Philips SmartPro Compact FC8715

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 19 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Philips SmartPro Compact FC8715 op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,8

tweetweeties 25-01-2019

geringe hoogte

Om de airmiles niet te laten verlopen deze Philips gekocht. Als eerder een Neato in gebruik die naar kantoor zou gaan. Echter in vergelijk daarmee is dit wel een beperkt apparaat. Maar hij maakt wel goed schoon voor een robotzuiger en dat is het belangrijkste. Maar de Neato blijkt in het huis en de Philips mag naar kantoor. Wel even kabels opruimen vanwege die zijborsteltjes die goed hun werk doen.
Minpunten zijn de beperkte intelligentie om de obstakels te leren (heeft geen sensors), geen programmeren van een schema, heel klein reservoir dat omslachtig schoongemaakt moet worden, moeite met dikke kleden. Dus geschikt voor wat eenvoudigere ruimten zonder kleden. De afstandbediening werkt matig.
Voor de prijs wat te simpel maar maakt goed schoon, dus toch een voldoende.

Pluspunten

• laag model
  • maakt goed schoon
  • zijborsteltjes
  • licht in gewicht

Minpunten

• niet programmeerbaar
  • geen slimme leerprocessen
  • klein en lastig reservoir
  • afstandbediening werkt matig

Harry 08-01-2019

Prima robotstofzuiger tegen goede prijs

Prima robotstofzuiger. Maakt niet al te veel geluid, zuigt goed en loopt niet zomaar vast. Kan mooi onder banken en meubels door. ook makkelijk te bedienen.
Enige nadeel is dat je hem tijdens het besturen met de pijltjesknoppen niet kan laten zuigen.

Pluspunten

• makkelijk in gebruik

Minpunten

• zuigt niet bij verplaatsen met pijltjesknoppen

Qamsterdam 21-12-2017

Prettig in gebruik, geen totale vervanger van de stofzuiger

Met veel plezier hebben wij sinds kort thuis gebruik gemaakt van de SmartPro Compact robot stofzuiger.

De installatie ging grotendeels vanzelf. Alleen het vinden van de juiste plek voor het thuishonk is een uitdaging. Wij kozen voor een plek uit het zicht, wat helaas te weinig vrije ruimte biedt voor de robot om het thuishonk zelf terug te vinden.

Je hebt keus uit een aantal 'reinigingspatronen' zoals bv. willekeurig of 'muurvolgend'. Mijn voorkeur gaat uit naar willekeurig, waar de robot zijn weg vindt dmv trial & error.

Het vergt wel enige voorbereiding aangezien je de vloer vrij moet maken van zoveel mogelijk obstakels, zoals snoeren maar ook schoenen met losse veters.

Als je alle deuren in huis hebt openstaan, komt de stofzuiger een heel eind en is het resultaat positief. Echter, een totale vervanger voor ouderwets stofzuigen is het niet.

+ mooie gadget
+ goede gebruiksduur
+ mooi design
+ makkelijk te legen
+ past onder de bank / kast
+ perfect resultaat voor grote oppervlakken
+ makkelijk in onderhoud

- lawaaierig
- komt soms vast te zitten tussen stoelpoten / veter
- kan blokkade ontstaan aan stof/vuil in 'zuigmond' vóórdat aangegeven wordt om de stofzuiger te legen
- moeite met stofvrij maken van hoeken in huis
- bereikt niet het gehele huis door hoogteverschillen (bv. badkamer)

Pluspunten

• mooi design
  • makkelijk in gebruik

Minpunten

• lawaaierig
  • komt niet in de hoeken

Elmarr 17-12-2017

Goed presterende robotstofzuiger, maar kan slimmer.

Inleiding
Ik ben één van de gelukkigen die de Philips FC8715 via het Philips producttesterplatform hebben mogen testen. De testomgeving bestond uit mijn appartement (42m2) en een groter rijtjeshuis.

Installatie
De installatie is eenvoudig: je hoeft alleen twee borstels in de stofzuiger te klikken en de stofzuiger op te laden, daarna is hij klaar voor gebruik.

Ervaring
Ik heb al eerder een robotstofzuiger gehad, maar die was van het kaliber rijdende bezem. In dat opzicht zijn de producten in deze categorie echt volwassen geworden: het verschil in effectiviteit is enorm, met dank aan de forse zuigkracht. De automatische reinigingspatronen dragen daar ook aan bij. De afmetingen, wendbaarheid en snelheid van de FC8715 zijn opvallend in positieve zin: met een hoogte van 6 cm en breedte van 33 cm is deze stofzuiger in staat om op veel plekken te komen, zoals onder het bed. Als de stofbak vol is, wordt dit netjes gemeld via een indicator aan de bovenkant. De bak is vervolgens gemakkelijk uit het apparaat te tillen en te legen. Haren zuigt hij netjes op en raken niet verstrikt in de wieltjes of borstels.
Qua ‘extra’ functionaliteit valt de FC8715 toch een beetje tegen: het had allemaal iets slimmer gekund. De timerfunctie voorziet alleen in 24 uur aftellen tot de start van de schoonmaakbeurt, dat is in de praktijk voor mij niet echt nuttig. Verder is het niet mogelijk om te zuigen tijdens handmatige bediening. De afstandsbediening is compact, maar voelt een beetje goedkoop aan. Ook moet je erg gericht mikken op de stofzuiger. Daarnaast mis ik appbediening via smartphone of tablet.

Conclusie
Wat betreft prestaties overtreft de FC8715 mijn verwachtingen: stof en grover vuil worden probleemloos opgezogen. Daarbij maakt hij minder lawaai (+/- 70dBA) dan mijn gewone stofzuiger.
Het gebruiksgemak beoordeel ik als ruim voldoende: in principe heb je er geen omkijken naar, mits je geen al te hoge drempels hebt. De afstandsbediening valt tegen, evenals de te eenvoudige timerfunctie.
Qua design ben ik positief over de afmetingen, het lage gewicht en het strakke uiterlijk. Deze robotstofzuiger kun je zonder schaamte in de huiskamer neerzetten!

Pluspunten

• Zuigkracht
  • Relatief stil t.o.v. gewone stofzuiger
  • Afmetingen en gewicht
  • Reiniging van stofbak is makkelijk

Minpunten

• Zuigt niet tijdens handmatige bediening
  • Timerfunctie is te beperkt
  • Afstandsbediening werkt matig

Maen 16-12-2017

Prima

Prima stofzuiger, kan alle plekjes wel bereiken. Alleen heeft ie moeite met de dorpels, dus niet alle kamers kunnen zelfstandig gedaan worden helaas. Maar evengoed heerlijk dat de hele vloer in de kamer gedaan wordt zonder er zelf moeite voor te doen.

Sven1407 15-12-2017

Handig hulp in huishouden

Deze robotstofzuiger van Philips maakt een druk huishouden een stuk gemakkelijker. Het design is mooi met een solide behuizing. We waren blij verrast over de hoeveelheid stof de stofzuiger weet op te nemen van de vloer, dit doet hij dus zeker goed. Het is fijn dat de stofzuiger automatisch terugkeert naar zijn station om op te laden, zorg hiervoor wel dat deze op een vrij toegankelijke plek staat anders zou dit wat problemen kunnen geven. Het is vooral ideaal voor harde vloeren, ons vloerkleed gaf problemen doordat de stofzuiger vaak op de rand bleef hangen. Hier dien je dus wel rekening mee te houden. De stofzuiger vindt gemakkelijk zijn weg door het huis, al zal hij hier bij wel de meubels raken, is dit zeker niet zo hard dat dit tot schade heeft geleid. Wel is het jammer dat de hoeken en lastig bereikbare plekken waar iets op de vloer staat (zoals een pot oid) niet goed worden meegenomen. Ook vinden wij dat het apparaat nog best wel wat lawaai maakt. Over het algemeen een prima prijs-kwaliteit verhouding. Het is dus zeker een handige extra hulp, maar wij stofzuigen hiernaast ook nog gewoon zelf op de slecht bereikbare plekken.

Pluspunten

• Keert zelf terug naar station
  • Neemt veel stof op
  • Goede prijs-kwaliteit
  • Mooi design en behuizing

Minpunten

• Redelijk wat lawaai
  • Komt niet op moeilijk bereikbare plekken (hoeken)
  • Vloerkleed/tapijt kan problemen geven

Hannibal89 15-12-2017

Al met al een goed apparaat

Al met al een goed apparaat, die aardig wat werk uit handen kan nemen. Desalniettemin blijft het een apparaat dat je af en toe nog even moet helpen: hij vind het docking station vaak niet terug en kan niet alle hindernissen aan (drempel/vloerkleed). Los daarvan: heerlijk om niet meer zelf te hoeven stofzuigen.

Pluspunten

• Krijgt de ruimte goed schoon
  • Goed design
  • Weinig lawaai
  • Batterij werkt lang

Minpunten

• Vindt docking station vaak niet zelfstandig terug
  • Komt niet elke drempel/vloerkleed over
  • Zuigt niet elke zwaardere korrel op

Camiel 15-12-2017

Fijne compacte hulp

Fijne stofzuiger, makkelijk in gebruik.
Hij doet perfect waarvoor hij gemaakt is, zelf stofzuigen (bijna) zonder hulp.
Een enkele keer heeft hij zich vastgezet onder de grote stoel waar hij net niet onder door kan, blijft soms eigenwijs proberen om eronder te komen.
Ik vind de opvangbak wat aan de kleine kant, die had wel iets groter gemogen.
Verder is het prettig dat de stofzuiger met gemak onder de bank kan komen.
Al met al vind ik deze stofzuiger erg prettig en fijn.

Pluspunten

• Makkelijk in gebruik
  • Compact en laag
  • Doet goed wat ie moet doen
  • Geluid valt reuze mee

Minpunten

• Kleine opvangbak

Marielle 14-12-2017

Handige huishoudhulp

Ik gebruik deze handige huishoudhulp nu enkele dagen en het is inderdaad een fijne hulp. Het apparaat is eenvoudig in gebruik: opladen en aanzetten (eventueel een patroon naar keuze kiezen). Vooral onder de bank en het bed is het een fijne aanwinst, dit zijn toch de plekken die je zelf niet zo snel zal stofzuigen. Wat betreft de ronde vorm, vind ik het jammer dat de stofzuiger nu niet in de hoeken kan komen. Dit is naar mijn mening juist een plek waar veel stof zich ophoopt. Grote oppervlakken gaan eenvoudig, zo haalt hij toch veel werk uit handen. Wel vind ik het jammer dat het apparaat toch nog veel lawaai maakt, dit is, in combinatie met de ronde vorm, vooral voor de huisdieren soms een rare gewaarwording. Al met al is het zeker de moeite waard als je geen tijd hebt om zelf te stofzuigen, of omdat je het geen leuk klusje om te doen vindt.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Perfect voor onder de bank/bed
  • Verschillende patronen zijn instelbaar

Minpunten

• Redelijk veel lawaai
  • Komt niet goed in de hoeken

oE3No 14-12-2017

Een

Deze robotstofzuiger is eenvoudig te installeren en te gebruiken. Direct uit de doos hoeven alleen de borstels er op geklikt worden en het stof opvang bakje gebruiksklaar gemaakt te worden. Plaatsing van het basisstation verdient even wat aandacht zodat de robotstofzuiger de weg terug kan vinden zonder al te lang te zoeken, maar uiteindelijk heb ik de plakstrip niet eens gebruikt om deze vast te zetten. De robot vindt zijn weg met gemak terug en rijdt zo subtiel terug op het laadstation dat dat niet nodig is.
Tijdens de eerste paar poetspogingen heeft een aantal losliggende kabels gevonden onder mijn TV-meubel en is daar ook in verstrikt geraakt. Maar na het netjes ophangen van die bekabeling heeft de robotstofzuiger mijn woonkamer, gang en slaapkamer stofvrij gehouden. Door gebruik te maken van de dagelijkse timer terwijl ik op het werk was heb ik dit eigenlijk ook maar een enkele keer zien gebeuren.

Pluspunten

• Eenvoudige installatie
  • Eenvoudige bediening
  • Past onder al het meubulair
  • Laad zelf op

Minpunten

• minder goed in kleine hoekjes

Bram 13-12-2017

Goede hulp in het huishouden

Deze robotstofzuiger is een welkome aanvulling in ons huishouden. Hij kan zelf terugkeren naar het hoofdstation al lukt dat niet altijd, maar het is een kleine moeite dit even handmatig te doen. De robotstofzuiger heeft alleen wat moeite om de hoeken van de kamer schoon te maken. Verder een mooi apparaat wat ik zeker kan aanraden!

Pluspunten

• Gebruiksvriendelijk

Minpunten

• Hoeken worden niet goed mee genomen

Stefann 13-12-2017

Fijne robotstofzuiger

Fijne robotstofzuiger die zelfs onder onze lage bank komt.
Dagelijks een rondje laat je huis zonder moeite stofvrij.
Echter zitten er niet zoveel opties op als sommige vergelijkbare producten.
De stofzuiger is niet heel stil.

Pluspunten

• Zonder moeite een schoon huis
  • Opvangbakje makkelijk te legen
  • Keert vanzelf teug naar het laadstation

Minpunten

• Iets te weinig opties
  • Opvangbakje snel vol
  • Niet heel stil

Yuppen 11-12-2017

Fijne hulp in het huishouden

Een prettige ondersteuning bij het huishouden. Dagelijks doet de stofzuiger een rondje en komt hiermee toch wel op meer dan 90% van de vloer. De kleine hoekjes blijven misschien onbereikbaar maar hij zuigt beter onder de bank en het bed dan ik zelf zou doen. Prettig om er bij te hebben, zeker als ik zie hoeveel stof er dagelijks uit de opvangbak komt. Deze is trouwens niet bijzonder groot dus dagelijks legen is een vereiste. Wel blijven lange haren in de borstels zitten.

Pluspunten

• Accuduur
  • 24-uurs modus

Minpunten

• kleine opvangbak
  • haren in borstels
  • loopt soms vast onder meubels

krijgsman86 11-12-2017

Handige hulp in de huishouding

Ik maak nu bijna twee weken gebruik van de Philips FC8715/01 robotstofzuiger en heb het apparaat vooral ervaren als een fijne hulp in de huishouding. De stofzuiger dient alleen zelf geactiveerd te worden, maar dan heb je er vrijwel geen omkijken meer naar. Het gebruik van de stofzuiger spreekt eigenlijk voor zelf. Bij uitpakken heb je een aantal aanwijzingen op de stofzuiger zelf die je tot ingebruikname helpen. De handleiding heb ik tot op heden nog niet erbij hoeven pakken. Een beetje common sense helpt voldoende om het apparaat te gebruiken zoals het moet. De stofzuiger gaat ruim twee uur mee, iets dat in mijn appartement van 90m2 meer dan genoeg is. Ik weet niet hoeveel tijd het apparaat nodig heeft om volledig op te laden aangezien ik het apparaat 's nachts aan de lader leg. Persoonlijk sluit ik de adapter liever direct aan op de stofzuiger dan op het dockingstation omdat ik de dockingstation niet heel praktisch vind. Zodra er iets tegenaan komt, raken de pinnen het contact met de stofzuiger kwijt. Het overall resultaat ben ik tevreden over. De stofzuiger weet zijn eigen weg te vinden binnen mijn appartement. Het verbaasde mij hoeveel het apparaat echt opzuigt nadat ik na een paar dagen de stofzak eruit haalde. De hoeken heeft het apparaat wel wat moeite mee, maar de verzamelborstels aan de voorkant halen toch uiteindelijk het meeste weg.

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik
  • Accuduur ruim voldoende

Minpunten

• Af en toe moeite met hoeken
  • Dockingstation niet praktisch

StefanR 11-12-2017

Handige hulp, maar geen vervanging van het gewone stofzuigen

Ik hoopte dat ik met dit product (bijna) niet meer zelf zou hoeven te stofzuigen: even de SmartPro aanzetten en klaar! In de praktijk blijkt het in mijn situatie helaas niet zo simpel.

Laten we beginnen met het design. Deze is prima. Hij is iets breder dan ik had verwacht, waardoor hij in mijn toch wel kleine (en volle) appartement moeite heeft om tussen al het meubilair door te komen. Heeft u echter een wat ruimer en leger appartement, dan moet dit geen probleem zijn.

Ook is de hoogte voor de meeste situaties prima. Echter, mijn bank is precies op een hoogte waardoor de SmartPro er wel onder gaat, maar vervolgens blijft vastzitten. Hierdoor moet ik als ik thuiskom op zoek en op mijn knieën om de stofzuiger terug te krijgen. Dit voorkom ik nu door kussens voor mijn bank te leggen zodat hij er niet meer onder gaat, maar makkelijk is anders. Maar wederom, heeft u hoger meubilair, dan is dit allemaal geen probleem. Ook is hij een keer klem gaan zitten tussen mijn bed en slaapkamerdeur van binnen, waardoor ik zelf niet meer de slaapkamer inkwam. Met veel moeite kreeg ik via de deurkier mijn stofzuiger weer terug.

Het is de SmartPro tot nu toe 1 van de ongeveer 10 keer gelukt om zijn oplaadstation zelf terug te vinden. Maar wederom, mijn appartement heeft heel veel hoeken, en meubilair waar hij vast tussen komt te zitten. Heeft u een ruim appartement, dan lijkt hij het gewoon prima te doen!

Bij het legen van de filter zie ik steeds flink wat stof om weg te gooien, dus hij heeft zeker nut. Helaas zie ik altijd nog wel vuil liggen, vooral langs de muren. Helaas lukt het de stofzuiger ook niet om het kleine mini-drempeltje richting mijn badkamer te overwinnen. Hierdoor moet ik de stofzuiger zelf loslaten in de badkamer. Dit is een klein ongemak.

De stofzuiger is een stuk minder lawaaiïg dan de meeste gewone stofzuigers, maar nog steeds niet comfortabel stil. Je wil hem niet aanzetten terwijl je gaat slapen of aan de telefoon zit.
Het installeren en opladen gaat eenvoudig, alsook het legen van de filter.

Over het algemeen zie ik het nu als een methode om een deel van de dagelijkse stofval tegen te gaan, waardoor ik wellicht minder grondig zelf hoef te stofzuigen. Helaas werkt het in mijn geval niet zó goed, dat ik zelf nooit meer aan stofzuigen zal hoeven te denken.

Pluspunten

• Handig extratje
  • Makkelijke installatie en onderhoud

Minpunten

• Komt vaak vast te zitten
  • Pakt niet al het vuil langs de muren

kornelis87 11-12-2017

Prima stofzuiger

De stofzuiger doet prima zijn werk. Door zijn compacte formaat kan hij over tussen en onderdoor. Wel belangrijk om na elke beurt het stofbakje te legen want hij zit snel vol. Ik heb twee katten en die zijn aanzienlijk minder bang voor de robot dan voor de normale stofzuiger. Dat is prettig aangezien hij vrij lang over zijn ronde doet. Wat ik jammer vind is dat hij niet werkt in combinatie met google home of amazon alexa.

Pluspunten

• compact
  • komt overal bij
  • makkelijk te bedienen

Minpunten

• geen app

Rianne29 10-12-2017

Handig hulpje

Ik ben best tevreden over deze robotstofzuiger. Op het eerste gezicht lijkt het alsof hij als een kip zonder kop de kamer doorgaat, maar hij krijgt vrijwel alles te pakken. Daarbij zijn twee dingen jammer: grote voorwerpen zoals blaadjes pakt hij niet en de echte hoeken kan hij ook niet in komen (tsja, rond hè). Langs de muren gaat super!
Qua tijd kun je hem alleen 24u van tevoren instellen, 1x lastig, maar daarna kan hij dus werken als je weg bent. Gaat over het algemeen prima!
Al met al een handige stofzuiger voor erbij. Met een druk lieven houdt hij het huis redelijk op orde en dan zelf af en toe de plekjes waarvoor hij te groot is en de hoekjes nog!

Pluspunten

• Gaat goed langs de muren
  • Handig

Minpunten

• Lawaaierig
  • Komt niet in de hoeken

rboom27 09-12-2017
  • Product gekregen

Goede stofzuiger voor dagelijks gebruik

De Philips SmartPro Compact Robotstofzuiger is een sterke robotstofzuiger voor een scherpe prijs.

De robotstofzuiger is geschikt voor dagelijks gebruik en zorgt ervoor dat je huis of appartement netjes schoon blijft. Ondanks (bijna) dagelijks gebruik valt het op hoeveel stof deze stofzuiger iedere dag weer opzuigt.

Verwacht geen vervanger voor een reguliere stofzuiger, grote en wat zwaarder vuil of kruimels worden namelijk niet allemaal opgezogen, maar deze robotstofzuiger zorgt er voor dat je de reguliere stofzuiger veel minder hoeft te gebruiken.

De robotstofzuiger heeft twee opties: Doorgaan totdat de batterij bijna leeg is of een programma van 35 minuten. Omdat ik in een appartement van 74m2 woon, is het programma van 35 minuten ideaal. In 35 minuten heeft de robotstofzuiger (bijna) mijn hele appartement gehad. Omdat de route van de stofzuiger afhankelijk is van de objecten die in de weg staan, zal de stofzuiger niet iedere dag op elke plek komen. Je kunt er echter vanuit gaan dat die de volgende dag de gemiste plekjes wel weer vindt.

De enige nadelen die ik heb gevonden zijn dat de stofzuiger niet altijd dicht genoeg bij randen komt, waardoor hier nog wel eens stof achterblijft. Daarnaast vindt die niet altijd het oplaadstation terug. Het is echter een kleine moeite om de stofzuiger daar zelf weer terug te zetten.

Wat mij betreft een zeer goede keuze wanneer je in een appartement woont en geen zin of tijd hebt om zelf vaker met de stofzuiger rond te gaan.

Pluspunten

• Komt bijna overal
  • Maakt weinig geluid
  • Ontwijkt bijna alle obstakels
  • Werkt snel

Minpunten

• Komt niet altijd dicht bij randen
  • Vindt niet altijd het laadstation zelf terug

Patrick 08-12-2017

Handige extra hulp

De stofzuiger komt op nagenoeg alle plekken en maakt het oppervlakte goed schoon, zeker als schoonmaak tussendoor is deze smart stofzuiger zeer nuttig. Door het geluidsniveau zet ik hem altijd aan zodra we weggaan. De weg terug naar het oplaadstation weet hij goed te vinden, een enkele keer is het een verrassing waar hij is gebleven als hij bijv onder de stoelpoten "vast "zit.

Pluspunten

• Slank design
  • Eenvoudig te legen

Minpunten

• geluidsniveau