Rowenta RR7455 X-Plorer Serie 60 RR7455 Robotstofzuiger - Reviews

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 21 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Rowenta RR7455 X-Plorer Serie 60 RR7455 Robotstofzuiger op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

7,9

f***************@o********** 23-01-2024

Ik heb voor dit product gekozen omdat er goed over werd gesproken en heb hem nu zelf en ben erg tevreden mee zou jiks anders meer willen doet goed ze werk komt overal goed bij en maak grondig schoon gaat ook via een app is handig want als je van je werk af komt is lekker schoon

p************@h********** 05-12-2023

Handig apparaat. Eerste robot en meteen verkocht. Maakt prima schoon, zand en haren zijn weg. Eindelijk wordt er ook eens fatsoenlijk onder t bed schoongemaakt. Schoonmaken van de robot is eenvoudig, aanrader

m*************@h********** 05-08-2021

Top product

Fantastisch product. Geweldige ervaring! Doet wat ie moet doen en maakt het leven eenvoudiger.

ak79 29-06-2020

Alleen handig als je weinig op de grond hebt staan

Ik heb deze stofzuiger ongeveer een maand getest. Het stofzuigen en dweilen doet deze stofzuiger super. Het wordt echt schoon. Ook is de hoogte van de stofzuiger ideaal, want deze kan precies onder de bank.

Helaas loopt de stofzuiger erg vaak vast. Als je zoals ik huisdieren hebt moet je eigenlijk eerst alles van de grond halen voor de je stofzuiger aanzet. Als je de dweil er onder plaatst wordt de stofzuiger nog wat breder, waardoor deze nog sneller vastloopt. Je krijgt wel netjes een melding in de app dat de stofzuiger vast zit.

Kortom een goede schoonmaakhulp, maar alleen als je weinig op de vloer hebt staan.

Pluspunten

• Maakt goed schoon

Minpunten

• Loopt snel vast

Natascha 29-06-2020

Robotsofzuiger met dweilfunctie!

De robotzuiger is zeer gemakkelijk te installeren. Ook de app is gemakkelijk te installeren en duidelijk in gebruik! De plaats waar de robotzuiger wordt geplaatst moet rondom vrij zijn. Dus niet strak tussen 2 kasten in.
Je kunt de zuiger aanzetten op het moment dat het jou uitkomt. Je kunt de robotzuiger ook bijvoorbeeld 's nachts laten werken. Ideaal.
Alle kruimels en stof op de grond worden goed opgezogen. Ook de dweilfunctie werkt goed. Het water moet wel regelmatig bijgevuld worden. Maar dat is gemakkelijk te doen.
Doordat de robotzuiger heel plat is, kan hij gemakkelijk onder stoelen en kasten door. En ook de plinten worden goed schoon.
Ik zou de robotzuiger zeker aanraden, maar ook heb je nog wel een "gewone" stofzuiger nodig om bijvoorbeeld de bank te stofzuigen of in hoekjes te stofzuigen.

Pluspunten

• dweilfunctie
  • programmeerbaar

Minpunten

• kostbaar

Martijn 28-06-2020

Goede aanvulling op je dagelijkse huishouden

De Rowenta is een ideale aanvulling op de normale stofzuiger en dweil. Hij is erg makkelijk te bedienen via de app. je kunt de stofzuiger ook laten werken wanneer jij dit wilt, dus ook bijvoorbeeld 's nachts. Door het lage design kan hij makkelijk onder kasten en banken zuigen en dweilen. Wat ons betreft een ideale aanvulling in het huishouden

Pluspunten

• stil
  • kan overal bij en onder
  • makkelijk te bedienen

Minpunten

• kan vast komen te zitten op een kleed

Ilona 26-06-2020

Verrassend resultaat en ook wat minputjes

Sinds een paar weken hebben we de Rowenta robotstofzuiger in huis. Na het uitpakken eerst even opladen en koppelen met de app. Dat ging gemakkelijk, alles wordt stap voor stap uitgelegd. Het laadstation moet wel op een plek tegen de muur staan met 1,5m vrije ruimte links en rechts en 2m vrije ruimte naar voren. Hij staat dus wel echt in het zicht.
Het eerste rondje vroegen we ons af waar hij allemaal heen ging en of alle plekken wel aan bod zouden komen, maar de robot kwam inderdaad overal. Onder de hoekbank, onder de meubels, op de mat, in de hoekjes en langs de stoelpoten. Daarvoor heeft de robot vrij lange borstels, die haren, zand en stof naar binnen werken. Na het rondje waren we verrast hoeveel stof, zand en haren er in het bakje zaten!
Het schoonmaken is gemakkelijk. Dat wordt in de app stap voor stap uitgelegd, maar heeft eigenlijk weinig uitleg nodig. Er is een bakje wat je eruit kan halen met een apart filter. Daarnaast kun je de centrale borstel er helemaal uit halen, om de haren er vanaf te halen. Met een altijd verharende hond in huis is dat wel nodig. Soms is er een schaar nodig om de haren van de borstel te krijgen, maar dat gaat heel makkelijk.
In de app kun je een schema opstellen wanneer de robot uit zichzelf moet gaan zuigen. Dat werkt goed, maar de robot komt nog wel eens vast te zitten. Zeker in het begin moet je ontdekken waar het fout gaat. Bij ons is er 1 plek onder de bank waarvan we niet snappen waarom hij daar telkens blijft staan. Dan moet je 'm zelf weer op weg helpen. Soms snapt-ie dan niet meer waar hij gebleven is en gaat terug naar het laadstation.
Het dweilen is een fijne toevoeging. Het zal geen vlekken weghalen, maar maakt het wel weer lekker fris. Eenmaal in de lader blijft de dweil wel nat op de vloer staan, dat is voor een laminaatvloer niet handig. We gebruiken de dweil dus alleen als we die ook meteen eraf kunnen halen na gebruik.

Pluspunten

• Langs/onder stoelen en andere meubels gaat goed
  • Geluid valt mee
  • Meerdere standen (alles, langs de muur, 1 plek)
  • Verwijdert goed haren en zand (van de hond)
  • Schoonmaken is makkelijk

Minpunten

• Dweil blijft nat op de grond na afloop
  • App geeft maar beperkte informatie
  • Zit regelmatig op dezelfde plek vast

Rick 26-06-2020

Bijna helemaal af!

Een prima stofzuiger. de kwaliteit van het materiaal is goed, zuigkracht meer dan prima, geluid valt mee, dweilen is een leuke extra feature. Onderhoud is goed te doen en valt mee. Het is een zeer goede stofzuiger die bijna een 10 krijgt. Net niet omdat deze op een eerste verdieping nog wat moeite heeft met het trappen gat, hier komt hij stil te staan en moet je hem een zet geven om door te gaan. Ook op een tapijt komt hij nog weleens vast te zitten, na een zetje gaat hij verder. Als hij hier wat meer overtuigingskracht in gaat tonen dan zou het een 10 zijn.

Pluspunten

• Geluid valt mee
  • App is fijn
  • Design apparaat
  • Design van de app
  • Functies zijn leuk

Minpunten

• Hij loopt nog net iets te vaak vast

Claudia 23-06-2020

Luxe maar aan de dure kant

Vorige week het pakket ontvangen en direct uitgepakt. Design van de stofzuiger is erg mooi. Stofzuiger aan de lader en na het opladen de kamer zo leeg mogelijk gemaakt om het apparaat te laten zuigen. Dat vind ik wel een dingetje, dat je eerst alles van de vloer moet halen om er goed gebruik van te kunnen maken. En de benodigde ruimte om de dock; ik ben benieuwd hoeveel mensen dat beschikbaar hebben. Ik merk wel na 2 weken testen dat die ruimte niet perse nodig is. Het is alleen makkelijker voor de stofzuiger om zelf terug te keren naar zijn oplaadstation. De app gedownload en de robotzuiger aangezet. De app is simpel en makkelijk te gebruiken. Het voorprogrammeren gebruik ik niet. Ik moet eerst wat dingen opruimen voordat er gezogen kan worden. Van losse onderdelen of snoertjes kan hij vast lopen. Ik snap nog niet helemaal de logica van de stofzuiger en volgens mij pakt hij niet alle plekken (ik heb geen recht toe recht aan woonkamer). Hij loopt hier dan ook regelmatig vast. Ik was wel positief verrast over de hoeveel stof en kattenharen die hij opzuigt. Het legen van de opvangbak gaat heel simpel. Ook de overige onderdelen zijn makkelijk te reiniging. In de slaapkamer boven ging het stofzuigen een stuk beter. Fijn dat hij lekker onder het bed door kan. Daar hopen zich vaak haren op en kom je zelf minder vaak. Wel regelmatig de haren uit de borstel. Door de richels in de borstel gaat die gmakkelijk. De haren draaien als een draadje er om heen en je kan ze dus makkelijk los knippen. Op de bovenverdieping herkent de robot het trapgat perfect. Hier ook de dweilfunctie gebruikt. Zo fijn dat de robot zuigt en dweilt tegelijk. Het dweilen werkt niet fantastisch, het is meer een dun laagje water over de vloer, maar vlekken krijg je er niet uit hiermee. Daarvoor heeft hij te weinig kracht. Voor de frisheid wel fijn. Of deze functies voldoende zijn om de stofzuiger te houden ben ik nog niet over uit. Daarvoor vind ik de prijs nog aan de te hoge kant.

Pluspunten

• bediening via app
  • herkent obstakels
  • makkelijk in onderhoud
  • zuigen en dweilen in één

Minpunten

• loopt toch nog regelmatig vast
  • je kan geen vaste route invoeren in app

Anita 20-06-2020

Goede zuigkracht, prima geluidsniveau, prima aanvulling

Mooi design, goede zuigkracht. Met de gratis app kan je verschillende schema's installeren en het apparaat naar je eigen wensen instellen. Fijne dweilfunctie met snel en makkelijk vast te klikken reservoir. De twee meegeleverde dweilen zijn machine wasbaar. Prima geluidsniveau. Het stofreservoir is makkelijk te verwijderen en te legen. De borstels zijn te onderhouden met de meegeleverde tool. Wel elke week onderhouden. Wanneer je vloer vrij is zoekt hij zonder problemen alle plekken op. Mocht hij een probleem ondervinden, krijg je daar een melding van op je telefoon.

Pluspunten

• Instelbare zuigkracht
  • Dweilfunctie

Minpunten

• Veel vrije ruimte nodig voor docking station

Floor 19-06-2020

Fijne stofzuiger voor erbij

Het in gebruik nemen van de stofzuiger ging erg makkelijk. De stofzuiger met de app verbinden ging wat moeizamer, maar uiteindelijk via een andere telefoon goed gelukt. De stofzuiger ziet er goed uit en door het platte model kan de stofzuiger zelfs onder onze salontafel, ideaal! We zetten de stofzuiger meestal aan als we weggaan, omdat de stofzuiger niet heel stil is. Maar door de stofzuiger iedere dag aan te zetten blijft het huis mooi schoon. De stofzuiger kan goed de weg vinden in het huis en komt ook iedere keer weer bij het laadstation aan. Echter gaat al het vuil in het midden van de stofbak zitten en verdeelt zich niet over de stofbak (denk dat het door de haren van de honden komt). Maar de stofbak is super makkelijk te legen. Het dweilen is een leuke functie voor erbij, alleen is het niet meer dan een natte doek over de vloer. Maar al met al een fijne stofzuiger om erbij te hebben!

Pluspunten

• Dunne stofzuiger

Peter 16-06-2020

Prima hulp in huishouden. Komt waar ik zelf niet bij kan.

De Rowenta wordt geleverd in een stevige doos. In de doos zit een Quick handleiding, gewone handleiding. Wanneer je de stappen van de Quick handleiding volgt loop je vast op het aansluiten van het netsnoer in het basisstation. Volgens de Quick handleiding moet deze aan de zijkant van het basisstation bevestigd worden, echter is de opening daarvoor te klein. Wanneer je de gewone handleiding volgt zie je dat je een klepje aan de onderzijde van het basisstation verwijderd moet worden. Wanneer je alles aangesloten hebt dien je de robot op het basisstation te plaatsen en minimaal 6 uur op te laden. Het koppelen van de robot op je wifinetwerk ervaar ik als makkelijk. De robotstofzuiger ziet er strak uit, mooi zwart met wat licht metaalkleurige accenten. Met een hoogte van 6 cm en past daardoor onder al onze meubels door. De robotstofzuiger beschikt over 2 ronddraaiende borstels aan de voorzijde die al het vuil naar binnen veegt. In het midden van de robot zit een grote borstel die samen met de zuigkracht al het vuil naar het opvangbakje geleid. Het opvangbakje van het vuil is meer dan groot genoeg voor 1. Ook zit er een dweilaccessoire bij. Dit is een lichtblauwe bak die je onder de robot monteert d.m.v. kliksysteem. In deze accessoire past 110ml water. De robot doet over het algemeen zijn werk goed. Het gaat systematisch heen en weer door de kamer heen. De app werkt zeer eenvoudig, je kan hem een vooraf ingesteld schoonmaak schema volgen die je instelt (agenda) maar je kunt hem ook on-demand aanzetten. Ook bediening bovenop de robot is eenvoudig. Heb je een vieze plek in je kamer kun je deze schoonkrijgen via de on the spot modus. De eco stand is krachtig genoeg om je tegelvloer schoon te krijgen, de standaard en boost modus geven veel zuigkracht en alles wordt mee gepakt. Het apparaat is qua zuigen stiller dan het geluid van het rijden van de robot maar word niet als hinderlijk ervaren. De zwarte plinten van de keuken worden niet herkend net als andere zwarte meubels, hier botst de robot tegen op. Overigens zonder schade te veroorzaken. Helaas komt het ook regelmatig voor dat de robot scheef zuigt, hierdoor worden delen van de vloer overgeslagen. Dit komt door obstakels die hij tegen kwam maar ook doordat het basisstation scheef kwam te staan na verloop van tijd. De dweilaccessoire wat mee geleverd word ervaar ik als nutteloos. Het waterreservoir is na 6 banen al op. Puur voor deze functie zou ik hem niet aanschaffen hoewel de zuigprestaties prima zijn.

Pluspunten

• Past onder meubels door
  • Goede zuigkracht
  • makkelijk te bedienen

Minpunten

• Dweilsysteem werkt niet goed, water is te snel op
  • herkend zwarte oppervlaktes niet.

Tim 15-06-2020

Eerst zien, dan geloven: Het werkt

Eerder was ik aardig sceptisch over stofzuiger robots maar nu ik er een gebruik ben ik over stag. Fijn compact apparaat welke de stofzuiger klus uitvoert op een moment dat het mij uitkomt: als ik op bed lig.

Als je hem voor de eerste keer gaat gebruiken vraagt de app om hem een naam te geven. Bij ons heet hij Guus. Vervolgens kun je verschillende schema's instellen om zijn werk te doen. In de Android versie kreeg ik het niet voor elkaar meer dan 1 schema te maken maar gezien we hem op dagelijks om 00:00 hebben staan zit dit niet in de weg. Wel jammer dat dit niet werkt. Verder kun je per schema bepalen welke zuig methode hij gebruikt. In een soort chatscherm geeft hij berichten met waarmee hij bezig is. als hij echter s'nachts bezig is en de volgende dag de app opent staat er niet dat hij aan het werk is geweest. Als je de app open hebt zie je wel de actuele status maar dus niet achteraf. Je krijgt wel een melding als er een probleem is, bijvoorbeeld dat hij vast zit aan een schoenveter... Om dit te voorkomen kun je een herinnering plannen om de vloer vrij te maken.

Gezien de vorm van onze kamer en de obstakels die er staan vind ik de methodische het prettigste. Hij vind met wat stoten zijn obstakels en weet zijn oude patroon ook best goed terug te vinden. On the spot is ideaal voor de ongelukjes waarmee hij in een spiraalvorm zijn werk doet.

Guus pakt meer lastige hoekjes dan ik eerder gedacht had en neemt meer rommel mee dan je verwacht. Dit merk je als je het bakje leegt. Deze pak je er eenvoudig uit en laat ook weten als deze niet of niet goed is terug geplaatst. Het bakje is netjes weggewerkt onder een deksel welke eenvoudig te openen is. Als je Guus dagelijks zijn werk laat doen en geen grote hoeveelheden stof hebt kun je rustig om de paar dagen het bakje legen. We hebben nog nooit de melding gehad dat hij te vol was. Ondanks dat het bakje niet erg groot is hoef je hem niet erg vaak te legen. In het bakje zit ook een filter. Er zit een tooltje bij om deze af en toe af te stoffen.

Guus heeft naar mijn mening niet veel lawaai. Uiteraard is zijn aanwezigheid hoorbaar maar niet storend hoewel je de tv wellicht iets harder zou zetten. Er zit ook een dweil bij wat eigenlijk een natte microvezeldoek is met een watertankje. Hij doet wel wat maar vind dit zelf geen meerwaarde.

Leuk apparaat die nuttig werk doet en bij iedereen die op bezoek komt een verhaal weet los te krijgen.

Pluspunten

• laag model
  • pakt de meeste hoekjes mee
  • licht
  • batterijduur

Minpunten

• app geeft niet altijd historie weer
  • Meer dan 1 schema werkt niet

logisterr 14-06-2020

Leuke aanvulling voor een schoon huishouden

Het koppelen van de robot met het wifi netwerk en je smartphone ging vrij snel en eenvoudig. De gebruiksaanwijzingen zijn compleet en duidelijk. Het vinden van een geschikte plaats voor de power station was in mijn appartement wat lastiger, omdat er een vrij grote ruimte rondom de power station vrijgehouden dient te worden.

De app is erg overzichtelijk door middel van de verschillende tabjes onder in het scherm. In het activiteitenlogboek worden alle activiteiten keurig bijgehouden. Helaas loopt dit logboek vaak wel achter. Soms duurt het erg lang om een foutmelding hier gereset te krijgen. De schema's die men kan maken in de app zijn erg handig om de vloer met enige regelmaat automatisch schoon te maken. Onder het tabje onderhoud zijn enkele leuke fun facts te zien, zoals afgelegde afstand, aantal schoonmaaksessies en tijd dat stofzuiger aan het werk is geweest. Tevens vind je hier duidelijke visueel weergegeven onderhoudsinstructies. Super handig voor mensen die hiervoor liever niet de boekjes in willen duiken. Wat ik jammer vind is dat je in de app niet in een of andere plattegrond kunt zien, waar de stofzuiger wel of niet is geweest.

Via de app kunnen verschillende schoonmaak opdrachten worden gegeven. "Langs de randen" is fijn om de stof langs de plinten mooi weg te zuigen, deze functie werkt echt perfect. "Methodisch" is handig om het hele huis in nette banen te stofzuigen. Deze functie werkt prima, al trekt hij af en toe wat scheve banen. De laatste optie is om vanaf een centraal punt in rondjes te zuigen, deze optie is in mijn appartement met meerdere kamers en voorwerpen op de vloer minder geschikt.

De stofzuiger maakt mijn inziens weinig geluid, zeker vergeleken met andere stofzuigers. De zuigkracht is in 3 standen in te stellen. De accu is goed, zelfs in de boost stand wordt het hele appartement met een volle accu gedaan. Het schoonmaakresultaat is erg goed op enkele moeilijk bereikbare plekken na. Je zult voor een optimale werking wel kabels, stoelen etc. even moeten optillen/ verplaatsen. De dweilfunctie is een leuke extra, maar vervangt het reguliere dweilen zeker niet.

Kortom, deze robotstofzuiger is een leuke aanvulling in het huishouden en doet zijn werk prima, zeker onder het bed / bank.

Pluspunten

• Goed schoonmaak resultaat
  • Stil in gebruik
  • Fijne app

Minpunten

• Dweil functie werkt matig
  • Kabels, stoelen etc. moet je eerst optillen.

Twinkle 12-06-2020

zuigt grondig, ook onder lage meubels

Ik heb deze robot stofzuiger nu 2 weken uitgeprobeerd. Hij zuigt er grondig , gaat goed onder meubels, rond tafelpoten en in de hoeken. De zuigkracht is goed, hij pakt alle haren van de hond goed op. De app werkt makkelijk, je kunt de robotstofzuiger goed bedienen vanuit de app. Wel is bij mij de app al een paar keer vast gelopen, dat ik opnieuw i moet loggen . Dat gebeurt elke 2 dagen wel eens. Dat is vervelend, want hij handelt het programma dan ook niet af wat er ingesteld was. Je kunt via de app makkelijk programma's instellen, zo laat ik de robotstofzuiger 2x per dag de benedenverdieping zuigen. Belangrijk is wel dat je lange gordijnen even omhoog haalt, anders loopt de stofzuiger daarin vast. Hij stofzuigt de hele benedenverdieping goed, alleen bij de achterdeur loopt hij steeds vast. Ookal is deze dicht, hij verplaatst zich dan op de drempel en loopt dan vast. Dat is wel vervelend, want als je dan niet thuis bent, doet hij de rest van de beneden verdieping niet verder, tot je hem van de drempel haalt. Ik doe nu als ik thuis ben de deur naar de keuken (waar hij het meest vast loopt) dicht zodat hij daar niet komt Een minpunt is dat de dweilfunctie iets minder is, na enkele meters dweilen is het water op, en dan dweilt hij niet meer. Ik zou hem dan opnieuw moeten bijvullen. Ik vind het geluidsniveau te doen, Als hij op boost staat maakt hij wel wat geluid, dan kan het storend zijn. Het stofbakje is makkelijk te legen, ik ben elke keer verbaasd overhoeveel haren en stof er nog in zitten. Ik vind van de verschillende schoonmaak methodes : methodisch het prettigste werken, dan lijkt hij niets over te slaan. Bij de methode langs de muur , mist hij wel eens een plek. De methode "on the spot" is fijn als je even een klein oppervlakte moet stofzuigen Ik ben erg tevreden over deze robotstofzuiger, voor mij wegen de positieve punten echt op tegen de negatieve punten

Pluspunten

• kan onder lage meubels door
  • reinigt grondig
  • op afstand te bedienen

Minpunten

• app loopt wel eens vast
  • stofzuiger loopt soms vast bij deur drempel

Koef 12-06-2020

Prima hulp, maar wel met een gebruiksaanwijzing

De eerste kennismaking was even wennen. Ons oude huis heeft verschillende hoekjes en hoogteverschillen waar de robot moeilijk mee kan omgaan. Er zijn bepaalde plekken waar hij vastloopt en dan niet meer verder kan zonder ingrijpen. Als je hier rekening mee houdt is het wel te voorkomen, maar hierdoor moet je er op sommige plekken wel altijd bij blijven. De routes die hij kiest zijn niet altijd even logisch. Dit is wel te verhelpen door de robot goed klaar te zetten, zodat hij de banen in de gang in de lengte pakt in plaats van in de breedte. Verder maakt hij goed schoon, is hij vrij stil en is het mooi dat hij onder de bank komt waar erg veel stof onder vandaan kwam. Het is ook belangrijk om de vloer zo leeg mogelijk te maken. De eerste keer had ik de stoelen bijvoorbeeld niet opzij gezet, waardoor hij eindeloos onder de tafel bleef 'hangen'. De dweilfunctie werkt aardig, maar weet niet of het echt heel schoon wordt, ik heb het idee dat het een leuke aanvulling is, maar dat je zelf ook nog aan de slag moet. Update: Inmiddels heb ik de stofzuiger al wat langer in gebruik. Ik ben er over het algemeen tevreden mee. Het is een goede aanvulling op het normale schoonmaken. Het design is mooi, wat vooral fijn is, is dat hij compact en redelijk stil is. De zuigkracht is niet enorm, maar dat hoeft over het algemeen ook niet. De dweilfunctie is een leuke extra, maar ik heb wel het idee dat je zelf altijd nog wat plekjes na moet lopen. Omdat ons huis dus lastige hoeken heeft heb ik geen tijdsschema ingesteld, omdat hij op eigen kracht vaak vastloopt en dan niet meer bij zijn laadpunt kan komen. Ik gebruik het apparaat dus als ik er zelf bij ben. De app heb ik wel in gebruik, maar ik vind het niet zo veel toevoegen, zeker omdat ik toch altijd zelf thuis bent als hij zijn werk doet. Ik gebruik zelf bijna altijd de methodische werkwijze. Die komt overal zolang je maar goede voorbereidingen treft door de vloer zo leeg mogelijk te maken. Al met al een fijn product.

Pluspunten

• Stil
  • maakt goed schoon

Minpunten

• Vraagt veel voorbereiding
  • loopt soms vast

RMas 11-06-2020

Fijne robotstofzuiger, met eigenaardigheden

De robotstofzuiger was al een lang gekoesterde wens. Met 1 hond, 2 langharige katten en een paar inwonende langharige pubers was het tijd voor deze Rowenta.
Uitpakken
Na ontvangst is het niet ingewikkeld om de robotzuiger aan de gang te krijgen. De stofzuiger is eigenlijk meteen klaar, al zul je hem wel met je telefoon moeten verbinden. Ook het uiterlijk van de stofzuiger is zoals je mag verwachten: strak en effectief. De zuiger zelf is zwart, heeft drie lampjes en voor de rest zit alles aan de onderkant. Het oplaadstation is relatief klein en neemt weinig plek in beslag.
De app
Na het installeren van de app is het zeker raadzaam om die te blijven gebruiken en goed te kijken. De stofzuiger onthoudt de ruimtes niet, en bouwt er ook geen kaart van. Hij maakt gewoon de ruimte waar je hem op dat moment in zet, schoon. Wel kun je er in de app voor kiezen om de stofzuiger op specifieke tijden te laten zuigen, bijvoorbeeld als toch het hele gezin naar school/werk/hond uitlaten is. Dat scheelt enorm, want eenmaal ingesteld, hoef je er niet meer aan te denken.
Het gebruik
In vergelijking met een gewone stofzuiger werkt de Rowenta langzamer en lijkt daardoor meer geluid te maken. Het is even opletten met snoeren, kabels en rondslingerende pennen of sokken, want daar heeft hij het moeilijk mee. Hoewel daar tegenover staat dat de stofzuiger dan weer heel netjes omgaat met het rooster van de convectorput, door er gewoon overheen te “hobbelen”. De stofzuiger maakt gebruik van ronddraaiende borstels, om het vuil naar “binnen” te borstelen. Lang haar wil daar nog wel eens rondom vastdraaien, waarna je met een schaar aan het werk moet om de borstel weer draaiend te krijgen. Ook het stof bakje is gemakkelijk; de app geeft aan dat je het moet leegmaken. En dat hoeft gelukkig niet elke dag; er past best wel wat stof in.
Het resultaat
Maar het fijnste klopt precies: hij stofzuigt wanneer ik het wil, zonder dat ik erbij ben. De vloer is schoon, het reservoir vol en de stofzuiger rijdt, als ik dat aangeef op de app, vanzelf terug naar de oplader. Dat is fijn. En dan kan hij ook nog dweilen. Nog fijner, al moet ik er dan wel bijblijven omdat niet elke vloer in mijn huis dweilen heel fijn vindt. Ik kan me voorstellen dat als je alleen maar tegels hebt, dit een perfecte optie is. Zal het ooit helemaal mijn eigen stofzuiger verdringen? Dat denk ik niet. Maar het is een fijne aanvulling om het huis schoon te maken, als ik er zelf niet ben.

Pluspunten

• Besturing met app
  • Dweil
  • Stofbakje gaat lang mee

Minpunten

• Moeite met kabels
  • Onthoudt de ruimte niet

Lennard 11-06-2020

handig extra hulpje in huis en doet zijn ding!

Wall-E (zo heb ik hem genoemd :-)) Doet zijn werk als stofzuiger prima en komt met gemak onder de bank, onder het bed en best goed ook in de hoeken van de kamer. Dweilen werkt wel, al probeert ie ook het vloerkleed te dweilen wat in de woonkamer ligt, das niet echt handig. Geluidsniveau is prima te noemen, zelfs als hij automatisch wat harder gaat zuigen op een vloerkleed. Connectiviteit met de app werkt perfect, net als koppelen aan Google Home. Hoe leuk blijft het om te zeggen "Ey Google, ga stofzuigen". Soms is Wall-E echt op dreef, laatst een keer 76 vierkante meter in 1 uur en 23 minuten. Echter, soms denkt hij dat de kamer een stuk kleiner is dan feitelijk zo is en is ie in 6 vierkante meter klaar met een kamer van 4x5 meter. Het schoonmaken en onderhoud is fluitje van een cent, bakje makkelijk te legen en dweil kan gewoon in de wasmachine mee. Nadeel is wel de valdetectie. Hij is al een keer van de trap afgekukeld en laatst reed hij over de convector put (het rooster) heen en zo door naar buiten. Daar hoeft niet gezogen te worden... Daarnaast kan hij vast komen te zitten op een drempel of met een borstel, dan is het handig als je toch thuis bent. Kortom: als je voor de zekerheid de trap barricadeert en stoelen aan de kant zet, doet hij wat hij belooft.

Pluspunten

• prima zuigkracht
  • goed werkende app
  • robuust
  • makkelijk te gebruiken

Minpunten

• heeft soms wat moeite met valdetectie
  • dweilen alleen geschikt voor kleinere ruimtes

Iceattek 11-06-2020

Goeie Robot stofzuiger met dweil functie

Tijdens het eerste gebruik: Makkelijk te installeren ook de app werkt naar behoren. Programma is naar mijn mening wat lang en sommige plekken zijn meerdere malen gezogen en andere 1 keer, ik heb niet het idee dat er plekken over zijn geslagen. Kan niet met Alexa samenwerken in Nederland aangezien de app niet in Engeland of Nederland beschikbaar is. Zuigkracht De stofzuiger zuigt alles zonder moeite op. Zelfs de grotere dingen haalt hij met gemak weg. Doort de kleine haartjes komt hij makkelijk onder alle tafelpoten in waar jezelf niet bij komt. De tapijten krijgt de stofzuiger met gemak schoon. Ook alle lange haren van mijn vriendin en korte haren van mijn hond zuigt hij met gemak op. Een groot pluspunt van deze stofzuiger is dan ook dat hij niet vast komt te zitten door alle lange haren wat vaak bij ander stofzuigers wel gebeurt die een roterende borstel hebben. Programma's Er zijn 3 verschillende programma's zelf gebruiken wij voornamelijk de ecostand waardoor hij met gemak een groot deel van ons huis schoon kan maken zonder op te laden. Het boostprogramma en standaardprogramma's werken ook heel prettige zeker als het huis wat viezer is dan gemiddeld. Alle programma's zijn enigszins lang. Hij is ongeveer 50 minuten bezig met 37 vierkante meter. Resultaat Over het resultaat ben ik zeer tevreden. af en toe mist hij een plekje (meestal verwaarloosbaar klein) dit is vaak wanneer hij ergens tegen aan is gelopen en daardoor een soort van in de war is over waar hij is gebleven. Gemak De stofzuiger maakt je leven een stuk makkelijker. Wij zettten hem in de avond aan als we gaan slapen en in de ochtend voelt je huis weer schoon. Met het haar uitval van onze hond en de zand die hij mee naar binnen neemt moesten wij 3 keer perweek minimaal stofzuigen. Door de robotstofzuiger om de avond aan te zetten hoef ik dit nog meer 1 keer perweek te doen waarbij ik een diepere reinig doe. De stofzuiger haalt telkens 90% van al het vuil weg en de laatste 10% die ik zelf moet doen is waar het niet bij kan zoals de trap etc. Een voordeel van deze stofzuiger is ook dat je het huis opgeruimd moet houden zodat er optimaal schoongemaakt kan worden. Schoonmaken Het schoonmaken van het product is door alle tools ontzettend makkelijk en je handen hoef je niet vies te maken. Wij doen dit na elke schoonmaak sessie. De app werkt goed. het is overzichtelijk en voor iedereen begrijpbaar. De stofzuiger heeft een valbeveiliging en kan makkelijk over obstakels heen rijden

Pluspunten

• Dweil functie
  • Geluids arm
  • App
  • Spraak assistent
  • Val beveiliging

Minpunten

• Lange programmas
  • Slaat soms stukjes over

RobR 11-06-2020

Redelijke robotstofzuiger maar veel te duur

Na de eerste frustratie en teleurstelling in de robotstofzuiger heb ik de stofzuiger de afgelopen 1,5 week uitgebreid getest. En de stofzuiger werkt best prima mits je alle instructies volgt en de vloer volledig leeg maakt.

De app:
Vaak onoverzichtelijk en verschillende keren problemen gehad met de verbinding. Zodra je eraan gewend bent werkt het prima. De verbinding met de cloud is een risico. Zo kan Rowenta besluiten dat alle stofzuigers niet meer werken. Lokale verbinding is een must in mijn ogen.

Stofzuig functie:
Ik heb de stofzuiger voornamelijk op boost gebruikt. De andere standen vond ik niet krachtig genoeg. Het stofzuigen in banen werkt goed en het is interessant om te zien omgaan met obstakels. Echt “slim” is het niet. Het werkt, maar is zeker niet perfect.
Het stofreservoir is vrij klein en de stof concentreert zich aan de kant van het filter. Logisch, maar maakt de andere kant onbruikbaar. Hierdoor is het nodig om na elke ronde het reservoir te legen. Gelukkig gaat dat erg snel en makkelijk.

Dweil functie:
Het is een leuke gimmick, maar niet meer dan dat. In het reservoir mag alleen water, dus het maakt de vloer alleen nat en niet schoon. Geen toevoeging in mijn ogen en ik ben ermee gestopt.

Design:
Design is voor mij onbelangrijk, het is een apparaat geen kunst. Wel prettig is het dat de stofzuiger onder mijn tv kast kan. De rest van mijn meubels is te laag voor zowel deze als mijn normale stofzuiger.

Geluid:
Geluid heeft mij positief verbaasd. Het is minder luid dan een normale stofzuiger en geen probleem in een andere ruimte met deur dicht.

De prijs:
Dit is een lastige. Als ik de stofzuiger vergelijk met ervaringen van vrienden met een “domme” robotstofzuiger dan heeft deze duidelijk voordelen. Vergelijk ik de stofzuiger echter met andere merken met dezelfde prijs (rond de €400), dan mist deze een aantal belangrijke functies in gebruiksgemak, ruimteherkenning en obstakel vermijding. Op basis van die vergelijkingen zou ik deze schatten op €200 daadwerkelijke waarde. Als de winkelprijs daarna daalt, zeker een aanrader. Voor €400 zeker niet.

Conclusie:
De stofzuiger heeft potentie. Maar is het overal net niet. Installatie is een gedoe en Rowenta breekt zelfs de privacywet. Stofzuigen werkt best prima, maar niet optimaal. Dweilen achterwege laten.
Voor €200 een prima apparaat. Voor €400 loopt het erg achter op de competitie.

Pluspunten

• Stofzuigen werkt goed
  • Past onder meubels
  • Redelijk stil

Minpunten

• Privacy schendingen
  • Slechte prijs/kwaliteit verhouding

sjtienuh 11-06-2020

Goede stofzuiger voor erbij

Een aantal weken geleden heb ik mijn robot stofzuiger gekocht. Na ontvangst heb ik de stofzuiger direct uitgepakt en opgeladen.

Anders als omschreven heb ik hem direct geïnstalleerd. Dit ging zeer eenvoudig door de code te scannen in het boekje.
Installatie was binnen 5 minuten gedaan.

De stofzuiger is mooi plat en ook het basisstation is niet zo groot als van vele robotstofzuigers welke ik heb gezien. Na het opladen heb ik de stofzuiger direct zijn gang laten gaan met de dweil eronder. De kamer is ongeveer 28m2 helaas was het water op na 3/4 van de woonkamer. Keren daarop volgend haalde de stofzuiger het overigens wel, waarschijnlijk de eerste keer niet voldoende water erin gedaan.

Wat me wel opvalt is dat hij onder de keukenkastjes botst. Deze is zwart. Tegen overige meubels botst hij niet en ontwijkt ze netjes.

Harde kruimels schieten af en toe weg waardoor het niet in 1x schoon is. Maar de stofzuiger komt er alsnog een keer bij en neemt het dan mee. Wat mij wel opvalt is dat de stofzuiger 1,75 uur doet over onze woonkamer. Ik heb hem van het eens laten lopen op het moment dat ik nog beneden was. Het viel me op dat deze 3 of 4x langs de randen nog ging na het systematisch schoonmaken. Ik ben benieuwd of er nog updates voor komen. Hij passeert namelijk het basis station waaraan de stofzuiger zou moeten kunnen zien dat hij klaar is met de ronde.

Na het stofzuigen is het stofbakje eenvoudig te legen. Helaas valt er wel weer eens wat uit het gat aan de voorzijde wanneer ik even niet oplet bij het eruit halen.

Ik heb de stofzuiger zo ingesteld dat hij om de dag zijn ronde doet om 11uur wanneer we zeker op bed liggen. Helaas hoor je hem dan wel lopen zelfs op de zachtste stand.

Pluspunten

• inplannen voor schoonmaak

Minpunten

• geluidsniveau
  • lang nodig voor de schoonmaak