AVM 7590 Edition International - Reviews

Bekijk 1 andere uitvoering

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 8 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de AVM 7590 Edition International op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

r******@o********** 21-04-2023

Via KPN aangeschaft door een paar onduidelijkheden bij instructies van KPN werkte het niet direct.
Samen met een medewerker van KPN alles op gekoppeld scherm alles compleet ingesteld. Puike service.
Alles werkt prima inclusief VPN.
Keuze was eigenlijk simpel na vele jaren in het verleden bij xs4all met Fritzboxen.

Roel 21-01-2021

Mooiste gebruikersinterface ever!

De experiabox V8 van Telfort werkte tamelijk stroperig. Ik vond het tijd om met een nieuwer type router te gaan werken. De 7590 heeft naast 2 analoge telefoon poorten ook DECT aan boord. Navraag bij Fritz-shop Groningen leerde dat het met 7590 mogelijk is om zelfs DRIE gesprekken tegelijkertijd naar 'buiten' te voeren terwijl je maar één telefoonnummer hoeft te hebben...... en dat wérkt gewoon, feitelijk 3 buitenlijnen.
Het instellen is even wat zoekwerk, maar het resultaat is fantastisch. Geheel Nederlands, schitterende overzichten en instelmogelijkheden. (netwerk-overzicht, wifi-overzicht, DECT etc)

Pluspunten

• Configureerbaarheid super uitgebreid
  • Volledig Nederlands, ook de handleiding
  • DECT
  • Mooie user interface
  • Instructie videos op het web

Minpunten

• prijs, maar het bedrag zéker waard

@home 15-03-2019

Super apparaat !

Omdat EP 50 jaar in nl actief was, was het topmodel van de AVM Fritz!box 7590 in januari 2019 zeer aantrekkelijk geprijsd. Na eenvoudig de box via de website besteld te hebben, werd deze snel en keurig geleverd door EP.

Ik ben erg tevreden met de aankoop. Een super apparaat. De Fritz!box 7590 is makkelijk in te stellen, helemaal als je al een Fritzbox in gebruik had (je kunt de instellingen nl over zetten).
De inzet van twee AVM Fritz!WLAN1750 repeaters, kun je het draadloos bereik flink vergroten. De box herkent de repeaters en voegt het automatisch toe aan het netwerk en maakt hier 1 groot netwerk van, zonder gedoe met afzonderlijke wachtwoorden, instellingen en netwerknamen (mesh functionaliteit).
Kortom, prima product, prima prijs. Met de groeten aan EP.

Pluspunten

• makkelijk in te stellen
  • groot wifi bereik met de mash repeaters
  • sneller dan heel veel andere routers.

Minpunten

• de prijs
  • instructie bij de bijgeleverde kabels

Wim Ian Luberti 13-01-2018

Waar voor je geld

Installatie
Na het aansluiten en opstarten is de Fritzbox te benaderen vanaf een webbrowser met de URL http://fritz.box. Standaard wordt het apparaat geleverd met een uniek wachtwoord vanuit de fabriek (uiteraard later te wijzigen). Het apparaat start de eerste keer met een wizard om de basisinstellingen te maken, opvallend is dat na het kiezen van de internetprovider automatisch onaangekondigd een herstart van het apparaat volgt. Aangezien dit de upgrade betrof van mijn Fritzbox 7490, heb ik gekozen voor een configuratie op basis van een back-up van de Fritzbox 7490. Het terugzetten van een back-up uit de Fritzbox 7490 was mogelijk met zelfs de mogelijkheid om dit geheel of selectief (per onderdeel) te doen. Het enige wat er na afloop nodig was, is dat bij het onderdeel telefonie de DECT handsets opnieuw gekoppeld moesten worden en de eigen meldteksten (mp3) opnieuw ingelezen moesten worden. Dit werd echter niet gemeld na het terugzetten van de back-up.

Internet
De VDSL verbinding (super vectoring) is net als bij de vorige Fritzbox uitstekend en zeer stabiel. Ook kun je met het onderdeel binnen de webinterface DSL informatie een goed beeld krijgen van de werking van de internetverbinding . De quality-of-service (priorisering) oftewel voldoende bandbreedte en beschikbaarheid voor de bepaalde toepassingen, zoals VoIP (internet telefonie) en IPTV zijn standaard aanwezig, maar kunnen ook nog zelf aangepast en uitgebreid worden. Je kunt vanaf het internet interne onderdelen beschikbaar maken (portforwarding). De filtermogelijkheden voor het reguleren van de internettijd, b.v. van de kinderen, zijn zeer compleet, waarbij je per apparaat kunt instellen: de tijdsblokken en de totale tijdsduur. Daarnaast kun je hiermee ook filteren op websites, welke wel (whitelist) of welke niet (blacklist). Zoals verwacht is er de mogelijkheid voor het opgeven van een DDNS provider aanwezig, waarmee de Fritzbox ook bij een wisselend internetadres toch van buitenaf met een vaste URL bereikbaar is. VPN (beveiligde netwerktoegang van buitenaf) is aanwezig en ook prima bruikbaar met smartphones zoals Android en IOS, maar helaas ontbreekt op dit moment nog steeds een Windows 10 VPN client.
Standaard zijn er in deze Fritzbox profielen aanwezig voor de Nederlandse internetproviders. Zelf gebruik ik Telfort en hiervoor zijn er twee profielen aanwezig, één voor alleen internet en één voor internet en TV. Helaas is er op dit moment nog steeds alleen de bridged mode versie van het Telfort IPTV profiel beschikbaar, waardoor de extra's zoals Méér TV diensten (o.a. Netflix) niet beschikbaar zijn. Méér TV diensten werken alleen op basis van de routed mode.

Telefonie
Binnen deze Fritzbox zit een zeer uitgebreide telefooncentrale waarmee je vaste verbindingen zoals ISDN, PSTN en SIP kanalen kunt koppelen en vervolgens deze telefoonnummers kunt koppelen aan vaste toestellen, mobiele toestellen (Fritz Fon app) en DECT toestellen. In de Fritzbox zit een DECT basisstation waarmee je direct DECT handtoestellen kunt aansluiten. Per aansluiting kun je bij meerdere telefoonnummers bepalen welk nummer(s) erop binnenkomen en met welk nummer er naar buiten wordt gebeld. Ook kun je meerdere antwoordapparaten aanmaken waarmee je bij meerdere nummers andere boodschappen kunt laten afspelen. Tevens heb je de mogelijkheid om de berichten op het antwoordapparaat door te sturen naar een e-mail adres of op afstand met een pincode af te spelen. Andere mogelijkheden binnen de telefonie zijn het ontvangen van faxberichten, uitgebreid telefoonboek, wekker/ alarm op ingestelde tijd laten afgaan op een aangesloten toestel en oproepbehandeling (blokkeren, doorschakeling).

Thuisnetwerk (netwerk omgeving)
Bij het onderdeel thuisnetwerk kun je een aantal zaken binnen het netwerk regelen. Zo kun je per poort instellen of deze “green” (100Mbps) is in plaats van “power” (1000Mbps). Ook kun je een USB stick of schijf aansluiten om vervolgens de informatie hierop te delen binnen en buiten het netwerk (NAS). De NASfunctie kan vervolgens uitgebreid worden met een Mediaserver (video, muziek en foto’s) met extra mogelijkheden zoals podcast en internetradio. Een mogelijkheid is Smart home, een groeiend assortiment van producten van Fritz! zoals wifi extenders, deurintercoms en zelfs aansturing van de wasmachine (domotica).

Wifi
Wifi (AC Mimo) is ten opzichte van mijn vorige Fritzbox 7490 iets stabieler en geeft ook een hogere snelheid door (tot 1.733 Mbit/s op de 5 GHz-band en tot 800 Mbit/s op de 2,4 GHz-band). Het is hierbij ook mogelijk om foutieve aanmeldingen te volgen om eventueel misbruik/ aanvallen te signaleren. Naast automatisch kun je ook handmatig de wifi kanalen en het zendermogelijk per frequentie band instellen. Voor de veiligheid zijn de standaard WPA en WPA2 aanwezig. Handig is dat je ook kunt bepalen welk tijdsblok het Wifisignaal actief is. Een Wifigastnetwerk met een eigen SSID is ook aanwezig, met voor de gasten slechts toegang tot het internet en dus niet tot het lokale netwerk. Leuke optie is dat je op basis van een QR code het toestel van een gast direct de instellingen van je wifi gastnetwerk kan laten instellen.

Diagnose
Er zijn uitgebreide diagnose- en testfuncties aanwezig, zoals gebeurtenislogboek, systeem, wifi, lan, wan, telefonie en een energie monitor. Zelfs de ledindicatoren kun je naar wens instellen b.v. helderheid en welke status bij welke gebeurtenis. Ook is er een rapportagemogelijkheid om periodiek een overzicht te genereren van meerdere onderdelen en deze per e-mail te versturen.

Veiligheid
Veiligheid is zeer duidelijk aanwezig binnen het apparaat, zelfs het maken van een back-up van de configuratie kan alleen maar plaatsvinden als het wordt bevestigd door het indrukken van een knop op het apparaat of het versturen van een code met een aangesloten telefoontoestel. Binnen de webinterface is er een mogelijkheid met uitgebreid rapport rondom de veiligheid van alle onderdelen en de daarbij gekozen instellingen.

Conclusie
Net als de vorige Fritzbox is dit een top product met veel mogelijkheden samengebracht in een heldere interface. Het design van het apparaat is strak en weer hedendaags. Ondanks de hoge prijs is het veel waar voor je geld. De dedicated WAN poort en het lagere energieverbruik verbruik maakt de overstap naar dit apparaat de moeite waard.

Pluspunten

• Zeer uitgebreide instellingen
  • Wifi, netwerk en internet zeer stabiel
  • Nieuwste technieken toegepast (AC Mimo)
  • Dedicated WAN poort
  • Internet failover mogelijkheden

Minpunten

• Voor een leek erg uitgebreid
  • Prijzig
  • Niet alle profielen van internetproviders aanwezig
  • Fritz! Windows 10 VPN client niet beschikbaar
  • Fritz! Windows 10 VPN client niet beschikbaar

L. Jacobs 13-01-2018

Hoogwaardige router met mega veel instelmogelijkheden

Ten eerste bedankt dat ik dit product mocht testen, nog niet eerder de mogelijkheid gehad om een FRITZBOX aan de tand te mogen voelen en ik ben positief onder de indruk.

Uitpakken/eerste indruk:
Voor een dusdanige hoogwaardige/dure router zou een mooiere doos niet verkeerd zijn. Niet dat het uiterlijk toe doet, maar als ik de doos zie heb ik niet het idee dat het gaat om een top product. Gelukkig blijkt dit uit de rest van de review zeker!

De router is hoogglans wit met een rood element erop. Zeker niet lelijk, maar ik zou hem niet al te veel in het zicht hangen. Qua formaat is het een normale router, met interne antennes. Bovenop de router zitten enkele led-indicatoren die de werking van wifi/dsl etc. aangeven. Aan de achterzijde bevinden zich de WAN-poort, 4 LAN poorten, DSL-poort en 3 aansluitingen voor de telefoon, USB 3.0 en de stroomtoevoer. Nog een USB 3.0 poort bevind zich aan de linkerzijkant. Aansluitmogelijkheden genoeg zou ik zeggen. Alle LAN-poorten ondersteunen Gigabit-snelheden! Wat ik fysiek mis is de reset-knop. Alle andere routers die ik tot nu toe heb versleten hadden dit allemaal wel om weer retour te gaan naar de fabrieksinstellingen.

Installeren:
Tijdens het installeren had ik de pech dat we met de bijgeleverde quickguide niet heel veel verder kwamen. De link http://fritz.box, en 192.178.1.1. deden het niet. Uiteindelijk via de knowledgebase van AVM (moederbedrijf Fritz) nog geprobeerd via 169.254.1.1. waarmee het wel lukte.
Zo gauw je ingelogd bent neemt Fritzbox je mee door de installatiewizard. Deze werkt soepel en snel en zorgt ervoor dat je binnen een mum van tijd online bent. Ik heb voor het gemak ook nog even gezocht naar de volledige handleiding aangezien er alleen een quickguide wordt meegeleverd . Deze is echter nog niet uitgebracht op de website, wat natuurlijk vreemd is voor een product dat al is uitgebracht.
In het menu van Fritzbox zijn enorm veel opties om uit te kiezen, waarvan sommige vaker niet dan wel gebruikt gaan worden bij consumenten gok ik. Zo kun je bijvoorbeeld per apparaat instellen hoeveel data deze mag gebruiken per dag, welke tijden hij gebruik maken van internet en welke prioriteit dit heeft. Ideaal als je kinderen een Playstation of mobiele telefoon hebben en ze deze na een bepaalde tijd niet kunnen gebruiken!

Gebruik:
In de weken dat wij hem nu getest hebben zijn wij erg tevreden over de router, de snelheden en de instelmogelijkheden. Hij zend 1 wifi signaal uit op 2,4 GHZ en 5 GHZ waardoor je telefoon/laptop altijd de snelste kan kiezen zonder te moeten switchen. Dit werkt in de praktijk erg goed. Tevens is het bereik in ons huis licht verbeterd. Echter dit is afhankelijk van woonruimte en bouwmaterialen en afstand. Enige foutje dat ik tot nu toe heb gevonden is dat bij het instellen van de led-indicatoren de taal in eens veranderd naar het duits.

Zeer aan te bevelen voor consumenten en bedrijven die werken met telefooncentrale. Dit heb ik niet kunnen testen, maar de mogelijkheden zijn enorm!
Ook zijn er enorm veel FRITZ apps waarmee je bijv. de data op de usb-stick die in de router zit kan bekijken of openen over de hele wereld of de wifi kan controleren en delen met bijv. bezoekers in huis!

Pluspunten

• Wifi: AC techniek
  • Instelmogelijkheden software
  • Zeer uitgebreide telefooncentrale
  • Goede ondersteuning vanuit de website

Minpunten

• Uiterlijk
  • Voor sommige leken misschien te ingewikkeld
  • Volledige handleiding niet beschikbaar

S. van Belzen 09-01-2018

Superieure Fritz!Box met (te) veel mogelijkheden

Het is een stijlvol vormgegeven Fritz!box die bovendien erg laag ontworpen is. Veel routers/modems moeten verticaal geplaatst worden vanwege de ventilatie, ik vind het prettig dat ik de Fritz!box onzichtbaar op een kast kan plaatsen, terwijl hij goed bereikbaar blijft.

Installatie
Er worden verschillende kabels meegeleverd zodat je in elke situatie de box kan aansluiten. Ook is er een beknopte handleiding meegeleverd om je op weg te helpen. Het lastigste van de installatie is de manier waarop je de Fritz!box wil aansluiten; Achter het modem of in plaats van het modem. In de ideale situatie zou ik de standaardmodem van de provider willen vervangen door de Fritz!box, omdat de Fritz!box alle mogelijkheden (Internet, Bellen, TV) ondersteunt. Dit is naar mijn mening het grootste nadeel van deze Fritz!box. Er is maar een enkele provider die dit toestaat. Beide providers die ik op dit moment heb, staan wel internet toe, maar géén bellen of TV via de Fritz!box. Dat moet verplicht via het meegeleverde modem. Dit is erg jammer, want de Fritz!box is te gebruiken als DECT Basisstation en heeft uitgebreide instellingen voor telefonie.
De eigenlijke installatie verloopt vlot en bij elke stap is er uitleg aanwezig, zodat je gemakkelijk de juiste keuze maakt.

De Fritz!OS interface
FRITZ!OS is de software van de FRITZ!Box. Deze is erg uitgebreid, maar dankzij de aanwezige wizards kan je de basiszaken gemakkelijk instellen. Denk aan 'Internettoegang inrichten', 'Telefoons beheren' en 'Status van de FRITZ!Box controleren'. Erg prettig is ook de wizard 'Veiligheid'.
Je kan aangeven of FRITZ!OS automatisch updates mag installeren. De FRITZ!Box bepaalt dan zelf het tijdstip waarop de update geïnstalleerd kan worden. De FRITZ!Box zal dit voornamelijk 's nachts doen omdat de box automatisch een rustig moment uitkiest.
Het viel mij wel op dat sommige (nieuwe?) onderdelen van FRITZ!OS in het Duits waren. Zo kon ik de Helligkeit der LED anpassen. Ook zijn sommige zinnen niet logisch naar het Nederlands vertaald, waardoor sommige beschrijvingen minder duidelijk zijn.
Nogmaals, de software is erg uitgebreid. Je kan de FRITZ!Box helemaal finetunen aan jouw wensen. Zo kan je bijvoorbeeld per LAN-aansluiting aangeven of die in "Power Mode" (1 Gbit/s) of in "Green Mode" (100 Mbit/s) moet worden gebruikt. Bij de "Green Mode" verbruikt de LAN-aansluiting minder stroom, erg handig voor apparaten die alleen 100 Mbit ondersteunen.

Wifi
De Fritz!box heeft een dualband netwerk, waardoor elk apparaat een vlotte verbinding heeft. Erg prettig is dat de Fritz!box automatisch regelt welke verbinding (2,4 GHz of 5 GHz) voor jouw apparaat optimaal is. Als ik met mijn mobiel in de buurt van de Fritz!box ben, heeft mijn mobiel de snellere 5 GHz verbinding. Ben ik verder in huis, dan schakelt de verbinding automatisch over naar de 2,4GHz, terwijl er maar één draadloos netwerk zichtbaar is.
Ik merk ook dat de Fritz!box een beter bereik heeft dan de vorige router (Apple Extreme Airport). Het is erg gemakkelijk om een gastnetwerk aan te maken, waarbij je zelf de limieten kan aangeven, bijvoorbeeld 'beperken tot surfen en mailen'. Bij het instellen van een draadloos (gast)netwerk, verschijnt ook een QR code, zodat anderen die kunnen scannen en jij niet steeds wachtwoorden hoeft te delen. Ook is er een tijdslot op de Wifi in te stellen.

MyFritz! NAS
Er is ook een mediaserver met NAS-mogelijkheden geïntegreerd. Het intern geheugen is een kleine 400 MB. Maar ik was erg verrast hoe gemakkelijk je een USB-stick aansluit die je als NAS kan gebruiken. De Fritz!box detecteert de stick vanzelf en onmiddellijk heb je een aantal GB beschikbaar. De Fritz!box heeft ook een aantal apps beschikbaar, waaronder eentje die je op je mobiel toegang geeft tot je NAS. Dit stel je in d.m.v. gebruikersrechten, zodat je per gebruiker kan instellen tot welke mappen zij toegang hebben op de NAS. Ook buitenshuis.

Conclusie
Het is een erg prettige router met heel veel finetune-mogelijkheden, dat vind ik erg prettig. Ik heb tot nu toe geen problemen ondervonden met de Fritz!box. Ik blijf het wel erg jammer vinden dat ik niet alle mogelijkheden van de Fritz!box kan benutten, omdat mijn provider dat niet toelaat. (Telefonie & TV). In dat geval moet je de Fritz!box achter het modem van de provider plaatsen. De Fritz!box kan meer dan sommige providers willen.

Pluspunten

• Veel mogelijkheden
  • Goed WIFI bereik
  • Goedwerkende Mediaserver met NAS
  • Extra apps voor op telefoon
  • Gebruiksvriendelijke interface

Minpunten

• Niet elke provider ondersteunt alle mogelijkheden
  • Sommige onderdelen niet of onduidelijk vertaald

Karin 03-01-2018

goede WIFI

Twee aparte wifikanalen (5Ghz. & 2.4Ghz.) zijn een prettige optie.
Fijn is de mogelijkheid om de router in te stellen op automatisch kanaalkeuze. Zo heb je geen last van de routers van buren.
Het instellen via de computer is goed te doen. Er is een mogelijkheid voor een gastennetwerk. Handig voor een ieder die op bezoek komt. Ook het instellen per persoon (tijdsduur of bepaalde sites blokkeren). Te veel opties die ik niet alle zal gebruiken. Voor een hobbyist een mooie uitdaging.
De WAN poort is losgekoppeld van de LAN1. Dat geeft problemen als je een abonnement hebt bij Stipte. Uiteindelijk is het aansluiten gelukt door de het modem 2 uur uit te zetten. Stipte had moeite met het herkennen van de Fritzbox 7590, waarschijnlijk door een ouder modem.

De WIFI is snel en valt niet weg, wat de 'gratis' Fritzbox van de provider nog wel eens wil doen bij te veel apparaten op het netwerk.

Pluspunten

• snelheid
  • makkelijk aan te sluiten
  • netwerkjes maken

Minpunten

• vele mogelijkheden voor het instellen
  • te modern voor een oude modem

B. Harskamp 26-12-2017

Toprouter met veel mogelijkheden.

Na de goede ervaringen met de Fritzbox 7490, tijd om over te stappen op de 7590. Volgens AVM het nieuwe topmodel met nog betere prestaties. Dus toch maar de stoute schoenen aangetrokken en me ingeschreven om de Fritzbox 7590 van AVM te testen.

Bij het uitpakken is er het vertrouwde AVM Fritzbox gevoel met de blauwwitte doos. Er is wel een wijziging in het design bij de 7590 zelf. Echt mooi zal een router nooit worden, maar de bijna volledig witte 7590 komt niet in de categorie ‘lelijk.’ Hij kan opgehangen worden en met een lichte achtergrond zal de router niet heel erg opvallen.

Het instellen van de Fritzbox 7590 is voor mensen die eerdere AVM routers hebben gehad, een eitje. De interface is als vanouds, al zitten er voor een leek wel heel veel opties in. Naast je normale functies die in een router thuishoren, kun je er telefonie (VOIP, ISDN, analoog), mediaserver, NAS en ook TV via glasvezel mee ontvangen (XS4all, KPN). Eigenlijk zijn er voor een normale gebruiker op deze router, bizar veel opties.

Voor ouders is er een functie waarmee je de toegang tot het internet voor de kinderen kan inregelen. Dit kan als een groep aangemaakt of per individu ingeregeld worden. Je kan je kinderen op bepaalde tijden online laten, maar het ook afsluiten. Als klap op de vuurpijl, is er een ticketsysteem waarmee dan extra internettijd verdient kan worden. Er kunnen websites geblokkeerd worden waarmee de veiligheid op het internet gewaarborgd word voor je kinderen.

Ook de twee aparte wifikanalen (5Ghz. & 2.4Ghz.) zijn een prettige optie. Stel de router in op automatisch kanaalkeuze en verstoringen van buren horen tot het verleden. Het connecten gebeurd d.m.v. een wachtwoord of WPS op de router. Dit gedeelte is voor eenieder zeer goed in te regelen en heeft ook nog een gastennetwerk. Een apart netwerk voor je gasten, waarmee je privé ook echt privé kunt houden. Uiteraard heeft de router ook de mogelijkheid om zaken via UTP (kabel)_aan te sluiten. Nieuw in deze router is de WAN poort die losgekoppeld is van de LAN1. In het verleden zaten deze samen, wat dus nu 1 extra LAN poort oplevert.

Naast deze basiszaken in de router zijn er nog veel meer opties die ik hier niet zal bespreken. Voor tekst en uitleg hierover kun je op het internet nog veel meer informatie vinden. Tot nu toe heb ik met alles basis features, geen negatieve zaken kunnen ontdekken, behalve dat er zoveel mogelijk is met de router, dat een leek de weg kwijt kan raken.

Conclusie is dat voor zowel de nerds als de noobs de Fritzbox 7590 een prachtig apparaat is. Ondanks de wat hoge aanschafprijs is het wat mij betreft een aanrader. De Fritzbox 7590 is een snelle maar vooral stabiele router voor ieder gebruikersniveau.

Pluspunten

• Gescheiden 2.4Ghz 5Ghz. WIFI netwerk
  • Gastennetwerk met ticketsysteem
  • Telefonie (VOIP, ISDN, analoog)
  • compatible met TV (Xs4all, KPN)

Minpunten

• Flink aan de prijs
  • Bizar veel instelmogelijkheden