Sony Xperia Z 16 GB / zwart

• Test panel 7,9 mei 2013

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 47 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Sony Xperia Z 16 GB / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,5

cl 30-11-2015
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

De telefoon heb ik speciaal gekocht voor de
camera maar die is zo slecht dat er geen fatsoenlijke foto of video mee kan worden opgenomen. Ook na meermalen contact te hebben opgenomen met de klanten service van Sony over de kwaliteit van de camera is er geen verbetering opgetreden. Ook niet na de laatste update in 2015 is het nog steeds een waardeloze camera. De camera maakt wazige onduidelijke foto,s de Alcatel pop7 van mijn vrouw maakt veel mooiere foto,s
Ik ben dan ook erg teleurgesteld in Sony dus
dit is de eerste en de laatste mobiel van dat merk voor mij.

Marieke 22-10-2015
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Een hele degelijke telefoon heb hem al meer dan 2 jaar (bijna 3 jaar denk ik) en ik ben nogsteeds tevreden, ik kan er ook nogsteeds alles mee. Een minpunt voor mij is dat de speaker niet heel hard kan en geluid vervormt wanneer je het geluid harder zet. Maar verder prima telefoon!

0rbster 04-01-2015
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / wit

op het begin een prima telefoon met top functie's, niet zo heel uitgebreide extra's. maar een tijd gebruik komen er al snel negatieve dingen naar boven.. zoals de afgesloten poorten aan de zijkanten die de telefoon "waterdicht" zouden maken gaan al snel stuk en sluiten niet meer helemaal goed af. ik heb hem nou nog niet eens een jaar in bezit en het touchscreen glitched ongeveer elke minuut en de telefoon loopt dagelijks compleet vast.

v loo 01-01-2015
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Bang geworden door de ervaringen op internet toch aangeschaft
Gelukkig maar Wat een wereld telefoon
Natuurlijk kan hij niet snorkelen Maar wel handig als je nat geregend de telefoon nat en werkend uit je jas pakt Op t strand laat t zand maar komen krasvast scherm en dicht. Snelle processor Blijft snel met meerdere apps open haarscherp beeld Beter kan niet Vooral met tv kijken Fotograferen geen probleem Genoeg instellingen. Geluid prima Wel even instellingen zoeken .Oeps gevallen Geen probleem (alu frame eromheen) schadevrij
Uiterlijk is natuurlijk super dun mooi en strak.

Marja22 30-12-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Na de I phone, nu de Sony Experia Z 3. Mijn hart ligt uiteindelijk toch bij Sony, en vooralsnog lijk ik de goede keus te hebben gemaakt. Ik heb veel foto's gemaakt en ben heel erg tevreden over de kwaliteit hiervan. Ook vind ik de vormgeving en het gebruiksgemak heel fijn. Hij ligt heel goed in mijn hand en past zonder problemen in mijn broekzak( waar ik eerst bang voor was omdat hij toch wel wat groter is).
Ik ben apetrots op mijn toestel, en heb tot nu toe alleen maar positieve punten. Ik heb in het begin wel wat uit moeten vogelen, maar langzamerhand begint het heel vertrouwd te voelen.

Dirk N 31-12-2014

Dit is een review van de Z3, die hoort niet bij de Z. Maar idd, de Z3 en dan vooral de compact, is om vingers en duimen bij af te likken !

Dirk N 15-12-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

ik heb de xperia z ook al anderhalf jaar. Hij heeft inderdaad een hobbelig parcours afgelegd wat betreft updates en bugs. Dat is zeker niet aangenaam! maar buiten dat heb ik er nog geen noemenswaardige problemen mee gehad! enkel inderdaad de luidspreker is wat zwak, daar ben ik echt in teleurgesteld : de eerste maanden was het geluid ok, dan was het schrikken dat hij na de eerste wasbeurt een paar uren uitviel, en sindsdien is het altijd maar stiller geworden.
Maar ik ben een technieker op de baan, de gsm zit altijd in mij broekzak, ik gebruik hem altijd en overal, er zit enkel een hardcover op de achterkant en op het scherm plak ik om de 4 maanden zoiets een nieuwe folie.
Alle reisfoto's worden hiermee genomen : mooie fotoboeken levert dat op, ik gebruik hem voor internet, gps, fotos, muziek, chat, bellen, sms'sen, voor alles eigenlijk, en dat werkt perfect en snel. En de batterij is nog steeds ok : gaat meer dan een dag mee bij gewoon gebruik.

yltkdy 10-11-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / wit

Ik ben echt wel een sonyman. Mijn autoradio is een Sony, Mijn televisie is een sony en ook mijn stereoinstallatie voor in huis is een Sony. Allemaal oerdegelijke producten waar ik nooit problemen mee heb en feilloos werken.

Na jaren met een gewoon mobieltje met allleen bel en sms mogelijkheid rondgelopen te hebben wilde ik ook meer up to date gaan werken en besloot tot aanschaf over te gaan van de Sony Xperia Z.

Dit blijkt echter een van de grootste fouten van mijn leven te zijn geweest.

Zo goed als de andere producten van Sony zijn, zo waardeloos zijn blijkbaar de telefoons. Want als het "vlaggeschip" al zo slecht is, hoe is het dan wel niet met de andere toestellen gesteld?

In eerste instantie was ik razend enthousiast over de Xperia Z. Het design vind ik geweldig en ook had ik de werking van het toestel in no time onder de knie. In tegenstelling tot andere was ik wel tevreden over de helderheid van het scherm en de kleuren. Ook buiten in de zon vond ik het scherm prima af te lezen. De snelheid van het toestel is uitstekend te noemen.

Maar al snel kwamen de minpunten naar boven. De batterij was snel leeg en de camera was ronduit waardeloos te noemen, zeker als je er over nadenkt dat het een 13 megapixel camera is. De camera is wel verbeterd na een software update evenals het batterijverbruik maar nog vond ik het niet om over naar huis te schrijven. de Mini oplaadusb zat al snel bijzonder wankel in het toestel en werken met wifi in gebieden met beperkte wifi is met dit toestel onmogelijk aangezien de antenne beduidend zwakker is dan van andere vele male goedkopere toestellen. Dit geld ook voor de gsm

Het scherm van de Xperia Z is een ware vuil en vet magneet en de waterdichtheid van het toestel is niet meer dan een verkooptruc, want het sprayen van glassex om het toestel weer eens een keer vetvrij te krijgen is genoeg om de externe speaker gelijk 3 dagen op maximaal 10% te laten werken. Daarna was het weer goed. Mijn vermoeden is dat de opening van de speaker zo minuscuul is dat als er eenmaal water in de speaker komt dit er niet meer uit kan en op moet drogen met blijkbaar een verroeste speaker als gevolg, gezien een reactie hieronder. Het toestel is dus wat mij betreft NIET waterbestendig. Ook dat Sony blijkbaar waterindicators gebruikt bij de usb en koptelefoonaansluiting en dit NERGENS vermeld is een groot minpunt. Als ik geweten had van de waterindicators had ik het toestel niet geaccepteerd want de indicator van de koptelefoon was al verkleurd bij binnenkomt. Mijn garantie op het toestel was dus al gelijik verlopen. Deze wijsheid heb ik op moeten doen via verschillende fora over de Xperia Z.

De ellende was echter nog lang niet voorbij want na nog een update begon mijn toestel ineens spontaan uit te vallen of vast te lopen en kon je hem alleen maar opstarten via een harde reset. Ook bleken mensen mij met grote regelmaat mij niet te kunnen bellen en als ze mij belden konden ze me 9 van de 10 keer niet verstaan tenzij ik rechtstreeks in de microfoon schreeuwde en dan weer veel te hard uiteraard. Met deze update kwam ook het geruchtmakende GOOGLE PLAY SERVICES mee. een programma dat zich volledige vrijheid tot al je gegevens op je telefoon toeeist en zelf mag uitmaken wat er aan en/of uitgezet mag worden. NO DEAL GOOGLE!!!!!! ik maak zelf uit wie er toegang tot mijn gegevens krijgt. Verder vrat dit programma stroom, dus heb ik het volledig uitgeschakeld. Vervelende bijkomst is dan dat je geen apps meer kunt downloaden en je hele android toestel dus zo goed als waardeloos is. want je bestaande apps updaten gaat ook niet meer zonder Google Play Services.

Toen ik dus met mijn xperia weer eens niet verstaanbaar was en het toestel toen ik opnieuw probeerde te bellen weer eens uitviel was de maat vol en heb ik het toestel in drie stukken gebroken(met verbazingwekkend gemak, dus de verhalen over de breekbaarheid van het scherm zijn waar) en in de vuilnisbak gedonderd waar dit toestel thuishoort. De problemen die ik allemaal met dit toestel gehad heb zijn tot in den treure besproken in de fora's over de Xperia Z en mensen die getracht hebben hun toestel te retourneren, en of repareren op de kosten van sony kwamen bijna allemaal van een koude kermis thuis. Ik met mijn verkleurde waterindicator hoefde het dus al helemaal niet meer te proberen.

Hoe zo een gerenommeerd bedrijf als Sony zo een waardeloos product als de Xperia Z af heeft kunnen leveren zal ik nooit kunnen begrijpen. Ieder bedrijf kan fouten maken, maar dan geef je ze toe. Sony heeft zijn fouten gebruikt om een half jaar later een verbeterd toestel op de markt te brengen en een half jaar later weer, voor dezelfde absurd hoge prijzen. Ik begin er echter niet meer aan en eerlijk gezegd weet ik niet of er ooit ook nog een ander Sony product bij mij binnen gaat komen als dit de weg is die Sony ingeslagen is.

Gezien ik Google geen toegang gun tot mijn gegevens is een android telefoon geen optie meer voor mij en dit zou ook moeten gelden voor mensen die nog waarde hechten aan hun privacy. Google verkoopt jullie gegevens gewoon door aan derden en betaald lachend de boetes die ze hiervoor krijgen. Ik heb dus een half jaar geleden een Nokia Lumia 530 aangeschaft voor slechts € 129,= en tot nu toe doet het toestel alles naar mijn volle tevredenheid en merk ik eigenlijk geen verschil met de Xperia Z, alleen dat het toestel ongeveer 5 keer goedkoper is.

Willy Kleinhuis 21-11-2014

Als je geen verschil tussen de Nokia en de Sony merkt, wil dat dan zeggen dat de Nokia ook superslecht is zoals je de Sony beschrijft???
Nog iets anders , iemand die zijn scherm van wat voor apparaat ook (TV, Camera, mobiel enz)met glassex reinigt zal weet gewoon niet waar die mee bezig is. In de beschrijving van al deez apparaten staat dat je de schermen niet mag reinigen met dit soort middelen. Zelfs brillen mag je niet met glassex reinigen.

Willy Kleinhuis 18-11-2014

Ik heb een Sony Xperia Z en ben er zeer tevreden mee. Een super camera. Mijn foto,s die ik hiermee heb gemaakt zijn al verschillende keren uitgekozen als foto van de dag en als beste foto. Camera kun je zo instellen als je zelf wilt. Ook heb ik onder water (zwembad) video`s gemaakt zonder dat er ook maar een drupje water in het toestel kwam. Het geluid is bijzonder goed. Een toestel , welk toestel ook, moet je natuurlijk nooit schoonmaken met glassex. Dat is het meest chemische troep wat er is. Ik heb het toestel vanaf het moment dat het op de markt verscheen en er tot nu toe geen spijt van gehad. Dus ik snap niet waarom je dit toestel zo afkraakt. Ik denk dat je niet weet hoe je met mobiels om moet gaan en maar een heel makkelijk toestel moet gaan halen.

Dirk N 15-12-2014

je bent kwaad en ietwat onredelijk daardoor, maar hier en daar heb je wel gelijk. de luidspreker is wat zwakjes, de klepjes op de connectoren kunnen beter en de verschillende updates verliepen echt wel slecht. Maar al bij al dient deze telefoon mij al anderhalf jaar zonder veel problemen. Ik vind het nog steeds en mooi, snel en degelijk toestel. En (buiten in de periode met de batterijproblemen) is de batterijduur nog steeds zoals nieuw.

yltkdy 20-11-2014

Beste Willy,

Fijn dat het toestel voor jou wel werkt. Verder geef ik problemen aan die andere mensen ook aangeven bij de reacties hieronder en op talloze andere fora over de Xperia Z. Deze mensen kunnen dus volgens jou dus allemaal niet met hun mobiele telefoon omgaan omdat jij toevallig een toestel hebt dat geen kuren vertoont of een veel lager verwachtingspatroon heb dan ik van een toestel van € 679,=

Maar ik vind het ronduit schandalig te noemen dat bij een toestel dat zoveel geld kost als de Sony Xperia Z zoveel problemen zijn, en dat Sony dit, net als jij, allemaal afdoet als onkunde van de gebruiker en deze gebruikers consumenten programma's als Kassa, Radar of de consumentenbond nodig hebben om hun gelijk te krijgen.

Naast dit alles zou ik het zeer waarderen als jij voortaan je waardeoordelen over mensen die jij niet kent achterwege laat.

Butterflygirl 03-10-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Om te beginnen raad ik deze telefoon af

Ik heb nu de Sony een jaar in bezit, in het begin werkte deze prima maar na een software update is het waardeloos geworden, batterij is erg snel leeg je kan er maar een uurtje of 6 mee doen (of zelf minder). Het opladen lijkt echter eeuwig te duren en soms laad deze ook niet eens op, je krijgt geen meldingen binnen en als iemand je belt kan je niet opnemen omdat deze vast slaat of ze krijgen je niet eens te pakken. Ook springt de telefoon vanzelf uit terwijl deze dan helemaal is opgeladen. Op het scherm komen snel krassen op. De telefoon werkt niet naar behoren. als je iemand aan de telefoon hebt is deze slecht tot niet te verstaan, of komt deze hakkelend en stotterend over.

De telefoon terug gestuurd naar de Sony zelf waardoor ze erg moeilijk deden over een nieuwe versturen 4x is die terug geweest pas bij de 5e keer kreeg ik een nieuwe. Deze nieuwe is nog waardeloos de camera zou 13 megapixel moeten zijn nou het lijkt wel alsof je een 2 of lager megapixel camera hebt, echter met het inzoomen krijg je zwart beeld of deze is heel erg wazig, met bellen springt de telefoon vanzelf uit waardoor je deze ook niet meer aankrijgt, daarbij leeft de telefoon zijn eigen leven en belt automatisch het alarm nummer terwijl deze op tafel ligt.

Ook krijg je steeds hetzelfde antwoord terug van de provider, je verzekering en van Sony zelf.

Ik heb er spijt van dat ik geen andere telefoon heb gekozen of terug ben gegaan naar de winkel en gezegd deze telefoon deugt niet ik eis een andere, helaas is het daar nu te laat voor en moet ik een jaar wachten totdat ik een ander toestel mag

MarcSpl 18-08-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Ondegelijke telefoon voor mensen die dagelijks bewegen en 'werk' uitvoeren (dus de niet kantoormensen). Scherm scheurt met de kleinste verkeerde aanraking. Luidsprekers beginnen te roesten door het water (waterdichte telefoon?). USB aansluiting geeft zeer snel problemen bij laden. Scherm en achterkant krassen onwijs snel. Besturingssysteem is verder top in mijn geval en nooit problemen mee gehad. Ik raad deze telefoon af voor iedereen! Camera vind ik ten opzichte van andere telefoons buitengewoon goed bij voldoende licht en eventuele manuele instellingen.

leow 07-08-2014

Prima telefoon heb hem nu 3 weken. Niet goed is:
- De camera is onder niet optimale omstandigheden matig.
- Wanneer ik met android 4.4 de locatie service / gps aan laat staan, trekt google play services mijn accu leeg. Sony waar blijf je met een oplossing!?!
- De micro usb aansluiting is inderdaad vreemd gevormd. Ik moet voorzichtig zijn de stekker er niet verkeerd om in te steken.
Kortom er zijn nogal wat tekort-komingen. Heb hem voor 192 euro via hollandsnieuwe. Dan gaat het nog.

leow 25-09-2014

Anderhalve maand later een upgrade naar android 4.4.4 gehad. Het batterij-drain probleem is opgelost. Ben inmiddels gewend aan het stekkertje. De camera is er helaas niet beter op geworden.
De interface van Sony bevalt me duidelijk beter dan die van Samsung (heb een samsung tablet). Hou voorlopig op Sony. :)

DairyBeat 17-01-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Na een paar weken begonnen de problemen al met de USB aansluiting, omdat het stekkertje er ongemerkt verkeert om in gestoken kan worden.

Zover ik weet kan dat niet bij andere merken met zo'n type USB ingang; bij z'n opvolger, de Z1, heeft Sony dat snel verandert.

Het pennetje in de USB ingang verboog dus regelmatig en moest dan weer teruggebogen worden. Na een half jaar gebruik brak dat af en nu willen T-Mobile én Sony dat niet onder garantie repareren: "Eigen schuld, dikke bult". Volgens mij is dit echter een design fout van Sony, en zou dit wél onder garantie gerepareerd dienen te worden!

Gelukkig is er een docking station te koop bij o.a. Sony waarin die toch opgeladen kan worden. Minder handig bij het op reis gaan en zo, maar goed, ik kan hem gelukkig nog gebruiken, anders had ik een dikke 400,00 schade gehad.

Nog een bijzonder ongemak is het om de Sim kaart erin te stoppen. Die dien je eerst in een wiebelig kleine kunsstof frame te passen, wat héééél onhandig gaat... Zal wel een 'uitvinding' zijn van een beginnende 'technische' medewerker...

Djiant 09-01-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Dit is een ondeugdelijk product. Zie berichtgevingen consumentenbond, tweakers en nu.nl. Er is een grote kans dat binnen enkele maanden je USB-connector het begeeft (in mijn geval), of het glas plotseling scheurt. Sony wil er niks van weten en stuurt je een rekening van meer dan € 160,00 voor reparatie. Uiteraard zag deze review er anders uit als Sony het probleem kosteloos zouden oplossen, maar dat willen ze niet.

DairyBeat 14-01-2014

Was in jouw toestel ook het lipje in de usb aansluiting er af gebroken, en wie heeft het toestel gerepareerd?

TopTimmer 09-01-2014
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Ik baal dat de luidspreker op zo'n domme plek zit en ik hem steeds bedek met mijn hand. Ook mis ik een opties/instellingen knop op het toestel zelf, je moet nu in elke afzonderlijke app op zoek naar de instellingen. Als ik weer mocht kiezen zou ik voor de samsung galaxy note 3 gaan.

mic009 02-12-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

ik heb hiervoor een LG optimus L3 gehad en dit is dus echt een grote stap voorwaarts vergeleken met mijn vorige telefoon.

geluidskwaliteit: het geluid dat deze telefoon produceert is zoals ik verwacht had: mooi helder geluid maar kan niet hard en als je hem te hard zet dan vervormd het geluid, dat komt natuurlijk door de kleinere speaker en die is klein gemaakt om zo de waterdichtheid nog verder te waarborgen.

mogelijkheden: persoonlijk vind ik dat de mogelijkheden bijna eindeloos zijn, zoals je ook moet verwachten van één van de top toestellen op de markt. gamen gaat soepel en makkelijk, alleen bij hele grafisch intensieve spellen kunnen er soms haperingen optreden maarja deze telefoon heeft dan ook niet de allernieuwste chipset zoals de grotere broer van de Z de Z1, maar daar merk je voor de rest in de praktijk niks van omdat dit toestel nog steeds makkelijk mee kan draaien met de top.

gebruiksgemak: toen ik dit toestel voor het eerst in mijn handen had was het wel even wennen aan de grote van de telefoon zelf maar gelukkig wen je er snel aan en leer je jezelf ook om alle hoeken van het scherm makkelijk te bereiken. de randen rond het scherm zijn ook niet al te groot gelukkig ook al kan het wat kleiner maar voor Sony zijn de randen rond het scherm een design factor en helpt het toestel er nog zakelijker uit te laten zien.

vormgeving: het design vind ik persoonlijk het best van alle top toestellen van dit jaar, vooral omdat de telefoon er zo zakelijk en strak uitziet en het design eigenlijk ook tijdloos is. de hele voor en achterkant zijn gemaakt van glas en de randen rond het scherm van een soort van koolstofvezel dat ook goed aanvoelt, het glas zelf is best vingerafdruk en stofgevoelig dus je zult je telefoon soms even goed moeten schoonmaken. de aan en uit knop is goed geplaatst net als de volume knop want je vingers vallen er als het goed is precies op en daardoor is de telefoon makkelijk te bedienen ook als je niet al te grote handen hebt. het scherm is ook heel erg helder en scherp en mooie realistische kleuren en goede kijkhoeken, terwijl er toch genoeg mensen over de kijkhoeken klagen maar dat is bij mij gelukkig niet het geval.

degelijkheid: de telefoon voelt vast en stevig aan en voelt alsof het wel tegen een stootje kan en dat is maar goed ook want de telefoon is natuurlijk wel voor een groot deel van glas gemaakt! de telefoon zelf is ook stof en waterdicht en in de praktijk werkt het ook goed en heeft tot nu alle testen doorstaan. om het toestel waterdicht te maken zitten er op bijvoorbeeld de USB aansluiting en het SD kaart slot speciale waterdichte klepjes waardoor het water het toestel niet binnen kan dringen deze klepjes zitten ook op de koptelefoon aansluiting en het simkaart slot, de klepjes zitten vast door een soort best dik plastic touwtje dat ook voor een stuk in de behuizing vastzit zodat ze niet makkelijk los kunnen laten, tot nu toe zitten ze er nog allemaal aan en sluiten nog steeds heel goed zodat het toestel waterdicht blijft.

Anoniem 04-11-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Mijn echtgenote heeft deze Sony telefoon met USB aansluitingsklachten praktisch vanaf het begin van haar aankoop in mei j.l. via T-Mobile.

Het lipje in die USB aansluiting verboog steeds omdat het USB stekkertje er op een goede én foute manier ingestoken kan worden door een SONY design fout. Bij andere merken zoals HTC en Samsung, is dat onmogelijk!
De eerste keer dat het gebeurde wist zij niet eens dat het daaraan lag, maar werd uitgelegd in een T-Mobile winkel, waar men dat lipje toen weer naar de goede plaats verboog.
Sinds die tijd is dat een zwakke plek geworden en afgelopen oktober is dat lipje er spontaan uit verdwenen en kan ik de telefoon niet meer worden opgeladen.
Zij heeft het toen toestel voor reparatie aan T-Mobile aangeboden, maar men heeft de telefoon als niet te repareren retour gestuurd, zonder een oplossing of een ander toestel aan te bieden. Men vindt daar dat het niet onder fabrieksgarantie valt; schandalig...!

Nu heeft zij dus een abonnement bij T-Mobile, wat nog 1,5 jaar loopt, waarin zij volgens T-Mobile wel voor dat toestel moet betalen, ja, ja...!

anna24260 24-11-2013

Kan je het niet via je rechtsbijstandsverzekering (als je die hebt) doen?
Ik heb ook een nieuwe Sony telefoon via T-Mobile gekocht met abonnement en
die is vanaf dat ik hem had in 8 maanden tijd 4 x weggeweest, winkel deed niets en ook verzekering wilde geen nieuwe geven. Aangetekende brief naar T-Mobile mocht ook niets uithalen.
Heb mijn rechtsbijstandverzekering gebeld, moest toen nog een week wachten van hun en toen weer de verzekering bellen. Binnen nog geen minuut kreeg ik te horen dat ik het geld van een nieuwe Sony telefoon zou gestort krijgen. Dit geld was al heel gauw op mijn rekening. Heb toen een ander type van Sony gekocht (de S) en die was wel goed gelukkig.
Succes!

anna24260 17-10-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / wit

Ik heb deze telefoon net een paar weken en tot nu toe bevalt hij mij erg goed.
Dit is mijn derde Sony. Hiervoor had ik altijd Nokia. Mijn eerste Sony was de Ray, maar die werkt niet goed in combinatie met T-Mobile, maar met Vodafone werkt hij erg goed. Hierna had ik de Arc S gekocht. Die beviel mij erg goed, alleen vond ik het scherm te klein. Nu heb ik de Z sinds en aantal weken. Ik vind het en erg mooi groot scherm hebben. Het gebruiksgemak vind ik ook goed.
Wat ik beter vind dan de andere Sony's is de walkman. Foto's maken en filmen gaat ook prima.
Ik heb lang getwijfeld tussen de Sony Z en Samsung S4. Qua Mp's van de camera zijn ze bij alle twee hoog, maar ik weet uit ervaring dat de foto's van Sony erg goed zijn. Ik schrok van de toch wel vele klachten van de Sony Z, maar heb hem toch maar gekocht. Nadat ik hem aan had geschaft
zag ik dat er wel 50 mensen klachten hebben, vooral over het verdwijnen van foto's op de SD kaart.
Als ik dat eerder had geweten had ik denk ik niet een Sony gekocht, maar achteraf ben ik wel blij dat ik een Sony heb. Ik hoop dat ik er meer plezier van heb als al die andere 50 mensen.
Wat ik jammer vind is dat je geen albums voor je foto's kan maken of kan dat wel???
Ik heb wel een app gedownload waar je mappen kan maken, maar dan moet je ze eerst op je pc zetten. Het heet QuickPic. Ik weet niet of je met dat programma op je telefoon mappen kan maken.

MarvinB 16-10-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Deze telefoon deugt niet goed. Het toestel heeft een goed werkend besturingssysteem maar de kwaliteit van de telefoon is te laag in vergelijking met de prijs. Mijn telefoon ging kapot terwijl ik het toestel op een normale manier gebruikte. Dit is nog geen eens het probleem als het onder de garantie zou vallen. Sony geeft nu aan dat het gebruikersschade kan zijn en daarom valt het niet onder de garantie. Gevolg: Ik heb een toestel dat niet meer gerepareerd kan worden en ik mocht ook nog eens onderzoekskosten betalen. Dikke onvoldoende voor Sony

Jan Kamp 08-06-2014

Bedankt voor de review!! Nu weet ik tenminste op tijd wat ik niet moet gaan kopen!
Ik hoor vaker negatieve berichten over Sony Xperia toestellen

Juan

yvoto 29-09-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Telefoon een paar weken in bezit. Het beeldscherm is mooi. de camera is ook goed. (mits de zoom functie niet wordt gebruikt) Telefoon is in de eerste week al een keer goed warm geworden na internet gebruik. Nu is hij vast gelopen en met geen mogelijkheid meer op te starten. Heb alle mogelijke manieren van resetten geprobeerd maar niets helpt. Heb spijt dat ik geen Samsung of Apple gekocht heb. Hoop dat het me lukt om het ding te ruilen.

kris3148 17-09-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Heb de telefoon half jaar. Ben 100% tevreden. Wat mee opvalt dat op deze toestel Android ontzettend stabiel is. Voorheen heb een galaxy s2 gehad en een s3 die me heel erg tegen viel. Op moment dat Sony met de Xperia z op de markt kwam heb hem meteen gekocht en de mislukte s3 weggedaan. Echte aanrader. Ondanks heeft Sony alle kwaaltjes in orde.

Plus punten.
/ stabiel
/ Zeer goede kwaliteit foto's en hd video's
/ Waterdicht!! was hem onder water
/ makkelijke interface van Sony
/ mooie vormgeving
/ Zeer goed compatible met Bluetooth apparaten

Min punten.
\ batterij (iets verbeterd na de update)

walterbeekman 13-09-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / wit

IK heb ongeveer een maandje geleden dit mobiel gekocht, in het begin leek het me een goed mobiel, maar dit viel wel zwaar tegen voor 500 euro, de speaker is slecht, ernaar luisteren is gewoon niet leuk, de vormgeveing is niet over na gedacht, je hand zit op de speakers als je hem gebruikt waardoor je geen geluid hebt, als je het volume harder wilt zetten gooi je bijna je mobiel uit je hand, of je moet hem met 2 handen gebruiken.
Je ziet dat wel geen pixels in het scherm, maar de kleuren zijn niet mooi, zwart lijkt gewoon op grijs, geel ziet er dof uit.
ook liep dit mobiel bij mij best vaak vast en dan wel zo dat je moest wachten totdat de accu helemaal leeg was, omdat je de accu er niet even uit kan halen.
en dan als laatste punt de water dichtheid: dit stelt helemaal niets voor, als je de klepjes iedere dag gewoon normaal gebruikt worden ze al na een maand lam waardoor ze niet meer perfect sluiten en er bij mij altijd een beetje water in kwam, waardoor de water indicator verkleurde en me garantie verlopen is. er is nooit echt water in de ingangen gelopen en opeens viel me mobiel gewoon uit, deze wordt niet meer gemaakt door sony, omdat ze zeggen dat hij waterschade heeft, terwijl het volgens mij gewoon een software foutje is (sudden death), ik heb nu een S4 en die bevalt me vele malen beter, mijn advies is dan ook om deze niet te kopen!

Turbobullar 13-09-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Ik heb 'm na een kleine week geretourneerd. Had nog mazzel, want 1 dag later en ik had het via de verzekering moeten doen.
Reden was absoluut niet dat het toestel niet mooi was.
Hij is zeer fraai vormgegeven is en heeft een geweldig beeldscherm, zowel visueel als bij aanraking perfect. Waterdicht is ie ook zoals beloofd, geeft zelfs een waarschuwing na het opladen om het klepje te sluiten.
Maarrrrrr.... Een smartphone van dit kaliber hoort absoluut niet de SD kaart te "fry-en" oftewel te frituren.
Dit doet ie helaas wel. Als je er op tijd bij bent kun je'm na de eerste foutmeldingen nog via de PC uitlezen en kopiëren, maar heb je pech dan ben je alles kwijt, alle backups, muziek, documenten, foto's... Niet grappig dus.
Ondanks het feit dat Sony erkent dat er een hardware probleem is (Google maar eens hierop) en T-mobile gewoon weet dat dit bij veel Xperia Z's gebeurt, wordt het toestel gewoon aangeboden en de klacht afgedaan als eigen schuld door Sony omdat ze alleen de werking met een Sony SD-kaart kunnen garanderen. T-mobile biedt heel coulant in eerste instantie een nieuw toestel aan... De Xperia Z.... kom op, iets te simpele "oplossing" jongens!?
Na afslaan van dit "aantrekkelijke" aanbod krijg ik ook andere toestellen aangeboden...hmmmm, dat ging iets te makkelijk... toch maar besloten om voor een beproefd model te gaan van een ander merk. Iets ouder maar voldoet uitstekend aan alle verwachtingen: de Samsung Galaxy Note 2, dát is dus wel een aanrader, zelfs of juist vergeleken met de Xperia Z.

(T-mobile werkte overigens uitstekend mee in het terugdraaien van de aankoop, behalve dan dat ze me eerst hetzelfde toestel willen aansmeren terwijl ze weten dat dit probleem vaker speelt, ook buiten NL).

titonero 01-09-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / paars

Sinds 17 april ben ik in het bezit van deze sony xperiaz.
Na 2 maanden maakte ik een update via de computer met het programa sony companion.
Sindsdien is het toestel geblokkeerd , en doet helemaalniets meer , zelfs opladen niet meer.
Ik ben zeer teleurgesteld, tevens in de service van :
a) Sony
b) amazazon.de

NOOIT meer een sony

Henk V

M. de Heij 16-09-2013

Kun je aangeven wat er verkeerd ging bij dat updaten? En waarom je teleurgesteld bent in de service van Sony en amazon? Wat vooroplossing hebben zij aangeboden? wat ging er goed/niet goed?

titonero 18-09-2013

Bij het updaten ging er ogenschijnlijk niets mis , maar een uur later werkte de telefoon eenvoudig niet meer.
Gebeld naar amazon.de en gemaild maar niet 1 reactie terug gehad.

Omdat ik in spanje woonachtig ben gebeld naar Sony España, maar hier wist men ons niet verder te helpen.

Enkele weken geleden, .............dan maar een nieuwe Sony gekocht (dezelfde) bij Media markt alicante.

1 dag later precies hetzelfde probleem.
Terug naar de mediamarkt en hier konden ze ook niets uitrichten, de telefoon was zogezegd " DOOD"

Hier hebben me ze in ieder geval een nieuwe laten uitkiezen.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Samsung galaxy 4.
Bevalt prima.

De eertse sony XperiaZ ligt nog steeds in de kast.
Ik ga hem misschien opsturen naar Amazon in Duitsland

Sony82 08-08-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Mijn toestel is na 3 maanden spontaan gebarsten in mijn broekzak....dus de degelijkheid is ver te zoeken! Terwijl ze er mee adverteren dat de Xperia Z zo sterk is als staal!
Ik heb er 3 maanden plezier van gehad en nu ligt het toestel al maanden bij Sony en willen ze dat ik zelf de kosten betaal...bij Sony zeggen ze dat het toestel gevallen is maar dat is absoluut niet het geval.
Hier voor een iPhone gehad en had daar nooit problemen mee.
Ik lees hier en daar op internet dat er meer mensen problemen hebben met het beeldscherm.
Ieder geval een mooi toestel om te zien maar zou niet snel nog een keer voor een Sony gaan....nee doe mij maar gewoon een iPhone!!!

jaccowilms 11-07-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Dit is mijn eerste Sony (hiervoor qtek/htc). Ik ben erg tevreden met mijn nieuwe smartphone. Ik ben een echte gadgetfreak en heb alweer flink gesleuteld. Ik heb als eerste mijn telefoon geroot, hierdoor heb ik veel meer mogelijkheden. Wat ik o.a. doe is mijn ps3 controller aansluiten op mijn telefoon via bluetooth en mijn telefoon via hdmi aansluiten op de tv. Hierdoor kan ik de meeste games en emulatie games (ps1/n64/nes/snes etc) geweldig afspelen. Daarnaast heb ik ook een bluetooth muis en toetsenbord aangeschaft, hierdoor kan ik heel goed mijn telefoon gebruiken voor officesuite (word/pp/excel) whatsapp, en internetten.

De camera is ook goed, het blijft natuurlijk een smartphone dus verwacht geen wonderen. Hij kan ook tegen water, niet geheel onbelangrijk. Ik heb mijn kinderen in het zwembad gefilmd, er kwam een grote plens water overheen maar doet het nog prima!

het enige puntje van kritiek is de batterij. Doordat hij zoveel prestaties moet leveren is hij erg snel leeg en je kan bij deze niet de batterij vervangen.

Al met al een super telefoon, wil voor geen goud een ander!

sansa-user 03-07-2013
Geschreven voor: Sony Xperia Z 16 GB / zwart

Nu al een enkele tijd bezitter van de Xperia Z.
Tot nu toe nog geen moment spijt gehad van deze aanschaf!

Ik heb gekozen voor de Purple uitvoering, omdat deze er op afbeeldingen erg strak uitzag. Helaas viel het in het echt wat tegen; de randen zijn namelijk roze.

Het mooiste van het toestel is natuurlijk de waterbestendigheid. Al meerdere malen heb ik het toestel mee de douche in genomen, en een paar keer onder de kraan afgespoeld. Niks aan het handje, hij kan er prima tegen! Wel moet ik erbij vermelden dat gebruik onder de douche erg lastig is, omdat hij warm water ook als vinger aanrakingen registreert.
Het nadeel van deze waterbestendigheid is zoals al vaker gezegd de klepjes. Deze kunnen naar mijn mening niet erg veel hebben, en het zou me niets verbazen als een van deze klepjes binnenkort stuk zal gaan.

Qua prestaties is dit echt een top toestel. Ik heb er best wat apps op weten te proppen, en nog is hij kneitersnel. Multitasken is ook geen probleem. Ik gebruik de telefoon redelijk boven normaal. Ik Facebook veel, whatsapp veel, maak geregeld een foto en luister meerdere uren per dag muziek. Toch is de batterij aan het einde van de dag pas 40%. Ik denk dan ook dat bij minder intensief gebruik je de accu 2 dagen kan gebruiken.
Het scherm is ook erg scherp, kan naar eigen wens heel fel worden ingesteld maar is wel ietwat aan de grote kant. Met 1 hand je toestel bedienen is zeer lastig. Ook de camera is van zeer goede kwaliteit. Filmpjes maken gaat ook goed, al is het opgenomen geluid van wat mindere kwaliteit.

Het grootste nadeel vind ik de luidspreker. Wanneer je het toestel in je rechterhand hebt, druk je met je handpalm op de speaker. Deze wordt daardoor voor 99% gedempt. Hier is totaal niet over nagedacht bij Sony, want dit werkt gewoon echt niet.
Wanneer je het toestel in contact brengt met water werkt deze speaker ook bijna niet meer. Dit is niet meer dan logisch omdat een natte speaker niet kan functioneren. Echter is na een uurtje ongeveer de speaker weer voldoende opgedroogd en dan werkt deze weer volledig.

Het design is een moeilijk bespreekpunt, omdat dit voor iedereen persoonlijk is. Ikzelf vind het jammer dat hij zowel aan de voorkant als achterkant van glas is gemaakt. 1 keer goed laten vallen en alles ligt in scheuren. Verder voelt het toestel wel stevig aan, ondanks dat hij dun en licht is.

Ik persoonlijk ondervind helaas wat problemen met het notificatieledje. Deze doet het alleen wanneer de telefoon aan de oplader hangt bij mij. Er zijn meerdere gebruikers die dit probleem hebben, echter is dit niet zo heel belangrijk punt voor mij.

Hij is misschien wat prijzig in aanschaf, maar hij is het zeker waard. Dit is voor mij absoluut een toestel dat minstens 2 jaar mee kan gaan, aangezien hij al is uitgerust met NFC en 4G, waar toch wel de toekomst ligt.