Reflecta Super 8 Scanner

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 2 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Reflecta Super 8 Scanner op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

3,5

Huub 13-11-2017

Slechte kwaliteit

Geschreven voor: Reflecta Super 8 Scanner

Omdat de 2017 versie van dit apparaat nu ook voor Mac geschikt was, had ik de hoop dat het geduld dat nodig is bij het beeldje voor beeldje scannen, beloond zou worden met tenminste acceptabele beeldkwaliteit. Maar voor de prijs van dit apparaat kun je al heel wat uurtjes smalfilm bij verschillende bedrijven aanbieden voor digitalisering, dat levert véél betere resultaten op. Bij Mediamarkt had ik een demonstratie gezien, daar werkte men met een realtime scanner die verrassend scherpe beelden opleverde.

De Reflecta Super 8+ scanner doet er ongeveer 40 keer zo lang over (2,25 seconden per beeldje), dus een half uurtje film scannen duurt bijna een etmaal (als de film niet vastloopt en dat is bepaald geen denkbeeldig risico!). Mijn hoop was dat het kwaliteitsverschil tussen de professionele Mediamarkt scanner en de Reflecta Super 8+ scanner niet zozeer in de beelden zou zitten, maar in de snelheid van de sensor en de rest van het apparaat. Helaas bleek dat zeker niet het geval...

Ik weet niet hoe het onder Windows werkt, maar de Mac-versie van de scansoftware CyberView S8 functioneert niet naar behoren. Een bestaand project kun je niet op een later tijdstip verder scannen, want de eerdere scandata gaan dan verloren. De software loopt soms helemaal vast, waardoor je geforceerd moet stoppen.

Hoewel de prijs een pluspunt lijkt, klopt dat niet helemaal omdat de kwaliteit gewoon zeer wisselvallig is. Daardoor wordt de traagheid extra irritant als je vanwege het slechte resultaat opnieuw moet beginnen. De volgende doorgang kan namelijk best beter, maar ook slechter worden.

Pluspunten

• prijs?
  • hardware makkelijk te bedienen

Minpunten

• kwaliteit van de scans
  • software voor Mac onstabiel

Huub 14-11-2017

Ter aanvulling:
Ik heb er nu drie dagen op de Mac mee gewerkt. Het blijkt nu dat de data toch niet verloren gaan bij een geforceerde stop van de software; er wordt een nieuwe map aangemaakt met de volgende beelden.

Dat betekent dus dat het niet klopt wat ik in mijn review schreef: je kunt wel degelijk een bestaand project later vervolgen. Het geforceerd moeten stoppen van de S8 scannersoftware blijft zich helaas regelmatig voordoen; volgens de gebruiksaanwijzing kun je dan de scanner nog wel bedienen en zo een beeldje vooruit of achteruit zetten, maar de scanner reageert dan nergens meer op. Na de geforceerde stop is de scanner wel weer aanspreekbaar.

Wat de kwaliteit van de beelden betreft: de scherpte blijkt heel erg afhankelijk van de toestand van de film. Als deze goed is schoongemaakt, wordt de scherpte zichtbaar beter en kan zich bijna meten met professionele resultaten. Maar helaas loopt de scanner wel makkelijk vast zonder aantoonbare reden.

Gerard 13-01-2018

Hoe kan het dat de de scankwaliteit van dit apparaat in 1 dag zoveel verbetert is. Dan moet de film toch wel heel vuil zijn geweest. Beveelt u mij dit apparaat nu wel of niet aan? Gerard

M. Filius 23-12-2016

Slechte bouwkwaliteit, Slechte resultaten

Geschreven voor: Reflecta Super 8 Scanner

Dit product waarvan wordt beloofd dat het 8 mm films kan scannen frame by frame in een resolutie van 1920 x 1080 dpi, voldoet hier absoluut niet aan. (de resolutie is slechts 1175 x 863) Na twee weken testen van dit apparaat waren de resultaten ronduit bedroevend te noemen. Dat het apparaat niet snel is met het scannen is acceptabel, gezien de relatief lage prijs. Maar de kwaliteit van de opgenomen frames is zeer slecht. Diverse films zijn uitgeprobeerd op dit apparaat. Donkere filmbeelden zijn zelfs na beeldrestauratie onbruikbaar; goed belichte beelden zijn redelijk; maar niet scherp ingescand (getest met divers films) Daarnaast 'verspringen' soms de ingescande beelden, waardoor zeer onrustige beelden ontstaan. De bouwkwaliteit van het apparaat is ook van twijfelachtige kwaliteit. Een alternatief apparaat bestaat er helaas niet rond deze prijsklasse; dus óf doosparen voor iets professionelere apparatuur (minimaal € 2500,-) ; of de films door een bedrijf laten overzetten. Het is onbegrijpelijk dat een, toch wel gerenommeerd merk als Reflecta, zo'n product in de markt durft te zetten.

Pluspunten

• Lage prijs

Minpunten

• Slechte bouwkwaliteit
  • Eindresultaat scans slecht
  • Informatie fabrikant niet correct