Bosch PSM 160 A

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 14 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Bosch PSM 160 A op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

TheSkyline 24-02-2014
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Prima schuurmachine, ik gebruik hem nu bijna 2 jaar met veel plezier. De kracht en het schuurresultaat zijn goed voor het type apparaat, het heeft niet de kracht van bijvoorbeeld een bandschuurmachine dus vandaar de 7.
Het kleine puntje komt overal, en de stofafzuiging werkt uitstekend. De geluidsproductie is prima, gehoorbescherming is niet nodig. Bij langdurig schuren kan de trilling vermoeiend zijn, maar het is minder storend dan bij vergelijkbare oudere apparaten die ik heb gebruikt. Wat betreft de reviews die schrijven over vast plakkend schuurpapier en hoekjes die te snel slijten een handige tip: laat het apparaat het werk doen en zet er niet te veel kracht op. Niet te lang op een plek blijven schuren en met de nerf van het hout mee schuren. Tot nu toe heb ik nooit een dergelijk probleem gehad, zelfs niet na het onafgebroken schuren van 8m2 steigerhout.

erik de ruiter 25-04-2013
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Bijna 8 jaar in het bezit van dit apparaat en hij werkt nog steeds prima, de punt van de voetzool slijt na verloop van tijd en die heb ik dan ook 1 maal vervangen. Ik heb er nu 2 woningen mee geschuurd. De roterende punt vd schuurzool is slim bedacht zodat het papier langer meegaat. De stofafzuiging vind ik persoonlijk niet optimaal, maar toevallig deze week ontdekt dat er ook een adapter te verkrijgen is waarmee hij op de stofzuiger is aan te sluiten. Helaas is de adapter niet passend met die van mijn Kärcher stofzuiger, maar daar vinden we wel wat op :)

Niet oke 08-08-2012
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Na een paar minuten schuren op een plint, was het schuurpapier vastgekleefd aan het apparaat.
Bosch gebeld: U mag niet een paar minuten op een plek schuren, wordt de voet te heet en kleeft het papier vast aan de houder.
Reparatie kosten klant.
Hiervoor een huisschuurmachine van Gamma gehad, ging jaren mee "ook met schuren op een plek".
Volgende keer toch maar geen zogenaamd duur A-merk zonder service, maar gewoon een huismerk.

H Verhaaf 22-03-2012
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Heb nu enige tijd de Bosch PSM 160 A Handpalm schuurmachine in gebruik en voldoet aan al me verwachtingen.

Had eerst een black & decker maar die begaf het al na 2 deurposten en een deur. Had hem al 2jr maar nooit gebruikt nieuw van air miles gekocht. kwam dus mooi de schuurzool los.

De Bosch PSM 160 A Handpalm schuurmachine voelt steviger aan, is wat zwaarder maar heeft meer vermogen. jammer dat er geen extra accessoires bij zit zoals die speciale schuur voetjes. vind dat voor deze prijs wel een tekort koming en kan ze ook nergens verkrijgen.

De Bosch PSM 160 A Handpalm schuurmachine schuurt fijn maar de kleefkracht van de zool aan het schuurpapier had ook beter gemogen, de zool is snel vuil en moeilijk schoon de krijgen waardoor het schuurpapier snel gaat geleiden. Maar in grote lijnen een klasse apparaat.

Anne-Puck 26-06-2011
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Kocht deze machine naar aanleiding van positieve reviews.
Echter na een paar kleine lastige hoekjes is het puntje van de machine compleet versleten.
Heb er nog helemaal niet veel mee geschuurd. Platte vlakken pakt hij niet mooi, dus je werkt automatisch op de randjes.
Bij langer dan 10 min schuren smelt het rode laagje tussen het schuurpapier en de machine en de het klittenband kussen laat dan los.
Ik heb nog niet gevonden of alleen het voetstuk te vervangen is.

Li23 10-06-2011
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Nadat ik de reviews had gelezen op deze site leek de keuze duidelijk; deze machine zou het worden.
Tot ik in de winkel was om 'm te kopen. De knop waarmee je de machine vasthoudt en stuurt bleek behoorlijk groot en als je er lang mee wil werken dan kan dat voor problemen zorgen. Deze machine is echt gemaakt voor grote (!) mannenhanden. Maat XXL. Daarbij is de machine behoorlijk zwaar, zeker als je 'm vergelijkt met soortgelijke machines van andere merken en zelfs ook vergeleken met de andere Bosch apparaten.
Omdat dit aspect in geen enkele andere review is genoemd, leek het me goed dit te vermelden. Ikzelf ben om deze redenen met een ander schuurapparaat de winkel uitgegaan.

Mark 27-04-2017

Je reviewed een apparaat terwijl je het alleen maar in je handen gehad hebt zonder het daadwerkelijk te gebruiken?

BigBen92 04-05-2011
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Vandaag een PSM 160 A gehaald voor het schuren van een steigerhouten meubelset. Heb het eerst geprobeerd met een PDA 240 E die we al een flink aantal jaren in bezit hebben. Maar dit apparaat begon steeds meer herrie te maken, harder te trillen en bovendien was het klittenband op de schuurplaat zo goed als weg. Tijd voor een nieuwe dus.

De eerste indruk van de PSM 160 A was super, want wat schuurt ie lekker! Ik ben gewend van de PDA 240 E dat als ik een uur heb staan schuren ik mijn hand nog een tijdje voel trillen. Geen last meer van want je voelt hem bijna niet!

Natuurlijk ook een groter schuuroppervlak, dus meer schuren in minder tijd.

De stofbox werkt naar mijn mening best wel goed. Het is natuurlijk geen echte stofafzuiger, maar het is al (veel) beter dan niks! Na een dagje schuren heb ik toch 4 keer een volle stofbox moeten legen!

Nog een tip:
Bij Praxis hebben ze van Baseline van die pakjes met verschillende korrels schuurpapier voor 7 euro!

Jos W 08-01-2011
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Heb deze schuurmachine gekocht omdat ik niet tevreden was over "De Mouse"van Black en Decker.
Heb binnen 4 jaar reeds 3 keer een Mouse versleten.
Het was telkens de schuurvoet die kapot ging,begon opeens hard te trillen en maakte veel geluid.
De bevestigingspunten van de schuurzool is een zwak punt bij B&D.Ook het kleine schuurdriehoekje is een minpunt.
De duurzaamheid is dus een zwak punt bij deze machines.
Hoe deze Bosch het doet qua duurzaamheid moet ik nog afwachten.Tot nu toe zeer tevreden.
T.o.v. B&D is het een verademing,weinig geluid en trilling,ligt goed in de hand,en redelijke stofafvoer.

bruyere 47 05-09-2010
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

ik heb deze bosch nu enkele weken, en heb hem al veel gebruikt. ik ben er zeer tevreden over. als onderhoudschilder heb ik veel te maken met houtrot reparaties. De gerepareerde delen zijn prima te schuren met deze bosch. Het schuuroppervlak bestaat uit 2 delen, het bovenste deel slijt nu eenmaal het snelst.Maar als je het driehoekje een kwartslag draait, maak je volledig gebruik van het schuuroppervlak. Stofopvang is goed, ligt goed in de hand, en maakt ook geen iritant veel lawaai. Over de duurzaamheid kan ik nog niet veel zeggen, maar ik heb ook een afbrandfohn van Bosch en die doet zijn werk zonder problemen al 8 jaar. Al met al, ik ben er zeer tevreden over, echt een aanrader

de_kers 17-08-2010
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Prima schuurmachine. Gebruik 'm voornamelijk voor het schuren van kozijnen. De punt komt praktisch overal. De Bosch is licht en de grip goed; je houdt 'm dus makkelijk in één hand. Trilling is er wel, maar valt mee en geluid, ja welk schuurmachine maakt geen geluid...? Stof is minimaal door de opvang.

Het verwisselen van de schuurvellen gaat simpel. Via een internetwinkel een paar pakketjes van Wolfcraft besteld (originele Bosch = veel te duur). Maar nu zag ik bij de Action nog goedkopere pakjes van 10 stuks liggen. heeft iemand daar ervaring mee?

Ik hoop lang plezier te hebben van dit apparaat.
Gekocht met koffer+proefvellen tijdens een 25% korting actie in een bouwmarkt(= goedkoper dan via internetwinkel)

Baudirover 04-01-2010
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Prima schuurmachine, eerste maal gebruikt om hout van klemmende deur weg te schuren + matschuren van verfdeuren : praktisch geen stof dat overal rondvliegt (door het stofopvanghoudertje), apparaat ligt goed in de hand, trilling + lawaai is niet hinderend tijdens het schuren. Vastzetten van het schuurpapier door het klittebandsysteem werkt zeer goed

Edwin22 16-03-2009
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Ik heb dit apparaat nu ruim een jaar in bezit en heb er mijn hele huis buiten mee geschuurd. Alle kozijnen waren voorzien van houtlak, en aangezien ik naar wit wilde gaan, moest ik de hele laklaag overal verwijderen.

Met de Bosch PSM 160 A ging dit zeer goed, ook de kleine hoekjes zijn aardig te schuren zodat je geen Delta nodig hebt.

Het apparaat verkeert na al dit werk nog steeds in een zeer goede staat!

surfdude 02-02-2008
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

Prima machine, heeft de punt van een mouse en het oppervlak van een vierkante machine. Genoeg power en voelt goed en degelijk aan. Van de stofopvang moet je je niet teveel voorstellen, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor mijn Metabo excenterschuurmachine (FSX 200 Intec, toppertje)... En dat kan ook eigenlijk niet, want dan zouden alle 160 Watt'jes alleen daar al nodig voor zijn...
Ik gebruik zelf origineel Bosch schuurpapier, heb nog geen goed en goedkoper alternatief kunnen vinden.

Is dat belangrijk? Kijk dan bijvoorbeeld eens naar de Bosch Ventaro, dat is een schuurmachine aangedreven door de zuigkracht van de bijgeleverde stofzuiger van 1400! Watt. Die staat nog bij mijn ouders in de doos dus daar kan ik verder niks over zeggen...

evil.k 04-07-2007
Geschreven voor: Bosch PSM 160 A

het is een prachtige machine, trilt onder de voet niet in de hand, driehoek puntje is goed voor elkaar het valt er niet af zoals bij een ander merk.

hij geeft wel iets stof af maar je moet je wel beseffen dat je aan het schuren bent.

er is wel 1 min punt en dat is dat je hem niet op zijn kop moet houden, dus het filter om hoog dan is de kans groot dat hij even wat schuurstof naar buiten toe blaast.