LG G8x ThinQ Black 128 GB / zwart / (dualsim)

• Test panel 7,5 dec 2019

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 9 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de LG G8x ThinQ Black 128 GB / zwart / (dualsim) op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,3

Sid 18-12-2019

Tweede scherm unieke feature, uitstekende accuduur

De LG G8x ThinQ als toestel is een hele fijne telefoon voor dagelijks gebruik. Het toestel heeft een prachtig design en is netjes afgewerkt. De accuduur is werkelijk fantastisch en het toestel presteert uitstekend bij multitasken.

Vanaf het moment dat ik de doos opendeed was ik onder de indruk. De LG G8x ThinQ is werkelijk waar een prachtig toestel. Zo hoort een high-end telefoon eruit te zien. Het grote 6.4” OLED FHD+ scherm springt er meteen uit. Ik had graag gezien dat er ook een model was met een kleiner formaat, maar nog steeds dezelfde premium specificaties. Het toestel zelf komt in een nette premium doos en het tweede scherm heeft een aparte simpele doos. Uiteraard bevat de inhoud van de doosjes alle accessoires die je van een high-end telefoon mag verwachten. Ook de instructies voor het aansluiten van het tweede scherm zijn duidelijk. Het opstarten van het toestel verloopt soepel en het installeren van het tweede scherm gaat intuïtief. Het instellen van het telefoon is niet ingewikkeld. Zoals bij de meeste telefoons is het een kwestie van door de menu's heen klikken en af en toe wat gegevens invullen. In het dagelijks gebruik is meteen de merken dat het toestel een goede accuduur heeft, heel goed zelfs. Ik heb het met een volle batterij vaak twee dagen vol kunnen houden! Werkelijk fantastisch.

De belangrijkste feature van deze telefoon is natuurlijk het tweede scherm. In de praktijk heb ik het tweede scherm niet altijd gebruikt. Sterker nog, ik heb de telefoon vaker zonder het extra scherm gebruikt. In de praktijk blijkt het tweede scherm prima te functioneren, de 360 Freestop scharanier werkt uitstekend. Het tweede scherm is echter niet altijd even praktisch. Het maakt het toestel bijvoorbeeld een stuk dikker en zwaarder. Dit maakt het minder fijn om met het toestel én het extra scherm op pad te gaan. Situaties waarin het tweede scherm wel van pas komt zijn bijvoorbeeld bij het koken, gamen, browsen en kijken van films/series. Het is handig om het tweede scherm als een soort standaard te gebruiken als je aan het koken bent of een film aan het kijken bent. In feite gebruik je het extra scherm dan niet, maar het is wel handig! Bij het gamen of het browsen is het gebruik van het extra scherm wel handig, want je kunt het extra scherm gebruiken als controller bij het gamen en er nieuwe tabbladen op openen als je aan het browsen bent. Dit laatste werkt overigens alleen met de ingebouwde browser.

Wat voor mij een belangrijke reden was om dit toestel te willen testen is het maken van foto’s met het extra scherm! Dat kan deze telefoon uitstekend. Het is erg handig om bij het maken van een foto het scherm om te klappen, zodat diegene die op de foto staat mee kan kijken. Overigens maakt het toestel prima foto’s. Ook in weinig licht en bij beweging presteert de camera prima. De extra functies, zoals AI Action Shot en 4K timelapse, zijn leuke toevoegingen. De selfie camera presteert prima, ook in het donker, maar niet zo goed als de twee camera’s op de achterkant. Dat is overigens ook niet te verwachten, maar het is juist deze camera die je gebruikt als je het toestel omklapt.

Al met al is de LG G8x ThinQ een uitstekend toestel voor dagelijks gebruik. het design van het toestel is prachtig en het toestel maakt mooie foto’s, ook onder lastige omstandigheden. Het tweede scherm is in sommige situaties een echte toevoeging, zoals bij het multitasken, maar het beste aan deze telefoon is misschien wel de uitstekende accuduur.

Pluspunten

• Accuduur
  • Camera
  • Tweede scherm

Minpunten

• Zwaar met tweede scherm
  • Dik met tweede scherm

Laura Ottens-Marissen 17-12-2019

Lange accuduur en fijne camera

Mijn eerste indruk van de LG G8x ThinQ is dat het een mooie telefoon is met een strak design. De telefoon (dus zonder het tweede scherm) ligt fijn in de hand en is niet zwaar, maar mooi groot. De telefoon is snel en geeft zelf aan als de telefoon opnieuw opgestart moet worden. Ook het opstarten van de telefoon gaat snel. Binnen een minuut is de telefoon weer helemaal opgestart en kan je alles weer doen. Mijn huidige telefoon doet daar ongeveer vijf minuten over.

Nadat ik de telefoon heb uitgeprobeerd en wat apps erop heb gezet, heb ik het tweede scherm aan de telefoon gekoppeld. Het viel mij meteen op dat door het tweede scherm (wat eigenlijk een hoesje is) de telefoon zwaarder en dikker werd. De telefoon werd opengeklapt natuurlijk breder en ligt wel fijn in de hand. Maar als je de telefoon en tweede scherm de hele tijd vast zou houden als je film kijkt, wordt het wel een zwaar geheel. Het fijne aan dit tweede scherm is wel dat je de telefoon in bepaalde stand kan zetten, waardoor je de telefoon niet de hele tijd hoeft vast te houden en je het niet ergens tegen aan hoeft te zetten om film te kijken. Wel vindt ik het jammer dat, als het hoesje er op zit en opengeslagen is, moeilijk bij de knoppen aan de linker kant kan komen voor het geluid enz. De telefoon word stuk trager als 2de scherm er aan zit.

Ik heb gemerkt dat ik overdag fijner vind om alleen de telefoon mee te hebben omdat ik het niet fijn vind om een zware dikkere telefoon mee te nemen. Ook ben ik bang dat ik als ik ergens tegen aankom, met de tweede scherm eraan bevestigd, dat de twee schermen kapot zouden gaan. Dus al gauw gebruikte ik het tweede scherm alleen als ik thuis was.
Het hoesje waar het tweede scherm in zit, heeft twee schermen: één aan de voorkant (als je het hoesje dichtklapt) en het tweede scherm. Het eerste scherm aan de voorkant heeft een spiegel in het scherm verwerkt en boven in zit een klein stukje scherm die tijd, datum en notificaties aangeeft. Al gauw kwam ik tot de ontdekking dat je overal je vingerafdrukken zag zitten. Dit vond ik niet fijn omdat het dan lijkt alsof dat scherm erg vies is. Een minpuntje aan het eerste scherm vind ik dat je niet via dat scherm kan zien wat de notificaties inhoudelijk zijn (je ziet alleen de pictogrammen) en je via dit scherm de telefoon niet kunt opnemen als je wordt gebeld. Je moet dus je hoesje openklappen en opnemen, dan kan je hem wel dichtklappen en vervolgens verder bellen. Ik zou het fijner vinden als je kan opnemen zonder het hoesje open hoef te klappen.

Accuduur van de telefoon is goed houd het makkelijk anderhalve dag vol. Met het 2de scherm er aan raakt de baterij sneller leeg binnen een dag.

De camera werkt uitstekend, zelfs bij weinig licht. Je kunt voor de optie kiezen om de foto iets meer te belichten nadat deze gemaakt is. Ik heb veel foto’s gemaakt en dit waren mooie foto’s; bewegende foto’s zaten er niet tussen.

Pluspunten

• Accuduur
  • Geluid telefoon
  • Snelheid telefoon (zonder 2de scherm)
  • Camera
  • Telefoon appart

Minpunten

• Accuduur als 2de scherm er aan zit
  • Door 2de scherm word het dikker en zwaarder

Lex 16-12-2019

Een goede poging, maar net (nog) niet.

Op papier een zeer goed toestel! Dat waren ook mijn verwachtingen.

Bij het openen van de 2(!) dozen zie je dat er uitgebreid over het geheel is nagedacht;

- Toestel is los te gebruiken, dus een extra siliconen-case is aanwezig.
- Voorkant van het Dual-screen component is net een spiegel, dus zit er een doekje bij.
- Toestel heeft nog een Hoofdtelefoon-uitgang, dus zit er een goede koptelefoon bij.

So far So good zou je denken. Helaas is het een toestel met nogal wat denkfouten en onhandigheden. Een aantal komen door het feit dat de wereld, en daarmee ook de app-makers, nog niet zijn gewend aan dit Dual-Screen concept. Een aantal andere omdat ze zijn bedacht voordat er een trackrecord was in het veld.

De grootste minpunten:
- aparte dongel nodig om telefoon in dual-screencase op te laden. (waar had ik hem ook al weer..) Het zou veel fijner zijn als dit ook USB-C is.
-Als je het toestel helemaal hebt opengeklapt, kun je maar met 1 camera een foto maken, je moet dan eerst van scherm wisselen.
-2e scherm kantelt niet goed mee als je het toestel neerzet om een video te kijken op het 2e scherm.

Beeldscherm:
2 Oled-schermen met exact de zelfde specs is een absoluut pluspunt! Beide zijn helder, en zwart is echt zwart! Volgens de opgave zou het 2e scherm zo'n 20% extra batterij kosten. Dit is natuurlijk zeer afhankelijk wat je op beide schermen doet en hoe hoog je de helderheid zet.

Snelheid:
Ook hier is weinig op aan te merken. Het toestel start snel op, en kan prima overweg met het multitasken op beide schermen.

Software:
LG levert een vrij schone versie van Android met eigen skin. Helaas nog geen Android 10 terwijl je dit wel zou verwachten voor zo'n vernieuwend en hoog geprijsd toestel. Er worden een aantal specifiek voor deze telefoon ontwikkelde/aangepaste apps standaard geïnstalleerd.
De meeste hiervan zijn spellen. Aangezien ik geen gamer ben, zal ik dit niet meenemen in deze review. Ik kan me echter voorstellen dat het een leuke ervaring geeft om het ene scherm te gebruiken als controller (incl haptic feedback).
De internet app "Whale" is specifiek ontwikkeld voor deze telefoon. Bijvoorbeeld: 2x snel tikken en de link opent op het andere scherm. Dit werkt prima. Ik vrees echter dat veel mensen zijn verknocht aan Chrome.

Design:
De telefoon zelf is een "gewone" telefoon, geen uitbundig design of aparte designfeatures. Qua gewicht en grote is het allemaal prima. In mijn ogen niet zwaar en niet te groot.
Wanneer je de dual-screen hoes er om klikt, dan ontstaat er een soort Nintendo DS. Groot en zwaar. Niet bepaald broekzakmateriaal.. Hierdoor kun je denk ik echt zien dat LG deze telefoon bedoelt voor de zakelijke markt. Hoewel ik het een aantal keer geprobeerd heb is het typen van een email op het toetsenbord op het 2e scherm toch geen natuurlijk gevoel. Ik grijp al snel terug op de 2 duimen in Portrait stand....
Wat mij echt heel erg stoort zijn de volumeknoppen aan de linkerkant. Als je een video kijkt op het 2e scherm, (telefoon plat op tafel en 2e scherm omhoog, anders valt hij snel om) dan zitten de volumeknoppen dus aan de achterkant van de telefoon. Ook als je het toestel als een soort boek vast hebt, zitten deze knoppen op de "kaft".

Camera:
Tsja... Is het slecht? Nee. Mag het veel beter voor Euro 900,- Ja, zeer zeker!! Aangezien de Dual-screen case ook dikker is, zou een betere (dikkere) camera zeker niet storen.
Daarnaast kun je niet zoomen als het toestel helemaal is opengevouwen.

Conclusie
Een heleboel zeer vernieuwende opties die zeker op papier zeer bruikbaar zijn.
Ik persoonlijk merk echter dat ik hem niet als soort van laptop/tablet gebruik. Wil ik echt typen dan ga ik naar mijn PC. Wil ik echt iets lang opzoeken dan ga naar mijn tablet. Ik kan mij echter voorstellen dat een heleboel mensen dit wel doen. Ben je veel onderweg, veel korte mails, snel iets opzoeken, veel (klant) contact via de app en heb je je telefoon eigenlijk altijd in je hand? Dan is dit zeker een toestel wat bij je past. Advies is wel het toestel echt te voelen en te testen voor je het aanschaft!

Pluspunten

• Vernieuwend
  • Zeer mooi scherm(en)
  • Multitasken 2.0

Minpunten

• Designfouten
  • Formaat
  • Geluid speaker flets.
  • In Dual-screen case geen bescherming mogelijk

Frank 15-12-2019

Prima toestel, twee schermen unieke feature

Bij het openen van de (keurig verzorgde) doos wordt het beeld van een high end telefoon al bevestigd; telefoon oogt zeer degelijk, netjes afgewerkt, duidelijke instructies over hoe 2e scherm te bevestigen en verwijzing naar website voor meer (installatie)informatie. Wel benieuwd hoe het gewicht is en of het zwarte glazen oppervlak beetje schoon blijft...

Installatie verloopt zonder problemen, 2e scherm (wat overigens gebruikt maakt van de accu van de telefoon) is hetzelfde als het scherm van de telefoon en daarmee gewoon prima.

Het gebruik van het tweede scherm vergt wel enige gewenning. In eerste instantie is het zoeken wat de meerwaarde ervan is en hoe bruikbaar het is in de praktijk. Na een paar weken testen is me dat duidelijk: door de mogelijkheid van multitasken doe je dat in de praktijk dus ook. Mail en internet, foto bekijken en bewerken, wat lezen en een spelletje, gamen op twee schermen, alles kan.
Het kan helpen als er in de toekomst meer apps beschikbaar komen die echt gebouwd zijn om met twee schermen te werken. De meerwaarde van een tweede scherm krijg dan echt een boost.

Camera's en geluid prima, al hoort hier wel de opmerking bij dat de bijgeleverde oortjes (zoals gebruikelijk) niet van heel hoge kwaliteit zijn en dat opvalt dat de selfie (front) camera wat minder presteert bij weinig licht.

Logischerwijs is de batterijduur beperkter met dan zonder tweede scherm. In het eerste geval moet de telefoon dagelijks opgeladen worden, zonder tweede scherm kan je makkelijk twee dagen vooruit met een acculading. Draadloos opladen (ook met 2e scherm eraan vast) werkt prima. 'Normaal' opladen via usb-c kan ook.

De mogelijkheid om de telefoon op te nemen als er gebeld wordt zonder de telefoon open te hoeven klappen (bv via swipe functie op kleine display aan de voorkant), zou fijn zijn.

Al met al een premium toestel met een tweede scherm als unique selling point wat de markt van mobiele telefoons verrijkt en komende tijd zal veranderen.

Pluspunten

• schermkwaliteit (beide schermen)
  • accuduur
  • geluid
  • multitask mogelijkheden door 2e scherm

Minpunten

• bij opnemen moet telefoon opengeklapt worden
  • zwaar (met 2e scherm)
  • front camera in situaties met minder licht
  • bijgeleverde oordopjes

Manuel Bijen 15-12-2019

Multitasker en gamemachine

Wanneer je de doos uitpakt is het even schrikken aan de hoeveelheid uit te pakken spullen. Echter is het eerste wat je daarna merkt dat je een premium telefoon hebt bemachtigd. De telefoon oogt mooi en netjes afgewerkt en voelt niet te zwaar aan. Het 2e scherm is eenzelfde OLED scherm als dat de telefoon zelf heeft waardoor er geen kleur verschil te zien is.

Op de telefoon en het 2e scherm staan duidelijke instructies hoe je het scherm kan installeren. Ook verloopt de initiële installatie van de telefoon zeer gemakkelijk. Het 2e scherm functioneert ook direct als een hoesje voor het toestel zelf waardoor deze direct beschermd is. Een nadeel vind ik wel dat de achterkant van het 2e scherm (voorkant als hij is dichtgeklapt) een spiegelglas bevat, hier blijven namelijk vingerafdrukken heel snel op zitten waardoor de telefoon al snel vies oogt. Echter zit aan deze kant wel een 2,1 inch monochrome display wat de tijd en eventuele notificaties laat zien. Echter zal je het toestel wel moeten openklappen om daadwerkelijk te zien wat er in de notificatie staat.

Het toestel wordt aan geprijsd als een echte multitask machine en dat is ook het eerste wat ik ermee ben gaan testen. In het begin heb je geen idee wat je met het 2e scherm aan moet, maar na de eerste dag heb je al meerdere functies ervoor gevonden. Zo geeft o.a. het gamen met een Gamepad (die je zelf per app kunt aanmaken!) toch echt weer het heerlijke handheld gevoel, wordt het lezen en reageren op mijn werk mail een heel stuk sneller met het 2e scherm als toetsenbord en is het reageren op WhatsAppjes tijdens het kijken van een video niet meer vervelend. Omdat het 2e scherm een speciaal laptopscherm achtig scharnier bevat blijft deze op elke hoek goed staan en dat zorgt ervoor dat film kijken perfect kan zonder dat je de telefoon vast hoeft te houden. Je mist al snel het tweede scherm wanneer je een andere telefoon vast hebt.

Het 2e scherm/hoesje maakt de telefoon echter wel wat dikker wat niet altijd even handig is in elke broekzak. Gelukkig is het toestel ook los te gebruiken en ik heb gemerkt dat ik ongeveer de helft van de tijd het 2e scherm losgekoppeld heb. De batterij duur is meer dan prima en wanneer ik het 2e scherm de hele dag vastgekoppeld heb gaat de telefoon gemakkelijk een dag mee. Daarnaast is de telefoon snel genoeg voor alles wat ik erop heb geprobeerd, ook wanneer ik 2 zwaardere applicaties zoals fotobewerking en een video tegelijk aan had.

De 3 camera's heb ik ook uitvoerig getest, Het toestel maakt prachtig scherpe foto's en ook in het donker en bij bewegende beelden presteert de camera bijzonder goed. De groothoeklens levert iets minder kwaliteit maar zorgt er wel voor dat je veel meer van de omgeving op je foto gevangen krijgt. De selfie camera presteert ook goed echter laat deze in het donker steken vallen, er is dan al snel ruis of wazigheid op de foto zichtbaar. Veel foto's en videos maken is geen enkel probleem door de 128GB opslagruimte van het toestel. Ik krijg dat niet gevuld, maar mocht het nodig zijn is er nog de mogelijkheid om extra opslagruimte toe te voegen d.m.v. een MicroSD kaart.

Aan geluid heeft LG veel gewerkt en er zitten 2 speakers in voor stereo geluid. Het volume wat eruit komt is meer dan prima te noemen, zo kan bijvoorbeeld tijdens het douche goed gebruikt worden gemaakt van de telefoon als radio. Daarnaast heeft LG de optie om Hi-Fi Quad DAC aan te zetten wat het geluid helderder maakt en er nagenoeg geen ruis te horen is. Deze optie heb ik als zeer prettig ervaren. Ook zit de optie DTS:X 3D Surround erop waardoor je tijdens een film meer surround geluid krijgt. DIt werkt bijzonder goed, maar vervormd bij het muziek luisteren wel het geluid waardoor ik deze optie bij muziek luisteren juist weer uit heb gezet. De bijgeleverde oordopjes blijven bij mij niet goed in mijn oren zitten en heb ik daarom helaas ook niet goed kunnen testen.

Als ik naar het geheel kijk is het een goedwerkend toestel wat zeker in de high-end range valt.

Pluspunten

• Audio
  • Dual screen
  • Multitasken
  • Gamen
  • Groothoeklens

Minpunten

• Gewicht
  • Front camera
  • Bijgeleverde oordopjes

Chay 14-12-2019

Perfect voor multitasken

Wat een onwijs gave telefoon. Waar ik voorheen werkte op de pc kan ik nu net zo snel of zelfs sneller schakelen op de nieuwste G8X. Het Dual screen werkt in zoveel situaties enorm voordelig.

Vanuit zakelijk perspectief is dit naar mijn idee de toekomst en de wens voor iedere business telefoon. Dankzij het Dual screen kun je op één scherm een e-mail opstellen en op het andere de benodigde informatie screen shotten of Pdf’s bekijken. Multitasken wordt hiermee ineens een stuk gemakkelijker gemaakt. Ook voor gamen is deze telefoon ideaal. Je kunt je eigen controller instellen en de telefoon blijft super snel tijdens de games. Omdat je met twee schermen werkt kun je veel sneller schakelen en heb je meer overzicht tijdens het gamen.

Het grootste voordeel van deze telefoon is daarentegen ook in sommige gevallen een nadeel. Gebruik de telefoon nu zo’n twee weken en merk wel dat ik meer wen aan het werken op twee schermen. Als je een ‘’normale’’ telefoon gewend bent en je hebt nu ineens een Dual screen merk je dat een paar dingen minder praktisch zijn. Even je telefoon in de telefoonhouder van je auto stoppen is een stuk lastiger met twee schermen. Ook het gewicht van de telefoon is fors, wat logisch is, maar wel wennen. Ook het opnemen met twee schermen is minder praktisch. Je moet de telefoon wel eerst openklappen of op de Google assistent knop drukken voordat je kunt opnemen. Had deze mogelijkheid ook graag op het voorste scherm teruggezien als swipe functionaliteit.

Daarnaast merk ik een duidelijk verschil in batterij bij het gebruiken van één of twee schermen. Helemaal als je intensief je telefoon gebruikt, socials, bellen, games. Bij twee schermen moet ik de telefoon in de avond wel aan de lader leggen omdat de batterij dan bijna leeg is. Als ik met 1 scherm werk red ik met gemak ook een tweede dag met de batterij.

De camera is erg scherp. Persoonlijk ben ik helemaal weg van de portretstand. De front camera maakt onwijs scherpe foto’s en de kleuren worden mooi weergegeven. Zo helder en ook de kwaliteit blijft goed bij het versturen of plaatsen van foto’s. Wel verslechterd de front camera in de avond of bij weinig belichting. Dit resulteert in haperingen bij video’s of wazigheid in de foto’s.

Bij het openen reageert de vingerafdruk herkenning bij mij niet altijd even goed. Ik ben het inmiddels gewend, maar ik moet soms wel 2 à 3 keer mijn vinger op het apparaat leggen voordat deze unlocked.

Video’s kijken is een verademing met deze telefoon. Dankzij de twee schermen blijft de LG gemakkelijk staan geen mok, bloempot of ander steuntje nodig om goed beeld te kunnen hebben tijdens het kijken. Door deze telefoon ben ik meer films en series gaan streamen. Het geluid is mooi en helder bij het afspelen. Leuke feature, uit je eigen video’s kun je met een sneltoets gemakkelijk gifjes maken.

Over geluid gesproken, het geluid op speaker vooral in de auto vind ik van een matige kwaliteit. Zelfs op de super speaker stand kan ik het soms slecht verstaan. Om deze reden, bel ik nu vaak met oortjes in.

Kortom een luxe telefoon met veel opties. Dagelijks ontdek ik nieuwe mogelijkheden en features. Het werken met twee schermen is in het begin wennen. Als je hier je draai in hebt gevonden is het zeker een toevoeging. Denk dat ik de functies van het Dual screen 50/50 gebruik. Zoals eerder aangegeven vind ik dit zakelijk vooral fijn en gebruik ik de twee schermen vooral als ik aan het werk ben.

Pluspunten

• Twee schermen
  • Scherpe camera's
  • Veel features

Minpunten

• Geluid op speaker
  • Front camera in de avond of bij weinig licht
  • Gewicht

Luke van der Loop 14-12-2019

Z'n tijd vooruit

Als je de verpakking in handen krijgt merk je direct dat je een netjes afgewerkt systeem voor je hebt. De hoes omvat twee dozen, een voor het toestel en de ander voor het tweede scherm.
Dit tweede scherm is een soort uitgebreide hoes voor de telefoon waarbij via de USB-C aansluiting aan de onderkant gebruikt wordt om het tweede scherm aan te sturen.
Sluit het tweede scherm aan en start de telefoon op. Je krijgt in een aantal stappen uitgelegd hoe het tweede scherm gebruikt kan worden. Beide schermen zijn identiek aan elkaar, inclusief de notch in het tweede scherm. Deze is niet "nodig" omdat er geen camera in zit, maar uit tests is gebleken dat men het scherm als fijner ervaarden als de notch er wel in zat.

Het tweede scherm kan je gemakkelijk aan en uit schakelen door er twee keer op te tikken. Dit is handig voor wanneer je het scherm niet gebruikt. Om bijvoorbeeld batterij te besparen. Gesproken over de batterij, deze is ruim voldoende om een dag mee te doen met beide schermen aan. Wil je er meer uit halen, kun je er wel twee dagen mee doen als je het andere scherm uit hebt staan of eventueel helemaal niet aangesloten.

Het forrmaat en gewicht van de telefoon inclusief het tweede scherm is vrij fors. Dit viel mij al vrij snel op en het wordt wel minder storend naar verloop van tijd, maar het blijft wel aanwezig. In de ietwat kleinere telefoonhouder die in mijn auto zit, pastte het maar net aan. Als je het tweede scherm actief hebt of in ieder geval open geklapt en je bent bezig op een van de twee schermen met bijvoorbeeld een zoekopdracht in de browser of een appje sturen naar iemand, dan merk je toch dat het scherm wel een beetje in de weg zit. Dan kan je het tweede scherm gemakkelijk naar de achterkant van de telefoon klappen door middel van de ingenieuze scharnier die er op zit. Dan heb je in principe weer een gewone telefoon. Wel is het zo dat het scherm op de achterkant vrij glad is, dus je wel tijdens het vasthouden soms merkt dat de telefoon vervolgens langzaam een beetje uit je handen glijd.

Qua daadwerkelijke toepassingen van het tweede scherm ben ik nog niet helemaal overtuigd. Vanuit LG zitten er een paar voorgeinstalleerde apps op die je op de twee schermen tegelijkertijd kan gebruiken, zoals de Whale browser. Met deze browser kan je een pagina uitrekken over beide schermen of een pagina vast 'pinnen' en iedere link die je aanklikt wordt geopend op het andere scherm. Dit was zeker handig! Voor gamen hebben ze een gamepad app waarin je games op kan starten en je je eigen gamepad in elkaar kan schuiven op het andere scherm. Op deze manier heb je je vingers niet over het scherm liggen waar de gameplay op af speelt en dus meer overzicht in je spel. Ik merkte dat ik voornamelijk de telefoon eigenlijk als zijnde een gewone telefoon gebruikte; dus het tweede scherm naar achteren geklapt. Ik heb meerdere keren het tweede scherm geactiveerd om iets te proberen of te testen, maar al gauw sloot ik dat ook weer af. Er zijn naar mijn idee nog te weinig apps die ook daadwerkelijk van de twee schermen goed gebruik kunnen maken om echt een toegevoegde waarde te hebben. Ik kan persoonlijk niet gemakkelijk op twee schermen tegelijkertijd kijken en zie dus ook nog geen groot voordeel hier aan.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Batterijduur
  • Audio jack

Minpunten

• Gewicht
  • Weinig apps voor tweede scherm

Ron van Elven 09-12-2019

Het nieuwe bellen!

De LG G8 ThinQ dualscreen
Dit wonder van techniek is volgens mij een gamechanger in het gebruik van de mobiele telefoon! Vanaf het eerste moment dat ik deze telefoon in handen kreeg was ik verkocht, de veelzijdigheid van de dualscreen is ongelooflijk. Met dit toestel heb je niet alleen een geweldige telefoon maar ook een handheld gamecomputer, een mini laptop en een multimedia device. De Oled beeldschermen van 6,4 inch leveren een scherp en prachtig beeld en de snapdragon 855 processor met het 6GB werkgeheugen kunnen de twee schermen en het werken met meerdere programma’s gemakkelijk zonder vertraging aan. Na enkele weken gebruik kom ik nog steeds nieuwe mogelijkheden tegen, vooral tijdens mijn werk is deze telefoon gewoon heerlijk. Een tekening lezen en whatsappen of mailen tegelijk geen probleem, filmpje kijken en shoppen op het internet heerlijk, verslag lezen en notities maken ga zo maar door! Echt de mogelijkheid zijn enorm. Met de batterij duur van wel twee dagen kent dit toestel weinig restricties! Het toestel voelt robuust en degelijk aan en ook al is de telefoon samen met het dualscreen niet licht wil je het tweede scherm niet meer missen, vooral tijdens het gamen is het tweede scherm onmisbaar! Je gebruikt het eerste scherm als gamepad die je ook weer gemakkelijk kan veranderen of aanpassen voor verschillende games en het andere scherm voor de game zelf waardoor je het zelfde gevoel krijgt als de vroegere handheld gamecomputer met alleen de voordelen van een krachtige toptelefoon met een super scherp beeld. En dat scherpe beeld komt ook duidelijk terug bij het maken van foto’s en filmpjes zelfs met weinig licht maakt deze telefoon prima beelden en ook foto’s maken van bewegende beelden zijn deze haarscherp. Je zal wel denken dat zoveel positiviteit overdreven is maar ik ben echt fan van deze telefoon en denk dat LG hiermee een vernieuwende impuls voor de mobiele telefoon markt gaat geven! Als ik maar een negatieve punt kan geven zijn het de bijgeleverde oortjes deze komen de geluidskwaliteit niet ten goede.

Pluspunten

• Veelzijdigheid
  • Beeldkwaliteit
  • Batterij duur

Minpunten

• De bijgeleverde oortjes

Sem 07-12-2019

Erg teleurgesteld in dit toestel.

Ik vind het moeilijk om dit toestel een eerlijke beoordeling te geven, omdat deze wordt verkocht als telefoon met twee schermen. Dit is overigens niet het geval; het gaat hier om een los toestel met een detachable display.

Het toestel zelf (lees: losse telefoon zonder detachable display) is zoals je verwacht van een toestel in deze prijsklasse. Hij is redelijk groot, voelt degelijk aan en heeft een mooi, scherp oled-scherm. Als ik het toestel zelf een cijfer moest geven, was dat een 8.

Overigens wordt dit toestel niet los (zonder detachable display) verkocht. Daarom moet ik het als geheel beoordelen en dat doet het cijfer enorm zakken.

Hardwarematig:
Het detachable display bevat een free-stop scharnier wat ervoor moet zorgen dat het display in iedere hoek kan blijven staan, overigens zou het display op 180 graden draaien recht aan het toestel moeten blijven staan. Zodra ik het toestel uit de doos haalde was dit overigens al verzwakt en zakte het scherm. Ook kun je het tweede scherm niet plat op het bureau leggen waardoor je als je op het scherm drukt je hem al wegduwt. Het scherm is verder wel gewoon scherp. Ze hebben hetzelfde scherm gebruikt als in het toestel zelf en daardoor geen kleurverschil en een even groot scherm. De voorkant van het display is van glas, waardoor je enorm veel vingerafdrukken op de buitenkant krijgt. Dit stoorde mij persoonlijk erg.

Softwarematig:
De software laat nog veel meer te wensen over. De redenen waarom ik het tweede scherm zou willen gebruiken (zoals gamen) werkten eigenlijk allemaal niet lekker. Je krijgt er een app bij om een controller voor je games in te schakelen. Ik heb dit bij maar één applicatie werkend gekregen en daar voelde het ook niet echt natuurlijk. Het is veel te veel werk om de controller aan de praat te krijgen voor games en veel te complex. Ook wordt de telefoon aanzienlijk trager als het tweede scherm aangesloten is. Je merkt dan dat software gaat haperen en de batterij erg snel leeg is.

Algemene mening:
Ik merkte dat ik na de eerste avond gebruiken het tweede scherm al los wilde halen van het toestel en eigenlijk nauwelijks meer gebruikt heb. Met het tweede scherm is de telefoon erg zwaar, lomp en niet met één hand te gebruiken. Zeker gezien de toch wel hoge prijs zou ik daarom aanraden voor dit geld een ander toestel te halen waarbij je de kosten steekt in de performance van de telefoon in plaats van in tweede scherm die je amper gaat gebruiken door onhandigheid.

Pluspunten

• Groot scherm
  • Hoge resolutie
  • USB-C aansluiting

Minpunten

• Lomp en zwaar
  • Wordt traag door tweede scherm
  • Free-stop hinge is zwak
  • LG game console werkt nauwelijks samen met apps.
  • Hoge prijs