Google Wifi Triple Pack Multiroom wifi - Reviews

Kleuren
wit

Albert 20-06-2018

betrouwbaart Wifi-thuisnetwerk

De eenvoud straalt ervan af
Less is more. Google doet erg zijn best alles simpel te houden, op het minimalistische af, zowel in hardware (denk aan de Chromecast of het Chromebook) of in de software (bijvoorbeeld de zoekmachine of Google Sites). Dat geldt hier ook. Google vindt de vormgeving een pluspunt, maar dat is natuurlijk subjectief.
De Google Wifi Triple Pack Multiroom wordt geleverd in een eenvoudige, witte verpakking met enkel een zeer bescheiden Googlelogo op de buitenkant. In de doos zitten drie ronde kastjes, die op het eerste gezicht op een wat groot uitgevallen, zware rookmelder lijken. Er zijn geen knoppen, schakelaars, antennesprieten, toeters en bellen. Alle benodigde accessoires en aansluitmaterialen zijn meegeleverd en kunnen onopvallend worden weggewerkt.

Handleiding
De drie kastjes zijn bedoeld om een zogeheten mesh-netwerk op te bouwen. In de verpakking bevindt zich een eenvoudige handleiding, die grotendeels uit korte teksten en icoontjes bestaat, zoals we dat ook van een groot Zweeds woonwarenhuis gewend zijn. Het kan niet misgaan. De ondersteuning via de app doe de rest. Technische kennis is niet noodzakelijk.

De app
De app is essentieel onderdeel van de configuratie. Zowel in de Playstore als de Appstore is de app gemakkelijk te vinden en snel geïnstalleerd. De app biedt cruciale ondersteuning bij de installatie. Heb je een verouderde telefoon, of helemaal geen smartphone, dan kun je het netwerk niet installeren. De app gebruik je voor het instellen van een of meer wachtwoorden, scannen van QR-codes (je kunt de corresponderende code ook overtikken), een gastennetwerk, ouderlijk toezicht of het monitoren van de kwaliteit.

De installatie
De installatie is eenvoudig. Elk van de drie kastjes is gelijkwaardig. Met behulp van de app kun je snel het eerste kastje tot primair apparaat maken. Dit kastje moet met een RJ45-kabel (meegeleverd) op het internet worden aangesloten. Meestal is dat de uitgang van de router die je provider heeft geplaatst. De twee andere kastjes kun je op een willekeurige plek in huis neerzetten. Alleen een wandcontactdoos is daar noodzakelijk. Via de app kun je de kastjes een locatienaam geven (slaapkamer, garage, etc.).

Aandachtspunten
Tijdens de installatie kwam ik een paar punten tegen waar de handleiding geen aandacht aan schenkt. Ik heb een vrij groot huis en was daarom erg nieuwsgierig of deze set voldoende dekking tot in alle uithoeken biedt. Het is belangrijk om het eerste kastje, het hoofdapparaat, op een centrale plek in huis te plaatsen. Het is bovendien handiger de drie kastjes in een driehoek op te stellen, dan ze in elkaars verlengde te plaatsen.
Natuurlijk moeten er geen dikke muren of vloeren tussen de apparaten zitten, zoals je dat van een ‘gewone’ router ook gewend bent. Een onderlinge afstand tot ongeveer 10 meter geeft optimaal resultaat, daarboven meldt de app al snel dat de verbinding tussen de wifipunten zwak is en dat je het kastje beter kunt verplaatsen.

Extra netwerk
Echt een voordeel vind ik dat je een extra gastennetwerk kunt aanleggen. In mijn geval komt dat goed uit, want ik houd praktijk aan huis. Zo kan ik internet beschikbaar stellen aan mijn klanten, waarbij zij beschikken over een eigen deel van het netwerk, met een eigen wachtwoord.

Kwaliteit
De kwaliteit van het netwerk is zonder meer erg goed te noemen. In het zogeheten mesh-netwerk ontstaat een fijnmazig, spinnenwebachtig geheel waarmee de drie apparaten onderling contact houden. In tegenstelling tot wifi-repeaters, die ook de ruis versterken en doorgeven, is hier geen kwaliteitsverlies te merken. Ook achter in de tuin is de Wifi nog van een acceptabel niveau. De upload- en downloadsnelheid via Wifi is vergelijkbaar met dat aan de bekabelde bron (= router van de provider).

Prijs
De triple-pack wordt voor een forse prijs aangeboden. Hopelijk volgt er een prijsdaling. Voor minder geld koop je meerdere bescheiden routers die, al dan niet samenwerkend, ook voor een zeer goede dekking zorgen. Ik heb een bedraad netwerk in mijn huis liggen. Door simpele, losse routers op de aansluitpunten te plaatsen heb ik minstens een zo goed wifi-netwerk. Niet iedereen is in deze omstandigheid. Heb je maar één bedraad punt, dan is de Google Wifi Triple Pack Multiroom niet alleen een eenvoudige oplossing, maar ook een kwalitatief goede.

Extra
Voor mijn werk kom ik veel op verschillende locaties, waar we met meerdere mensen de wifi moeten gebruiken. Vaak is deze van ondermaatse kwaliteit. Ik heb niet kunnen uitproberen of dit triple-pack ook als ‘reisset’ meerwaarde heeft om op locatie de beschikbare wifi te verbeteren of beter aanspreekbaar te maken.

Pluspunten

• goede kwaliteit wifi-netwerk
  • eenvoudige installatie
  • extra netwerk mogelijk
  • heldere app

Minpunten

• prijs
  • niet zo geschikt voor heel grote panden

Testim 22-06-2018

Wifi van je dromen

Algemene indruk
Al bij het uitpakken van de strak uitziende verpakking van de Google Wifi Triple Pack, kom je 3 losse antennes tegen met een mooi wit design.

App
Een handleiding wordt meegeleverd (meer een korte beschrijving/Snelle start) , maar is erg summier. Gelukkig heb je deze ook niet nodig. Ik heb de nodige technische kennis maar ook zonder technische kennis is het gehele systeem binnen 5-10minuten geïnstalleerd met de App die in Apple en Samsung App is te vinden. Stap voor stap wordt alles uitgelegd.

(De Apple App is echter alleen voor de iPhone beschikbaar. Deze is ook uit te voeren op de iPad echter moet je dan specifiek zoeken in de Appstore op iPhone Apps).

Instellingen/Gebruik en mogelijkheden:
Ik ben vooral blij met de mogelijkheden tot het opzetten van een gastennetwerk en de snelheidstest optie. De optie tot het tijdelijk uitzetten van het netwerk behoord ook tot een van de mogelijkheden. Dit zijn maar een paar van de vele mogelijkheden.

Dekking
De dekking is perfect, met de App kun je de snelheid testen.
De eerste (hoofd) zender heb ik centraal geplaatst in de woonkamer (begaande verdieping), echter heb je hier dan wel een UTP kabel nodig, anders wordt dit op de plaats waar je modem staat van de provider.

De andere op de 2de verdieping en zolder heb ik een paar keer moeten verplaatsen. tot ik het beste resultaat kreeg. Dit is sterk afhankelijk van omgevingsfactoren in het huis (bijv. hout/beton).

Concreet:
Het is een perfect product met goede ontvangst en voldoende mogelijkheden voor een gemiddeld huishouden. Helaas is de prijs aan de hoge kant, maar voor iemand die graag goed netwerk heeft wellicht wel de moeite waard.

Pluspunten

• Uiterlijk / degelijk
  • Simpel te installeren (via App)
  • Dekking

Minpunten

• Te weinig geavanceerde opties

Bas 20-06-2018

Stabiel wifi netwerk

De Google Wifi wordt geleverd in een mooie uitnodigende verpakking. Na opening blijkt dat de drie units die op een grote ijshockey puck lijken zeer ruim zijn ingepakt. Een efficiëntere verpakking is mogelijk maar het ziet er zo wel heel mooi uit. In de verpakking verder drie doosjes met hierin voor ieder wifi punt een voeding en bij het basisstation ook een ethernetkabel en een paar aanwijzingen voor de installatie.

Installatie
De aansluiting van het eerste punt is zeer eenvoudig. Maar je moet daarna eerst de Google Wifi app downloaden om het wifi punt in te stellen. Hiervoor heb je dus wel een internetverbinding nodig en een Android apparaat of een I-os device. Alleen met bijvoorbeeld een laptop kom je dus niet verder. En als je geen databundel hebt of een reeds werkend wifi netwerk kom er dus ook niet.
Bij het installeren van de Google Wifi app, in mijn geval op een Android toestel wordt je het hemd van het lijf gevraagd en ben je zowat verplicht om je gegevens te delen. In de privacy instelling kan je de cloud-services achteraf deze wel uitzetten, maar dan heb je ook geen inzicht meer in je gebruiksstatistieken van een wifi-punt en van de wifi-app.

Configuratie
Met de app kan je ook eenvoudig de overige wifi-punten koppelen. Het tweede wifi-punt werd meteen gevonden, maar het derde wifi-punt had ik waarschijnlijk te ver weg gezet en moest wat dichterbij en tevens moest ik hem koppelen via de QR-code die op de onderzijde staat. Dit kan ook door de code handmatig in te geven. Hierbij kom ik meteen tot het bereik en afstand van het mesh-netwerk. Dit blijkt in mijn geval nogal tegen te vallen. Op slechts een 5 meter met een thermopane raam ertussen is het wifi-punt niet meer zichtbaar in het mesh-netwerk. Terwijl het door de houten vloeren van mijn huis heen prima gaat. Ik had gehoopt met dit systeem tot ver in de tuin wifi te hebben waarbij ik één punt net buiten (onder een afdak) zou plaatsen, dit lukt helaas niet.

Gebruik
Binnenshuis blijkt het systeem prima te werken en is de wifi snelheid ruim voldoende om de drie studerende kinderen van streaming video op laptop en smartphone te voorzien. Maar dit lukte voorheen ook met een centraal geplaatst acces-point van enige kwaliteit wat je voor een veel lagere kostprijs kan aanschaffen.
De app is verder heel overzichtelijk en het voordeel van de cloud-services is dat je overal vandaan je netwerk in de gaten kan houden en configureren. Handig als je een tijdslot wil wijzigen of even tijdelijk een gastennetwerk wil creëren. Het nadeel is dat alles “slechts” alleen met de app te configureren is en niet met een web-interface in het wifi-punt zelf zoals je bij een modem of router gewend bent.

Eigen netwerk
Een ander nadeel is dat het Google-wifi systeem een netwerk op zichzelf is. Dus je krijgt een compleet nieuwe range ip-adressen en het bereiken van de huidige NAS, wifi-printer en het sound-systeem is niet meer mogelijk. Even de Google-Wifi helpdesk gebeld die overigens 24/7, hetzij in het Engels prima snel en gratis te bereiken is. Voor bovengenoemd probleem werden meerdere mogelijkheden aangedragen die live doorgelopen konden worden. Ik kreeg wel even het “big-brother is watching you” gevoel want op basis van mijn terugbel verzoek waarbij ik mijn gmail adres moest invoeren bleek dat dit gekoppeld was aan mijn google-wifi unit en dat er live meegekeken en gewijzigd kon worden. Helaas heb ik van de wijzigingen nog even vanaf moeten zien aangezien het bestaande netwerk nog niet down mocht thuis. De ultieme oplossing is om het Google-wifi syteem als hoofdsysteem in te stellen en met de kabel aan het modem te koppelen en de Lan zijde aan een switch. Hierbij is het Google-wifi systeem dan je DHCP server. Als je hierbij de cloud-services aanzet zou Google dus je volledige internetgebruik kunnen analyseren. Ander nadeel is dat meestal het modem in de meterkast bij de voordeur staat en je hier dan ook je hoofd google-wifi moet plaatsen. Terwijl je de mooie modules juist op de kast in de woonkamer wil hebben. Of wil je ze liever ophangen? Helaas ontbreekt hier de mogelijkheid voor.

Al met al een systeem met een mooi uiterlijk en prima snelheid en kwaliteit binnen het bereik van het niet al te grote mesh netwerk tegen een pittig volwassen prijs.

Pluspunten

• Eenvoudige en snelle installatie
  • Duidelijk App
  • Analyse netwerk via App
  • Zeer stabiel en goede snelheid
  • Goed bereikbare helpdesk (Engels)

Minpunten

• Alleen via App , niet via webinterface
  • Beperkt bereik
  • Privacy instellingen, Google analyseert
  • In basisinstellingen eigen netwerk

Evert-Jan 19-06-2018

Dit had ik niet verwacht!

Onlangs mocht ik de Google Wifi Triple Pack testen. Ik heb mij opgegeven omdat ons huis niet een gehele dekking heeft qua wifi en ik graag de mogelijkheden wil weten qua ouderlijk toezicht. Wij hebben pubers in huis. Daarnaast ben ik totaal geen technisch persoon en wou ik kijken of het daadwerkelijk zo makkelijk geïnstalleerd is. De Google Wifi ziet er overigens zeer modieus uit, het stoort niet in je huisinrichting.
Pluspunt: allereerst ging het installeren met de modem vrij vlot en de app is ook zo gevonden op in de appstore. Zoals aangegeven ben ik niet technisch maar binnen 15 minuten was het geïnstalleerd. Daarna vroeg de app om te testen en gaf aan dat wij een goede verbinding hebben. We hadden overal in huis goed bereik qua internet. Dat is een verschil met hoe het eerst was. Met de het ouderlijk toezicht zat het ook prima behalve de rare opkijkende gezichten van onze pubers.
Al met al een top product en zeker aan te raden.

Pluspunten

• Snel geïnstalleerd
  • Ouderlijk toezicht
  • Duidelijke handleiding/youtube

Matthias 16-06-2018

Stabiel internet met eenvoudige app

Als u opzoek bent naar wifi welke stabiel is en in 5 minuten is op te zetten, dan heeft u aan de Google wifi/router geen miskoop.

Allereerst beginnen we bij het openmaken (vaak het leukst gedeelte) van de doos. De verpakking ziet er netjes uit en de doos is ook makkelijk en netjes open te maken, zodat je deze ook mooi kan bewaren. Er zitten 3 mooie wifi/router apparaten in welke je als mesh kan koppelen, wat er voor zorgt dat je over je gehele woning dekking hebt. Er zit voor elke wifi/router een adapter bij voor de stroomvoorziening en er zit echter maar 1 UTP kabel bij. Mocht je een switch of andere apparatuur er aan willen koppelen, heb je dus zelf nog wat UTP kabels nodig.

Zodra je de eerste wifi/router hebt aangesloten (op het stroomnet en de UTP in de WAN poort en het andere uiteinde in je router van de ISP), start je op je mobiel de Google Wifi app op. Deze neemt je stap voor stap mee door het proces, wat echt binnen 5 minuten is afgerond, waarna je gelijk internet hebt. Je hebt ook geen technische kennis nodig om dit op te zetten, waar ook de kracht van deze app ligt. Er zit ook nog een LAN poort op de wifi/router waaraan je een pc of een switch kan koppelen om je netwerk uit te breiden.

Vervolgens sluit je de 2de en 3de wifi/router aan, via de app, welke dan automatisch gekoppeld worden aan de de eerste wifi/router. Hierdoor kun je zelf bepalen waar de nieuwe punten komen. De app zal een melding geven wanneer een nieuw punt te ver staat van het hoofdpunt, zodat de dekking door het hele huis gegarandeerd blijft.

Ik zelf heb een huis van 120 m2, waar het hoofdpunt in de woonkamer aan de voorkant van het huis staat, de 2de staat in de midden verdieping in de hal waardoor deze de hele eerste en tweede verdieping dekt. De derde heb ik beneden gezet in de keuken, waardoor ook mijn gehele tuin 100% dekking heeft.

Ik heb in de periode van 3 weken geen enkele uitval gehad van het internet of tijdens het intern streamen van films en series d.m.v. plex en netflix naar mijn chromecast. Ik maak gebruik van een chromebook en Linux desktops/servers.

De app is zoals eerder gezegd zeer makkelijk te bedienen. Je kunt heel eenvoudig een gasten netwerk maken. Wat ik zelf erg prettig vind is dat je ook buiten je thuis netwerk om, bepaalde poorten even open of dicht kan zetten via je mobiele telefoon. Je kunt de snelheid van je netwerk testen en je kunt zien welke apparaten er allemaal aan het netwerk zijn verbonden en bepaalde apparaten ook meer prioriteit geven.
Een leuke bijkomstigheid voor mensen met kinderen, kun je ook bepaalde apparaten voor bepaalde periodes (tussen 1800u en 19.00u wanneer het etenstijd is) van het internet afsluiten.
Voor de wat geavanceerde zaken zoals VPN en extra Vlan's zijn er geen opties.

Slotwoord
Wil je een stabiele en zeer eenvoudig werkende wifi verbinding hebben die werkt en je gehele huis dekt, zou ik zeker voor deze triple pack gaan. De bediening is ideaal en van deze tijd via een app op je telefoon. Geen uitval van meer en lekker genieten door je hele huis van al je content.

Pluspunten

• Eenvoud
  • Stabiel
  • Basis mogelijkheden
  • Het beheren van je poorten waar je ook bent
  • 100% dekking

Minpunten

• Geavanceerde opties zoals vpn
  • Had een UTP kabeltje extra bij mogen zitten

Leroy 12-06-2018

Google Wifi beloofd een netwerk dat gewoon werkt.

Voor een hoop mensen is de wifi router, eenmaal ingesteld, een apparaat waar drie dingen over wordt gezegd: 1. Hij doet het niet; 2. Het internet is langzaam; 3. Wat is mijn wachtwoord ook al weer? Google probeert met deze nieuwe router verandering aan te brengen in de markt en dat lukt vrij aardig.

Uitpakken en installatie
De verpakking is zoals we van Google gewend zijn, het is een vrij simpel ogende, maar chique aanvoelende doos. Eenmaal geopend dan vind je daar één of meerdere (in mijn geval drie) stations, die er eveneens erg goed uitzien voor dergelijke apparaten. Deze hoef je niet te verstoppen! Geen overdaad aan papier of instellingen, maar één sheet met korte bondige instructies.

Fysieke installatie is simpel, stekker erin en bij één van de stations een kabel vanaf het modem. Zodra de app geïnstalleerd is, is het installeerwerk al bijna gedaan. Er moet een barcode aan de onderzijde van de stations gescand worden, SSID (netwerknaam) en wachtwoord gekozen worden. Verder doet de app al het werk.

Mesh? Mesh!
Het voordeel van de drie stations is dat het een zogenaamd mesh-netwerk vormt. Dat verbindt de stations als een soort spinnenweb van verbindingen, zodat er overal een goede dekking ontstaat.
Als we dat vergelijken met een “normale” situatie, waar een normale router vanaf één punt een verbinding verzorgd en dus het signaal verslechterd hoe verder het verbindingspunt weg is, is dat een hele verbetering. Een router en één of meerdere bedrade access points is wat mij betreft eigenlijk de enige echte concurrent voor een mesh systeem.

Alles werkt met de app
De app werkt op iedere moderne Android en IOS telefoon. De app zelf is enorm duidelijk, met drie tabbladen. De eerste bevat de status in een oogopslag met oa de status van het interne netwerk, internetsnelheid en/of problemen. Het tweede tabblad is een overzicht van het interne netwerk, hier kun je doorklikken naar de afzonderlijke stations of apparaten in het netwerk. In het laatste tabblad vindt je de geavanceerdere instellingen.

Hier is het mogelijk, om apparaatgroepen te maken. Bijvoorbeeld een groep met mobiele telefoons, laptops en tablets van de kinderen. Daar kun je dan weer bepaalde schema’s aanhangen, bijvoorbeeld dat deze vanaf 20:00 uur geen internet meer hebben.

Ook kun je een gastennetwerk aanmaken en simpel de apparaten aangeven, waarvan gebruik gemaakt mag worden. Bijvoorbeeld de Chromecast wel, maar de Philips Hue niet (alhoewel er een mooi bedienpaneel beschikbaar is op on.here voor gasten). Later is het wachtwoord met een druk op de knop zichtbaar. Er is zichtbaar goed over de app nagedacht.

Nog een leuke feature is dat er apparaten zijn die tijdelijk even voorrang kunnen krijgen. Een klik op het apparaat en de duur van de voorrang aanklikken. Ook gewoon erg simpel.

Kanttekening
Bovenstaande mogelijkheden zijn natuurlijk ook gewoon te vinden op “normale” routers. Maar meestal staan deze verstopt tussen vele andere instellingen. En juist die andere instellingen is waar Google Wifi iets tekort schiet. Er zijn weliswaar mogelijkheden tot vaste IP adressen, maar VPN, user scripts, SNMP, Usb drives, DynDNS of cronjobs is er bijvoorbeeld niet. Zeggen deze termen je niets, dan ga je ze absoluut ook niet missen.

Conclusie
Voor de gevorderde gebruiker kunnen er wat tekortkomingen zijn betreffende instellingen en als er daarbij gebruik wordt gemaakt van bedrade access point(s) is er ook op het draadloze signaal weinig te winnen. Maar voor de gemiddelde consument is dit absoluut de allerbeste oplossing die er te krijgen is. Simpel te installeren, makkelijk in gebruik en een duidelijke app, juist zónder wirwar aan instellingen.

Eigenlijk doet Google precies wat het zegt: Google Wifi doet het gewoon.

Pluspunten

• Simpele installatie
  • Simpel in gebruik
  • Product ziet er goed uit

Minpunten

• Voor de gevorderde gebruiker missen mogelijkheden