Canon CanoScan 8800F

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Canon CanoScan 8800F op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,5

czwaard 06-10-2011
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Gebruik al enkele jaren canonscanners tot volle tevredenheid.
Nu sinds een jaar gebruik ik de 8800f niet alleen voor documenten maar ook om negatieven te scannen wat zeer goed gaat. Ook de grootformaat negatieven (tot 6x12) worden goed gescand. De negatieven en dia's importeer ik in adobe photoshop e. Waar ik deze goed in kan bewerken. Mijn advies is: canon als het om kwaliteit gaat.

Tevredenklant13 18-05-2010
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Ik twijfelde nog tussen deze scanner en de iets goedkopere variant 5600F. Uiteindelijk was ik om dankzij de reviews over de betere bijgeleverde software, voor de rest is er niet veel verschil geloof ik. Ben heel erg tevreden over de scankwaliteit! (nog geen ervaring met negatieven scannen overigens).

Ook erg fijn is dat deze scanner echt plug&play is (wel even snel de quickstart doorbladeren) en uitstekend werkt in combinatie met mijn mac. Een tevreden klant dus!

longneck 15-08-2009
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

De scanner is te koop voor zo'n 160 euro.

De mensen die voor dit geld een topscanner verwachten dromen lekker verder.

35mm scannen gaat maar als dat je enige doel is dan is een flatbed geen goede keuze.

maar als je je 120mm en groter in wilt scannen voor internet en kleine afdrukjes is dit een prima scanner.

je kan er overigens nog een medium format filmholder bij kopen maar die kost zo'n 80 euro. Scheelt wel veel.

adres moet ik even zoeken.

Al met al een geliefde flatbed voor de 120 format.

koningsjpc 13-07-2009
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Pas de Canon 8800F binnengekregen. Diverse negatieven en dia's gescand op 1200, 2400, 3200 en 4800 dpi.
Op 1200 zit nogal wat ruis, op de hogere enorm mooie beelden, scherp en goede kleuren.
Bewerk ze na met Paintshop pro X2 (of Photoshop elements 7), daarna worden ze ingevoerd in Pinnacle 12 ultimate en maak er een dvd van. Moet e.e.a. nog uitproberen op dv-avi (720-576)en AVCHD (1440x1080). Laat wel weten, doe deze dia's en negatieven met Pinnacle studio 12 ultimate geworden zijn in beide resoluties.

Jan Konings

gruis 29-01-2009

Uitstekend aparaat!
Ik heb foto's, negatieven en dia's uitgeprobeerd. De geleverde software is OK, maar kan wel beter qua gebruikersvriendelijkheid. Ik gebruik 'm met een Vista machine en Photoshop Elements 5. De fotonegatieven zijn helaas wat donker en wat roodachtig, maar dat kan bijgesteld worden. Af en toe zit er een balk bij een scan, maar ook dat kan weer verholpen worden.
Ik zoek nog wel een mogelijkheid om snel vele dia's en negatieven te scannen. het duurt nu 15 minuten voor 12 scans

Henk Lok 28-01-2009

Goedendag allemaal,
Ik heb de scanner al ca een jaar. Foto's inscannen is helemaal geweldig maar voor dia's is deze scanner niet geschikt. Ik heb al meerdere scans gemaakt van dia's en iedere keer verbaas ik mij over de slechte kwaliteit. En daarom ga ik dus ook niet verder met het scannen van al mijn ca 7000 dia's. Ik heb een dia uit het raampje gehaald en op het diaraampje geplakt aan de buitenzijde. Nu is de diascan wel van goede kwaliteit. Zeer veel scherper! Zo zou het niet moeten zijn maar zo is het wel.Ik ga dat niet met alle dia's doen dus helaas zal ik een andere scanner moeten kopen.

moskeesMoskees 09-01-2009
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Ik blij met mijn nieuwe scanner want ik had nog duizenden zo niet tienduizenden negatieven liggen die ik wilde scannen. behoorlijk oud. bijna haast alle negatieven destijds zelf ontwikkeld. De reviews gelezen en de waarschuwingen omtrent het aanraken van de glasplaat ter harte genomen. het viel me al gauw op dat er op de gescande foto's vlekjes zaten. vond ik vreemd want ik spoelde mijn negatieven altijd goed af. (kan ik me nog herinneren van zo'n 40 jaar geleden) maar ook de negatieven van mijn vrouw haar jeugd gaven dezelfde vlekjes en ook op de kleurenfilms die in de centrale waren ontwikkeld. heel vreemd. op het moment dat ik weer de klep open valt er zonlicht op de plaat en ziedaar....... helemaal vol met kleine stofdeeltjes. hoe kan dit?? Betekent dus dat ik alle negatieven opnieuw kan gaan scannen. Slechte zaak CANON!!! op het apparaat en zijn werking en resultaat is niets op aan te merken, maar die stofdeeltjes....
jammer. had ook nog wat negatieven van een kleiner formaat. iets van 4x4cm, die kan ik helaas niet scannen. zij worden niet door het apparaatherkend.

carlie 12-11-2008
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

voortgaande op de reacties uit de revieuw heb ik deze scanner gekocht. Ik ben er heel tevreden over. Prima kwaliteit. Zeer mooie weergave. Scan op 2400dpi zonder bijkomende instellingen. Wel een klein beetje blauwzeem bij sommige dia's. Kan natuurlijk wat weggewerkt worden met kleuraanpassing. Werkt snel (ongeveer 4 minuten voor 4 dia's).Ik lees ergens dat er 12 dia's tegelijk kunnen gescand worden maar er kunnen er maar 4 tegelijk worden gescand hoor met het bijhorend inlegrastertje. Goede koop !

Wout M 07-09-2008
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Na het lezen van de ervaringen met de Canoscan8800F hen ik deze scanner aangeschaft.
En ik kan zeggen dat het een prima apparaat is.
Hij scant 12 dia's (24x36) tegelijk en dat levert bij 2400 dpi prima plaatjes op, het duurt dan ongeveer een kwartier voor ze alle 12 zijn gescant.
Ook foto's en documenten scant hij uitstekend!

colpol 30-08-2008
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Naar aanleiding van de reviews hier de canon 8800F gekocht via internet, na installeren van de software meteen aan de slag met het scanne van wat documenten en wat foto's, dat gaat dus super, alleen het fotobewerkingsprogramma van adobe elements 5.0 vraagt wat gewenning, is ook weinig documentatie over, heb er nu ook via internet een boek over besteld, is trouwens aangesloten op een Acer aspire 7720G, hier dus geen problemen, superapparaat voor dat geld.

george2325 25-07-2008
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Na een maand experimenteren met het scannen van foto's, dia's en zwart-wit negatieven heb ik ontdekt dat je dia's en negatieven op de glasplaat moet leggen om de beste scherpte te krijgen. Maar dan is de kwaliteit ook echt prachtig, op 4800 dpi.
Je moet dus al je dia's uit hun raampjes halen voor het beste resultaat. Ik plak ze onderaan op zo'n raampje met een stukje plakband. Een heel gedoe, maar je digitaliseert je oude dia's maar één keer, en dan moet het goed zijn.
Vanwege het gedoe met die raampjes beoordeel ik het gebruiksgemak van de scanner met een 7. Jammer dat het apparaat niet scherp scant wanneer de dia een halve millimeter boven de glasplaat hangt in z'n raampje.
Vraagje: is dat bij bijvoorbeeld Epson V500 ook zo?
Over scankwaliteit en vormgeving ben ik erg positief. De degelijkheid moet nog blijken in de loop van de tijd.
De installatie ging probleemloos. Ik gebruik alleen het twainprogramma, in combinatie met Corel Paint Shop Pro X.

jan bl 18-06-2008

Ik heb de canon 8800F nu een maand in gebruik en
ben zeer positief over het apparaat.Ik scan mijn dia's
van 45 jr oud met 4800dpi. met prima resultaat.
Ook foto's met en zonder negatieven zijn zeer bevredigend. Ook de snelheid van scannen voor
foto's en artikelen zijn prima.
Alleen de degelijkheid van de maskers is wel erg truttig
en kwetsbaar, ik begrijp dit nooit. Leveren ze een prima
scan en dan zo'n flut masker.

sssthva 14-03-2008
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Ik heb deze scanner gekocht om oude foto's, negatieven en dia's in te scannen. Omdat ik zowel foto's als dia's en negatieven in wil scannen was voor mijn een negatieven scanner geen optie. Ik heb getwijveld tussen de Epson V500 en de Canon 8800F. Beide komen zeer goed uit de test's en zijn redelijk betaalbaar. Ik heb gekozen voor de canon omdat deze:

- net iets goedkoper is dan de V500
- Uit de reviews bleek dat de scansoftware van canon net iets gebruiksvriendelijker is
- de 8800F wat sneller werkt dan de V500

De scanner gekocht via internet. Dit verliep erg soepel, Ik had de scanner na 3 dagen in huis.
Bij de scanner wordt het eea aan software mee geleverd, zoals Silerfast en Photoshop elements 5.0, en natuurlijk een installatia cd voor de software van canon zelf. Het installeren van zowel de scanner zelf als de software verloopt probleemloos onder Vista.

De scanner heeft zogenoemde EZ knoppen, maar die gebruik ik niet. Ik gebruik alleen de scannsoftware van canon zelf (scangear) Deze Software is duidelijk, de variabelen zijn makkelijk in te stellen. Hiervoor heb je geen handleiding nodig (wordt ook geen uitgebreide handleiding meegeleverd, ik vind dit persoonlijk storend) Silverfast heb ik nog niet gebruikt, maar ziet er wat ingewikkelder uit, daar is wellicht een handleiding noodzakelijker.(ook niet mee geleverd)

De scan resultaten zijn zeer goed. De scanner is zeer snel, Alleen bij het scannen van dia's heb je wel geduld nodig, vooral bij de hogere resoluties.
Ik heb nu ong 350 dia's, 200 foto-negatieven en 400 foto's ingescand. De scans zijn zeer scherp en de kleuren komen bij door licht aangetatste foto's weer echt tot leven. Ik heb met oude dia's en foto's zo een zeer mooi fotoboek in elkaar kunnen zetten.

Rene M 06-02-2008
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

ik heb een paar weken terug deze Canon scanner gekocht als vervanger van mijn oude HP 2200C scanner .
omdat ik in het bezit was gekomen van een 20 tal ouderwetse glasdia's van het formaat 7x7 was ik op zoek gegaan naar een scanner die dit zou kunnen helaas werd bij elke helpdesk van zowel HP Epson en Canon gezegd dat dit met hun scanners onmogelijkzou zijn .
in overleg met mijn fotograaf toch deze scanner gekocht en wat blijkt dat het scannen van deze dia's toch mogelijk is , dit kun je doen door de glasdia's los boven op het 120 film rooster te leggen en door dan te scannen in de stand positieve film.
zowel het scannen van deze glas als het scannen van foto's tijdschriften en negatieven gaat 100%
ook het instaleren met windows XP stelt niets voor.
wat wel jammer is dat er maar een heel eenvoudig instructie boekje bij is en dat je voor de rest als vanaf het digitalen handboek van je pc moet afhalen dat is bij geleverd.
ga dus nooit uit van het andwoord van een helpdesk van een merk zoals HP , Epson en Canon enz.

heimen 23-12-2007
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

heb hem een paar dagen in gebruik voor dia scannen en het gaat perfect en via picase krijg bijna de kleur terug van dia van veertig jaar oud in middels heb ik 600 dia gescant uitstekend

henry2007 14-12-2007
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Heb lang liggen te dubben tussen de Epson V500 / 4990 en de Canonscan 8800 F.

Op basis van Duitse testresultaten, waar de Canon iedere keer beter scoorde als de Epson heb ik voor Canon gekozen. Achteraf een goede keuze, temeer Epson scanners beduidend trager zijn - en in verhouding duurder - dan de canonscan. Een andere reden is dat Canon gewoon veel betere en completere software levert tav het bewerken van foto's.

Prima scanner voor foto's / dia's / neg -> qualiteit en mogelijkheden zijn werkelijk verbluffend. Andere pluspunten: previewsnelheid, scansnelheid en de meegeleverde orginele voledige versie sw van Adobe Photo Elements 5.5. Ook de stof / kras reductie werkt goed zonder al teveel kwaliteitsverlies (kun je ook uitvinken). Ruime keuze aan pre- and post edit instellingen met ook ruime opslagkeuze image formaat : Jpeg, BMP en TIFF.
Wel opletten dat je niet met je vingers aan de 'plaat' komt , hetgeen bij verwisselen van dia's vrij lastig kan zijn. Mijn broer heeft een aantal dia's vergeleken met de befaamde dedicated (maar onbetaalbare) filmscanner Nikon Coolscan en vond de kwaliteit van een aantal ingescande 4800 dpi dia's van de Canon zelfs beter van kleur dan de Nikon Coolscan - zegt dus alles over het feit dat je echt geen duizende euro's hoeft uit te geven om je dia's in te scannen. Uiteraard gaat het met de Canon met hooguit 4 dia's per keer - maar als je deze op 2400 dpi inscanned en alleen de allermooiste (die je wilt uitvergroten) op 3200 dpi inscanned dan kun je aardig wat tijd besparen en via de preview methode zul je er tevens achter komen dat je waarschijnlijk de mindere foto's niet eens gaat inscannen (die delete je nu ook met je digitale camera)....en laten we eerlijk zijn...weinig internationale top fotografen zullen duizende foto's schieten zonder afval.
BTW: Ook scannen van tijdschriften, boeken, etc gaat heel snel met uitstekend resultaat.

Kortom als ik met deze kwaliteit mijn foto's / dia's en negatieven kan digitaliseren, dan is de prijs / kwaliteit verhouding van de Canonscan werkelijk het beste wat er op de markt is !

Bertus M. 26-11-2007
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Sinds enige weken in het bezit van de 8800F. Helaas blijken er diverse probleempjes te zijn waar ik van te voren niet over gedacht heb, zoals:
1. Het verwijderen van stofjes en dergelijke doet hij niet bij Zw/Wt negatief films,
2. Dia's van het formaat 36x36mm scande hij niet ondanks dat deze dia's hetzelfde raampje gebruiken.
3. Na +/- 100 dia's kreeg ik de melding 2,178,0 wat volgens Canon een software fout was, dus alles opnieuw installeren doch weer dezelfde fout echter nu aangevuld met foutcode 2,250,0. Weer Canon gebeld, kreeg te horen drivers opnieuw downloaden via internet. Dit te downloaden programma is 16,5 MB groot. Helaas stuurd Canon de driver met een snelheid van 5,52 kB/sec over, oftewel dit alles duurde +/- 1,5 uur. Na het opnieuw installeren wederom fout. Dan maar terugbrengen naar de dealer =, 150 KM rijden. Dus let goed op wat en waar je het koopt. Beloofd is dat over ongeveer 3 weken ik weer een nieuwe scanner krijg. Ik hou jullie op de hoogte.

Wim K.2 06-11-2007
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

Een hele goede scanner, ik heb hem vooral gekocht om mijn archief van kleinbeeld negatieven (kleur en zwartwit) en dia's te digitaliseren. Tot nu toe alleen ervaring met dia's (kleinbeeld). Scannen duurt nog steeds vrij lang (minuut of 3-5 op 4800 dpi per dia), maar de kwaliteit is heel erg hoog.

Scannen van opzichtmeteriaal (foto's, tijdschriften e.d.) gaat heel snel, en ook hier is de kwaliteit heel erg goed.

Enige minpuntje is mijns inziens de houder voor ingeraamde dia's: de dia's liggen hier los in. Als je ze na het scannen weer van de glasplaat af wilt halen, valt dat niet mee zonder met je vingers de glasplaat aan te raken. Heb ik nu opgelost door de dia's met het stofborsteltje een klein beetje op te lichten.

Arwi 21-10-2007
Geschreven voor: Canon CanoScan 8800F

De 8800f een dag in bezit en wat proefscans gemaakt van 35mm en 120mm kleurnegatieven. Prima!
Geen problemen met de installatie, ging erg gemakkelijk.
Gezien de reviews van de 8600f lijkt deze scanner iets sneller. Voorbeelden weergeven is een kwestie van seconden, de 1200 dpi scans waren ongeveer 1 minuut per negatief.
Het is nu nog een beetje zoeken naar de beste instellingen maar ik ben nu al tevreden over het resultaat.