Neato Botvac D7 Connected D701

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 15 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Neato Botvac D7 Connected D701 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,2

Samenvatting

De Neato Botvac D7 is een zakloze stofzuiger die je manueel kan besturen. De robot is aan te sturen via de Neato app, Amazon Echo, Google Home en een smartwatch. Dankzij de dual-band wifi heeft dit apparaat een uitstekende verbinding. Dankzij de nieuwe Turbo-mode kan de stofzuiger waar het extra vies is nog een tandje bijzetten. Via de applicatie kun je no-go lines inschakelen, de Neato zal niet op die plekken komen. Nadat het apparaat bijvoorbeeld je woonkamer door is geweest maakt de robotstofzuiger een plattegrond. Op deze plattegrond kun je vervolgens de no-go lines in zetten. De app is erg makkelijk te gebruiken. De vuilbak is helaas wel erg klein en stofzuigen op het tapijt zul je toch nog echt met een normale stofzuiger moeten doen.

Pluspunten

Minpunten

+ Makkelijk in gebruik

+ No-go lines

+ Gaat goed om met hoeken en kleine ruimtes

- Kleine stofbak

- Stofzuigen op tapijt laat te wensen over

Dijk 29-01-2023

Nooit meer een Neato robotstofzuiger

Slechtste aankoop die ik ooit heb gedaan. In het begin werkt de stofzuiger prima maar na een tijdje krijgt deze problemen. Start niet op, maakt geen verbinding met WiFi, loopt virtueel vast. Dus zit niet vast maar je krijgt continu de melding.
Zonde van het geld, want na een jaar is de stofzuiger na vele ergernissen afgeschreven.

Minpunten

• Maakt veel lawaai
  • Loopt “vast”
  • Maakt geen verbinding met wifi
  • Doet het nog geen jaar

Ralph 03-03-2022

Nooit meer een Neato!

Product leek in eerste instantie een prima product. Gaandeweg werd hij wel steeds lawaaieriger en raakte na iets meer dan een jaar de accu ook veel sneller leeg waardoor hij over één zuigbeurt behoorlijk lang deed omdat hij tussendoor moest laden. Nadat hij op een bepaald moment niet meer verbond met de Wifi heb ik hem ingestuurd voor reparatie. Echter kreeg ik te horen dat hij het niet meer deed door vochtschade, terwijl ik zeker was dat dit niet het geval was. Ik kreeg de optie om hem gratis te laten vernietigen of terug te laten sturen en dan wel onderzoekskosten te moeten betalen. Jammer dat zo'n redelijk product door de waardeloze service alsnog door mij wordt afgeschreven. Nooit meer een Neato.

Pluspunten

• Prima zuigkracht
  • Goed over hobbels

Minpunten

• Veel herrie
  • Accu snel leeg

manam 02-05-2020

Onbetrouwbaar

Apparaat ca. 2 maanden in gebruik. Al vrij snel problemen met opstarten. Na contact met de helpdesk een harde reset gedaan en dan ging het weer. Dit later nog vaker moeten herhalen. Het apparaat blijft ook vaak halverwege ergens hangen. Ook een kort stukje verplaatsen helpt meestal niet, waardoor alleen nog de optie overblijft de schoonmaakcyclus te onderbreken en het apparaat weer bij het basisstation terug te plaatsen. Het Floor-plan met enkele no-go lines werkte na enkele dagen ook niet meer. Oplossing, floor-plan verwijderen en opnieuw aanmaken, waarna het ritueel weer van voren af aan begon. Ook de meegeleverde magneetstrips werkten na enige tijd al niet meer, dus daar heb je ook niets aan. Kortom, helaas een uiterst onbetrouwbaar apparaat, waar je niets aan hebt (tenzij je er de hele tijd bij in de buurt blijft, maar dan pak ik net zo lief zelf de stofzuiger).

Pluspunten

• Als het werkt, mooi schone vloer

Minpunten

• Onbetrouwbare werking
  • Vaak resetten
  • Magneetstrips werken na enkele weken niet meer
  • Floor-plan met no-go lines werkt niet goed
  • Apparaat blijft regelmatig ergens hangen

David 17-03-2020

Neato D7 is zijn geld niet waard, D7 zuigt goed.

Prima apparaat, maar De functie die hem duurder maakt dan de goedkope modellen werkt mega slecht en zorgt ervoor dat hij met hoge regelmaat NIET gaat stofzuigen.
De functie waarmee je delen van de kamer kan instellen zorgt (zo vertelde de helpdesk mij) ervoor dat hij eerst de omgeving scant voordat hij vertrekt. INDIEN er ook maar iets gewijzigd is gaat hij niet van start! Dus als je een poef of een stoel iets anders hebt staan, een kind iets van speelgoed heeft gelegd in de buurt van de stofzuiger, de robot zijn eigen base iets verplaatst heeft, gordijnen open of dicht zijn, dan zal hij NIET zuigen.
Waarschijnlijk is mijn irritatie leesbaar in dit stuk. Maar ik geef geen 700+ €uit om vervolgens wekelijks alsnog zelf te moeten stofzuigen. Hiervoor een B merk stofzuiger (heeel kort), een Samsung en daarna nog een andere Neato, dus ik heb wel wat ervaring. Met mijn ervaring met de vorige neato was de keuze voor dit merk simpel. Maar het model is totaal verkeerd gekozen. Ik d3 moeten nemen, en daar dan gewoon twee van kopen! Dta had prima gekund voor hetzelfde bedrag.
Helaas was mijn ervaring met de helpdesk niet zeer positief, ik moest mijn kamer maar opruimen, of leren hoe ik met deze stofzuiger om moest gaan. Mijn tip om de software iets minder kieskeurig te maken, werd niet echt meegenomen.

Pluspunten

• Zuigt fantastisch
  • Maakt relatief weinig geluid
  • Is simpelweg 1 van de beste robotstofzuigers

Minpunten

• No go lines werken niet goed
  • Floorplan werkt slecht

Gullie 22-09-2019

Schattige stofzuiger

Ik heb de Neato nu zo'n maand getest en ready om een review te schrijven.
De 1e dag heb ik de Neato vol enthousiasme uitgepakt, meteen aan de lader gelegd en de app gedownload. Ik ben niet zo van de handleidingen, dus ik ben gelijk aan de slag gegaan. De app gaf duidelijk aan hoe ik moest verbinden met de wifi in huis en dit is meteen gelukt. Ik heb de stofzuiger een naam gegeven en bij 100% heb ik hem gestart. Hij leek moeizaam op te starten maar volgens mij was hij de buurt aan het verkennen. Eenmaal gestart maakt hij eerst de hoek schoon en ging toen langs de muur richting de bank. Ik dacht dat hij er niet onder zou kruipen maar voor een halve minuut was ik hem even kwijt onder de bank. Super handig want ik haat het om onder de bank te stofzuigen. Hij kwam tevoorschijn, ging rond de tafelpoten stofzuigen en ging zo richting de (open) keuken. We hebben daar een kleedje liggen, maar daar ging hij zonder moeite overheen. De deur naar de entree heb ik maar dicht gelaten voor z'n eerste ronde, en toen de Neato klaar was met cleanen, rolde hij zo terug naar z'n base. Ik kreeg meteen een melding op mijn telefoon dat hij klaar was, hoe lang hij erover heeft gedaan, en hoe groot het oppervlakte was. Ik kon ook netjes een kaart zien van de ruimte. Ook kun je zijn batterij percentage zien in de app.

De volgende dag, zelfde rondje, maar nu de deur naar de entree open gelaten. We hebben nog geen schoonloopmat, dus er is een mini opstapje bij de voordeur. Ik heb de Neato in de gaten gehouden, hij had er even moeite mee om weer terug te klimmen, maar hij kwam erboven op. Weer kreeg ik een melding toen hij klaar was, en de kaart was aangepast.

Ondertussen een hoogpolige vloerkleed in de woonkamer gelegd, en de Neato er op af gestuurd. Hij heeft moeite om erop te klimmen, en rijdt er rustig overheen. Eindresultaat: zeer schone vloerkleed en zag er weer als nieuw uit!

Nu toch maar eens op de boven verdiepingen geprobeerd, en ik ben op de trap gaan zitten met open handen, voor het geval de Neato eraf zou rijden, maar dit was helemaal niet nodig. Hij rijdt precies op tijd terug om niet van de trap af te donderen. Heel netjes!

De Neato is lekker licht om hem te verplaatsen tussen de 3 verdiepingen in huis. Ik heb niet gemerkt dat hij moeite heeft dat zijn base in de woonkamer ligt. Hij weet precies waar hij begonnen is en rijdt voorzichtig terug als hij klaar is met de ruimte.

Mijn partner vindt wel dat de Neato nogal vaak tegen de muur of kast botst, en dat vindt hij niet zo prettig met de nieuwe witte muren. Ik heb er zelf geen moeite mee, want ik heb nog geen vlek of beschadiging gezien.

Een nadeel wat ik heb ondervonden. Ons modem is vervangen, dus we hadden een nieuw wifi wachtwoord. Ik heb wel 4 pogingen gedaan om de Neato te verbinden. De eerste keer ging het vlekkeloos, maar deze keer was het echt een klus om met wifi te verbinden. Geen idee waar dat aan heeft gelegen, maar eenmaal verbonden waren de gegevens ook gewoon terug.

Al met al, prima stofzuiger, ik vind het heerlijk als hij gaat stofzuigen terwijl ik in de keuken sta te koken of opruimen. Hij neemt netjes alle hoekjes mee en is makkelijk schoon te maken. Ik moest even zoeken hoe ik het bakje loskreeg, maar die zat gewoon bovenop.

Enige nadeel is dat ik toch mijn traditionele stofzuiger niet weg kan doen. Ik blijf het nodig hebben voor hoge en smalle ruimtes waar ik met een lange slang tussen moet.
Dan vind ik de Neato toch iets duur om als extra te hebben liggen. Kun je het geld prima kwijt, zou ik de Neato D7 zeer aanbevelen. Dit ook de enige reden dat ik het een 9 geef en niet een 10.

Pluspunten

• Zuigt netjes
  • Lichtgewicht
  • Niet al te veel herrie
  • Valt niet van de trap
  • Duidelijke app

Minpunten

• Wilt losliggende kabels opeten
  • Stoot wel eens tegen muren of kasten
  • Start geluid is irritant

rogerlejeune 17-09-2019

Net iets beter dan de originele Botvac Connected

De D7 en de originele Botvac Connected zijn de topmodellen van Neato. Ik heb ze nu een maand kunnen vergelijken.

Beide kunnen ze heel goed stofzuigen en maken evenveel lawaai. De app werkt prima en het schoonmaken gaat ook goed.

Ze verschillen wat mij betreft op een paar gebieden: de D7 komt nog strakker rond tafelpoten. De D7 heeft een handige batterijled, zodat je kunt zien dat hij klaar voor actie is. En de beste functie: de no-golines. Hiermee kun je eenvoudig aangeven waar de stofzuiger niet moet komen en dat scheelt van die magnetische strips.

Het enige dat ik jammer vind, is dat je altijd de app nodig hebt, want het schermpje zit er niet meer op. Ik gebruikte dat veel om het programma in of uit te schakelen.

Pluspunten

• Zuigt goed
  • Eenvoudig in gebruik
  • Prima app

Minpunten

• Evenveel lawaai als een normale stofzuiger
  • Schat soms z'n eigen hoogte verkeerd in

Xoxol 13-09-2019

Neato Robotstofzuiger

Na wat lang lezen van verschillende reviews stelden wij altijd de aankoop van een robotstofzuiger uit. Was leuk om te hebben maar niet per se nodig. De kans deed zich voor om de Neato D701 Connected te testen.

De Neato kwam in een grote verpakking binnen en de inhoud van de doos was zeer compleet:
- Robot zelf
- Oplaadstation (kabel voor EU/US)
- Extra borstel
- Kleine borstel om de zuigmond schoon te maken
- Extra filter
- Marker van 4 meter om fysiek de plekken te markeren waar de robot niet mag komen.

De handleiding van de Neato was duidelijk omschreven en voor wat meer gedetailleerde bediening is een app benodigd. De Neato hebben wij aan de oplaadstation gezet en vervolgens verder gegaan met de installatie van de app.
In de app worden de stappen goed omschreven en de connectie was gemaakt met de app en Neato.

Eerste run - plattegrond.
Wij hebben alle obstakels (voederbak van de katten, speelgoed en tassen) opgeruimd zodat Neato zonder problemen zijn eerste verkenningstocht kon maken. Na ongeveer 40 minuten heeft Neato de plattegrond van onze woonkamer gemaakt en ook van de obstakels (keukentafel + stoelen). In de app gebruik je de plattegrond om de No-Zones aan te geven. Neato houdt zich ook netjes aan de lijnen en valt ook niet van de trap. Ik was aangenaam verrast dat Neato veel vuil en kattengrit heeft verzameld en de woonkamer en overloop zagen er netjes uit. Verder viel het op dat Neato netjes manoeuvreert langs de stoelpoten en andere stevige objecten. Soms probeert hij de obstakels weg te duwen. Na iedere beurt gaat Neato netjes terug naar zijn oplaadstation. De oplaadstation krijgt ook een plek op de plattegrond en mag dus niet zomaar verplaatst worden.

1 week later
Wij hebben Neato nu een week in gebruik en zijn tevreden met de resultaten. Neato veegt ook onze tapijt netjes schoon. Tapijt heeft ongeveer 3 cm hoogstaande haartjes maar daar heeft Neato geen moeite mee. Voordat wij de Neato gingen opstarten hebben wij iedere keer de vloer met speelgoed verwijderd. Neato heeft per ongeluk schouderband van de rugzak "opgeslikt" en liep vast. Daar krijg je via de app netjes een melding van.

2 weken in gebruik
Neato zie ik als toegevoegde schoonmaker, terwijl je de afwas doet dan doet Neato parallel stofzuigen. Ideaal! Toch zijn er wat issues waar ik tegenaan liep. Neato heeft een aan/ uit knop boven op. Hij is 2 keer tegen een hoek aangekomen en heeft zich hierdoor uitgeschakeld. En een keer had Neato problemen met het vinden van de app. Maar na harde reset kon de robot snel weer toegevoegd worden. Wat ook prettig is dat Neato altijd een bericht stuurt:
- Ik ben klaar
- Ik zit vast
_ Stofbak is bijna vol
- Batterij is bijna leeg
Hierdoor heb je geen verrassingen.
Neato heeft ook 3 functies:
- Eco - zuigkracht normaal
- Turbo - extra veel zuigkracht
- Manual - handmatige bediening van de Neato.

Turbo heb ik gebruikt na een feestje en zuigt zelf bierdoppen op. En standaard gebruik ik de Eco modus.
Manual modus heb ik een keer gebruikt, maar daar kon ik niet direct geschikte toepassing voor verzinnen, waarom ik de Neato zelf zou moeten bedienen.

Samenvattend, eerste robotstofzuigers waren meer als gadget dan echte hulp in het huishouden. Neato heeft zich bewezen dat hij daadwerkelijk goed kan stofzuigen en dat je achteraf niet nog even moet na-stofzuigen. De oude stofzuiger kun je helaas nog niet de deur uitdoen, omdat je nog steeds de trappen en onder de bank/ kast moet stofzuigen.

Pluspunten

• Goede zuigkracht
  • Grote stofbak
  • Secuur schoonmaken
  • Accuduur
  • App en No-Go zones

Minpunten

• Af en toe vastlopen
  • Inparkeren oplaadstation niet altijd snel

smika 11-09-2019

Super robot stofzuiger

Ik kreeg de robot stofzuiger Neato Botvac D7 Connected D701 om te testen. Hiervoor nog niet eerder een robot stofzuiger gehad, maar dit werkt echt fantastisch.

Het design van de robot is goed opgezet. Hij heeft hoekige kanten en een bolle kant, zodat de robot om alles heen kan manoeuvreren. Hij voelt goed degelijk aan en ziet er mooi uit, waardoor deze niet stoort in de woonkamer, waar ik nu mijn basisstation heb staan.
Als eerst moet je de robot stofzuiger koppelen aan de je wifi. Aangezien mijn wifi in huis erg goed en stabiel is, had ik hier ook geen enkele issue mee. Ik kreeg gelijk de melding dat er een update beschikbaar was en deze gelijk geïnstalleerd.

Nadat alles klaar stond heb ik eerst een aparte kamer laten stofzuigen van 15m2, welke perfect werd gedaan op een laminaat vloer. Ik was al snel onder de indruk. Als test heb ik 'm op de verdieping laten staan, waar geen hoofdstation aanwezig was. Na langere tijd, blijkt dan dat de batterij leeg is gelopen, wat betekent dat hij niet geheel uitgaat na het stofzuigen.

Heb vervolgens een oppervlak van 50m2 laten stofzuigen, die gedeeld laminaat is en gedeeld tapijt. Ik heb expres in het tapijt wat katten haren en papiertjes in het tapijt geduwd voordat ik de stofzuiger zijn werk ging doen. Deze oppervlakte deed hij in 39 minuten en liep na het bericht naar beneden om het resultaat te zien en was echt verbaast. Alle haren en papiertjes die ik expres in het tapijt heb geduwd waren allemaal weg. Je zag ook heel duidelijk dat er gestofzuigd was aangezien de haren van het tapijt weer duidelijk zichtbaar waren. Hierdoor heb ik echt gemerkt dat de zuigkracht echt top is. Door de zijborstel die dit model heeft, zag je ook duidelijk dat langs de randen alles echt schoon was.

De app die bij deze stofzuiger hoort is erg gemakkelijk te bedienen voor jong en oud. Hij maakt voor jou een hele tekening van de omgeving, waarmee je makkelijk met lijnen kan aangeven waar de stofzuiger niet mag komen. Een andere optie is, om aan te geven met een rechthoek waar de stofzuiger juist moet komen. Hierdoor kun je losse opdrachten maken waardoor je kan aangeven, stofzuig alleen de zithoek en de rest niet. Dit werkt in de app erg gemakkelijk.

Ook op afstand een opdracht geven om te stofzuigen werkt perfect. Heb dit meerdere malen gedaan en elke keer kreeg ik netjes bericht dat de klus was geklaard. Erg fijn voor als je onverwacht bezoek krijgt.

Ik heb de stofzuiger op 3 verdiepingen getest en werkte overal perfect. Ik heb een drempel tussen de woonkamer en de hal en mocht ik ooit zo'n stofzuiger aanschaffen, ga ik deze verwijderen :-). Mijn verwachting was dat het grootste gedeelte schoon zou worden, maar mijn ervaring is echt veel positiever. Zoals hierboven te lezen is, was heel het tapijt schoon en dat verraste mij erg in positieve zin. Ook de detectie van een trap werkt vlekkeloos, dus je hoeft niet bang te zijn, dat hij naar beneden valt.

Pluspunten

• Vormgeving (rond en hoekig)
  • Stevige wielen
  • Zuigkracht

Homerun87 10-09-2019

Makkelijke te gebruiken stofzuiger

Sinds enkele weken de Neato Botvac D7 Connected D701 in huis om te testen of het apparaat doet wat het zegt dat het zou doen.

Te beginnen met de verpakking. De stofzuiger zit degelijk verpakt waarbij tijdens het uitpakken blijkt dat het "plug and play" is. De grootste twee onderdelen zijn de stofzuiger zelf en het oplaadstation (stofzuiger is niet opgeladen tijdens levering). Na een ruim uur wachten kan je aan de slag. Aandachtspunt hierbij is dat de stofzuiger enkel in te stellen valt via een app op je telefoon. Geen groot probleem, maar hier moet je wel even rekening mee houden (tenzij je hem programmeert op bepaalde tijden).

Via de app doet hij een eerste "ronde" van de vloer waarmee de stofzuiger een plattegrond maakt. Op basis van deze plattegrond kan je later zelf zones instellen die je wilt dat hij schoonmaakt.

De stofzuiger is voorzichtig met je plinten en door middel van een borstel aan de zijkant rijdt hij er niet tegenaan. We hebben hem getest op zowel PVC als op een wollen vloerkleed. Het PVC is goed te doen, maar een wollen vloerkleed absoluut niet doen. Door de relatief harde borstels trekt hij de vezels van het kleed kapot.

Het opgevangen vuil kan je makkelijk verwijderen door het opvangbakje op de bovenzijde te legen.

Concluderend is de stofzuiger aan te bevelen door de makkelijke manier van instellen, programmeren en schoon te maken. Mindere punten zijn het geluid en de te harde borstel voor vloerkleden. Hier moet je wel rekening mee houden tijdens de aanschaf.

Pluspunten

• Installeren
  • Harde borsteltjes
  • Programmeren
  • Schoonmaken

Minpunten

• Geluid
  • Harde borsteltjes

Master-Guy 08-09-2019

Geweldig apparaat

Wij hebben de D701 mogen testen (tnx Anouk!), en zijn zeer positief verrast. We komen van een Rydis MR7700, waar helaas geen reserveonderdelen meer voor worden gemaakt, en dus op zoek naar een nieuwe robotstofzuiger.

Bij het uitpakken was meteen te merken dat het een stevig product is: Het is niet het lichtste apparaat. Gelukkig werkt het grotendeels allemaal standaard: Docking wegzetten, stekker insteken, en de robotstofzuiger erop plaatsen. Maar dan? Er zit geen (touch)display op de robot, dus hoe starten we hem voor de eerste keer? Toch maar even de handleiding erbij.

Door middel van een QR code snel bij de juiste app in de Google app-store gekomen, en de app gedownload. De app is zeer intuïtief in gebruik, en bevat geen onnodige poespas. Na een account aangemaakt te hebben, de instellingen doorgekeken en de stofzuiger laten opladen tot 100%.

Eenmaal vol, heeft de robot zijn eerste rondje mogen maken, en ik was zeer verrast over hoe de robot zich rond weet te werken. Onze huiskamer/keuken staat nogal erg vol, en er zijn vele plaatsen waar de robot niet zomaar kan komen door poten van stoelen en tafels. Wat me vooral verbaasde is dat de robot een stoffen plank van de katten krabpaal (+/- 1cm hoog) op kon klimmen. Door de wielen aan de onderkant wat naar buiten te drukken, weet de robot er wat extra hoogte uit te krijgen, wat erg goed in zijn voordeel werkt.

De overgang tussen keuken en woonkamer is nog niet afgewerkt, maar ook hier heeft de robot geen moeite met een opstap van 6mm, met een gleuf van 2cm tussen de tegels.

Wat ons verbaasde is hoe goed de robot overweg kan met kattenharen. We hebben twee rode katers rondlopen, en de hoeveelheid haar en stof dat de robot toch nog wist te verzamelen, ondanks dat we zelf vooraf al een rondje met een handmatige stofzuiger hadden gedaan, is groot.

Bovenop de robot zit nog een "disk". Een platte ronde schijf welke vast een functie zal hebben, maar waar ik (nog) niet van weet wat deze doet. Wel ben ik er inmiddels achter dat deze disk 1mm te hoog is voor onze bank. Doordat de bank van leer is, weet de robot zich er wel onder te wurmen, maar heeft deze het lastig om zich er onderuit te werken. We hebben dit opgelost door twee kartonnetjes onder de poten van de bank te leggen, waardoor de robot er zonder problemen onderdoor kan.

Ook hebben we een aantal stoelen met dunne poten staan, maar zodra de robot deze doorheeft, probeert hij er het beste van te maken, en maakt ook rond deze poten goed schoon.

De robot loopt hier inmiddels een tijdje goed, en binnenkort ga ik eens kijken of ik deze kan koppelen aan de home automation.

Twee minpuntjes heb ik nog wel:

De motoren van de robot zijn misschien net iets te krachtig: We hebben een staande lamp welke de robot opzij weet te duwen. Ook een open staande deur kan door de robot worden dicht geduwd als hij deze onder de juiste hoek raakt.

Het tweede puntje is meer een gebruikersgemak ding: De controle via de app is niet altijd even soepel. Wil je bijvoorbeeld van een willekeurig punt de robot zelf terug laten rijden naar zijn docking station, moet je hem eerst starten op schoonmaak-modus. Dit opstarten duurt een seconden of 15. Daarna gaat de robot zelf rondrijden (en schoonmaken). Pas als hij ergens in zijn ronde de docking tegenkomt of deze kan zien, komt de "Dock" knop in de app beschikbaar.

Verder is het wisselen tussen "Room-clean", "Spot-clean" en "Manual-mode" nog iets dat verbeterd kan worden: Je moet de robot uitzetten, en dan via de instellingen de modus aanpassen. Daarna kun je de robot weer starten, wat weer 15 seconden duurt. Als je naar "Manual" wisselt, moet de robot ook de handmatige bediening nog initiëren, wat extra tijd kost.

Al met al een erg krachtige robot, welke veel obstakels weet te overkomen.

Pluspunten

• Sterke motor
  • Grove wielen
  • Geschikt voor huisdieren
  • Accessoires

Minpunten

• Wiel-motoren iets te sterk?
  • App-bediening kan wat beter
  • Geluidsniveau

smooth-vikash 07-09-2019

Review: Test Neato D7

Neato Botvac D7 Connected
De Neato Robot is een stofzuiger ontworpen in Amerika.

Nooit eerder heb ik een robotstofzuiger in bezit gehad of getest, hierdoor ben ik benieuwd of een robotstofzuiger een traditionele stofzuiger overbodig zal/kan maken.

De Neato D7 kwam binnen in een bruine doos zonder plaatjes, tekst en stickers, in deze doos zat nog een doos waarop de stofzuiger wel was afgebeeld.
Het product was goed ingepakt en goed beschermd tegen stootjes tijdens transport.
In de doos zijn de volgende items aanwezig: Neato D7 stofzuiger, Oplaadstation met bijbehorende voeding, extra borstel, extra filter, US en EU powerplug. en een rol boundary marker 4 meter.

De Neato D7 wordt gebruiksklaar afgeleverd en kan na het plaatsen van het oplaadstation direct worden gebruikt doormiddel van de fysieke startknop, op dit moment kun je nog geen gebruik maken van de app en ander functies.
Na het downloaden en installeren van de app kun je kun je stofzuiger verbinding laten maken met je eigen wifi verbinding, hierbij kan er alleen gebruik worden gemaakt van de 2.4 GHz en niet de 5 GHz.
vanaf dat moment kun je gebruik maken van alle functies die de Neato D7 te bieden heeft zoals op afstand inschakelen van de stofzuiger, tijden instellen en kun je plattegronden en rapporten inzien na het schoonmaken, ook het besturen van de robot kun je met de app doen.

Nu is het tijd voor de eerste run.
De kinderen gingen na het ontbijt weg en heb ze voor het eerst gezegd dat de hun rommel niet hoefde op te ruimen wat resulteerde in nogal verbaasde gezichten dus dit was een mooie kans om te kijken of de stofzuiger z’n werk goed doet.
De test run ging voortreffelijk, het in kaart brengen van de kamer duurde de eerste keer best lang (20 minuten)
De totale tijd van de test run van 40 minuten voor 30 m2, de dagen erna de stofzuiger en 30 minuten over.
Het resultaat is na de eerste schoonmaak beurt was zeer goed, Volgens mijn vrouw kon de Neato D7 beter stofzuiger dan ik.
Alle kruimels die de kinderen hadden achtergelaten na hun ontbijt waren weg en ook stof die bijna niet zichtbaar was waren verdwenen.

De Neato D7 is een intelligent apparaat hij scant de kamer, splits deze in delen en gaat zijn werk doen. Hierdoor maakt de robot eerst het ene deel af en gaat dan door naar het volgende deel.
De stofzuiger gaat zelf terug naar zijn oplaadstation als de batterij onder de 20% is, hij laadt zichzelf net voldoende op om zijn taak af te maken en vervolgt zijn schoonmaak route als deze onderbroken wordt door een lege accu. Hij onthoudt waar hij voor het laatst heeft schoongemaakt om vanaf daar zijn werk automatisch te vervolgen wanneer de stofzuiger voldoende opgeladen is.

Op de 2e dag heb ik de stofzuiger ook de 1e en 2e verdieping laten stofzuiger dit ging op de 1e verdieping zeer goed echter op de 2e verdieping had de stofzuiger problemen, hij liep vast en kwam niet in de buurt van de kasten, toen heb ik wat onderzoek gedaan en bleek dat de stofzuiger met lasers werkt die niet goed kan omgaan met meubels die een spiegelend effect hebben, dit verklaarde een hoop aangezien de meubels en de vloer hoogglans zijn. Na deze mislukte poging de stofzuiger toch nog een keer de 2e verdieping laten doen en toen ging het veel beter, de learning modus van de neato D7 heeft tijd nodig op zijn omgeving te leren kennen en nu gaat het ook op de 2e verdieping goed.

Na dat de stofzuiger klaar was op de 2e verdieping het apparaat weer naar beneden meegenomen op op te laden, de volgende ochtend de stofzuiger via de app aangezet en meteen merkte ik op dat de stofzuiger niet wist waar hij was zodoende begon de stofzuiger opnieuw met een scan van de begane grond wat weer 20 minuten duurde.
hierna begon de stofzuiger vreemd gedrag te vertonen, hier kom ik later nog op terug.
Via de app kun je aangeven of de stofzuiger in Eco of Turbo mode moet schoonmaken, het verschil hierin is dat de stofzuiger in Eco mode een groter oppervlakte kan schoonmaken en in Turbo mode zal de stofzuiger betere prestaties leveren.
De optie Extra Care zal ervoor zorgen dat de stofzuiger veel minder tegen meubels zal aanbotsen en zo beschadigen tegen zal gaan

Op de 3e dag begon de Neato te piepen en bleek dan de borstel schoongemaakt moest worden dit was binnen een paar minuten gebeurd, in de app zag je de melding dat de borstel schoongemaakt moest worden.
Op de 4e dag was het bakje vol en moest geleegd worden dit was ook zo gebeurd door het dekseltje op te tillen en eruit te halen echter moet de filter ook direct worden schoongemaakt anders wordt z’n zuigkracht minder, dit is wat moeilijker om te doen. Je kan de filter voorzichtig uitkloppen maar niet alle stof en vuil komt dan uit de filter, ik heb de filter met compressor lucht schoon geblazen en dat werkt bijzonder goed, de filter is dan direct helemaal schoon.

Op de 4e dag begon stofzuiger kuren te vertonen, meneertje vond het nodig op onder een stoel vast te komen zitten, de dagen hiervoor was dit niet aan de orde en manoeuvreerde de stofzuiger hier zonder problemen omheen en onderdoor.
Na het verplaatsen van de stofzuiger van onder de stoel naar een open ruimte (1 meter van de stoel vandaan) was meneertje de weg kwijt en werd helemaal dol.
de stofzuiger bleef maar rondjes draaien en wist niet waar hij was, op een gegeven moment maakte de stofzuiger schokkende bewegingen van links naar rechts en op en neer, dit gebeurde met zoveel geweld dat ik bang was dat hij zichzelf zou stukmaken, toen heb ik de Neato D7 maar opgepakt en aan de oplader gezet.

De 5e dag deed de stofzuiger nog steeds vreemd, toen heb ik de hem een hard rest gegeven door 10 seconde de fysieke knop ingedrukt te houden. Hierna waren de problemen voorbij, inmiddels zijn we bijna 2 weken verder en werkt de stofzuiger zonder problemen op alle verdiepingen.

Conclusie:
De Neato D7 is mede door zijn vormgeving en uitgebreide functies een bijzonder mooi apparaat, maakt goed schoon en slaat geen stukje over en doet waar die voor gebouwd is.
De robot stofzuiger heeft zeker toekomst mogelijkheden echter zul je nog steeds een traditionele stofzuiger nodig hebben voor alle hoekjes en kiertjes waar de robot stofzuiger niet bij kan, ook zul je voor een perfect resultaat de meubels moeten verplaatsen en de stoelen op de tafel moeten zetten en alle spullen van de grond moeten halen, dit is in de praktijk onbegonnen werk.

Pluspunten
• Een echt slimme/ intelligente stofzuiger
• Mooie stofzuiger en oplaadstation
• Timer voor automatisch stofzuigen
• Laser Distance Sensor
• Neato app met veel mogelijkheden en plattegrond
• Handig stofbakje
• Goede zuigkracht

Minpunten
Geen vervanger van de traditionele stofzuiger

Pluspunten

• Gentle Navigation
  • Laser Distance Sensor
  • Auto Timer
  • Accuduur

Minpunten

• loopt af en toe vast
  • filter is lastig schoon te maken

Taartenmiep 03-09-2019

Super krachtige robotstofzuiger

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik deze robot mag testen, en wat ben ik er blij mee. Het is een mooi compacte robot met krachtige borstel en dito zuigkracht. Hij komt op 90% van de kamers en maakt deze heel goed schoon. Ik heb hem voor elke dag geprogrammeerd, en elke dag zit de opvangbak helemaal vol. Nu heb ik ook 2 langharige katten dus dat wil wel. Hij maakt wel lawaai, maar aangezien ik laat zuigen als ik op mijn werk zit vind ik dat niet zo’n probleem. Hij heeft trouwens ook een eco stand die minder lawaai maakt. Ook de slaapkamers en overloop zuigt hij moeiteloos. Je knipt van de bijgeleverde magneetstrip een stuk af, legt die voor het begin van de trap en hij weet dat hij daar niet overheen moet, werkt perfect. Zo kan je dat met allerlei plekken doen waar je niet wilt dat hij komt. Opvangbak legen is heel eenvoudig, filter wisselen ook. Hij heeft geen problemen met laagpolig tapijt of kleden, zuigt de steentjes van het kattenbakmatje en, hij kan makkelijk over snoeren heen. Waar ik de meeste moeite mee heb is de app, en ik weet nog niet of dat nu aan mijn mobiel ligt of aan de app, maar ik heb er continue ruzie mee en moet bijna elke dag weer de robot aanmelden op wifi. Klantenservice van Neato is rap via de website, moet wel in het Engels maar ze geven meteen antwoord. Mijn vraag was of je de opvangbak met water mag reinigen (mag, wel goed laten drogen voor je m terug plaatst. Ik ben heel erg enthousiast over deze robot. Niks is leuker dan elke dag in een schoon huis binnenkomen na je werk.

Pluspunten

• Krachtig
  • Komt bijna overal
  • Zuigt kleden en matten

Minpunten

• Lawaaierig
  • App

Bernaar 03-09-2019

Vertrouwde goede functionaliteit in een mooi modern ontwerp

We kregen de Neato Botvac D7 Connected D701 om te testen. We hadden zelf al een ouder model in huis, dus we waren erg benieuwd naar dit nieuwe model als mogelijke opvolger. We zijn erg tevreden over dit nieuwe model. Het heeft een mooi modern ontwerp, nieuwe functionaliteiten, terwijl het zuigvermogen en de prestaties er ook op vooruit zijn gegaan. Het is heel fijn dat de stofzuiger een draadloze verbinding heeft en dat hij met je telefoon te bedienen is. Hierdoor kun je de stofzuiger gemakkelijk voorzien van software updates. Daarnaast is het heel handig dat hij een plattegrond onthoudt van je kamer(s). Dit kun je vervolgens gebruiken om zones te markeren waar de stofzuiger niet mag komen. Dit werkte erg goed. Waar we eerst een magneetstrip nodig hadden, snapt de stofzuiger nu zelf via de plattegrond waar hij niet mag komen. Verder was de stofzuiger goed in te stellen via de app, bijvoorbeeld op welke dagen je wil dat hij gaat stofzuigen. Bij de oudere modellen moet je dit via het display doen. Deze heeft geen display, alles gebeurt via de app. Tot slot nog een hele handige toevoeging die bij eerdere modellen niet aanwezig was: er zat een soort schoonmaakkammetje bij, die ook een klein mesje heeft, om de haren door te snijden die zich in de loop van de tijd om de borstel van de stofzuiger gaan verzamelen. Ook dit was een zeer fijne toevoeging die vanaf nu niet meer kan ontbreken bij robotstofzuigers. Al met al waren wij dus zeer tevreden van deze nieuwe moderne uitvoering van een voor ons vertrouwd product!

Pluspunten

• Stofzuiger via de app te benaderen
  • Digitaal instellen van no-go zones
  • Vertrouwde goede zuigkracht van de Neato lijn

Minpunten

• Je kunt hem niet instellen zonder telefoon