HTC Windows Phone 8 X 16 GB / zwart

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 6 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de HTC Windows Phone 8 X 16 GB / zwart op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

oscarwashere 15-09-2013

Ik heb deze telefoon gekocht omdat mijn Sony Xperia Ray, met Android, kuren op het gebied van snelheid begon te vertonen en ik erg benieuwd was naar wat Microsoft allemaal heeft gepresteerd de afgelopen tijd. Ik heb gekozen voor een HTC, omdat deze aanzienlijk goedkoper zijn dan de Lumia's.

GELUIDSKWALITEIT
Beats Audio, het zegt het eigenlijk al. Zodra je je koptelefoon inplugt merk je een best groot verschil in wanneer je dit aan hebt staan, of niet. Deze kwaliteit is dus super. En van de ingebouwde speaker valt eigenlijk niet zoveel te zeggen, hij kan lekker hard en de kwaliteit is prima, maar niet verbluffend en hier zit geen Beats Audio bij. Maar dit is bij iedere smartphone zo.

MOGELIJKHEDEN
Ik heb lang getwijfeld over Windows Phone, maar uiteindelijk toch de overstap vanaf Android gemaakt. En ik ben er super tevreden over! WP werkt veel vloeiender, ziet er mooier uit, alles heeft een standaard-stijl, je kunt de themakleuren aanpassen... en zo kan ik nog veel meer opnoemen dat zeker heel fijn is aan WP. Sommige mensen noemen het ontbreken van een meldingsscherm een probleem, maar dit is onzin. Je home- en lockscreen vervangen dit meldingsscherm namelijk. Op beide kun je de meldingen van je favoriete apps laten verschijnen, zo groot en duidelijk als je maar wilt. Het enige, kleine, nadeel aan WP is, dat er redelijk weinig apps zijn, vandaar ook 1 puntje minder in deze categorie. Maar de belangrijkste, zoals Facebook, Whatsapp, Twitter, Youtube, etc. zijn er allemaal wel gewoon en deze werken prima. Bij Android heb je natuurlijk veel gratis spelletjes, dat is wat minder bij WP. Maar de spellen die er zijn, zijn van betere kwaliteit en bevatten tenminste niet agressieve adware en spyware, zoals die op Android.

GEBRUIKSGEMAK
Alles loopt super vloeiend, dus het gebruiken werkt optimaal. Er zitten leuke animaties tussen de acties die je doet, deze duren niet te lang en maken het zelfs lijken alsnog het laden nog sneller gaat en de telefoon flotter is. Bij Android hapert het navigeren vaak, dit is mij bij deze telefoon nog nooit overkomen. WP zelf is even wennen, maar na een dagje heb je het echt allemaal wel door. Alles is logisch en werkt via dezelfde structuur, dus als je de navigatie van 1 ding eenmaal door hebt weet je ook meteen hoe de rest werkt. Zelfs apps, zoals Whatsapp, zijn gebouwd op dezelfde structuur als het hele systeem zelf.

VORMGEVING & DEGELIJKHEID
Windows Phone zelf is prachtig, niks op aan te merken. En de telefoon ook; dun, licht, mooi afgerond, bolle randjes, en nergens randen of naden. Hij ligt lekker in de hand en glijd er niet uit door de coating. Wel beschadigd deze coating enigsinds in de hoekjes, maar dit valt niet heel erg op en is ook niet zo erg naar mijn mening.

CAMERA
Een belangrijk punt, vind ik zelf. Dit is namelijk een van de dingen die ik het meeste gebruik. De camera aan de achterkant is 8 MP, wat eigenlijk niks zegt. De kwaliteit is goed te noemen en ook bij weinig licht is het best aardig. Het is natuurlijk niet te vergelijken met een echte camera, maar hij doet het goed voor een smartphone. De camera aan de voorkant is eigenlijk het meest verbluffende, want deze kan ook filmen in full HD en de kwaliteit ervan is onwijs goed vergeleken met de concurrerende voorkant-camera's. Hij bereikt een enorm grote hoek, waarmee je niet alleen selfies of filmpjes kunt maken van jezelf, maar ook van wat er achter of naast je is. Als je veel Skyped, is hij dus helemaal ideaal. Maar ook als spiegel werkt ie goed.

GEHEUGEN
Dit kopje voeg ik even toe, omdat je het geheugen (8GB uit m'n hoofd) niet kunt uitbreiden met bijv. een Micro SD kaart. Ik was in het begin een beetje bang voor dit probleem, maar heb inmiddels wel gemerkt dat het niks uitmaakt. Windows Phone ruimt al haar cache, tijdelijke bestanden en resten netjes op (in tegenstelling tot Android, die vol raakt met dit soort troep) en zelfs met 8 spelletjes, honderden foto's, tientallen apps en bijna honderd hoge kwaliteit muzieknummers is mijn geheugen nog niet vol. Nergens voor nodig dus, zo'n uitbreiding. En mocht je toch te veel hebben verbruikt, dan kun je gerust als je foto's verwijderen. Want die worden automatisch ook opgeslagen in Skydrive, als je dit aan hebt gezet, dus je bent ze dan toch niet kwijt ookal staan ze niet meer op je telefoon. Dit geld trouwens ook voor video's.

CONCLUSIE
Mocht je twijfelen om over te stappen naar Windows Phone; zeker doen. Er is geen enkel ding dat ik mis. De telefoon zelf is een toppertje en een heel mooi instapmodel, zeker omdat bijv. de Lumia's veel duurder zijn. Vergeleken met een Lumia is dit dan ook gewoon een High-end WP toestel naar mijn mening. MS Office is voorgeïnstalleerd, en helemaal gratis. Alleen de standaard navigatie-app is niet heel handig voor in de auto, eigenlijk alleen voor als je lopend bent. Gelukkig zijn er zat andere navigatieapps te downloaden in de Store. De unibody (= design zonder naden) is erg mooi en voelt super stevig aan. Enig nadeel is wel dat je daarom niet de batterij eruit kan halen.

VRAGEN? Aarzel niet, ik bezit de telefoon nu al sinds mei 2013, dus ik weet echt alles over dit telefoontje :)

RoelofH 17-07-2013

Behoorlijk tevreden over dit toestel. Gebruik hem zakelijk, apps gebruik ik weinig en dat is een geluk want het aanbod is beperkt. Grootste gemis: je dataverbruik zelf bijhouden kan niet altijd want dat is afhankelijk van je provider.
KPN ondersteunt dit dus niet. Ongelofelijke misser - als een auto zonder snelheidsmeter, waarvan de verkoper doodleuk zegt: 'Ach, wanneer de bon op de map valt, weet u dat u te hard gereden hebt'

Vormgeving bevalt mij wel; het scherm is groot en zeer helder. Door de afrondingen oogt hij smaller en hij is vrij licht. Het geluid is uitstekend.

Batterij gaat kleine 2 dagen mee, mits je dingen als GPS en Bluetooth niet gebruikt en je de mail niet continu laat synchroniseren. Gebruik je het toestel veel, dan is het met een dag wel bekeken.

Geen grote problemen tot nu toe; af en toe een spontane re-boot. Zakelijk handig want synchroniseert vrijwel automatisch met alle office-spullen op en pc. Nadelen zitten vooral buiten het toestel; voor Windows zijn (relatief) weinig apps beschikbaar.

j.kanon64 03-05-2013

camera valt enorm tegen veel foto,s mislukken
Bluetooth erg slecht galm op de lijn slechte noise canceling
heb mijn oude htc titan weer bij me
voor mijn werk camera en Bluetooth nodig en net daarop faalt x8
besturings systeem win 8 is wel goed

DeFanaat 16-05-2013

Hoi, ik ben een echte nokia gebruiker. Alleen kan ik nu mijn abo verlengen en wil geen android of apple toestel, dus kies ik voor een windows phone. Helaas zijn de verhalen en reviews van nokia lumia toestellen niet altijd positief. Nu wil ik eigenlijk een HTC x8 nemen, alleen ben jij de enige die niet al te positief is. Waarom zijn de foto's zo slecht? Ik heb altijd begrepen dat je beter foto's kan nemen met een echte digitale camera. Wat is er mis met de bluetooth? Ligt het niet aan iets anders? Mvg, Dave

j.kanon64 17-05-2013

De camera vergeleek ik met mijn eerder toestel dit was een htc titan en die fotos,s waren perfect
dus ik denk dat ik verwend ben omdat deze foto,s toch beduidend minder zijn
de problemen zijn oa over of onderbeliching en veelal niet goed scherp

de Bluetooth is gewoon niet lekker en nu ik uit iritatie toch de titan weer gebruik is het stukken beter

als de de reviews online bekijkt blijkt dat de nokia beter scoord dan de htc x8
persoonlijk zo ik dus voor de nokia lumia gaan

MvL66 31-01-2013

Ooit gezegd "nooit meer een Windows toestel" Deze 8X samen met WP8 hebben mij overtuigd.

Tja, ik wilde nooit meer een windows toestel.. twee jaar geleden naar een HTC android toestel (Sensation) over gestapt en daar zeer tevreden mee.

Toch Begonnen aan de 8X al was het maar dat er nog nooit een HTC toestel op zich mij teleur heeft gesteld en ik veel goeds hoorde over het volledig nieuwe windows phone 8.

Geen spijt, ik ben zelfs verbaasd dat ik de Sensation al weken niet meer heb gebruikt en de 8X dus mijn hoofd toestel is geworden.

Plussen:

- Prachtig om te zien
- voelt gewoon goed in de hand (wil zeker niet groter)
- werkt zeer soepel en is snel
- Over Windows Phone 8.. het is logisch en werkt zoals mag verwachten, anders als Android en Apple maar zeker niet minder!
- Apps die ik echt niet kon missen van Android zijn er ook voor Windows Phone 8. Ik wacht alleen nog met smart op Nokia Drive voor onze regio én Instagram.
- SUPER geluid door Beats Audio! met een paar goede oordoppen of koptelefoon is het genieten, maar ook de speaker is niet slecht.
- Fysiek knopje voor camera.. waarom doen ze dat niet allemaal? Super!

Mijn conclusie is dat ik met de 8X gewoon verder kan terwijl ik dacht nooit meer Android los te zullen laten. Dit ligt vooral ook aan de live tiles op het startscherm en de snelle en logische manier om te komen waar je moet zijn op je telefoon. Je kan zeggen WP8 is jong en moet nog groeien, maar doet op geen enkele manier onder voor de andere systemen. Alleen de tijd zal het leren of het net zo groot zal worden.

Aan de hardware van de 8X zal het niet liggen zoals ik gewend ben is die prima (na mijn 6 vorige HTC's) en het design is mooi, vooral de felle kleuren zijn een frisse verandering in de markt.

MvL66 21-05-2013

We zijn inmiddels bijna 4 maanden verder en ik heb nog steeds de 8X als mijn dagelijkse telefoon in gebruik, inmiddels mis ik geen enkele app meer en ben meer dan tevreden met het toestel.

zorgen over de degelijkheid van de zachte gekleurde buitenkant zijn ongegrond, hij ziet er nog steeds als nieuw uit en 'schilvert' absoluut niet zoals ik eerder ergens heb gelezen.

De appstore van Windows groeit rap al is Instagram nog steeds niet officieel aanwezig.. er is inmiddels Itsdagram een prima app die je verbindt met je Instagram account en alles laat doen wat je met Instagram doet!!

Vooral de kwaliteit van de foto's die ik met de 8X maak is echt super, ongeloofelijk dat HTC dat eerder vaak mindere camera's in hun toestellen had zitten zo'n sprong hebben gemaakt met de 8X en natuurlijk nu met de nieuwe One.

Voor instappers in de smartphone markt is Windows Phone ongeevenaard, WP8 is eenvoudig en zeer simple op te pakken voor de ergste digibeet. Met een klein beetje hulp kan iedereen zo aan de slag.

De 8X is echt een juweeltje, zeker het desing en kwaliteit zijn top (geen plastic crap zoals de Samsungs) en de snelheid is zeer goed te noemen.

Ik raad hem nog steeds van ganse harte aan!

ollie205 18-12-2012

Prachtig toestel qua look & feel! Vorm is fraai en heerlijk licht.
Win 8 werkt heerlijk soepel en snel en scherm is grafisch schitterend.
Aantal apps neemt rap toe. De Whatss App is net uit en werkt als een zonnetje.
Toetsen op scherm zijn alleen vrij klein om te typen.
Accu is drama na mijn eenvoudige zakelijke Nokia E51, maar dat schijnt erbij te horen bij een slimme telefoon...

MvL66 01-07-2013

Afsluiten van gmail is belachelijk eenvoudig, zoals alle app's klik je gewoon op op het pijltje terug (links onder) hiermee sluit je een app af.

Als je het pijltje vasthoud krijg je een overzicht welke app's nog openstaan en die kan je dan selecteren om naar terug te gaan. Windows phone 8 is prettig hiermee omdat je niet zo snel allerlei app's open laat staan die vervolgens je batterij leeg trekken.

Veel plezier van je 8X ! het is een hele fijne telefoon die ook nog eens deze zomer de nieuwe versie van phone 8, phone 8.1 gaat krijgen!

robbertje58 30-06-2013

Vraagje, ik heb wat smart phones geprobeerd van andere, maar elke keer wanneer ik gmail open kan ik het niet afsluiten.
Rechts boven aan het gmail scherm staat op mijn gewone computer dat ik via mijn gmail naam de mail kan afsluiten als ik klaar ben.
Maar op een smart phone blijft dat stukje van de gmail balk buiten beeld, ook al probeer ik het scherm op te schuiven of te verkleinen.
het waren wel allemaal android telefoons.
Zou dat met een smart phone als deze met windows er op opgelost zijn en dat ik dus gmail kan afsluiten?

Alvast bedankt voor het antwoord.

DenniSundaY 18-11-2012

Echt een geweldig toestel. Het toestel draait op het nieuwe Windows Phone 8 en het loopt als een zonnetje. WP8 is heel simpel en toch zo geavanceerd. Het is een heel slim OS.
De telefoon heeft een goede bouw kwaliteit. Goede speaker, mooi scherm, fijne knoppen en vooral licht en dun. De camera is ook echt super.
De telefoon bied veel slimmigheden. Zo verlichten de touch knoppen automatisch als het donker wordt, en dit blijft goed werken. Houd je hand voor de sensor en ze springen aan. Haal hem weg en ze gaan uit. Ook kan je de camera vanuit slaapstand activeren door de camera knop ingedrukt te houden. Maar vrees niet: als deze in je broekzak zit zorgt de nabijheidssensor er voor dat de camera niet automatisch aan springt en foto's maakt.
Ook zitten de 'attente telefoon' instellingen er van HTC bij. Dat betekent dat de ringtone luider wordt als hij in je broekzak zit, zachter wordt als je hem oppakt en uit gaat als je hem omdraait. En wat vooral handig is, is dat HTC zelf een zogenaamde LiveTile heeft die de temperatuur en tijd weergeeft (wat andere WP8 telefoons niet hebben). ook is er een startscherm wat de temperatuur weergeeft en een bijpassend plaatje, ook alleen op de HTC 8X.
Over de batterij kan ik niet veel zeggen, want de eerste dagen gebruik ik hem zo veel dat hij maar een paar uur mee gaat. Ik zal hem deze week testen qua batterijduur en weer een bericht achterlaten ;)

DeFanaat 16-05-2013

Hoi, Je hebt de de HTC 8X nu een tijdje in je bezit.
Kan je me vertellen hoe lang je met een baterij lading doet?
En of het toestel nog steeds voldoet aan je wensen.

CeessieM 03-12-2012

DenniSundaY,

Je hebt de de HTC 8X nu een tijdje in je bezit.
Kan je me vertellen hoe lang je met een baterij lading doet?
En of het toestel nog steeds voldoet aan je wensen.

DenniSundaY 18-05-2013

Hij voldoet nog steeds aan mijn wensen maar ik ben wel tegen een paar dingen opgelopen.
De accu gaat niet al te lang mee. Dit komt immers ook door Wp8 zelf. Ik hoop nog steeds op een update om dit te verhelpen maar dat gaat nog lang duren. Het ligt er ook aan hoeveel apps je er op hebt staan die livetiles (dus push) gebruiken.
Verder ben ik in het scherm al een paar 'lichtvlekken' tegengekomen. Het scherm is heel mooi, maar ook heel zwak. Wees er dus heeeel erg voorzichtig mee!

DenniSundaY 04-12-2012

Hij voldoet zeker aan mijn wensen. Het enige probleem is dat veel apps (waaronder whatsapp) nog niet geoptimaliseerd zijn voor Windows Phone 8, en niet meegaan met de nieuwe beeldverhouding van de telefoon. Maar dit is wel netjes opgelost. Sowieso is er minder keuze in apps als bij iphone's, maar er is keuze zat. De accu is een apart geval. Je moet heel goed oppassen wat er op de achtergrond draait en wat je er mee doet. Ook heb ik veel aangepast om het maximale er uit te halen. Skype moet je bijvoorbeeld niet downloaden, dit is een echte 'battery drainer'. Ook zorgt push natuurlijk voor veel accu gebruik. Met normaal gebruik, wifi en push voor alle apps aan, beeldscherm automatisch, bleutooth en nfc uit, kan ik ongeveer net iets meer als een dag. Maar dit verschilt per persoon, het is hoe je er mee omgaat. Verdere updates zouden er voor kunnen zorgen dat hij langer mij zou gaan (heb ik ervaren met mijn LG Optimus 7 die na de mango update veel langer mee ging), maar dat is nu nog niet het geval.