BlackBerry Z10 16 GB / zwart

• Test panel 7,2 jun 2013

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de BlackBerry Z10 16 GB / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Hentju 23-01-2015
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

Heb de telefoon nu ruim een halfjaar in gebruik en moet zeggen dat ik na lang wikken en wegen absoluut geen spijt heb van me keuze.
Fijne telefoon die simpel maar uitgebreid is en lekker snel met alles. Beeld is zeer scherp en geluid is ook na behoren.

Als Blackberry zo blijft doorgaan dan hebben ze aan mij een nieuwe vaste gebruiker.

Ben zeer te spreken over te touchscreen maar ben ook wel benieuwd naar de BB Classic

Hamith 12-02-2015

Beste Hentju, ik deel je mening tav de Z10 maar twijfel nog vanwege het typen op glas, het geeft totaal geen feedback voor m'n vingers, terwijl de Q10 toetsen dat uiteraard wel doen. Wat was jouw ervaring daarmee? Groet/Bart

Sprint955 01-01-2015
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / zwart

Lang nagedacht om bb te gaan kopen. Dit na veel testen te hebben gedaan met Android en Apple telefoons. Zowel op snelheid, gebruiksvriendelijkheid en waanzinnig goed toetsenbord is de bb echt de betere. Bb is ongelofelijk snel. Browser van Android en Apple kunnen hier niet tegen op. De snelheid waarmee een youtube wordt gedownload is amazing. Ook het sluiten van een app is zeer eenvoudig. Whatsapp werkt probleemloos. Er zijn voldoende app te downloaden. Batterij werkt lang genoeg. Wil je een zwaardere dan kun je deze eenvoudig plaatsen. Voor mij op dit moment geen beter toestel te vinden. Jammer is dat toestel een jaar geleden €200 was (simlock vrij), toestel is nu bijna €400.

Starlet1980 23-12-2014
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / zwart

Prachtig toestel. Android apps downloaden uit meerdere stores is geen probleem. Zelf gebruik ik de Amazon, 1mobile en aptoide appstore. Uiteraard naast de bb store.

Scherm van de bb z10 is geweldig. Fantastische kleuren. Camera is fenomenaal met ontzettend veel mogelijkheden. Systeem werkt snel, hub is handig. Wel is het een tip om wanneer je veel apps uit diverse stores download de update notificaties uit te zetten. Geen probleem, simpel, maar je moet het wel even doen.

Zijkanten van het toestel zijn wat kwetsbaar. Het is van kunststof, weliswaar hoogwaardig, maar niet onkrasbaar. Besturingssysteem is even wennen (kwartiertje) maar werkt daarna zeer intuitief.

Onwaarschijnlijk dat zo'n uniek toestel zo slecht heeft verkocht. Uniek hebbedingetje!

Sprint955 21-07-2014
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / zwart

Geweldig toestel. Veel toestellen gehad maar een beter toetsenbord nooit eerder. Schermdeling tijdens videogesprekken, de hub, de snelheid van de browser, camera, alles amazing. BB heeft echt zijn werk goed gedaan. Toestel licht ongeloofelijk lekker in de hand. je voelt gewoon iets.
Het sluiten van apps zonder een return button, ongeloofelijk handig. Op dit moment zijn er geen toestellen op de markt te die kunnen tippen aan de kwaliteits prijs verhouding van dit toestel. En witte case mate bescherming er omheen en je hebt een wereldtoestel.

Hamith 14-01-2015

Beste Sprint955,

Helder review heb je geschreven, dank. Ik heb nl zelf voornemen om dit toestel aan te schaffen en wil je graag paar vragen stellen:
1. batterij kennelijk geen issue meer?
2. laatste versie BB OS 10.2 ev eenvoudig te installeren?
3. Heb jij een abonnement met BB internet Service< dit is toch niet meer nodig onder BB OS10?
4. Heel belangrijk: dit toestel gelanceerd in 2013, dus zo'n 2 jaar oud. Desondanks dus nog steeds niet ouderwets qua spec's enzo?
Alvast hartelijk dank voor je reactie!
Hamith

Aicey 13-07-2014
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

Geweldig toestel. Doet alles wat ik wil. Internet is supersnel. Kan meerdere tabbladen tegelijk open hebben, makkelijk switchen en ook nog tegelijk met apps bezig. Scherm is helder en duidelijk. Muziek klinkt goed. Moest eerst wennen aan het touchscreen, maar nu kent het toestel veel zinnen. Swipen is ook ideaal.
Heb het toestel vaak laten vallen, geen krasje, niks te zien. Dus ook nog oerdegelijk.
Voor mij geen ander toestel meer!

Reknoj 20-06-2014

Absolute aanrader.
Heb een tijdje getwijfeld of ik wel een Blackberry zou aanschaffen, maar dit had ik al veel eerder moeten doen.
Het is mij een raadsel waarom het niet zo goed gaat met BB, want dit is echt vele malen beter dan een android telefoon. Het nieuwe besturings systeem van BB is echt fantastisch. Bovendien kunnen vrijwel alle apps van een android hier ook op draaien.

Het geluid is met bellen is kraakhelder, en het volume van het apparaat zelf is ook goed.
Het beeldscherm is ongelooflijk helder.

Niet twijfelen. Dit is een geweldig telefoontje!

maria435 17-06-2014
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

Ik heb deze telefoon ongeveer 3 maanden in mijn bezit gehad en heb hem ingeruild voor een motorola moto g. Waarom? Eigenlijk is met het toestel niets mis en heeft het veel mogelijkheden. Mijn toestel/merk is het echter niet. Ten eerste vond ik het formaat onhandig, het toestel ligt niet lekker in de hand. Ten tweede vond ik de interface niet fijn en miste ik Android. Ten derde vond ik het zelf op aan aantal punten geen handig toestel. Ik bleef bv maar meldingen krijgen van whatsapp, ook al had ik het geluid uitgezet. Heel irritant! En het opstarten duurt echt heel lang, en aangezien ik mijn telefoon regelmatig aan en uit moet zetten was dat voor mij een behoorlijk minpuntje. Pluspunten van de telefoon zijn de goede camera en het bereik. Mijn telefoon is het echter niet en ik ben nu heel blij met mijn Motorola!

VikingFRL 07-03-2014
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / zwart

Na problemen met bereik en mis calls op mijn iPhone toestel de blackberry Z10 gratis besteld via Vodafone met 500 Mb bij een 1 jarig abonnement en ik krijg ook nog eens 100 EURO retour van Blackberry. Bedankt Lam voor de tip.

Een super deal en de deal is nog beter dan ik dacht wat het geluid is niet alleen beter van dit toestel maar ook het bereik. De software is even wennen maar het werkt veel sneller dan mijn oude iphone en kan nu al niet zonder de hub met notificatie. Het toetsenbord is ook veel sneller en beter en ik ben erg verbaasd over de scherpte en mooie beeld van dit toestel. Ik kan niet meer terug naar de oude software van apple en dankzij mijn kameraad heb ik ook SNAP om via Google play apps te downloaden en rechtstreeks te installeren op mijn toestel.

Het is een heerlijk compact toestel en veel beter dan mijn oude iphone en wist niet dat Blackberry zo fijn toestel had want iederen kraakt het wel af maar het is wel beter dan wat ik had.

spulleke barend 24-02-2014

Om te beginnen:

voor dit toestel had ik een blackberry torch, welke na 4 jaar trouwe dienst toch echt begon te verslijten. omdat ik zo verkocht was aan het toetsenbord, lang getwijfeld of ik nu wel een touchscreen zou moeten nemen. ik moet zegge, geen seconde spijt!

Als eerste de werking van de interface;
het opzijschuiven van schermen en sluiten van apps door omhoog te schuiven werkt fantastisch. Als ik mijn tablet pak (met android) is het weer irritant als je op het "terug" knopje moet drukken als je een app wilt sluiten of een scherm terug wilt. Blackberry is wat dat betreft een stuk gebruiksvriendelijker dan heel dat android geneuzel.

Veel mensen vinden het een bezwaar dat de blackberry World minder apps heeft dan android of appel. nou, hoeveel apps wil je dan?? er staan er naar mijn mening voldoende in, in ieder geval de reguliere zoals facebook, linkedin, whatsapp, skype enz. dus aan apps geen gebrek.

Het toestel zelf:
Scherm: top. reageert goed, speelt goed filmpjes af enz. doet gewoon wat het moet doen.
alles loopt soepel, in tegenstelling tot die android rommel.
sinds ik de telefoon heb, is deze nog geen een keer vastgelopen, of andere gekke dingen mee gehad.
de accu: na 1 dag gebruiken is deze nog 30% vol. ik heb mijn wifi de hele dag aan staan en soms bluetooth ook (voor de carkit) 's avonds als ik naar bed ga moet de telefoon dus geladen worden, maar dat is met ieder toestel, lijkt me.

Verder ben ik erg te spreken over de blackberry hub. wat is dat makkelijk zeg, al je berichten op een plaats. de camera doet het ook goed, stelt goed scherp, ook van dichtbij.

Dus, kortom, een heel goed toestel, koop gerust!

nog even op een rijtje waarom ik voor dit toestel heb gekozen:

- de accu is verwisselbaar (dit kan bji veel telefoons NIET!)
- de prijs
- omdat het geen android is (android is naar mijn mening gewoon bagger vergeleken met BB10 os)
- omdat ik zeer tevreden was over mijn vorige blackberry (zeer hoge kwaliteit)
- omdat iedereen al met een appel of samsung loopt

Sachas 11-02-2014
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / zwart

Ik ben overgestapt van de BB 9790 naar deze Z10. Wat een verschil zeg!!! Lijkt wel een ruimteschip! Ik was dan natuurlijk ook geen Iphone of Android gewend. De Z10 heeft een mooie vormgeving met heel veel mogelijkheden. Met name de hub is erg prettig. Wat ik wel lastig vind, is de scheiding tussen werkruimte en privé. Als je de hub van werkruimte aan hebt dan merk je niets van je privé en andersom. Natuurlijk is dat de bedoeling maar ik ben steeds aan het heen en weer schakelen. Hij maakt overigens ook niet de mooiste foto's maar daar moet ik misschien nog wat mee experimenteren. Onlangs is de OS 10.2.1 uitgekomen waarmee je nog meer apps (van Android) direct kan downloaden en installeren. Helaas heb ik die nog niet omdat Vodafone weer erg langzaam is met het goedkeuren van deze update. Andere providers zijn allang (echt al weken) om. De BB Z10 is verder erg snel en heeft een mooi scherm/beeld. Ik heb de Z10 nog maar twee weken dus over degelijkheid wil ik nog niets kwijt.

Hamko1 26-07-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

Zeer intuïtieve bediening, wijkt iets af van de gebruikelijke, maar ik ervaar het als zeer doordacht. Handig, snel even mail en andere berichten checken. Opvallend goed geluid.Geschikt voor 4G. Handige details zoals scheiding tussen werk- en privéomgeving (apart te beveiligen). Batterijduur zou wel langer mogen Met redelijk intensief gebruik, bellen, internet, krap een dag. Gelukkig wel een verwisselbare accu. Top: als accessoire een losse accu met compact dockingsstation verkrijgbaar. Gelijktijdig toestel en tweede accu laden. Gemakkelijk de tweede accu erbij pluggen indien toestelaccu leeg, hierbij hoeft het toestel niet open. Ander zeer handig accessoire: hoesje (flip shell) in de vorm van de bekende hoesjes rondom een i-pad (vouwbaar).
(Nog?) betrekkelijk weinig apps. Voor mij voldoende.

cvdburgh 29-05-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

Update na eerdere review: batterijduur wordt steeds beter. Nieuwste OS (10.1.0.2342) lost ook het enige probleem op dat ik had, nl dat het toestel af en toe ging rebooten (bijna altijd 's nachts). Alle standaard mogelijkheden (veel!) zijn nog steeds goed, zie eerdere review. De NU.nl app is verbeterd, ik heb nu ook Rabobank, doet het prima. Skype is er, werkt wel maar gebruik ik niet veel. Ben helemaal gewend aan toetsenbord en besturing met swipes, sterker nog: ik zit nu vaak op m'n Playbook en iPad te swipen over het toetsenbord...
Kortom: het was begin april al goed, nu is het nog beter.

VeraHW 20-05-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

Ik heb voor het kieskeurig.nl testpanel de BlackBerry Z10 getest en vind het een mooie, compacte en snelle telefoon.
Het uiterlijk van de telefoon is erg mooi, strak en komt robuust over.
Het nadeel aan deze telefoon vind ik dat het scherm klein is ten opzichte van de telefoon en het geluid voor mij te zacht.

Esther84 16-05-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

De Blackberry z10 getest voor kieskeurig.

Het toestel ziet er erg strak en mooi uit. De achterzijde, de batterijcover, voelt wel wat fragiel aan. Wel is de batterij erg makkelijk en snel te wisselen en is een kaartje snel geplaatst. Het opstarten duurde bij mij wel even maar daarin tegen was wel alles snel geïnstalleerd. Het scherm heeft een goede kwaliteit en is goed, duidelijk afleesbaar. Het browsen gaat snel (over mijn eigen netwerk) en het geluid is van goede kwaliteit. Het besturingssysteem was even wennen maar als je het eenmaal doorhebt werkt het goed, snel en makkelijk. Ook het installeren van apps verloopt soepel, het aantal apps is, op dit moment, wel beperkt.

Daphied 14-05-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

mooi uiterlijk, telefoon houdt goed vast (wel wat aan de brede kant voor kleine handen), zeer goed geluid, timeshift functie voor fotograferen als erg prettig ervaren (zeer snel veel foto's achter elkaar), mis sommige bekende apps (heeft geen google playstore, maar eigen blackberry world), veel mogelijkheden, maar vooral denk ik erg handig voor zakelijk gebruik en social media

hberkhoff 13-05-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

Dit toestel heb ik een week gehad om te testen. Over gebruik op de lange(re) termijn kan ik dus weinig zeggen. Ik ben bekend met iOs, W8M en Android toestellen en voorgaande versies van BlackBerry.
Het toestel ziet er prima uit en ligt goed in de hand. De uitbreidbaarheid van het geheugen is een duidelijk pré. Het scherm is goed, maar kleiner dan het toestel doet vermoeden. De aanwezigheid van "virtuele knoppen" maakt het gebruik wat minder intuïtief dan bij vergelijkbare smartphones (niet overal kan met een "swipe" gewerkt worden, soms moet een knop aangetikt worden). Het aanbod van apps die de volledige mogelijkheden van dit toestel benutten is nog erg beperkt. Als laatste moet ik opmerken dat de levensduur van de accu tegenvalt. Zeker voor het "vlaggeschip" van BlackBerry, dat de zakelijke veelgebruiker moet bedienen is de accu nogal magertjes.

marco4mail 27-04-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

De Z10 is erg verassend. Een mooi design, fijn toestel en makkelijk in gebruik. Leuke functies zoals Timeshift voor de camera. De Hub is erg handig voor al je Social media. Geluidskwaliteit is erg goed. Net zoals het toetsenbord. Batterij is te vervangen, plus! Minpuntje is de opstarttijd die erg lang is en de beschikbare apps. Maar heb vertrouwen dat er steeds meer bijkomen. Rabobank heeft zijn app vorige week ook beschikbaar gesteld voor de Z10. Eindoordeel: een aanrader ;-)

Heb de Z10 vergeleken met mijn Nokia E7

RobertL88 26-04-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

Ik heb dit toestel getest voor het Kieskeurig.nl testpanel en heb hiervoor het toestel ruim een week in huis gehad.
Mooi toestel, strakke vormgeving en haarscherp beeld. De geluidskwaliteit is goed, uit beide speakers. Toetsenbord en iconen zijn duidelijk, mooi groot en handig in gebruik.
Bediening is intuitief met swipen in bepaalde richtingen op het scherm.
Sommige instellingen vind ik persoonlijk wat onhandig ingedeeld, maar dit is waarschijnlijk een kwestie van wennen. Het aanbod van apps is wat kleiner dan wat ik gewend ben vanuit de Apple App Store, maar BlackBerry AppWorld doet er zeker niet veel voor onder.
Verbindingsmogelijkheden zijn uitgebreid: Wi-Fi, Bluetooth, NFC, VPN, Mobiele Hotspot en Tethering zijn allemaal aanwezig.
Leuke extra functie is Timeshift: hierbij maakt het toestel een reeks foto heel snel achter elkaar, waarna je vervolgens het meest scherpe beeld of het mooiste beeld uit kunt zoeken. Handig bij bewegende objecten en personen die niet stil staan.
Klein nadeel vind ik de stand-by tijd van het toestel (2 dagen, terwijl ik in de tussentijd niets met het toestel heb gedaan) en het feit dat op het toetsenbord lang niet altijd duidelijk is of er hoofdletters of kleine letters getypt worden. Er staan namelijk altijd hoofdletters op het toetsenbord, zelfs wanneer de shift-functie of caps-lock functie uitgeschakeld zijn.
Al met al een prima toestel dat ik zeker zou aanraden!

cvdburgh 08-04-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / zwart

Ik heb dit toestel nu 4 dagen in gebruik en ben zeer tevreden. Mijn vorige drie telefoons waren Blackberries met qwerty toetsenbord, maar ik ben naar aanleiding van een test die ik kon doen vorige maand in Amsterdam toch overstag gegaan voor een telefoon zonder knopjes.
De VORMGEVING geef ik een 8, waarbij je nou eenmaal met een glasplaat als telefoon niet zo heel veel bijzonders kunt doen. Het geheel is wel 'nicely understated'. Ik heb de zwarte versie, die aan de achterkant wat ruwer is dan de witte, waardoor deze lekker vasthoudt. Het is al met al een ingetogen, chique, telefoon. Stijlvol werkpaard. Formaat is voor mij prima.
Het heeft een uurtje gekost om te wennen aan de GEBRUIKERSINTERFACE, waarbij je met een paar vingerbewegingen de hele telefoon bestuurt, zonder 'home' knop. Dat zal voor veel mensen even wennen zijn, maar wie een dagje z'n best doet, ontdekt hoeveel soepeler dit gaat.
Het touchscreen TOETSENBORD is erg prettig, ik tik er liever op dan op m'n iPad of Playbook (maar nog niet liever dan op m'n Bold 9900 met fysiek toetsenbord, maar dat kan nog komen). Als ik met 1 hand typ, gebruik ik de 'predictive text' wel. Daarmee wordt het logische volgende woord dat je gaat tikken weergegeven boven de volgende letter die je dan nodig zou hebben. Als je vanaf die letter naar boven veegt, wordt het woord in de tekst geplakt. Tik je bijvoorbeeld 'Ik kom l...' dan staat boven de 'a' het woord 'later'; swipe up, en klaar. Bij langere woorden is dat heel prettig. Het systeem leert ook welke woorden je vaak gebruikt, of welke zinnen. Zelfs mijn naam. Als ik met twee handen (duimen) typ, gebruik ik de predictive text meestal niet, want tikken gaat nog sneller. Als het goed is, leert het toetsenbord ook waar je meestal net mis tikt, en corrigeert het systeem dan de plek onder het scherm waar de letter wordt waargenomen. Ik heb het niet gemerkt, maar het zou goed kunnen dat dat komt omdat .... het automatisch gaat. In ieder geval maak ik opvallend weinig fouten.
De BROWSER is veel sneller dan de vorige BB browsers, volgens sommige reviews sneller dan menig desktopbrowser (heb ik niet gecontroleerd). De browser is zeer functioneel en ondersteunt (volgens mij als bijna de enige op mobiel) Flash. HTML5 support is top, dat kan voor de toekomst heel belangrijk worden.
Verder moet vermeld worden: de HUB. Dat is de centrale inbox, waar je al je berichtenstromen tegelijk kunt volgen. Mail, twitter, linkedin, Facebook, BBM, SMS, you name it. Desgewenst kun je ook apart kijken naar de bronnen van al die meldingen. Je kunt vanuit elke app op elke moment kort kijken naar de berichten (Peek), door een speciale swipe beweging. Als je door de rode LED gewaarschuwd wordt dat je een nieuw bericht hebt, dan 'peek' je even of je het direct wilt lezen, en als dat zo is, dan roep je de Hub helemaal op door de beweging door te zetten (Flow). Schitterend, en je went er heel snel aan. En wil je het niet lezen? Scherm loslaten en je bent weer precies waar je gebleven was in je andere app.
Visueel is de sotware op heel veel plekken erg mooi afgemaakt (klok en kompas zijn eyecatchers). Dat is niet zozeer functioneel, maar wel leuk om naar te kijken. Wel heel handig is de 'bedside' mode, waarin een heel ver gedimde klok zichtbaar blijft en alleen de telefoon overgaat en alle andere notificaties worden onderdrukt.
SCHERM is sowieso erg goed, zeer grote pixeldichtheid (meer dan de meeste andere smartphones, geloof ik, maar dat zal me worst wezen). Video's en foto's worden goed weergegeven.
De VIDEOCAMERA (1080p) is uitstekend. Ook leuk: directe HDMI out, dus hoge resolutie gamen op je TV zonder adapter.
De FOTOCAMERA is redelijk goed, in ieder geval veel beter dan op vorige BB's. Nou vind ik foto's van mobiele telefoons nooit zo bijzonder, de Lumia's schijnen dat wel goed te doen, maar als ik echt een goede foto wil heb ik m'n Nikon D3200. De timeshift functie is ook praktisch (google maar even).
VERBINDINGSMOGELIJKHEDEN zijn helemaal compleet: 4G, wifi, bluetooth, NFC. De telefoon is in je wifi netwerk als netwerkschijf te benaderen zodat je makkelijk bestanden kunt opslaan/delen. Evernote en Dropbox zitten helemaal geïntegreerd in het OS, dat is erg fijn.
BATTERIJDUUR valt redelijk mee, al moet je zoiets meestal 1-2 weken de tijd geven. De performance wordt elke dag wat beter, batterij moet ook 'inwerken'. Een uur of acht ging het gisteren goed, de eerste dag minder, maar toen had ik 'm ook doorlopend in m'n hand om alles te proberen. Op andere internetfora wordt 11-12 uur en meer gemeld. Veel langer mag je waarschijnlijk niet verwachten van zo'n groot touchscreen. Voor powerusers: batterij is verwisselbaar en er is een handige batterypack/oplader combi van BB te koop. NB: sommige vroege reviews op internet waren zeer kritisch over de batterijduur, maar na een software update is deze enorm verbeterd (op dit moment draai ik OS 10.0.10.99). Degelijkheid valt na 4 dagen nog niets over te zeggen.
APPS: op dit moment relevant in NL: WhatsApp, NU.nl, NOS, NU Sport, TV gids en de Telegraaf zijn er al. In de komende weken komen ns.nl, 9292, en de banken. Skype is ook al bevestigd, maar de precieze datum is nog niet bekend. Videochat op BBM en FaceFlow is er wel.
Conclusie:
pluspunten:
-fijne, intuïttieve interface
-zeer goed toetsenbord (touch)
-veel verbindingmogelijkheden (4G, NFC!)
-goede browser (snel, HTML5, flash!)
-goed scherm
-flexibel: direct HDMI uit, verwisselbare batterij, sd-kaart
minpunten:
-nog weinig NL apps
-batterijduur wordt afwachten
-4G is er op dit moment nog lang niet overal
-wie 'm nu koopt zwemt tegen de stroom in*
Over een tijdje zal ik een update of nieuwe review plaatsen.

*: In Nederland waren de eerste reviews matig, in het buitenland vaak veel positiever. In UK/VS is 55% van de verkoop van dit toestel aan Android/iOS gebruikers, dus er stappen daar vrij veel mensen over.

John 12-04-2013

Mooi en zeer uitgebreid review!Ik heb ook altijd blackberries gebruikt,ik heb ook de playbook.Ik wacht nog even op de Q10.Nog grotere toetsen dan de bold9900 ;-)

NL9700 05-04-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / zwart

Mooie aankoop en via blackberryinruilen.nl nog eens 110,00 euro terug krijgen heeft het toestel me dus 440 euro gekost en wat een toestel. Had veel gelezen en filmpjes gezien en heb ook de playbook waarvan ik dacht daar moeten ze een mobiel van maken en hij is er nu de Blackberry Z10 met een geweldige OS.

De Hub is geweldig en werkt als een trein en dan het toetsenbord. Ik schrijf veel engelse berichten en dat toetsenbord voelt me toch goed aan en toets ook bijna nooit verkeerd wat ik wel met android had en je typt echt veel sneller dor de juiste woorden en vooral lidwoorden naar boven te gooien (zie youtube). Het beste touchscreen keyboard ooit. Als je mooi wil toetsen dan krijg je mo en dan wil je weer o drukken en er staat als mooi. Dus hup naar boven en dat ook met lange woorden en dat werkt lekker snel.

De Camera is super mooi en is beter dan de Samsung galaxy android S3 maar soms met veel tegenlicht worden de foto's soms wat licht. Ik gebruik met de kids bijna altijd timeshift (you tube maar) en dat is super en altijd een leuke foto en ook zeer goed te gebruiken met aktie foto's (sport,spelen). Ook de macro zoom is echt het beste wat ik ooit heb gezien en zoals in een duitse test zijn er gewone camera's 8Mp fotocamera's die deze kwaliteit niet eens halen.

Het Scherm en de snelheid van het toestel is gelijk aan de S3 hoewel de blackberry scherm ietsje mooier is. Het is na 4 jaar android het beste toestel met een OS wat ik heb gehad op 1 ding na en dat zijn de apps die minder aanwezig zijn maar Telegraaf,NU.nl, NS, Buienrader, Het weer komen allemaal. Ik gebruik ze nooit want heb ze als favoriet in mijn browser staat. Ik noem dit onzinnige apps maar goed :)

Er zijn genoeg apps en alternatieven. Ik miste er namelijk eentje en dat was spotify maar daarvoor heb ik Deezer.com voor ontdekt en deze is qua album beheer ook beter en een jaar gratis (dicovery), radio heb ik nobix (radio 1 en radio 538) en games zien er ook heel mooi uit en wat is angry bird starwars (gratis) mooi op de Z10 en Nova 3 is smooth.

Nooit gedacht een blackberry mobiel te kopen en laat staan in Duitsland, maar had zo veel goede reviews gelezen van gebruikers in UK, Canada en Duitsland ( 4.4 uit 5 sterren) en medewerker mediamarkt had hem zelf ook gekocht voor vervanging van zijn iphone dat ik na zijn uitleg en ook het zelf ook testen gewoon verkocht.
Het was mede ook door de verkoper die er plezier in had om alles te laten zien en ondanks het prijskaartje is het een klasse apart. ik weet dat android 5 ook een Hub krijgt en wat ander dingen gaat copieren maar blackberry met zijn OS10 is net wat meer dan android of ios is op de apps na en dit kan alleen maar beter worden.

Een happy user - Het betere werk na android en apple in gedachten : pluspunten Z10

- BlackBerry Z10's Micro HDMI Out, Standard Charging Ports ,TimeShift Camera
, Expandable Storage up to 64GB ,Removable Battery , Runs Android Apps (not all)
, BlackBerry 10 Virtual Keyboard (just unbelieve how good),The BlackBerry Hub (whatsapp,facebook,twitter,email all at one place no switching between apps).

Top

Jan diederik 22-02-2013
Geschreven voor: BlackBerry Z10 16 GB / wit

Sinds 3 dagen in het bezit (weliswaar als een corporate blackberry)
Maar met 'BB balance' heb ik de mogelijkheid om aparte partities aan te maken...ik zal dus in het vervolg voor werk en prive gebruik maken van 1 toestel.

Een ander pluspunt: is de 'BB Hub' in 1 oogopslag al me mail inzichtelijk.

Een zeer tevreden gebruiker.