NETGEAR Nighthawk R7800 X4S AC2600 Dual-Band Smart WiFi Router

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 28 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de NETGEAR Nighthawk R7800 X4S AC2600 Dual-Band Smart WiFi Router op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Samenvatting

Deze router van Netgear komt met zeer geavanceerde mogelijkheden. De router ondersteund 160MHz bandbreedte, MU-MIMO en heeft een erg solide 5GHZ verbinding (1,733 Mbits/s) .Er zijn nog meer instellingen te verrichtten via dit apparaat zoals ouderlijk toezicht, DLNA, gastnetwerk en VPN-support. Dit is echt een router voor de kenner. Deze router biedt mogelijkheden waar de meeste mensen nog nooit van gehoord hebben. Dit is ook terug te zien in de prijs. De extra mogelijkheden zijn wel erg mooi en goed weergegeven in de gebruikersomgeving van de router. Instellingen zijn relatief eenvoudig aan te passen. De Nighthawk beschikt over usb-poorten om bijvoorbeeld je printer of een harde schijf aan je router te hangen.

Pluspunten

Minpunten

+ MU-MIMO mogelijk

+ Solide 5GHz verbinding

+ Veel opties

- Prijzig

P. de Vries 20-01-2020

doet waarvoor hij bedoeld is

Prima router, heb nu wifi in het hele huis, Doet gewoon waarvoor ik hem gekocht heb en ben zeer tevreden.

Pluspunten

• eenvoudig installatie

Hans 02-11-2016

NETGEAR Nighthawk R7800 prima router

Zeer snelle router met een prima bereik. Installatie bestaat eigenlijk alleen maar uit het aansluiten van de router en het volgen van de eenvoudige instructie op de App.

Pluspunten

• Snel
  • Eenvoudige aansluiting
  • Goed bereik

StefanS 01-11-2016

I feel the need... the need for speed!

In moderne huishoudens wordt tegenwoordig door heel veel verschillende apparaten WiFi gebruikt: telefoons, laptops, tablets, gameconsoles maar ook minder voor de hand liggende devices zoals thermostaten, lampen, koelkasten, weerstations etc. Juist met name om goed voorbereid te zijn op de toekomst met al het gestream van data over de WiFi verbinding was ik op zoek naar een snelle en stabiele router. Gelukkig is de lange en zware zoektocht ten einde want ik wil geen andere router meer dan de Netgear R7800 Nighthawk X4S AC2600! Ja het klinkt als een hele mond vol en normaal is dat allemaal veel bombarie en interessantdoenerij maar bij deze router is het zelfs nog bescheiden! Waarom? Kom ik neem jullie mee op een reis zodat jullie ook kennis kunnen maken met deze geweldige router.

Het begon allemaal lang geleden in een klein stadje hier ver vandaan. Er werd bij het kasteel van koning Stefan een mysterieus pakje bezorgd. Dit optrekje bestaat uit zo'n 7 woon/slaapkamers en een flinke tuin. Na het openen bleek dat hierin de glimmende Netgear Nighthawk zat. Snel aan de slag gegaan met het uitpakken en het eerste dat mij opviel was dat de router enorm degelijk aanvoelt maar wel flink van formaat is, zeker met de antennes aangesloten. Dit is wel even iets om rekening mee te houden als je hem in een kleine ruimte weg wilt werken. Na het aansluiten het moment supreme: het opstarten van de router. Wow wat een kermis van lichtjes! Gelukkig zit er op deze router een knop om de lampjes uit te schakelen. Heerlijk wat een rust!

Na het opstarten was het tijd om de router in te stellen. Zelf ben ik redelijk technisch en heb ik al regelmatig routers ingesteld. Het instellen van de Netgear was echt een verademing t.o.v. mijn vorige router. Ik was gewend om een ip adres in te toetsen en dan maar bidden dat je ook echt bij de router kon komen. Met de Netgear werkt alles via een website/Netgear Genie. Normaal heb ik het niet zo op geesten maar deze geest liet gelukkig, zonder gewrijf aan de router, wel mijn wensen in vervulling gaan. Instellingen komen in een basis set waarin o.a. instellingen zitten zoals Internet instellingen, WiFi instellingen, Quality of Service en een gastnetwerk (erg handig tegenwoordig met iedereen die bij je langs komt en toegang wil tot WiFi) en een geavanceerde set waar de techneut in mij helemaal happy van wordt: je kan hier meer diepgaande instellingen maken voor de WiFi en uiteraard kan je ook de beveiliging instellen en dt is geen overbodige luxe met al die online schurken de laatste jaren. Let op: er zitten zo veel functies op deze router, heel veel hiervan gebruik ik niet eens en alle functies kunnen overweldigend overkomen voor een leek. Het is echter wel heel goed dat er zoveel mogelijk is met deze router en ik denk dat hij ook prima bedrijfsmatig ingezet kan worden. Zelfs de meest verzuurde netwerkbeheerder kan je met de aanschaf van deze router weer laten lachen.

Na het instellen eindelijk benchmarken want die enorme snelheid en bereik, daar doen we het voor! Wij haalden met onze oude router net mach 1 maar met deze router hoopten we minimaal mach 3 te halen. Voor het benchmarken gebruik ik de site speedtest.nl Ik heb een KPN 20MBit abonnement en ik zit ver van de centrale af dus ik haalde sowieso al geen schokkende resultaten met mijn oude router. Met de Netgear haal ik 72.638KByte/seconde down en 88KByte/seconde up. Dit is ruim 2x sneller dan mijn oude router (die geen 801.11AC ondersteunde). Mission accomplished :-) Het bereik is ook echt enorm. Voorheen haalde ik op ze zolder nauwelijks bereik en daardoor was het daar lastig om te streamen. Nu heb ik gewoon goed bereik en kan ik eindelijk streamen zonder al dat irritante gebuffer. Afgelopen week zag ik toen ik aan het einde van de straat stond (zo'n 300 meter verder) dat ik nog (minimaal) bereik had. Dat is echt ongelofelijk!

De router is nu zo'n 4 weken in gebruik en ik ben er zo blij mee. Alles waarvoor ik hem kocht doet ie super goed en zelfs nog veel meer! Met de Netgear als kloppend hart van mijn thuisnetwerk ga ik back to the future en heerlijk genieten van alle digitale ontwikkelingen die nog gaan komen in en om het huis!

Pluspunten

• Enorm snel
  • Flink bereik
  • Veel configuratie mogelijkheden
  • Lampjes kunnen uit!
  • Makkelijk te configureren

Minpunten

• Vrij groot in omvang

Frans 31-10-2016

Online deze router besteld vanwege de goede reviews die deze router ontvangt. Ik kan deze tot nu toe alleen maar bevestigen. Router was snel geleverd en werkt eigenlijk al "out of the box".
Na het aansluiten inloggen en meteen de nieuwste firmware erop gezet (op moment van schrijven V1.0.2.04)
Heb handmatig het ip adres aangepast naar 192.168.0.1 omdat dit beter paste in de rest van mijn netwerk. De router bediend dagelijks meerdere telefoons en Ipads, streamt netflix naar de tv in HD en de laptop van het werk (via VPN verbonden met het werk), en nog enkele pc's op de werk kamer. Zelfs als deze staan te downloaden merken we geen vertraging op de telefoons of laptop, netflix blijft ook gewoon werken.
Waar onze vorige router hier zo langzamerhand problemen mee had doet deze het allemaal prima zonder haperen. QoS werkt dus prima. Tot nu toe enige minpuntjes is dat de interface soms wat traag aanvoelt, de menu's anders zijn dan ik gewend was, dus soms even zoeken en een enkele keer is de vpn verbinding van de laptop weg gevallen, opnieuw verbinden aanklikken op de laptop herstelde de verbinding weer.
Bereik van de router is ook prima. Hangt bij ons gewoon in de meterkast (niet ideale plek maar daar komt het signaal nu eenmaal binnen). Desondanks gewoon bereik zelfs op 1e verdieping en zolder en zelfs tot in de tuin.
Heb de router nu ongeveer 4 weken in gebruik en nog niet 1 x hoeven resetten.
Snelheid is ruim voldoende, vooral op de 5 Ghz hogere snelheden dan ik gewend was!
Haal gewoon de maximale download snelheid van ons internet (UPC 200/20).
m.v.g.,
Frans

Pluspunten

• bereik is prima
  • snelheid wifi
  • instel mogelijkheden voldoende
  • downloadmanager voor HTTP/FTP, BT of eMule
  • aansluiting voor externe hd of usb

Minpunten

• trage aanvoelende interface
  • netgenie app werkt niet vlekkeloos

Marc 28-10-2016

Netgear Nighthawk: het zonnetje in huis.

Inleiding
Ik heb geen bijzondere IT achtergrond of ervaring, desondanks verliep de installatie van deze krachtige router ‘als een zonnetje’. Dat werd dus geen ‘nachtwerk’. Binnen een half uurtje was de overgang van oude naar nieuwe router gefikst. Dus geen gemor en iedereen in huis tevreden! Het fine-tunen aan de hand van de duidelijke handleiding kwam daarna, maar was voor eerste gebruik niet nodig. Een IT-amateur kan de was doen. Een goed begin voor een hopelijk lang router-leven.

Situering
Ik heb de router in de huiskamer geplaatst, onopvallend bovenop een hoge kast. (De hinderlijk knipperende lampjes van de router kunnen gelukkig eenvoudig worden uitgezet). In de wand erachter bevindt zich de meterkast in de hal, waarin een NAS staat en diverse op internet aangesloten gateways (alarm, verwarming, zonnepanelen, slimme meter e.d.). Vanuit de meterkast lopen de UTP-kabels naar de werkkamer boven, de zolder, TV en audio installatie in de woonkamer.
De glasvezel kabel komt helaas via een andere hoek van het huis binnen. De afstand tussen het KPN modem (experiabox) en de router bedraagt 8 meter. Maar dat is geen problem (mede dankzij gebruik van goede afgeschermde FTP-kabels!)
In het TV-en audiomeubel bevindt zich een switch en in de werkkamer boven ook.
Het hele network bestaat nu uit, een iMac, een laptop, 2 ipads, 2 smartTV’s, 2 iphone’s, appleTV, AV-receiver, mediaplayer, 2x NAS, printer en gateways voor alarm, zonnepanelen, slimmemeter, CV-thermostaat.

Setup
Zonder echte IT-achtergrond en uitgebreide kennis is een leesbare liefst Nederlandstalige handleiding, die je stap voor stap kunt volgen essentieel.
Daarnaast is natuurlijk een duidelijke router-webinterface ontontbeerlijk. De doos bevat een korte schriftelijke niet nederlandstalige manual. Een uitgebreide NL-handleiding bevindt op CD-ROM. De Netgear Genie webinterface verschijnt na het intypen van de login-gegevens van de router in de browser. Dat gaat zowel via een vaste al een wifi verbinding. Voor een IT-leek dus allemaal goed te doen en anders had ik gebruik kunnen maken van de telefonische helpdesk, maar dat was dus niet nodig.
Alle aangesloten apparaten werden direct gevonden. Wat ik handig vind is dat je die in de router-interface desgewenst een eigen naam en pictogram kunt geven.
De KPN-experiabox stond al in de bridge-modus. De Netgear nighthawk nam alle instellingen netjes over.
Na een paar weken probleemloos functioneren heb ik me wat verder in de functies verdiept, zoals poortreservering met een vast IP-adres. (bv mediaplayer). Daarnaast bevat het basismenu van de Netgear Genie webinterface ook een instelling voor Dynamische QoS: dat staat voor ‘automatische verkeersprioritering per toepassing en apparaat’.

Wifi-bereik
Over het wifibereik ben ik zeer tevreden. Met mijn vorige router had ik met de 5Ghz band boven in huis amper bereik, wat op zich wel logisch was. Nu heb ik binnenshuis zowel beneden als boven een goed en sterk signaal op zowel de 2,4Ghz als 5Ghz band.
Overigens vind ik de aanezigheid van een gastnetwerk op zowel 2,4 Ghz als 5 Ghz heel handig. Je kunt desgewenst aanvinken of dat alleen internettoegang is of ook toegang bidet tot andere gebruikers binnen het interne network. Ik heb een speedtest gedaan op verschillende locaties in huis. De verbetering is aanzienlijk, maar je ziet het natuurlijk ook aan het snel inladen van webpagina’s tijdens het surfen via wifi. Het bereik in de tuin en om het huis is ook verbeterd. Als ik met de auto thuis de oprit oprijd en bv. mijn huisalarm wil uitzetten, dan pakt mijn Iphone nu het wifi-signaal op, terwijl ik dat voorheen via 3/4G moest doen.

Functies
De specificaties voor deze router zijn net als zijn uiterlijk indrukwekkend. Voor een leek – wel oppervlakkige lezer van een computerblad - ook niet allemaal te doorgronden.
Wat voor mij telt is dit: mijn netwerk nú is veel uitgebreider dan 5 jaar geleden en dat gaat nog wel even door met alle domotica op komst. Ik verwacht dus van deze Netgear Nighthawk R7800 dat die al die communicatie binnen mijn netwerk en naar buiten goed, probleemloos en snel afhandelt. En dat voorlopig blijft doen! De ervaringen van de eerste weken zijn uitstekend. Het is allemaal sneller en vooral ook stabieler. Minder traag ladende en vastlopende schermen op tablets of smartphones.
Ik gebruik niet alle functies, maar ik denk er nog wel het nodige uit te kunnen halen en de prestaties verder te kunnen optimaliseren. Een kwestie van goed lezen.
Deze router heeft , zoals de meeste, maar 4 LAN-poorten. Met extra switches is dat op te lossen.

Conclusie
Voor mij dus echt een goede aankoop. Misschien wat aan de dure kant, maar dat weegt wel op tegen de gebruiksvriendelijkheid, vooral tijdens de installatie. Tijd is ook geld.
Ik kan er als IT-leek goed mee overweg. Er zijn veel gebruikers zoals ik, denk ik, die zich met een duidelijke handleiding heel ver komen.
Het wifi-bereik in en om huis is prima, mede te danken aan de centrale positionering in huis.

Pluspunten

• eenvoudige installatie en duidelijke handleiding
  • interface met basismenu en geavanceerde functies.
  • goed wifibereik in zowel 2,4 en 5ghz
  • gastnetwerk
  • dyn. QofS (automatische verkeersprioritering)

Minpunten

• iets aan de dure kant

robprincen 28-10-2016

Eenvoudige installatie, goed bereik, snelle processor

Nu een paar weken in mijn bezit en ben vooral erg tevreden over deze aankoop. Met de Netgear Genie snel geinstalleerd en vlug aan het werk. Ook een gastnetwerk is zo geconfigureerd. Doordat ik in de Genie-app wat functionaliteit miste, ook maar eens rechtstreeks in de router gaan neuzen en kwam behoorlijk wat extra instel-mogelijkheden tegen. Ik gebruik de router in combinatie met een Engenius Acces Point en wilde het zendvermogen van de Netgear verlagen (jazeker, u leest het goed), zodat op zolder de Netgear ondergeschikt werd aan het AP. Nu het zendvermogen op 50% is ingesteld op de 2.4Ghz-band, schakelt mijn iphone/tablet automatisch over op het acces point, en weer terug naar de Netgear wanneer ik weer op de begane grond ben. Het bereik op de 5GHz-band is beduidend groter dan bij mijn vorige router (TP-link wdr4900). Verder merk ik dat ik een hoop meer power heb om verschillende apparaten tegelijkertijd te laten werken. Geen vertragingen, geen haperingen. Ik ben geen gamer, maar kan me voorstellen dat ie dat probleemloos kan. Video (draadloos) streamen op meerdere apparaten tegelijk is ook geen uitdaging meer. Van de USB-aansluiting zag ik het nut niet zo in, maar nu ik het in gebruik heb, is het toch wel heel handig! Tegenwoordig in huis toch al gauw 2 mediaspelers, 2 iphones, 3 tablets, 3 smart tv's, laptops, diverse stereoapparatuur met netwerkaansluitingen, philips hue, netwerkcamera's en een xbox in mijn netwerk en deze router-upgrade was eigenlijk al eerder nodig. Hopelijk biedt Netgear in de toekomst goede en voldoende firmware updates. Kortom, in mijn zoektocht naar een router tot circa 200-225 euro heb ik naar mijn gevoel een topper te pakken.

Pluspunten

• eenvoudige installatie
  • flink bereik wifi
  • snelle processor

Minpunten

• Netgear Genie alleen basis instellingen
  • groot qua formaat

Andy 28-10-2016

Netgear R7800 Nighthawk X4S review

Verpakking en meegeleverd:
De router wordt geleverd in een mooie stevige verpakking, met een handleiding, voeding adapter, een ethernet kabel, vier antennes (gelabeld) en de router zelf.

Opstelling:
Wij wonen in een hoekhuis waarbij de Ubee modem/router in de woonkamer geplaatst is, vlakbij de hoofdaansluiting van ziggo, op onze kast in de hoek van de woonkamer. Deze modem/router is in bridge modus ingesteld. De router is ongeveer 1 meter van de modem geplaatst wegens ruimte gebrek, deze staat dus op onze kast. Vanaf de router gaat er een korte UTP kabel in de Synology NAS die in de kast geplaatst is. Alle apparatuur zoals 3 tv’s, 6 smartphones , 2 tablets, 4 laptop's, 2 PS4 en 1 desktop worden met wifi verbonden aan de router.

Instellen
De router was heel gemakkelijk in te stellen door de netgear genie wizard, met deze wizard kon ik stap voor stap de basis instellingen regelen van de router zoals een SSID en password voor mijn wifi. Voor de geavanceerde instellingen moest ik via het ip van het apparaat inloggen op de router zodat ik deze opties kon wijzigen. Ook is er genie app die op een smartphone of tablet geinstaleerd kan worden, zodat je de basis instellingen en je router kan monitoren via je mobiele apparaten.

Bereik en funties
T.o.v de TP router die ik eerst had, is het draadloos bereik fantastisch, ik heb in iedere hoek van het huis draadloos bereik. Zelfs achter in de tuin kan ik rustig zitten en kan ik genieten van mijn internet verbinding.

Afgezien van alle standaard functies wat tegenwoordig op een router te vinden is, zoals:
- 802.11 ac/b/g/n
- dual band Wi-Fi
- Gastnetwerk
Ben ik erg te spreken over de MU-MIMO functie, ik merk dat afgezien van het draadloosbereik, dat ook de draadloze stabiliteit 100x beter is dan met mijn oude router.

Conclusie
De prijs van deze router is rond de € 170.00, dat is een behoorlijk bedrag voor een router. Maar voor de mensen die hoge snelheden, groot bereik of met veel mobielen apparaten te gelijk aan het werk zijn is deze router wat mij betreft zeker zijn geld waard. Gezien mijn kennis van netwerk apparatuur heb ik niet alle functies kunnen gebruiken wat deze router te bieden heeft, desondanks is het een top product van Netgear. En heeft het mijn probleem met slecht draadloos bereik opgelost.

Pluspunten

• Draadloos bereik
  • Makkelijk in te stellen
  • Stabiel netwerk

Minpunten

• Prijs
  • Groot apparaat

brambo600 27-10-2016

Prima router

Ik had in eerste instantie een modem/router van de kabelleverancier van Nederland. Het bereik van de wifi was erg onstabiel en viel steeds weg, de snelheid was ook te laag.
Dit is mijn reden geweest om een nieuwe router aan te schaffen.

Ik woon in een rijtjeshuis bouwjaar 1989, de router heb ik nu op zonder hangen boven het trappengat in Bridge mode aangesloten op de modem van de kabelleverancier. (via UTP)

Op zolder en op de eerste verdieping haal ik op telefoon, tablet en laptop een snelheid via wifi van maximaal 40 mbit.
In de woonkamer zakt het terug om de mobiele device naar 10 mbit.

In de woonkamer heb ik ook Nivdia Shield staan, deze heb ik voor de lol even via wifi aangesloten op het 5g netwerk. Ik kan op dat moment nog steeds 4K content streamen van de NAS die op zolder staat.
Dit betekend dat het WIFI bereik sterker en sneller is dan met de wifi van de kabelmodem in de gangkast op dezelfde verdieping.
De aansluitmogelijkheden van de modem zijn goed, USB 3 en Esata voor de mensen die belangrijke data of foto’s extern willen opslaan.

Het verschil merk je echt met streamen en foto's bekijken, kan het iedereen aanraden.

Pluspunten

• Wifi bereik is erg goed
  • Aansluitmogelijkheid van esata en USB 3
  • Led kan uitgezet worden

Minpunten

• maar 4 utp aansluitingen

Rens 27-10-2016

Zeer goede router

Perfect apparaat.
- doet wat er gezegd wordt
- wifi signaal prima
- snelheid draadloos internet echt bizar goed
- installatie kan niet eenvoudiger

Al met al een zeer goed product! Wil je beter en sneller draadloos internet dan zou ik dit apparaat zeker aanraden!

Pluspunten

• Snel draadloos internet
  • eenvoudige installatie
  • netjes vormgegeven

Theo vd H 27-10-2016

Router waar je geen omkijken naar hebt.

Een router is zo'n apparaat dat je moet installeren en waar je verder niet veel omkijken naar moet hebben. Ik heb zelf een webserver, een smart tv, een tablet, 2 smartphones, 2 desktop pc's, een nas, diverse gasten die gebruik maken van mijn wifi en alles functioneert zonder problemen en met een behoorlijke snelheid. Kortom zonder in al te technische details te treden, ik ben dik tevreden over de opvolger van mijn oude Cisco router.

nicole 27-10-2016

Wij hadden eigenlijk een stevige router nodig om een groter bereik te creëren en met meerdere apparaten te kunnen werken. Op zich doet hij dat prima mits je de router in het midden van het huis neerzet. Het is jammer dat het ingebouwde gastnetwerk niet stabiel is en af en toe wegvalt. Ik hoop dat de volgende update dit gaat verhelpen,

Ebo 27-10-2016

Uitstekende snelle en uitgebreide router

Router inmiddels een maand in gebruik. Is semi-professionele router met alle mogelijkheden tot instellen. Portforwarding is ruimschoots aanwezig, dus een HomeServer achter de router draaien is geen enkel probleem. Qua snelheid zit het ook snor met AC protocol op de 5 GHz band. Ik haal in mijn hele woning, ruime eengezinswoning met bg en nog 2 verdiepingen, overal de maximumsnelheid van mijn internet abonnement (200 down en 20 up). Ook rondom de woning overal prima ontvangst. De router staat in de meterkast. Ik had op elke verdieping een router staan, dat is nu dus niet meer nodig. Verder prima mogelijkheid voor gastnetwerk met optie toegang op eigen netwerk of uitsluitend internet. Firmware is prima in te stellen en overzichtelijk. De router is niet goedkoop, maar biedt zeker waar voor zijn geld.

Pluspunten

• Overal verbinding in eensgezinswoning
  • Hoge snelheid
  • Makkelijk in te stellen
  • Uitstekende portforwarding
  • Gastnetwerk

Minpunten

• Qua afmeting groter dan gemiddelde router

Joost 27-10-2016

Prima router

Ik was op zoek naar een nieuwe router omdat mijn oude een niet al te sterke WiFi verbinding had en ook beperkt was in functionaliteit. Ik was op zoek naar een makkelijk in te stellen en te bedienen apparaat waarbij WiFi gast-netwerk en VPN opties hoog op het verlanglijstje stonden. Met deze router heb ik die zeker gevonden en hij ziet er ook nog eens geweldig uit, alsof Kylo Ren je mee wil nemen 'naar de dark side' (bijna te jammer om in een kast te stoppen!). Erg makkelijk vind ik ook de mogelijkheid om hem via een app op je mobiele telefoon aan te kunnen sturen en het feit dat er veel uitbreidingsmogelijkheden zijn. Aanrader.

Pluspunten

• Snel en goed wifi
  • Configuratie en mogelijkheden
  • Mooi

Minpunten

• Duurdere klasse router

dg2102 27-10-2016

Goed wifi bereik, Makkelijke setup.

Inleiding:
Ik had nog een Linksys WRT300N die toe was aan vervaning, na tijden (onder)zoeken kwamen ik uit op de Netgear R7800 X4S Nighthawk. Ook omdat deze de hardware.info ultimate prijs heeft gewonnen in mei 2016.

Verpakking:
In de verpakking wordt geleverd een handleiding, voeding adapter, een ethernet kabel, vier antennes (gelabeld) en de Netgear R7800 X4S Nighthawk zelf. De verpakking zelf is stevig en overzichtelijk.

Opstelling:
Wij wonen in een 2 onder een kap woning waarbij ons modem in de meterkast zit, hier hangt dan ook de router aan schroeven aan de muur. De meterkast zit vooraan in de hal bij binnekomst, dus ver weg van de tuin. Vanuit de meterkast gaat er een kabel naar de eerst verdieping naar mijn kantoor waar de file/media server zich bevind en mijn vaste desktop. Een kabel naar de HTPC in de huiskamer voor streamen van 1080p/3D films naar de TV. De rest zit op wifi bestaande uit : blueray speler, 2 tv's boven, 1 desktop, 4 laptops, 3 telefoons, 3 tablets, toon(eneco). We hebben een horizon mediabox, en een extra mediabox, alles zit op de router aangesloten (ja Ziggo zegt dat het niet kan, maar het kan wel als je het goed doet!)

Installatie:
Ik heb de file/media sever met een vast IP (webserver,ftp,plex,teamspeak etc behoeft port forwarding), dus eerst de router zo aangesloten (zonder internet) een de wizard doorlopen. Dit was allemaal heel duidelijk en simpel te doen. Na alles ingesteld te hebben via de wizard even alle opties doorgelopen (altijd benieuwd naar mogelijkheden). Menu is erg duidelijk, enige nadeel dat het wat traag is als je er door bladerd. Uiteraard stel je alles een keer in en dan heb je daar geen last meer van maar toch. Even de firmware check gedaan, daar een update op uitgevoerd zodat ik bij de laatste versie was, en instellingen bleven netjes actief heb niks opnieuw hoeven instellen. Daarna de DHCP range, DHCP settings (google DNS, die van ziggo is soms traag) en IP ranges/ forwards gezet en de router was klaar voor gebruik.
De oude router van zijn plaats gehaald en alles losgekoppeld, schoefjes verwijder en opnieuw aangemeten voor de nieuwe nighthawk. Antennes netjes gericht (hiermee nog een beejte spelen om bereik te vergroten). Mijn modem stond al in bridge (ubee) niks aan hoeven doen (dit kan normaal via je provider althans bij ziggo). Alles aangesloten en opgestart, men telefoon vond meteen (+/-1min opstarten) de nieuwe netwerken en kon ook verbinden. Alles werkte meteen! Moet zeggen de router zelf is wel wat aan de grote kant :) als je weinig plaats hebt in de meterkast kan dit wel een issue zijn.
App op de telefoon gezet, ook de netgear wifi analyser, ook deze werkte meteen zonder enige moeite. Interface is duidelijk voor iedereen en zeker makkelijk in gebruik.

Wifi Bereik:
Dit is meestal een belangrijk punt bij het kopen van een router, en ik kan je verzekeren; de Netgear R7800 X4S Nighthawk stelt niet teleur. Ik met de telefoon helemaal tot achter in de tuin gelopen, gewoon netjes men 150/15 over. Daar kan ik dus niet over klagen. Ik heb op zolder een smart TV staan op wifi, deze kon geen 1080p streamen vanuit de media center, dit is nu geen probleem meer. Even de wifi analyser van de tablet rondgelopen en overal in huis en rondom een goed bereik. Dit had ik met de WRT300N+range extender niet (op n netwerk)

Functies:
Vaak komen er vrienden die internet willen op de telefoon, geen probleem met de app zet je zo even het gast netwerk aan! Ze kunnen internet op maar niet bij jou netwerk/servers. De app dus, lekker overzichtelijk, je kan er zelfs de router mee rebooten! (heb ik nog geen enkele keer hoeven doen, en ook is mijn draadloos of gast netwerk niet uitgevallen o.i.d.)

Conclusie:
De prijs/kwaliteit is erg goed, momenteel ligt hij rond de €200.00, nog een behoorlijke investering maar wel voorbereid op de toekomst! Als je een andere router + range extender moet kopen heb je het over gelijke kosten. Gezien mijn kennis van netwerken (werk in IT) kan ik gebruik maken van de meeste functies die deze Netgear R7800 X4S Nighthawk bied. Ik zou dit product iedereen aanraden, de uitgebreide informatie in de handleiding helpt je ook goed opweg. Is de handleiding niet genoeg, ben ik zo vrij geweest de netgear klantenservice te bellen en een fictief probleem voor te leggen. Ik moet zeggen de dame aan de lijn was kundig en wist me precies door het menu te navigeren om zo de juiste instelling, port forwarding & uPnP settings voor mijnn xbox one.

Extra:
Voor degene die de interface langzaam vind en/of de functies niet toereikend vind, je kan googlen op DD-WRT "Kong Mod" , dit is een geheel geoptimaliseerde interface met een hoop functies (private VPN). en beschikbaar voor deze router. Let op! doe dit alleen als je weet waar je mee bezig bent, een normaal huishouden heeft deze functionaliteit niet nodig!

Pluspunten

• Wifi bereik / Mobiele App!
  • Makkelijke setup / Klantenservice
  • DD-WRT "Kong Mod" beschikbaar
  • Stabiel Netwerk / Gast Netwerk
  • Mooi Design (persoonlijk)

Minpunten

• Prijs
  • Omvang is erg groot

Bertus 04-11-2016

Duidelijke review zeg! Ik sorteer ook altijd op "Meest nuttig eerst" doen veel mensen... snap niet dat ik dat niet default kan zaanzetten. Kieskeurig kunnen jullie dit als instelling toevoegen :):).

De app zou voor mij echt fijn zijn, als de kids weer eens iemand over de vloer hebben even het gastnetwerk aan... Mooi dat het een seperaat netwerk is ! Veel reviews voor dit product zeg, andere routers hebben er een stuk minder. Wel zo dat sommige 10/10 en alles uitstekend geven... dat is niet rieel eigenlijk en vertrouw je niet meteen... alsof netgear zelf deze als nep reviews geplaatste heft zeg.

dg2102, erg bedankt voor deze uitgebreide en duidelijke revieuw! Heb je meer devices, schroom niet kieskeurig te vullen met nuttige informatie!

Patrick 27-10-2016

Erg nuttige info. De investering is inderdaad erg veel ik moet er nog wel evenjes over nadenken.

Top review! maak er zo maar meer, daar hebben we wat aan!

dg2102 27-10-2016

Helemaal vergeten, gekocht bij iBood.com - Hij was in de Dagdeal aanbieding voor 169,95. Dus met verzend kwam je op 175 euro. iBood is een fijne site om elke dag mooie deals van te krijgen! ik raad iedereen aan daar de nieuwsbrief te nemen, ze hebben vaak toch de dingen die JIJ zoekt voor een leuke prijs.

Als je hem nu wil kopen zou ik 4launch.nl adviseren, goede webshop en betrouwbaar!

Rick 01-11-2016

dg2102 dank je voor de review. Erg duidelijk!
En tenminste niet zo heel veel text als sommige hier hebben, dat maakt het niet meer overzichtelijk.
Je hebt me overtuigd en ik heb bij 4launch.nl deze router bested (ibood heeft ze steeds niet :)).

Rob Cremers 27-10-2016

Wat een duidelijke review! Ik vroeg me inderdaad af of DD-WRT mogelijk was omdat het op de site niet staat als ondersteund model. Gelukkig wel, de VPN funtie is erg handig (als je weet hoe het in te stellen). Ik heb besloten om toch deze router te kopen aan de hand van deze review!
Welke winkel heb jij deze gekocht ? daar nog tips over ?

Chantal 01-11-2016

Mooie review, erg duidelijk en geen vreemde verhalen. Ik sorteer kieskeurig altijd op Meest nuttig eerst en kwam deze review als eerste tegen.
iBood ken ik wel inderdaad, heel vaak leuke aanbiedingen. Altijd leuk om daar reclame van te zien in posts op andere sites.

Deze router is inderdaad erg snel, een neef van me heeft hem ook gekocht. En door deze duidelijk en overzichelijke review ben ik nu ook aan het twijfelen tussen deze en de ASUS variant. Dank je wel dat je de tijd hebt genomen voor de review, het heeft mij in ieder geval erg geholpen! Ik ben zelf niet technisch, en wil het dus makkelijk kunnen installeren en gebruiken. Is het bij deze ook dat je hem wel eens moet resetten omdat hij trage verbinding geeft ? of omdat internet niet werkt ?

Bedankt voor de replay alvast
Groet Chantal

dg2102 01-11-2016

Chantal,

Leuk je reactie te lezen! iBood is inderdaad leuk en heeft vaak aantrekkelijke acties, ik bezoek de site dagelijks en kijk altijd uit naar de hunt! Ik raad iedereen aan een kijkje te nemen op ibood.com en je mail achter te laten voor de nieuwsbrief.

Om je vragen te beantwoorden, Ik persoonlijk heb hem zoals beschreven geconfigureerd en geplaatst. Tot op heden heeft de router nog geen reboot nodig gehad en ik heb ook heen last van een trage verbinding.
Hij werkt goed samen met Ziggo (en de extra horizonbox) samen, hierbij zal ik hem ook zeker aanraden.

Ik gebruik het gastnetwerk geregeld, zet het aan via de telefoonapp en weer uit als de gasten weg zijn. Volledige controle dat is fijn. Ik heb sommige sites via de wizard geblokkeerd omdat ik kleine kinderen thuis heb :).

Maurizio 27-10-2016

Netgear R7800 Nighthawk X4S Smart AC Gaming Router

Aangezien ik mijn oudste router wilde uitfaseren (welke op de bovenverdieping als accespoint dienst doet), betekende dit dat ik me ging oriënteren op een nieuwe router. De keuze is uiteindelijk op de Netgear R7800 Nighthawk gevallen, vanwege de indrukwekkende specificaties en goede (engelstalige reviews).
Tijdens het uitpakken viel al op dat het een robuuste router is, met vier afneembare antennes. Hij heeft een 1,7 Ghz dual core processor en kan in theorie maximaal 2.53Gbps verwerken (800Mbps op de 2,4 GHz en 1.73 GHz op de 5 GHz).
Aan de voorkant van de router wordt de status van de vier LAN poorten, de WAN poort, de 2,5 GHz en 5Ghz radio, USB en eSATA activiteit weergegeven door middel van LED-lampjes. Deze kun je ook uitzetten. Ik zelf maak geen gebruik van de twee USB 3.0 poorten of de eSATA poort, aangezien ik een uitgebreide NAS heb. Voor degenen die dit niet hebben is dit een mooie optie op gegevens snel te delen in het huisnetwerk.
De Netgear Genie webinterface maakt het gemakkelijk om snel (al dan niet) geavanceerde netwerk instellingen te wijzigen. Het toont je op het beginscherm een overzicht met Internet, Draadloze verbindingen, Gast netwerk en ouderlijk toezicht. In het geavanceerde menu kun je veel instellen. Bijvoorbeerbeeld welke urls geblokkeerd moeten worden, tijzones voor toegang tot internet, poort forwarding en meer.
De eerste installatie is zeer makkelijk doordat je via de browser inlogt op de Netgear Genie, die je door het goed begeleide installatieproces heen leidt.
In de praktijk merk ik dat hoewel de theoretische snelheid niet wordt behaald, de router aanzienlijk sneller is en aanvoelt dan mijn DIR-855. De Netgear R7800 is zeer snel in de onderlinge communicatie tussen devices en is daarmee een echte upgrade in mijn netwerk.
Hoewel het volgens sommigen mogelijk zou zijn om DD-WRT te installeren (om nog meer instellingen te kunnen doen/opties te ontsluiten) heb ik hier zelf geen noodzaak toe gezien en dit niet uitgetest.
Mijn conclusie is dat de R7800 geen goedkope router is, maar dat je erg veel waar voor je geld krijgt. Een stabiele verbinding, met hoge throughput en snelle verbinding tussen devices en tal van opties.Voor mij biedt de router daarmee meer dan voldoende om de prijs te rechtvaardigen. Wat mij betreft een aanrader.

Pluspunten

• Goed bereik (stabile 5GHz)
  • Gastnetwerk
  • Zeer uitgebreide configuratiemogeljkheden
  • Goede poortselectie
  • Hoge throughput (MU-MIMO)

Minpunten

• Prijs

Dik de Boer 27-10-2016

Netgear Nighthawk 7800

Door een veelheid van kleinere apparaatjes is mijn wifi netwerk vastgelopen. De glasvezel leverancier adviseerde dit modem. En inmiddels loopt het als een speer. Wel heb ik voor die tijd een aantal keer beroep op de helpdesk gedaan om het aan de praat te krijgen. De glasvezelleverancier heeft het glasvezelmodem op pass-through gezet, waardoor de Nighthawk alles in mijn huisnetwerk afhandelt. Dit gaat prima. Ik heb problemen gekregen met wifi nadat ik een SSD en een stick op USB3 had aangesloten. Reboot van de router bood alleen soelaas voor 5GHZ, de 2.4 ghz kwam weer beschikbaar nadat ik uiteindelijk de USB3 apparatuur ontkoppelde. Mijn internetsnelheid ligt nu weer op 100 Mb/sec download en 500 Mb/sec upload (bedraad).
Al met al ben ik tevreden over het product, en de klantondersteuning. Al had ik de storingen die optraden niet voorzien.
De helpdesk adviseert het apparaat elke paar weken uit te zetten. Alleen weet ik momenteel niet of dit nodig zou zijn geweest als ik geen apparatuur op de usb3 poorten aangesloten zou hebben.

Pluspunten

• snel
  • geen repeater meer nodig voor uithoeken woonhuis
  • automatische configuratie werkte prima.

Minpunten

• uit- en aanzetten om storingen te voorkomen
  • wifi dekking viel weg na aansluiten SSD en stick

t4all 27-10-2016

Prima, snelle router, goed bereik.

Het bereik van mijn vorige router haalde niet het gehele huis. Om dit te op te lossen heb ik deze aangeschaft. Na de installatie, die ik erg eenvoudig vond, ben ik de antennes gaan afstellen. Dit koste me wel veel tijd om ze het beste afgesteld te krijgen. Dit was steeds een beetje verzetten en uittesten. Maar het bereik is erg goed. Het gehele huis en een groot deel van de tuin heeft voldoende bereik.

Het gastnetwerk vind ik ideaal, zodat bezoekers afgesloten zijn van de rest van het netwerk.

Tot nu toe vind ik het een stabiele, snelle router met een makkelijke installatie. Ben erg tevreden. Ik moet daar wel bij vermelden dat ik hem redelijk "huis, tuin en keuken" gebruik. Ik gebruik hem niet om bijvoorbeeld extreem veel te streamen, maar vooral heel basic internet, maar met een groot bereik.

Pluspunten

• Groot bereik
  • Eenvoudig te installeren
  • Gastnetwerk

Minpunten

• Afstellen antennes duurt lang

JNizet 26-10-2016

Netgear R7500

prima router, goed bereik in en om mijn appartement. Snelle verbinding. Maar een keer storing ondervonden maar dat kwam door ziggo zelf. Door de software van netgear zelf is het snel en gemakkelijk om de naam en ww van het wifi netwerk te veranderen.
Het enige dat wat tijd kosten was het instellen van de backup functie (hardeschijf in de router gestoken).

al met al een prima apparaat, misschien een beetje te goed voor wat ik hem gebuirk. Maar dan gaat hij ook hopelijk langer mee.

Pluspunten

• gratis software
  • goed bereik
  • snel wifi

Minpunten

• aansluiting externe hardenschijf moeizaam

Anoniem 26-10-2016

Overeenkomstig verwachtingen

Veel recensies gelezen van tevoren en maakt de verwachtingen waar. Goed bereik en werkt super met glasvezel. Veel snellere verbinding dan met de standaard router van mijn internet aanbieder.

Pluspunten

• Snelle verbinding
  • Groot bereik

Jackstr 26-10-2016

Eenvoudige installatie

Ik had veel problemen met mijn wifi (slecht berijk op eerste etage en niks op zolder en de tuin) ik hoorde van mijn provider dat dit komt doordat ik betonnen voeren heb maar dat geloofde ik niet. Na het instaleren, wat heel eenvoudig was, had ik meteen overal goed berijk. Ook de app van netgear werkt goed en geeft veel extra mogelijkheden om snelle aanpassingen te doen zoals: gastnetwerk, beveiliging aanpassen, sites blokkeren, WiFi en 5hrtz WiFi.

Pluspunten

• App
  • Duidelijk wie er op het netwerk zit
  • Makkelijke installatie

ikkie3000 26-10-2016

GEWOON GOED

Kreeg wat ik er van verwachtte een goed snel apparaat met veel gebruiksgemak en tegen een zeer redelijke prijs