Smartwares SH8-99101 Rookmelder set

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 4 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Smartwares SH8-99101 Rookmelder set op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

Klaas Jan 19-05-2019

Eenvoudige installatie, compact en fraai design

Via Bol.com heb ik de set aangeschaft. Binnen een paar dagen kreeg ik deze binnen via UPS. Verstuurd vanuit Duitsland. De buitenste verpakking leek nogal beschadigd maar gelukkig was het daadwerkelijke apparaat doosje goed beschermd en onbeschadigd. De set bestaat uit 2 rookmelders, het Smartwares Link- kastje montage schroefjes en documentatie. De gebruiksaanwijzing is in diverse talen op papier meegeleverd en de installatie wordt kort maar duidelijk beschreven. Eigenlijk is het alleen een kwestie van de Link app installeren en de rookmelders één voor één koppelen. De app doet de rest. En je kunt het systeem ook nog uitbreiden met raam- deur sensoren, verlichting en water sensor. Er kunnen in totaal 31 31 melders op aangesloten worden. Bij mij werkte dit het snelst door de app te laten zoeken en tegelijkertijd de beschermstrip van de batterij te verwijderen. De melders werden direct gevonden. Ook de melder op zolder die toch redelijk ver van de Smartware Link is verwijderd. De app werkt fijn en spreekt voor zich. Het enige nadeel wat ik ben tegengekomen is dat wanneer je eenmaal een gebruikers email hebt ingesteld, dit automatisch aan je Smartware Link wordt gekoppeld en wanneer dit gebeurd is kun je dat zelf niet meer verwijderen en kun je zelf alleen een nieuw email adres toevoegen. Voor verwijderen heb je de helpdesk nodig. Dit kan per mail en telefoon. Ik ben voor de mail optie gegaan en het "probleempje" was binnen een halve dag opgelost. Ook hier was ik zeer positief over! Al met al tot nu toe zeer tevreden met het product en binnenkort ga ik eerst de set aanvullen met een extra brandmelder en langzamerhand ben ik ook van plan water sensor en verlichting op dit systeem toe te voegen. Samenvattend: een echte aanrader!

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Fraaie vormgeving
  • Prima helpdesk
  • Goed werkende app

Minpunten

• Ingesteld mail adres alleen deleten via helpdesk

Nathalie Moreel 13-05-2019

Mooie vormgeving, simpele installatie, waar voor je geld!

Via Bol.com de rookmelder set aangeschaft. Snel geleverd en ontving een bijzonder klein doosje. Ik dacht nog dat het vast een verkeerd artikel zou zijn.

Na het openen van de doos een meteen een positieve verassing; wat zijn die rookmelders klein! Ongeveer formaat koffiekopje / tennisbal, niet te vergelijken met die lompe rookmelders die iedereen kent. Ze zien er mooi en degelijk uit en vallen nauwelijks op als je ze eenmaal opgehangen hebt. Er is duidelijk tijd en zorg gestoken in het ontwerp.

Bij de rookmelder set zit ook de “Link”. Dat is een klein kastje ter grootte van een tapasbakje / post-it blokje waarmee je de rookmelders verbind met het internet. De installatie was erg makkelijk. Download de Homewizard Pro App, scan de code op de verpakking en je bent klaar om te verbinden. Er zit een usb voeding en een netwerkkabel bij de Link. Netwerkkabel in de Link en in je router, stekker in het stopcontact en wachten tot beide lampjes branden. Hierna kun je de brandmelders installeren. Lipje van de batterij eruit halen en de app gaat hem na een paar minuten herkennen.

Het mooie van de link is dat je hier ook nog vele andere apparaten van de pro serie van Homewizard aan kunt verbinden en met de app bedienen, zoals lampen, stopcontacten, deur- en raamsensoren en een watermelder. Het losse Link kastje is best prijzig maar in combinatie met deze set is het wel erg interessant om aan te schaffen. Zeker als je toch al meer slimme apparaten aan wil gaan schaffen.

De Homewizard pro app kan ook verbinden met apparaten uit een andere serie. In de praktijk verwijst de app je dan door naar de Homewizard Lite app. Ik heb een aantal slimme stopcontacten uit de goedkopere serie die daarmee werken. Het zou mooi zijn als Homewizard beide apps in de toekomst zou combineren voor het gemak, al begrijp ik dat ze een onderscheid willen maken tussen de verschillende productlijnen.

De rookmelders doen het verder prima. Er zit een testknop op net zoals bij een normale rookmelder. Wat ik nog niet heb gevonden (of misschien doet hij dat gewoon niet) is hoe je kunt testen of het rookalarm getest kan worden met de app. Je kunt zien dat hij verbonden is, maar een test met de knop op de rookmelder levert geen alarm in de app op. Ik heb het nog niet op een andere manier getest (met een beetje echte rook onder de melder werkt dit misschien wel).

Al met al een mooi product en zeker waar voor je geld.

• Kleine rookmelders
  • Simpele installatie

Minpunten

• Testen van de rookmelder i.c.m. met app
  • Kabeltje van de voeding had iets langer mogen zijn

W. Kwakernaak 12-05-2019

Zeer eenvoudig te installeren mooie, kleine rookmelders.

In de doos:

Tijdens het openmaken van het pakketje viel één ding gelijk op: wat een kleine doos, zitten daar echt twee rookmelders en een basisstation in?
De rookmelders en het basisstation zijn inderdaad erg klein en -vooral de rookmelders- ontworpen met oog op design. Verder is de set helemaal compleet met UTP netwerkkabel, USB voedingkabel, stekker en handleiding. De batterijen (die vijf jaar mee moeten gaan) zijn inbegrepen.

Het installeren:

Eerst moest het basisstation worden geïnstalleerd. Dat was eenvoudig, door de netwerkkabel direct op de router aan te sluiten en de USB op netstroom. Omdat het een USB aansluiting is voor stroom, denk ik dat je je voeding ook op een USB poort van je router aan zou kunnen sluiten en je dus geen stopcontact nodig hebt. Ik heb dit niet kunnen testen, want mijn router heeft geen USB poorten voor externe apparaten.

Eenmaal aangesloten open je de app en scan je de QR code op het basisstation. Dit wordt direct herkend en er wordt gelijk een update uitgevoerd. Dit geeft een goed gevoel over de veiligheid van het product.

Eenmaal gereed, stelt de app gelijk voor meerdere apparaten te koppelen. Dat is handig, want de rookmelders kun je zo gelijk installeren. Helaas kan dit niet met een QR code, maar de app geeft duidelijke en gedetailleerde instructies over wat je moet doen.

Tip: je moet aan een lipje trekken om de batterij stroom te laten geven. Bij beide rookmelders kwam ook de batterij los bij het trekken aan het lipje, waardoor de melder niet aan ging en niet herkend werd door de app. Je kunt het beste na het trekken aan het lipje ook even op de batterij drukken, dan zit deze zeker goed in de melder.

Hierna is de installatie voltooid en kun je de rookmelders ophangen.

Het gebruik:

De app werkt erg intuïtief en ik kan meerdere producten aansluiten. Ook apparaten van een andere serie (de lite/basic) serie kunnen worden gekoppeld, al moet je voor volledige functionaliteit nog wel een aparte "lite" app gebruiken.

Conclusie:

Het meest opvallende is hoe klein en mooi ontworpen de rookmelders zijn. Geen grote witte blokken meer aan mijn plafonds! De rookmelders zijn echt heel simpel te installeren en ook de app werkt heel intuïtief. Met een batterij die ook nog eens 5 jaar mee moet gaan (en ook nog zelf te vervangen is!) is er ook gelijk een einde aan de nachtelijke piepjes van rookmelders met een lege batterij.

Ik kan me voorstellen dat het relatief veel geld lijkt voor een paar rookmelders, maar in combinatie met het basisstation, waar je nog zo veel meer apparaten op aan kunt sluiten, is het echt niet duur. Alleen al een basisstation van klikaanklikuit (de ICS 2000) kost al bijna evenveel als deze hele set.

Ik kan deze set absoluut aanraden.

Pluspunten

• Mooi ontworpen en klein
  • Zeer eenvoudige installatie
  • Complete set met alle kabels
  • Batterij 5 jaar en zelf te vervangen

Minpunten

• Niet volledige functionaliteit basic serie in app

Patrick 12-05-2019

Smart, veilig en strak design

Aanvankelijk had ik bij de installatie niet de juiste HomeWizzard app gedownload. Je moet echt de HomeWizzard LINK app gebruiken.
Daarna was het kinderwerk. Hoogwaardige rookmelders, klein en strak design.
De HomeWizzard app is ook professioneel en intuïtief in elkaar gezet.
Was binnen 5 min klaar voor gebruik :)

Pluspunten

• Design en formaat
  • Installatie
  • Accuduur 5 jaar!