ZyXEL NBG6716

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 22 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de ZyXEL NBG6716 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,6

sander van de ven 11-03-2015

Toppertje !!!!
Ik ben overgevoelig voor wifi straling.
Toen ik de router bij aankoop aansloot werd ik in 1e instantie meteen helemaal gek van de straling. die was veel erger dan bij mijn vorige. Ik vind vooral heel fijn aan dit apparaat dat je de 2.4GHZ permanent uit kunt zetten en alleen gebruik hoeft te maken van de 5.0GHZ (die bij mij een stuk minder voelbaar is ) en dat ik de wifi met een knopje helemaal uit kan zetten, heb deze speciaal gekocht voor mijn vrienden eigenlijk omdat ik mijn vorige router alleen uit kon zetten door de stekkers los te halen en dan met een kabel rechtstreeks naar de computer. Hierdoor raakte mijn computer vaak in de war.

Gilbeest2 15-10-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Mooi apparaat zowel qua mogelijkheden als qua looks. Hele verbetering t.o.v. mijn oude, vertrouwde sitecom 351n! Geeft wel op mijn apparaten een streepje minder aan voor het bereik, maar het gaat allemaal net een stukje sneller. Die twee pootjes onderop zijn alleen lastig. Ik had verwacht dat je die eraf kon halen om hem mooi op te hangen, gaat dus niet. Het gevolg is dat de onderkant ver van de muur af is en de bovenkant niet. Je kijkt nu zo tegen de bekabeling en stekkers aan. Geen gezicht. Jammer. Voor de rest mooie, stabiele verbinding.

Mickus73 10-10-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Fijne router die alles kan dat je van een moderne router verwacht. Ik heb de router speciaal aangeschaft voor de 5 GHz optie, omdat steeds meer mobiele apparaten in mijn huishouden daar gebruik van maken. Installeren was heel gemakkelijk en het apparaat doet alles automatisch, hoewel je ook zeer veel zaken handmatig kunt instellen, indien gewenst. Het bereik is ruim voldoende, ik heb dekking in het gehele huis. Richting de garage/tuin heb ik een WiFi-repeater geplaatst.

Seniorgebruiker 09-10-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Ik gebruik de ZyXEL 6716 als Access point. Installatie was werkelijk een eitje, kabels aansluiten en instellen als access point in enkele minuten.
WiFi bereik valt wat tegen.

squirl 08-10-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

De installatie van deze router op het netwerk van Ziggo ging probleemloos. De instelling van het uitschakelen van de wifi tijdens nachtelijke uren lijkt andere tijden te hanteren dan de ingestelde kloktijden. mogelijk houdt de router geen rekening met de zomertijd. Ik heb deze functie weer buiten gebruik gesteld. Het bereik is vergelijkbaar met mijn vorige router (Edimax). De Zyxel heeft echter ook de 5Mhz band en biedt daarom meer capaciteit. De router draait nu enkele weken zonder dat ik naar omgekeken heb.

Edfixer 07-10-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Ten eerste de "Looks", de router ziet er goed uit en ik kon hem eenvoudig met 2 schroeven aan de muur bevestigen.
De installatie ging als vanzelf, mede dankzij de overzichtelijke
en zeer duidelijke interface. Het WiFi signaal is zeer stabiel en op beide banden is het bereik prima, streamen is dan ook een eitje! Met behulp van de 2 USB poorten en de DLNA en Samba functie heb ik nu ook een netwerkschijf en een netwerkprinter die makkelijk door elk apparaat (incl. Smart Tv) worden gevonden. Er zijn teveel mogelijkheden om op te noemen maar ik ben meer dan tevreden met deze aanschaf.

Arjan25 07-10-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Router was zeer eenvoudig te installeren. Bereik is een stuk beter als het bereik van mijn oude routere, kan nu ook op zolder en in de tuin gebrik maken van internet. Heb de mogelijkheden nog niet echt uitgeprobeerd.

awortel 07-10-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Naar aanleiding van de specificaties had ik een groter bereik verwacht.
Ik vind 't jammer dat er nooit een eenduidige aanduiding voor het Wifi bereik van routers wordt gegeven, moet toch in een getalletje uit te drukken zijn! De router presteert in die zin niet of nauwelijks beter dan de Experia box van KPN die in mijn meterkast staat. Omdat ik 'm elders in 't netwerk heb geinstalleerd heb ik nu wel op veel meer plaatsen goed bereik, maar nog steeds niet in mijn hele huis (bouw 1900, dus geen metalen schermen). En moet dus nog ergens een versterker plaatsen.
De installatie ging verrassend eenvoudig. Ik hoefde helemaal niets te doen, hij werkte meteen na aansluiten.
Tot nu toe werkt ie probleemloos. Even in de specs gekeken en gezien dat hij nogal wat instellingen heeft. Heb daar nog niets mee gedaan, maar vind ik wel positief.

Jack.W 23-09-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Een goede betrouwbare router die ook als acces-point ingezet kan worden.
Daarbij kunnen er meerdere SSID's geconfigureerd worden, dat de configureerbaarheid ten goede komt.
Ook een grafisch overzicht van bandbreedte gebruik is een mooie feature aan deze compleet uitgeruste router. Ik had wel graag een betere DHCP server gezien, zodat er meerdere fixed adressen geregistreerd kunnen worden (nu zijn dat er maximaal 8). Maar geen probleem, omdat dynamisch ook prima werkt natuurlijk.
De bereikbaarheid is prima. Mijn printer die wireless aangesloten moet worden op WIFI heeft goed ontvangst (2 verdiepingen / beton).
Al met al een goede router die langere tijd mee kan, vanwege de "dual-band" (gelijktijdig te gebruiken).

Jack.W 02-10-2013

Deze router heeft zelfs OpenWrt aan boord (te benaderen via terminal sessie), dat het allemaal nog interessanter maakt (in te zetten als DNS server bijvoorbeeld).
Voor configureren via deze shell is wel enige Linux kennis nodig.

djv83 23-09-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Dit product kort geleden gekocht via iBOOD voor een zeer scherpe prijs. Mijn oude Sitecom router begon het langzaam te begeven, dus de aanbieding kwam op het juiste moment. Tot dusverre ben ik zeer te spreken over de NBG6716, die er naar mijn mening ook nog best strak uitziet.

Allereerst de installatie. Enige tijd geleden bij mijn schoonouders nog uren moeten pielen om een nieuwe router te configureren (en ik ben geen leek op dit gebied). Betrof een Sitecom van ongeveer € 50. Grootste probleem was dat ik verschillende apparaten gewoon niet aan kon sluiten. Zeker met dat als recente vergelijking was de installatie van deze Zyxel een verademing. Binnen een 10 minuten na vertrek van de postbode was de router in gebruik genomen en binnen een half uur waren alle wireless apparaten probleemloos gekoppeld.

Het bereik is een van de zaken waar ik veel waarde aan hecht bij de beoordeling van kwaliteit van de router. Daarom een kritische maar welverdiende 8. Het bereik is merkbaar beter dan bij mijn oude sitecom en bovendien is de verbinding stabiel. Toch geen 9 of 10, gewoon omdat het naar mijn gevoel altijd beter kan. Ik spreek nu over de 2,4GHz variant; de 5GHz kan ik niks over zeggen, want ik heb nog geen apparaten die hier over beschikken. Overigens vond ik het wel handig dat je de netwerken onafhankelijk van elkaar uit kunt schakelen; bij mij is de 5GHz variant dan ook uitgezet om stroom te besparen.

De mogelijkheden zijn ruim voldoende. Buiten de standaard wenselijke encryptiemogelijkheden kun je kunt via de twee USB-poorten externe harde schijven delen via DLNA en SAMBA. Beiden geprobeerd en de installatie is probleemloos en snel. Binnen de kortste keren zag ik de Zyxel als media-apparaat in mijn Windows netwerk (DLNA) en kon ik de schijf benaderen via SAMBA.
Hiernaast vind ik het een mooie feature dat deze router energiebespaarstanden heeft; zo kan het draadloos netwerk sluimerend op inactief worden gezet.

Over de betrouwbaarheid kan ik uiteraard nog niks zeggen, gezien ik de NBG6716 pas enkele dagen in bezit heb. Het apparaat komt echter zeer degelijk over qua bouw en ik verwacht hier eerlijk gezegd geen problemen. Wellicht hierover later meer. Op basis van mijn huidige impressie toch een 8.
(@kieskeurig: het liefste zou ik NVT willen selecteren bij betrouwbaarheid, ik kan de review dan echter niet insturen)

djv83 07-10-2013

Toevoeging:
Inmiddels de router iets langer in bezit. Mijn mening is voor zover mogelijk alleen maar positiever geworden.
- Geen storingen gehad
- Ontvangst veel stabieler dan ik gewend ben van de vorige router die ik had
- Interface makkelijk te bedienen
- Snelheid naar behoren
- Komt nog altijd zeer degelijk over

Ik weet dat mensen vooral ook iets hebben aan negatieve kanten, maar die heb ik simpelweg nog niet kunnen ontdekken.

Deadly_tyreal 23-09-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Ik heb deze router na een goed overwogen besluit aangeschaft via ibood. om dat onze cisco router van upc zeer zwak is in wifi.

1. De installatie kan ik heel kort over zijn dat ging als een mes door boter. Het enige wat ik hoefde te doen kabel van mijn cisco routers lan poort naar deze routers wan poort. En en de rest ging van zelf binnen 5 min was hij gereed voor gebruik.

2.Bereik van de 2.4ghz band is zover ik heb kunnen testen zeker 3X beter dan onze cisco router van upc. Waar die router moest vecht om 1 hoog of buiten bereik te houden. Heeft deze router daar totaal geen last van boven houd die met gemak bereik met soms een streep je verlies. En het zelfde geld voor buiten als ik achter op de plaats sta +/- 25 meter van de router neemt die amper in sterkte af. het bereik van 5 ghz band is ook erg goed te noemen al gebruik ik die een stuk minder.

3.mogelijkheden ja eigenlijk niks om over te klagen. De nieuwste wifi protocollen ondersteunt die ook ondersteund die StreamBoost van Qualcomm. Wat simpel weg inhoud dat die al het verkeer binnen het netwerk monitort en de juist prioriteiten daar aan geeft. Zo heb je nooit meer last van een trage verbinding als je veel apparaten hebt aangesloten op je wifi. Dit is in te zien via bijgeleverde software die zich heel makkelijk bedienen.

3.Betrouwbaarheid kan ik kort over zijn heb hem pas een halve maand zal hier later over uitbreiden.

emetillema 21-09-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Via aanbieding van iBood aangeschaft om te testen.
Bereik van 5GHz valt uiteraard tegen maar snelheid binnen bereik is erg goed. Maak je echter gebruik van de 2.4GHz band ivm apparatuur thuis dan valt de snelheid tegen.

emetillema 21-09-2013

nog een kleine aanvulling:
media streamen loopt erg goed door het hele huis heen. Ook 1080p speelt soepel.

abraham63 18-09-2013
Geschreven voor: ZyXEL NBG6716

Zeer eenvoudige installatie. Bereik is prima.
Goed display van apparaten die gebruik maken van de verbindingen van de router.