Bosch PSM 18 LI

• Test panel 8.1 mrt 2020
Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 11 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch PSM 18 LI op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

4,6

h********@g******** 16-07-2021

Houdt er na een poosje mee op.

Geschreven voor: Bosch PSM 18 LI

Waardeloos apparaat. Heb er twee gekocht. Na ongeveer 2 jaar houdt het apparaat er gewoon mee op. Wanneer je het "strijkijzer"deel verwijderd (4 schroeven) draait het motortje prima maar wanneer je dit weer terug zet stopt het motortje er mee. Heb er eentje helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt en hij deed het weer, echter maar voor een paar maanden. Heb (bijna) alles van Bosch, werkt allemaal prima maar de PSM18LI is een grote teleurstelling.

marmara 28-03-2020

stevige accuschuurmachine met stofopvangbakje

Geschreven voor: Bosch PSM 18 LI

De Bosch schuurmachine zit in een stevige koffer en ziet er goed uit. De koffer is voor het eerste gebruik "verzegeld' zo weet je ook zeker dat jij een 'verse' te pakken hebt.
In de koffer bevindt zich het apparaat, de accu, de oplader, 3 velletjes schuurpapier en een gebruiksaanwijzing.

Ook zonder de gebruiksaanwijzing te raadplegen, klik je de accu makkelijk op het apparaat en is meteen gebruiksklaar.
Het velletje schuurpapier duw je op de zool en blijft als soort fijn klitteband aan elkaar kleven.
De greep vond ik zelf een beetje bol, met kleine dameshanden, maar werkte uiteindelijk prima.
Het apparaat heeft voldoende kracht en laat zich makkelijk verplaatsen, daar is niet veel kracht voor nodig.
Het meeste schuurwerk heb ik horizontaal gedaan, maar kan me voorstellen bij vertikaal werk dat ie qua gewicht best wel een beetje gaat doorleunen.
Aan de andere kant door zijn gewicht voelt hij ook heel degelijk aan.

Wat ik zelf miste in de koffer waren opzetstukjes voor smalle spijltjes of ergens makkelijk tussen te komen. Ik heb het tuinset compleet onder handen genomen en de grote gladde stukken, gingen als een tierelier, ook de rondingen van de armleggers gingen prima, maar tussen de spijltjes ging niet zo best. Het puntje van mijn schuurzool is ook al helemaal verfrommeld.
Je kunt net zo lang werken met de accu, totdat ie echt leeg is. Het is niet zo dat het vermogen steeds minder wordt, of dat ie zachter gaat. De lege accu was met vijf kwartier weer opgeladen en even zolang, kan je ook weer schuren.
Het stofopvangbakje vond ik ideaal, bij mijn oude schuurmachine had ik dat niet en was het altijd flink stofhappen, stofvrij is het echter niet.
Het bakje loshalen en leegmaken was een flink geworstel, om het bakje van het apparaat af te krijgen. Dat was minder.

Pluspunten

• krachtige accu
  • stofopvangbakje
  • degelijke kwaliteit

Minpunten

• geen extra opzetstukjes
  • legen en losmaken van stofbakje

Stembert 24-03-2020

Snoerloze schuurmachine

Geschreven voor: Bosch PSM 18 LI

Hoe fijn is het om een schuurmachine te gebruiken waarbij je niet hoeft te tobben met het elektra snoer. De nieuwe Bosch schuurmachine is handzaam, lekker makkelijk in gebruik en heeft een accu ipv een elektra snoer. Doordat de schuurmachine een accu heeft pak je m veel sneller.
Wel is het zo dat de balans van de machine iets beter mag zijn. De achterkant van de machine is met de accu wel wat zwaar waardoor de machine in je hand net niet in balans is. Dit merk je wanneer je vooral wanneer je een langere tijd achter elkaar aan het schuren bent.
Op de machine zit een opvang bak voor het stof maar echt goed werkt deze niet. Na de trap geschuurd te hebben zijn mijn handen, mijn gezicht en mijn haren goed wit van het stof.
Ondanks de min punten die ik hierboven opnoem is het een fijn basic apparaat.
Enige echte gemis is het niet kunnen regelen van het toerental. Vooral wanneer je fijn schuurwerk wilt doen is het kunnen aanpassen van het toerental toch echt een must.

Pluspunten

• Handzaam
  • Accu
  • Schuurpad verwisselbaar

Minpunten

• Gewicht
  • Balans
  • Geen aanpasbaar toerental

Brink86 24-03-2020

Krachtig, compact, makkelijk in gebruik en uitwisselbaar

Geschreven voor: Bosch PSM 18 LI

Dit product in de Bosch-lijn is eenvoudig en makkelijk in gebruik. Aan-en-gaan! De accu zit op een prettige plek, waardoor hij niet tot last is bij het schuren.
De machine is intense met schuren, de Bosch schuurt krachtig en blijft de gehele accuduur zijn kracht behouden met schuren.
Tezamen met andere producten in de Bosch-lijn is het makkelijk om accu's uit te wisselen, is hij leeg pak een ander en werk door. In de tussentijd kan je de lege accu weer opladen (in 60 min).
Moet je in een een klein hoekje zijn bij het schuren dan zit normaal altijd de kabel in de weg of is hij te kort zodat je er nét niet bij kan. Met deze schuurmachine heb je daar geen last van!
Ook goed om op te merken is dat het schuurplateau gedraaid en gemakkelijk vervangen kan worden. Dit komt de levensduur ten goede, normaal sluit altijd één puntje af en blijft het schuurpapier niet meer zitten.
Het microfilter is goed, maar verwacht geen stofvrije omgeving. Dit is ook niet wat je hiervan mag verwachten.

Pluspunten

• Degelijke kwaliteit
  • Over nagedacht - alles zit op de juiste plek
  • Ergonomisch design
  • Accu gaat langer mee dan verwacht
  • Accu's zijn uitwisselbaar

Minpunten

• Microfilter is goed, maar geen stofvrije omgeving
  • Duurder dan met kabel (accu heeft meer voordelen)

Rianne M 23-03-2020

Krachtige, draadloze schuurmachine

Geschreven voor: Bosch PSM 18 LI

Ik ben over het algemeen behoorlijk tevreden over deze schuurmachine, en zou deze aanbevelen.

Hij is erg krachtig, en doet qua prestaties niet onder aan een bekabelde variant; hij schuurt erg goed. Doordat deze schuurmachine draadloos is, is deze nog makkelijker in gebruik en is ook eenvoudig bijvoorbeeld buiten te gebruiken zonder verlengsnoeren erbij te moeten pakken.
De levensduur van de accu is ook prima, en mocht je na een paar uur schuren nog steeds door willen gaan; hij is voorzien van de Bosch power4all universele accu dus indien in bezit van andere Bosch apparaten kun je zo een andere accu erbij pakken.

Wat minder vond ik het gewicht, formaat en het stof-opvangbakje.
Het apparaat is redelijk zwaar, maar net niet storend, en in veel gevallen ligt hij toch op het te schuren oppervlak.
De schuurmachine ligt redelijk in de hand, maar als vrouw met vrij kleine handen is hij voor mij eigenlijk net te groot om comfortabel vast te houden voor langere tijd.
Het stof-opvangbakje vind ikzelf het minste aan dit apparaat; een aardig groot deel van het schuurstof wordt opgevangen maar lang niet alles, en naderhand het bakje uit elkaar halen om leeg te maken lukte gewoonweg niet (het dekseltje hoort los te komen door een klap ermee te geven op een hard oppervlak?!).

Al met al ben ik tevreden over een prestaties en werking van het apparaat. Voor meeste mensen waarschijnlijk perfect, maar voor mensen met kleine handen die veel achter elkaar willen gaan schuren is het wellicht goed om na te gaan of er alternatieven zijn.

Pluspunten

• Prestaties
  • Snoerloos
  • Accuduur
  • Eenvoudig in gebruik

Minpunten

• Wat groot als je kleine handen hebt
  • Stof-opvangbakje legen
  • Wat zwaar vanwege accu

smika 23-03-2020

Zeer goede accu schuurmachine

Geschreven voor: Bosch PSM 18 LI

Ik ben een zeer grote klusser en de uitdrukking “goed gereedschap is het halve werk”, is zeker waar. De Bosch PSM 18 LI, past zeker in deze uitdrukking.

In de box

Deze schuurmachine wordt in een mooie doos geleverd met daarin de schuurmachine zelf, de handleiding, 3 stukken schuurpapier (80,120, 180), een accu en de oplader.

Vormgeving/kwaliteit

De schuurmachine ziet er goed uit, voelt stevig aan en out of the box hoef je alleen de accu nog aan te sluiten. Ik heb zelf voor een man kleine handen, maar ligt erg lekker in de hand. Tijdens het schuren kun je makkelijk manoeuvreren en goed kracht zetten waar nodig. Over het afzuigmechanisme was ik vooral verbaast, welke in het verleden nooit echt goed werkte, neemt deze wel erg veel stof op, waardoor je ligt schuurwerk binnen kan uitvoeren. Ook is het mogelijk om de schuurplateau eraf te halen deze eventueel te vervangen.

De kracht

Altijd met apparaten gewerkt met stroomkabel, wat vooral vervelend is als je nergens een stopcontact hebt, maar hier kracht voor terug krijgt. Dit laatste kan ik nu nier meer als argument gebruiken aangezien hier behoorlijk veel kracht uit komt. Bij een volle accu heb ik het verschil met de bekabelde schuurmachine niet gezien. Na ongeveer 70% van de accu te hebben gebruikt, merk je iets verschil in power, maar schuren gaat nog steeds prima.

Accu

De accu is zoals hierboven beschreven krachtig genoeg voor een mooi schuurresultaat. Als je echt veel moet schuren, is het raadzaam om een tweede accu er bij te nemen om door te kunnen gaan als de ander aan het opladen is. Het opladen duurt ongeveer 30 minuten, wat niet erg lang is, maar als je veel te klussen hebt, kan 30 minuten veel zijn.

Schuurresultaat

De machine levert door zijn goede kracht een goed schuur resultaat. Mede doordat deze draadloos is, kun je overal makkelijk bij. Het hout voelt na het schuren mooi glad aan en kan direct bewerkt worden.

Eindconclusie

Een erg goede machine die lekker draadloos is zodat je over bij komt met een krachtige accu. Mocht je een nieuwe machine nodig hebben, zou ik je deze zeker aanraden.

Pluspunten

• Draadloos
  • Ligt lekker in de hand
  • Goed afzuigsysteem

Minpunten

• Geen 2de accu

Martine 23-03-2020

Degelijke Bosch kwaliteit stelt niet teleur

Geschreven voor: Bosch PSM 18 LI

Zelfs terwijl de schuurmachine nog ingepakt zit merk je al dat je een Bosch in handen hebt - de koffer waarin het apparaat verpakt is, is van de degelijkheid en kwaliteit die je van dit merk verwacht. Evenals de machine en bijbehorende onderdelen, alles voelt stevig en solide aan. Alles wijst zich naar het uitpakken vanzelf. De snellader laadt de schuurmachine binnen een uur op en je kunt aan de slag.

Het apparaat ligt goed in de hand. Prettig is de softgrip waardoor het apparaat fijn vasthoudt. Toch had een handvat waar je de hand doorheen kunt steken voor mij de voorkeur gehad, dit zou het voor mijn gevoel eenvoudiger maken het toch wel zware apparaat voor langere tijd te bedienen, ook omdat het best een groot en lompe machine is. Daar tegenover staan de voordelen van de puntige voorkant en het snoerloos werken.

Een groot pluspunt is voor mij dat de trilling van het apparaat slechts heel beperkt doorwerkt tot de hand. Fijn ook dat je de aan/uit knop niet voortdurend ingedrukt hoeft te houden!

De stofopvang functioneert boven verwachting goed. De hoeveelheid stof die na de klus in de omgeving beland bleek viel me ontzettend mee. Het legen van het bakje was daarentegen een minder makkelijk, rommelig klusje.

De accu hield het probleemloos vol om 3 deurkozijnen en een raamkozijn grondig te schuren. Tijdens het werken laten de indicatielampjes duidelijk zien wat de status van de accu is. Slim van Bosch is dat de accu onderling te verwisselen is met andere Bosch apparaten zodat je, als je meerdere apparaten in je bezit hebt, je door kunt werken terwijl de andere accu oplaadt. Het apparaat is krachtig en blijft dat ook gedurende de accuduur.

Alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen is mijn conclusie dat deze schuurmachine zeker aan te bevelen is.

Pluspunten

• Snoerloos
  • Accuduur
  • Stofopvangfunctie
  • Accu snel op te laden

Minpunten

• Groot, zwaar, lompe vorm
  • Stofopvang lastig te legen

Mike 23-03-2020

Compacte, maar krachtige machine

Eerste indruk
Het product wordt geleverd in een stevige draagkoffer waarin de schuurmachine, de oplader, de batterij en schuurpapier is op te bergen. De onderdelen zijn gemakkelijk uit de koffer te halen en goed bevestigd bij het openmaken valt er niets uit de koffer.

Gebruiksgemak
De Bosch PSM 18 LI is een compacte machine, voelt stevig aan en ligt goed in de hand. Zelfs met redelijk grote handen is het apparaat niet oncomfortabel in gebruik. De achterkant voelt zwaarder aan door de plaatsing van de batterij die aan de achterkant, dit belemmert het gebruik echter op geen enkele wijze. Als je de machine neerzet is hij altijd vlak met de ondergrond, dit vergemakkelijkt het verkrijgen van een goed resultaat.

Het stofreservoir werkt beter dan verwacht. Ondanks dat ik de klussen in goed geventileerde ruimtes heb gebruikt was er weinig stof te vinden na het schuren. Het reservoir is redelijk snel vol en wat lastig om te legen maar doet prima zijn werk.

Kracht
Voor het formaat is de machine krachtig genoeg om de meeste oppervlaktes te schuren. Het schuren van gips, oude tafellak en verf zijn zo geen enkel probleem gebleken tijdens het gebruik.

Accuduur
Na zo’n 1,5 uur non-stop schuren is de batterij leeg. Het opladen gaat met de bijgeleverde snellader redelijk vlug en na 30 minuten kun je de machine weer op volle kracht gebruiken. Wat mij positief verbaasde is dat de machine zijn kracht niet verliest, hij blijft met dezelfde snelheid en kracht schuren totdat de batterij leeg is. Je kunt dus echt 1,5 uur schuren op volle kracht voordat je de batterij moet opladen.

Resultaat
Over het resultaat ben ik zeker te spreken. De oppervlakten die ik ermee heb geschuurd waren glad en gemakkelijk te bewerken. Het meegeleverde schuurpapier is redelijk snel op, dus zorg dat je bij de aankoop alvast wat schuurpapier extra koopt.

Conclusie
Ik ben zeer te spreken over de Bosch PSM 18 LI. Het is een zeer compact maar krachtig apparaat waarmee ik mijn klussen prima kan klaren. De batterij gaat voor mij lang genoeg mee zonder zijn kracht te verliezen en laadt snel op. Het werken zonder kabel is een genot en ik merk geen verschil met mijn oude schuurmachine met kabel als het om kracht en resultaat gaat.

Pluspunten

• Krachtig en compact
  • Goede accuduur

Minpunten

• Stofreservoir moeilijk te legen

Menno 21-03-2020

Compact, krachtig, handzaam formaat voor al het schuurwerk

In de doos
Een snellader, de accu en 3 vellen schuurpapier met korrel 80,120 en 180.

De bouw
Solide bouw, voelt echt stevig aan. Door de accu voelt de Bosch wat zwaarder aan dan een draad gebonden schuurmachine maar daardoor kan je wel prima stevig tegen het te schuren object drukken.
De vorm is perfect voor de handen, denk dat de grootte perfect is voor middel tot grote handen.

Stofopvang
Kleine stof opvang. Het is een ronde aansluiting zodat er ook een (bouw) stofzuiger aangesloten kan worden.

Accu en gebruiksduur
Accucapaciteit 2.4Ah. Aan de voorkant van de schuurmachine bevinden zicht 3 groene leds die de accucapaciteit tonen. Na het schuren van 2 volle deuren was nog 1 van de 3 accu leds aan dus ongeveer 66% gebruikt voor 2 deuren. Je kan dus geen groot project achter elkaar doen. Wat wel merkbaar was dat de schuur intensiteit (trillen) duidelijk afnam bij de steeds leger wordende accu.
De accu was overigens binnen een half uur weer volledig opgeladen maar als je achter elkaar zou willen schuren van vele oppervlaktes zou een extra accu goed uitkomen.

Schuren.
Voor de test was een grote klus uitgekozen, schuren van 8 tuindeuren.
De temperatuur is niet al te hoog dus de binnenkant van de deuren geschuurd. Het schuren ging prima en weinig over te vertellen, het blijft tenslotte schuren en niet mee.
Dag 2: op de ladder de raamkozijnen op de 1e verdieping geschuurd. Hier komt de Bosch accu schuurmachine echt tot zijn recht. Geen lastige korte kabel, je kan op de trap gewoon van linker naar rechterhand gaan zonder dat je angstige momenten op de trap hebt van de kabel die je moet verplaatsen. Heerlijk!

Schuurpapier
Vollopen schuurpapier: De verf (7 jaar oud) is geschuurd met het meegeleverde 120 korrel papier. Na al 1 deur was het papier zo volgelopen dat het niets meer schuurde.
Ik heb daarna een 120 korrel van een ander merk gebruikt en deze liep duidelijk minder snel vol. Bosch had alleen sets met meerdere korrelgroottes die ik voor de deuren niet nodig had.

Nogmaals de stofopvang
Wat echt perfect werkte is de stof opvang, dit had ik niet verwacht want die passieve opvang bakjes werken meestal niet echt goed.
Deze werkt wel goed. De stof opvang nam een enorme hoeveelheid verfstof op en bijna niets op de grond. Je zou bijna binnen kunnen schuren zonder stofzuigen.
Het interne filter moet natuurlijk wel vaker gereinigd worden bij schuren van verf want dat zijn echt hele kleine stofdeeltjes.

Conclusie
Is een accu schuurmachine handig?... JA!! Het geeft echt veel meer vrijheid en de bosch is zo stevig en solide, je hebt echt een goed apparaat in je handen.
Het trillen is op de een of andere manier nauwelijks voelbaar in je handen wat fantastisch is, je wordt daardoor minder moe en kan je flink doorwerken. Echt een aanrader!

Pluspunten

• stofopvang
  • licht perfect in de hand
  • solide bouw

Minpunten

• accu relatief snel leeg

Tamara 21-03-2020

Krachtige schuurman!

Geschreven voor: Bosch PSM 18 LI

Wauw! Wat een super schuurmachine is dit!

Eindelijk een draadloze schuurmachine gevonden, waar de kracht van het schuren gelijk blijft naarmate de accu leger wordt.
De accu gaat lang mee , maar heb je een grote klus? Dan is het raadzaam om hem tijdens je pauze toch nog even op te laden of gebruik te maken van een tweede accu.
Een voordeel van de accu is dat deze bijvoorbeeld ook op de Bosch stofzuiger past en andere gereedschappen (bijv. De accudecoupeerzaag). Dus eigenlijk nooit een accu te kort.

De schuurmachine is draadloos, dus geem gestuntel meer met verlengsnoeren.
Ook zit de schuurmachine in een nette stevige koffer, wat we gewend zijn van bosch. Alles wordt makkelijk en netjes vervoerd.
Helaas wel een klein nadeel, het apparaat is door e accu zwaarder dan een gemiddelde schuurmachine. Dit is vooral even wennen denk ik.

Pluspunten

• Draadloos
  • Nette koffer
  • Accu te gebruiken op meerdere apparaten
  • Korte oplaad duur

Minpunten

• Zwaar in de hand

Jan Zanen 19-03-2020

Fijne krachtige machine

Geschreven voor: Bosch PSM 18 LI

Eerste indruk is goed, de schuurmachine wordt geleverd in de bekende stevige groene box en tijdens het vervoer zijn de onderdelen netjes “geborgd” en gaan dus niet heel de box door.

De machine wordt geleverd met een lader, filter, drie velletjes schuurpapier en één accu.
Het laadproces duurt één uur dus een tweede accu is aan te raden. Met een volle accu kan je maximaal een uur schuren dus dit zou elkaar dan mooi overlappen.

De eerste keer na het laden de accu van het laadstation gehaald en tot mijn grote schrik lijkt er een pin van de lader naar binnen gedrukt, maar na het bekijken van de afbeelding op de gebruiksaanwijzing blijkt dit zo te horen (het was me niet opgevallen voor ik de accu plaatste).

Wat ik vervelend vind aan de schuurmachine is de schuurvoet, ik weet niet hoe ze dit gemaakt hebben maar vergeleken met mijn oude schuurmachine is dit echt een verademing (toen ik het eenmaal door had). Het “klittenband” is geen klittenband maar een vernuftig “plakkend” geheel. Het vervelende is alleen dat ik dit niet door had en zat te zoeken naar hoe ik de bescherming van het klittenband kon halen alvorens het schuurvel te bevestigen. 😉

De schuurmachine ligt lekker in de hand, en schuurt echt waanzinnig goed. Hierover had ik mijn twijfels maar eenmaal aan het werk kan ik je zeggen dat hij niet onder doet voor een bedrade schuurmachine. De machine blijft krachtig schuren tot de accu leeg is, dus geen verlies aan schuurkracht.
Enige puntje waar ik wel wat last van had is de accu en het filter, deze steken vanwege hun grootte best wel wat uit en levert bij vervelende hoekjes wat frustratie op. In mijn geval bij het schuren van de wenteltrap, in sommige hoekjes kom je gewoon niet.
Bij het schuren van deuren en kozijnen heb je hier geen last van en is het een ideaal apparaat, zeker buiten op de ladder bij het schuren van de raamkozijnen.
Houd wel rekening met de stugheid van de schuurvoet dit kan voor wat uitdagingen zorgen omdat hij niet mee buigt met de vorm van het hout.

Pluspunten

• Ligt lekker in de hand
  • Krachtig tot het eind
  • Schuurvoet niet gevoelig voor haren

Minpunten

• Stugge schuurvoet kan vervelend zijn

martymars 15-09-2013

English: scroll down

Mijn Bosch Ventaro (je weet wel, met die stofzuigerkoffer erbij) deed het ineens niet meer en daarom ben ik naar een nieuwe gaan kijken. Kwam erachter dat het Ventaro stofzuigersysteem inmiddels achterhaald is en dat de techniek erg vooruit is gegaan, wat ik altijd fijn vind. Ik heb deze met accu gekocht bij de Gamma. Dit is vergeleken met de Ventaro zo veel beter! De Ventaro werd aangedreven door lucht en was veel minder krachtig. Ook kon die behoorlijk stil vallen als je wat kracht zette. Dat gebeurt bij deze niet. Ongelofelijk ook wat er allemaal uit zo’n batterijtje komt. Deze is verder veel handiger in het gebruik. Je kunt hem alle kanten opdraaien (geen stofzuigerslang die dan in de weg zit) en dus kun je meer plekjes bereiken. Ik denk wel dat het stofzuigersysteem van de Ventaro iets krachtiger was en beter filterde, maar het verschil is klein. Je kunt deze nog steeds goed binnenshuis gebruiken. Duurzaamheid heb ik niet ingevuld omdat ik hem nog maar een paar dagen heb, maar hij voelt wel duurzaam en stevig aan. Ik ben heel blij met deze aankoop.

My Bosch Ventaro (you know, the one with the sucking system case) suddenly stopped working and I decided to look for a new one. I found out that the Ventaro system is outmoded and that technology jumped forwards since, which I always enjoy. I bought this one with battery at Gamma. Compared to the Ventaro, this one is so much better! The Ventaro was driven by air and much less powerfull. It also became very slow as soon as you put some pressure on it. That doesn’t happen with this one. It’s beautiful that such a small battery can hold so much energy these days, when you come tot hink of it. This one is also much handier. You can turn him around without the hassle of a sucking tube, so you can reach more spots. I do think that the sucking system of the Ventaro was more powerful and was a better filter, but the difference is small in my opinion. You can still use this one indoors without a problem. I haven’t judged durability because of the short period it’s in my posession. It certainly has a durable and sturdy feel to it. I’m very happy with my purchase.