Asus RT-AC66U

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Asus RT-AC66U op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

pell26 20-08-2017

na 4 jaar aan uit knopje defect

Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Na 4 jaar gaat zomaar het aan uit knopje stuk. werkte met iPhone niet goed. Kreeg veel commentaar. Ben op zoek naar een andere.

Rusty66 23-03-2016

Prima router

Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Met de overgang naar een glasaansluiting deze nieuwe router gekocht. Prima product met een goede help/handleiding. Zowel 2.4 als 5 GHz, port forwarding en alles wat je thuis nodig hebt. Werkt snel en probleemloos. Ik heb wel vaker Asus producten gekocht en dit voldeed volledig aan de verwachtingen.

theo 70 05-10-2015
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Router een half jaar gelden aangeschaft maar eigenlijk veel spijt van.
Wifi ontvangst op iphone en ipad is werkelijk te slecht voor woorden.
Ik heb nu van ellende maar weer mijn oude sitecom router in het netwerk erbij gezet als AP om het signaal boven te versterken.
Snap niet dat de meeste hem zo roemen om zijn bereik, ik vind het bijzonder slecht.

theo 70 07-10-2015

Bedankt voor de tip, Router hangt/staat op exact dezelfde plaats als zijn voorganger welke het uitstekend deed op deze plek. daar ligt het niet aan in mijn ogen. denk inderdaad dat ik een maandagmorgen model heb.
Ik heb alleen niets meer van een aankoopbewijs kunnen vinden.

DenvdEnde 06-10-2015

Trouwens Theo, vergeet ik nog te vragen waar je de router in je huis geplaatst heb. Soms word deze (al-dan-niet onder druk van 'moeder de vrouw') op een plek 'uit het zicht' geplaatst. Dat komt niet altijd het bereik ten goede. In de meterkast, laag bij de grond bij voorbeeld, is een uitermate slechte plek. De antennes vormen een soort 'paraplu' van de topjes naar beneden.
Misschien zou je eerst kunnen proberen de router elders(Hoger in de woning, op 1e verdieping of op de zolder) in je woning te plaatsen zodat de signalen een betere dekking kunnen geven over je hele woning. Misschien kan dat je euvel al verhelpen.

pell26 18-02-2017

Klopt, ik heb deze in de huiskamer staan maar ik krijg een en al geklaag van de huisgenoten.

DenvdEnde 06-10-2015

Beste Theo, ik vermoed gezien jouw ervaring dat je router niet in orde is. Ik heb het ding nu twee jaar en het bereik is juist top. Zoals je kan lezen hebben anderen dezelfde ervaring. Wij gebruiken verschillende apparaten van verschillende fabrikanten in ons Wi-Fi netwerk en alles werkt naar behoren. Het bereik van deze Asus is zeker bovengemiddeld. Ik zou in jouw geval terug gaan naar de leverancier met je klacht, want kloppen doet dit niet.

Tom4You 28-06-2015

Hele goeie product!

Zeker een aanrader.

Ik gebruik meer dan een jaartje.

Tot nu toe geen prolemen mee gehad.

JBREGM 27-05-2015
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Deze router gekocht als vervanging van de Sitecom NX300 router die wij bij ons glasvezel 75 Mbit/sec abonnement ontvingen van Caiway.
De sitecom gaf een lage Wifi snelheid, van 28 Mbit/sec tot max. 45 Mbit/sec en het signaal viel vaak weg (voornamelijk op mijn Imac)
Na gedacht te hebben over het aanleggen van vaste bekabeling, lastig in ons appartement, toch gekozen om de router te vervangen door de Asus RT-AC66U 802.11ac Dual-band.
Zowel op 2.4 GHZ als 5. GHz is de snelheid nu 105 Mbit down- en Upload!!!!!
Top!!!!!, anders kan ik niet zeggen.

Tschja 18-10-2014
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Het leek zo'n goede router, maar wat valt deze tegen! Ik heb elke dag problemen met het 2,4GHz netwerk. De verbinding is altijd 100%, maar soms lukt het niet internet op te gaan. Heb de firmware naar de laatste versie gebracht. Ook gekeken naar kanalen die zouden kunnen interfereren, maar alles is in orde.
Het frappante is dat de 5GHz verbinding wel altijd werkt. Maar lang niet alle apparaten ondersteunen de 5GHz...

Voor de 2,4GHz gebruik ik nu het standaard KPN modem. Werkt altijd, alleen is het bereik wat minder ver.

Iemand nog tips om de 2,4GHz werkend te krijgen?

Tschja 20-10-2014

golip, bedankt voor je reactie. Ik heb alle kanalen gescand en heb geen of weinig last van interferentie. Het WLAN bereik is steeds goed. Dit geldt voor alle apparaten die verbonden zijn (laptop, smartphone, ipod etc). Maar ondanks de goede ontvangst is er af en toe niet het internet op te komen. Het vreemde is dat de 5GHz geen problemen geeft. Ergens bijt de KPN router met de Asus 2,4GHz denk ik, maar de vraag is waar.

golip 19-10-2014

Wat voor Merk en type WLAN kaart heb je laptop zitten? Verder kan je WiFi Analyzer voor je smartphone downloaden om te kijken of veel andere 2,4Ghz wifi (stoorzenders) netwerken in de buurt zitten.
Wat ook heel veel kan helpen is de (ver)plaatsing van de router. Mijn router staat niet direct naast het (ziggo) modem, maar hier tussen zit een netwerkkabel van +- 25meter zodat de router in het midden van het huis staat, en zodoende, en geen last ondervind van alle routers/modems die aan de straatkant geïnstalleerd staan.
Verder helpt het heel veel als de router goed in het zicht staat, en niet weg gemoffeld is in een hoekje van de kamer.

golip 19-10-2014

Om mijn eigen reactie aan te vullen.
Je kan natuurlijk ook kijken over er updates te verkrijgen zijn voor de WLAN adapter, die in je laptop zit.

MarcoRoger 14-09-2015

Misschien een ander kanaal proberen op 2,4 GHZ?
Doe een uitgebreide scan in je omgeving en kijk na welke kanaal op alle overige 2,4 GHZ routers ingesteld staat(buren). Zodra je een open kanaal vindt dan moet je die instellen op jouw 2,4GHZ verbinding.

h.vd.donk 18-11-2014

Ik dat je op de modem van je provider (KPN) de WIFI moet uitschakelen (Op bridge moede zetten), modem en router creeëren eenzelfde IP adres , dat botst met elkaar.

golip 22-10-2014

Heb de laatste firmware upgrade op je router staan? Misschien heb je wellicht een maandag ochtend model?

golip 17-07-2014
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Ik heb deze router sinds 5mrt in gebruik. Van mijn Sony Vaio VPCZ21L9E laptop heb ik de WLAN kaart ervangen met een Intel Dual Band Wireless-AC 7260 (Mini PCI Express). Vanaf mijn Synology 209+II op een Gbit netwerk haal ik draadloos snelheden van 46-50 MB(byte) en piek soms op 52MB. Firmware upgrades gaan altijd goed, en de oude instellingen worden altijd mee genomen. Hierdoor is het zelfs voor de DIGI-beet een fluitje van een cent.
Verder kan ik melden dat ik geen uitval heb gehad van de router zelf, zoals bij mij oude router nogal vaak het geval was (TP-link WR1043ND, WLAN viel regelmatig uit).
Ik was iemand die niet meer over had €50,- voor een router. Maar na de zoveelste uitval, wilde ik graag het beste in huis halen, waarbij het budget geen hoofdrol speelde.
In vergelijking met het duurdere model de AC68U, ontbeert de AC66U de dualcore processor. In de praktijk mis ik het helemaal niet. Derhalve moet ik wel bekeken dat ik niet de extra opties gebruik die de AC66U bied. Hiervoor gebruik ik mijn Synology.
Verder word de firmware steeds beter, en bied bij elke firmware upgrade meer opties. De interface van de firmware is infinitief, en laat zich zonder de handleiding te lezen makkelijk te bedienen. In de router bevinden zich handige tools, zoals bijvoorbeeld VPN en een "Wake on LAN" tool. Hierdoor kan je als je van huis bent, toch je pc op afstand aanzetten, wanneer je niet thuis bent.

All round een aanrader!
LIP

upatamby 12-02-2014
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Na een hoop gesukkel met verschillende routers en range-extenders was ik (en mijn gezin) het zat. Dan maar wat meer geld uitgeven en een router kopen die goede gereviewd wordt. Had ik dat maar eerder gedaan. Het instellen ging snel en probleemloos met een prettige userinterface. Bereik, snelheid en betrouwbaarheid zijn enorm toegenomen. Wel heb ik nog steeds een extender nodig om ver genoeg te komen, maar de stabiliteit van die extender is nu, dankzij deze router, ook perfect.
Alles werkt nu gewoon lekker en ik heb er geen omkijken meer naar. Zo hoort het.

fredcl01 21-10-2013
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

De ASUS router heeft heel goede testresultaten op het internet. Hij heeft alles nog waar gemaakt behalve het bereik. Het bereik is iets groter dan van mijn oude router (Dlink DIR825) echter ik gebruik nog de standaard instellingen.
De doorvoercapaciteit is heel goed. Iedereen kan weer gamen en internetten zonder dat de verbinding wegvalt of traag wordt. Daarnaast is de snelheid ook verdubbeld op mijn laptop, nu 240 Mbs ips 130 Mbs. De router is ook vrij makkeljk in te stellen. Alleen de prijs is aan de hoge kant echter ik hoop dat wij voorlopig voorzien zijn van een geode oplossing in verband met de nieuwste draadloze standaard (AC).

LeRock 09-10-2013
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Installatie is makkelijk, prima te doen. Bereik valt tegen.... Oude router wrt120n had zelfs op zolder goed bereik. Diverse instellingen al geprobeerd, 2.4 naar 5 GHz, zendvermogen naar 100, router buiten de meterkast. Ik weet het niet meer, dan maar omruilen voor een ander merk.

Mustang302 10-10-2013

Je kan het vermogen ook op 200mw zetten ( geeft wel 2 keer een foutmelding, maar uiteindelijk gaat hij naar 200mw.
Wat je verder doen kunt is andere kanalen kiezen.
Met het gratis programma Wirelesnetview van Nirsoft kun je bekijken wie er nog meer op een bepaald kanaal zit en dan een ander kanaal kiezen.
Met het ook al een gratis programma van Metageek, inSSIDer for Home, kun je zien welk kanaal voor jou het beste is.

Succes, met vriendelijke groet Richard.

cuba1972 27-12-2014

Hoe en waar precies kan het zendvermogen verhogen ?

Mustang302 14-09-2013
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Ik heb een Ziggo alles in 1 pakket en daar kreeg ik een Modem/Router van Cisco EPC3925 bij.
Ik woon in een appartement en de Modem/Router hangt in de meterkast buiten de voordeur.
Ik moest zo'n beetje naast de meterkast gaan staan wilde ik bereik hebben op het sterkste kanaal.
Goed waardeloos, maar ik gebruikte toch geen WiFi, tot nu.
Op zoek naar testen van Routers en in de Computer Totaal kwam de ASUS RT-N66U er als snelste uit.
Maar met oog op de toekomst kon je beter de ASUS RT-AC66U kiezen volgens de Computer Totaal.
Uiteindelijk ( maar dat ligt aan mij ) heb ik de installatie van de Router gedaan, en het bereik is nu gewoon 100%, op automatische kanalen.
Het signaal moet dwars door twee 490mm dikke betonnen muren en 3 deuren heen, en gewoon 100% bereik.
De interface is wel duidelijk je kan een aantal gastnetwerken opzetten maar voor de rest is het allemaal abracadabra voor mij.
De registratie van de Router verliep niet vlekkeloos ( ik had het goede nummer maar hij gaf aan dat ik een Tablet van ASUS had)
Maar na de hulp van ASUS support is ook dat goed gekomen.
Al met al zeer tevreden, als ik hem wat langer heb kan ik de betrouwbaarheid beter beoordelen.
Op dit moment zet ik hem maar op 10 want je moet iets invullen kom ik net achter toen ik hem op NVT zette.

Met vriendelijke groet Richard.

Mustang302 13-01-2014

Nee, dit kan natuurlijk niet als je je abonnement niet verhoogd krijg je nooit een hogere internetsnelheid.
Wel is het WiFi signaal zo goed dat ik bijna overal in huis de maximale snelheid haal, van wat ik bedraad ook haal.

magicjm 12-01-2014

Hartelijk dank voor jouw review. Heb ook ziggo pakket en ben benieuwd of u na het installeren van dit asus modem snellere internetverbinding hebt gekregen ( zonder het internetabonnement aan te passen uiteraard). Hoor graag van u alvast bedankt mvrgr

jhbdv 01-02-2014

Richard,

Bedankt voor je duidelijke reactie. Mijn woonsituatie is n.l net zo als de jouwe, appartement met meterkast buiten de voordeur en ook die waardeloze Cisco router van het Ziggo all-in-1 abonnement. Ik ga dus af op jouw bevindingen en ga de Asus RT-AC66u aanschaffen

Vriendelijke groet, John.

Mustang302 02-02-2014

Hoi John,

Dan moet het goed komen.
Ik heb de router nog nooit een reset hoeven geven.
Wel heb ik de firmware geüpdatet, ik heb dit gedaan via een youtube filmpje http://www.youtube.com/watch?v=jXW7bIkreeM

Ik hoop dat het linkje mag, maar als het weggehaald gaat worden gewoon niet zelf de router laten zoeken naar nieuwe firmware maar rechtstreeks van de Asus site zelf downloaden en ergens neerzetten waar jij het kan terug vinden.
Dan op je router inloggen en naar Administration gaan.
Dan firmware upgrade en choose file ( daar vul je de gevonden laatste firmware in ) vervolgens upload en klaar is de router.
Ik heb nu versie 3.0.0.374_979.
Als je naar Wireless en dan Professional gaat kan je zelf het aantal mW verdubbelen ( na een aantal foutmeldingen dat het eigenlijk niet mag komt het toch goed, bij mij staat hij op 100mW maar kan dus naar 200mW )

Succes, met vriendelijke groet Richard.

jaapaap123 11-09-2013
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Na wat recensies gelezen te hebben heb ik voor deze router gekozen. Een ideaal apparaat, zeer goed bereik, uitgebreide instellingen en installatie was in no time gedaan. Draadloze printer en NAS server was ook geen probleem. De beste router die ik ooit heb gehad. Chapeau!!!

jean6531 15-07-2013
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

na 4 dagen geploeter met een apple extreme router die maar niet wilde communiceren met mijn xms glasvezelrouter, deze apple teruggebracht en voor 145 deze asus gekocht. wat een verademing. in 4 minuten!! geïnstalleerd en razendsnel en goed bereik ver in de tuin en op de 2e verdieping in huis.
t..n.t dus zeer tevreden zeker qua prijs en prestatie.

milou1974 24-06-2013
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

we hebben hem sinds een week en dit ding is echt super keck, hij is snel en overal bereikbaarheid in huis zelfs op zolder geen gedoe met tussen stations of wat dan ook gewoon internetten waar we maar willen een dikke vette aanrader beter dan dit wordt het niet op dit moment we halen nu 120 mb per download dus dat is super snel

DenvdEnde 26-05-2013
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Na een paar jaar een Linksys WRT120N router gehad te hebben (100Mb) wilde ik naar een volledig gigabit netwerk in huis.
Dit ook omdat wij binnenkort over gaan op een glasvezel verbinding en ik daar, qua snelheid, klaar voor wilde zijn.
Ook wilde ik een verbeterd bereik van de draadloze verbinding hebben omdat ik met de linksys een repeater nodig had om het hele huis te dekken. Daar wilde ik vanaf. Na het lezen van de diverse reviews hier op 'kieskeurig' besloten om voor deze Asus te gaan. Echt een super apparaat ! Installatie wijst zichzelf. Makkelijk alles in te stellen met een 'eigen' netwerkgroep ,met volledige toegang tot alle apparaten in het netwerk, en een 'Guest' groep die alleen toegang hebben tot internet. Het bereik is ook echt super, geen repeater meer nodig, het hele huis heeft dekking met dit apparaat als enige source. Ook handig vind ik het "App-je" welke in de Google play store en I-store te vinden is. Via Asus I-Cloud toegang tot alle apparaten in het netwerk. Overal ! Kan nu via m'n telefoon (Samsung Galaxy SIII mini) op m'n NAS (WD MyWorldBook II) browsen en zelfs bestanden bekijken of kopiëren. Kortom, echt een aanrader deze RT-AC66U van Asus. Mooi apparaat met een super bereik en mogelijkheden. In alles is de Asus simpel genoeg voor de digibeet maar compleet genoeg voor de meest veeleisende IT-er. De prijs is misschien 'iets' aan de hoge kant in vergelijk met andere routers, maar dit maakt de Asus ruimschoots goed met zijn prestaties !

DenvdEnde 26-05-2013
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Ook wilde ik een verbeterd bereik van de draadloze verbinding hebben omdat ik met de linksys een repeater nodig had om het hele huis te dekken. Daar wilde ik vanaf. Na het lezen van de diverse reviews hier besloten om voor deze Asus te gaan.
Echt een super apparaat ! Installatie wijst zichzelf. Makkelijk alles in te stellen met een 'eigen' netwerkgroep ,met volledige toegang tot alle apparaten in het netwerk, en een 'Guest' groep die alleen toegang hebben tot internet. Het bereik is ook echt super, geen repeater meer nodig, het hele huis heeft dekking met dit apparaat als enige source. Ook handig vind ik het "App-je" welke in de Google pay store en I-store te vinden is. Via Asus I-Cloud toegang tot alle apparaten in de netwerk. Overal !
In alles simpel genoeg voor de digibeet maar compleet genoeg voor de meest veeleisende IT-er. De prijs is misschien 'iets' aan de hoge kant in vergelijk met andere routers, maar dit maakt de Asus ruimschoots goed met zijn prestaties !

Peter201 18-03-2013
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Echt een super-router.Had eerst een LInksys 4200 en had daar een repeater voor nodig omdat het signaal te zwak was op zolder. Deze router gaat dwars overal doorheen. Makkelijk in te stellen, met de wizard een paar minuutjes. Ook het bereik en snelheid op de 5Ghz band is super. Enigste minpuntje, bij de ingebouwde DHCP-server kun je alleen het Mac-adres en IP-adres ingeven maar niet de naam van het apparaat als geheugensteuntje. Router is ook IPV6 geschikt en kan dus een aantal jaar mee. Ik denk op dit moment voor particulieren verreweg de beste router op de markt.

Jacques Z 23-12-2012
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Op basis van testen deze router aangeschaft. Een super apparaat! bereik is nu goed tot zeer goed. Voorheen experimenteren met richtantennes en repeaters om het bereik in huis te verbeteren. resultaat zeer matig. Nu na installatie van deze router overal in huis prima bereik. Jammer dat zo'n mooi design in de meterkast verdwijnt......
Aanrader!!

michael007 15-09-2012
Geschreven voor: Asus RT-AC66U

Sinds een paar dagen in het bezit van deze router samen met de asus ea-n66 dual adapter maar ik kan niet anders zeggen dan super ding.Het bereik vergelijken met mijn linksys e4200v1 is zwaar verbeterd.Draadloos bestanden overzetten ging eerst met ongeveer 12000kb nu haal ik draadloos 19500kb naar mijn nas.Kortom wij zijn dik tevreden.

rkers16 18-07-2013

@Michael007 : goed om te horen dat je tevreden bent, maar ik vraag me af waarom je bij deze AC1750 router een EA-N66 adapter hebt gekocht. Daarmee haal je nooit de snelheden die deze router je biedt.
De EA-N66 adapter is "maar" geschikt om 450 Mbps te halen per band (N900) terwijl deze router veel sneller kan : 1300 Mbps op 5Ghz, en 450 Mbps op 2.4 Ghz wat samen 1750 Mbps is!

De door jou genoemde adapter werkt op de N-band en de RT-AC66U router ondersteunt deze lage snelheid en N-Band weliswaar maar met een veel goedkopere ASUS RT-N66U router haal je dezelfde snelheid in combinatie met de EA-N66 adapter. AC is een nieuwe netwerkstandaard die weer een stap verder gaat in snelheid, dus deze router is het snelste wat je nu kunt krijgen terwijl de genoemde adapter daar echt niet aan kan tippen. Het komt op mij een beetje vreemd over dat je een relatief dure 802.11ac WIFI router koopt en vervolgens dit netwerk niet gebruikt maar "terug"-schakelt naar het langzamere N-standaard netwerk. Klinkt een beetje als een snelle sportwagen kopen en dan alleen maar in zijn eerste versnelling rijden.

Een logischer combinatie is :
1. Router ASUS RT-AC66U met PCE-AC66 of USB-AC53 adapter (die halen theoretische snelheden 1750 resp. 1200 Mbps op AC standaard, zie ook de "AC" in de naam)
2. Router ASUS RT-N66U met EA-N66 (let op de "N"in de naam !, die halen theoretisch 450 Mbps in 2.4/5Ghz band N-standaard)

Hoort jouw review misschien thuis onder die van de "N"-standaard 66U router (ASUS RT-N66U) ?