen redelijk. Alles daarna is niet heel mooi meer.

De Galaxy S20 Ultra kost met 1.349 euro een flinke smak geld. Over het algemeen krijg je er een zeer goed toestel voor terug, maar de problemen die er nu nog zijn met de camera's - toch het belangrijkste onderdeel van deze telefoon - maken dat de telefoon op dit moment nog niet zo 'ultra' is als de naam doet vermoeden.

NU.nl 11-02-2020
0,0

Eerste indruk: Samsung Galaxy S20 Ultra kan extreem ver zoomen

De Zuid-Koreaanse smartphonemaker Samsung brengt dit jaar geen Galaxy S11 uit, maar de Galaxy S20 als opvolger van de vorig jaar verschenen S10. Samsung doet met deze stap in de nummering vermoeden dat de telefoons van dit jaar een flinke sprong voorwaarts zijn. In voorgaande jaren was elk nieuw model slechts een kleine verbetering ten opzichte van het toestel dat het jaar daarvoor verscheen.

Tijdens een persbijeenkomst in München kon ik alvast aan de slag met de S20 Ultra, Samsungs absolute topmodel van begin 2020. Deze telefoon kost maar liefst 1.349 euro. De Ultra-versie lijkt zijn naam op het eerste oog eer aan te doen. De telefoon is het grootst, heeft de meeste cameralenzen met het grootste bereik en bevat de grootste accu.

Hoewel de S20 Ultra een enorm scherm van 6,9 inch heeft, voelt hij behoorlijk handzaam aan. Dat komt omdat Samsung de schermranden nog kleiner heeft gemaakt. Dit keer is het scherm ook platter, want hij buigt niet meer mee in de randen zoals in eerdere modellen. Hierdoor snijdt de zijkant minder in je handpalm en raak je minder snel per ongeluk iets in beeld aan. Wat mij betreft een goede ontwerpkeuze waardoor de telefoon prettiger aanvoelt.

Flink camera-eiland en veel megapixels

Als ik de telefoon omdraai, valt het enorme camera-eiland direct op. De Ultra heeft achterop vier lenzen, bij elkaar geplaatst in een rechthoekige vorm. Het eiland valt behoorlijk op en het steekt nogal uit de behuizing. Plat op een tafel wiebelt de telefoon bij elke aanraking.

Het is een noodzakelijk offer, want de camera's lijken tijdens de korte test weer van topniveau. Het toestel heeft een standaardlens waarmee foto's van 108 megapixels gemaakt kunnen worden. Daarmee zijn veel details te vangen, zodat je ook bij het inzoomen en uitsnijden van afbeeldingen minder snel aan kwaliteit inlevert.

Extreem ver, maar korrelig zoomen

Naast een standaardlens heeft de telefoon ook een groothoek- en een zoomlens. Hiermee is tot honderd keer op onderwerpen in te zoomen. Dat gebeurt op basis van een hybride camerasysteem, waarbij software de hardware ondersteunt om de zoomkwaliteit hoog te houden.

Het resultaat is tot tien keer zoomen heel goed, daarna wordt het snel minder. De beeldkwaliteit op dertig keer zoombereik is nog wel aardig, maar op de maximale stand van 100 keer wordt het beeld echt snel korrelig. Ook een statief en een timer zijn dan nodig, omdat elke schok het beeld vervaagt.

Tijdens het inzoomen raakte ik soms kwijt waar ik de camera precies op richtte. Samsung heeft daarmee rekening gehouden. Op een voorbeeldfoto die camerabeelden gebruikt, wordt met rechthoekige lijnen aangegeven waarop de camera in de omgeving gericht staat. Hoewel de resultaten wat korrelig waren, kon ik wel de tijd van een klok aflezen van een kerktoren die honderden meters verderop stond. Met het blote oog was dat onmogelijk. Ik ben benieuwd naar hoe foto's van de maan eruit zullen zien.

Voorlopige conclusie

Het is nog de vraag hoe de S20 Ultra in het dagelijks leven presteert. Het toestel overtuigt op papier in elk geval. Zo moet de accu van 5.000 mAh met gemak een dag meegaan op een lading. Ook heeft het toestel 12GB aan werkgeheugen en een beeldscherm dat een ververssnelheid van 120Hz ondersteunt.

Met het uitbrengen van de S20 Ultra bedient Samsung nu ook het absolute topsegment in de telefoonmarkt. Dat deel bestond nog niet zo lang geleden uit telefoons van rond de 1.000 euro, maar ook Apple zit daar inmiddels met zijn iPhone 11 Pro Max (1.259 euro) ruim boven.

De Samsung S20 Ultra is daarom voor een nichepubliek: mensen die op zoek zijn naar de allerbeste prestaties in een grote telefoon, camera's met een gigantisch zoombereik en een flinke accu.