Epson Perfection V550 Photo

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 7 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Epson Perfection V550 Photo op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,2

m**********@l****** 06-11-2021
Geschreven voor: Epson Perfection V550 Photo

Iedere keer als ik wil scannen moet ik alles opnieuw installeren. Dit heb ik nog met geen een scanner gehad. Heel lastig. Dus als ik de computer uit heb gezet en kom de volgende keer weer om iets te scannen geeft hij aan "geen verbinding". Dan moet ik alles opnieuw installeren.
Heel jammer dit.

Pluspunten

• scanner is goed

Minpunten

• iedere keer opnieuw installeren.

m**********@l****** 23-05-2021

Epson scanner V550

Geschreven voor: Epson Perfection V550 Photo

Het apparaat is heel goed, scant goed, maar ik moet iedere keer als ik hem wil gebruiken opnieuw installeren. Ik krijg telkens als ik wil beginnen de melding: er is geen communicatie met de scanner.
Jammer, dit heb ik nog nooit met andere scanners gehad.

Garreto 10-09-2020

Epson Perfection V550 Photo scanner

Geschreven voor: Epson Perfection V550 Photo

Heel veel formaat mogelijkheden. Heel veel instel mogelijkheden, maar ook een volautomatische stand. Onhandige gebruikers handleiding HTML explorer-type. Bepaalde instellingen vallen terug naar default waarden. Als PC in slaap is gevallen moet de Epson SW en Twain opnieuw opgestart worden. Regelmatig gekleurde strepen op scans !

Ik heb deze scanner aangeschaft om al mijn negatieven en positieven te digitaliseren. Met deze scanner kan ik de negatieven van mijn vader 6x6, 6x9 en 35 mm. kleinbeeld negatieven en (ingeraamde) dia's scannen, zeer divers, en uiteraard ook foto's of documenten. De scankwaliteit is wat mij betreft dik in orde, immers de 6x6 en 6x9 negatieven blinken niet uit in details en bij het scannen van kleinbeeld is het wat mij betreft niet belangrijk om de korrel scherp te kunnen zien. Het kan wel maar iedere stap naar hogere resolutie kost meer tijd. Dus zoek je eigen optimum afhankelijk van je projectie wijze, ik scan naar 4K resolutie (3840x2160 px)

De software heeft veel instel mogelijkheden: resolutie, kwaliteitverbeteringen, etc. maar ook een volautomatische stand. Color Restoration heb ik nog nooit hoeven gebruiken, het resultaat was meteen goed. Met Dust Removal en Digital ICE zie ik onvoldoende verbeteringen in relatie tot de fors verlengde scantijd.

De handleiding is van het html browser type, een onding om te lezen. Ik heb een Amerikaanse pdf handleiding gevonden, maar die beschrijft opties die we in de EU niet kennen. Uiteraard veel tips op YouTube, levert niet altijd echte hulp.

In één run kan je 12 negatieven scannen. Bepaalde gemaakte instellingen op het eerste negatief kan je niet eenvoudig kopiëren naar de overige 11 negatieven in de tray, Bepaalde instellingen springen na het scannen terug naar default. Je kan wel een soort instellingen-sjabloon maken en die op ieder negatief zetten, één voor één.

Als mijn computer en scanner in slaap zijn gevallen, moet ik bij het wakker schudden de Epson software en Twain stoppen en opnieuw opstarten alvorens weer te kunnen scannen.

Ernstig: Als de scanner (enige tijd) in gebruik is zie je op bepaalde (kleuren-) scans een dunne gekleurde streep staan. Vooral zichtbaar op foto's en negatieven met een egaal vlak zoals een egale lucht, egale achterwand, maar ook bij een (beeldvullend) portret.
Tot tweemaal toe heb ik de scanner aangeboden voor reparatie onder garantie, in beide gevallen zonder resultaat. Tijdens de corona ophokplicht begin 2020 ben ik weer kleurennegatieven gaan scannen met opnieuw strepen. Inmiddels is de scanner net buiten garantie.
Volgens de winkelketen worden de strepen veroorzaakt door stofdeeltjes en daar zou niets aan te doen zijn. In dat geval is het mijns inziens een ontwerpfout. Dus heb ik Epson benaderd, die wuift het probleem weg wegens 'buiten garantie' en verwijst naar de winkel, die niet bereid is gratis te repareren, hoewel ze binnen garantietijd tot tweemaal toe geen echte oplossing hebben geboden.

Detail: de On/Off knop zit aan de rechter zijkant, achteraan, afhankelijk van de opstelling had ik die liever op front gezien.

Ik beveel het product aan gezien de mogelijkheden en de prijs, maar ga niet een regenachtige zondagmiddag effe lekker zitten scannen want een groot deel van je werk bevat strepen. In zwart/wit valt het minder op, maar de streep is er wel. 'Even snel fixen' in Photoshop of Lightroom is er echt niet bij, beter opnieuw scannen op een ander tijdstip.

Pluspunten

• veel formaten negatieven
  • veel instel mogelijkheden
  • vriendelijke prijs

Minpunten

• Strepen op scan !
  • onhandige user guide
  • instellingen niet te kopiëren

Paulw 29-04-2020

een must voor digitaliseren van dia's

Geschreven voor: Epson Perfection V550 Photo

Het apparaat functioneert fantastische. Even handigheid krijgen maar dan gaat het snel. Vier dia's tegelijk scannen met totaal een duur van ca. 3 minuten

Pluspunten

• eenvoudig te bedienen
  • mooie weergave
  • goede verhouding prijs/kwaliteit

L.kok 02-04-2020

Prima scanner

Geschreven voor: Epson Perfection V550 Photo

Voor deze scanner gekozen omdat wij goede ervaringen met Epson hebben én omdat met het vergelijken van de duurdere modellen wij eigenlijk weinig tot geen verschil zagen.
Aansluiten en installeren ging makkelijk. De eerste scans zijn gemaakt en wIj zijn wederom tevreden over het gebruikersgemak en het resultaat van de scans.
Kortom, een prima scanner voor een prima prijs!!

Pluspunten

• Prijs/kwaliteit verhouding
  • Makkelijk in gebruik
  • Scans uitstekend

Eelco 18-08-2016

Beste scanner in zijn prijsklasse

Geschreven voor: Epson Perfection V550 Photo

Voor wie ook negatieven; kleinbeeld en middenformaat!!, in de beste kwaliteit wil inscannen is deze Epson de scanner die je moet kopen. Op zijn duurdere broers (c.a. € 800,00) na dan. Een echte filmscanner is natuurlijk wat beter, maar ook veel duurder. Hij is een stuk groter dan de goedkopere flatbed scanners, maar die hebben een mindere kwaliteit scan en kunnen geen 120 spoel aan. In tegenstelling tot bv canon heeft Epson een goede ondersteuning wat betreft drivers.
Voor wie Photoshop Elements nog niet heeft, die word geleverd bij de V600.

Pluspunten

• Kwaliteit scan is top
  • 35mm + 120 spoel
  • Goede ondersteuning

Alkmaarder2 24-04-2016

Uitstekende resultaten ook met dia's en negatieven

Geschreven voor: Epson Perfection V550 Photo

Nog maar net in huis maar nu al zeer tevreden en enthousiast over de kwaliteit van deze scanner. Oude dia's zijn wat ze zijn maar de scanner haalt er uit wat er inzit.

Ik gebruik geen van de 'ingebouwde' (in de software) mogelijkheden voor krasjes/vlekken etc, daar gebruik ik achteraf Lightroom voor. Ongelooflijk wat er dan nog uit die schijnbaar reddeloos verloren oude dia's terug te vinden is.

Ook 'gewone' documenten scant de V550 uitstekend en snel.

Installatie probleemloos (Windows 10) software biedt (zeker in de 'professional mode' meer dan voldoende opties om de scans naar je hand te zetten.

Over de degelijkheid kan ik strikt genomen nog niks zeggen, maar het apparaat oogt en voelt solide.