Braun Series 5 5090cc Elektrisch scheerapparaat met Clean & Charge Station

• Test panel 8,2 jan 2013

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 20 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Braun Series 5 5090cc Elektrisch scheerapparaat met Clean & Charge Station op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,4

Anoniem 28-12-2013
Net in het bezit van de Braun 5090cc.
Nou, ze laten Philips een poepie ruiken daar bij Braun.
Apparaat ziet er degelijk uit en het scheerapparaat is verbluffend. Was hier voor in het bezit van een Philips SensoTouch 3D. Ik dacht dat dit al het neusje van de zal was, tot dat ik deze Braun 5090cc in mijn bezit kreeg.
Bijna net zo glad als een mes. Maar we zijn tenslotte kerels en hoeven er niet uit te zien als een spiegel.
Prima Braun!

Anoniem 15-12-2013
Heb hiervoor 4 jaar een Braun Series 7 790cc gehad. Scheerde fantastisch, maar:
na 3 jaar werd de zilveren lak aangevreten door de Clean & Renew vloeistof en na 4 jaar begaf de tondeuse het! Zat trouwens wel op een vreemde haakse manier aanhef apparaat.

Heb nu sinds een paar dagen een "mindere" series 5 5090cc. Hier zijn echter tekorten van de oude series 7 verbeterd: Kop zit beter dicht, waardoor hij geen baardhaar meer knoeit op kleding.
De scheerkop is dezelfde als die van de Series 7, maar hij pulseert niet. Toch een minstens een even goed scheerresultaat als de series 7 na 4 jaar. Bovendien geen gekriebel door de trillingen en veel minder geluid! Tondeuse zit op een meer ergonomische manier aan de body vast en is daardoor makkelijker te hanteren.

Het toestel ligt goed in de hand

Ben benieuwd hoe de body zich houdt in het schoonmaakapparaat, maar denk dat dit goed zal gaan, omdat dit toestel niet gelakt is.

Anoniem 17-03-2014

Ik heb mijn oude Braun Series 7 790cc laten repareren bij Braun. Ben positief verbaasd: de body is gratis vervangen, omdat Braun vindt, dat dit zo niet kan na een paar jaar. Top service!
Heb nu deze Braun met de 100 dagen niet goed geld terug actie retour gestuurd.
De oude Braun 790cc scheert toch sneller, gladder en preciezer.
Ik moest bij de 5090 te vaak over een zelfde plek scheren, omdat er haartjes gemist werden. Dat doet de 590cc echt veel beter in één keer.

andredhont1 13-05-2013
Een prachtig en goed toestel, enkel zoals reeds vermeld het te losse laadsnoer, en de knop aan/uit op een verkeerde plaats; Zonder het te weten duw je hem af.

Boyke85 12-03-2013
Erg blij met dit scheerapparaat, nu een paar dagen in bezit. Hij scheert naar mijn mening nog beter dan nat met een gilet mesje! Dus echt een aanrader! Echter hij is wel erg duur. Cleaning station is ook top moet alleen te vaak bijgevuld worden.

Frank_1987 21-01-2013
Ik heb dit product getest via het Kieskeurig.nl Testpanel. Scheerapparaat ziet er erg mooi uit en de batterij gaat lang mee. De trimfunctie werkt echt ideaal en de clean en renew is ook erg praktisch. Ik was alleen niet super tevreden over het scheerresultaat. Ik voelde hier en daar nog wat stoppels. Kortom: prima scheerapparaat voor de snelle scheerder!

JBBrouwer 17-01-2013
Scheerapparaat getest voor het Kieskeurig Testpanel.

Ik heb de Braun nu ruim twee weken in gebruik en ben op een aantal punten positief maar heb ook zeker op-aanmerkingen.
Ik gebruikte voor ik aan de test van de 5090 begon zelf een Braun 760cc4 scheerapparaat dus was al wel gewend aan de manier van scheren en de kop van Braun apparaten.
Voor het testen van een scheerapparaat (als je bijvoorbeeld nat scheert) is twee weken eigenlijk te kort, Braun zelf geeft ook aan dat de huid zo ongeveer twee weken moet wennen aan deze manier van scheren.

- Scheert erg prettig, d.w.z. niet agressief en erg glad.
- Schoonmaaksysteem werkt prettig en dan ruikt het apparaat ook meteen weer fris, en heeft hij gelijk een vaste plek om hem op te bergen.
- Lange accuduur
- Makkelijk schoon te maken buiten het basisstation om. (leegkloppen en onder de kraan afspoelen)
- Opladen kan ook zonder basisstation.
- Scheert gewoon prima, zowel korte baardgroei als wat langere haartjes van een paar dagen zeg maar.

- Na het schoonmaken in het basisstation droogt hij statde kop niet, dus kop is nat als je hem uit het station haalt.
- Positie van de trimmer vind ik niet heel handig, bij trimmen zit de scheerkop wel eens in de weg.
- Vastzetten van de scheerkop kan wel maar echt vast zit hij dan niet.

Mogelijkheid;
Scheren en trimmen, meer verwacht ik ook niet van een scheerapparaat.

Gebruiksgemak;
Makkelijk in te schakelen, niet teveel lawaai.
Indicatie voor accu.
Indicatie lampje voor de status van de scheerkop (schoon/vuil)

Resultaat;
Apparaat scheert goed glad, zowel korte als langere baardgroei. lastige plekjes zoals bij de kin etc doet hij prima zijn werk zonder hard te hoeven duwen of de huid strak te trekken.

Design;
Design is modern en spreekt aan. mooie rode accenten. Verder is goed rekening gehouden met de grip (anti sliplaag) en is het gewicht erg prettig verdeeld waardoor hij goed in de hand ligt.

Lastige plekken;
Niet veel over te zeggen dan dat hij dat prima aanpakt. bij eerste keer niet alles weggeschoren maar in de tweede/derde gang erna keurig glad.

Clean en Renew;
Clean en renew system is erg gemakkelijk, al moet ik zeggen dat ik hem altijd eerst uitklop voordat ik hem in het station zet. enige nadeel vind ik dat de kop nat blijft, dus dat hij hem niet droogt. (doet de 7 serie wel)

Makkelijk mee te nemen;
Apparaat is handzaam, maar verwacht ook niets anders van een scheerapparaat eigenlijk. Hij wordt erg compleet geleverd met een reistasje wat erg stevig is en waar hij prima inpast, een ander verreiste is dan de accuduur en daar scoort hij prima mee.

Wat me opviel bij het verwijderen van de scheerkop is dat dat niet heel soepel gaat, ik weet dus niet of dit ligt aan nieuwigheid.

jan5569 12-10-2013

Hoe is het scheerresultaat als je verglijkt met de 7 serie (760cc)?

Linssen 16-01-2013
Ik heb het scheerapparaat getest voor Kieskeurig testpanel.

Een zeer prettig en naar mijn idee een goed scheerapparaat waar het ook voor bedoelt is.
Scheert snel en grondig. Alle haartjes die normaal achterblijven scheert dit apparaat moeiteloos weg.
Enige minpunten die ik ervaren heb zijn, dat de oplaadkabel niet goed blijft zitten. Schiet steeds los bij het apparaat en schoonmaak dok. Verder maakt het best wel wat lawaai. Maar dat neem ik op de koop toe omdat ik nog geen apparaat gebruikt heb wat zo'n mooi scheerresultaat geeft.

Echt een aanrader. Alleen jammer dat die zo duur is.

Bert2345 16-01-2013
Ik heb dit apparaat getest als onderdeel van het Kieskeurig Testpanel. Het scheert goed. Het is heel anders dan nat scheren, en is in veel gevallen ook fijner. Geen wondjes, geen branderig gevoel, scheren zonder spiegel enz.

Het enige wat ik minder prettig vond was de schoonmaakdock, de geur van de vloeistof vond ik te penetrant. Het voordeel is echter dat je apparaat goed gereinigd wordt en ook gesmeerd! Dat zou de levensduur wel eens positief kunnen beinvloeden. Al met al een aanrader.

Cowboy_Henk 16-01-2013
Ik heb dit via testpanel kunnen testen.

Een geweldig scheerapparaat. Hiervoor scheerde ik me met een goedkoper model van Braun (series 3) en die deed zijn werk wel, maar het miste vele haartjes, vooral aan mijn hals. Dan moest ik mijn scheermesje nemen en zo de resterende haartjes toch handmatig wegscheren.

Niet zo met de Braun 5090CC, alle haartjes zijn perfect gladgeschoren!

sebastiaan klomp 16-01-2013
Dit product mogen testen via testpanel het apparaat evenaard het nat scheren zonder irritatie te verkrijgen. Super qua design resultaat en comfort en zal iedereen die twijfelt om dit product te willen aanschaffen kunnen vertellen dat je s ochtends je bed uit rent om je te willen scheren. Na een korte periode ben je verkocht en verslaafd.

Sjark 15-01-2013
Ik heb dit scheerapparaat via Kieskeurig mogen testen.
Dit is gewoonweg een fantastisch scheerapparaat. Scheert mooi glad (ook op de moeilijk bereikbare plekken). De kwaliteit is bijna bijzonder te noemen. Ziet er super uit, terwijl het "maar" een scheerapparaat is. En hij voelt ook erg degelijk aan.

Ideaal is het Clean&Charge station waarmee dit scheerapparaat gereinigd en gesmeerd kan worden (na iedere twee keer dat het scheerapparaat gebruikt is). Nadeel is toch wel de erg hoge aanschafprijs en de terug komende kosten voor de reinigingscartridges die eens in de acht weken vervangen moeten worden.

Al met al een scheerapparaat wat erg goed voldoet, maar waar toch ook een zeker prijskaartje aan hangt.

meneer jelle 15-01-2013
Ik heb de Braun 5090cc mogen testen voor Kieskeurig.
Ik vind het een prettig en degelijk apparaat, al vind ik hem wel aan de dure kant.
Normaal scheer ik met een gilette mesje, dit omdat ik een erg gevoelige huid heb. De 5090 is een goed apparaat voor mensen zoals ik met een gevoelige huid, want deze zorgt voor amper tot geen irritatie na het scheren.
Het reinigings/oplaad station is erg groot, maar reinigt wel goed.
Jammer dat je nog geen grote fles met navul vloeistof kan kopen voor de apparaat, je zal dus iedere keer een nieuwe reinigingscartridge moeten kopen.

mrderuiter 14-01-2013
Mooi vorgegeven apparaat. Scheert alleen niet goed voor mijn baart groei waardoor ik niet het beste resultaat heb. Ook het reinigen gaat snel na elkaar waardoor je vaak moet navulen en wat dus weer exra geld kost na een te dure aanschaf van het apparaat. Scheren van moeilijke plekken gaat wel prima door de roternde scheerkop. Ook het opzet stuk werkt goed.het stekkertje is wel iritant, dat schiet elke keer los. Ik heb dit apparaat getest via kieskeurig.nl testpanel en ik de variant kopen waarmee je onder de douche kan.

John Metz 14-01-2013
Ik heb dit apparaat een aantal weken mogen testen namens Kieskeurig.
Ik scheer al jaren met scheerapparaten van Philips en altijd wel nieuwsgierig geweest naar resultaten van andere merken.
Alleen dit kan je helaas nooit uittesten en elk huidtype is ook weer anders.

Het apparaat wat ik heb mogen testen was fijn in gebruik en naar mijn idee gaat de batterij ook bij dagelijks gebruik lang mee.
Het schoonmaaksysteem is naar mijn idee wel een dure oplossing, elke keer gaf hij 3 icoontjes aan en dat betekend een grondige reiniging en dat was bij elke dag scheren.
Ik heb op zich wel een gevoelige huid, maar hier had ik bij dit apparaat geen last van.

De prijs voor dit apparaat vind ik wel wat aan de hoge kant.

Het scheren op lastige plekken, in mijn geval onder de neus en nee ik heb geen grote neus, gewoon een gemiddelde neus.
Hier kwam het apparaat naar mijn idee lastig bij.

rkln 14-01-2013
Ik heb voor Kieskeurig deze Braun 5090cc getest en ben er erg tevreden over. Het scheert snel en glad, ook na een paar dagen niet scheren. Het scheren is comfortabel en levert weinig irritatie op. Het apparaat voelt erg degelijk aan, over de lange termijn kan ik helaas nog niets zeggen. Met het clean en renew systeem waarmee het scheerapparaat zichzelf reinigt en onderhoud is het gebruikersgemak optimaal, en ook de mogelijkheid om een reisslot in te stellen is een uitkomst.

Samira1985 14-01-2013
Ik mocht dit apparaat testen van kieskeurig, ik ben er heel tevreden over, het scheert snel en ook meteen goed, dus je hebt meteen na 1 beweging al een glad resultaat, het bereikt makkelijk de moeilijkste plekken.het is in vergelijking met de oudere modellen van Braun zeker een verbetering.

Fam vd Veen 14-01-2013
Ik mocht dit apparaatje testen voor Kieskeurig.
In het verleden heb ik ook eens een Braun apparaat gehad en daar was ik ook altijd tevreden over. Na een paar jaar overstap gemaakt naar een Philishave jaren en die goed te hebben gebruikt moet ik vermelden dat deze Braun het glansrijk wint van mijn Philishave.Echter blijf ik van mening: Handmatig scheren wint het altijd qua tijd van scheren met een machientje ongeacht het merk!!

Pieter 12 27-12-2012
Heren
Even dit even voor alle duidelijkheid.
Natuurlijk heeft Braun redelijk goed
gescoord met dit type.

Duidelijk een wat geforceerde motor !
Deze is in vergelijking met zijn wat oudere
broertjes duidelijk een wat beter opgewaardeerde schuurmachine, met alle respect
qua stuwkracht en power.

Dit alles alles heeft als voordeel dat scheren een fractie sneller gaat als zijn oudere broertjes en zusjes.

Daar hebben ze goed op ingespeeld bij Braun, kan niet anders zeggen.
Verder is het concept het zelfde als zijn vele ilustere
voorgangers.
Dit even voor alle duidelijkheid.

Verder is dit apparaat redelijk tot goed, en nogmaals scoort alleen omdat de motor wat meer power heeft.
Jammer alleen dat het scheerblad en het totale concept niet wat meer onder handen is genomen.
Wie weet, het volgende type van Braun !
Gr.
Pieter

Rianneman 23-11-2012
Een mooie, degelijke machine die snel scheert en telkens netjes schoon is voor gebruik, elke ochtend met een citroengras fris geurtje scheren.
Met mijn zware baardgroei krijg ik mijn kin met dit apparaat helaas niet goed glad en blijft er een geirriteerde huid achter.
De tondeuse werkt goed, maar is te klein om de bakkebaarden te stylen.
Kortom: een goede degelike machine, maar niet goed genoeg voor mij.