Linksys WRT54GL

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 25 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Linksys WRT54GL op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,7

Moschino 26-10-2010
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Ik heb deze router nu drie jaar, en alleen maar gedoe mee gehad. Nooit stabiel. Als ik mijn computer aanzet, moet ik eerst via de router admin de router resetten om op internet te kunnen. Valt soms ineens ook weg, terwijl de router vlak bij mijn pc staat. Bereik is verder wel goed.
Zelfs met de laatste firmware er op werkt het niet. Ook niet erg gebruiksvriendelijk, leuk dat er zoveel mogelijkheden zijn maar voor de gemiddelde persoon is het eigenlijk te ingewikkeld.
Voor mij nooit meer een Linksys.

dgriffioen 27-09-2009
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Heb de router nu een half jaar in gebruik. Alles ingesteld via de webpagina's op de router.
Bereik is prima en zeer stabiel, half jaar niets meer aan gedaan.

SebasFM 06-09-2009
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Prima router van Linksys. Heb nu twee van deze routers en heb er een voorzien van de Tomato firmware (1.22) en eentje met DD-WRT v24 die ik bij mijn moeder heb geinstalleerd. Beiden doen het uitstekend. Met beide firmwares kan je ook automatisch het wireless gedeelte laten aan en uit zetten op bepaalde tijdstippen. Erg handig. Zo staat bijvoorbeeld 's nachts het wireless gedeelte altijd uit.

Beveiliging is ook in te stellen met WPA2 beveiliging wat ook prima werkt. Bereik is in het hele huis zelfs goed na het verlagen van het zendvermogen van 42mW naar 14mW (houten vloeren). Met downloaden etc. loopt de router niet vast met een 10 Mbit ADSL verbinding.

Kortom prima router. Vind het alleen jammer dat het bedraadde netwerkgedeelte slechts 100 Mbit is en geen 1 Gbit, zodat er nu eerst een switch achter zit die het lokale verkeer (bestanden kopieren over het netwerk) sneller kan verlopen.

Maar iedereen die standaard wil internetten en downloaden is deze router zeker aan te raden.

Leike123 01-09-2009
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Op de zaak heb ik deze router in gebruik om bedraad te routeren en voor DHCP.

Vandaag geprobeerd om het wireless gedeelte aan de praat te krijgen. Niet dus.

SSID broadcast staat aan, maar ik zie de router niet vanaf notebook of pda.
Router ziet andere netwerken wel, dus antenne staat wel aan.

Zet er voor wireless wel een ander device naast want aan die Linksys heb ik niks.

arnie111 10-01-2009
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Na lang zoeken en vergelijken heb ik uiteindelijk toch de de Linksys WRT54GL gekocht.

Ik ben erg blij dat ik deze router gekocht heb.
Want hij is echt super stabiel ontvangst is prima, en beveiliging is ook gewoon goed. Installatie is erg simpel.
Op standaard signaalsterkte (die met custom firmwares nog aan te passen is), heb ik in het hele huis prima ontvangst.

Het voordeel aan deze router is ook dat je er veel custom firmwares opkanzetten zoals Tomato, HyperWRT, OpenWRT, DD-WRT - dus hij enorm veel waar voor z'n geld. Hij is in vergelijken met andere merken in deze prijsklasse. De beste van allemaal.

Opmerkingen
In het begin had ik last van soms even uitval van het internet bij P2P gebruik en online gamen. Maar dit was snel opgelost door er andere firmware op te zetten. Ik heb gekozen voor Tomato en sindsdien draait hij als een sneltrein zonder problemen, zondervastlopers of disconnectie.

Eindoordeel
Al met al is deze router met standaard firmware prima voor gewone internet gebruikers. Wil je ook gamen en P2P programma's gebruiken. Zou ik er andere firmware opzetten. (Tomato of DD-Wrt). Zo wordt deze router HEEL erg stabiel.
Dus zoek je naar een goede router zoek dan niet verder koop de Linksys WRT54GL.

J._ned 03-05-2008
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Deze router aangeschaft omdat de oude router defect was.Het instaleren moet voor het aansluiten van de router met bijbehorende cd.Dat is een echte ramp,en is mij dus niet gelukt.Gewoon de router benaderen via het ip nummer, en ik had hem binnen enkele minuten ingesteld!Verder goed tevreden over de instelmogelijkheden en het bereik.Voor de GL uitvoering gekozen ipv de G uitvoering omdat deze uit diverse beoordelingen beter uit de bus kwam.Betere chipset en alternatieve firmware mogelijk.

Steve 17 26-03-2008
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Ik heb deze router nu een tijdje draaien. Echt perfect! Installatie gaat goed. Deze router staat op zolder (2de verdieping) en de ontvangst beneden is goed tot zeer goed. Ik heb een woning uit de jaren 70 met betonnen vloeren. Ook in de tuin heb ik ontvangst, 2 van de 5 streepjes, maar is zeker nog goed en snel te doen.

Eric N. 27-12-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

ik als leek heb 'm in 2 keer moeten installeren ; eigen fout?? heb nog geen problemen gehad , maar wel inmiddels 2 pc's aangesloten . met veel gebruik al een keer moeten resetten , maar werkt als een tierelier . moet nog een keer beveiligen . anderen kunnen er ook op . zelfs dat kan heb ik al gezien ( geprobeerd zonder cd )

R. Boon 10-10-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Ik heb de WRT54GL nu ruim een maand en ben er vol lof over. Na een aantal negatieve ervaringen met wifi-routers besloot ik om dit veelgeprezen model te proberen en dat was een van de beste beslissingen m.b.t. de aankoop van hardware die ik ooit heb gemaakt. Het ding is superstabiel en het bereik is erg goed. Qua features ben ik nog niet helemaal tevreden (ik mis de mogelijkheid om per mac-adres een specifiek ip-adres toe te wijzen) maar na een upgrade van de firmware naar Tomato of DD-WRT zou dat wel goed moeten komen.

Opmerking: er is veel verwarring over de kwaliteit van de verschillende modellen in deze serie. Simpel gezegd: het G-model heeft veel problemen maar het GL-model is juist erg betrouwbaar. De tip is dus om voor het GL-model te kiezen.

Jeffers 30-07-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Nadat ik de router heb gekocht, heb ik gelijk 3th party firmware gebruikt.
Op het moment gebruik ik Tomato 1.07.
Superveel mogelijkheden en alles loopt echt als een trein!

Hier is Tomato gratis de DL-en.

Naamloos 07-06-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Dit apparaat gekocht om glasvezelverbinding draadloos te maken. De eerste installatie verliep goed. Daarna veel problemen met juiste manier van activeren draadloos. Nadat het apparaat twee maanden in kast heeft gelegen nogmaals geprobeerd. Veel problemen, haren uit de kop getrokken...ICT specialisten gesproken; hij moet werken...? Uiteindelijk nieuwe firmware geinstalleerd en opnieuw begonnen. Alles werkt nu. Alleen heb ik nog een vermoeden dat de voeding niet goed is. De eerst volgende storing gaat ie retour leverancier. Volgende keer geen Linksys meer.
Installatie: onbetrouwbaar; dan wel/ dan niet goed.
Bereik; voldoende
Mogelijkheden; naar wens
Betrouwbaarheid; ??? ik weet het niet, ben bang.

Mario07 16-05-2007

WRT54G - EU, Configuration issue

Hiermee ontvangt uw paar handleidingen voor het configureren van de router and draadlose verbinding op de laptop.
Uitleg: Hoe een apparaat te resetten.
Om uw unit te resetten zijn er 2 methodes:
1) Normale reset. Deze wist de instellingen van uw unit.
De methode hiervoor is: steek een pen of paperclip achter in het reset-gaatje totdat het powerlampje verkleurt of gaat knipperen. Haal hierna het apparaat 10 seconden van de stroom.
2) Hard Factory Reset. Deze gebruikt u als een normale reset niet voldoende effect heeft:
U drukt anderhalve minuut (met een pen of paperclip) het resetknopje in. Na 30 seconden haalt u de de stroom eraf terwijl u de pen vasthoudt. Na de tweede 30 seconden mag de stroom weer op het apparaat, en na de laatste 30 seconden laat u alles los en wacht tot het apparaat weer rustig wordt. Haal het apparaat hierna nog eens 10 seconden van de stroom. Het apparaat zou nu helemaal leeg moeten zijn. Setup: Hoe kloon je een Mac-adres.Uw provider registreert het zogenaamde MAC-adres van uw pc. Hiermee bepalen zij welk apparaat internet krijgt, en welk niet. U kunt deze controle omzeilen: Als u een werkende verbinding heeft op 1 pc, kan u het MAC-adres van deze pc in de router overnemen. Uw provider zal dan niet merken dat u een router heeft geplaatst.
1) Verbind de nieuwe router direct met een kabel aan de pc die al Internet heeft. (Laat een eventuele kabel tussen onze router en uw modem voorlopig los.
2) Log in op uw Linksys-apparaat via http://192.168.1.1 Normaal laat u de gebruikersnaam leeg en kiest u bij het wachtwoord admin.
In het geval u problemen heeft met inloggen reset u eerst de nieuwe router: steek een pen achter in het reset-gaatje totdat het powerlampje verkleurt of gaat knipperen.
Na inloggen ziet u bovenin Mac address clone. Klik dit aan.Klik daarna achtereenvolgens op enable, clone mac, en save settings.
Haal hierna uw router van de stroom, verbind deze met uw modem, en sluit de stroom weer aan. U zou nu online moeten zijn.
Setup: Draadloos Netwerk. Om uw draadloze netwerk te beveiligen tegen toegang door derden, heeft uw apparaat de mogelijkheid om het signaal te versleutelen. Dit heet Encryptie. Log bij voorkeur via een kabel in op uw apparaat: dit omdat u anders bij iedere stap telkens opnieuw draadloos verbinding zal moeten maken.
Log in op uw apparaat via http://192.168.1.### (standaardwachtwoord admin. Soms moet u bij de gebruikersnaam ook admin invullen, maar meestal blijft deze leeg.)
Ga naar het hoofdstuk wireless.U begint met het kiezen van een naam (SSID) voor uw netwerk: a) omdat als bijvoorbeeld uw buren ook een draadloos netwerk hebben met dezelfde naam, de draadloze verbinding instabiel wordt omdat uw computer niet zal weten welk netwerk van u en welk van uw buren is, en b) omdat uzelf dan ook gemakkelijker uw netwerk herkent. Kies bijvoorbeeld uw achternaam als netwerknaam. Druk hierna op save settings of apply.Om te zorgen dat derden uw signaal niet kunnen gebruiken zijn er een aantal mogelijkheden om dit te versleutelen.
Al onze apparaten ondersteunen WEP-encryptie. Dit is de standaard-encryptie voor zowat alle draadloze apparatuur. Tegenwoordig komen er ook steeds meer apparaten die WPA-encryptie ondersteunen. Dit is een veel krachtiger soort beveiliging dan WEP, en vrijwel alle recente Linksys-apparaten hebben hier ook ondersteuning voor. Vanaf Windows XP met Service Pack 2 of Windows 2000 met Service Pack 4 zit deze mogelijkheid via een update ook in Windows. Om te zien welk Service Pack u heeft, kunt u onder Start > Configuratiescherm > Systeem informatie vinden over uw computer. Hier staat dan bij welke Windows u heeft, en welk Service Pack. Voordat u een beveiliging instelt, controleert u welk type beveiliging werkt op het ontvangende apparaat: anders kan het zijn dat u geen verbinding kunt krijgen na het instellen van een verkeerd type beveiliging.
Als u WEP-beveiliging wil gebruiken, gaat u als volgt te werk.1) Ga naar Wireless > Security2) Kies als modus WEP3) U ziet 64 bit staan. Maak hier 128 bit van.4) Bij passphrase typt u enkele letters. Druk dan op Generate. Deze letters hoeft u niet te onthouden.5) Bij Key 1 verschijnen 26 cijfers en letters. (A-F en 0-9) Dit is uw WEP-sleutel. Schrijf deze zorgvuldig over: dit wordt uw wachtwoord om lid te mogen worden van uw draadloze netwerk.6) Druk onderaan op save settings of applyVoor WPA-beveiliging volgt u onderstaande stappen:1) Ga naar Wireless > Wireless Security2) Kies als modus (WPA)Pre shared key. Soms heet dit WPA personal3) Bij pre shared key vult u zelf een wachtwoord in. Schrijf dit wachtwoord zorgvuldig over: dit wordt uw wachtwoord om lid te mogen worden van uw draadloze netwerk.4) Druk onderaan op save settings of apply
Als u een zogenaamd MAC-filter wilt instellen, kunt u de MAC-adressen voor uw computers vinden via start > uitvoeren > typ command en druk op enter > in het zwarte venster (ook wel DOS-box geheten). Hier typt u ipconfig /allDe fysieke adressen die bij uw draadloze kaart horen, heeft u nodig om bij het MAC-filter in te stellen. Zet deze op allow only modus, om enkel de pc's die in de lijst staan toestemming te geven om verbinding te maken. Let wel: deze beveiliging is op zichzelf vrij zwak. Gebruik deze altijd in combinatie met een van de andere mogelijkheden.
Hierna kunt u met uw computer(s) een verbinding gaan zoeken. Dit kan onder Windows XP meestal via de zogenaamde Windows Zero Configuration, maar soms (voornamelijk bij laptops) leveren fabrikanten zelf software om verbinding te maken. Als u zulke software heeft (altijd aanwezig als u GEEN Windows XP gebruikt) kunt u het beste contact opnemen met de fabrikant van uw computer om te vragen hoe deze software in te stellen. Verbinding met een draadloos netwerk maken via Windows Zero Configuration.Om met behulp van Windows XP draadloos verbinding te zoeken kunt u het volgende doen:1) Ga naar start > configuratiescherm > netwerkverbindingen > draadloze netwerkverbinding.2) Klik met rechts op deze verbinding en kies beschikbare draadloze netwerken weergeven.
3) In de lijst staat als het goed is uw netwerk. Mocht dit niet zo zijn, start dan uw pc opnieuw op en voer bovenstaande stappen nogmaals uit.4) Kies uw netwerk en dubbelklik hierop. Windows maakt nu verbinding. Als het netwerk beveiligd is hoort Windows om een wachtwoord te vragen: hier kunt u dan het wachtwoord (netwerksleutel) waarmee uw netwerk beschermd wordt tegen derden invullen. Als Windows niet om een wachtwoord vraagt terwijl uw netwerk wel beveiligd is, adviseer ik u telefonisch contact met ons opnemen om te kijken of we nog handmatig een verbinding kunnen forceren.5) met www.linksys.nl Als alles verder goed gaat, bent u nu verbonden met uw draadloze netwerk. U mag nu eventuele netwerkkabels van uw pc verwijderen

Ik hoop U hiermee de benodigde informatie te hebben verstrekt.

piede 10-05-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Wat een waardeloos ding. Je denkt als je m koopt dat je wat goeds in handen hebt. De installatie is vervolgens ook een eitje en het werkt een maand goed. Na een jaar wordt het al hard minder. Om het uur 5 minuten geen internet, en beneden (de router staat boven) wordt het netwerk soms niet gevonden (maar soms ook wel).
Kortom een apparaat wat hapert en hakkelt. Dingen downloaden wordt bijna onmogelijk gemaakt zonder downloadmanager, omdat downloads zomaar worden afgebroken omdat de verbinding weer eens wegvalt. Skype werkt om dezelfde reden ook waardeloos.
Afrader!

Harold671 29-04-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

De router nu een paar maanden in bezit, werkt perfect, bereik is goed, installatie lijkt makkelijker dan het is. Echter na wat vogelen ben ik er toch uitgekomen.
Ben er erg tevreden over heb geen uitvallende verbinding zoals eerder omschreven, misschien dat een firmware update de oplossing kan bieden, heb zelf 4.30.9 versie.

ren-w 13-04-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Waardeloos apparaat. De verbinding valt steeds spontaan weg. Hierdoor moet de router een paar keer per week worden gereset.

Bediening en installatie is wel makkelijk. Twee dagen na de laatste firmware upgrade heeft ie het begeven....en eigenlijk ben ik daar best wel blij mee, want dan kan ik morgen een goede router gaan kopen.
Dus wat mij betreft: een onbetrouwbaar rotapparaat. Voor mij geen Linksys meer....

Marco W 30-03-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Het lukte niet met de cd die was mee geleverd, maar dat was ook niet nodig kwam ik achter toen ik linksys opbelde .
Geholpen door een medewerker met alle instellingen
en beveiliging en het werkt perfect.
Ik ben zeer tevreden met deze router!!

henk63 27-03-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Op zich een prima apparaat, ik heb geen software geinstalleerd, het werkte gewoon direct via windows.

Echter een serieus nadeel: als de beveiliging aanstaat en je zet de stroom uit, dan krijg je geen verbinding meer als je hem weer aanzet. Het lukt pas als je eerst via een normale kabel inlogt op de router en de settings opnieuw opslaat.

Gecorrespondeerd met linksys met als commentaar dat ik de router nooit uit moet zetten. Ik zou toch graag in staat willen zijn om niet al mijn apparatuur dag en nacht aan te moeten laten staan...

seep 21-03-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

sinds een week 2 of gebruik ik deze router. Installatie was voor een dummy als ik niet zo eenvoudig als de omschrijving op de doos deed vermoeden. Met wat hulp van een collega toch aan de praat gekregen. Ik gebruik deze met een laptop van HP. Ook een netwerk adapter van linkys erbij gekocht om mijn oude desktop draadloos te maken en op een slaapkamer van de kids te kunnen zetten. Bereik is wel prima. heb hem alleen 2 keer (in 2 weken) moeten laten resetten doormiddel van de stekker er uit te trekken...

toneus 12-03-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Had eerst de 54GC (compact) gekocht maar wegens bereikproblemen omgeruild voor deze. Had niet overal in huis bereik buiten al helemaal niet.
Bereik is nu wel toereikend

Coon6 12-02-2007

februari 2007.draadloze router WRT54GL gekocht,installeren was
een probleem.Ook vanaf de cd ging niet. Toen heb ik naar Lynksys gebeld. Samen met een helpdeskmedewerker was het euvel met een kwartier verholpen. Zeer goede service,
vakbekwaam personeel. En geen wachttijd aan de telefoon!!

Robbes2007 04-01-2007
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Na enkele weken in bezit kan ik zeggen dat deze router me uitstekend bevalt! De
installatie verliep vlekkenloos en is erg gemakkelijk zonder boekje te doen.
(mits een beetje verstand van routers) Het bereik van de WRT54GL is uitstekend,
staat op de begane grond in de meterkast en heb 2 verdiepingen hoger nog steeds
een zeer goede verbinding! De (instel)mogelijkheden zijn goed, wil je echter
meer functies beschikbaar maken dan kan dat met een Third Party Firmware zoals
DD-WRT of HyperWRT. Al met een al een uitstekende router voor niet veel geld.

Aanrader!

Rene43 29-12-2006
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Prima apparaat. Installatie via de bijgeleverde cd lukte niet. Ik heb toen
Linksys gebeld en zij hebben mij prima geholpen. Installatie stelt via Lynksys
niks voor. Ook beveiliging instellen is geen enkel probleem. Mensen die
problemen hebben met installeren bel Linsys support. Tel. 0800-020-0101 Ik
gebruik deze router voorlopig wel bedraad

niet tevreden klant 21-12-2006
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

In eerste instantie leuk apparaat.
Maar als telkens de internet verbinding wordt verbroken, te pas en te onpas heb
je er snel genoeg van.
Mijn beoordeling slecht

pepijn67 14-12-2006
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Deze router sluit je in no-time aan. Ik heb daarbij een wlan usb stick van
linksys gebruikt op een dell. Pefecte ondersteuning van oa. WPA-AES
beveiliging. Overzichtelijke web interface om alles in te stellen.

edward001 06-12-2006
Geschreven voor: Linksys WRT54GL

Hele goede router en het bereik is super.
Het installeren vond ik niet zo gemakkelijk met name
het beveiligen.Uiteindelijk toch gelukt met hulp van
mijn zwager. Hij werkt nu perfect.